Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: moby666 på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:24

Tittel: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666torsdag 16. juni 2016, klokken 14:24
Dette er ikke mine ord - Don't blame the messenger
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Chivastorsdag 16. juni 2016, klokken 14:46
Hmmm...ikke dum den der :)

Skal visstnok også kunne lades trådløst - dog, sikkert ikke mange muligheter for det per i dag :) eller kanskje jeg kan legge ladematten til mobilen min under ionic'en :D
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666torsdag 16. juni 2016, klokken 16:33
Det er nok bare mobilen som kan lades trådløst inne i bilen
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: e-curioustorsdag 16. juni 2016, klokken 23:37
"Ladeport DC lading Type2 kombo".  Ser ut til at koreanerene går bort fra ChaDeMO?

Ser ut til at det er litt vanskelig å sammenligne bagasjeplassen når de måler opp til taket og de andre opp til bakseteryggen.

Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Ingeniørenfredag 17. juni 2016, klokken 08:22
Sitat fra: e-curious på torsdag 16. juni 2016, klokken 23:37
"Ladeport DC lading Type2 kombo".  Ser ut til at koreanerene går bort fra ChaDeMO?

Ser ut til at det er litt vanskelig å sammenligne bagasjeplassen når de måler opp til taket og de andre opp til bakseteryggen.

Ikke så rart da denne standarden skal erstattes av Combo som er standarden for fremtiden. Er vel bare Tesla som er uenig i det...
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Chivasfredag 17. juni 2016, klokken 08:42
Sitat fra: moby666 på torsdag 16. juni 2016, klokken 16:33
Det er nok bare mobilen som kan lades trådløst inne i bilen
Ja, vil tro det. Det kan absolutt misforstås utfra elbil sin egen artikkel
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3740-ioniq-vil-fa-attraktiv-pris-det-er-ikke-noe-a-lure-pa

"Hyundai har uansett svært offensive planer for hva IONIQ-modellen, som faktisk er klargjort for trådløs induksjonslading, kan utrette."
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Magsterfredag 17. juni 2016, klokken 10:17
Lurer på hvorfor de ikke sammenliknet med nye Bmw i3 eller nye E-Golf? :P
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666fredag 17. juni 2016, klokken 10:36
i3 er mye mindre og 4 seter så jeg skjønner at den ikke er med i sammenligningen. eGolf er det vel ikke noen offisielle spesifikasjoner på enda? Mer rart at det ikke tok med konsernfetter Soul.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Magsterfredag 17. juni 2016, klokken 10:56
i3 er da ikke mye mindre enn Leaf og Golf? Tror nok heller større batteri, lavere forbruk, mer effekt, vekt, lavere forbruk, raskere lading osv er grunnen til at de droppet den. :)

Ionic hadde nok solgt mye bedre med 40ish kwh batteri og litt mer effekt, selv om prisen hadde økt 30-40k kroner.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666fredag 17. juni 2016, klokken 12:30
i3 er 4 meter, altså ca en halv meter kortere enn leaf og ioniq. i3 har 260 liter bagasjerom og plass til 4 personer, altså betydelig mindre enn de andre. At vekten er lavere på i3 har jo også sammenheng med at i3 er en liten bil.

i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

Men for min del blir det ikke ioniq, venter til ampera-e kommer :)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Magsterfredag 17. juni 2016, klokken 12:54
Blir litt feil å se kun på lengden. Disse tre bilene er mer eller mindre ca like store, hvor bmw har den ulempen med kun 4 seter og upraktiske bakdører. (Men har andre fordeler, stor med baksetene nede, stor kupe forran osv). Vekten til i3 er også lav pga materialer som karbon.

Nå blir dette litt offtopic men...

(http://bilde.dinside.no/sammenligning-duell+bmw+i3+mot+nissan+leaf.jpg?o=5060753&w=940&h=0&ee=1387273017)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Ebefredag 17. juni 2016, klokken 14:08
Hæhæ, snakk om partisk og useriøs sammenligning  ;D
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: ProsjektXfredag 17. juni 2016, klokken 19:03
En sånn sammenligning er vel alltid litt partisk.. Men hvilke parametere mener du mangler..?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: eivhellefredag 17. juni 2016, klokken 19:05
Den har tydeligvis trådløs lading som kan hente energi fra omgivelsene. 260 + km ved et forbruk på 0.125 skulle gi et behov for 32KWh med energi netto. Og med brutto 28KWh i batteriet tipper jeg at man i så fall må hente rundt 7KWh fra løse lufta. ::)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Kavorkalørdag 18. juni 2016, klokken 10:15
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Panducklørdag 18. juni 2016, klokken 13:01
Sitat fra: moby666 på fredag 17. juni 2016, klokken 12:30
i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

