Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: joule på mandag 15. august 2016, klokken 14:46
Har nå kjørt min e-NV200 over 4000km siden jeg kjøpte den i midten av juni. Etter å ha brukt den både på lokal- og langkjøring må jeg si at jeg er meget fornøyd :).
I går fikk den sin "ilddåp" med tanke på rekkevidde.
Iht Google maps skulle det være 55,3km en vei dit vi skulle.... Vi var 2 personer i bilen, og i teorien burde det holde.
Turen startet hjemmefra med fulladet batteri, og vi kom hjem igjen med gjenstående kjørerekkevidde (i dashbordet) på "---" km og "---" % gjenstående batteri ::). Carwings-appen på telefonen indikerte at estimert kjørerekkevidde var 6km.
Når jeg ser på kjørehistorikken, så hadde vi kjørt 110,5km med et totalt forbruk på 18,3 kWh (16,5 kWh/100km).
Med tanke på at batteripakken er 24kWh, burde det være igjen 5,7 kWh "på tanken". Om det forutsettes samme forbruk på videre kjøring, burde dette gitt meg hele 28,9km ekstra rekkevidde.
Er det noen som vet om restkapasiteten på 5,7kWh er tilgjengelig? Jeg vet at Li-ion batterier aldri skal lades helt ut, men det virker rart dersom bortimot 24% av energien i batteripakken ikke kan benyttes....
24kW er brutto energimengde batteriet er spesifisert på.
Netto maksimalt ladet er 22,48kWt ref http://www.electricvehiclewiki.com/Glossary
Så vet man (Ut fra LeafSpy http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro, an applikasjon for å lese batteriet) at det lavetse praktiske du kommer før fullstendig stopp er 0,4 kWt.
Det betyr da at du har 22,1 kWt tilgjengelig netto.
De 6 km du hadde igjen på app, med forbruk 1,65 skulle bety 1 kWt til stopp. 18,3 + 1,0 = 19,3 kWt.
Da er det 2,8 kWt det ikke er gjort rede for.
I hovedsak er det energi som er tapt som varme i fra indre motstand i batteriet (Batteriet er varmere etter 11 mil enn fra start), og andre indre tap som finnes før energi når motor.
Når du kommer til vinteren vil du se at du kanskje kommer deg maks 8 mil på et rapportert forbruk 1,65. Det er i all hovedsak som følge av at et enda kaldere batteri har enda større motstand, og dermed større tap.
Mange takk for god og informativ forklaring, Leafnor :-)
Sitat fra: joule på mandag 15. august 2016, klokken 14:46
I går fikk den sin "ilddåp" med tanke på rekkevidde.
Iht Google maps skulle det være 55,3km en vei dit vi skulle....
Når jeg ser på kjørehistorikken, så hadde vi kjørt 110,5km med et totalt forbruk på 18,3 kWh (16,5 kWh/100km).
Kan jeg spørre hva slags forhold turen ble gjennomført under?
Temperatur, hastigheter (motorveikjøring?), topografi etc.?
Vurderer å skaffe en selv, vil bare vite litt hva jeg går til :)
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro