Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: lifern på fredag 08. juli 2016, klokken 20:28

Tittel: 12v batteri
Skrevet av: lifernfredag 08. juli 2016, klokken 20:28
Tomt 12v batteri for 3 gang på under 3 år.
Fant et på Biltema på 62Ah som passet så og si perfekt.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynerlørdag 09. juli 2016, klokken 10:24
Hvor stort er det originale?
En på forumet som har løsning med Li-ion 12v, lest i tråden "tomt 12v batteri igjen" eller noe sånt..
Husker ikke prisen..
Men ellers lurer jeg på om AGM eller camping-batteri er bedre egnet i Leafen enn startbatteri.

Problemet er nok uansett ikke selve batteriet, men ladingen  >:(
Har sagt dette til forhandler, og sendt mail til Nissan, men det er jo bare "bla bla bla" slik skal det være, det er bra nok til at det fungerer osv..
Mitt har stadig vekk ca 12,2-12,3v hvilespenning, noe som ca tilsvarer 50% SOC, blybatteri bør være nærmest mulig fullt hele tiden.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: lifernlørdag 09. juli 2016, klokken 11:10
Det originale var 50Ah.
Har stått på lading i hele natt og er like dødt.
Hadde ikke valg.Måtte ha nytt.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 09. juli 2016, klokken 11:41
Ett spørsmål man kan stille seg, er hvorfor batteriet går tomt.

Jeg har opplevd låg spenning noen ganger, på biler som har stått noen uker uten å være i bruk.
Når jeg har hatt dårlig batteri har jeg som regel lada opp med intelligent lader, som kjører programmer for desulfatering og rekondisjonering ved behov.
Alltid har batteriet tatt seg opp igjen, og fungert bra i lange tider etterpå, og jeg har aldri hatt behov for å bytte 12V-batteri på Leaf.

Før jul 2014 hadde vi en 2011 og en 2012-modell som var nede i kanskje 5-6 Volt etter 4 ukers ferie. 2012-modellen har fungert uten problemer siden da. 2011 gikk tom igjen da den blei stående en måned på nytt samme vinteren, men den tok seg også opp og fungerte fram til vi solgte den.
I august var det ett familiemedlem som fikk en 2013-modell som hadde hatt oversjøisk frakt på sommeren. Den hadde stadig problem med låg spenning de første ukene, så jeg kjøpte nytt batteri, men jeg behøvde aldri å bytte, da det gamle har tatt seg opp igjen og det har fungert feilfritt siden september.

I stedet for å gå for større batteri, kan man prøve å kutte forbruket. Interiørlampene kan man bytte til LED, for å sikre seg litt i tilfellet man går fra lyset på.

Ved langtidsparkering kan man huke av den ene batteripolen. Eller utenfor tordensesongen kan man til nød gå fra bilen tilkopla AC.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: tomrhlørdag 09. juli 2016, klokken 15:40
Alternativ Energi AS på Grimstad kan ordne med et 12V lithiumbatteri, hvis interesse. (Medlem "Bly" på forumet).
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynerlørdag 09. juli 2016, klokken 18:09
@lifern
"intelligent lader"? Du sjekket selvsagt at den startet ladingen?
Er batteriet under x volt starter den ikke opp. På min sønnak må jeg i tilfelle koble den til på "supply" først for å få opp spenningen..
Har vært borti flere batterier som har vært helt tomme som har fungert fint igjen etter lading.

@Trekkoppbil
Bare testet på min (gen2), setter du taklyset i stilling "on" slår det seg uansett av etter 5-10 min (? ), så tviler på det er mye å spare på LED der sånn sett.
Hjelper nok mer å legge seg til vanen å sveipe vindusviskerne innimellom..

Går blybatteri tomt om vinteren er det stor fare for at det fryser, og sprekker..
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: stradivariasøndag 10. juli 2016, klokken 22:01
Hi,

1. Check capacity of old battery
2. Check charging of 12 V battery
3. Where do you keep key from the vehicle
4. 12V monitoring fault was only in 2011 -2012 Leaf produced for warm climate.