En større, tyngre bil skal ha 0,04kWt/mil mindre?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwesterlørdag 18. juni 2016, klokken 15:12
Legger merke til at noen av "fakta" på de andre bilene er feil. F.eks. har Leaf type1 og ikke chademo på alt og de nyere leafene har 6,6kwlader som opsjon, noe som vil gi samme ladehastighet, men leafer med 30kw-bateri vil jo ha litt mer å lade og muligens mer rekkevidde.

Hvorfor står det 260+ i rekkevidde (EU testsyklus)? Får meg til å tro at den ikke er testet og at det er et estimat.

De skal ha kudos for å ta med features som Ionic ikke har dog. Hva er parkeringsvarmer på eGolf?

Forresten, har de økt batteristørrelsen? Mener de opprinnelig kom ut med en lavere rekkevidde som ville plassert de i konkurranse med trillingene.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mlørdag 18. juni 2016, klokken 17:41
At e-Golf bare kan lade 2,3 kW med standard lader er vel heller ikke riktig.
Uansett er det en farlig øvelse å lage slike produktsammenlikninger.

Sammenlikningen med e-Golf er vel ugyldig før den første Ioniq kommer på veien. Når VW lanserer oppgradert e-Golf (trolig før årsskiftet), så kommer denne sammenlikningen til å virke mot sin hensikt.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 18. juni 2016, klokken 18:36
Sammenligning fru Blom. Dette er markedsføring. Det de oppnår er ihvertfall å skape en viss interesse for bilen sin.

Som et foreløpig inntrykk kan det virke som bilen er godt utstyr og plasserer seg greit på pris og rekkevidde. Plass og kjørefølelse blir nok avgjørende for om folk velger denne bilen.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mlørdag 18. juni 2016, klokken 19:36
Ja, og det er en farlig og lite seriøs markedsføring. Jeg har aldri sett at noen av de seriøse leverandørene bruker slike metoder. Renault har vel gjort noe tilsvarende, men så er de heller ikke spesielt seriøse  ;)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 18. juni 2016, klokken 20:07
Hva er farlig med den?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mlørdag 18. juni 2016, klokken 20:37
Å snakke ned konkurrenter er regnet som dårlig markedsføring. Hvis de nå gir uriktig informasjon om konkurrentene, så går det ut over dem selv. Det potensielle kunder nå gjør er å gi denne informasjonen til sin Nissan eller VW leverandør for å sjekke om det stemmer. Og da forbauser det meg om de ikke heller velger en av disse. Har man besøkt en Hyundai leverandør, så skjønner man at de er amatører i forhold til Nissan og VW. Nå er ikke jeg kunde av noen av dem i øyeblikket... Min lojalitet ligger for øyeblikket hos BMW. De snakker aldri nedsettende om konkurrenter eller kommenterer andres produkter i markedsføringen.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwesterlørdag 18. juni 2016, klokken 21:06
Jeg er enig med TM. Det at Hyundai er bedre på falskt grunnlag vil ikke gå Hyundais vei. Man kan regne med at markedsføringen til Hyundai er faktasjekket av både juridisk og teknisk personell så det er vanskelig å skylde på inkompetanse eller slurvefeil.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: jkirkebolørdag 18. juni 2016, klokken 22:31
Sitat fra: Panduck på lørdag 18. juni 2016, klokken 13:01
Sitat fra: moby666 på fredag 17. juni 2016, klokken 12:30
i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

En større, tyngre bil skal ha 0,04kWt/mil mindre?

Hvis den har vesentlig lavere luftmotstand kan det fodt være slik. Luftmotstand betyr mer enn vekt for elbiler, ihverfall på landeveiskjøring.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 18. juni 2016, klokken 22:59
Har fortsatt store problemer med å se hva som er farlig med dette.

Det står 2.3/3.6 kw på lader i eGolf. Hva er feil med det?
Chademo i stedet for type 1 er en åpenbar skrivefeil. Blir neppe mange som løper til Hyundai av den grunn.

Hva som er god og dårlig reklame er ihvertfall ikke bestemt av hva surmagede fanboys av andre merker mener.

