Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: mkaut på fre 10. jun 2016, kl. 13:05
Hvordan ligger Fortum egentlig an med utbygging av hurtigladere de fikk støtte for i den første utlysningen fra Enova? De skal jo være "ferdig utbygd" innen 1.november.
Har bare sjekket rundt Trondheim og der mangler det iallefall en lader på E6 sør for Trondheim (Støren?) og flere ladere på RV3.
Er det mer som mangler?
Og, mye viktigere, har noen hørt noe om når disse kommer?
Når det gjelder E16 og hurtigladeren på Voss (Skulestadmo) fikk jeg beskjed fra Fortrum om den at den skulle være klar i løpet av en måned om alt gikk som det skulle, dette var 20. mai, så da burde den være på plass i løpet av juni.
Kjørte forbi Skulestadmo i dag, og det ser ut som det kun er montering av laderne som manglet. Åssen er asfaltert og fundament for ladere er klart.
For to uker siden så det ut som de hadde gjort klar for gravearbeid ved Kiwi på Røn i Valdres, så regner med det er Fortum som har startet der også
Sitat fra: mkaut på fre 10. jun 2016, kl. 13:05
Hvordan ligger Fortum egentlig an med utbygging av hurtigladere de fikk støtte for i den første utlysningen fra Enova? De skal jo være "ferdig utbygd" innen 1.november.
Har bare sjekket rundt Trondheim og der mangler det iallefall en lader på E6 sør for Trondheim (Støren?) og flere ladere på RV3.
Er det mer som mangler?
Og, mye viktigere, har noen hørt noe om når disse kommer?
Forstår det som at de skal være opp innen november.
Sitat fra: THE på fre 10. jun 2016, kl. 22:33
Kjørte forbi Skulestadmo i dag, og det ser ut som det kun er montering av laderne som manglet. Åssen er asfaltert og fundament for ladere er klart.
For to uker siden så det ut som de hadde gjort klar for gravearbeid ved Kiwi på Røn i Valdres, så regner med det er Fortum som har startet der også
Vet du noe mer om status på Skulestadmo? Jeg har spurt Fortrum på facebook og de sier bare at jeg skal følge med på facebook siden de har for oppdateringer.
Nei, har ikke kjørt forbi Voss den siste tiden.
På Røn var det nok "falsk alarm". Var der i helga, og det er asfaltert ved siden av trafostasjonen, men ingen spor som tyder på at det skal komme noen hurtigladestasjon her dessverre.
Laderne er montert :) Men var ikke innom og sjekket om de virket :P
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.
Følgende er utbygd som en del av Enova:
E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød
E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen
E6:
Shell Espa
McDonalds
E16:
Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal
Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.
Men når selve byggingen av ladestedet er ferdig, når blir de klar til bruk? :)
Jeg tar en råsjans og sier innen 1. november ;D
Skulestadmo pr. 03.07.16:
Tilsynelatende er det meste utenom strøm på plass :)
Noen som har ladet på Skulestadmo? Ser ut som den ene laderen er grønn på kartet til Fortum :)
Fortum satte i drift ny hurtiglader ved siden av Tesla sin Supercharger på Grong (E6 Nord-Trøndelag), en gang etter 23. juni 2016
I tillegg bygger Fortum hurtiglader ved Storjord, E6 rett nord for Saltfjellet. Vedlagte bilder fra Storjord ble tatt 16. juli 2016.
Sitat fra: Joakim Sveli på tor 30. jun 2016, kl. 15:01
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.
Følgende er utbygd som en del av Enova:
E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød
E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen
E6:
Shell Espa
McDonalds
E16:
Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal
Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.
Veldig bra at dere er kommet godt igang. Vet du noe om når laderene i Lærdal og Gudvangen er på plass?
Sitat fra: .Andre på tir 26. jul 2016, kl. 16:45
Sitat fra: Joakim Sveli på tor 30. jun 2016, kl. 15:01
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.
Følgende er utbygd som en del av Enova:
E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød
E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen
E6:
Shell Espa
McDonalds
E16:
Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal
Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.
Veldig bra at dere er kommet godt igang. Vet du noe om når laderene i Lærdal og Gudvangen er på plass?
