Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 08:26
Skal ut å kjøpe vinterdekk/felg til Leafen. Noen som har gode erfaringer med noen spesielle typer? Ønsker pigg pga bratte bakker i området.
Prøvde dekkonline.com, men den siden fant ikke bilen på regnummer
Edit: Fant bilen ved å velge modell.
Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 08:26
Skal ut å kjøpe vinterdekk/felg til Leafen. Noen som har gode erfaringer med noen spesielle typer? Ønsker pigg pga bratte bakker i området.
Da er det Nokian Hakkapeliitta 8 som gjelder. Ekstremt godt grep, meget lav rullemotstand! 8) Har disse selv på originalfelger.
Støtter tomrh der.
Da jeg jobbet med dekk så det ut til at Nokian holdt ekstremt godt på piggene.
Gjør aldri et bomkjøp hvis man går for Nokian :)
Sitter og leser litt, og blir litt i tvil mtp pigg eller ikke. Er jo ganske godt grep på piggfritt også, og er sjeldent det er ren stålis man kjører på. Samtidig er piggdekk dårligere enn piggfritt på våt asfalt, og med all saltingen som er nå så er det kanskje bedre med dekk som takler våt asfalt best?
Ikke lett å velge, men vil velge rett.
Om Nokian er et bra valg har de et friksjonsdekk som heter Nokian Hakkapelitta R2, men det er svakere på drivstofføkonomi og støy enn Goodyear Ultragrip ice 2.
Ser på pakker med 16", og da kommer det opp 205/55-16, synes det virket som litt brede dekk. Hva har dere andre?
205/55-16 er jo standard dim.
Blir det nye dekk på min (mulig jeg bytter til Bolt eller Leaf 40/60 før den tid..) går jeg nok for 205/60-16 og WRD4, eller 5 hvis det har kommet.
Trondheim, stort sett saltet veg så sommerdekk hadde fungert bra de aller fleste dagene...
Tipper slike dekk er bedre på slaps og melsnø enn typiske nordiske.
Blir føret for j.... har jeg uansett med hurtigkjetting ;)
Skal ikke overtale noen til å velge piggfritt, kjør med det man føler seg trygg med 8)
Synes Nokian WR D4 fungerer veldig bra på nullføre, slaps og saltet vei. De har godt grep i noen minus også, men er dårligere enn Hakka R2 i sprengkulde (blir harde). Disse fungerer også meget bra opptil 10-12 varmegrader der Hakka R2 og andre nordiske vinterdekk blir til myk gele. Et dekk som passer til godt til både høst, vinter og vår.
Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19
Ser på pakker med 16", og da kommer det opp 205/55-16, synes det virket som litt brede dekk. Hva har dere andre?
De fleste kjører nok med 205/55R16 som fungerer fint. Jeg har WR D4 i 195/65R15, blir noe mykere med mindre felg og høyere profil. Om jeg skulle kjøpt piggfrie vinterdekk på 16"-felger i dag ville jeg valgt Nokian WR D4 i 205/60R16 og XL-versjonen (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=86253846.129.23711&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=60&Felge=16&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=B-A-69-1&details=Ordern&typ=R-281844), de har rulle B. Og 60-profil gir økt bakkeklaring, økt komfort og lavere feilvisning på speedometer (rulleomkretsen er omtrent som Tekna sommerhjul, bare marginalt større).
Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19
Om Nokian er et bra valg har de et friksjonsdekk som heter Nokian Hakkapelitta R2, men det er svakere på drivstofføkonomi og støy enn Goodyear Ultragrip ice 2.
Jeg er i alle fall veldig fornøyd med Goodyear Ultragrip Ice2 på Zoe'n. Har kjørt på Nokian piggfritt tidligere, Hakka RSi, og de var usannsynlig dårlige på våt vei. Mitt råd blir å velge Hakka 8 hvis du skal ha pigg. Hakka R2 er nok et bra dekk om du kjører på gode gammeldagse vinterveier hele vinteren, men om det er mye bar veg og salting der du kjører mener jeg du bør se på andre alternativer.
Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19
Sitter og leser litt, og blir litt i tvil mtp pigg eller ikke. Er jo ganske godt grep på piggfritt også, og er sjeldent det er ren stålis man kjører på. Samtidig er piggdekk dårligere enn piggfritt på våt asfalt, og med all saltingen som er nå så er det kanskje bedre med dekk som takler våt asfalt best?
Hakka 8 er det beste valget hvis du skal ha piggdekk for de tøffeste forholdene.
Det er en seiglivet myte at piggfrie dekk generelt er bedre enn piggdekk på våt asfalt. Les detaljene i de vinterdekktestene, så vil man se at myten ikke holder vann. Det er individuelle forskjeller på dekkene, men slett ikke slik at piggfrie alltid er best på asfalt.
Det man derimot kan si sikkert, er at piggdekk helt klart er best når føret er verst. Det inkluderer våt is, hardpakket polert snø og "glasur"/black ice.
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Hakka 8 har ihvertfall veldig lav rullemotstand. De ruller best av mine to sett vinterdekk. Piggdekk har jo ikke EU merking, men ville muligens fått A eller ihvertfall en B som grenser mot A. Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg448859.html#msg448859
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Har kjørt piggfritt de siste... hmmm... Vel, har faktisk såvidt kjørt med piggdekk de ca 18 år jeg har vært på veien. Skal ikke fortsette med "og uten problemer" som de fleste legger til, jeg har da kjørt meg fast med kjettinger på hjulene også jeg... ;)
Har aldri parkert bilen pga føret, MEN nå er det jo enkelte som BURDE parkert bilen de verste dagene selv om de kjørte 6x6 Mercedes Gelendervagen med 6 piggkjettinger og vinsj foran og bak...
Hadde en vinterdag i Trondheim for noen år tilbake, folk gikk fra bilen sin på motorveien fordi de, eller andre, ikke kom fram. Det var kaos over hele byen.
Jeg kjørte som vanlig min Peugeot Boxer varebil med piggfritt og hadde ingen problemer...
Nå kan vel kanskje mye av årsaken den dagen, som det vanligvis er på høsten, være at folk fortsatt har sommerhjul på bilen og tenker "jammen det går da bra den ene dagen, legger om når jeg kommer hjem".....
Kjørte en annen varebil daglig til Hitra/Frøya. Den var skodd med sgs splitter nye piggdekk fra en av de billige, men noe kjente merkene. Var helt håpløst å komme fram på alle slags føre.
Av tidligere erfaring ble det byttet til Michelin piggfritt og fikk da bedre grep på alle underlag. Samtidig var det flere på øygruppene som stusset på at jeg kjørte piggfritt..
På Transiten (bakhjulstrekk, kjelke på vinteren) jeg kjørte for 10-15 år tilbake prøvde jeg Nokian pigg og piggfritt og merket ingen vesentlig forskjell. Den var egentlig like håpløs med begge deler.
En nyttårsaften det snødde nå infernalsk, og vi var nederst i et høl i den virkelig snørike delen av byen, stod en kompis med sin "Porsche" 924. Bilen var skodd med piggdekk, dog, som han sa, det var vel 1 pigg igjen, til sammen...
Ble spurt om jeg kunne komme ut og dytte så han kom seg opp. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg kom ut, men der stod de 4-5 mann fra før og dyttet, uten at bilen rikket seg nevneverdig mer enn 4-5cm.
Transiten hadde ikke hatt nubbsjans å dra seg selv opp den bakken i det føret, men jeg hadde jo kjettinger.
Kjørte forbi "Porschen" og tråkket opp et spor et stykke opp i bakken, rygget ned, hektet på "Porschen" og dro den opp uten problem ;)
Leverte avis i et annet snørikt område i Trondheim endel år. En som hadde ei bratt kneik opp før han kom opp på flata, bilen var skodd med nye gode piggdekk. Gudene vet hvor lenge han hadde måket og hvor mange forsøk han gjorde før han, noen ganger klarte å komme seg opp, og noen ganger ikke.
Jeg kjørte som vanlig piggfritt, men hadde Biltemas "snøkjettinger" til 149kr. Med de kunne jeg stoppe og ta laus der han ikke kom lenger..
