Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Emne startet av: Anterialis på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:01
Da var jeg i butikken og handla bil i går. Gleder meg som en unge!! 330e med litt utstyr. Er det flere andre med denne biltypen her inne som kan fortelle meg litt om deres erfaringer?
Jeg kommer selv fra I3 (som nå skal selges) slik at jeg vil tro jeg har en dypere forståelse for - og mer vandt til - dette med el-bil. Lading etc. vil ikke bli noe problem, og jeg må si jeg har lært meg kjøre miljøvennlig etter et år med I3 =)
Noen spørsmål til dere med plug-in hybrid:
- hvordan er det med parkering på offentlige parkeringsplasser med lademulighet? Er det forskjell på skiltene og hva som kan parkere på "El-bil" og "ladbar vogn"? Betale regner jeg med at vi må, men kan vi bruke disse plassene?
- hva slags forbruk får dere, og hvor flinke er dere til å lade?
- noen med BMW plug-in som kan gi meg noen tips / erfaringer?
Heisan, og grattis med ny bil.
Dersom du bor i Oslo eller lader her , så er ikke parkering noe problem med plug in så lenge du lader. Vel og merke på offentlige plasser. De som styres av parkeringsmafiaen har vi ikke tilgang til, ikke om du betaler dobbel pris engang. Men de offenlige kan vi bruke, både de som er merket el-bil og de som har underskilt ladbare bil. Men vi må betale parkeringsavgift der hvor dette er påkrevet, selv under lading. Dette har politikermafiaen bestemt.
Takk for tilbakemelding! Lading OK mot betaling dersom påkrevd.
Andre med 330e her?
Gratulerer med kul bil :)
Jeg bestilte en X5 40e i november som jeg fikk 11.Mai
Er veldig fornøyd med bilen. Jeg har hittil kjørt 860km og har et snittforbruk på 0,58 L/mil. Jeg har kun ladet hjemme og har hatt mye småkjøring i tillegg til en del testing av ytelser etc. Synes dermed forbruket er pent med tanke på at bilen veier 2,5ton (kjørte innom vekta) I dag var vi en liten tur til Svinesund. Oslo - Svinesund -Oslo uten lading på Svinesund gav et snitt på 0,84. Det er da snakk om motorveikjøring 100 og 110 grense hele veien.
Jeg ser at når jeg kommer tilbake i arbeid igjen (har Pappaperm) så vil jeg kunne kjøre utelukkende elektrisk hele uka. Og med et forbruk på 0,8-0,9 på utfarter i helgene tror jeg bilen passer perfekt for meg..
Jeg har også kjørt i3 i 2år, og det er de samme tingene som går igjen av innstillinger og kjøremetode. Man har ikke regenerering i gasspedalen, men kraftig regenerering ved lettere trykk på bremsepedal.
Jeg ble overrasket over at bilen faktisk girer når man kjører i eDrive. Liker dette godt. Jeg synes i3 en blir kjedelig og monoton å kjøre fordi det ikke er noe lyd, men også fordi jeg savner følelsen av hvordan 8trinnskassa mater på med nye gir på en perfekt måte.
330e x-drive touring med tilhengerfeste er drømmebilen, synd den ikke finnes. Skjønner ikke hvorfor BMW ikke typegodkjenner sine hybrider for henger? Det er vel kun X5 40e som har mulighet for å trekke tilhenger (og den blir for stor og dyr)?
Synes også det er veldig rart at de ikke heller lanserte 330e touring. Særlig når Mercedes har C350e
Tror nok dessverre BMW mister mange kunder til Mercedes pga det..
Merkelig også med hengerfeste ja.. Kan det være dårlig med plass bak fangeren?
Sitat fra: Truls Martin på mandag 30. mai 2016, klokken 23:58
Synes også det er veldig rart at de ikke heller lanserte 330e touring. Særlig når Mercedes har C350e
Tror nok dessverre BMW mister mange kunder til Mercedes pga det..
Merkelig også med hengerfeste ja.. Kan det være dårlig med plass bak fangeren?
Ja tror nok mange heller går for C350e. Selv sikler jeg på GLC350e siden X5 40e blir for dyr. Ny X3 Hybrid kommer ikke før dennye X3-modellen kommer. Neste generasjon Porsche Macan vil også komme som hybrid, men det blir ikke før i 2018-2019 er jeg blitt fortalt
3-serien er nå ikke så avhengig av touring som feks 5-skjønner ikke hvorfor så mange på død og liv skal ha stasjonsvogn, 4x4 og hengerfeste... Er en norsk greie det der. Jeg bor nå på Hamar og selv der har det vært så lite snø/glatt føre at 4x4 aldri var nødvendig. Jeg har heller aldri vært på hytter hvor man ikke kommer frem med tohjulsdrift, og familien har eid flere hytter. Selvsagt ser jeg de positive sidene, og naturligvis er det familier som virkelig trenger dette. Men feks at så mange som 9/10 av de som kjøper 5-serie virkelig trenger Touring og 4x4 tviler på....