Ladern i Gudvangen er der men ikke satt på. Mangler litt asfaltering etc..
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Sitat fra: hma på tir 26. jul 2016, kl. 11:43
Fortum satte i drift ny hurtiglader ved siden av Tesla sin Supercharger på Grong (E6 Nord-Trøndelag), en gang etter 23. juni 2016
Sikker på at det ikke skjedde tidligere? Jeg var der 22/7 og da så alt ferdigmontert ut. Jeg sjekket riktignok ikke at det virket.
Sitat fra: jkirkebo på tir 26. jul 2016, kl. 19:02
Sikker på at det ikke skjedde tidligere? Jeg var der 22/7 og da så alt ferdigmontert ut. Jeg sjekket riktignok ikke at det virket.
Se vedlagte bilder fra Grong i sommer. Det første bildet hvor NTE jobber med installasjon er tatt 23. juni kl 11. De andre to bildene, hvor installasjonen er ferdig, er tatt 17. juli kl 16. :)
Sitat fra: jkirkebo på tir 26. jul 2016, kl. 19:02
Sitat fra: hma på tir 26. jul 2016, kl. 11:43
Fortum satte i drift ny hurtiglader ved siden av Tesla sin Supercharger på Grong (E6 Nord-Trøndelag), en gang etter 23. juni 2016
Sikker på at det ikke skjedde tidligere? Jeg var der 22/7 og da så alt ferdigmontert ut. Jeg sjekket riktignok ikke at det virket.
22/7 er da vitterlig etter 23/6?
Sitat fra: turfsurf på ons 27. jul 2016, kl. 10:43
22/7 er da vitterlig etter 23/6?
Det medfører riktighet, det er nok 'jkirkebo' som leste feil i min post, tolket juni som juli :)
Sitat fra: hma på ons 27. jul 2016, kl. 12:05
Sitat fra: turfsurf på ons 27. jul 2016, kl. 10:43
22/7 er da vitterlig etter 23/6?
Det medfører riktighet, det er nok 'jkirkebo' som leste feil i min post, tolket juni som juli :)
Det er nok korrekt oppfattet ;) Man blir sløv av lange bilferier ser det ut til ;)
Siden det er nå bare en måned til alle hurtigladere fra første runde skal være ferdig, har jeg tenkt å gjenopplive denne tråden med nyeste status.
Såvidt jeg kan se på online kart er det ca. 14 hurtigladere som mangler.
Først de som vises på http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet (http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet) som "kommende":
- E6 Oslo-Trondheim: 2 ladere, Støren og Orkanger
- E16 Sandvika-Bergen: 5 ladere mellom Bagn og Lærdalsøyri (6 på kartet, men 1 trengs ikke til å tilfredsstille krav om 50 km mellom)
- E39 Kristiansand-Stavanger: 1 lader på Moi
Og så er det følgende som ikke står på kartet i det hele tatt:
- RV3 Kolomoen-Ulsberg: ca. 5 ladere
- RV7 Hønefoss-Borlaug: 1 lader på RV52 mellom Hemsedal og Borlaug
Er det noe jeg har oversett?
Og hvis det stemmer, hvor mye kan vi forvente at Fortum kan klare i løpet av den siste måneden?
Til info: Bagn, på E-16 Sandvika - Bergen er rett rundt hjørnet. Skuret var på plass for 2 uker siden, og jeg regner med de har kommet lenger nå. Hallingby er allerede oppe og går.
De viktigste er over Filefjell, med mange høydemeter og tøffe forhold vinterstid.
Håper laderen på E39 ved Moi kommer snart. Den blir fin for kjøring mellom Kristiansand og Stavanger.
Borlaug og Håbakken på Bergen Oslo er øyeblikk oppe å går. Sansynlegvis neste veke hvis alt er ok.
Hvor i borlaug kommer laderen?
Lader kommer ikke på Borlaug, men på Borgund, ved trailerparkeringen. Det var lys i skuret da jeg kjørte forbi i kveld, men var ikke borte og sjekket om laderne er klare til bruk.
Nede der hvor det er en butikk etc ?
Håbakken da? Er den klar?
På Borgund er det et servicebygg med toalett i alle fall. Det er vel ingen butikk der, men det har vært snakket om å få på plass en kiosk der.