En dag kom stakkaren skjevt ut og ble stående midt i det bratteste i bakken klin inntil et gjerde.
En nabo skulle da ut med sin Land Rover tror jeg det var, av de nyere Discovery e.l.
Han hektet på den stakkars Galanten og dro den opp, uten et snev av hjulspinn.
Husker ikke hvilke dekk det stod på den LRen, men for sakens skyld kan jeg jo si det var sommerdekk :P
Så, moralen i historiene, man kan ikke skjære pigg/piggfritt over en kam.
Er føret skikkelig ille, parker bilen eller legg på kjettinger.
Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-
Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.
MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..
Jeg må på med nye vinterdekk til vinteren, og tenker å gå for NOKIAN HAKKAPELIITTA R2 205/55R16 94R XL
Men ser at det finnes to typer, ett som utgir seg for å hete Nokian Nordman RS2 205/55 R16 94R XL, som er neste 200,- rimeligere enn det rene Nokian Hakkapeliitta R2 205/55 R16 94R XL.
Merkingen på egenskaper er etter hva jeg finner ut av det lik, så hva kan være forskjellen. Nær 800,- å spare er jo penger om en kjøper det rimeligste hakkadekket.
Nordmann er "billigmerket" til Nokian.
Stusser litt på at begge skal være R2.
Forrige Nokian-modell kommer som regel i Nordmann. Det kan jo da hende at Nokian kommer med en R3, mens dagens R2 fortsetter i Nordmann.
Mulig det også er endret gummiblanding, eller små små endringer i mønsteret oppgjennom årene.
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner ;)
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-
Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.
MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..
Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.
Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-
Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.
MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..
Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.
Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-
Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.
MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..
Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.
Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Kjørte en annen varebil daglig til Hitra/Frøya. Den var skodd med sgs splitter nye piggdekk fra en av de billige, men noe kjente merkene. Var helt håpløst å komme fram på alle slags føre.
Av tidligere erfaring ble det byttet til Michelin piggfritt og fikk da bedre grep på alle underlag. Samtidig var det flere på øygruppene som stusset på at jeg kjørte piggfritt..
Det er stor forskjell på "piggdekk" og Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk. ;)
Hakka 8 har mange flere pigger enn de andre, hele 190 pigger pr. rullemeter som faktisk er ulovlig (130 er maks for 16" i Norge, 96 i Sverige og Finland). De selges derfor med dispensasjon fram til september 2017. Det store antall pigger gjør at de er helt overlegne. Se http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/test-dekkvinner-er-svevestoev-versting/a/23525511/
For de som trenger ekstrem framkommelighet så er det løp og kjøp så lenge denne dekktypen finnes på markedet. ;)
Et annet moment ang. piggdekk er mønster og gummihardhet. Hva hvis vi fjernet alle piggene, hvordan ville dekket da oppføre seg på vinterføre?
De billigste dekkene er omtrent som sommerdekk som har blitt pigget opp, det er bare piggene som gir grep mens gummien blir knallhard i kulda. Når det først slipper så slipper det til gagns.
De gode piggdekkene har et mønster som også gir godt grep og en gummihardhet tilsvarende kontinentale vinterdekk. Noe som gjør de gode på all slags vinterføre, også på våt asfalt i mildværsperioder.
@leafnor
Lovlig å endre +/-5% fra standard dimensjon.
Enkelte moderne biler kan likevel få problemer med plass i hjubuen. Men Tekna-hjulene har god plass, så du kunne sikkert fått plass til (ulovlige) 205/65-16 også ;)
@tomrh
Helt i tråd med det gamle ordtaket
"du kommer deg alltids opp, det er verre ned" 8) ;)
Har hørt at utrykningskjøretøy hadde "spesielle" dekk, enten med fler/lengre pigger eller annen gummi.
Vet dog ikke om det er riktig..
De bytter vel også oftere enn mannen i gata, dekkene blir jo gradvis værre..
