Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: sfinxern på lørdag 11. juni 2016, klokken 00:22
Hei,
Ser at BMW nå har lagt ut en del mer informasjon om den nye i3 på sine nettsider.
Der står det følgende om rekkevidden:
"BMW i leder an i utviklingen av bærekraftig elektrisk mobilitet og gjør den praktisk å bruke i hverdagen. Nå leveres en ny BMW i3-modell med en batterikapasitet på 94 amperetimer og enda lengre rekkevidde i tillegg til den etablerte modellen med 60 amperetimer. Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km). Dermed passer nye BMW i3 ikke bare perfekt til bykjøring, den er også perfekt for deg som dagpendler og av og til trenger å ta en avstikker på vei hjem."
Er det en spesiell grunn til at de oppgir "inntil 200km" i stedet for 300? Er det pga alle sakene om villedende markedsføring som elbilprodusentene bruker (NEDC standarden) som gjør at kunder klager når de ikke får maks rekkevidde? Ikke alle skjønner hvordan forbruket påvirkes av alle mulige kjøremønster hehe.
Men uansett, burde man ikke heller skrevet det om? For meg så kal det tolkes som om du kun kan regne med maks 200km. Det er jo ikke riktig..
Vel, 13mil er en kraftig underdrivelse på nåværende modell. 15 er lett oppnåelig i alle fall på sommeråret, så vil tro opp mot 25mil er mer i gata på den nye under samme forhold.
Ved nydelig sommervær og eco pro+ klarer jeg greit 17-18mil på en lading. Kan nok nærme seg 300km med den nye på en fin sommerdag. :)
Det er derfor vi har standarder (NEDC) og der snakker de om 190 og 300 km. Det er en litt søkt standard med rekkevidde som de færreste oppnår under meget gunstige betingelser og burde nok vær byttet ut i noe annet, men det er et sammenlikningsgrunnlag.
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. juni 2016, klokken 07:26
Det er derfor vi har standarder (NEDC) og der snakker de om 190 og 300 km. Det er en litt søkt standard med rekkevidde som de færreste oppnår under meget gunstige betingelser og burde nok vær byttet ut i noe annet, men det er et sammenlikningsgrunnlag.
EPA er mer reell. Den er vel ca 200 km på nye i3.
Men hva vil stå som rekkevidden på bilens kjørecomputer på denne? Er det 160km i dag? I så fall hvilke målestokk benyttes av BMW?
Når jeg ser på markedsføringen av den "nye" i3, så står det 200km på bilens computer når batteriet er fullt..?
Hvis dette er riktig, så vil det jo si i praksis at ny batteripakke bare har 30% forbedret rekkevidde.
Noen her har jo rapportert at de har klart over 180km på en lading (under meget gunstige kjøreforhold) på dagens modell. Det er jo tett oppunder NEDC standarden. Men det virker litt søkt at hvis ny modell skal kunne klare 300km (NEDC), at den skal klare 10mil mer enn oppgitt av BMW - 200km.
På dagens versjon har jeg hatt mellom 100 og 180 på displayet, så da blir det vel mellom 150 og 270.
Kjører minst 150 på langtur stort sett fra 0 grader og oppover, nå bør jeg kunne regner med minst 225.
Ser at nye i3 kommer med garasjeportåpner som standard. Vet ikke om det er tilgjengelig som option på dagens, men jeg savner i alle fall det fra X5'en min.
Sikker på at det også gjelder her i Norge? Kan ikke huske å ha lest noe om at homelink var inkludert.
Var på amerikansk nettsted, så gjelder kanskje ikke her nei.
Er det sånn å forstå at hvis f.eks det er - 20 grader ute og bilen er fulladet, så viser bilens rekkevidde f.eks 100km ved start?
I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
Sitat fra: sfinxern på søndag 12. juni 2016, klokken 10:13
I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
Hvor har du dette fra ? Det de skriver i prislisten er "normal rekkevidde" inntil 200 km. Med normal rekkevidde mener de blandet kjøring under normale forhold og bruk av varmeapparat eller AC. Under ideelle forhold vil du nok kunne komme nokså nær de oppgitte 300 km. Da NAF testet den første i3 så kjørte de tross alt 186 km før den stoppet. Legger vi til 50 % havner man på 279 km, så det burde være realistisk med landeveiskjøring 60-80 km/t.