Fremdeles gravearbeid ved trafoen til Lærdal energi på Håbakken, og ikke noe strøm på ladestasjonene i går kveld i alle fall.
fortum er forsinket pga streik i lærdal energi...
Det passer meg dårlig.. :'( Skal til Skjolden fra Oslo i helgen og hadde virkelig satt pris på om en av de nye laderne i området der var satt i drift ::) Ser ikke ut til at det går å kjøre mellom Skjolden og Hemsedal med eGolfen :-[
Da er ladestasjon i Aurland (OPS Artic Road) samt AC i Gaupne ved Pyramiden senter
Sitat fra: Kim Morten på tir 04. okt 2016, kl. 23:39
Det passer meg dårlig.. :'( Skal til Skjolden fra Oslo i helgen og hadde virkelig satt pris på om en av de nye laderne i området der var satt i drift ::) Ser ikke ut til at det går å kjøre mellom Skjolden og Hemsedal med eGolfen :-[
På Joker-butikken på Ljøsne er det en 20kW AC ladestasjon. Du vil kun få 3,3kW inn på eGolfen der, så du må i så fall beregne å stå ei stund der. Fra skjolden til Ljøsne er det 93 km og fra Ljøsne til Hemsedal er det 72 km. Jeg vet ikke hvor mange % batteri du bruker på de 9 milene fra Skjolden til Ljøsne, men du trenger vel ikke lade til 100% på Ljøsne heller?
En raskere løsning er vel å lade på Arctic Roads i Aurland og evt. kjøre tilbake til Håbakken, blir en omvei på 50 km, og 100km fra Aurland til Hemsedal. Evt. er det 110 km fra Aurland til Ål med totalt 1150 høydemeter opp fra Aurland til toppen. Ål ligger ca 450 moh, så det er ikke så mange netto høydemeter å overvinne.
Kan det være et alternativ å kjøre over Sognefjellet? Drøyt 80 km fra Skjolden til Lom (Arctic roads). 1450 høydemeter opp til toppen av Sognefjellet, men da går det jevnt nedover til 400 moh i Lom?
Med Zoe tror jeg alle disse alternativene kunne gått bra rekkeviddemessig, men jeg er usikker på rekkevidde på eGolf, men det er det sikkert noen andre som kan si om dette er realistisk. Hvis du reiser på dagtid er det jo bra temperaturer, og det blir vel også tørr og fin veibane nå til helga.
Det er sakteladning (16A) på Kaupanger og i Sogndal også om det skulle knipe, men det blir jo langdrygt da...
Sjekket rutealternativene med jurassictest.ch/GR (http://jurassictest.ch/GR)? Du kan kanskje prøve egotrip.se (http://egotrip.se) også.
Sitat fra: Kim Morten på tir 04. okt 2016, kl. 23:39
Det passer meg dårlig.. :'( Skal til Skjolden fra Oslo i helgen og hadde virkelig satt pris på om en av de nye laderne i området der var satt i drift ::) Ser ikke ut til at det går å kjøre mellom Skjolden og Hemsedal med eGolfen :-[
Med Leaf, som eg har forstått er samenliknbar med eGolf, ladar eg til 90% på Hemsedal, det rekk til Hafslo. Då er den nede på ca 10%. Har køyrt fleire gonger slik. Frå Hafslo til Gaupne går det ikkje så mykje, max 10%, fordi det er mykje nedoverbakke. Lenger hadde eg ikkje kome utan lading med Leaf. Tilbaketuren krev noko meir straum. Frå Hafslo brukar eg ca 90-95% til Hemsedal.
Takk for flere gode svar! Vi tenker å spise middag i Sogndal på vei bort, så den veien bør det gå bra. Fremdeles litt usikker på hva jeg lander på mtp Aurland/Ljøsne eller andre ruter.
Sitat
Med Leaf, som eg har forstått er samenliknbar med eGolf, ladar eg til 90% på Hemsedal, det rekk til Hafslo. Då er den nede på ca 10%. Har køyrt fleire gonger slik. Frå Hafslo til Gaupne går det ikkje så mykje, max 10%, fordi det er mykje nedoverbakke. Lenger hadde eg ikkje kome utan lading med Leaf. Tilbaketuren krev noko meir straum. Frå Hafslo brukar eg ca 90-95% til Hemsedal.