Jeg skal på ingen måte avfeie piggdekk, men for min del er det så utrolig mange fordeler så piggdekk er ikke aktuelt for meg
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 19:05
Jeg skal på ingen måte avfeie piggdekk, men for min del er det så utrolig mange fordeler så piggdekk er ikke aktuelt for meg
Blir piggdekkgebyr i Trondheim igjen nå, greit uansett med piggfritt da ja. Selv om enkelte veier på Byåsen virker litt hasardiøse med piggfri, Thaulowbakken f.eks. :) Litt underholdning her, se filmsnutt lengre nede i artikkelen: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1792859.ece
duplikat :o
Du skrev jo det samme i svar #14..
Så vant til å se "Skrevet av: tomrh" men da var jo mitt svar nr 17 myntet til Appleknocker ;)
Når man i tillegg trykker på mobilen så...
Menmen poenget var det samme ;)
Hakka 8 var ikke tilgjengelig den gang (hadde Transiten 2001-2007) husker ikke hva det het den gangen.
Så var det jo også varebil-dekk, der er det litt andre regler og modeller.
Men ja, det er STOR forskjell på piggdekk og piggdekk, det er også STOR forskjell på piggfritt og piggfritt..
Som tomrh kanskje husker er jeg ikke fornøyd med min myke piggfrie på nullføre, mel-salt og lignende føre.
Understyrer noe hinsides >:(
Der tror jeg "fallgruven" er tett mønster og myk gummi. Dette er positivt i kulde og på is, glasert snø, men ser ikke bort fra at dekk som Wheaterproof gjør det bedre i slikt føre.
Fasiten har jeg selvsagt ikke, men det er mine tanker rundt et av de aller mest krevende førene.
Thaulowbakken kan vel nesten være spennende også om sommeren.
Leafnor sikter vel til denne?
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=77469915.129.11632&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=B-F-72-2&details=Ordern&typ=R-325109 (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=77469915.129.11632&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=B-F-72-2&details=Ordern&typ=R-325109)
Ser ut som Nokian RSi eller R, altså en eldre modell.
Dekkonline har vel lagt den ut feil der, for den skal vel strengt tatt ikke hete Nokian, men Nordmann.
Etterhvert som de kom utover i rekka ble de vel dårligere og dårligere på nullføret/melsnø jeg har snakket om.
Ser ut som alle med R2 skryter de opp i skyene, så de 200kr det skiller ville jeg lagt i..
For å være på topp må de levere nye dekk "hele tiden", det er vel ikke nødvendigvis bedre dekk for hver modell, men forhåpentligvis. Og sikkert bedre rettet mot testene...
Grunnen til å fortsette med gamle modeller er enkel, formene er produsert og ikke oppbrukt. Det koster mange penger å designe nytt mønster og produsere former. Husker ikke hvor mange dimensjoner en form tar, men det er uansett snakk om ganske mange som ellers ville blitt kastet.
Skal man ha billigst mulig dekk må man lete etter andre alternativer enn Nokian uansett.
Og der blir det ut på litt vågalt territorium..
Ble utrolig positivt overrasket over Tristar (omtrent det billigste dekket jeg fant) på X-trailen, men hvordan det oppfører seg på Leafen har jeg ikke peiling på. Frister litt å prøve, men kan fort være bortkastede penger (eller nye sommerdekk..)
Goodride SW608 ser ikke så dum ut (bestiller vel 2 sånne til tilhengeren min snart), men igjen, hvordan de fungerer på bil vites ikke..
Endte påpiggfritt. Var gangske klar på at jeg ville ha pigger denne gang, for første gang på åresvis, men bor i Røyken, mellom Asker og Drammen, og stort sett er det saltede og våte veier jeg kjører på. De få dagene det er klinkis får jeg bare ta det med ro eller la bilen stå.
Valget falt på en pakke med Ultragrip https://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_ultragripice2/205-55r16/86422 (https://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_ultragripice2/205-55r16/86422), og disse felgene: https://www.byttdekk.com/felger/ovm/ovm_spidermattblack/7x16/105618 (https://www.byttdekk.com/felger/ovm/ovm_spidermattblack/7x16/105618)
Virket som disse hadde bedre grep på våt asfalt enn Nokian sine, selv om de ble slått marginalt i tester. I år ville jeg ha dekkene klare før vinteren kommer, ikke være sent ute slik som jeg har vært noen ganger tidligere... :o
Skjønner absolutt ikke at det er grep på våt asfalt som bestemmer hvilket dekk du velger.
