Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: Østfold på søndag 15. mai 2016, klokken 21:01
Kjørte fra Østfold til Vestlandet i dag over Haukeli med bare to stopp. Første stopp Kiwi før Notodden og andre stopp Åmot i Vinje. Ladet til 92% der fra 9% og kjørte deretter 167 km via Odda og til Rosendal. Siste strekket var litt drøyt, men vi fikk 7% nedover fra Røldal så vi lot det stå til, spesielt ettersom laderen i Odda klikket (burde vel muligens ha forsøkt en gang til - ladingen stoppet av bilen i følge maskinen). Anyway, ankom Rosendal med skilpadde siste kilometer, det var ikke så veldig stressende og i grunnen mest artig. Av alle ting har de hurtiglader her, så vi fikk litt lading så vi kunne ta oss de siste km til hytta. Vi hadde noen alternativer underveis på slow motion lading, så vi var i grunnen ikke så engstelig for at vi skulle stoppe helt opp underveis.
Så for dem som lurer - det går fint an å kjøre 17 km uten skilpadde etter du har fått streker på rekkevidde og prosentviser.
Gjorde samme tur i påsken, da med 4 ladestopp. Kjenner bilen bedre nå, samt at det var litt varmere i været, så det gjorde vel susen. Peiset forbi laderen i både Seljord og Rødal denne gangen, og det var litt kult!
Den ene laderen i Åmot virker litt slow (?) dessuten så ga den en feilmelding etter lading (ringte og ga beskjed Grønn kontakt som takket for tilbakemeldingen). Ladet litt ekstra på ABB laderen og den virket litt raskere. Satser på den på turen tilbake - dessuten virket den samme laderen langsom i påsken også - skjønner ikke hvorfor jeg brukte den samme en gang til :-\
Hvor lang tid brukte du fra 9-92%? Og hvor mange minutter ladet du nå kontra forrige gang med 4 stopp? :)
Forrige tur ladet jeg 24 (Notodden), 13 (Seljord), 24 (Åmot) og 19 (Røldal) - altså totalt 80 minutter.
Denne gangen ble det 41 i åmot og anslagsvis 20 på kiwi før Notodden, altså omkring 60 minutter. Det var omkring 10 grader på søndag og forrige gang var det omkring 0 i Åmot, så en del kaldere i påsken altså.
Brukte vel noe lenger tid denne gangen fordi jeg kjørte litt mer energiøkonomisk spesielt på slutten, da det var litt greit å komme fram :-) Satser på litt mer lading på turen tilbake, for at turen skal ta litt kortere tid, selv om det blir en stop eller to mer. Også greit å passe på at man bør ha nok strøm til å kjøre forbi en lader om der er fullt eller tekniske problemer, og det går fint an over fjellet.
I Åmot fikk jeg 14,72 på 31 minutter på den ene laderen og 6,26 kWh på 10 minutter på ABB-laderen i følge loggen. Vesentlig tregere den ene laderen ser det ut til.
Sitat fra: Østfold på mandag 16. mai 2016, klokken 16:22
I Åmot fikk jeg 14,72 på 31 minutter på den ene laderen og 6,26 kWh på 10 minutter på ABB-laderen i følge loggen. Vesentlig tregere den ene laderen ser det ut til.
Helt normalt dette da, du får hurtigere lading i begynnelsen, det flater ut når du nærmer deg 80%
Jeg fikk 0.47/min de første 30 minuttene og 0,62/min på de siste 10.
Fin utflating på slutten ja.
Har til gode å oppleve at bilen lader langsommere over 80%.