Hmm, de er jo sammenlignbare så vi bør klare det og.. :P Turen til går som sagt bra, får fundere litt mer på hjemreisen.
Hurtigladere, skur, AC stolpe og ny trafo er på plass ved Kiwi på Røn i Valdres. Det var ikke strøm på laderne ennå, men ser ikke ut som det er mye som mangler.
Ingen spor etter ladere i Vang eller på Tyinkrysset, så det ser ut til at det foreløpig blir 100 km mellom laderne langs E16 over Filefjell. Håper Fortum i alle fall får klar enten Vang eller Tyinkrysset før vinteren.
Er da streik i kraftlaget som har Borgund og Håbakken. Fortum hadde håp om å få straum på desse 2 ladarane for 1,5 veke sidan.
Sitat fra: pudderjagar på man 10. okt 2016, kl. 13:18
Er da streik i kraftlaget som har Borgund og Håbakken.
Det stemmer. Dårlig timing får man si!
noen som vet hvordan det ligger an med hurtigladere gjennom østerdalen mellom Rena og Røros ?. Er det noen tegn til at noe blir ferdig der snart ?
Det har dukket opp to ladebokser på Støren, ved Domus, sammen med et skilt at "Her kommer ladestasjon for EL-biler" - så det ser bra ut :-)
Noen som har kjennskap til status på Vikeså, Helleland og Moi på E39 Stavanger - Kristiansand? Lyngdal og Mandal er klare.
På Fortum sine egne ladesider står det at den nye laderen ved Kiwi Mandal kun har én chademo og én combo... Noen som vet om det medfører riktighet? Var ikke kravet fra Enova minst to på hvert sted?
Kravet fra Enova var at det etter utbyggingen skulle være minimum 2 stk trippelladere for hver 50 km, eller 1 hver 25 km, INKLUDERT allerede eksisterende ladere som oppfyller kravene på det tidspunkt anbudet ble laget. Enova hadde et kart over disse eksisterende laderne som allerede var installert.
Hvis Grønn Kontakt da allerede har en lader på samme lokasjon vil det da kunne være nok å installere en til innen 25 km. Noen steder vil det da installeres 1, noen steder 2 og noen steder 4, alt avhengig av hva som var installert tidligere, og hva de selv og støttespillere mener det er marked for. Ser man på Fortum Fokserød så står det nå 4 hurtigladere der og 2 hurtigladere på Fortum Sandefjord selv om det er under 25 km mellom de.
Sitat fra: ThomasEL på fre 14. okt 2016, kl. 10:35
På Fortum sine egne ladesider står det at den nye laderen ved Kiwi Mandal kun har én chademo og én combo... Noen som vet om det medfører riktighet? Var ikke kravet fra Enova minst to på hvert sted?
Kiwi-laderne er satt opp uten Enova-støtte meg bekjent.
Da er Kiwiladrere som er satt opp med Enovastøtte også. Fortum har avtale med Kiwi om å bruke deiras parkering. Nokon plasser er da Kiwi sin avtale direkte med Fortum som gjeld. Veldig ofte vært da då montert kun 1 lader.
Sitat fra: pudderjagar på fre 14. okt 2016, kl. 14:12
Da er Kiwiladrere som er satt opp med Enovastøtte også. Fortum har avtale med Kiwi om å bruke deiras parkering. Nokon plasser er da Kiwi sin avtale direkte med Fortum som gjeld. Veldig ofte vært da då montert kun 1 lader.
Det er ikke min erfaring her på Østlander ihvertfall. Selv på Dokka ble det montert 2 ladere. På Roa kun 1 pga. dårlig strømkapasitet, men det ble oppgradert med 1 til når strømtilførselsen ble ordnet.
Her på vestlandet er det flere Kiwi-ladere med kun 1 lader, Kiwi Drotningsvik og Ågotnes for eksempel.
Nå skjer det snart noe på Støren.
