Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: Goggen123 på lørdag 20. august 2016, klokken 13:05
Bilen har i utgangspunktet regenerering som kan justeres med hendler på rattet. Må man evt. nøytralisere regenerering hver gang man starter bilen, eller finnes det en modus hvor dette kan justeres til 0 som standard hver gang man starter?
Og lyser bremselysene når man har på regnerering og slipper gassen?
Vet ikke om bremselysene. Men prøvde bilen i dag og så at de ulike kjøremodusene har ulike innstillinger som brukeren kan endre. Du kan altså velge hvilket regenereringsnivå bilen skal ha som default for hver kjøremodus (normal, eco, sport).
Takk - prøvde den her om dagen jeg og, men mye man skulle sjekket og kommer på i ettertid...
Vet du noe om muligheter for takstativ?
PS: ser du bestilte bil allerede i juni, ganske vågalt - hva gjorde deg overbevist så tidlig?
Angående takstativ, jeg så ikke etter, men tror det går fint. Produktene er allerede til salgs:
http://www.carid.com/2017-hyundai-ioniq-roof-racks/
Bestilte etter å ha sett koreanske youtube-videoer og sett hva Hyundai lovet av utstyr på bilen. Siden jeg hadde bestemt meg for å bytte bil denne vinteren (når min Leafs garanti tar slutt), så klarte jeg ikke å se at noen andre ville lansere en mer komplett bil i år.
Tviler på at bremselys kommer på.
Mulig det gjør det på Tesla, men det er vel i tilfelle den eneste..
Kan nesten garantere at bremselysene kommer på ved kraftig regenerering. Det gjør det i alle fall på både Tesla og Kia Soul.
Antar det er et krav om bremselys ved regen over et visst nivå, f.eks 20 kW.
Skal gjøre det på BMW også. Så er nok vanlig dette.
Hmm, det var nytt for meg.
Mener det ikke gjør det på Leafen, ofte godt over 20kw der, 30kw er vel max på Leaf, greit nok men burde vært mer..
Har vel egentlig ikke sett etter det, men får se etter det også da ;)
Regnet som ganske sikkert at det ikke var slik, men med 20-30kw regen burde det jo være noen form for varsling for de bak..
Sitat fra: Mao på lørdag 20. august 2016, klokken 21:26
Kan nesten garantere at bremselysene kommer på ved kraftig regenerering. Det gjør det i alle fall på både Tesla og Kia Soul.
Antar det er et krav om bremselys ved regen over et visst nivå, f.eks 20 kW.
På Tesla følger det deselerasjonen, ikke regen-effekt. Noe som er ganske logisk da jeg i bratte nedoverbakker kan ligge på 30kW regen i flere minutter på cruise-control. Ikke noe poeng i at bremselys skal være på da. Motsatt kommer de ganske lett på ved regen i sterk oppoverbakke.
E-Golf har automatiska bromsljus vid genereringstrinn 3, inte 1 eller 2.
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 22. august 2016, klokken 13:15
E-Golf har automatiska bromsljus vid genereringstrinn 3, inte 1 eller 2.
. . . og 4 (=B), Akkurat som eUp.
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 20. august 2016, klokken 16:48
Takk - prøvde den her om dagen jeg og, men mye man skulle sjekket og kommer på i ettertid...
Vet du noe om muligheter for takstativ?
PS: ser du bestilte bil allerede i juni, ganske vågalt - hva gjorde deg overbevist så tidlig?
Ser på de første registreringene (se annen post) at det er oppgitt 0 kg for tilhengervekt, men "Ikke oppgitt" for vekt taklast. Det må bety at det er lov med takstativ (er ikke 75kg den generelle grensen?). Bilen har ingen rails/takrenner, slik at en trenger slike dumme hvor "armen" går inn i døråpningen. Har ikke funnet bilen i listene hos Thule (men kan sansynligvis bruke en av variantene som allerede finnes, de går jo til flere bilmodeller), eller universalstativ fra Biltema.
Noen av dere som har testet bilen som sjekket om det er justerbart ratt i den? Vi prøvekjørte Leaf her om dagen, og mener det ikke gikk å "dra ut" rattet, bare justere det opp og ned.
Sitat fra: dolsen på tirsdag 30. august 2016, klokken 19:27
Noen av dere som har testet bilen som sjekket om det er justerbart ratt i den? Vi prøvekjørte Leaf her om dagen, og mener det ikke gikk å "dra ut" rattet, bare justere det opp og ned.
Hvis du ser på utstyrsspesifikasjonen på hyundai.no står det høyde- og lengdejusterbart ratt :)
Sitat fra: johnsalf på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:40
men "Ikke oppgitt" for vekt taklast. Det må bety at det er lov med takstativ (er ikke 75kg den generelle grensen?)
Står "ikke oppgitt" på Leaf også.
Flere som har stativ på den, men usikker på lovligheten.
Søk under Leaf-forumet, så finner du noen tråder der.
Litt nerdeteknisk spm men here goes:
Hvilken batteritype/kjemi benyttes her.
Står bare Lithium Polymer men det sier ikke så mye!
Noen av de som har testet den som har stukket hodet under baken på bilen for å se om det er noen åpenbar måte å feste inn hengerfeste på rammevangene...? Å ikke kunne frakte med sykler er litt dealbreaker.
Sykler kan fraktes på taket.
Noen som vet om det vil kunne festes rails på taket? Vet at dette nok stjeler litt rekkevidde, men synes det er meget praktisk istedenfor vanlige fester på taket.
Fikk dette bekreftet av selger - enkel takbyle for sykkel, kano eller litt materialer er en forutseting for meg.
Som de fleste andre moderne ikke-stasjonsvogner har bilen ikke takrenner/rails - må bruke bøyler hvor festet går inn i døråpningen. (Biltema har en universalmodell, ellers leverer Thule tilpasset ulike biltyper. Har ikke sett den på Thule's lister enda, men de ulike modellene går til mange forskjellige biler - en av de eksisterende vil helt sikkert passe.)
Selv foretrekker jeg sykkelen på taket for litt lenger turer og for de fineste syklene, sykkelen står fastere og bedre festet uten å komme borti noe - men vil nok savne det lille "saksestativet" på tilhengerfestet når brukssykkelen bare skal kjøres hjem fra jobb.
Noen som har fått sjans til å sjekke om fjernlysene er noenlunde brukbare?
Har vel 1000 småting jeg lurer på som alle andre, men er det noen som vet:
- Låses ladeledningen når bilen er låst sånn som på eGolf (regner med det)?
- Kan man bruke varmeapparat og musikkanlegg mens man hurtiglader?
- Er det kjøling på batteriet (har fått med meg at det kan varmes)?
- Er autolys med dimming eller er det bare av/på?
Sitat fra: Kristian Tjørhom på lørdag 10. september 2016, klokken 14:23
Noen som har fått sjans til å sjekke om fjernlysene er noenlunde brukbare?
Er ikke glødelamper egentlig tullete på en 2017 modell? Hvorfor putter Hyundai bling-bling led i fronten hvis man ikke har led hele veien?
Tror ikke det er så mange som har fått til led fjernlys. EGolf har skikkelige dårlige led fjernlys. I3 har også halogen på fjernlys som er veldig dårlige.
Kjøper man teknikkpakken er det trådløs mobil lading.. MEN dette fungerer ifølge selger kun på nyere Samsung telefoner.. Samsung S6 eller nyere tror eg... Han sa at man da evt måtte ha et ladedeksel på mobilen.. Har funnet det til min Sony Z3+, men det er sånn som kun dekker baksiden.. ikke sånn som går helt rundt telefonen... Forslag til løsning? Kan man evt kjøpe et sånt deksel og så "knekke" av litt sånn at det ligger mellom telefon og plate der telefon skal ligge for å lade? (med dagens deksel på telefonen)
På telefoner som har løst bak-deksel kan man oftest få kjøpt et nytt deksel som er kanskje 1-2 mm tykkere som har QI lading. Sony Z3+ har ikke deksel man kan ta av, så da er vel eneste løsningen å finne et QI futeral med USB plugg som går inn i telefonen og lader. Denne så ikke så ille ut:
http://nillkin.org/smartphones-accessories/sony-phones-accessories/sony-xperia-z4-accessories/nillkin-sony-xperia-z4-z3-magic-case
Hvis man skal bruke Android Auto eller Apple CarPlay tror jeg man må koble telefonen via USB-kabel til bilen. Da vil telefonen lades via kabelen.
En kjekk detalj (blant mange andregjennomtenkte) jeg la merke til, var at når du hadde radioen på og parkerte, så slo av motoren med knappen, så fortsatte radioen å spille helt til man åpnet døren. På Leafen slås jo da alt av, og så må man trykke startknappen uten å holde foten på bremsen for å høre radio videre etter at man har parkert, f.eks. hvis man skal hente noen og vente i bilen.
I tillegg var bagasjeromsnett standard, det var one touch opp/ned av rutene både på passasjer- og førerside, likte også at instrumentpanelet skiftet modus ettersom om det var "sport" normal eller "eco", tøft orange med 0-100% effekt istedet for analogt speedometer på sport f.eks. Nei kan ikke si annet enn at hele bilen virker veldig gjennomtenkt uten noen spesielle svake punkter.
Er det noen som aner hva slags oppløsning på 8"-skjermen har? Tror Leafs skjerm har ca 800x480 ( i alle fall ikke mer). Håper det er vesentlig høyere på Ioniq, men så ikke ut som grafikken var så mye mer detaljert den korte turen jeg hadde med bilen. Det er ikke en kjempeviktig ting, men er vel like viktig som finishen på knapper og ting rundt skjermen, for å gi en følelse av materialkvalitet osv.
På en annen tråd på forumet om prøvekjøring virket det som om bilen ikke kom med app, men det står jo fjernkontroll i oversikten med andre biler.
Betyr det at den er som i-MIEV sin og baserer seg på kort rekkevidde?
Det høres for meg ut som helt på tryne å ikke ha App siden bilen har jo automatisk kartoppdatering og dermed internettilkobling.
SitatEr det noen som aner hva slags oppløsning på 8"-skjermen har?
