Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Gondron på lørdag 07. mai 2016, klokken 11:47
Noen som har funne kva vi som har liten batteri pakke kan rekne med vurdering taler på bilene våre pga ny pakke. Ser jo for meg at ingen vill kjøpe brukt i3 men ein mindre pakke når våre biler er 3-5 år gammel.
Å så leste eg ein artikkel at vi kan måtte betale 100 000 for oppgraderer :/
Noen som kan anslå brukt verdi på min bil? kjørt 33 000 km.
Prisen for nytt batteri blir nok lavere enn 100 000.- med innbytte. Ingen vet den prisen enda. Så et sted at det først ville bli klart til høsten.
Tviler på at pristapet blir så stort. Det finnes ikke så mange brukte i3er, og det vil ta lang tid før det blir billig med en i3 med stort batteri.
Eg vill ikke sei da. Ny BMW i3 med større pakke starter fra 262 000, med forbedret lading. Nå veit ikkje eg om ein må betale extra for hurtiglader osv fortsatt. men er ordre lista lik som når vi bestilte for 2år sia? Min bil kostet vertfall 325 000, husker ikkje kva startpris var da.
Sitat fra: Gondron på lørdag 07. mai 2016, klokken 11:47
Noen som har funne kva vi som har liten batteri pakke kan rekne med vurdering taler på bilene våre pga ny pakke. Ser jo for meg at ingen vill kjøpe brukt i3 men ein mindre pakke når våre biler er 3-5 år gammel.
Å så leste eg ein artikkel at vi kan måtte betale 100 000 for oppgraderer :/
Noen som kan anslå brukt verdi på min bil? kjørt 33 000 km.
7000 Euro vil jeg anslå til å bli ca 60.000 med BMW "kurs". Mva vil det ikke være på annet enn arbeid. Det er ingen som vet hva prisen blir, men jeg tipper at prisen blir nærmere 50 enn 100-tusen for å bytte et velfungerende batteri.
Hvordan bruktprisen påvirkes av dette vet vi ikke ennå, men hvis du vurderer å bytte ville jeg forsøkt å selge asap, og finne en måte å klare deg uten bil fram til levering. Det er tross alt den "nyeste" modellen du selger nå, men i august blir den "gammel modell".
Sitat fra: Gondron på lørdag 07. mai 2016, klokken 12:41
Eg vill ikke sei da. Ny BMW i3 med større pakke starter fra 262 000, med forbedret lading. Nå veit ikkje eg om ein må betale extra for hurtiglader osv fortsatt. men er ordre lista lik som når vi bestilte for 2år sia? Min bil kostet vertfall 325 000, husker ikkje kva startpris var da.
Prisen var vel 249.900 i 2014. I dag må du også betale ca 10.000 for hurtiglader. I praksis må du ut med ca 300.000 for en greit utstyrt bil med nytt batteri. Når prisen reduseres og produktet forbedres vil naturligvis bruktprisene falle tilsvarende, men rabatter på ny bil vil kompensere noe for tapet.
Har BMW sagt når de kommer med priser for oppgradering til gamle biler?
Står mellom bytte til ny bil, eller bytte batteri på den jeg har. Men kommer jo an på hvor mye jeg må ut med for ny bil. Har liksom satt ei grense i hodet. :)
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
i3 er i utgangspunktet såpass billig som ny at noe betydelig verditap blir det aldri :)
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
Høres logisk ut. Har også, som deg, hørt eller lest (usikker på hvor) at det visstnok bare skal tilbys oppdatering i et begrenset antall / pris. Du skal ikke se bort fra at prisen derfor settes kunstig lavt som en "goodwill" overfor de kundene som har nesten nye biler og som derfor likevel ikke er aktuelle for å bytte bil. Det er åpenbart en god del kunder som føler at de gjorde en litt dårlig deal, og ved å tilby disse en subsidiert oppgradering så vil de kjøpe seg lojalitet. Hvis de kan gjenbruke batteriene, så er kanskje markedsverdien av en slik kampanje høyere enn kostnaden.
Dersom den nye modellen med større batteri hadde ført til et ras på bruktprisen på den gamle, så hadde vi sett det allerede. FINN eksponerer ingen slik tendens. Fortsatt ligger de fleste brukte rundt 240-260k, selvsagt usikkert hva de faktisk selges for.
Husker godt den natten Tesla publiserte nytt om P85D. Da raste det inn med FINN annonser for P85, og prisene falt solid en god stund (før de stabliserte seg pga. prisoppganger.)