2 Chademo, 2 CCS og en dobbel 22kW stolpe ved Domus.
Svar fra Fortum angående strekningen Stavanger - Kristiansand:
Moi skal være klar i løpet av 6-8 uker, og her venter vi fortsatt på strøm fra det lokale nettselskapet. Helleland har vi allerede en lader på Pit Stop, og Vikeså er under bygging. Vi håper å ha de klar i løpet av november måned.
Edit: Finnes det en PitStop på Helleland? Mulig de har miksa opp Helleland og Handeland litt utenfor Lyngdal.
Har aldri sett noe "Pit Stop" på Helleland. Grønn Kontakt har en enkelt lader her. For øyeblikket er det nede pga detekt computer. Her har vi ofte opplevd kø, så en utvidelse her hadde vært på sin plass.
Synd de ikke får ferdig lader på Moi før om 6-8 uker. Det er jo nesten slutten av året og ikke innen 1. november.
De hadde blingsa i svaret til meg. Laderen hos PitStop ligger på Handeland, ved Lyngdal. Men de holder på å bygge på Helleland også, svarte de. Vet ikke nøyaktig hvor eller om det kommer en eller to ladere.
http://dalane-tidende.no/nyheter/ladestasjon-klar-pa-vikesa-for-1-november/19.20321
Betalingsmur, men står ikke noe mer i artikkelen.
Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
En veldig bra plassering av de kommende laderne på Vikeså!
Hvis Fortum bygger ny ladestasjon på Helleland så er jeg rimelig sikker på at den blir dobbel.
Nå begynner jo strekningen Stavanger-Kristiansand å blir veldig bra dekket.
Det har vel dobblet seg siste halvdel av 2016?
Skal kjøre en tur i morgen å se om jeg kan lokalisere den kommende laderen på Helleland
Når alle er ferdig blir det bra :-). Ålgård, Vikeså, Helleland, Moi, Flekkefjord, Handeland, Lyngdal, Mandal og Brennåsen. Ikke så langt mellom laderne lenger nå.
Sitat fra: kodalse på søn 16. okt 2016, kl. 21:10
Nå skjer det snart noe på Støren.
2 Chademo, 2 CCS og en dobbel 22kW stolpe ved Domus.
liker at det er fundament for en tredje lader også 8)
Er noe gravearbeid på parkeringsplassen på Coop Helleland. Så ingen kabler eller fundamenter enda, men skal følge med. Har vel vært nevnt tidligere at fortum skulle bygge en hurtiglader her. Passer bra som avlastning på hyttetrafikken til Sirdal i helgene
Grønn kontakt sin lader er også reparert ser det ut som.
Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
Og Sirdal kommune har vel også ute to ladere på anbud. På Tonstad og i Øvre Sirdal. Det åpner jo opp for mye, også over Suleskaret til Brokke og til Kjerag/Lysebotn. I Setesdalen er det bra med ladere og heller ikke noe problem videre til Oslo.
Utrolig at ikke Grønn Kontakt setter opp en ekstra lader på Helleland for å komme Fortum i forkjøpet. De har gått fra å ha monopol på strekningen Stavanger-Kristiansand til å nå bli totalt forbigått av Fortum med sine doble stasjoner. Etter at laderene til Fortum på PitStop åpnet kjører jeg rett forbi GKs lader i Lyngdal. Ingen vits å kalkulere inn kø når det kan unngås hos Fortum. Rabattene GK gir er ikke nok for å kompansere for kø-risiko.
Sitat fra: Uppy! på tor 20. okt 2016, kl. 14:51
Utrolig at ikke Grønn Kontakt setter opp en ekstra lader på Helleland for å komme Fortum i forkjøpet. De har gått fra å ha monopol på strekningen Stavanger-Kristiansand til å nå bli totalt forbigått av Fortum med sine doble stasjoner. Etter at laderene til Fortum på PitStop åpnet kjører jeg rett forbi GKs lader i Lyngdal. Ingen vits å kalkulere inn kø når det kan unngås hos Fortum. Rabattene GK gir er ikke nok for å kompansere for kø-risiko.
Hei, og takk for innspill. Vi er helt enige i at Helleland sårt trenger flere ladere. Dessverre (for oss) kom Fortum oss i forkjøpet og fikk tak i restkapasiteten i trafo der, slik at en oppgradering av laderen vi drifter på vegne av Dalane Energi på Helleland kan se ut til å bli svært dyr. Men det betyr på ingen måte at vi har tenkt å gi opp E39. Hele strekningen Stavanger - Kristiansand fortjener i høyeste grad et bedre ladetilbud, og vi kommer til å gjøre noe med det.