Leste at den 7" skjermen som sitter i instrumentpanelet har 1280x720 oppløsning, men har ikke funnet noe om den 8" skjermen. Hvis man ser på det første bildet som HPSE postet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29764.30.html (klikk på det for å zoome) så ser det kanskje ut som det er høyere oppløsning enn 800x480?
SitatPå en annen tråd på forumet om prøvekjøring virket det som om bilen ikke kom med app, men det står jo fjernkontroll i oversikten med andre biler
Ser ut som Ionic kommer med app i USA - "MyHyundai Blue Link App". Kanskje det kommer til europa også?
https://www.hyundaiusa.com/ioniq
Tror kanskje kartene i bilen oppdateres når den er koblet til et wifi nettverk (det er noe wifi tilkoblingsgreier i bilen ihvertfall), men vet ikke :)
Sitat fra: Crown på torsdag 15. september 2016, klokken 10:44
En kjekk detalj (blant mange andregjennomtenkte) jeg la merke til, var at når du hadde radioen på og parkerte, så slo av motoren med knappen, så fortsatte radioen å spille helt til man åpnet døren. På Leafen slås jo da alt av, og så må man trykke startknappen uten å holde foten på bremsen for å høre radio videre etter at man har parkert, f.eks. hvis man skal hente noen og vente i bilen.
Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:04
Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.
Sitter du igjen med _kun_ radio da, og ikke f.eks. kjørelys?
Sitat fra: Crown på torsdag 15. september 2016, klokken 13:08
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:04
Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.
Sitter du igjen med _kun_ radio da, og ikke f.eks. kjørelys?
Spiller det noen rolle at de to små runde lysene nederst foran står på mens du venter i bilen? Varmeapparat/AC er vel også greit å ha i gang så bilen ikke blir kald eller dugger ned?
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:14
Spiller det noen rolle at de to små runde lysene nederst foran står på mens du venter i bilen? Varmeapparat/AC er vel også greit å ha i gang så bilen ikke blir kald eller dugger ned?
Men da er det ikke det samme da. Jeg har ikke behov for å ha lysene på hele tiden hvis jeg f.eks. venter i bilen på kveldstid på en parkeringsplass. Har jeg kjørelysene på da så er det ulovlig og jeg blender for fotgjengere, skrur jeg om til parklys så kommer jo baklysene på også og det lyser enda mer.
Eg fikk høre fra forhandler at det var 8(eller 10) års oppdatering av kart og oppdateringen må gjøres hos forhandler (!)
Jeg har bestilt bil med ladepakke hjemme. Men, jeg må si at jeg lurer litt på denne ladepakken. Jeg forstår det slik at den skal lade med 3,7kw - og det vil ta ca.10 timer å fullade fra tomt batteri. Da må jeg ha 16 amper sikringer(?) Men bilen har egen lader på 6,6 kw - som skal kunne lad batteriet på 4,5 time under forutsetning av at det er (?). Ja, hva er forutsetningen? Men da kommer det store spørsmålet: Hvorfor skal jeg investere i en egen hjemmelader dersom den gir lenger ladetid? Jeg har fått med meg at det er sikrere etc. Men den store forklaringen har jeg ennå ikke fått? Har noen forstått dette?
Eg har bestilt bil, men foreløpig ikke ladepakke..... Sliter litt med å forstå om eg trenger det eller ikke.. Har en kontakt (dobbel) med 13A sikring i garasjen... oppvaskemaskinen går på samme sikring.. forstå at eg ikke kan lade & vaske opp samtidig... for meg er det ikke noe problem om det tar 10 timer å lade så lenge det er trygt... Kjøper ikke ladestasjon til 12000 eller mer (sannsynligvis mer siden det er ca 25 m til sikringsskap. Kanskje 30) om ikke eg må..
SitatMen bilen har egen lader på 6,6 kw - som skal kunne lad batteriet på 4,5 time under forutsetning av at det er (?).
Slik jeg har skjønt det så sitter laderen i bilen. Når de snakker om hjemmelader er det vel egentlig snakk om strømforsyning til bilens lader.
Den vanlige stikkontakt-klumpen som følger med gir 8 eller 10 ampere. Den hjemmeladeren du nevner gir 16 ampere og lader nesten dobbelt så fort som den medfølgende kabelen.
Bilens lader kan kjøre på 6.6 kw men da trenger du en ladeledning (hjemmelader) som leverer 32 ampere.
Hei!
bilen har ombordlader på 6,6kW. Og batteri kapasitet er på 28kW.
Hjemmelader som kan gi full effekt(6,6kW) pr. Time bruker da Ca. 4timer og 20 min. 28kW dele på 6,6kW = Ca. 4timer og 20 min
For å få full effekt da må man ha 32A egen kurs fra sikringsskapet til hjemmeladeboksen. Og i tillegg til det må hjemmeladeboks må kunne klare å gi minimum 6,6kW i timen og saltoboks 572 gir over 7kW som jeg har fått montert hos meg
Sitat fra: W.A. på fredag 16. september 2016, klokken 19:38
bilen har ombordlader på 6,6kW. Og batteri kapasitet er på 28kW.
Hjemmelader som kan gi full effekt(6,6kW) pr. Time bruker da Ca. 4timer og 20 min. 28kW dele på 6,6kW = Ca. 4timer og 20 min
For å få full effekt da må man ha 32A egen kurs fra sikringsskapet til hjemmeladeboksen. Og i tillegg til det må hjemmeladeboks må kunne klare å gi minimum 6,6kW i timen og saltoboks 572 gir over 7kW som jeg har fått montert hos meg
Bør vel også nevnes at ikke alle nettselskaper er happy med å tillate installering av 32 A enfase uttak til elbillading.
Argumentet er at det kan gi skjev fasebelastning, men sannsynligvis er de like mye redd for at belastningen rundt middagstider skal bli for høy.
Jeg kan i hvert fall sterkt anbefale 32A ladestasjon hvis man har strømnett til det. Vi investerte i det til 6,6kWh Leafen og angrer ikke. Veldig deilig å kunne plugge inn etter jobb f.eks. og rekke å lade 25% opp på en times tid så har man til resten av kveldens kjøring av unger hit og dit :-D Har til vanlig satt opp timeren slik at den starter ladingen kl 23 og da er det ikke så mye annet strømforbruk. Og nå som vi får to elbiler, så er det likevel ikke noe stress å få ladet begge to fra null til fullt i løpet av dagen hvis det er behov for det.
Uansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt, en skikkelig hjemmeladestasjon er viktig, om det er 16A eller mer er ikke så nøye.
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. september 2016, klokken 21:48
Bør vel også nevnes at ikke alle nettselskaper er happy med å tillate installering av 32 A enfase uttak til elbillading.
Argumentet er at det kan gi skjev fasebelastning, men sannsynligvis er de like mye redd for at belastningen rundt middagstider skal bli for høy.
3-fas 32A derimot er helt greit og med overgang til 1-fas er dette et ikke-tema ;D
SitatUansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt
Skal ikke være noe galt i å bruke den medfølgende ladeklumpen så lenge man passer på at klumpen ikke henger i stikkontakten. Det er bedre for batteriet å lade sakte enn fort hvis man har tid til det :)
Tror det er feil. Det er bedre for batteriet å lade på 28 ampere enn 10 ampere. På Kia soul blir medfølgende ladekabel på 10 ampere kalt vedlikeholdslading mens 28 ampere blir kalt normal lading.
Sitat fra: Inop på lørdag 17. september 2016, klokken 07:47
SitatUansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt
Skal ikke være noe galt i å bruke den medfølgende ladeklumpen så lenge man passer på at klumpen ikke henger i stikkontakten. Det er bedre for batteriet å lade sakte enn fort hvis man har tid til det :)
Derom strides de lærde, i det siste har det kommet rapporter på det stikk motsatte :)
Men jeg tenkte i hovedsak pga sikkerhet og robusthet.
Tenker de fleste vil klare seg helt utmerket med 10A lading og ladekladd dersom man ikke kjører 20 mil hver dag. Pendler 9 mil daglig med leaf og har aldri hatt problemer med å frese litt rundt etter arbeidstid.
Takker for mange gode svar når det gjelder lading. Men, jeg har et oppklarende spørsmål: Dersom jeg ikke monterer hjemmelader, hvor lang ladetid blir det når jeg har 16 ampere kurs allerede. Blir det da 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?
Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h
Dersom dette er riktig, ser jeg ikke hva jeg skal med hjemmelader? Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.
JA. Eller faktisk bare 9 (eller 8 ) med medfølgende ladeledning.
Men du kan kjøpe en alternativ ledning som kan stilles opp til 16A for 4-5 tusen. Mange fraråder som du vet å lade på 16A fra schuko, men med en slik kan du iallefall gjøre det i nødsfall.
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Takker for mange gode svar når det gjelder lading. Men, jeg har et oppklarende spørsmål: Dersom jeg ikke monterer hjemmelader, hvor lang ladetid blir det når jeg har 16 ampere kurs allerede. Blir det da 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?
Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h
Dersom dette er riktig, ser jeg ikke hva jeg skal med hjemmelader? Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.
Lading uten hjemmeladestasjon benytter 10A uansett, eller 8A som er den nye standarden for lading via vanlig stikkontakt, eller schuko som det også kalles.
Dessuten er ladehastigheten nesten den minste grunnen til å ha ladestasjon hjemme, sikkerhet og robusthet er hovedgrunnen, i tillegg kommuniserer en ladestasjon med bilen din på en helt annen måte enn en "dum" stikkontakt. Hvis du googler litt finner du nok av materiale om dette :)
https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591
https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389
Jau, jau.....
Takker for svar. Det kosta meg kr.11 850.-!
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:54
Jau, jau.....
Takker for svar. Det kosta meg kr.11 850.-!
Må ikke spørre hvis du ikke liker svaret du kan få, og ikke send regningen! ;) ;D
Jeg kjøper en kladdløs 32 ampere ladekabel med cee støpsel. Hadde en slik til Soul og den fungerte kjempe bra. Lett å ta med seg til hytta som også har 32 ampere kontakt.
