Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: petersv på mandag 01. august 2016, klokken 22:32
Ny tråd da førstesiden på den gamle ble ødelagt/borte. Fortsett diskusjonen her.
Gammel tråd (kun side 2 og utover fungerer) (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28413.15.html)
Tenkte å starte en ny tråd om hacking (avlesing av data) på Tesla Model S.
Det har etterhvert blitt ganske enkelt å gjøre, da ferdigproduserte kompatible komponenter er tilgjengelige.
HW:
- ELM 327 OBD2 leser (f.eks. fra Teknikmagasiner (http://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/elm327-obd2-bluetooth))
- Kontakt for diagnoseport (Teslas plugg til OBD2). Se 1. link under fra TMC for instruksjon for å lage kabel, eller send meg en Pm da jeg har noen liggende
SW:
- Android:
Canbus Tesla (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.emon.canbus.tesla) Amund på forumet her sin app (apptråd) (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31131.0.html).
TM Spy (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Turbo3.TMSpy&ah=xTshlriCfOrTuhaBwd8HB18rMFY&hl=no) Registrer deg som betatester her (https://play.google.com/apps/testing/com.Turbo3.TMSpy).
- ios:
Tråd på tmc (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-for-ios.65913/)
Linker:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/using-tm-spy-to-see-model-s-data.63051/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/let-the-hacking-begin-model-s-parts-on-the-bench.58951/page-60
Fortsettelse følger...
Da har jeg fått noen dager hjemme etter ferie og fått montert kabel. Funket veldig bra.
Ser ut som om jeg har bra restkapasitet på min "ventebil" med 60kWh-batteri.
Har noen emner til kabler til overs, så hvis noen er interessert er det bare å sende PM.
Jeg brukte OBD-leseren fra teknikmagasinet (se 1.-post) og den fungerte smertefritt med android 5-tablet.
Da spør jeg I denne tråden også om det har blitt målt Facelift 70D med 75 pakke?
Ikke etter hva jeg vet. Jeg har lest av en 75D facelift som nevnt i den andre tråden. Kanskje Sigurdi har sjekket?
Noen av dere som har sett tilsvarende tråd i USA, der har de jo levert ut 60(75) batteriet allerede, jeg er meget nyskjerrig på hva som faktisk er tilgjengelig kapasitet på disse...:)
Sitat fra: Powerflux på mandag 01. august 2016, klokken 23:06
Da spør jeg I denne tråden også om det har blitt målt Facelift 70D med 75 pakke?
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 01. august 2016, klokken 23:45
Ikke etter hva jeg vet. Jeg har lest av en 75D facelift som nevnt i den andre tråden. Kanskje Sigurdi har sjekket?
Om det kan være interresant, så venter jeg facelift 70D levert 16./17. August - om noen ønsker å lese av. :)
Kanskje litt på siden av den typen hacking tråden egentlig dreier seg om, men hacking er det i alle fall snakk om:
https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/ (https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/)
Sitat
Hackers Fool Tesla S's Autopilot to Hide and Spoof Obstacles
...
A group of researchers at the University of South Carolina, China's Zhejiang University and the Chinese security firm Qihoo 360 says it's done just that. In a series of tests they plan to detail in a talk later this week at the Defcon hacker conference, they found that they could use off-the-shelf radio-, sound- and light-emitting tools to deceive Tesla's autopilot sensors, in some cases causing the car's computers to perceive an object where none existed, and in others to miss a real object in the Tesla's path.
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. august 2016, klokken 19:42
Kanskje litt på siden av den typen hacking tråden egentlig dreier seg om, men hacking er det i alle fall snakk om:
https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/ (https://www.wired.com/2016/08/hackers-fool-tesla-ss-autopilot-hide-spoof-obstacles/)
Sitat
Hackers Fool Tesla S's Autopilot to Hide and Spoof Obstacles
...
A group of researchers at the University of South Carolina, China's Zhejiang University and the Chinese security firm Qihoo 360 says it's done just that. In a series of tests they plan to detail in a talk later this week at the Defcon hacker conference, they found that they could use off-the-shelf radio-, sound- and light-emitting tools to deceive Tesla's autopilot sensors, in some cases causing the car's computers to perceive an object where none existed, and in others to miss a real object in the Tesla's path.
Dette er egentlig en ikke-nyhet, og jeg skjønner ikke hvorfor de lager en greie ut av det; bilens sensorer kan jo selvsagt jammes! Men hvis noen vil sabotere så vil det være mye enklere og billigere å bruke olje eller spiker eller noe.