BMW er for øvrig verstingen på å snakke ned andre merker. Let opp noen av reklamefilmene de har laget hvor de gjør narr av Audi.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: eivhellesøndag 19. juni 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Kavorka på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:15
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.
For e-golf er det oppgitt et forbruk på 12.7 og en rekkevidde på 190 km. Det stemmer under forutsetning av at man har 24.2KWh tilgjengelig for bruk, noe som i praksis ikke stemmer siden man kun får utnyttet ca. 21KWh.

Det er mulig andre også oppgir rekkevidde og forbruk på samme måte. Men i tilfelle med Ioniq stemmer det ikke selv om man benyttet brutto batterikapasitet. Et forbruk på 12.5 og 28KWh skulle i teorien bare gitt en rekkevidde på 224km. Så hvor tallet 260 kommer fra er ikke godt å si.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juni 2016, klokken 06:49
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 18. juni 2016, klokken 22:59
Har fortsatt store problemer med å se hva som er farlig med dette.

Det står 2.3/3.6 kw på lader i eGolf. Hva er feil med det?
Chademo i stedet for type 1 er en åpenbar skrivefeil. Blir neppe mange som løper til Hyundai av den grunn.

Hva som er god og dårlig reklame er ihvertfall ikke bestemt av hva surmagede fanboys av andre merker mener.

BMW er for øvrig verstingen på å snakke ned andre merker. Let opp noen av reklamefilmene de har laget hvor de gjør narr av Audi.
Ve ikke hvem du oppfatter som surmaget her  ::) ??

Forøvrig er det ikke lett å tolke de tallene som de oppgir om andre bilers ladere. I tekniske data står det at Leaf har 3,3 kw ombordlader og at e-Golf har 2,3/3,6 kW. Det burde kanskje framkomme at Leaf har 6,6 kW lader som tilvalg for å være objektiv. I avsnittet under står det at standardladeren i ioniq lader med 6,6 kW, mot e-Golf 2,3 kW. Det finnes da ingen 6,6 kw standard ladekabel ? Hvis de med det mener at bilens pris inkluderer montering av Type 2 lader i likhet med Renault, så kan de ha sine ord i behold. Gjør de det ?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: jkirkebosøndag 19. juni 2016, klokken 07:02
Sitat fra: TM på søndag 19. juni 2016, klokken 06:49
Forøvrig er det ikke lett å tolke de tallene som de oppgir om andre bilers ladere. I tekniske data står det at Leaf har 3,3 kw ombordlader og at e-Golf har 2,3/3,6 kW. Det burde kanskje framkomme at Leaf har 6,6 kW lader som tilvalg for å være objektiv. I avsnittet under står det at standardladeren i ioniq lader med 6,6 kW, mot e-Golf 2,3 kW. Det finnes da ingen 6,6 kw standard ladekabel ? Hvis de med det mener at bilens pris inkluderer montering av Type 2 lader i likhet med Renault, så kan de ha sine ord i behold. Gjør de det ?

Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juni 2016, klokken 07:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juni 2016, klokken 07:02
Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Mener du da Type 2 kabel, eller en kabel med CEE kontakt ? Det er uansett noe man ikke uten videre vil kunne bruke til daglig lading, så "standard" lader kan det vel ikke kalles  ;)
Uansett, Hyundai er utvilsomt en bil som kan være attraktiv for mange, men det er jo litt i seneste laget å lansere en elbil i dette segmentet med 28 kW batteri. De fysiske lover er det vanskelig å komme unna, så selv med lav luftmotstand er det vanskelig å oppnå mindre energiforbruk enn e-Golf. Og skal man kjøre i moderat hastighet (60-80) og kanskje med høydemeter, så vil den måtte bruke mer energi enn en i3 med 33 kW brutto batteri (27,2 netto). Men for den som prioriererer plass og vil ha en tradisjonell bil er Hyundai sikkert ikke noe dårlig alternativ. At de garanterer batteriet i 200.000 er veldig bra. BMW har dessverre bare skuffende 100.000 km, så får mange vil den reelle garantitiden da bare være 5 år og ikke 8.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: AppleKnockersøndag 19. juni 2016, klokken 10:19
Jeg er absolutt ingen Hyundai fan, men stiller med åpent sinn når noen tar til vettet og lanserer en ny elbil.