Sitat fra: Elmo på søndag 18. september 2016, klokken 20:48
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.
JA. Eller faktisk bare 9 (eller 8 ) med medfølgende ladeledning.
Men du kan kjøpe en alternativ ledning som kan stilles opp til 16A for 4-5 tusen. Mange fraråder som du vet å lade på 16A fra schuko, men med en slik kan du iallefall gjøre det i nødsfall.
Jeg kjøpte min 16A i 2015 fra ev-institute for 3000+. Har fungert 100% overalt jeg har kjørt. Og jeg kjører MYE.
Jeg var inne på Hafslund sin hjemmeside, og de skriver:
"En annen løsning hvis man ønsker å lade med mer enn 10 ampere, er å få en installatør til å montere en industrikontakt som er designet for varig høy last."
Betyr det at med en Type 2 kabel og en "industrikontakt" kan lade med 16ampere? - uten ladeboks?
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 23:08
Betyr det at med en Type 2 kabel og en "industrikontakt" kan lade med 16ampere? - uten ladeboks?
Ja - forsåvidt.
Det Hafslund påpeker er at du (strengt tatt) ikke har lov til å lade med over 10A på schuko (vanlig kontakt).
Og at hvis du skal lade på 16A uten hjemmeladeboks så må du få installert en CEE/industrikontakt.
Men igjen, for å komme opp i 16A så må du kjøpe en kabel/kladd som leverer 16A (den som følge med bilen gir bare 9A).
Som jeg nevner tidligere koster 16A ladekladd 4-5000kr hos de fleste. Tutti nevner at du kan få en til bare 3000kr.
De fleste av disse leveres nettopp med CEE/industrikontakt for at du ikke skal kunne bruke den på schuko.
Noen leverer (kanskje ulovlig?) med schuko. Andre selger med en overgang fra CEE til schuko for ca 200kr.
Hva er en "ladekladd"? Hva gjør den?
På bilen er det en lader med en kapasitet på 6,6 kw/h. Dersom du har schuco og 10 amp sikring lader du med 8 amp. Og det er det "kladden" på den ledningen som sørger for. Men, med 16 amp sikring kan en bruke en Type 2. - enten Type 2 i begge ender eller Type 2 til bilen og CEE i veggen. Da må en naturligvis få en autorisert elektriker til å montere denne CEE - kontakten, eller helst Type 2 på veggen. Da har jeg kontakt med 16 amp anlegg og kan bruke en Type 2 ledning og lade med 16 amp.
Da blir ladingen 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?
Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h
Men her er altså ingen "ladekladd". Hva er funksjonen til den?
(Det blir litt masete dette, men mens vi venter på ny bil kan det jo være greit å heve kunnskapsnivået en del hakk)
"Ladekladden" er i prinsippet kun et rele, som sørger for at det ikke er strøm ut til kontakta til bilen, før bilen er koblet til og klar. Et signal fra elektronikken i "ladekladden" forteller bilens lader hvor mye den kan få lov til å trekke av strøm. Dette er egentlig et PWM signal på 1kHz hvor dutycycle forteller dette.
Så simpel elektronikk, dyr kabel...
Har du en "ladeboks" (med eller uten kabel), så er forskjellen i prinsippet at denne ladekladdens funksjoner er flyttet inn i den.
Angående utregning av ladetid må det legge til en faktor for virkningsgrad i laderen som sitter i bilen, så du mister kanskje 5-8% der.
Men såvidt eg har fått beskjed om så kan man lade på 6, 9 og 12 på kabelen som følger med Ioniq´en. Noen flere som har fått bekreftet/avkreftet dette?
Sitat fra: TLO på mandag 19. september 2016, klokken 17:28
Hva er en "ladekladd"? Hva gjør den?
"Ladekladd" er klumpen på ledningen på medfølgende ladekabel (se bilder). Den er en sikkerhetsfunksjoner som det er krav om. En "hjemmeladestasjon" gjør egentlig bare det samme som kladden på ledningen.
Sitat fra: TLO på mandag 19. september 2016, klokken 17:28
Men, med 16 amp sikring kan en bruke en Type 2. - enten Type 2 i begge ender eller Type 2 til bilen og CEE i veggen.
For å kunne bruke ledning med type2 i begge ender så må du han en "hjemmeladestasjon" på veggen.
For å kunne bruke CEE i ene og type2 i andre enden må du ha en ladekabel med kladd.
PS: bildene har jeg "lånt" fra www.nofuel.no - en av flere som selger ladekabler
Noen som vet om det er 2016 eller 2017 modeller som blir levert ut nå?
2017 har eg fått beskjed om. Min er produsert i August.. Står også 2017 i kontrakten.
Alle Ioniq er 2017 modeller.
Kjekt, takk for svar :)
Har fått denne beskjeden fra forhandler i dag angående Ioniq´en (EL): Laderen som medfølger har en bryter bakpå, hvor man kan veksle mellom L, M og H (6A, 9A, 12A).
Sitat fra: HPSE på tirsdag 20. september 2016, klokken 17:26
Har fått denne beskjeden fra forhandler i dag angående Ioniq´en (EL): Laderen som medfølger har en bryter bakpå, hvor man kan veksle mellom L, M og H (6A, 9A, 12A).
Det er veldig positivt, da kan man slippe å tyne den eneste 10A-kursen til gamle bestemor når man er på besøk, men samtidig få en ikke alt for treg lading på kurser man er trygg på.
Ja, takk for nye opplysninger om lading. Dette var opplysende, men Bilde 2 fra Elmo er kanskje feil? Det skal vel være Type 2 til Ioniq? Eller?
Det er vel noe lignende bilde 1 vi får med bilen. Er type 2 kontakt som skal plugges i bilen (hvis eg har forstått det rett :-))
Sitat fra: TLO på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:21
Ja, takk for nye opplysninger om lading. Dette var opplysende, men Bilde 2 fra Elmo er kanskje feil? Det skal vel være Type 2 til Ioniq? Eller?
Det stemmer det (at bildet er litt feil). Jeg så det rett etter jeg hadde postet, men hensikten var jo å vise CEE så jeg lot det ligge :-[
EDIT: jeg byttet så CEE kabelen også er Type2 mot bilen ;)
Sitat fra: HPSE på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:31
Det er vel noe lignende bilde 1 vi får med bilen. Er type 2 kontakt som skal plugges i bilen (hvis eg har forstått det rett :-))
YES.
Og den er justerbar, men jeg er usikker på om den er 6-8-10A (som VW) eller 6-9-13 som noen sier.
Da jeg prøvekjørte fikk jeg ikke sett kladden med strøm på, og all info er lysbasert bak en sotet plate.
E-golf hr multilink oppheng i undervognen. Det er noe av det beste og mest støysvake og påkosteded opphenget. Hvilket oppheng har Ioniq. Noe som har sett på det? AmperaE har nærmest det motsatte billig og støyutsendelse er større.
Ioniq har multilink i hybriden, men fikk dessverre ikke plass til dette i elbilen. Er nok ikke like farlig i Ioniq som i AE da vekten til Ioniq er vesentlig lettere.
Ok
Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. september 2016, klokken 21:30
Sitat fra: HPSE på tirsdag 20. september 2016, klokken 19:31
Det er vel noe lignende bilde 1 vi får med bilen. Er type 2 kontakt som skal plugges i bilen (hvis eg har forstått det rett :-))
YES.
Og den er justerbar, men jeg er usikker på om den er 6-8-10A (som VW) eller 6-9-13 som noen sier.
Da jeg prøvekjørte fikk jeg ikke sett kladden med strøm på, og all info er lysbasert bak en sotet plate.
Det er 6-9-12
Noen som vet om det er auto-blending av midtspeilet i taket?
Sitat fra: Inop på søndag 25. september 2016, klokken 18:07
Noen som vet om det er auto-blending av midtspeilet i taket?
Ja, det var det på den jeg kjørte.
Lekkert. Kan ikke si jeg savner noe utstyr på bilen.
Hadde selvfølgelig vært fint med app og automatisk parkering bare for å vise frem til folk og fe. Har hatt app i årevis på Leaf og eUp men de få gangene app'en virkelig kunne ha hjulpet funket den ikke...
Tror vi snakket om det i en annen tråd: Men det er visst liten tvil om at bilen kommer med automatisk parkering etter hvert. Den er blitt vist fram på Jeju-messen i Sør-Korea med autoparkering for flere måneder siden. Innebærer da at bilene har en annen hardware med flere sensorer.
I verste fall kan det jo medføre at bilen kommer i en oppgradert versjon for et begrenset asiatisk marked. Det er vel noe selskapet vil regne på. Men uansett er bilene allerede utviklet og klare for å kunne produseres med denne funksjonen.
Det jeg savner er:
1. App
2. Opsjon for større batteri - for eksempel 50.000 ekstra for 45 kwh.
3. Varme i bakseter
- Elektrisk bakluke
- Elektrisk justering av ratt slik at det hever seg for easy entry/exit
Begge deler savner jeg kun fordi bilen har easy entry/exit-funksjon på førersetet.
Digresjon - bestilte en sånn nøkkel-taske for et par uker siden og den var veldig nice. Ser ut til å være ekte skinn og greier. Kjekt for en som mister nøkler på bakken i ett sett...
Garanterer ikke at den passer Ioniq men ut fra prøvebilen jeg kjørte tror jeg det skal være riktig. Bestill på eget ansvar :)
http://www.ebay.com/itm/Thread-Leather-Keyfob-Key-Fob-Holder-Cover-Case-Shell-For-3B-IX-25-IX-35-Elantra-/262146555399?fits=Make%3AHyundai&hash=item3d0926fe07:g:H40AAOSwI-BWPEl1&vxp=mtr
Tenkte å gå for hjemmelader (saltoboks) med en gang, siden man slipper moms da. Trenger egentlig ikke 32A, men tror dere det kan være greit likevel? Det er bare 2000 ekstra, og vil kanskje være kjekt noen år fram i tid når det er mer vanlig med 60+ kW batteri, eller?
Edit: Ser nå at det er samme boksen uansett (572). Hvorfor er 32A dyrere da?