Sitat fra: JorgenM på søndag 12. juni 2016, klokken 07:56
Var på amerikansk nettsted, så gjelder kanskje ikke her nei.
Garageio ser ut som en automatisert og moderne løsning for garasjeporter som kan erstatte homelink: https://ifttt.com/recipes/374496-when-you-arrive-home-in-your-bmw-signal-garageio-to-open-your-garage-door
Krever Connecteddrive ser det ut til, i tillegg til boksen fra Garageio: https://www.garageio.com.
Får ikke egen i3 før september, så har ikke testet det selv.
Irriterer meg at det ikke kan skaffes home-link til i3. Leveres kun til amerikansk marked, og disse har "feil" frekvens. Ser ikke ut til at speilet er likt noen annen modell, slik at det kan fikses en løsning i etterkant.
Sitat fra: TM på søndag 12. juni 2016, klokken 11:06
Sitat fra: sfinxern på søndag 12. juni 2016, klokken 10:13
I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
Hvor har du dette fra ? Det de skriver i prislisten er "normal rekkevidde" inntil 200 km. Med normal rekkevidde mener de blandet kjøring under normale forhold og bruk av varmeapparat eller AC. Under ideelle forhold vil du nok kunne komme nokså nær de oppgitte 300 km. Da NAF testet den første i3 så kjørte de tross alt 186 km før den stoppet. Legger vi til 50 % havner man på 279 km, så det burde være realistisk med landeveiskjøring 60-80 km/t.
Fra bmw.no og den nye informasjonen de har lagt ut der nå om i3. Et eget kapittel om rekkevidde. Sjekk det gjerne ut. Det er nevnt flere ganger, også i videoene der ser du at maks oppgitt rekkevidde er 200km under optimale forhold. Jeg synes nå det var litt underlig..
Dette står på siden du viser til:
Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).
Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 12:58
Dette står på siden du viser til:
Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).
Ja, 200 km er altså det man som forbruker kan forvente å oppnå under normale forhold. Synes ikke man kan kritisiere den eneste leverandøren som er ærlig i sin markedsføring. Men samtidig er det jo uheldig hvis noen heller velger en Zoe som med ekstremt uærlig markedsføring har en rekkevidde på 250 km.
så akkurat en reklame for nye i3 på TV, der sa de 300 km ;)
Opp til 300 ved optimale forhold. 250 uten særlig mye stress. 200 med uvettig kjøring på sommeren og normalen på vinteren. Vil jeg tippe. :)
Krysser fingrene for at den spådommen er nogen lunde treffende
Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 12:58
Dette står på siden du viser til:
Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).
Ser du på bildet litt lengre ned på siden, så ser du at de oppgir inntil 200km under optimale forhold; 20-25 grader. Mens de anslår opptil 150km under -10grader med varmepumpe og forvarming.
Jeg synes at BMW her snakker ned rekkevidden på sin nye modell hvis de sier maks 200km under optimale forhold..
Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50%.
Sikkert bare meg, men her synes jeg BMW er for forsiktige. Og da er spørsmålet, hvorfor?
Er det fordi tester viser at de aldri er i nærheten av å klare inntil 300km med ny modell?
Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.
Sitat fra: sfinxern på mandag 13. juni 2016, klokken 12:49
Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50%.
I reklamen for den nye modellen vises 300 km og 270 km.
(http://imageshack.com/a/img923/7480/ItPz4i.png)
(http://imageshack.com/a/img923/9872/xdSnqd.png)
Sitat fra: sfinxern på mandag 13. juni 2016, klokken 12:49
Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50 %
Faktisk er 60 Ah i3 en av de bilene som i tester ligger nærmest opp til oppgitt NEDC rekkevidde. Dette er hva NAF skrev i august 2014:
Volkswagen e-up: 158 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 160 km
Nissan Leaf: 163 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 199 km
Renault Zoe: 174 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 200 km
BMW i3: 182 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 190 km
At BMW likevel oppgir forventet rekkevidde til 130 km for 60 Ah og 200 km for 94 Ah er da bare positivt. Økningen i % fra 130 til 200 km er da 54 %.
