Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: Ole Irgens på mandag 09. mai 2016, klokken 13:51
Skal kjøre Bergen-Rennesøy til helgen og lurer på om andre har kjørt samme distansen med Leaf, og kan anbefale/avbefale ladestasjoner underveis. Rekker jeg til Haugesund f eks (142 km hjemmefra) eller bør jeg satse på lading på Leirvik (85 km)? Siste alternativ gir meg 110 km igjen til destinasjon etter lading, og det burde vel gå bra?
Total kjørelengde er 196 km, og det burde jo gå med en lading. Bilen er en 2016 Leaf med 30 kWh pakke.
Mvh
Ole Irgens
Start hjemme med 100%, så bør du komme greit til Aksdal. 10-15 minutter lading her gir deg tilstrekkelig til å komme til Rennesøy.
Lad når du kan, ikke når du må. Anbefaler å lade i Leirvik. Da har du nok til å komme frem. Laderen i Aksdal kan jo være nede eller der er stor trafikk og ladekø.
Er nokk best å satse på ett stopp på Heiane Stord, er 3 Chademo ladere (1 GK, 2 Fortum - mc Donald) der så sjangsen for kø er liten. Ikke se deg blind på km, Undervannstunnel til valevåg sluker fort 10% av batteriet.
Legg merke til at dette er ny Leaf med 30 kWh batteripakke. Jeg har kjørt Os til Aksdal med full bil med gamle-Leafen og hadde fortsatt 3 streker igjen. Jeg kan ikke se at dette skal være et problem med den nye med mindre det er vinterveier.
Lad en gang pr vei. I utgangspunktet lader du på første ledige lader etter at du er under 50% på batteriet. Ellers høres jo Stord ut som en god plan. Dette går som en lek!
Har kjørt den veien fra Samnanger flere ganger.
Du når lett til Aksdal, men som tidligere nevnt så pleier det være kø der.
Har du rimelig gode kjøreforhold (tørr vei og ikke kraftig motvind) burde du vel klare å komme helt fram ganske greit? Har selv kjørt Os-Sola greit med en Renault Zoe ved rimelig gode forhold (160km), så Bergen-Rennesøy med en 30kWh Leaf burde vel være et kakestykke?
Nå antar jeg du ikke er veldig fortrolig med langkjøring i bilen siden du spør her, så da hadde jeg satset på 10-15min på Heiane, Stord, for å sikre meg mot ladekø på Aksdal og for å slippe at rekkeviddeangsten kommer krypende.
På hjemturen har du derimot bra med ladestasjoner på vei inn mot Bergen igjen, så da hadde jeg satset på å kjøre hele turen i ett strekk for å bli kjent med bilen og heller stoppe kort på en av laderene fra Halhjem og hjem om det likevel viser seg nødvendig med litt påfyll.
Dersom du ikke har lademuligheter på Rennesøy er det nok lettest å stoppe på Aksdal begge veier.
Gis oss en turrapport i denne tråden når du har kommet hjem igjen :)
Det skal mye til at du ikke klarer 150 km, selv om 17 Dunlop dekkene trekker mer strøm enn vinterdekkene!
Tips, nullstill trip og se hvor mange km du får ifht reduksjon i %. Vinteren regner jeg 1,4-1,5. Når tempen kom nå så klarte jeg lett 2-2,1 km pr %. Har du samtidig stilt inn navi på destinasjon ser du hele tiden hvor langt det er igjen. Bruker du feks 1,7 km pr % i snitt så er det jo enkelt å vurdere hvor mange % du bør ha igjen vs resterende km. Husk at 10% buffer kan komme greit med:)
Nå i pinsen har jeg kjørt fra Bryne til Knarvik og tilbake.
La inn ladestopp på Leirvik begge veier, gikk helt fint med 1 lading hver vei.
Siden dette er et godt stykke lengre enn Bergen - Rennesøy burde du ikke ha problemer med å legge lading til samme plass som jeg gjorde!
Har en 2016 Leaf 30 kWh.
Da ble det lading på Aksdal begge veier. I tillegg ble nedoverturen forlenget slik at jeg kjørte til Ålgård (Kongeparken) og ikke Bru på Rennesøy. Kunne nok klart meg uten, men ladet noen minutter på Ålgård før jeg kjørte til Rennesøy.
På hjemturen ble det også lading på Aksdal, men batteriet så ut til å tape seg hurtigere på hjemveien. Hadde 80 km på meteret da vi nådde Os (30 km hjemmefra), fant en Fortum-lader på Kiwi som var i ustand og hadde dermed ikke noe valg. Nådde hjem med 14 prosent på batteriet og 30 km på meteret, så langt ned har vi ikke kjørt før ;)
Men det ga mersmak! Neste utfordring er Bergen-Vågå i juni.
Mvh
Ole Irgens