Sitat fra: jornhd på tirsdag 27. september 2016, klokken 17:40
Tenkte å gå for hjemmelader (saltoboks) med en gang, siden man slipper moms da. Trenger egentlig ikke 32A, men tror dere det kan være greit likevel? Det er bare 2000 ekstra, og vil kanskje være kjekt noen år fram i tid når det er mer vanlig med 60+ kW batteri, eller?
Edit: Ser nå at det er samme boksen uansett (572). Hvorfor er 32A dyrere da?
Hvilke priser er det du ser på?
Hvis det er inkl montering, så er det jo tykkere og dyrere kabel, andre (og dyrere) sikringer, og høyere krav til anlegget generelt på 32A.
Men anbefaler uansett 32A, det er en investering for fremtiden og samtidig veldig kjekt de dagene du trenger litt rask lading, slik jeg ser det øker det verdien på huset på linje med fibertilkobling etc.
Det beste er å sette opp en 3 fase 400 CEE kontakt i garasje. Helst 32 ampere. Da er du sikret for fremtiden.
Har du kun 220 volt, så er det ikke mange elbiler som nyttiggjør 3 fase, men det kan uansett være fordelaktig å sette opp en 3 fase kurs også her pga nettselskap. Det er lett å gå fra 3 fase til 1 fase.
Takk for svar. Inklusive montering, ja. Da er det nok pga dyrere kabler etc. som du nevner. Går nok for 32A.
El bakluke, varme i baksetene og App var vel noe av det jeg syntes var synd at ikke var med, men sendte inn bestilling idag og er egentlig spent som en unge på bilen som kommer! :D
Sitat fra: MSS på torsdag 29. september 2016, klokken 22:27
El bakluke, varme i baksetene og App var vel noe av det jeg syntes var synd at ikke var med, men sendte inn bestilling idag og er egentlig spent som en unge på bilen som kommer! :D
Gratulerer! Blir stadig vanskeligere å vente ja :) Akkurat varme i baksetet synes jeg var rart ikke var med, ettersom Hyundai var noen av de første "vanlige" merkene som fikk det i i40, og ungene elsker det i Leafen. Men får satse på at varmekanalene bak gjør nytten godt nok.
Noen som har fått avklart 100% om type 2 mode 3 kabel følger med eller ikke..?
Sitat fra: ProsjektX på fredag 30. september 2016, klokken 21:32
Noen som har fått avklart 100% om type 2 mode 3 kabel følger med eller ikke..?
Jeg fikk beskjed om - IKKE.
Men på den annen side mente den selgeren at hurtiglading var del av tesk pakken, og det er bare tull.
Så jeg er veldig interessert hvis noen VET.
Fikk også beskjed om at type 2 ikke følger med.
Savner forresten sotede vinduer bak og åpning for ski i armlenet på baksetet.
Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?
Sitat fra: Crown på torsdag 29. september 2016, klokken 22:37
Gratulerer! Blir stadig vanskeligere å vente ja :) Akkurat varme i baksetet synes jeg var rart ikke var med, ettersom Hyundai var noen av de første "vanlige" merkene som fikk det i i40, og ungene elsker det i Leafen. Men får satse på at varmekanalene bak gjør nytten godt nok.
Takker, men hvordan skal disse varmekanalene fungere?
Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:05
Takker, men hvordan skal disse varmekanalene fungere?
At det kommer luft fra klimaanlegget fra egne dyser bak midtkonsollen, se bildet her:
(http://cdn.eurekar.co.uk/uploads/images/large/ionseats.jpg)
Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 10:57
Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?
Vi monterte 32A-lader uten fastmontert ladekabel til Leafen. Da må vi bruke en "løs" kabel, men vi har kjøpt en ekstra slik at den alltid henger her. Leafen bruker en type 1 plugg i bilen. Derfor kan vi nå bruke samme laderen til Ioniq'en som har type 2 plugg i bilen, bare bytte kabel. Det er største fordelen, at du kan bruke flere typer kabler.
Største fordelen med fastmontert kabel er vel hvis du bor slik til at du er utsatt for tyveri, så er det ikke noen kabel å stjele.
Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 10:57
Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?
Fordelen med stasjon uten kabel er at da kan den brukes til både type1 og type2 biler. Ulempen er at du må finne frem kabelen hver gang (med mindre du lar den henge da).
De aller fleste ladestasjoner er laget for å kunne monteres utendørs.
Fant manualen på nett for de som er interessert : https://carmanuals2.com/get/hyundai-ioniq-electric-2017-owner-s-manual-101276
SitatFant manualen på nett for de som er interessert
Jøss, så bra. Takk skal du ha :)
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?
Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?
Det ser kulere ut 8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler :D
Sitat fra: EspenM3 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:27
Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?
Det ser kulere ut 8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler :D
Stor prisforskjell? har du bilde av 17"´erne?
Sitat fra: HPSE på mandag 03. oktober 2016, klokken 17:06
Sitat fra: EspenM3 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:27
Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?
Det ser kulere ut 8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler :D
Stor prisforskjell? har du bilde av 17"´erne?
Nei, bilde kommer jo an på hvilke felger de forskjellige forhandlere leverer med. Men regner med mange vil benytte 17" felgen som i utgangspunktet er opsjon til hybriden. Den sees på nær sagt alle bilder av bilen på nettet.
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Jeg testet dette da jeg prøvde Leaf. Kan ikke huske at det skjedde noe som helst. Vil tro det er samme her.
Sitat fra: dif på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:35
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Jeg testet dette da jeg prøvde Leaf. Kan ikke huske at det skjedde noe som helst. Vil tro det er samme her.
Riktig det. Skjer ingenting hvis du ikke står stille. Tror til og med du må ha bremsen inne
fant en veldig fin video som viser hvordan AEB (Autonomous Emergency Braking er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner) virker i realiteten.
videoen er vel på koreansk, så er ikke mye å forstå men det er verdt å ta en titt 8)
https://youtu.be/Qu65Cwv27l4
Har ryggekamera lagringsfunksjon (minnekort) i tilfelle man trenger opptak ved ulykke?
SitatHar ryggekamera lagringsfunksjon (minnekort) i tilfelle man trenger opptak ved ulykke?
Nix :)
Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.
Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?
Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
På Leaf, hvis du, i fart fremover, setter den i R går den i fri (ingen dramatikk altså). Samme gjelder N, men her må du holde den mot N i 1-2 sek.
Hvis du trykker P vet jeg ikke hva som skjer, men regner med noe tilsvarende vil skje.
Regner med det samme gjelder for Ioniq.
Nå er det jo strengt tatt ikke gir på elbiler. Forskjellen på frem eller bak er vel bare hvilken vei motoren spinner, og det skal jo litt til at den plutselig begynner å spinne motsatt vei når man holder litt fart..
Sitat fra: Gizmo på onsdag 02. november 2016, klokken 12:12
Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.
Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?
Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)
Soul har timer som kan sette lading til 80%
Mange forhandlere sier det er greit å lade 100% så mye du vil.
Det er en buffer på batteriet som gjør at 100% på meteret ikke er det i vikeligheten ( batteriet er oppgitt til 27 kWh og er målt til 30,5 kWh )
Jeg ville unngått å la bilen stå med 100% , men lader til 100% når jeg trenger det.
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 02. november 2016, klokken 17:12
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
På Leaf, hvis du, i fart fremover, setter den i R går den i fri (ingen dramatikk altså). Samme gjelder N, men her må du holde den mot N i 1-2 sek.
Hvis du trykker P vet jeg ikke hva som skjer, men regner med noe tilsvarende vil skje.
Regner med det samme gjelder for Ioniq.
Nå er det jo strengt tatt ikke gir på elbiler. Forskjellen på frem eller bak er vel bare hvilken vei motoren spinner, og det skal jo litt til at den plutselig begynner å spinne motsatt vei når man holder litt fart..
På Soul kan du sette den i N (triller) i full fart, du kan sette den i R (ryggekamera og ryggelys kommer på) i full fart, den går først over til revers ved 3 km/t , setter du den i P når den er i bevegelse ødelegger du en splint/paddle i systemet og det går ikke på garanti.
Lurt å ikke kalle det girkasse, da elbiler har en elektronisk "retningsvelger"
*Flyttet*
Er det noen av dere som har fått bil, som har fått veiledning i hvordan batteriet bør lades, slik at det holder seg best mulig over tid? Ser at ulike merker gir noe ulike råd: http://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965
Spør 10 personer om hvordan å ta vare på batteriet og du får sikkert like mange svar. Spurte en gang Nissan hva de anbefalte og rådene derifra var rimelig på bærtur, de hadde tydeligvis lest seg opp på Nicad batterier eller noe...
Gylden regel er at batteriet trives best når det er halv-ladet og har romtemperatur.
- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet
På Leaf kan man stoppe ladingen på 80% men tror ikke det er mulig på denne. Forhåpentligvis er det fordi batteriet er en del større enn tilgjengelig kapasitet slik at det ikke er mulig å lade det til 100%.
Bilen har batterivarmer som skal hjelpe til om vinteren men tror denne kun aktiveres når bilen er tilkoblet strøm.
Sikkert mange som har andre og bedre innspill.
Edit: Aha, du flyttet posten - da flytter jeg etter :)
Hmm, tro om det er mulig å se batteritemperaturen noe sted... Noen som vet?
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52
På Leaf kan man stoppe ladingen på 80% men tror ikke det er mulig på denne. Forhåpentligvis er det fordi batteriet er en del større enn tilgjengelig kapasitet slik at det ikke er mulig å lade det til 100%.
Har ikke annet å tilføye enn at på Leaf 30kWh så finnes heller ikke muligheten for å stoppe på 80%, og det er ikke nevnt noe sted at det er noe poeng heller. Antakelig fordi ny batteri/ladeteknologi gjør at det ikke er noen vits i mer.
Crown og Inop, takk for svar og gode råd. Jeg skal spørre forhandleren om det er gitt spesifikke føringer fra Hyundai. Men, det får bli når jeg henter bilen.
Det ligger link til instruksjonsbok et sted her inne. Den som leter, han finner.