76.5 kWh her. En S85 fra november 2013, 50000 km.
Det er forskjell på 2.5% mellom bilens SOC og TMspy. Men jeg har alltid hatt en liten reserve å ta til under 0% så det er mulig den indikerer dette. Har dog alltid hat 3 kWh under 0 og dette blir jo bare 2 kWh. Men mulig det har forandret seg noe siden sist jeg kjörte tom.
Ser også at om jeg kombinerer SOC i TMspy med gjenvarende kapasitet så får jeg 77.5 kWh og ikke 76.5 kWh som det faste tallet sier. Så ting henger ikke helt sammen. Eller er det den resterende kWh jeg pleier å ha under 0 kanskje ;) !?
Ja, bilen viser jo ikke reell soc men hvor du befinner deg mellom 0 og fulladet. Mine biler hadde henholdsvis 3,2 og 3,7kWh under 0.
76,5kWh, ja. Det var andre boller enn mine drøye 69 :P Hvis du har mistet 2% siden bilen var ny lå hadde du 78kWh+brick. Det er nok litt variasjon mellom nye pakker, så vil tro du fikk en bra en. Hvis min hadde samme utgangspunkt har den tapt seg over 10%.
75,8 på min sen 2014 44000km ladet 11857kWh
Virker som de fleste 85 ligger på ~74-76kWh og 60-ene på 57-58kWh.
2013 S85 med 112.000km på klokke og 80.000km på batteri avlest til 75kwh.
Bjørn sin har vel gått over 200k er den lest ut? Er den over 70kWh er det kjempebra.
Bjørn har solgt, da var den gått rundt 250k. Batteriet ble byttet på 80-90k hvis jeg ikke husker feil. Hvis den er ned mot 70kWh synes jeg det er dårlig tatt i betraktning at typisk degradering v/ca 3 år/100k ligger omkring 3%. Batteriene skal tape seg mest i starten, så jeg antar at det flater noe ut derfra.
https://www.youtube.com/watch?v=Vis9o81eE8Q
Ser at Tesla Bjørn bor rett ved siden av meg! Så Model X'en hans kjøre forbi her om dagen. Så kult!
Appen begynner å ta form :)
Morro! Gleder meg til jeg får kablen og appen! Sikkelig mye å nerde over! :D 8)
Hvor finner du disse tallene? Jeg finner de ikke i versjon 0.1.27
Det er Amunds egen app, ikke TM Spy :) Ser veldig lovende ut!
Jeg har 3 kabler til overs, send PM hvis noen er interessert (selger til kostpris, og kommer nok ikke til å lage flere.)
Det er det ja
Da fikk jeg alt utstyret på plass i dag:
Bedre enn fryktet :)
Den tms spy appen er sikkelig ræva. Håper du får til noe bedre amund :)
Ser at det begynner å komme 60D facelift på veien nå. Er det noen som har fått lest av en slik etterhvert? Spent på hvordan software-begrensningen av 75-batteriet fungerer.
60D er vel avlest til 61.5kWh, det er ganske bra deal.
Liten oppdatering. På nyere biler med midtkonsoll så er kabelen på passasjersiden under dekselet i bildet under. Det er mao. ikke nødvendig å ta ut skuffen på disse bilene.
Har nå forresten laget noen få nye kabler, send pm hvis noen er interessert. (Blir sannsynligvis de siste kablene jeg lager siden det tar såpass tid.)
Er det bare jeg som har problemer med tmspy etter 8.0 kom?
Får inn noe data, men faller til stadighet ut!
Skjedde meg også, men når jeg slettet all app-dataen på android så funket det bra igjen.
Bruker du ios eller android?
Android. Prøvd både med gamle Sony og den nye S7
Merkelig, hos meg fungerer det fint. Hva er feilsymptomene?
Bruker den enkelte ganger på lengre turer for å se tempen på batteriet. Men nå må jeg starte og stoppe opptak (opptil flere ganger) så dumper den data et lite øyeblikk, men oppdaterer seg ikke før jeg gjør samme på nytt.
Prøvd å reinstallere appen?
Leste av 85D`en nå nettopp på 40500km. Den rapporterer 77,0 kWh. Forrige avlesing var for drøye 5 måneder siden og nøyaktig halve kjørelengden, og da var tallet 76,9. Bilen mener med andre ord at den er i fin form :)
Jeg har fått tak i noen diagnosekontakter av ny type. Så hvis noen i Oslo-området med ny bil (ca. fra nyttår 2015/2016 og utover) vil teste om det fungerer, så ta kontakt.