If you can cot do your self, look for the help :

www.elbilmek.no
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: kjbumandag 11. juli 2016, klokken 08:30
Har selv en 2013 modell og slitt med tomt 12V batteri. Fikk t.o.m nytt batteri på garanti av Nissan.
Også etter dette har jeg fått tomt batteri.

Det pussige er at det har skjedd etter bilvask. Vask av bil etter jobb fredag, tomt 12V på lørdag eller søndag.
Nissan vil ha bilen inn til sjekk etter bilvask, men dette skjer jo ikke ved hver bilvask. 3-4 ganger i løpet av 3 år.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: lifernmandag 11. juli 2016, klokken 18:16
Noen som vet om man kan ha på 12v lader samtidig som man lader bilen?
Om det er skadelig på en eller annen måte?
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Bobbulfmandag 01. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: lifern på fredag 08. juli 2016, klokken 20:28
Tomt 12v batteri for 3 gang på under 3 år.
Fant et på Biltema på 62Ah som passet så og si perfekt.
Hei, vurderer å skifte ut mitt også. Hvilket delenummer var det batteriet du fant?
Ser de har 2 forskjellige på 62Ah:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-62AH-2000029842/  og
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843/
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: leafnormandag 01. august 2016, klokken 13:43
Sitat fra: Bobbulf på mandag 01. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: lifern på fredag 08. juli 2016, klokken 20:28
Tomt 12v batteri for 3 gang på under 3 år.
Fant et på Biltema på 62Ah som passet så og si perfekt.
Hei, vurderer å skifte ut mitt også. Hvilket delenummer var det batteriet du fant?
Ser de har 2 forskjellige på 62Ah:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/SOLV-KALSIUMBATTERIER-12V-62AH-2000029842/  og
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843/
Med EL17XXX lagt inn får jeg dette :
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-45AH-2000029829/

og det har polene likt med:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/BATTERI-SMF-12V-62AH-CCA-540EN-2000029843/
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: lifernmandag 01. august 2016, klokken 14:03
Hei.

Delenr.802622.koster kr 799.
Det som kommer opp på søk med skiltnr er veldig lite.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Bobbulftirsdag 02. august 2016, klokken 11:34
Sitat fra: lifern på mandag 01. august 2016, klokken 14:03
Hei.

Delenr.802622.koster kr 799.
Det som kommer opp på søk med skiltnr er veldig lite.
Supert, takk skal du ha  :)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Bobbulftirsdag 16. august 2016, klokken 00:17
Kjøpte det Biltemabatteriet (802622) og monterte det. Det var litt for stort til å passe inn direkte i min 2013 modell, så måtte finne frem sagen og sage av kantene på kortsidene  ;D Batteriet ble også stående å "vippe" oppå de små metallkuplene på metallplaten i bunnen under batteriet, så måtte kutte til en 5mm plastplate for å bygge opp under batteriet litt så batteriet stod stødig. Etter å ha gjort dette passet batteriet helt perfekt  :)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Glidermantirsdag 16. august 2016, klokken 19:49
Hei
Ser at flere nedover i tråden skriver om både AGM og Lithium batterier. Leaf har lav ladespenning og da er hverken AGM eller Lithium noen løsning. Eneste løsning er økt ladespenning

Mvh
Svein Erik
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: tomrhtorsdag 18. august 2016, klokken 07:52
Sitat fra: Gliderman på tirsdag 16. august 2016, klokken 19:49
Ser at flere nedover i tråden skriver om både AGM og Lithium batterier. Leaf har lav ladespenning og da er hverken AGM eller Lithium noen løsning. Eneste løsning er økt ladespenning
Har hatt kontakt med Alternativ Energi pr. epost i mars i fjor, spurte om det gikk bra med et av deres lithium-batterier i Leafen. Her er et utklipp fra en av epostene.
Sitat
Da har jeg testet ladespenningen i Leafen vår (2011 modell) Under kjøring så varierer ladespenningen ved at den kjøres opp til ca 14,5Volt med jevne mellomrom. Det er helt greit for et Litiumbatteri, og vil holde det godt oppladet.
Jeg har montert inn et 30Ah litium batteri i leafen og kjørt 2-3 dager med kontroll på 12Volten. Alt fungerer helt topp.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynertorsdag 18. august 2016, klokken 14:27
What tomrh said ;)