Edit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30138.0.html
Jeg fant en tekst i manualen angående lading av batteriet men skjønte ikke helt hva den mente. Noen kan oversette den på forståelig norsk :D
side 13 i manualen:
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52
- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet
Legger til ett par punkter til:
- All lading gjør batteriet varmt
- Ikke la batteriet være unødig varmt unødig lenge
Ja, i utgangspunktet sliter hurtiglading mer på batteriet enn saktere lading, men erfaringer som Tesla-eiere har samlet inn indikerer at "super-lading" på disse bilene i realiteten sliter mindre på batteriet enn saktelading. Sannsynligvis kommer dette av at batteriene, som rett nok blir utsatt for høyere temperaturer under super-ladingen, ikke blir utsatt for denne varmen like lenge som ved lading med saktere hastigheter/lavere temperaturer. Om dette er direkte overførbart til andre bil-/batteri-modeller/-typer kan jeg ikke svare på, men greit å ha i tankene.
All lading gjør batteriet varmere men det er stor forskjell på varmeutvikling ved hurtilading og saktelading. Blir som en lyspære, jo mer strøm du putter på jo varmere blir den. Kanskje Tesla tåler det bedre pga. bedre kjøling av batteriet?
Hvis du skal være skikkelig slem mot batteriet kan du grisekjøre mellom hurtigladerene en varm sommerdag og gjerne la bilen stå i sola mens du lader :)
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 19:53
All lading gjør batteriet varmere men det er stor forskjell på varmeutvikling ved hurtilading og saktelading. Blir som en lyspære, jo mer strøm du putter på jo varmere blir den. Kanskje Tesla tåler det bedre pga. bedre kjøling av batteriet?
Dette har du helt rett i, og godt mulig at du også har rett i det med bedre kjøling av batteriet. Men da jeg renger med at den kjøler ned til ca. samme temperatur også ved saktere lading så tydeliggjør det poenget med "varmt lenge" vs. "varmt kort" (på samme måte som "Ikke la bilen stå lenge fulladet/utladet").
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 19:53
Hvis du skal være skikkelig slem mot batteriet kan du grisekjøre mellom hurtigladerene en varm sommerdag og gjerne la bilen stå i sola mens du lader :)
Sant nok ;)
Sitat fra: Amoss på torsdag 03. november 2016, klokken 17:17
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52
- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet
Legger til ett par punkter til:
- All lading gjør batteriet varmt
- Ikke la batteriet være unødig varmt unødig lenge
Ja, i utgangspunktet sliter hurtiglading mer på batteriet enn saktere lading, men erfaringer som Tesla-eiere har samlet inn indikerer at "super-lading" på disse bilene i realiteten sliter mindre på batteriet enn saktelading. Sannsynligvis kommer dette av at batteriene, som rett nok blir utsatt for høyere temperaturer under super-ladingen, ikke blir utsatt for denne varmen like lenge som ved lading med saktere hastigheter/lavere temperaturer. Om dette er direkte overførbart til andre bil-/batteri-modeller/-typer kan jeg ikke svare på, men greit å ha i tankene.
Nissan kjørte en batteritest på en Leaf taxi som var kjørt 160 000 på kun hurtiglading (flere ganger pr dag), der var det ingen degradering.
Det forskes en del på dette men datagrunnlaget er litt dårlig enda og det er mange faktorer som spiller inn. Som temperatur, batterikjemi osv. Derfor er konklusjonene usikre.
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. november 2016, klokken 22:33
Det forskes en del på dette men datagrunnlaget er litt dårlig enda og det er mange faktorer som spiller inn. Som temperatur, batterikjemi osv. Derfor er konklusjonene usikre.
Det har du helt rett i ja. Føler meg svært trygg på at de punktene jeg førte opp er riktige, men som du sier - konklusjonene man kan trekke basert på dem er mer usikre og kan variere fra bilmodell til bilmodell og/eller batteritype til batteritype.
Tja, 8 år/200.000 km garanti på batteriet holder for meg, bilen er solgt lenge før det.
Det er ikke noe varme å snakke om i degraderingskontekst med norske temperaturer når en lader fra 0-80% på 6A f.eks., varmeutvikling øker med kvadratet av strømstyrken. Da hadde hurtiglading på 125A tatt helt av i så fall.
Nøyaktig hva som forårsaker degraderingen under lading er komplekst, men det ser ut til å være gunstig å minimere ladetiden ned til et visst ekvilibrium for den aktuelle cellekjemien.
http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die
Er det mulig å forvarme bilen til et gitt tidspunkt uten at bilen står på lading? For eksempel klokka 15:30 skal bilen varmes opp til 22 grader. Jeg har forstått det slik at det ikke vil komme noen app til bilen, med det første i alle fall.
Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett.
Pluss-sider ved Ioniq (sammenligningsgrunnlaget mitt er Nissan Leaf 30 kWt Nordic-utgave):
+ Kvalitetsfølelse i forhold til prislappen på bilen (litt hardplast rundt infotainmentskjerm etc, men veldig lite i forhold til Leaf f eks)
+ Mye utstyr (filskiftevarsler, adaptiv cruisecontrol, "lane keep assist" blant annet)
+ Plassen! Jeg er 182 cm, og når jeg satte førersetet til den stillingen jeg hadde valgt ved langkjøring (romslig og behagelig) var det akseptabelt for meg å sitte i setet bak. Opplever blant annet at det blir veldig trangt (som å sitte økonomiklasse på fly ;) ) å sitte bak sjåføren i en Leaf hvis sjåføren er over 170 cm. 4 voksne personer +/- 180 cm kan fint sitte i en Ioniq regner jeg med.
+ Intuitivt opplegg i forhold til informasjonsflyt (infotainment-skjermen er bra, og oppsetet i menyene i dashbordet er også ryddig og flott å se på).
+ Gode seter - både foran og bak.
+ Mange smarte løsninger - spesielt at det er et ordentlig sted å oppbevare mobilen (mulighet for trådløs lading også). Ordentlig(e) koppholder(e) også.
+ I tillegg (kanskje det beste) er hvor "smart" bilen oppleves i forhold til "bruk i dagliglivet": Radioen fortsetter å spille selv om du skrur av bilen inntil du åpner førerdøra, og førersetet beveger seg bakover i det du skrur av bilen for å "tilrettelegge" for enkelt å kunne komme seg ut. Litt usikker på om det siste er tilfellet når du åpner døra for å komme inn i bilen. Og når man stiller bilen i revers så "flipper" sidespeilene noe nedover, slik at man uanstrengt kan se linjene til parkeringsplassen når man for eksempel rygger inn i en oppdelt parkeringsplass.
+ Forbruket (for utfyllende informasjon - se den andre tråden hvor jeg skal prøve å få lagt ut info fra en test-tur i motorveghastighet (i tråden "Rekkevidde")).
+ God støydemping - stille og rolig i kupeen selv i motorveghastighet.
+ Regenereringsoppsettet. To hendler på rattet i samme stil som girhendlere er på fossilbiler, hvor man har 4 innstillinger. Høyeste regenereringsnivå bremser ned bilen kraftig, mens laveste er som å ha bilen i fri. En kan rett og slett bruke gasspedal og hendlene på rattet for å optimalisere kjøringen (bremse ned i kryss ved hjelp av høyeste regenereringsnivå, og velge laveste regenereringsnivå for "å seile"). Skifte av nivåene går ekstremt smidig.
Så var det minus-sider:
- Sikten bakover. "Hatchbacken" er delt opp i to forskjellige glasspartier (hvor den øverste er den største og der en skal se bakover), men "skillet" i mellom tar en del av sikten bakover. En mulig pluss-side kan være at det nederste glasset fort blir skittent ("og tar unna" for det største lenger opp), og at det største derfor holder seg rent - aner ikke om dette er bevisst eller ubevisst fra Hyundai sin side.
- Bagasjerommet er i feil "format". God lengde og ok bredde, men bagasjegulvet er plassert for høyt oppe. Smart-lommen under gulvet er også litt for lite, dessverre. "Nettingen" på gulvet er forøvrig bra for å holde ting på plass (ledninger og annet "småtteri").
- Litt lite batteri (hvis det er lov å si det?) til at det er en gamechanger. 40 kWt hadde rett og slett penetrert elbilmarkedet lett, og for mange blir det nok en "mellomstasjon" mellom "kortrekkevidde-elbiler" og "langrekkevidde-elbiler".
Det er det jeg kom på i forbifarten, så skal jeg prøve å få skrevet en post om test-turen jeg gjennomførte med både Ioniq og Leaf 30 kWt hvor formålet var å teste motorveghastighet - dét området hvor elbilene "er svakest" (høyere hastighet = høyere forbruk).
Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 15:38
Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett.
Pluss-sider ved Ioniq (sammenligningsgrunnlaget mitt er Nissan Leaf 30 kWt Nordic-utgave):
+ Kvalitetsfølelse i forhold til prislappen på bilen (litt hardplast rundt infotainmentskjerm etc, men veldig lite i forhold til Leaf f eks)
+ Mye utstyr (filskiftevarsler, adaptiv cruisecontrol, "lane keep assist" blant annet)
+ Plassen! Jeg er 182 cm, og når jeg satte førersetet til den stillingen jeg hadde valgt ved langkjøring (romslig og behagelig) var det akseptabelt for meg å sitte i setet bak. Opplever blant annet at det blir veldig trangt (som å sitte økonomiklasse på fly ;) ) å sitte bak sjåføren i en Leaf hvis sjåføren er over 170 cm. 4 voksne personer +/- 180 cm kan fint sitte i en Ioniq regner jeg med.
+ Intuitivt opplegg i forhold til informasjonsflyt (infotainment-skjermen er bra, og oppsetet i menyene i dashbordet er også ryddig og flott å se på).
+ Gode seter - både foran og bak.
+ Mange smarte løsninger - spesielt at det er et ordentlig sted å oppbevare mobilen (mulighet for trådløs lading også). Ordentlig(e) koppholder(e) også.