Ettersom man fortsatt må betale 300k og opp for en OK utstyrt i3, OG endringene forøvrig ikke er i noen Mk 2 klasse, så tror jeg prisene på vår "gamle" modell vil holde seg greit. Men; aldri noe sjakktrekk å putte penger i elbil om poenget er avkastning (unntatt Tesla i perioder pga USD utviklingen og deres prispolicy)
Sitat fra: Olemann på lørdag 07. mai 2016, klokken 16:39
Dersom den nye modellen med større batteri hadde ført til et ras på bruktprisen på den gamle, så hadde vi sett det allerede.
Det vil nok føre til et ekstra verdifall, men det skjer jo ikke før den nye modellen er utstilt i butikken slik at menigmann vet at det har kommet en ny modell. De fleste elbil-kunder er jo ikke på elbilforum. Men det ser ut som om noen forhandlere har justert prisene på demonstrasjonsbiler litt ned, men de ligger uansett høyt i forhold til ny pris. De satser på at noen skal ha rask levering og har et behov som gjør at dagens batteri holder med god margin. Dessuten vil nok de fleste fortsatt ha grå / sort framfor en skrikende blå metallic :)
Jeg har undersøkt, og hold dere fast. Prisen raser som en stein. Min 2015 gått 15000 km som er har det meste untatt skinn, adaptive cruise og ryggekamera fikk jeg en innbyttepris på 210 000. Selger foreslo å legge den inn på 259 000 på finn.
Jeg har lagt den ut for salg, men det er ingen vits og jeg kommer til å trekke den fra markedet. Jeg selger ikke med så mye tap. Jeg venter heller noen år eventuelt til i5 kommer og bruker i3 som bil nummer 2. Kanskje er det også tilgjengelig større batteripakker da som kan øke levetiden betydelig. Det er ikke så mye som ruster på i3´n heller.
210 i innbytte er vel bra?
De tar normalt 15% i fortjeneste, og tilsvarer ca 250 i utpris.
Det tilsvarer en pris som er ca 20% lavere enn en ny med nytt batteri.
Et helt normalt prisfall på 1 år, og du har kjørt mer enn det.
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 17:32
210 i innbytte er vel bra?
De tar normalt 15% i fortjeneste, og tilsvarer ca 250 i utpris.
Det tilsvarer en pris som er ca 20% lavere enn en ny med nytt batteri.
Et helt normalt prisfall på 1 år, og du har kjørt mer enn det.
Snur man på det, så vil vel 210 i innbytte gi et verditap på 100.000 ?
Det er jo mye på 15000 km for en rimelig bil. Det burde vel være enkelt å få 30.000 mer ved å selge selv, så det gir god timebetaling.
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da.. :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da.. :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Nettopp, med mitt kjøremønster vil jeg passere 30 000 i løpet av året. Da kan jeg med årene tåle et større verditap i og med at prisen per mil går ned betraktelig i tillegg til det man sparer på drivstoff.
Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da.. :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Verditapet kan kanskje reduseres til halvparten ved å selge nå og ordne seg med en alternativ løsning til den nye bilen leveres. Det blir også litt feil å fokusere på verditapet på den ene bilen som rammes av et teknologiskifte. Det er jo slik at når bilprisene ned så blir man litt ergelig over stort verditap, men på sikt så sparer man jo på at man får mer bil for pengene i framtiden.
Sitat fra: TM på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:15
Verditapet kan kanskje reduseres til halvparten ved å selge nå og ordne seg med en alternativ løsning til den nye bilen leveres. Det blir også litt feil å fokusere på verditapet på den ene bilen som rammes av et teknologiskifte. Det er jo slik at når bilprisene ned så blir man litt ergelig over stort verditap, men på sikt så sparer man jo på at man får mer bil for pengene i framtiden.
Det var det jeg også tenkte. Jeg hadde alternativ løsning til den nye bilen skulle levere, men med den ville jeg kjørt 6 - 7000 km, med et forbruk på 0,83 l/mil til 14 - 15 kroner literen. I tillegg gjennom bomring. Totalt rundt 9 - 10 lapper på toppen av verditapet på 100000. En tusing her og en tusing der blir fort penger.
Det aller billigste alternativet er å beholde den bilen jeg har nå. Den vil bli tjene seg inn jo mer jeg kjører.