For min del holder det i massevis med bakhjulsdrift, sedan og ingen hengerfeste. Men det er kanskje jeg som er spesiell??
Er selv litt i boksen og vurderer bytte av ene bilen til en slik. Skal prøve å få testet en snart, så jeg kan få bestemt meg.
Dersom du prøvekjører blir det nok kjøpt tenker jeg :p fantastisk bil er mitt inntrykk!
Sent from my iPad using Tapatalk
Hei,
Har hatt min 5X xDrive40e (313hk) nå siden 1.apr. Den er rett og slett helt rå! Snittforbruk hittil er 0,56. Lader bare hjemme med veggmontert 3,6kW lader og kjører tur/retur jobb og hverdagshandling på strøm hele uken. PÅ langturer(+10mil) så snitter jeg på 0,75 på forbruk med full bil.
Ekstremt mye krefter når man ønsker det men det å fylle bensin annenhver måned er behagelig.
Merket idag at AC bruker faktisk veldig mye strøm. Den siste uken har jeg kjørt med AC av og fått hentet ut hvertfall 15% ekstra på rekkevidden.
Blir interessant å høre hvordan det går gjennom vinteren. Varme stjeler mye mere strøm enn AC.
Fikk nettopp mail fra BMW om at BMW 330e stiger med 112.000 kroner i pris fra 1.oktober.
X5 40e går opp 119.300. Det står ingenting om det er noe utstyrsendringer inne i disse prisene. Det bør det være. De norske prisene er ikke SÅÅÅ attraktive..
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. september 2016, klokken 18:08
Fikk nettopp mail fra BMW om at BMW 330e stiger med 112.000 kroner i pris fra 1.oktober.
X5 40e går opp 119.300. Det står ingenting om det er noe utstyrsendringer inne i disse prisene. Det bør det være. De norske prisene er ikke SÅÅÅ attraktive..
Får man 330e med 4x4?
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. september 2016, klokken 18:08
Fikk nettopp mail fra BMW om at BMW 330e stiger med 112.000 kroner i pris fra 1.oktober.
X5 40e går opp 119.300. Det står ingenting om det er noe utstyrsendringer inne i disse prisene. Det bør det være. De norske prisene er ikke SÅÅÅ attraktive..
Tror nok dette bare er en endring av pakkene, før har de hatt lokketilbud av X5 siden den var oppgitt 765.000, men så får man ikke kjøpt bilen til denne prisen pga man må ha edrive pakke til 121.000,- i tillegg, så nå oppgir de vel heller den reelle prisen på ca 885.000,- Som er den bilen en uansett må betale for bilen... Ser det ikke finnes noen edrive pakke for 330e, men antar de lager en edrive pakke i prisen.. Sikkert siden ALLE uansett kjøper hybrid versjonene nå ser de att de er billig i forhold til de andre, så slenger de på utstyr til 100K som minimum for å tjene litt ekstra på disse bilene...
Sitat fra: tessy på lørdag 17. september 2016, klokken 09:13
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. september 2016, klokken 18:08
Fikk nettopp mail fra BMW om at BMW 330e stiger med 112.000 kroner i pris fra 1.oktober.
X5 40e går opp 119.300. Det står ingenting om det er noe utstyrsendringer inne i disse prisene. Det bør det være. De norske prisene er ikke SÅÅÅ attraktive..
Tror nok dette bare er en endring av pakkene, før har de hatt lokketilbud av X5 siden den var oppgitt 765.000, men så får man ikke kjøpt bilen til denne prisen pga man må ha edrive pakke til 121.000,- i tillegg, så nå oppgir de vel heller den reelle prisen på ca 885.000,- Som er den bilen en uansett må betale for bilen... Ser det ikke finnes noen edrive pakke for 330e, men antar de lager en edrive pakke i prisen.. Sikkert siden ALLE uansett kjøper hybrid versjonene nå ser de att de er billig i forhold til de andre, så slenger de på utstyr til 100K som minimum for å tjene litt ekstra på disse bilene...
Det tenkte jeg også.