+ I tillegg (kanskje det beste) er hvor "smart" bilen oppleves i forhold til "bruk i dagliglivet": Radioen fortsetter å spille selv om du skrur av bilen inntil du åpner førerdøra, og førersetet beveger seg bakover i det du skrur av bilen for å "tilrettelegge" for enkelt å kunne komme seg ut. Litt usikker på om det siste er tilfellet når du åpner døra for å komme inn i bilen. Og når man stiller bilen i revers så "flipper" sidespeilene noe nedover, slik at man uanstrengt kan se linjene til parkeringsplassen når man for eksempel rygger inn i en oppdelt parkeringsplass.
+ Forbruket (for utfyllende informasjon - se den andre tråden hvor jeg skal prøve å få lagt ut info fra en test-tur i motorveghastighet (i tråden "Rekkevidde")).
+ God støydemping - stille og rolig i kupeen selv i motorveghastighet.
+ Regenereringsoppsettet. To hendler på rattet i samme stil som girhendlere er på fossilbiler, hvor man har 4 innstillinger. Høyeste regenereringsnivå bremser ned bilen kraftig, mens laveste er som å ha bilen i fri. En kan rett og slett bruke gasspedal og hendlene på rattet for å optimalisere kjøringen (bremse ned i kryss ved hjelp av høyeste regenereringsnivå, og velge laveste regenereringsnivå for "å seile"). Skifte av nivåene går ekstremt smidig.
Mangler ikke Ioniq forvarming via app da? Det betyr mye mer for meg enn alt et du ramser opp over.
Ingen app nei så da er bilen ubrukelig for deg :-\
Sitat fra: dolsen på torsdag 10. november 2016, klokken 14:55
Er det mulig å forvarme bilen til et gitt tidspunkt uten at bilen står på lading? For eksempel klokka 15:30 skal bilen varmes opp til 22 grader. Jeg har forstått det slik at det ikke vil komme noen app til bilen, med det første i alle fall.
Har hørt at dette kun går når den er koblet til strøm :/
Ingen app-nei, men det betyr lite for meg personlig. Det må, som jeg nevnte, være en spesiell grunn til at folk velger Leaf fremfor Ioniq, og jeg vil betegne app -behov som det. :)
Forøvrig så sugde ryggekameraet "big time". Parkeringsensor er dog en pluss, men konseptet ved rygging er bedre på Leaf.
Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 16:52
Forøvrig så sugde ryggekameraet "big time". Parkeringsensor er dog en pluss, men konseptet ved rygging er bedre på Leaf.
Hva var problemet med ryggekameraet? :-) Eg testa det når eg prøvekjørte bilen og det virka greit?
Oppløsninga virka lav (kornete bilde med litt grelle farger). Bildet så også litt utstrakt ut (mulig bilde/kamera-formatet er i retning 16:9-ish), men jeg likte det ikke.
Fungerer sikkert greit, men Leaf skal ha for topp ryggekamera (normal bilde + "360 bird view"). Mangler parkeringsensor, så ville den vært helt fenomenal!
Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 15:38
Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett..
Du glemte en viktig ting på lista di. Leaf er en ganske stygg bil. Ioniq er ganske stilig. Vet dette er subjektivt, men de aller fleste jeg har snakket med mener det samme. Sete med minne er også et stort pluss, og en av de viktigste grunnene til at vi valgte Ioniq fremfor e-Golf.
En ting jeg irriterte meg veldig over da jeg testet Leaf var at du måtte "godta" advarselen på infotainment skjermen hver eneste gang du startet.
Litt skuffet over at man ikke kan få forvarmet bil uten å være plugget i med Ioniq, men er heldigvis ikke vandt til det fra før.
Det med app er veldig overdrevent behov. Jeg har hatt biler både med og uten app. Soul har ikke app, men veldig bra timer. Satt den på kl 7 hver morgen i ukedagene. Jeg drar hjemmefra mellom 7-9 hver dag, og da har du uansett varm bil (min står i kald garasje). På leafen måtte jeg finne fram appen og være avhengig av at appen fungerer (funket 20-40% av gangene). App er kult de 2 første månedene, etter det så er faktisk timer mye enklere.
Husk også at Ioniq har carplay, Android auto, skikkelig lydanlegg, elektriske seter med minne, ryggevarsler foran og bak (setter dette foran 360 kamera til Leaf), raskere lading, høyde justering av passasjer sete, bedre justering av ratt, rom under bagasjerom til ladekabel, soltak, kjøling av seter osv osv
Har hatt 1. gen Leaf og syntes ryggekameraet på Ioniq er mye bedre. Begge kameraene blir sikkert fort nedgriset på denne tiden av året.
En ting som irriterte meg grenseløst med Leaf er all den pipingen når man gjør noe bilen ikke vil. Hvis du åpner døra et millisekund før du setter bilen i park så blir du straffet med endeløs piping osv. Klager værre en kjerringa til og med...
Irritasjon nr 2 er interiøret. Ser ut som noe som er henta ut fra en gammel science fiction film - også subjektivt selvfølgelig :)
Veldig enig i de tre siste innleggene her. Ioniq er en 2017-modell og det merkes, mens Leaf har gått utpå dato for lenge siden (interiør, eksteriør, utstyr etc).
Ioniq med 40 kWt-batteri istedenfor 28 kWt tror jeg hadde kapret maaange TM3-reservasjoner.
Bare for ikke å fremstå som en Leaf-hater så har jeg vært strålende fornøyd med bilen i de årene jeg har hatt den :) Av de 30ish bilene jeg har hatt er Leafen den jeg har vært mest fornøyd med med.
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Vi skal leve med både Ioniq og Leaf 30kWh side om side i mange år etter planen, så får god tid til å merke styrker og svakheter :-) Er egentlig superfornøyd med Leafen, men forventer enda litt mer av Ioniqen.
Angående appen, så synes jeg ikke det er "spesielt behov", vi bruker den hele tiden. Kona har 5 minutter å gå til bilen på uteparkeringen, i -10 er det veldig greit å starte varming før hun går til bilen og komme til varm bil! Samme hvis vi skal kjøre litt uforutsett på ettermiddagen, dvs ikke dekket av timer. Trykk på knapp, kom ut til varm bil. Har Defa smartstart på dieselbilen, så der er også de samme om vinteren, så lenge vi har husket å plugge i. Så der blir Ioniqen et stort tilbakesteg.
Jeg bruker appen også når jeg er først hjemme etter å ha hentet ungene, med variabel kø og arbeidstids slutt på kona så kan jeg i appen se hvor langt hun har kommet, og beregne middagen klar akkurat når hun kommer inn døren hjemme :-D Liker også muligheten til å få opp dags- måneds- og årsforbruket. Så app er genialt, og blir det STOOOOORE minuset på Ioniq! Lever i drømmen om at det går an å få i etterkant når de får opp europeisk basestasjon...
Hva er folks meninger om LKAS? Ikke akkurat noen autopilot, men jeg synes den er grei. Litt "ping-pong" -effekt i hastigheter over 70 km/t, men fungerer rimelig greit i hastigheter under det.
Tenkte også ping pong når jeg prøvde, men det er tre instillinger på den:
- Varsling - piper når du drifter ut av banen
- Assistere - hjelper deg når du er på vei ut av banen = ping pong
- Aktiv - holder bilen i banen
Har ikke prøvd aktiv, men hvis du har den på assistere så kan du prøve den :)
Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Nå skal vel Model 3 komme med mulighet for tilhengerfeste. Det og Super Charger nettverket til Tesla er nok til at jeg vil velge Model3 over Ioniq gitt ellers like egenskaper på bilene. Når det er sagt så virker Ioniq som den absolutt mest interessante bilen på markedet nå.
Sitat fra: THE på fredag 11. november 2016, klokken 20:27
Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Nå skal vel Model 3 komme med mulighet for tilhengerfeste. Det og Super Charger nettverket til Tesla er nok til at jeg vil velge Model3 over Ioniq gitt ellers like egenskaper på bilene. Når det er sagt så virker Ioniq som den absolutt mest interessante bilen på markedet nå.
Nå kommer jo Super Charger-nettverket til å koste penger på Model 3, og jeg tipper (håper?) at Tesla vil tilgjengeliggjøre nettverket sitt til andre biler også mot betaling i fremtiden. I tillegg er det jo ganske så godt tempo i utbyggingen av "vanlige" hurtigladere fremover også, så den fordelen blir stadig mindre.
Men hengerfeste og 4WD derimot :)
Sitat fra: Crown på fredag 11. november 2016, klokken 20:34
Nå kommer jo Super Charger-nettverket til å koste penger på Model 3, ...
Joda, vet at mange har laget store poeng av at det har vært "gratis" å lade på SuC nettverket - og hadde slett ikke hatt noe i mot å fått en slik avtale selv. Men den store fordelen med dette nettverket er ikke at det var "gratis", men at har en relativt god dekning (nei, sier ikke "perfekt" dekning) og at det var lagt opp fra starten av til å dekke langkjøring vs. lokal-lading i og rundt bysentra, og med relativt mange stolper på hvert sted for å minimere lade-kø, samt ett nettverk i hele Europa så man slipper å stresse med mange kort og avtaler samt en svært enkel betalingløsning uten kort/sms etc. Forventer egentlig at lading på dette nettet fortsatt vil være billigere enn på noen av de andre lade-nettverkene også etter at man har brukt opp "gratis kvoten", men dette vet vi ikke mer om før vi har fått prisene.
Joda, som du er inne på vil fordelene med dette gradvis reduseres etter som flere nettverk er oppe og går. Og at disse forhåpentligvis etterhvert får ett bedre samarbeid om betalingløsninger.
Sitat fra: Crown på fredag 11. november 2016, klokken 20:34
... og jeg tipper (håper?) at Tesla vil tilgjengeliggjøre nettverket sitt til andre biler også mot betaling i fremtiden.
Tesla har hele tiden sagt at de er villig til å gjøre dette tilgjengelig for andre, men så langt har ingen slått til på dette tilbudet. Men ett av kravene de har sagt er at bilene må kunne ta i mot en lade-effekt på oppimot 100kW, og er vel ikke så mange biler på markedet enda som takler denne hastigheten.
Men Elon har sagt at de kommer til å sette opp CCS ladere på superladerne sine, men nevnte ikke noe om når eller noen andre detaljer.