Men, siden det virker som problemet er at noe henger seg opp, så er nok ikke problemet hvilket batteri man har eller at ladespenning er for lav.
Ser ut som det eneste som hjelper er:
*Nissan kommer med en fiks.
*Sette inn lastebilbatteri
*Montere hovedstrømbryter
*Ha booster liggende i bilen

Jeg skal prøve siste alternativ, bestilte en sak på ebay til 200 spenn i går, jepp, en av de kina-dingsene som lover mye mer enn de leverer  ;)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: automattorsdag 18. august 2016, klokken 16:10
 12V batteri som flater ut er et kjent problem på fossilbiler med webasto. På min fossilbil løste jeg dette med å få montert en liten vedlikeholdslader. Den er permanent montert, med motorvarmer-kontakt i front på bilen. Med Defa-kabelen hengende ned fra taket i carporten, er det svært enkelt å sørge for at batteriet er toppladet. Ingen ting i veien for å gjøre dette på en Leaf også.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynertorsdag 18. august 2016, klokken 20:33
Så lenge Leafen er plugget i skal den vel følge med 12v hele tiden? Og holde det på 12,8-12,9v, tror jeg?
Jeg lider ikke av sånn luksusproblem at min kan stå plugget i hjemme :P, så får ikke sjekket
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Glidermanfredag 19. august 2016, klokken 16:59
Ladespenningen på Leaf går i korte perioder opp i over 14V men i alt for kort tid. Et Lithium batteri takler dette bedre enn et bly/syrebatteri, men du vil aldri få ladet det helt opp. Et bly/syre batteri dør av dette, mens et Lithium batteri ikke bryr seg stort.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: tomrhfredag 19. august 2016, klokken 19:12
Ja, der peker du på noe vesentlig. Et lithium-batteri bør jo pga batterihelse ikke holdes fullt oppladet til enhver tid slik som bly og AGM. Så det er vinn/vinn her: lithium-batteriet trives faktisk best med Leafens lade-svakhet, og ved en spenning på 11-12V der blybatteriet tar kvelden, er det ennå mye juice igjen å hente fra et 4-cellers LiFePO4 batteri.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Riolørdag 20. august 2016, klokken 00:24
Det er også verd å huske at "funksjonen" til 12 V batteriet er helt forskjellig mellom en fossilbil og en elbil.

For en fossilbil trenger man masse energi og masse strøm for å få startmotoren til å gå rundt. Batteriet bør altså være så ladet som mulig, og må lades opp etter start.

For en elbil trenger man kun bittelitt energi/strøm for å starte. Man skal bare starte en datamaskin, som slår inn kontaktoren til driftsbatteriene, og så produseres 12 V fra de. Batteriet er nå irrelevant, og trenger egentlig knapt nok lades.

Grunnen til at man ikke bare har noen "oppladbare lommelyktsbatterier" for en elbil er at man må kunne gi strøm til nødblink (uten støtte fra driftsbatteriene) rimelig lenge, samt at man skal gi strøm til alarm og telemetriløsningen i noen uker.

Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: sylwesterlørdag 20. august 2016, klokken 01:29
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 18. august 2016, klokken 20:33
Så lenge Leafen er plugget i skal den vel følge med 12v hele tiden? Og holde det på 12,8-12,9v, tror jeg?
Jeg lider ikke av sånn luksusproblem at min kan stå plugget i hjemme :P, så får ikke sjekket

Tror ikke det har noe å si om den er plugget i eller ikke, men det har noe å si om du lader. Hver gang Leaf starter lading så utsettes vedlikeholdslading av 12V-batteriet med 5 dager. Hver gang den har vedlikeholdsladet utsettes vedlikeholdslading til 5 dager. Dvs. koblet til eller ikke så vil den vedlikeholdslade, men hele meningen med å ha den koblet til er jo at du muligens har timerlading el.l. og hvis den da starter lading med mindre enn 5 dager mellomrom vil ikke 12V-batteriet se noe til vedlikeholdslading før du kommer hjem og slår på bilen.