I praksis vil % rekkevidde mellom hver lading øke enda mer, fordi man alltid ønsker å ha 15% i reserve før man lader. Å kjøre bilen tom til stadighet er nok hverken gunstig for psyken eller batteriet ;)
Har ikke sett noen tall direkte fra BMW, men alle artikler jeg har lest i media (f.eks. denne (http://www.autoblog.com/2016/05/01/updated-bmw-i3-114-miles-new-33-kwh-battery/)) sier at nye i3 har 27,2 kWh netto. Altså 44 % mer kapasitet.
Sitat fra: MrBeery på mandag 13. juni 2016, klokken 13:48
Har ikke sett noen tall direkte fra BMW, men alle artikler jeg har lest i media (f.eks. denne (http://www.autoblog.com/2016/05/01/updated-bmw-i3-114-miles-new-33-kwh-battery/)) sier at nye i3 har 27,2 kWh netto. Altså 44 % mer kapasitet.
44,6 % for å være helt nøyaktig. Men samtidig er det gjort oppdateringer som reduserer forbruket litt. Men siden du helst aldri kjører til 0 % så er det kanskje 18,8 - 2 kwh mot 27,2 - 2 kwh som er et mer realistisk forhold i praktisk bruk. Da er økningen 50 %. I tillegg kommer eventuelt lavere forbruk pr. km.
Sammenlignet med dagens modell ser det ut til at det er ca. 2 % forbedring i forbruk med 19" og ca. 1,5 % verre med 20". Ser ikke ut til at de skiller på forbruk med 19" og 20" på dagens utgave.
Sitat fra: MrBeery på mandag 13. juni 2016, klokken 14:15
Sammenlignet med dagens modell ser det ut til at det er ca. 2 % forbedring i forbruk med 19" og ca. 1,5 % verre med 20". Ser ikke ut til at de skiller på forbruk med 19" og 20" på dagens utgave.
Forskjellen er uansett bare av akademisk interesse. Antar maks 7-8 km på en 20 mils tur. Dessuten er det om vinteren at rekkevidden er en kritisk faktor, og de er jo 19".
Nå er konfiguratoren på www.bmw.de endelig oppdatert med ny modell.
Fully charged protonic ser slik ut:
http://mein.bmw.de/p4g6d9u7
Litt morsomt for oss i Norge at veiledende pris for fully charged er hele 51.060 Euro. Trekker man fra 19 % mva så blir prisen med dagens kurs på euro 404.000 kr uten vinterhjul. Så det blir nok ikke noen stor piratimport med det første ;)
Fremdeles håp om iDrive5. Hvis du velger 60Ah, så står 609 beskrevet i detalj. Hvis du velger 94, så står det ingenting. Hvis alt er likt, så burde det blitt linket til samme beskrivelse.
Så det kan være at iDrive5 kommer på biler som bestilles nå? Skjer dette uten at forhandler kjenner til det?
Sitat fra: LMOR på lørdag 18. juni 2016, klokken 13:08
Fremdeles håp om iDrive5. Hvis du velger 60Ah, så står 609 beskrevet i detalj. Hvis du velger 94, så står det ingenting. Hvis alt er likt, så burde det blitt linket til samme beskrivelse.
Tror dessverre ikke på den teorien. Hvis du ser på andre opsjoner på 94Ah (eksempelvis HK anlegg eller 6NS Bluetooth pro) så har du det samme der. De har nok bare ikke kopiert inn informasjonen fra 60Ah beskrivelsene ennå.
Skulle ønske at BMW endret sine garantivilkår for batteriet. Det nye batteriet vil føre til endret bruksmønster og gir minst 50 % flere km pr. ladesyklus. Hyundai garanterer sitt batter i 8 år 200.000 km. BMW burde i det minste gi like god garanti som VW og Nissan (160.000 km) også til europeiske kunder. Jeg forstår ikke hvordan de klarer å "oversette" 100.000 miles til 100.000 km.
Nå regner jeg ikke med at km begrensningen blir et reellt problem, men det sender jo et signal når BMW gir batteriet bare halvparten på lang km garanti som resten av bilen. Noen som har tatt opp dette med BMW Norge ? Hvis ingen maser, ser de neppe noen grunn til å endre det ;) Problemet akkurat nå er vel også at kundene står i kø for å kjøpe bilen. Det må vel være noen som nærmer seg 100.000 km med i3 ?