Det er da ikke våt asfalt vi bulker og krasjer på. Under slike forhold gjør jo sommerdekkene også jobben.
For meg er det hvordan et vinterdekk oppfører seg på snø, slaps og is som betyr noe. Det er på dette føret vi trenger vinterdekk, og hadde det ikke vært for snø, slaps og is på veiene så hadde vi uten problem kjørt på sommerdekk hele året.
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 03. august 2016, klokken 13:39
Skjønner absolutt ikke at det er grep på våt asfalt som bestemmer hvilket dekk du velger.
Det er da ikke våt asfalt vi bulker og krasjer på. Under slike forhold gjør jo sommerdekkene også jobben.
Sommerdekk i -4 med saltvåte veier gir dårlig grep, da gummien i sommerdekk blir harde i kulde. Og vinterdekk har en annen oppbygging som gjør de gode i kulde og snø. Har en bratt bakke opp til boligfeltet, men det saltes, så totalt sett tror jeg piggfritt vil fungere fint, har det på fossilbilen og på i-On, hadde få problemer sist vinter. Men det er et par dager i året pigg ville vært best, men de er igjen ofte dårligere på våt vei. Det blir uansett kompromisser, det ene utfyller det andre, men vanskelig å ha alle egenskapene på samme dekk...
Og E18 er stort sett bar. Dessuten slipper jeg piggdekkgebyr.
Vi får snakkes til våres og se hva som blir fasit, er ikke sikkert jeg valgte rett :)
Du må se an egen bruk og vurdere hva som gir værst frammkommelighet: Nysnø eller is.
På enkelte veier har jeg inntrykk av at man har rukket å strø, når veien er isete, og at det er værre å ta seg fram i nysnø.
Sitat fra: Myrvang på onsdag 03. august 2016, klokken 20:08
Dessuten slipper jeg piggdekkgebyr.
Ganske markedsvridende den der ja.
Sitat fra: Myrvang på onsdag 03. august 2016, klokken 20:08
tror jeg piggfritt vil fungere fint, har det på fossilbilen og på i-On
I og nær byen er det greit med piggfri. Vi bor på landet og har bakker vi står fast i når det er glatt, samtidig som jeg pendler til Tr.heim. Et dilemma hva man skal velge. Kona kjører pigg på i-MiEV siden hun pendler utenfor byen. Og jeg endte opp med både pigg og piggfritt som jeg veksler mellom... :-\ :D
Dekk er og blir et kompromiss, både for produsent og forbruker.
Skal man ha dekk etter de 2 heftigste vinterdagene i året, eller de 146 andre hvor det gjerne er +5, og tørr asfalt?
Uansett hva man velger vil man tape på en type føre mot et annet valg..
Så lenge man snakker dekk, og ikke kjetting (som egentlig er det eneste som duger på tykk våt is) skal jeg si meg enig i at pigger er best, men IKKE sånn puslete greier man kjøper over disk..
DETTE er derimot skikkelig piggdekk ;)
https://aprep.files.wordpress.com/2008/01/am_hjul_01_20.jpg
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. august 2016, klokken 22:39
Dekk er og blir et kompromiss, både for produsent og forbruker.
Skal man ha dekk etter de 2 heftigste vinterdagene i året, eller de 146 andre hvor det gjerne er +5, og tørr asfalt?
Ett veldig essensielt spørsmål.
Har kjørt på sommerdekk om vinteren, også på snøføre uten uhell, uten at jeg påstår at det er å anbefale.
Grunnen til at jeg velger vinterdekk er disse 2 heftige dagene og ikke de 146 andre. Det er på disse to dagene at at folk krasjer fordi at de mister veigrepet.
Om det er saltet og bar vei på minus 4 grader er jeg fortsatt ikke redd for å kjøre som før på sommerdekk, men på is derimot....
Hvem mister grepet på bar og våt asfalt uansett dekk ved normal kjøring? Min påstand er at da kjører en grovt uaktsomt for å få det til.