Det er blant annet en 100years-pakke til 330e+diverse andre pakker som sikkert inkluderes. Ser ikke bortifra at en komplett utstyrt bil kan bli billigere ETTER prisøkning. Jo mer utstyr som er standard,jo billigere blir utstyret til syvende og sist. Alle velger jo det som er i disse pakkene uansett.
Sitat fra: Anterialis på fredag 27. mai 2016, klokken 16:48
Takk for tilbakemelding! Lading OK mot betaling dersom påkrevd.
Andre med 330e her?
Fikk levert 330e for ca. 2 mnd siden. Meget fornøyd så langt med bilen.
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. september 2016, klokken 18:08
Fikk nettopp mail fra BMW om at BMW 330e stiger med 112.000 kroner i pris fra 1.oktober.
X5 40e går opp 119.300. Det står
Tror selgeren din har for store fingrer for å treffe tastene. Prisen på 330e stiger med ca 12000 kr. Alle bilene fra BMW stiger noen % pr. 1.10. Men de har prisgaranti, så det er bare å skrive kontrakt før prisøkningen ;)
Ny priser er ute. Uten at jeg husker de gamle eksakt, ser det ut som grunnprisene gikk opp ca 30.000 kr for både X5 40e og 330e; uten noe større omlegging av innhold i utstyrspakkene.
Hei folkens
Jeg vet denne tråden begynner å bli gammel, men prøver å gjenopplive den.
Har netopp gått til anskaffelse av en 330e og er en kjekk bil og så snart jeg får ladeopplegge på plass hjemme (boretslag....tar tid...) så håper jeg å kunne mer eller mindre elektisk frem og tilbake til jobb (ca. 20k)
En ting jeg lurer på, kanskje noen her kan svare, jeg klarer ikke finne så mye info om disse bilene fra tilbydere av ladestasjoner (for eksempel Circle K)
Er det noe fare for å skade batteriet i en 330e eller bilen ved bruk av disse hurtigladestasjonene, eller vil bilen bare akseptere lading på den styrken den tåler?
TS, hvordan går det med din 330e, fornøyd?
330e kan lades på type2 semihurtigladere. Det reguleres helt fint av seg selv. Lader du hos Fortum blir det en heller dyr affære, Grønn Kontakt har en greiere prising i så måte.
330e har mulighet til å ta i mot maksimalt 12A lading fra 220V og vil derfor ikke dra nytte av hurtigladestasjoner.
Takk for svar folkens :)
Forstår den ikke får noen nytte av hurtiglader, men den tar heller ikke skade av å bruke slike ladestasjoner hvis det er riktig plugg?
De hadde en som passet på Circle K Forus utenfor Stavanger, men jeg fikk ikke app til å virke så fikk ikke prøvd skikkelig.
Du kan lade på alle type 2-kontakter (i tillegg til vanlig stikkontakt), f.eks. disse i Stavangerområdet (http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlALgQwG4YHYHMBTAJwBoACAOQmIHcMBPEUkAMxoFc4BdFmNBIl4gouBLg5gwLKAFtxk6SFnEEAZgAMGlsVXwATNpAD4ARiNRBxhgAdC5fQFobYDvhDDYVmIWYgAJgDWfrgQfqwAlh4s-nDwyiRE-n7+8vGEUGEAvkA). (Linken viser i alle fall riktig bilmerke, men de hadde ikke 330e.) Zoom ut på kartet for å se flere steder. Da bilen bare kan utnytte 3.7kW er Grønn kontakt (og evt gratislading) langt å foretrekke kostnadsmessig slik turfsuft har nevnt tidligere på tråden.
Sitat fra: Dingus på fredag 03. mars 2017, klokken 12:16
Forstår den ikke får noen nytte av hurtiglader, men den tar heller ikke skade av å bruke slike ladestasjoner hvis det er riktig plugg?
Det man vanligvis omtaler som hurtiglader er DC ladere med fast kabel som ikke passer til 330e. De som passer til 330e har vanligvis bare en kontakt, og er separate stolper som man bruker medbrakt type 2 kabel på. Det er dog unntak, noen hurtigladere har og ett AC type 2 uttak med fast kabel på enten 22 eller 43kW. Uansett er det slik at hvis pluggen passer så skal det virke helt fint.
Jeg sitter å teller på knappene om jeg skal kjøpe meg en 330e, vurderer å kjøpe den fra Sverige. Hvilket utstyr mener dere er et must? Jeg personlig er ikke så opptatt av alt det utstyret egentlig, men liker adaptiv cruise, aut dimbar ledlys og sportstoler.