Ser ut som 100.000 miles gjelder i UK også: https://www.bmw.co.uk/dam/brandBM/marketGB/countryGB/newvehicles/i-series/i3/bmwi-aftersales/BMW-i3-Warranty-Handbook.PDF
Det var veldig interessant. UK er EU (inntil eventuell BREXIT), og da skulle man forvente at garantien var det samme som fastlands-EU. Enda en grunn til å be BMW Norge om et svar. Man må forvente at mange i3 eiere når 100.000 km i løpet av 5 år, så i praksis reuduseres garantitiden med hele 40 % (til nivå med Renault) som fortsatt har 5 år / 100.000 km
Garanti er jo et poeng. Samtidig synes jeg det er bra et det ikke er "ett batteri", men man kan bytte ut modul for modul.
Se f.eks delenummer: 61277625066
Det gjør jo problemet litt mindre.
Jeg ringte BMW Norge - de var ikke klar over forskjellen ang garanti 100k km vs 100k miles. De skal sjekke og ringe tilbake i løpet av dagen.
Er det noen som kjenner til garantien i andre land i Europa?
Bra, VW og Nissan vet tydeligvis at 1 mile tilsvarer 1,6 km. Problemet med garantien er at dersom batteriet av en eller annen grunn svekker seg mer enn 30 % før det er 8 år gammelt, så må du ta regningen selv hvis km standen er over 100.000. Da hjelper det kanskje ikke å bytte en enkelt modul. Det er lite sannsynlig, men desto mer urimelig at en uheldig kunde skal svi for det.
I garantivilkårene er det også angitt at BMW vil bytte moduler så batteriet kommer opp på garantert nivå (70%). Altså ikke helt tilbake til 100%. (Men kan jo hende man får goodwill og får bytter en ekstra modul f.eks)
Sent fra min D6603 via Tapatalk
Jeg tror ikke at det blir så mange garantitilfeller. Men jeg tror at det kan ha en betydning hvis man skal selge bilen etter 4 år og 80.000 km. Mange er skeptiske til å kjøpe brukt elbil, men det vil jo være mye tryggere å kjøpe bilen hvis det var 80.000 km og 4 år igjen av garantitiden enn 20.000 km og ca 1 år.
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien 8)
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien 8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen 8)
Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 17:07
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien 8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen 8)
100 000 km er latterlig lite. Vil passere det i løpet av 3 år lett og dersom batteriet feiler da kan jeg herved garantere BMW så mye negativ omtale at de ikke får solgt en eneste elbil mer. Jeg forutsetter at kjøpsloven også her gjelder og at en bil må sies å ha forventet lenger levetid enn 3 år. Når jeg bestilte min i3 var jeg klinkende klar på at den skulle gå inntil 40 000 km pr år og fikk også tilbud på service program som passet meg over 3 år
BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 21:26
BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
Ja 200.000 km for bil ekskl. batteri. Det nytter nok ikke å peke på kjøpslovens 5 års bestemmelse, for batteriet er å betrakte som en slitedel. Jeg tror nok at man vil komme langt med å søke "goodwill" dekning hvis man kan peke på at BMW åpenbart ser på 1 mile i england som likeverdig med 1 km i resten av europa.
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. juni 2016, klokken 20:35
Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 17:07
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien 8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen 8)
100 000 km er latterlig lite. Vil passere det i løpet av 3 år lett og dersom batteriet feiler da kan jeg herved garantere BMW så mye negativ omtale at de ikke får solgt en eneste elbil mer. Jeg forutsetter at kjøpsloven også her gjelder og at en bil må sies å ha forventet lenger levetid enn 3 år. Når jeg bestilte min i3 var jeg klinkende klar på at den skulle gå inntil 40 000 km pr år og fikk også tilbud på service program som passet meg over 3 år
Da kjører du for mye - kan det være nødvendig ? 100' er neppe store problemet for meg :)
Men alle har jo ikke samme behov som deg. Ikke noe som heter "å kjøre for mye", hvis det nettopp er det som må til for at jobb og hverdag skal gå opp.
Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 21:44
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 21:26
BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
Ja 200.000 km for bil ekskl. batteri. Det nytter nok ikke å peke på kjøpslovens 5 års bestemmelse, for batteriet er å betrakte som en slitedel. Jeg tror nok at man vil komme langt med å søke "goodwill" dekning hvis man kan peke på at BMW åpenbart ser på 1 mile i england som likeverdig med 1 km i resten av europa.