Jeg ville virkelig ha beholdt både bil og batteri hvis kjøremønsteret tillater det. I f.eks. 2020 har nok masseproduksjonen av batterier virkelig tatt seg opp og en kan kanskje få slengt inn 120 Ah-cellene for halve prisen av dagens 94 Ah for alt jeg vet. Med litt degradering frem til den tid så vil nok ikke 100%+++ økning av rekkevidde føles så dumt, spesielt ikke når den trolig gir langt mer økonomisk mening enn oppgradering i dag ;D
Sitat fra: Ferry på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:37
100.000 i tap på 1500 mil gir 67 kr/mil! Hjelper ikke mye å spare 5 kr/mil på drivstoffet da.. :-[ Jeg har lyst til å bytte bil eller batteri, men med økende tilbud av hurtiglading så er ikke behovet like stort lenger. Timebetalingen for å stå ved en hurtiglader er formidabel.
Dette blir litt vel over the top. Du kunne kjøpt en bedre diesel BMW til 1mill, og ville tapt 300 000.- i stedet. Det blir 200 kr/mil.
Vi snakker ikke om et urimelig verditap ift andre biler. Helt normalt.
Det optimale er å beholde i3 i 5år, til garantien går ut. Det gir mest sannsynlig lavest /mil tap.
Totaløkonomien med elbil er positiv hvis du sparer bompenger drivstoff osv. Verditap kan du se bort i fra fordi det ville du uansett hatt, og sannsynligvis større fordi du måtte betalt mer for bilen. Da ville også rentekostnaden vært høyere.
Innbytte tilbudene jeg tidligere har fått fra BMW har vært så dårlige at selv når jeg solgte til uavhengig oppkjøper så fikk jeg 50.000 mer, så innbyttetilbud er en dårlig målestokk.
Et ekstra verditap på ca 10% må vi nok regne med.
Men en må ta med i regnestykket at f.eks i mitt tilfelle koster en ny bil med stort batteri 10% mindre enn jeg betalte for den gamle i3en. Og det med mer utstyr.
Jeg har aldri opplevd å få god innbyttepris på noen bil. Solgte en VW for 175000 som jeg kunne få 100 000 i innbytte, en annen for 325 000 som jeg fikk 250 000 i innbytte.
Vår i3 (Suite med så og si alt) har rundet 20000km nå, og vi er usikre på om den er verdt å selge, og heller erstatte Yarisen med en mindre godt utstyrt 33kWh som jeg kan benytte på vinteren. Så kan jeg jo nyte den godt ustyrte på sommeren/våren/høsten når rekkevidden er godt innafor uansett.
Vi trenger to biler i det daglige, og aller helst skulle én av dem har langtursrekkevidde.
Jeg anbefaler litt is i magen om man ikke absolutt må bytte eller kjøpe straks. Som det tidligere har vært nevnt har ikke BMW kommet med noen offisiell pris enda, prisen som er blitt "lekket" er kanskje bare for å få folk til å tenke, "nei så dyrt for batteribytte at jeg heller tar en ny bil" Når disse har kjøpt bil og alle andre bestilt sin nye (trege) i3 - så slipper BMW nyheten om Batteribytte kr. 70.000 - innbytte i gammelt batteri kr. 30.000 = 40.000 ish. Er hva jeg tror og håper på ::)
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
Jeg var i kontakt med en i BMW systemet og der var veiledende pris på batteribytte 100.000kr.
Og ingen pant for gammelt batteri.
Dette var det de hadde fått opplyst fra BMW.
Men dette kan jo selvfølgelig endre seg på sikt.
-P
Er det noe historien har vist siden tiden da noen av oss kjørte Reva/Buddy så er det at utviklingen på elbiler er kjapp, og kjappere enn på fossil. Min enkle konklusjon på det er at det aldri blir noe genistrek om poenget er å spare penger, å bytte elbil når en ny kommer med litt større batteri, mer utstyr etc.
Fordi: venter man litt til så kommer det enda en en...så tapet på også den nye vil være merkbart når enda en nyere kommer...
MEN; så var det dette gode poenget da, men han som ikke hadde fotoapparat i datterens konfirmasjon, fordi det kom jo et med enda flere pixler neste måned, til en lavere pris.....
Jeg lar behovene styre, og har sluttet tro på at jeg klarer beregne det optimale byttetidspunkt.
Om en 2-3 år kommer 120ah batteriene med samme mål/vekt og antageligvis pris som dagens 60 ah moduler. Da snakker vi faktisk om en dobling av kapasitet samt halvering av pris pr kwt sammenlignet med "gammel" i3.