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på fre 21. okt 2016, kl. 00:25
Hei, og takk for innspill. Vi er helt enige i at Helleland sårt trenger flere ladere. Dessverre (for oss) kom Fortum oss i forkjøpet og fikk tak i restkapasiteten i trafo der, slik at en oppgradering av laderen vi drifter på vegne av Dalane Energi på Helleland kan se ut til å bli svært dyr. Men det betyr på ingen måte at vi har tenkt å gi opp E39. Hele strekningen Stavanger - Kristiansand fortjener i høyeste grad et bedre ladetilbud, og vi kommer til å gjøre noe med det.
Takk for svar. Det skal sies at plasseringen deres i Lyngdal, med mange tilbud i nærområdet er å foretrekke i butikkenes åpningstider. Så med like mange ladere som Fortum har dere igjen et konkurransefortrinn. Tilsvarende gjelder for Flekkefjord.
Strekningen Flekkefjord - Helleland er litt i lengste laget for små elbiler i kjølig vær, så en ladeplass ved Kiwi på Moi er etterlengtet.
Ser at det er ladestasjon på Evenstad i østerdalen på Fortums ladekart, denne er vel ny? Men fortsatt er det 200 tomme kilometer mellom Evenstad og Berkåk. De må vel ha en 3-4 ladestasjoner på denne gjenstående strekningen og det er ikke mange dagene igjen til 1. november.
edit: så på facebook:
"Vi håper å ha alt klart i løpet av noen uker og tror vi skal klare det. Vi venter på strøm fra nettselskapet og håper vi ikke rammes av streiken blandt montørene i nettselskap, på disse lokasjonene, slik vi gjør på andre lokasjoner."
snork
Sitat fra: epsilone6 på ons 26. okt 2016, kl. 12:02
Ser at det er ladestasjon på Evenstad i østerdalen på Fortums ladekart, denne er vel ny? Men fortsatt er det 200 tomme kilometer mellom Evenstad og Berkåk. De må vel ha en 3-4 ladestasjoner på denne gjenstående strekningen og det er ikke mange dagene igjen til 1. november.
Ja, den er ny. Godt å se at de er i gang der også.
Sitat fra: epsilone6 på ons 26. okt 2016, kl. 12:02
edit: så på facebook:
"Vi håper å ha alt klart i løpet av noen uker og tror vi skal klare det. Vi venter på strøm fra nettselskapet og håper vi ikke rammes av streiken blandt montørene i nettselskap, på disse lokasjonene, slik vi gjør på andre lokasjoner."
Lurer på hvilke andre lokasjoner de snakker om...
Ellers er visst hurtiladeren på Støren på plass: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1308620042506079&set=p.1308620042506079 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1308620042506079&set=p.1308620042506079).
Da gjenstår bare Oppdal på E6-delen - den skal visst stå ved siden av togstasjonen, har noen sett noe der?
I dette øyeblikk dukket også hurtigladern på Støren opp som aktiv på https://map.chargedrive.com (https://map.chargedrive.com):)
Da blir det testtur da :)
Fortum rammes av elmontørstreik i alle fall på Håbakken og Borgund på E16.
På Borgund har eg høyrt at da er straum på den eine ladaren for dei som har brikke. Håbakken venter på klargjering frå ABB.
På elbil.no har det kommet en oppsummering av hva som gjenstår og hva som kommer: http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/ (http://elbil.no/fortum-hurtigladere-forsinket-av-streiken/).
Tror ikke det er så mye å legge til, så da er det bare å avslutte denne tråden..
Da er streiken over, så nå må det bli fortgang i ferdigstillelse av ladestasjonene.
Koppang, Hanestad og Alvdal poppet opp på fortums ladekart, mangler bare kvikne nå ;D
Som Pudderjagar skrev tidligere så er den ene laderen på Borgund operativ. Har ikke testet selv, men ser på Facebooksiden til Fortum at det er folk som har ladet der.