Får vel legge inn dataene mine i denne tråden også.
Da har jeg også fått utstyret kjøpt av Petersv, koblet det opp og testet.
Jeg har da 77.8 kwh tilgjengelig på min S85 juni 2014 kjørt ca 34' km. Er litt usikker på, men tolker det slik, at de 4 kwh i "energy buffer" kommer i tillegg slik at jeg samlet har 81.8 på batteriet, men får dog bare brukt de 77.8 kwh.
Men, uansett, 77.8 kwh er vel veldig bra og stemmer godt da med at jeg får like mange tkm nå som bilen var helt ny. Er ikke mye tap å melde her da:-)
En slik verdi kunne godt tilsvare et helt nytt batteri fra "D-æraen". De har et par kWh mer som ny enn pre ap-bilene. Nesten 78kWh er nok mer enn de fleste "gamle" batterier hadde som ny. Mistenker at det _kan_ være en feil i algoritmen som ligger bak her. Tesla har bekreftet at en slik feil har funnet sted og gitt feil i beregningen, og selv om selve feilen ble rettet har avviket i estimatet blitt tatt med videre. Det mener man kan være årsak til at vår eldste bil har et uvanlig lavt estimat.
Til sammenligning har du nesten en hel kWh mer enn vår 2015 85D etter 40.000km, selv om dette batteriet i utgangspunktet skulle ha et par kWh mer som nytt. Kanskje du har fått det ene batteriet de produserte det året med celler kun fra førstesorteringen ;)
Sitat fra: Muffinman på mandag 12. desember 2016, klokken 20:53
En slik verdi kunne godt tilsvare et helt nytt batteri fra "D-æraen". De har et par kWh mer som ny enn pre ap-bilene. Nesten 78kWh er nok mer enn de fleste "gamle" batterier hadde som ny. Mistenker at det _kan_ være en feil i algoritmen som ligger bak her. Tesla har bekreftet at en slik feil har funnet sted og gitt feil i beregningen, og selv om selve feilen ble rettet har avviket i estimatet blitt tatt med videre. Det mener man kan være årsak til at vår eldste bil har et uvanlig lavt estimat.
Til sammenligning har du nesten en hel kWh mer enn vår 2015 85D etter 40.000km, selv om dette batteriet i utgangspunktet skulle ha et par kWh mer som nytt. Kanskje du har fått det ene batteriet de produserte det året med celler kun fra førstesorteringen ;)
Håper det
Hei
Har kjøpt kabel og BT adapter, men hvor kobler jeg det til på en P90DL, mod. 2015? Har sett bak dekselet på passasjer siden, men klarer ikke å finne noen plugg (blå?) som passer der.
Flere steder å kikke?
Mvh
Otto
Oppdatering av TMspy dukket opp her. Ikke testet. Noen som vet hva som er endret?
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161218/91ab3711afb288ce3737e00e775372bf.jpg)
2013 85 med 60000 km målt til 75,6 kWh. Har ettermontert midtkonsoll og fant til slutt kontakten på førersiden bak hyllen. Hadde vært nok å løsne ett panel på selve midtkonsollen for å komme til.
Minimalt utslag, men jeg har målt min til 77.8 de siste ukene, men idag og igår så viser den 77.9 kwh tilgjengelig. Er hyggelig om batteriet får økt kapasitet etter mer og mer bruk;-)
Forbrukt energi som Canbus viste samsvarte med det som bilen rapporterte etter at 39 kwh var brukt på en kjøretur i ett strekk, men som tidligere sagt så blir avviket i SOC større og større jo nærmere 0 en kommer.
Fremdeles under 72 og misunnelig med 2013-modellen her :(
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
90-batteri passer nok ikke inn i bilen din rent fysisk. Andre jeg har lest om har fått tilbake batteriet sitt i reparert tilstand. Ikke noe å stresse med vel?
Nei jeg tar gjerne et par år med lånebatteri :-)
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
Høres ut som de har glemt hele greia :)
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. desember 2016, klokken 07:51
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
Høres ut som de har glemt hele greia :)
Garantert glemt hele greia. Hvis du er happy med lånebatteriet er det ikke noe mer å tenke på. Ditt gamle batteri er sikkert havnet et annet sted.
Forsåvidt happy med det nye men har jo ingen anelse om hvordan det har blitt brukt . Men nå kan det jo hende vi Tesla eiere overdriver vår frykt for batteridegenerering . Jeg passet godt på mitt forrige
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
Har du spurt dem hva som er planen?