Nå er det jo faktisk ingen tesla eiere som får lade gratis lengre med biler som er bygd etter april 17, får 400kwh i året, så gratis lading er ikke noe argument lenger.
Det har da aldri vært gratis? Man han forhåndsbetalt. Tidligere forhåndsbetalte man for ubegrenset tilgang. Fra april har de satt et tak slik at misbruk og ekstreme brukere må betale. For snittet er bruken fortsatt "gratis" for de som foretrekker den betegnelsen :)
Med andre ord fortsatt knallgod dekning, rå ladehastighet og null ekstra betaling for andre enn ekstreme brukere. Noe som er positivt for både fremtidig nettverksstørrelse og tilgang til nettverket. Genialt og helt nødvendig trekk for å sikre kvalitet og bærekraft.
Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Helt uenig.
Batteristørrelse er som hardisk/ram/prosessorhastighet på pc, dvs ekstremt kortlevd toppspesifisert.
Hadde Ioniq hatt 40 kWh nå hadde det vært en killer, 40 kWh i 2018 blir en gjesp og havner kun i helt greit kategorien.
Batteriteknologi utviklingen gjør at effekt i forhold til vekt og volum stadig bedres mye. Bare se på i3 når den gikk fra 60ah celler til 94ah celler, den kommer jo nå snart med 120ah celler..... Pansonic/Tesla har nå startet 2170 cellene som sies være best på energitetthet OG lav pris
De har Gigafactory så dette vil presse alle andre til å holde tritt.
Ioniq vs M3 er en helt annen konkurranse enn Ioniq vs "kortrekkeviddebiler" nå.
hei
husk at bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh for de opgie hva du får ikke som tesla toral størlsen
Bilen har ikke automatisk nedblendtbare langlys. Har vært standard på alle biler jeg har hatt siste 7 årene så ikke tenkt over at det ikke var en opsjon på Ioniq, så litt skuffende, spesielt med tanke på at den har alt teknisk utstyr for å faktisk klare det inkl kamera i front.
Ellers topp fornøyd med tanke på mengde bil til prisen.
Bilen har vel ikke kamera i front? :)
Har forstått det slik at den bruker kamera øverst i vinduet til lane keep osv. Er vel det kamera som også kanskje burde brukes til å lese skilt og se biler/blende ned?
Sitat fra: HPSE på søndag 13. november 2016, klokken 18:47
Bilen har vel ikke kamera i front? :)
Bilen har både radar og kamera i front.
Radar for å bla. holde avstand ved cruise control og kamera for bla. å holde seg innenfor kjørefelt (Active lane keep assist).
Så at den da ikke har auto nedblendbare langlys er jo bare merkelig.. Andre Hyndai biler med samme hardware har det så kun ikke skrudd på av ukjent grunn.
Enig I at dette kunne vært prioritert med tanke på alle andre gadgets de har innkorporert.
Når det er sagt: Langlysene svir vel ikke akkurat øynene ut på motgående trafikk....
Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh for de opgie hva du får ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.
Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 20:12
Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh for de opgie hva du får ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.
Veldig spent på denne selv. Eks Tesla oppga 85Kwh batteri på sine 85 modeller, men batteriet var egentlig bare 81Kwh hvor 4Kwh var reservert til beskyttelse, mao kun 77Kwh tilgjengelig for bruk.
Et fåtall produsenter har og oppgitt faktisk brukbar kapasitet som sin batteri kapasitet. Skal ikke se bort i fra at Hyundai er en av disse.
Synd det ikke finnes noen standarder her for hva man må oppgi og ikke. Foreløpig litt ville vesten her blandt elbilprodusentene hvor Tesla er dårligste jeg har sett i klassen på ærlighet hittil.
Skal sjekke neste gang om bilen oppgir brukt kapasitet når man kjører fra feks 100% til nær 0%. Slik kan man jo se hva den faktiske kapasiteten er.
Fotoboksvarslingen min forsvinner om jeg ikke kobler bilen til wifi via telefonen min. Valget blir ikke husket. Noen som erfarer det samme eller husker bilen det? Hva er trikset evt?
Sitat fra: kusteiker på søndag 13. november 2016, klokken 20:26
Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 20:12
Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh for de opgie hva du får ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.
nå ar jeg glemt å se men etter mit forbruk og antal km må denne opgi faktiske kwh om ikke er det noe galt
Veldig spent på denne selv. Eks Tesla oppga 85Kwh batteri på sine 85 modeller, men batteriet var egentlig bare 81Kwh hvor 4Kwh var reservert til beskyttelse, mao kun 77Kwh tilgjengelig for bruk.
Et fåtall produsenter har og oppgitt faktisk brukbar kapasitet som sin batteri kapasitet. Skal ikke se bort i fra at Hyundai er en av disse.
Synd det ikke finnes noen standarder her for hva man må oppgi og ikke. Foreløpig litt ville vesten her blandt elbilprodusentene hvor Tesla er dårligste jeg har sett i klassen på ærlighet hittil.
Skal sjekke neste gang om bilen oppgir brukt kapasitet når man kjører fra feks 100% til nær 0%. Slik kan man jo se hva den faktiske kapasiteten er.
Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?
I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.
Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)
mye av det dere etterspør kommer etter vært de har mye i andre land bare vent til det kommer nokk biler og hundai fr opp nett her i evropa for ting ligger klaart i bilen
Noen som vet hva slags pære fjernlyset er? Jeg skal bytte men fant ikke ut av det når jeg leste i bokji.
Sitat fra: Jorgen86 på mandag 28. november 2016, klokken 22:10
Noen som vet hva slags pære fjernlyset er? Jeg skal bytte men fant ikke ut av det når jeg leste i bokji.
Det er type HB3 halogen.
" VESS" er alltid på hos meg når jeg starter bilen. Er det mulig at den er av ved starten?
Og "auto hold" er alltid av ved starten. Den vil jeg ha automatisk aktiv når jeg starter bilen. Er det mulig?
Sitat fra: W.A. på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:40
" VESS" er alltid på hos meg når jeg starter bilen. Er det mulig at den er av ved starten?
Og "auto hold" er alltid av ved starten. Den vil jeg ha automatisk aktiv når jeg starter bilen. Er det mulig?
Hehe, har akkurat samme ønske som deg men tror ikke det er mulig.
De har vel tenkt at VESS alltid skal være på pga. sikkerhet men vært så greie å gi oss mulighet til å slå den av i spesielle tilfeller (les: alltid). Er ikke alle biler som har mulighet til å slå av lyden så det er jo et pluss ihvertfall.
Når Auto Hold er aktivert blir brekket satt automatisk på når bilen settes i P. I tillegg blir Auto Hold alltid deaktivert når brekket blir satt på (enten automagisk eller manuelt) så den dreper seg selv på en måte...
Ok vi får leve med det da ;D
Sitat fra: Gizmo på onsdag 02. november 2016, klokken 12:12
Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.
Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?
Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)
Nå når folk har fått bilen i hende finnes det noen mulighet for 80% eller noen annen limit lading på Ioniq en (Slik som det gjør på Kia Soul)?
Nei det gjør det ikke.
Sitat fra: Jorgen86 på fredag 16. desember 2016, klokken 22:21
Nei det gjør det ikke.
Takk for svar, merkelig at de ikke har en slik løsning....
Kanskje det ikke er nødvendig på LiPo batterier?
Samme batterikjemi i Soul og ioniq.
Kanskje ikke et teknisk spørsmål, men det kan vinkles slik iallefall.
Er det noen som har erfart å reise fra bilen sin i >= 8 dager, uten å ha lader plugget i ? Det vil skje i mitt tilfellet nå, og har lest at man verken bør ha 100 % eller 10% når man skal ut å reise.
Bremselysene er i en viss forstand «intelligente». Det vil si at både i modus tre OG to, så kommer de på når hastighetsreduksjonen er betydelig nok. Det vil gjerne bety – etter en rask aksellerasjon, og «brems», eller i oppoverbakke, etter en rask aksellerasjon. En liten detalj jeg faktisk syntes var aldeles snedig.
Noen som vet hvordan man får fortum sine ladere inn i navigasjon?
Andre aktører også forsåvidt.
Vet noen hvor jeg kan kontrollere at forhandler la inn nyeste kart versjon fra Tomtom? Vet å finne den i bilen men usikker på nett.
Jeg har hat store problemer med å finne en hurtiglader og andre ladere også (har valgt hva jeg ønsker i innstillingene & kjører med wifi tilkobling fra mobil).
Bruk Google maps med Android auto isteden. Oppdatert og lysår foran alt annet som blir levert originalt.
Har iPhone da. Liker ikke kartet dems noe særlig og Google Maps funker ikke i CarPlay :(
Har en android liggende, kanskje legge den ut i bilen.
Kan jeg velge å se hurtigladere i nærheten som er valg eller må jeg fysisk søke etter dem når batteriet begynner bli "tørst" På litt strøm?
Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".
Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.
Sitat fra: marnyla på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:20
Kanskje ikke et teknisk spørsmål, men det kan vinkles slik iallefall.
Er det noen som har erfart å reise fra bilen sin i >= 8 dager, uten å ha lader plugget i ? Det vil skje i mitt tilfellet nå, og har lest at man verken bør ha 100 % eller 10% når man skal ut å reise.
Batteriene trives best rundt 50%. Vet ikke helt hvordan det funker med Ioniq, men mange elbiler taper litt lading ved å stå rolig så du bør ta høyde for det. Men 10% eller 100% er ikke optimalt.
I følge instruksjonsbok så skal du ikke reise fra bilen med lav % over lengre tid. Det står ikke noe om det er skadelig å dra fra den med 100% personlig ville jeg passet på at den hadde rundt 80%
Takk for svar begge to. Legger den rundt 70-80 % så regner jeg med det går fint for de 8-9 dagene.
Sitat fra: 1oniq på søndag 18. desember 2016, klokken 23:08
Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".
Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.