Det er ca 73 km fra Gudvangen til Borgund med kupert veg, men flere mil med tunnel der det alltid er tørr veg og flere varmegrader i lufta. Tror det skal gå greit for de aller fleste å klare den strekningen. I nødsfall er det 20kW AC på Ljøsne (ved Joker-butikk).
Fra Borgund til Hemsedal er det ingen problemer, og Grønn kontakt har allerede hurtiglader i Hemsedal.
Når Tyinkrysset eller Vang kommer i drift er også E16 farbar selv på vinteren for de aller fleste elbiler. Nå er det 10-11 mil mellom lader på Borgund og på Fagernes, og det kan nok bli vel spennende for de fleste med snøføre og mange minus. Fordelen er jo at det går så sakte gjennom Valdres at forbruket blir lavt likevel.
Sitat fra: gigafactory på fre 11. nov 2016, kl. 12:39
Koppang, Hanestad og Alvdal poppet opp på fortums ladekart, mangler bare kvikne nå ;D
Blir bra dette. Spennende å se hvordan det blir med laderbelegget, blir det ladekøer?
Kanskje flere velger EL-bil på langtur nå, enn når det var bare E6 og Dovre som eneste alternativ med kun single ladere mellom Dombås-Lillehammer.
For min 2012 LEAF blir det lengst ladetid på Kvikne (På sommer ca 20 min) sørover, og Alvdal nordover det samme. På de andre omlag 10 minutter stopp, om ikke ladekø.
Sitat fra: gigafactory på fre 11. nov 2016, kl. 12:39
Koppang, Hanestad og Alvdal poppet opp på fortums ladekart, mangler bare kvikne nå ;D
Hva med Oppdal, har noen sett noe aktivitet der?
Det skulle jo også være ferdig i dag, ifølge den nye tidsplanen fra 1.11.
De har sagt på facebook at den kommer innen jul, de hadde sikkert en unnskyldning, men jeg husker ikke hva
Noen som har ny status på laderen i Lærdal? Skal videre vestover og da er det litt klønete å kjøre omvei oppover mot Borgund for å toppe opp batteriet etter Hemsedal...
Er jo ikke omvei likevel, blander Borgund og Bjorlaug igjen, men er fortsatt interessert i status på lading i Lærdal :-)
Fortum kundeservice kunne ikke si noe om laderne på Håbakken eller lader nummer to på Borgund i dag annet enn at de venter på netteier.
Facebooksiden deres vil oppdateres etterhvert som det skjer noe og de dukker jo opp på ladekartet når alt er klart.
Noe nytt om "Missing link", Berkåk-Alvdal for å komplettere Rv3?
Kanskje ikke helt rette plassen, men jeg sier det likevel;
3 steder som trenger en hurtigladestasjon snart
- Hauge i Dalane
- Sirdal
- Rjukan
Sitat fra: leafnor på lør 10. des 2016, kl. 16:24
Noe nytt om "Missing link", Berkåk-Alvdal for å komplettere Rv3?
:) da er Kvikne på kartet, og Østerdalen den åpenbare rute for langtur (Oslo) med kortrekkeviddeleafmedsoh84%.
Gratulerer med dagen, Fortum!
Sitat fra: oddbjoh på tor 17. nov 2016, kl. 12:01
Fortum kundeservice kunne ikke si noe om laderne på Håbakken eller lader nummer to på Borgund i dag annet enn at de venter på netteier.
Da er Håbakken dukket opp på Fortum sitt kart :-)
Sitat fra: leafnor på man 12. des 2016, kl. 22:11
Sitat fra: leafnor på lør 10. des 2016, kl. 16:24
Noe nytt om "Missing link", Berkåk-Alvdal for å komplettere Rv3?
:) da er Kvikne på kartet, og Østerdalen den åpenbare rute for langtur (Oslo) med kortrekkeviddeleafmedsoh84%.
Gratulerer med dagen, Fortum!
Dessverre fortsatt litt for stort hull for en gammel trilling: ifølge http://www.jurassictest.ch/GR/ (http://www.jurassictest.ch/GR/) bruker bilen 79% av batteriet på strekningen, som er ganske skummelt etter en hurtiglading.
De må heldigvis bygge en lader til, siden avstanden er mer enn 50 km.