Jeg tror grunne til dette er at 12V-batteriet ikke kan starte vedlikeholdslading mens bilen lader hovedbatteriet. En forbedring ville derfor være at den bare utsatte vedlikeholdsladingen til lading av hovedbatteriet var ferdig.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynerlørdag 20. august 2016, klokken 13:26
@sylwester
Når du starter lading, lades 12v.
Målte ca 14,4v som siden sank til 12,9, altså samme som ved kjøring.
Vedlikeholdslading som du snakker om er vel den funksjonen som ikke har noe med pluggen å gjøre, står bilen ubrukt over tid skal den automatisk kjøre lading av 12v. Usikker på hvor ofte, men sikkert hver 5. dag som du er inne på.
Men det blir da for sjeldent i tilfeller som flere har vært borti, tappes over natten eller 2 dager..

Spørsmålet mitt var derfor om den vil holde "lading" (12,9 v) etter at driftsbatteriet er ferdig ladet og fortsatt plugget i...
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: sylwesterlørdag 20. august 2016, klokken 13:38
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 13:26
@sylwester
Når du starter lading, lades 12v.
Målte ca 14,4v som siden sank til 12,9, altså samme som ved kjøring.
Vedlikeholdslading som du snakker om er vel den funksjonen som ikke har noe med pluggen å gjøre, står bilen ubrukt over tid skal den automatisk kjøre lading av 12v. Usikker på hvor ofte, men sikkert hver 5. dag som du er inne på.
Men det blir da for sjeldent i tilfeller som flere har vært borti, tappes over natten eller 2 dager..

Spørsmålet mitt var derfor om den vil holde "lading" (12,9 v) etter at driftsbatteriet er ferdig ladet og fortsatt plugget i...

Jeg søkte rundt på nett om dette før jeg dro på ferie og anbefalingen var å la det gå over 5 dager f.eks. kun en gang i uka for å unngå det. Muligens 12V-batteriet ikke får noe lading fordi ladingen av et batteri som allerede er 100% tar for kort tid?
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Riolørdag 20. august 2016, klokken 13:56
Jeg lot akkurat en 2012 Leaf stå i 2 uker. Startet helt greit. Den har hatt flatt 12 V-batteri én gang. Jeg mener at de gangene det skjer er det noe som "henger seg opp", og bruker alt for mye strøm, og derved tapper batteriet. Det kan være telemetrisystemet, eller noe annet.

Jeg er enig i at ladingen av 12 V batteriet er langt fra optimalt, men man må huske at 12 V batteriet faktisk knapt brukes til noe. Dette er ikke en fossilbil. Bortsett fra ved bruk av nødblink (med bilen av), er det så godt som null bruk av batteriet, bortsett fra telemetrisystemet.

Når bilen er i drift så er det selvsagt intet strømtrekk fra 12 V-batteriet. Da er det DC/DC-omformeren som produserer 12 V, og faktisk går det da strøm inn i batteriet.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynerlørdag 20. august 2016, klokken 15:01
12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: sylwesterlørdag 20. august 2016, klokken 17:22
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 15:01
12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.

Hvor kommer mytene om flate 12V-batterier fra? barnesykdommer på førstegen som er fikset av software?

Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: jkirkebolørdag 20. august 2016, klokken 17:38
Sitat fra: sylwester på lørdag 20. august 2016, klokken 17:22
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. august 2016, klokken 15:01
12v FÅR LADING når driftsbatteriet lader.

Hvor kommer mytene om flate 12V-batterier fra? barnesykdommer på førstegen som er fikset av software?

Ingen myter og de er ikke fikset. Om jeg lar Leafen vår (fra oktober 2011) stå med ladekabelen plugget i, så er 12V batteriet tomt etter 7-10 dager. Må derfor huske på å ta ut ladekabelen om bilen skal stå lenge, da opptrer ikke problemet.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Glidermanlørdag 20. august 2016, klokken 20:12
Er på mitt tredje 12V batteri, så dette er helt reelt.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynerlørdag 20. august 2016, klokken 20:33
Ingen myte, min 2.gen har vært tom 2 ganger. Ikke plugget i og stod begge gangene ca 1,5 dager og hadde begge gangene ganske nøyaktig 3 volt.
Har ellers stått lengre perioder uten problem.
Blar du i tråden "tomt 12v batteri igjen" er det flere som har hatt problemet. Det gjelder vel både 1. og 2. gen.