Slitedel er et relativt begrep. De fleste regner det nå faktisk som en del som varer hele bilens levetid. Da er det pr. def ikke slitedel. Det at delen er forventet å vare vesentlig mer enn 2 år er også vesentlig her.
Vi får helt sikkert noen rettsaker som avklarer dette når goodwill ikke lenger når frem. Men enig at at BMW nok vil strekke seg litt for å få fornøyde høy km kunder.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. juni 2016, klokken 09:42
Men alle har jo ikke samme behov som deg. Ikke noe som heter "å kjøre for mye", hvis det nettopp er det som må til for at jobb og hverdag skal gå opp.
Håper og tror at Ingeniøren var en smule ironisk der.
Ja, helt sikkert nok, men det kommer ikke tydelig frem.
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2016, klokken 12:56
Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.
Det er nok ikke fantasitall men urealistisk i praksis.
Selv har jeg kjørt en eGolf 133 km og 57 km igjen "på tanken", altså 190 km totalt (=NEDC-tallet). Oppgitt 11,6 kWh/100km. Det var 12 ´C ute.
Det skal dog sies at det ble kjørt i 60-75 km/t, med maksimal trilling/lading og forsiktig gasspedal.
Det var en interessant test som kan være nyttig HVIS man noen gang har behov for å nå langt.
Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:00
Ja, helt sikkert nok, men det kommer ikke tydelig frem.
Du så ikke :), ser jeg, ikke vondt ment i alle fall. Litt ertekrok ser du ;D
Joda, men man vet jo aldri hvilke intensjoner man har på nett. ;D
Sitat fra: TrondT på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:27
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2016, klokken 12:56
Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.
Det er nok ikke fantasitall men urealistisk i praksis.
Selv har jeg kjørt en eGolf 133 km og 57 km igjen "på tanken", altså 190 km totalt (=NEDC-tallet). Oppgitt 11,6 kWh/100km. Det var 12 ´C ute.
Det skal dog sies at det ble kjørt i 60-75 km/t, med maksimal trilling/lading og forsiktig gasspedal.
Det var en interessant test som kan være nyttig HVIS man noen gang har behov for å nå langt.
Enig, tallene er lette nok å nå om man kjører under 70 og under gode forhold, men blir likevel urealistisk når man skal på langtur. På motorvei har man ingen mulighet til å nå de tallene, ikke uten å være en fare for seg selv og andre.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 06:54
Da kjører du for mye - kan det være nødvendig ? 100' er neppe store problemet for meg :)
Dersom jeg skal på jobb så må jeg kjøre så mye.....så enkelt er det...
Ikke alle som bor i sykkelavstand til jobb - og heller ikke bosted bestemmer man helt alene dersom
det er barn og kone inne i bildet...Og noen ønsker kanskje rett og slett ikke bo sentralt, men setter heller
pris på et liv på landet. Uansett 100.000 km er egentlig ikke mye på et batteri - det bør holde lengre..vesentlig lengre......
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:23
Og noen ønsker kanskje rett og slett ikke bo sentralt, men setter heller
pris på et liv på landet.
Et liv i bilen, mener du vel? ;) Skjønner deg godt jeg, har prøvd begge deler. Jeg har endelig klart å synkronisere jobb og bosted innenfor sykkelavstand, og det sitter langt inne å endre tilbake til en time i bil hver vei.
I disse turbulente tider er det godt å vite at BMW garanterer prisen til sluttkunder selv om valutaen skulle endre seg :)
Det er det de færreste leverandører som gjør.
Sitat fra: TM på fredag 24. juni 2016, klokken 13:06
I disse turbulente tider er det godt å vite at BMW garanterer prisen til sluttkunder selv om valutaen skulle endre seg :)
Det er det de færreste leverandører som gjør.
De gjør ikke det så vidt jeg vet. Hvis du leser det med liten skrift i kontrakten du skrev under på, men som du sikkert ikke fikk kopi av (altså hele teksten arket du skrev under på referer til)
Men i praksis har BMW sjelden benyttet seg av retten.
Heldigvis skrev vi under når euroen var høy.
Ja, du har rett. Men jeg ser at jeg tidligere har fått det skriftlig fra forhandleren at de garanterer prisen. Så juridisk kan den endre prisen dersom deres innkjøpspris endres, men når forhandler / skriver at de garanterer prisen, så er jo det bindende. Og jeg velger å stole på selger :)