Det er ganske mange innlegg i denne tråden som hakker løs på produsenten ved å tolke reklamematerialet de har sendt ut i verste mening. Flere av disse innleggene faller etter mitt syn i kategorien verdiløse surmagede oppstøt.

Man kan godt kritisere markedsføring, men da går ingen bilprodusent fri. En kjapp kikk på noen tilfeldige brosjyrer gir ganske mye å ta tak i:
BMW: "Det gjør BMW i3 til den første bilen som kun er utviklet for kjøring med elmotor." Dette vil jeg kalle en direkte løgn.
Mercedes: "B-Klasse Electric Drive er en kompromissløs familiebil med en motor på hele 180 hk, 501 liter bagasjerom og inntil 20 mil rekkevidde". At man kun kan kjøre inntil 20 mil, er selve definisjonen på et kompromissi bilverdenen.
VW: "Det er ikke for ingenting at vi er rangert som det mest miljøvennlige merket i Tyskland" Dette funker nok bare på de som har vært innestengt av sin far siden 1984 en lydtett kjeller med Volkswagenbrosjyrer som eneste lesestoff.

Når dette ses opp mot at Hyundai har en skrivefeil i sin tabell, blir det ganske pussig å hamre løs.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Ferrysøndag 19. juni 2016, klokken 11:11
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 19. juni 2016, klokken 10:19
BMW: "Det gjør BMW i3 til den første bilen som kun er utviklet for kjøring med elmotor." Dette vil jeg kalle en direkte løgn.

Porsche P1 fra 1898 kom BMW litt i forkjøpet..  :o
Første rene elbil fra BMW, kanskje? Men det blir også feil, den er jo utviklet som hybrid. Seriehybrid riktignok, så all kjøring skjer med elmotor. Synd de ikke kunne pakket om motor og kraftelektronikk på ikke-rex, det ville gitt dypere bagasjerom og mer plass. Drivverket på Tesla er mer imponerende pakket. Det er i realiteten et kompromiss for å få plass til ICE.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: jkirkebosøndag 19. juni 2016, klokken 15:17
Sitat fra: TM på søndag 19. juni 2016, klokken 07:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juni 2016, klokken 07:02
Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Mener du da Type 2 kabel, eller en kabel med CEE kontakt ?

Kabel med CEE-kontakt. eGolf leveres med 10A standarskabel og 16A Type 2 kabel så om man skal sammenligne med eGolf og påstå den lader med 2.3kW må det være snakk om CEE-kabel slik som Teslas UMC.

Flere burde gå for denne løsningen, med utbyttbar adapter. Klart den mest fleksible løsningen på markedet.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.msøndag 19. juni 2016, klokken 15:22
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 19. juni 2016, klokken 10:19
Jeg er absolutt ingen Hyundai fan, men stiller med åpent sinn....
Det gjør jeg også, og derfor har jeg kjøpt de fleste bilmodeller med elmotor de siste 2 år...dvs. C-Zero, Zoe, Soul, Leaf, e-Up og i3. Jeg tror heller ikke på all reklame, men oppgir en leverandør tilsynelatende objektiv faktainformasjon om konkurrenter så må det i det minste være riktig. Man kan ikke dekke seg bak det du kaller skrivefeil. Jeg ser ikke bort fra at jeg kjøper en ioniq, men det var en stor skuffelse at den ikke gir lenger rekkevidde enn allerede eksisterende biler i segmentet.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwestermandag 20. juni 2016, klokken 01:51
De aller fleste bilene jeg har eid har vært Hyundai så av alle ting er jeg nok en hyundai-fanboy fordi jeg liker praktiske og rimelige biler. Jeg ser positivt på at de har kommet med Ionic og håper den klarer å konkurrere med BMW og Nissan.