Blir vel en sikkert en del annet nytt ellers på den modellen tenker jeg. Dette er en utvikling som er varslet og kommer. Så stadig bytte bil pga "noe nytt" blir det mest uøkonomiske en kan gjøre mener jeg. La behovet styre er vel tingen?
Når det er sagt så synes jeg det er veldig bra av BMW og tilby oppgraderingspakker, selv om jeg tror det blir (for) dyrt. De må jo tjene penger på den og!
Følger litt med på tyske forum, og der skrives det at priser på pakke kommer først i august, men noe info skal slippes senere i mai. Det blir rene batteripakker, uten mulighet for 3 fase lading.
Sitat fra: Kin2k3 på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:12
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
Jeg var i kontakt med en i BMW systemet og der var veiledende pris på batteribytte 100.000kr.
Og ingen pant for gammelt batteri.
Dette var det de hadde fått opplyst fra BMW.
Men dette kan jo selvfølgelig endre seg på sikt.
-P
Jeg tror hva man hører fra noen som jobber i BMW el. plukker opp fra andre forum og tidsskrifter bør man ta med en stor klype salt. F.eks ved en iPhone lansering så er det veeeeldig mange som har god info på at telefonen blir slik og slik, men ved lansering stemmer plutselig ingenting eller svært lite. Ser noen skriver at BMW må også tjene penger og forsvarer således en pris på 100.000.- for 5 mil forbedring. Da viser jeg til f.eks Nissan Leaf. Jeg ville vel tenke meg at også Nissan var interessert i å tjene penger. LEAF batt. oppgradering kostet vel 34.000 (inkl. innbytte) og ga ca. samme økning i batteri som BMW tilbyr. Hvorfor skal BMW legge seg på 3 dobbelt av dette? De ønsker vel å være konkurransedyktig de også, samtidig som de vil tjene penger.
Om jeg hadde satt meg sammen med toppsjefene i BMW og de ba meg tjene penger for de, så hadde jeg:
Slippet et rykte om at det skal bli så dyrt å oppgradere batteri, slik at de som seriøst vurderer batteribytte for 5 mil ekstra heller kjøper en ny bil. Ventet 3 mnd og sluppet nyheten om KAMPANJE batteripakke til 30.000 kr med innbytte (altså under Nissan!) NB. tilbudet er kun batteri 1 fas lading, støtter ikke 3 fas.. (det syntes jeg var smart - en liten glede til de med den nye i3) Det ville også blitt et lite plaster på såret til alle de som nylig har kjøpt eller har i bestilling en i3 med den lille batt. pakken at de kan få den store med ikke så altfor stor kostnad. Etter nye 3 mnd hadde jeg lansert i3Super med facelift til produksjon om 6 mnd slik at alle de som da har kjøpt i3 standard med stort batteri OGSÅ må ha faceliften og ballen er igang :)
Skal taes med at BMW toppsjefene ikke har brakt meg til bordet for å tjene penger for de enda.. :)
Litt OT
@phnuxen
Nissan har tilbudt batteribytte til ca 40.000, men det er jo til nytt "gammelt" batteri uten rekkeviddeøkning. Nissan sier at de ikke vil / kan tilby oppgradert batteri. Leser du på Leaf forum, så ønsker mange Leaf kunder at Nissan gjør som BMW og tilbyr oppgradert batteri. Rekkeviddeøkningen er også bare halvparten av det BMW tilbyr. Prisen på oppgraderingen er ikke offentliggjort, så ingen forhandler kan gi pris på dette nå. De kan bare gi pris som reservedel, og det er jo ikke det samme.
Jeg ville lagt til grunn at en ikke vil få en batteripakke ferdig installert i bilen sin til under 250 USD/kWh uansett hvor mye batteriinnbytte en har per dags dato. Tror det når jeg ser det i så fall ;)
Sitat fra: phnuxen på onsdag 11. mai 2016, klokken 13:53
Sitat fra: Kin2k3 på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:12
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
-P
Jeg tror hva man hører fra noen som jobber i BMW el. plukker opp fra andre forum og tidsskrifter bør man ta med en stor klype salt. F.eks ved en iPhone lansering så er det veeeeldig mange som har god info på at telefonen blir slik og slik, men ved lansering stemmer plutselig ingenting eller svært lite. Ser noen skriver at BMW må også tjene penger og forsvarer således en pris på 100.000.- for 5 mil forbedring. Da viser jeg til f.eks Nissan Leaf.