De produserer vel neppe 85kWh batterier lenger så de er vel avhengig av å finne "noe" et eller annet sted.
wk057 postet nettopp en youtube-video der han har koblet opp en custom DU-controller og et Chevy Volt batteri i sin salvage MS. Interessant teknisk beskrivelse.
Men sjekk hva 17'' viser - delt ryggekamera og (custom) Controls ;D
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:42
wk057 postet nettopp en youtube-video der han har koblet opp en custom DU-controller og et Chevy Volt batteri i sin salvage MS. Interessant teknisk beskrivelse.
Men sjekk hva 17'' viser - delt ryggekamera og (custom) Controls ;D
Den står i "Factory Mode"
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
https://m.facebook.com/groups/304099646450566?view=permalink&id=568124603381401
Flere som venter lenge på rep av batteri...
Sitat fra: BømloBjørn på tirsdag 03. januar 2017, klokken 16:40
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
https://m.facebook.com/groups/304099646450566?view=permalink&id=568124603381401
Flere som venter lenge på rep av batteri...
Sitat fra: vnm på lørdag 24. desember 2016, klokken 14:11
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. desember 2016, klokken 07:51
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. desember 2016, klokken 21:58
Litt off topic men har snart kjørt 1år på lånebatteri. Hva kommer Tesla hil å gjøre ?refurbished batteri . Har de 85 kWh batterier tilgjengelig som jeg kan få. ?kan man håpe på et 90 batteri? Hva tror dere?
Høres ut som de har glemt hele greia :)
Garantert glemt hele greia. Hvis du er happy med lånebatteriet er det ikke noe mer å tenke på. Ditt gamle batteri er sikkert havnet et annet sted.
Ville ikke satt penger på at de har glemt det. Min første S kjørte på lånebatteri i godt over ett år, etter at originalbatteriet ble byttet ut til fordel for et nytt hovedbatteri vinteren 14/15. Jeg trodde også de hadde glemt det hele, men jeg opplyste for ordens skyld ny eier om at bilen hadde bytta hovedbatteri. I fjor vår, etter ca. 1,5 år og 40.000 km med lånebatteri, ringte så Tesla ny eier og fortalte at originalbatteriet var reparert og klart til å byttes tilbake. Da hadde byttebatteriet forøvrig gått ca like langt som originalbatteriet, så ny eier sa OK til å bytte tilbake.
Vurderer å lage en embedded device av en Rpi med canbus traceiver. Tenker å kjøre node på den og hoste en nettside med alt av info om bilen, logging etc. Kan kobles på nett med en 4g-router via wifi, eller direkte til telefon som hotspot.
Hva tror folk?
Fått lest av litt på S facelift samt Model X. Ny plugg måtte til. Virker som batterikapasitet varierer endel. Målte ut under 80 på en 90D Model S. Pluggen på S og X er lik og busen med dataene er heldigvis på samme pinnene. Den nye pluggen Tesla har valgt er (unnskyld utrtykket) noe drit. Vanskelig å terminere, og mye mindre pinner. Fikk montert noen endog etter kjøp av ny krympetang for en halv formue... :S
Kjøp deg en sånn her, @petersv, den ser morsom ut:
https://www.youtube.com/watch?v=54jQ7ut3FBA (https://www.youtube.com/watch?v=54jQ7ut3FBA)
Den var bøllete.
Når skal noen snekre sammen dette slik at vi kan få night vision?
Hva mener du kjøpe? Har nok allerede ;-)
Førstepost oppdatert med lenke til ios versjon av tmspy.
Edit: Oppdatert igjen med link til Amunds eminente Android-app.
Sitat fra: Powerflux på mandag 01. august 2016, klokken 23:06
Da spør jeg I denne tråden også om det har blitt målt Facelift 70D med 75 pakke?
Ser ikke noen som har lagt ut tall på dette ennå...
Her er mine tall etter jeg endelig somlet meg til å lese...
70D med 75 pakka, 26000+km(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170703/1629b37839dc56d163bf0f8104d0487b.jpg)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har du fortsatt noen kabler liggende? :)
Dersom ikke så har jeg både ny pg gammel plugg.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sitat fra: sigurdi på mandag 17. juli 2017, klokken 14:22
Dersom ikke så har jeg både ny pg gammel plugg.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hva skal du evt. ha? Til Model X.
Ja jeg har noen få. Priser ligger i kjøp og salg delen av forumet (https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32342.0.html). Samt på kjøp og salg-gruppa på fb.