Må nok her skyte inn at de alvorlige ulykkene skjer stort sett på tørr asfalt midt på sommeren..
Men klart, det skjer mange ulykker om vinteren også, men da stort sett de mindre (som jo heller ikke er så festlige).
De står fast på at ulykkestallet går ned på saltet veg, men sammenligner vel da fra før de startet saltingen, sånn ca på -80 tallet en gang sikkert..
Andre studier har imidlertid vist at ulykkestallet går OPP på saltet veg.
Det handler selvfølgelig om å tilpasse farten (noe da mange tydeligvis gjør litt for mye av når føret er bra).
Men med det sagt velger jeg ikke sommerdekk om vinteren jeg heller, selv om det nok er det som er best egnet på mesteparten av tiden jeg kjører om vinteren.. Jepp, et kompromiss her også ;)
Kjører selv piggfritt på tross av at vi bor øverst i en lang bratt bakke og de fleste naboene har firehjulstrekk. Går helt greit, men man må bruke hodet. Har valgt Hakkapeliitta R2 siden egenskaper når det er virkelig glatt prioriteres høyest.
I forhold til elbilistenes omdømme så tenker jeg at det bør sitte langt inne å utstyre elbilen med piggdekk. Det gir fort elbilkritikerne vann på mølla.
Likevel kan det være kjøreforhold som forsvarer piggdekk, f.eks. der det er mye våt is om vinteren eller raskt vekslende kjøreforhold.
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 04. august 2016, klokken 20:15
I forhold til elbilistenes omdømme så tenker jeg at det bør sitte langt inne å utstyre elbilen med piggdekk. Det gir fort elbilkritikerne vann på mølla.
Kommer an på hvor man bor. I og nær byene ja. Her vi bor blir man bare sett rart på om man kjører piggfritt, nesten alle kjører med piggdekk. Står man fast om vinteren kommer det kjapt fra naboen: "...så du kjøre piggfritt du ja?..." med et lett medfølende/hånlig glis. Og som fersk trillingeier før jeg, pga vanskelig dimensjon, greidde å finne en skikkelig piggdekk-kombo til i-MiEV var replikken sånn: "jasså...så dein der litj tassen kan berre kjør piggfritt den?!" ..med oppgitt og nedlatende mine. Ble vel betraktet som han raringen som kjørte rundt med den lille smale elbilen UTEN firehjulstrekk (helt uhørt), og som ikke engang kunne bruke skikkelige dekk! :D
Stjørdalinger er sære. Kommer selv fra Trondheim og ble litt satt ut når jeg kom til Stjørdal. Men de er økonomiske disse stjørdalingene, så jeg avfeier alle sånne kommentarer med "jeg sparer over 80.000 kr i året på denne bila" :-)
Hehe, ja det har vel vært noen setninger om piggdekk i kommentarfelt i endel artikler om elbiler, og spesielt de som har ordet Tesla i seg..
Blir vel hørt litt bedre her inne, enn på en random artikkel:
Velger man pigg på Leafen sin, ville man da vel vitterlig valgt pigg på en gammel dieselhølk hvis man kjørte det istedet.
Stusser dog litt på hvor folk setter sammen tankegangen sin, er det værre med en Leaf som går med piggdekk enn en diesel-Golf som også har piggdekk..?
Uansett er da vel en Leaf med piggdekk bedre enn en diesel med piggfritt eller sommerdekk for bylufta..
All den tid det ikke er forbud mot det ene eller andre står man da vel fritt til selv å velge det man ønsker.
Ørene er til for å høre det man selv har lyst til :P
Omdømme er jo en merkelig sak og er ikke alltid like rasjonelt.
Har forståelse for at det under enkelte forhold er påkrevd med piggdekk på Leafen, men samtidig bør det sitte litt lengre inne fordi mange da tenker at den lokale miljøgevinsten spises opp av piggdekkvalget.
Jeg kommer opprinnelig fra Nordland og ser definitivt at kystklima med mye våt is må føre til at også elbiler utstyres med piggdekk tidvis. Samtidig smerter det litt når Teslaene i nabolaget i Bærum knitrer ivei med fete piggdekk. Sikkert noe de behøver for å kunne kjøre raskere til hytta, men forholdene i nabolaget kan ihvertfall ikke forsvare et slikt valg.