Mener bestemt at Nissan kom med en fiks med at 12v skulle lade under normal lading.
Tror fiksen gjaldt gen1, men at det kom slik fra fabrikk på gen2.

Etter jkirkebo's erfaring tyder det vel på at den stopper lading av 12v når driftsbatteri er ferdig ladet..
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: kjbumandag 22. august 2016, klokken 08:50
Sitat fra: Gliderman på lørdag 20. august 2016, klokken 20:12
Er på mitt tredje 12V batteri, så dette er helt reelt.

Vasker du bilen med høyttrykkspyler ofte? Grunnen til at jeg spør er at jeg mistenker at problemet har noe med vann å gjøre, da jeg har fått flatt 12V 1-2 dager etter vask av bil (flere ganger).
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: nr1raynermandag 22. august 2016, klokken 09:44
Dere som har hatt tomt batteri, hvilken ukedag er det snakk om?
Og når på året?
Hos meg har det vært helg begge ganger, i juli og august sånn ca.
Ser kjbu skriver "vask fredag, tomt lørdag eller søndag".
Har vi et helgesyndrom?
Jeg mistenker vel egentlig fortsatt noe trøbbel med carwings-systemet som holder bilen i live, oppdatering eller lignende. Min forhandler kan jo selvsagt ikke forstå dette, daaah  ::)

@kjbu
Ser du skriver å ha vært tom 3-4 ganger i løpet av 3 år.
Hvis det er så sjelden er det jo en slik årlig tradisjon som jeg ser ut til å få også, forøvrig hyggelig med tradisjoner  ;)
Skulle si at jeg ikke hadde vasket min før, men jammen ikke sikker. Den blir ikke så ofte vasket, men spylt (kraftig høyttrykk) på jobb og kjørt de 6-7km hjem ganske rett etterpå.
Men hvis det kun er snakk om en slik årlig tradisjon tviler jeg egentlig på at det har noen forbindelse med vaskingen, da er det nok bare de 0,4% sannsynlighet som slår inn..
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: bob-bobmandag 22. august 2016, klokken 09:46
Sitat fra: Gliderman på fredag 19. august 2016, klokken 16:59
Ladespenningen på Leaf går i korte perioder opp i over 14V men i alt for kort tid. Et Lithium batteri takler dette bedre enn et bly/syrebatteri, men du vil aldri få ladet det helt opp. Et bly/syre batteri dør av dette, mens et Lithium batteri ikke bryr seg stort.

Er på Leaf nr 2 nå , aldri hatt noe problem med dette. Bilen(e) har stått i flere ukker mens vi har vært på ferie. Har hatt en august 2013 modell , og kjøpte ny nå i vinter (30kW) - kona har også fortsatt sin 2013 modell.  Aldri batteri problemer på noen av disse 3. Har målt ladespenning og hvilespenning på alle 3 biler, de er helt ok  - lader opptil 14,2 volt som er helt greit.   Konklusjon : du har sikkert problemer med din bil , men dette problemet er neppe generelt for Leaf.  8)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Kjell Leaftorsdag 25. august 2016, klokken 18:15
Jeg kjøpte min Leaf ny i des. 2013. 12 v batteriet ble tomt etter 3-4 mnd, jeg fikk byttet batteriet, og nå er det gått over 2 år uten noen problemer som helst :-)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: magenusstorsdag 07. februar 2019, klokken 13:04
Hei folkens.
Har dere en formening om spenningen på 12,156 V er ok når bilen er avskrudd?
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: daggadtorsdag 07. februar 2019, klokken 14:41
Ja høres helt fint ut :)
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Lynettorsdag 07. februar 2019, klokken 16:20
Et fulladet blybatteri har 12,72V fulladet og ca 12,0V når det er tomt. 12,1V er nesten tomt. Merk at batteriet skal være ubelastet.
Tittel: Sv: 12v batteri
Skrevet av: Elmotorsdag 07. februar 2019, klokken 16:28
Belast batteriet med to hovedlysærer (fulltlys på hvis bilen tillater det uten tenning) og sjekk spenningen på 0, 5 og 10 minutter.
Er batteriet OK så bør du ikke se nevneverdig endring.