Problemet er, som jeg også skrev i egen post, at denne funksjonen er helt ubrukelig:
1. Ikke mulig å vise importerte POI på kartet
2. Ikke mulig å søke på importerte POI basert på avstand. Listes kun alfabetisk
Så skikkelig nedtur. Første navi system jeg har vært borti hvor en ikke kan bruke importerte POI
Sitat fra: moby666 på søndag 18. desember 2016, klokken 21:12
Bruk Google maps med Android auto isteden. Oppdatert og lysår foran alt annet som blir levert originalt.
Vil det si at man får opp alle ladestasjoner i Google Maps?
- jeg finner ikke dette på mobilen min i hvert fall..
Sitat fra: ProsjektX på mandag 19. desember 2016, klokken 09:05
Sitat fra: 1oniq på søndag 18. desember 2016, klokken 23:08
Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".
Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.
Problemet er, som jeg også skrev i egen post, at denne funksjonen er helt ubrukelig:
1. Ikke mulig å vise importerte POI på kartet
2. Ikke mulig å søke på importerte POI basert på avstand. Listes kun alfabetisk
Så skikkelig nedtur. Første navi system jeg har vært borti hvor en ikke kan bruke importerte POI
Du har rett :( leste bare i manualen og gjorde klar filene. Og som du sier gikk det ikke.
Dette må de få en fix på asap :p jeg sender Hyundai en Mail, vil oppfordre flere til å gjøre det samme :)
Ligger det ikke inne ladestasjoner da? jeg har nå ikke vært borti en eneste en som mangler jeg.
Sitat fra: Inop på mandag 28. november 2016, klokken 06:24
Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?
I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.
Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)
Hei,
vil bare komme med en kommentar til denne. Jeg har selv merket at bilen har slitt noe på speilblank veibane med regenerering på 2. Og under oppfølgingssamtale med selger ble jeg også gjort oppmerksom på at jeg burde være varsom med maks regen på glatt føre, en kjøper som hadde hatt et uhell på isen der regenerering hadde spilt en rolle. Sier ikke at den ikke er "intelligent" og evner å slippe ved glatt føre, men bilen vil oppføre seg annerledes på glatten ved mye regen.
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 20. desember 2016, klokken 06:44
Ligger det ikke inne ladestasjoner da? jeg har nå ikke vært borti en eneste en som mangler jeg.
Første tur i november: Hurtiglader ved Tangen/Kragerø ikke i Ioniq'ens kartsystemer. Grønt punkt.
Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 20. desember 2016, klokken 06:44
Ligger det ikke inne ladestasjoner da? jeg har nå ikke vært borti en eneste en som mangler jeg.
Kunne du tatt et bilde av versjonen som er på navigasjon de andre versjonene også forsåvidt :)
Har en følelse av at forhandler ikke har oppdatert den før han leverte ut bilen.
Jeg finner iallfall svært få hurtigladere i Oslo gjennom systemet :(
Er det noen som vet om man kan la FM-radioen overta når DAB-radioen faller ut? Nå har jo myndighetene sagt at DAB-dekningen er tilnærmet perfekt, men det er ingen DAB-singnaler i tunellene på E18 ennå.....
Vet ikke om dette har vært diskutert her tidligere, men jeg sendte spørsmål rundt dette med app-styring til Hyundai Norge. Her er svaret fra de:
Hei,
Her må vi rett og slett bare si at det dessverre ikke finnes infrastruktur for dette i Europa på nåværende tidspunkt.
Infotainment-enheten som sitter i de europeiske IONIQ electric-bilene har heller ikke støtte for dette i dag, og vi vet dessverre ikke noe om når dette eventuelt vil komme.
Beklager at vi ikke kan være mer behjelpelig på akkurat dette.
Med vennlig hilsen
Hyundai Motor Norway
kundeservice@hyundai.no
Sitat fra: murdoc på tirsdag 20. desember 2016, klokken 07:26
Sitat fra: Inop på mandag 28. november 2016, klokken 06:24
Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?
I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.
Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)
Hei,
vil bare komme med en kommentar til denne. Jeg har selv merket at bilen har slitt noe på speilblank veibane med regenerering på 2. Og under oppfølgingssamtale med selger ble jeg også gjort oppmerksom på at jeg burde være varsom med maks regen på glatt føre, en kjøper som hadde hatt et uhell på isen der regenerering hadde spilt en rolle. Sier ikke at den ikke er "intelligent" og evner å slippe ved glatt føre, men bilen vil oppføre seg annerledes på glatten ved mye regen.
Hei ja, jeg har også opplevd denne noe guffen på høy regen 2 eller 3 på isen, følte jeg mistet all kontroll over bilen så det var jeg ikke veldig fornøyd med, jeg har til info piggdekk også som funker bra på is, nå skrur jeg regen av ved holkeføre, så det var bare en gang jeg gikk I fella ;)
Hej,
Jag är ny på forumet, har nyligen beställt en Ioniq Electirc i Umeå. Leverans i början av April.
Har en fundering som jag inte hittar nåt svar på.
Bilen har ju tidsinställd start av värmaren. Fungerar detta också när bilen inte är på ladding?
Alltså kan man komma till en varm bil även om man inte har motorvärmarplats?
Mvh Janne
Nei desverre. Må stå tilkoblet. Uansett gratulerer med ny bil. Ioniq er den desidert beste og mest komplette elbilen bak tesla. Har kjørt alle andre elbiler ganske mye og ingen kan måle seg med ioniq.
Tack, Moby666 :)
Hei folkens.
Fant ikke et bedre sted å spørre om dette, uten å lage en ny tråd. Vi er et ungt par, som har kjøpt vårt første hus, og vi har nå spart egenkapital til å få kjøpe ny bil.
Vi klarer oss med 1 bil foreløpig, og valget har kommet på Ioniq EV. Har noen spørsmål. Kommer fra en bmw 3 serie 2009 modell. Er det "enkelt" å sette seg inn i bilen, jeg pendler som regel med tog, så er samboer som vil kjøre bilen for det meste.
Ser kanskje at svensken over meg har spurt om dette, men for å forsikre meg. Om vinteren, når vi vil at bilen skal være varm på forhånd, hvordan fungerer dette? Etter bildene forstod jeg ikke helt, må du sette opp planlagt lading fks klokka 2400, velger man avreise fks 0800? er da bilen klar til 0800 med riktig varme, eller begynner den 0800 og varme opp kabinen.
Sikkert utrolig dumme spørsmål, men dette med elbil er ganske nytt for oss
edit; virker også for meg som det er en del bugs med bilen, 12v problemer tilknyttet AUX? hva nå det betyr skrevet av forum medlemmer her inne. Problem med varming av bilen hvis man ikke velger defroster hvis den står ute, ikke velge defroster hvis den står i garasje? Samt veldig masse problemer med lading på timer. Virker som det ikke fungerer.
Er jo nesten som en vanlig bil. Trykk start velg retning og kjør
Sitat fra: henrikhoe på mandag 09. januar 2017, klokken 17:52
Hei folkens.
Fant ikke et bedre sted å spørre om dette, uten å lage en ny tråd. Vi er et ungt par, som har kjøpt vårt første hus, og vi har nå spart egenkapital til å få kjøpe ny bil.
Vi klarer oss med 1 bil foreløpig, og valget har kommet på Ioniq EV. Har noen spørsmål. Kommer fra en bmw 3 serie 2009 modell. Er det "enkelt" å sette seg inn i bilen, jeg pendler som regel med tog, så er samboer som vil kjøre bilen for det meste.
Ser kanskje at svensken over meg har spurt om dette, men for å forsikre meg. Om vinteren, når vi vil at bilen skal være varm på forhånd, hvordan fungerer dette? Etter bildene forstod jeg ikke helt, må du sette opp planlagt lading fks klokka 2400, velger man avreise fks 0800? er da bilen klar til 0800 med riktig varme, eller begynner den 0800 og varme opp kabinen.
Sikkert utrolig dumme spørsmål, men dette med elbil er ganske nytt for oss
edit; virker også for meg som det er en del bugs med bilen, 12v problemer tilknyttet AUX? hva nå det betyr skrevet av forum medlemmer her inne. Problem med varming av bilen hvis man ikke velger defroster hvis den står ute, ikke velge defroster hvis den står i garasje? Samt veldig masse problemer med lading på timer. Virker som det ikke fungerer.
Jeg har ikke fått min enda, så kan ikke svare på alt av detaljer, men bilen er ikke så vanskelig å sette seg inn i. Har lånt bilen 3 ganger før jeg bestilte.
Når det gjelder bugs, dette tror jeg du ikke skal bekymre deg så mye over. Alle biler har bugs, og det er ofte altfor mye skrevet om dette. Det er bare å sjekke de andre modellene også, f.eks e-Golf. De har hatt mye problemer med avgangstider, lading, ladeluke, varmeapparat etc.. men det er desto fler som ikke har hatt problem, og tror det gjelder ioniq også.. jeg har hatt e-Golf i snart 2 år, og har aldri hatt problem med den som har noe med elbil å gjøre, bare vanlige vw-ting.
Hadde en hybrid til låns nå, og den vippet ned sidespeilene når jeg satte den i revers. Er det bare hybriden som har dette, eller er det en innstilling jeg ikke har funnet på electric?
Er slik på electric også. Bryteren må ikke stå i "midten"
Sitat fra: moby666 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:41
Er slik på electric også. Bryteren må ikke stå i "midten"
Takk! Det visste jeg ikke.
Sitat fra: moby666 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:41
Er slik på electric også. Bryteren må ikke stå i "midten"
Hei. Hvilken posisjon skal bryteren stå? Speilene mine sluttet å vippe ned i revers etter at jeg tuklet. Tenkte "auto" (i midten) burde være riktig..
SitatHei. Hvilken posisjon skal bryteren stå? Speilene mine sluttet å vippe ned i revers etter at jeg tuklet. Tenkte "auto" (i midten) burde være riktig..
Det er to brytere der - en for å klappe speil inn og ut + en for å velge hvilket speil du skal justere vinkel på.
Den knappen du bruker for å velge speil du skal justere vinkel på må ikke stå i midten.
SitatDet er to brytere der - en for å klappe speil inn og ut + en for å velge hvilket speil du skal justere vinkel på.
Den knappen du bruker for å velge speil du skal justere vinkel på må ikke stå i midten.
Aha! Mange takk :)