Sitat fra: leafnor på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:58
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
205/60-16 kom i kveld, og da gjenstår å få de over på de gamle felgene. Kjennes virkelig myke ut, og lukter som en kunstgress fotballbane mettet med gummipartikler.
Ahh, duften av nye dekk! Og med fersk farget midtstripe og påklistret EU-etikett. Elsker det! ;D
Sitat fra: tomrh på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:07
Ahh, duften av nye dekk! Og med fersk farget midtstripe og påklistret EU-etikett. Elsker det! ;D
En gummi-fetisj! :D
Sitat fra: leafnor på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:00
Sitat fra: leafnor på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:58
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
205/60-16 kom i kveld, og da gjenstår å få de over på de gamle felgene. Kjennes virkelig myke ut, og lukter som en kunstgress fotballbane mettet med gummipartikler.
Da er de over på felg.
Side om side med de slitte Conti var de synlig større, 2 cm vistes godt, og gir 1 cm mer bakkeklaring. Som nevnt fint på småveiene her. Kom frem sist vinter og, men med mer klaring, enda bedre.
Må "kalibrere" speedometer også, pleid å passere fotoboks på eks. omkjøringsveien md 75 på bilen. Det kan bli dyrt å forglemme seg med disse dekka på.
Trengte lite vekter for å ballansere, så både felger og dekk rimelig jevne.
Ser frem til vinteren på sett og vis med disse på bilen.
Skal være såvidt større enn Tekna ser jeg.
GPS 80kmt gir vel ca
88-89 med 205/55-16
85-86 med 215/50-17
Så blir vel ca 84-85 med 205/60-16
Da kan man jo nesten si at ditt speedometer blir riktig 8)
Jeg regner med de gir merkbart høy komfort også.
Fristelsen ble for stor, jeg la over på piggfri 205/60-16 i dag.
Bilen ruller nydelig, så og si ikke dekkstøy og speedometer må jeg passe på nå for 83 ble på GPS 80.
30 km/t ble det med 31 på speedometer.
Behagelig å kjøre. Lettere felger og dekk enn sommerdekkene gjør at akselerasjonen er som før, selv om diameter på hjulene er større.
Benyttet samtidig muligheten å spraye på kaldgalvanisering på bremser.
Så nå kan vinter og salt bare komme.
En litt annen sak, jeg gjorde det "fatale" kunststykke å kjøpe 2x4=8 dekk på nettbutikk.
Handlet mye på nett (Flere hunde ganger), rotet denne gang til det under betaling, og endte med å gjøre to kjøp.
Har derfor 4 dekk "uåpnet" til salgs, for har ikke to Leaf! [Update: Dekkene ble solgt, og håper Kodalse blir like fornøyd som meg]
Høres ut som det er rett dimensjon da ja ;)
Gratis å annonsere på torget på finn, blir nok kvitt de der skal du se, hvis ikke tomrh hiver seg på da 8)
tomrh har allerede to sett vinterdekk.. :D
Jeg trenger nok et nytt sett til vintern :)
Vi finner nok en grei deal på prisen om du er interessert :)
Ja som underskriften sier bor jeg i Trondheim også :D
Kjøpte disse: Goodyear UltraGrip Ice 2 205/55R16 94T XL Piggfritt
Har nå rullet noen mil i skikkelig vinterland, både saltede motorveier, isete bratte bakker og løssnø. Kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd. Sitter som klistret til veien på alt føre, og selv om jeg gir litt gass på snøføre sitter bilen godt, kun ved veldig agressiv kjøring får jeg ESP til å slå inn. Testet til og med full gass og fullt rattutslag på en P-plass med 30 cm snø, den bare dro seg frem og rundt.
Men det viktigste, panikkbrems i trafikken, har jeg ikke testet enda. Men så langt står de til terningkast 6. Og med svarte felger ble det kult på min hvite Leaf.
(https://www.bythjul.com/images/products/ovm_spidermattblack__.jpg)