Jeg er enig i at vi burde kritisere all markedsføring som er tilsynelatende villedende siden leverandørene har ressurser nok til å faktasjekke sitt eget materiell før de sender det ut. Feilinformasjon bør straffe seg.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mmandag 20. juni 2016, klokken 05:37
@Sylvester, Bra at vi har en Huyndai ekspert her  ;)
Jeg har lest litt om Ioniq og den ser flott ut, men jeg synes det er vanskelig å finne detaljert informan om bilen. Da jeg kjøpte Kia Soul oppdaget jeg først når jeg hadde fått bilen at den hadde hovedlys som lyste omtrent som parafinlamper. Ikke hadde den lyktespylere heller, og det gjorde ikke saken bedre når man kjørte i saltlake en vinterkveld. Det samme gjelder Zoe. I3 har topp nærlys hvis man velger med full LED, men fjenlysene er skuffende også der. Heller ikke de har lyktespylere. Så hva vet vi / du om lysene på Ioniq ?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666mandag 20. juni 2016, klokken 06:10
I følge pdf en har ioniq led nærlys og halogen fjernlys hvis man har teknikk pakke, som alle biler blir levert med
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mmandag 20. juni 2016, klokken 07:06
Sitat fra: moby666 på mandag 20. juni 2016, klokken 06:10
I følge pdf en harekke ioniq  led  nærlys og halogen fjernlys hvis man har teknikk pakke, som alle biler blir levert med
Jeg ser det, men i avsnittet "Uvendig" står det Halogen hovedlys, LED kjørelys. Det er nok det samme som Soul, og det står heller ikke noe om lyktespylere. Mange med Soul har byttet til pærer med litt bedre lys og noen har montert ulovlig LED bar i fronten. Det vil jeg nok si er en vesentlig ulempe i forhold til konkurrenter som Leaf (Tekna), e-Golf og tildels i3 (som har full LED nærlys som opsjon i tillegg til LED kjørelys som er standard.

Rettet: Ser nå LED kjørelys er standard uten teknikkpakke, så da må vi gå ut fra at det er LED hovedlys (Nærlys) med teknikkpakke. Det høres bra ut  :)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Trond.mmandag 20. juni 2016, klokken 10:53
Et annet viktig punkt som Hyundai har glemt å ta med er hvordan batteritemperaturen kontrolleres. Noen har aktiv klimatisering og frostsikring,
noen har aktiv kjøling / under lading og ved parkering / kjøring. Dette er viktige parametre for vurdering av rekkevidde i kaldt klima og levetiden på batteriet. Nå er Hyundai tøffest i klassen og tilbyr 200.000 km garanti, men spørsmålet er også når garanti utløses. Garanterer Hyundai 70 % etter 200.000 km ?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666mandag 20. juni 2016, klokken 12:35
Tipper Hyundai har samme løsning som Kia, dvs kjøling og varme av batteripakken
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: elitenonsdag 22. juni 2016, klokken 06:46
Nissan Leaf 2 får 60kw batterier, og er videreutviklet av et konsern med lang erfaring med produksjon av el-bil. Spennende å se pris på denne, mot T3 og Ampera-e.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Bjoristirsdag 05. juli 2016, klokken 23:16
Nå har Leaf både oppvarmet ratt og forvarming både på ur og App, men, men. Sikkert en flott bil, men too litle to late?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwesteronsdag 06. juli 2016, klokken 13:21
Medlemmene på forumet her kan jo nok om sin bil til å kunne fylle ut en slik sammenlikning. Vi vet hvor praktiske løsningene produsentene er og hvor bra appene "virker" i praksis.

Sikkert gøy å vite 0-100% ladetid, men antall km den lader i timen er mer praktisk.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 13. juli 2016, klokken 18:14
Sitat fra: eivhelle på søndag 19. juni 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Kavorka på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:15
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.
For e-golf er det oppgitt et forbruk på 12.7 og en rekkevidde på 190 km. Det stemmer under forutsetning av at man har 24.2KWh tilgjengelig for bruk, noe som i praksis ikke stemmer siden man kun får utnyttet ca. 21KWh.

Det er mulig andre også oppgir rekkevidde og forbruk på samme måte. Men i tilfelle med Ioniq stemmer det ikke selv om man benyttet brutto batterikapasitet. Et forbruk på 12.5 og 28KWh skulle i teorien bare gitt en rekkevidde på 224km. Så hvor tallet 260 kommer fra er ikke godt å si.

Mener å ha sett NDEC-forbruk på 11.1kWh et eller annet sted.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Counterpointermandag 08. august 2016, klokken 10:16


Sitat fra: TM på lørdag 18. juni 2016, klokken 20:37
Å snakke ned konkurrenter er regnet som dårlig markedsføring....................................................................
. Min lojalitet ligger for øyeblikket hos BMW. De snakker aldri nedsettende om konkurrenter eller kommenterer andres produkter i markedsføringen.