[/quo
Har ikke sett noen har forsvart pris på 100 k ? Som nevnt her har vel ikke Nissan noen oppgradert batteripakke og tilby heller ?
Når det gjelder info fra andre forum, så må en sevfølgelig ha med seg salt.
Viser seg allikevel at flere har vært spot on informert om i3 versjon 2.0 i over et år, og således kan en knipe på saltet fra flere av forumianerene der.
Pris på vekselbatteri har ingen kommet med.
Sitat fra: Kanon på onsdag 11. mai 2016, klokken 16:56
Sitat fra: phnuxen på onsdag 11. mai 2016, klokken 13:53
Sitat fra: Kin2k3 på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:12
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. mai 2016, klokken 15:15
Tror ikke dette er tilfeldig. De kommer med en høy ca pris uten innbytte. Så venter de til alle som vil bytte bil er ferdig med en vurdering som endre med nybil. Så kommer prisen på innbytte og montering.
Jeg tipper den prisen ender på maks 50000.-.
-P
Jeg tror hva man hører fra noen som jobber i BMW el. plukker opp fra andre forum og tidsskrifter bør man ta med en stor klype salt. F.eks ved en iPhone lansering så er det veeeeldig mange som har god info på at telefonen blir slik og slik, men ved lansering stemmer plutselig ingenting eller svært lite. Ser noen skriver at BMW må også tjene penger og forsvarer således en pris på 100.000.- for 5 mil forbedring. Da viser jeg til f.eks Nissan Leaf.
[/quo
Har ikke sett noen har forsvart pris på 100 k ? Som nevnt her har vel ikke Nissan noen oppgradert batteripakke og tilby heller ?
Når det gjelder info fra andre forum, så må en sevfølgelig ha med seg salt.
Viser seg allikevel at flere har vært spot on informert om i3 versjon 2.0 i over et år, og således kan en knipe på saltet fra flere av forumianerene der.
Pris på vekselbatteri har ingen kommet med.
Skulle vel sjekket kildene først selv jeg da:-) Hadde nok ikke gjort meg som toppsjef! Ha en topp dag videre i Solen.
Nå har vel BMW vært ute og skrytt av alt de skal få til med gamle i3 batterier mange ganger, og det er beskrevet her inne også.
Så det at det nå skal være mulig å bytte batteriet, men du får 0.- for det gamle er usannsynlig.
Det ryktet jeg har mest tro på, er at prisen på nytt er kjent, men hvordan returordningen praktisk skal gjennomføres og prisen vi da får for batteriet er ikke klart.
Så kan man regne med på salg/innbytte og lik konfigurert 33kw i3 = mellomlegg på 100.000?
Så lite batteriet taper seg antar jeg at jeg kan ha bilen i noen år som den er. Med 150-200k km på telleren blir batteribytte mer aktuelt. Lysten på å bytte vil selvsagt øke dersom 120Ah batteriene blir kompatible. Spørsmålet er om det vil kunne forsvares på annen måte enn ren nytteverdi.
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:33
Så kan man regne med på salg/innbytte og lik konfigurert 33kw i3 = mellomlegg på 100.000?
Høres vel riktig ut, men det avhenger av hvor gammel bilen er. Jeg betaler litt mer i mellomlegg på en bil som kostet ca 350 ny, men da er bilen 2,5 år når jeg får den nye. Det er ikke noe å si på det. Nybil har aldri vært en god investering.
Sitat fra: LMOR på onsdag 11. mai 2016, klokken 20:21
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:33
Så kan man regne med på salg/innbytte og lik konfigurert 33kw i3 = mellomlegg på 100.000?
Høres vel riktig ut, men det avhenger av hvor gammel bilen er. Jeg betaler litt mer i mellomlegg på en bil som kostet ca 350 ny, men da er bilen 2,5 år når jeg får den nye. Det er ikke noe å si på det. Nybil har aldri vært en god investering.
Er det lov og spørre hva den nye koster?
Med alt 345 inkl dekk, og så spørs det om du få noe rabatt i tillegg.
Ha nå litt is i magen! Jeg har nettopp fått min første elbil, en i3 og er mye mer fornøyd enn jeg hadde drømt om. Litt ergerlig å få ny bil og så går det to mnd og nyheten om større batteri. Men, samtidig popper jo ladepunktene med hurtigladere opp som paddehatter. Jeg velger å tro at dette med rekkevidde kanskje blir litt mindre fokusert etter hvert pga bedre tilgang på lading. Noen trenger lang rekkevidde, jeg har funnet ut at jeg egentlig har rikelig med det jeg har så jeg tror nok det vil være et bruktmarked for den når tiden kommer. Batteripakker og skifte av de vil ganske sikkert bli billigere og nye pakker vil kanskje få enda større kapasitet ila de neste årene. Anvendelse av brukte batteri tror jeg også vil skyte fart og skape et marked for batteriene som skiftes ut.
