Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: EV-FTW på mandag 02. mai 2016, klokken 09:59
Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
Har testet dette med 1. gen Leaf. Brukte CC + Eco og sammenlignet med bare å kjøre i Eco på samme strekning under ellers tilnærmet like forhold og fart. CC bruker litt mer strøm, det var snakk om ca. en kilometer på 42 km pendlestrekning.
Tror det handler om hvor flink du selv er til å kjøre. Jeg tror at jeg alt for ofte blir fristet til å trykke litt ekstra, så cc hadde nok vært flinkere enn meg.
Jeg bruker nesten alltid limiter som alternativ, så jeg tror jeg uansett klarer meg bedre enn cc :)
Ref. denne testen min (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27412.msg467429.html#msg467429) så bruker man minst energi med jevn fart. Det er jo her satt litt på spissen, men..
Slik sett burde CC kjøre billigst, gitt samme snitthastighet.
Sitat fra: Øystein K på mandag 02. mai 2016, klokken 09:59
Bruker cruice controllen mye strøm?
På en langtur, vil det være mer lønnsomt å kjøre jevnt selv, eller bruke CC?
Eid Leaf presis ett år, og passert dovrefjell 8 ganger (Bor i Trondheim), så kjørt en del langturer.
Jeg har ikke klart å måle at jeg over lange strekk får til å kjøre mer lønnsomt enn hva CC gjør.
Så, legg inn CC og nyt turen.
Bruker stort sett cc til daglig på motorveien pendling til jobb - det er rett og slett for behagelig til at jeg ville brydd meg med å forsøke å kjøre billiger uten.
Kjørte over fjellet til Vestlandet i påsken og da merket jeg meg at cc brukte vel mye kapasitet på kupert vei, samtidig som batteriet ble lovlig varmt (var på streken før rødt). Så over fjellet kjører jeg uten cc, og det kan jeg anbefale av egen erfaring :-)
(har ny 30KW tekna 12000km)