Har noen ellers sett tegn til aktivitet på Oppdal? De skal jo ha en hurtiglader der også.
Oppdal og Røros igjen nå så blir dette veldig bra. Godt jobba Fortum!
Sitat fra: mkaut på tir 13. des 2016, kl. 12:31
Sitat fra: leafnor på man 12. des 2016, kl. 22:11
Sitat fra: leafnor på lør 10. des 2016, kl. 16:24
Noe nytt om "Missing link", Berkåk-Alvdal for å komplettere Rv3?
:) da er Kvikne på kartet, og Østerdalen den åpenbare rute for langtur (Oslo) med kortrekkeviddeleafmedsoh84%.
Gratulerer med dagen, Fortum!
Dessverre fortsatt litt for stort hull for en gammel trilling: ifølge http://www.jurassictest.ch/GR/ (http://www.jurassictest.ch/GR/) bruker bilen 79% av batteriet på strekningen, som er ganske skummelt etter en hurtiglading.
De må heldigvis bygge en lader til, siden avstanden er mer enn 50 km.
Har noen ellers sett tegn til aktivitet på Oppdal? De skal jo ha en hurtiglader der også.
Da kjem ikkje fleire ladarar mellom Borgund og Hemsedal. Her har dei fått lov til å strekke da litt meir enn 50km.
Og nå, endelig Oppdal. :)
https://opp.no/2016/12/nyheter/lad-bilen-sentrum/
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.
Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet
Sitat fra: ohowl på tor 22. des 2016, kl. 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.
Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet
Takk for info, det har jeg ikke fått med meg - det står ingenting på deres nettsider eller kart, bare info på Facebook.
Uansett, veldig gode nyheter! :D
Ohowl: Det var jo gode nyheter, var litt spennende å kun ha Valsøytunet som ladeplass :-)
Sitat fra: ohowl på tor 22. des 2016, kl. 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.
Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet
Kan noen bekrefte plassering av ladestasjonen på Vinjeøra?
Ifølge navnet og beskrivelsen er den ved Best-stasjonen, men kartet (både GK sitt og på ladestajoner.no) viser den ca. 1km lengre øst...
Sitat fra: mkaut på fre 30. des 2016, kl. 15:49
Sitat fra: ohowl på tor 22. des 2016, kl. 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.
Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet
Kan noen bekrefte plassering av ladestasjonen på Vinjeøra?
Ifølge navnet og beskrivelsen er den ved Best-stasjonen, men kartet (både GK sitt og på ladestajoner.no) viser den ca. 1km lengre øst...
Ganske nøyaktig inni den røde firkanten her, rett ved Best-stasjonen:
(http://bildr.no/image/VXJONDBl.jpeg) (http://bildr.no/view/VXJONDBl)
Forøvrig startet jeg fra hurtigladeren på Orkanger med 70% på leafen og kom fram til Vinjeøra med 16%. Det var bra stormfullt og ujevnt snøføre over hele fjellet 3. juledag. Kjørte også som en gris i motsetning til de gangene jeg har vært avhengig av å komme helt bort til Valsøy :-)
Sitat fra: ohowl på fre 30. des 2016, kl. 17:39
Sitat fra: mkaut på fre 30. des 2016, kl. 15:49
Sitat fra: ohowl på tor 22. des 2016, kl. 23:32
Grønn Kontakt har også gjort veien Trondheim nedover E39 mye greiere nå.
Dobbelladere x2 på Vinjeøra, Aspøya og Vestnes i tillegg til den ene som allerede var både i Molde og på Valsøytunet
Kan noen bekrefte plassering av ladestasjonen på Vinjeøra?
Ifølge navnet og beskrivelsen er den ved Best-stasjonen, men kartet (både GK sitt og på ladestajoner.no) viser den ca. 1km lengre øst...
Ganske nøyaktig inni den røde firkanten her, rett ved Best-stasjonen:
Takk for info.
Jeg var litt forvirret fordi jeg brukte Finn sitt kart som viser Best-stasjonen nede ved skolen.
Siden vi trenger lader for strekningen Orkanger-Kyrksæterøra-Aure, er jeg fornøyd at laderen havnet så nær krysset med 680 :-)