Sitat fra: Tor med hammeren på søndag 15. mai 2016, klokken 15:49
Ha nå litt is i magen! Jeg har nettopp fått min første elbil, en i3 og er mye mer fornøyd enn jeg hadde drømt om. Litt ergerlig å få ny bil og så går det to mnd og nyheten om større batteri. Men, samtidig popper jo ladepunktene med hurtigladere opp som paddehatter. Jeg velger å tro at dette med rekkevidde kanskje blir litt mindre fokusert etter hvert pga bedre tilgang på lading. Noen trenger lang rekkevidde, jeg har funnet ut at jeg egentlig har rikelig med det jeg har så jeg tror nok det vil være et bruktmarked for den når tiden kommer. Batteripakker og skifte av de vil ganske sikkert bli billigere og nye pakker vil kanskje få enda større kapasitet ila de neste årene. Anvendelse av brukte batteri tror jeg også vil skyte fart og skape et marked for batteriene som skiftes ut.
Nettopp - veldig mange som klarer seg godt med dagen rekkevidde - folk kjører vel rundt 40 km dagen i snitt. Det vil alltid komme noe som går lengre og skal være bedre....
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 15. mai 2016, klokken 18:42
Sitat fra: Tor med hammeren på søndag 15. mai 2016, klokken 15:49
Ha nå litt is i magen! Jeg har nettopp fått min første elbil, en i3 og er mye mer fornøyd enn jeg hadde drømt om. Litt ergerlig å få ny bil og så går det to mnd og nyheten om større batteri. Men, samtidig popper jo ladepunktene med hurtigladere opp som paddehatter. Jeg velger å tro at dette med rekkevidde kanskje blir litt mindre fokusert etter hvert pga bedre tilgang på lading. Noen trenger lang rekkevidde, jeg har funnet ut at jeg egentlig har rikelig med det jeg har så jeg tror nok det vil være et bruktmarked for den når tiden kommer. Batteripakker og skifte av de vil ganske sikkert bli billigere og nye pakker vil kanskje få enda større kapasitet ila de neste årene. Anvendelse av brukte batteri tror jeg også vil skyte fart og skape et marked for batteriene som skiftes ut.
Nettopp - veldig mange som klarer seg godt med dagen rekkevidde - folk kjører vel rundt 40 km dagen i snitt. Det vil alltid komme noe som går lengre og skal være bedre....
Korrekt, i3 med 22kWh blir ikke noe mindre egnet til et bruksmønster den har løst p.t.
Noterer meg at biler med Suite-interiør blir solgt veldig fort på finn.no ... noe som bare bekrefter at 345 er tallet å sikte på for neste bil :)
Den lure plukker nå opp en i3 som har rast i pris og venter på at første bil med ny og større batteripakke kolliderer.
Så kjøper han batteripakken hos huggeren og bytter selv. ;)
Batteripakken som for få år siden gav markedsledende rekkevidde, og som nå plutselig ikke holder til nærbutikken ( psykisk sett ) kan så brukes i huset til å regulere strømtrekket fra nettet.
;D ;D
Det kan se ut som endel som har bestilt den nye har antatt at prisen på den gamle skal synke utover sensommer/høst når den nye leveres ettersom antallet brukte i3 på FINN etter at den nye ble annonsert har steget fra ca 50 biler til nå over 100. Den siste 20% økningen kom etter at den nye kunne bestilles.
Det ser derfor ut til at at noen prøver å unngå antatt prisnedgang ved å selge den gamle før de får den nye......det er i alle fall en mulig forklaring. En økning på 50% brukte på få uker er mye og ikke unaturlig å koble dette til den nye modellen.
Og på samme måte som med Tesla, da prisen på P85 dukket kraftig rett etter at P85D ble annonsert, kan det hende prisene på den gamle klatrer opp igjen (slik det gjorde med Tesla) straks de som har kjøpt den nye får solgt unna sin gamle og markedet stabiliseres igjen.
Men som andre har sagt; beholder man den gamle er den akkurat like god som før, dersom behovet dekkes.