Har du sett de siste reklamene til BMW som er klart negative til Tesla?

https://m.youtube.com/watch?v=Zf7KvtGNMbQ&feature=youtu.be&rdm=250f0s31h&client=mv-google

http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla-model-3-ridiculous-commercial/

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Panduckmandag 08. august 2016, klokken 11:31
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 10:16
Har du sett de siste reklamene til BMW som er klart negative til Tesla?

Tror det kommer til å bli mer slik fremover, fra flere enn BMW. Når folk flest forstår at el er fremtiden, vil salget av bensinbiler stupe. At det ikke er nok produksjon til å møte etterspørsel for elbil vil bety lite, folk vil vente, og vente, mens de holder på bensinbilen sin så lenge som nødvendig. Om man absolutt MÅ bytte bil, kjøper man brukt av en som har byttet over til el.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwestermandag 08. august 2016, klokken 15:34
De er jo ikke direkte negative til Tesla sitt produkt, men bruker deres metode/liten kapasitet i sin reklame. Jeg ser ikke noe feil med det. Tror det vil virke enda bedre i 2017.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666tirsdag 09. august 2016, klokken 15:15
Ny sammenligning. Nå med priser :)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Panducktirsdag 09. august 2016, klokken 16:21
Sitat fra: moby666 på tirsdag 09. august 2016, klokken 15:15
Ny sammenligning. Nå med priser :)

Virker som de mener det er positivt å ha girspak! :O
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Kanuttentirsdag 09. august 2016, klokken 16:28
Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:21
Virker som de mener det er positivt å ha girspak! :O

Det er positivt. Fint at folk kjenner seg igjen i en ny bil, selv om drivlinjen er annerledes.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: nr1raynertirsdag 09. august 2016, klokken 18:45
*"Girspak skinn" ehh, nå har vel både Soul og Golf mer girspak enn hva Leaf har.. Har ioniq "shift by wire" kan det vel stå det med uthevet skrift på Leaf også..
*"Sideovervåkning rygging" vet ikke hvordan Ioniq sitt system er, men Leaf har "round view".
*"Parkeringsvarmer m/fj.kontr" ja det vil jeg absolutt si at Leaf har, både instilling i bilen og gjennom app, hvor sistnevnte visstnok ikke er tilgjengelig i Ioniq.

Skal de sammenligne seg selv med andre kan de da prøve å være litt edruelige..

"Kostnad for manglende rekkevidde 10km=5.000kr.
Dyre kilometer... Tar mange buss-/taxiturer for en sånn pris
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666tirsdag 09. august 2016, klokken 19:20
Veldig rar sammenligning.  Hyundai burde heller tatt med det som er bra med ioniq og det er:

Sykt bra anlegg. Infinity med sub (ja jeg har testet det)
Android auto og carplay
Induksjonslading av mobil
Kjøling i sete
Tom Tom live
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Kristian Otirsdag 09. august 2016, klokken 19:35
Har ikkje Soul 100 kW hurtiglading?
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: nr1raynertirsdag 09. august 2016, klokken 19:47
Å offentlig sammenligne sin egen bil med andre blir like dumt som det mange politikere driver med:
Mest mulig opptatt av å snakke dritt om andre partier, men glemmer helt å snakke om hva de selv står for..
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwestertirsdag 09. august 2016, klokken 21:42
Den nye sammenlikningen er vel like gal på leafkolonnen. Nordic har LED lys, "parkeringsvarmer" (aka App med klima), oppvarmet ratt.

Hva er autobrems?
Hva er shift by wire? Er det virkelig girkasse i Ioniq??
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: MrBacarditirsdag 09. august 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 09. august 2016, klokken 19:35
Har ikkje Soul 100 kW hurtiglading?

jo, det stemmer. Kia Soul har støtte for opptil 100 kW hurtiglading
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666tirsdag 09. august 2016, klokken 22:55
Problemet er at chademo ikke er godkjent for så høy effekt....?


Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 09. august 2016, klokken 22:41
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 09. august 2016, klokken 19:35
Har ikkje Soul 100 kW hurtiglading?

jo, det stemmer. Kia Soul har støtte for opptil 100 kW hurtiglading
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Kristian Oonsdag 10. august 2016, klokken 07:49
Da er det svakt av Hyundai å skrive at Soul har 50 kW hurtiglading. Man kan selvsagt argumentere med at det er nesten ingen ladere som leverer over 50 kW, men da kan dei heller ikkje samtidig skrive at dei sjøl har 70 kW.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666onsdag 10. august 2016, klokken 07:53
Mye feil i den listen. Står at soul har korsryggstøtte, det har den ikke...

Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Panduckonsdag 10. august 2016, klokken 09:05
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:28
Det er positivt. Fint at folk kjenner seg igjen i en ny bil, selv om drivlinjen er annerledes.

Fint at Tesla tør å tenke litt annerledes. Å måtte ha en diger spak mellom setene, for å velge om bilen skal kjøre fremover eller bakover, virker relativt meningsløst. Plukket opp en (fossil) leiebil med en liten spak på siden av rattet. Tok ca 5 sekunder før det var helt klart hvordan man bruker den.

Det er fint at de ikke begynner å bytte plass på brems og gass, men å ha girspak for å "kjenne seg igjen" virker relativt tullete, selv på automatfossilbiler.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Øyvind.honsdag 10. august 2016, klokken 10:18
Må si Hyundai falt kraftig i anseelse hos meg nå. Dvs. det er vel kanskje importøren som har laget denne listen hvor de bevisst kommet med gale og misvisende påstander.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: moby666onsdag 10. august 2016, klokken 12:12
Tipper det er til internt bruk for selgere som ikke har peiling.  Er tilsvarende hos andre merker.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: sylwesteronsdag 10. august 2016, klokken 12:28
I følge Din Sides test (http://www.dinside.no/936933/test-hyundai-ioniq-svaert-attraktiv-elbil) så er det ingen girspak på Ioniq så det er sikkert det de mener med "shift by wire". Rart at de da har tatt med det i sammenlikningen som om det er positivt at andre biler har det.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Panduckonsdag 10. august 2016, klokken 13:14
Sitat fra: sylwester på onsdag 10. august 2016, klokken 12:28
I følge Din Sides test (http://www.dinside.no/936933/test-hyundai-ioniq-svaert-attraktiv-elbil) så er det ingen girspak på Ioniq så det er sikkert det de mener med "shift by wire". Rart at de da har tatt med det i sammenlikningen som om det er positivt at andre biler har det.

Uhm, hvorfor står det da "nei" på LEAF, som også bruker "shift by wire"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Shift_by_wire
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: jkirkeboonsdag 10. august 2016, klokken 16:52
Sitat fra: Panduck på onsdag 10. august 2016, klokken 13:14
Sitat fra: sylwester på onsdag 10. august 2016, klokken 12:28
I følge Din Sides test (http://www.dinside.no/936933/test-hyundai-ioniq-svaert-attraktiv-elbil) så er det ingen girspak på Ioniq så det er sikkert det de mener med "shift by wire". Rart at de da har tatt med det i sammenlikningen som om det er positivt at andre biler har det.

Uhm, hvorfor står det da "nei" på LEAF, som også bruker "shift by wire"?

https://en.wikipedia.org/wiki/Shift_by_wire

Ingen elbiler har mekanisk girkasse så pr. definisjon er de "shift by wire" alle sammen. Uavhengig av om du bytter "gir" (egentlig driftsmodus) med spak på rattet, spak mellom setene, brytere på rattet osv.
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Crownlørdag 20. august 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. august 2016, klokken 10:18
Må si Hyundai falt kraftig i anseelse hos meg nå. Dvs. det er vel kanskje importøren som har laget denne listen hvor de bevisst kommet med gale og misvisende påstander.

Ja jeg også fikk denne listen da jeg forhandlet om Ioniq'en. Den har visst kommet fra importøren. For meg som har Leaf Nordic fra før, som visstnok er sammenligningsgrunnlaget, ble det ganske latterlig og selgeren ble litt flau når jeg påpekte at det var mer feil enn riktig i oversikten. Er det det samme med de andre bilene, så gjør de lurt i å trykke delete på filen og deretter tømme papirkurven. ;)
Tittel: Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf
Skrevet av: Beamer Screamersøndag 21. august 2016, klokken 20:56
Det her er sammenlignende reklame og det er (sist jeg sjekket) ulovlig i Norge.

Det er lovlig andre steder, f.eks. i USA, der det er ganske vanlig. Men her på berget er det altså ikke OK. Og spesielt ikke når de legger feilaktige opplysninger til grunn og atpåtil bruker helt subjektive kriterier i sammenligningen slik som med pris pr km manglende rekkevidde. Her har de jo bare funnet på et tall.

Tipper importørene av andre merker tar dette til Forbrukerrådet eller retten rimelig kjapt.