Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: LMOR på lørdag 23. april 2016, klokken 10:52
Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.
For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:
Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)
Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
Du kan også få frem sist kjente posisjon, selv om bilen er i bevegelse, oppdateres ikke løpende.
De som ønsker å rapportere sin max, eller diskutere noe rundt dette, kan gjøre det i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27857.0.html
Oppdaget idag at i3'n har sigarett-tenner på undersiden av radioen. Kjekt til f.eks dash-cam'et :)
eller støvsuger....
Når man legger inn personlige bilder til widget på Navi PRO så lønner det seg å crop'e bildene slik at de blir kvadratiske. Da utnytter man skjermen best :)
Hei LMOR:
Sitat fra: LMOR på lørdag 23. april 2016, klokken 10:52
Lager en ny tråd for tips og triks, så kan vi legge det vi synes passer inn her, men diskutere ting i andre tråder.
For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:
Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)
Jeg skulle gjerne fått til dette, men i min connected drive side finnes ingen e-drive option.
(kun :STATUS, STYRING, KART, EFFEKTIVITET.)
Hvor finner jeg e-drive option ?
Med den nye portalen ble det litt mer innviklet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27857.msg480014.html#msg480014
Takk LMOR:
Finnes det en tilsvarende oppskrift for andre, ikke apple, browsere, f.eks. chrome ?
Sitat fra: moonbuggy på fredag 10. juni 2016, klokken 16:13
Takk LMOR:
Finnes det en tilsvarende oppskrift for andre, ikke apple, browsere, f.eks. chrome ?
Det bør jo være ganske likt. Du må starte utviklermodus og så reloade og så finne et sted du kan søke/filtrere på VIN nummeret.
Her er oppskriften på Chrome:
Velg "Visning" - "Utviklerverktøy"
Reload siden
Gå til fliken "Network"
Du trenger ikke filtrere, men scrolle nedover i feltet til venstre, til den linjen med ditt VIN nummer som ligger 2 over "history".
soc:18.792999267578125
socMax:18.98
Den over der igjen, hvis du trykker på pilen foran "attributesMap", så får du mer info, f.eks:
beMaxRangeElectricKm:"148.0"
beRemainingRangeElectricKm:"146.0"
chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
lastUpdateReason:"VEHCSHUTDOWN_SECURED"
soc_hv_percent:"95.5"
Bra LMOR:
Fant det greit, etter hvert. Mitt batteri viser fremdeles MAX SOC rett under 18. Allikevel har jeg nå kjørt 43 km siden siste lading og sitter igjen med 78% av batterikapasitet.
Siden estimerer 93 km rekkevidde. Litt rart når 22% av kapasiteten har gitt 43 km (To normale rundturer).
Fortsetter det så burde 78% rekke til nye 150 km. Greit å dra av litt, men jeg ligger konstant langt, langt under.
Hvis du fremdeles ikke har oppdatert software, så er nok det forklaringen. De nye versjonene er mer dynamiske. Da blir restrekkevidde riktigere.
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 11. juni 2016, klokken 12:18
Bra LMOR:
Fant det greit, etter hvert. Mitt batteri viser fremdeles MAX SOC rett under 18. Allikevel har jeg nå kjørt 43 km siden siste lading og sitter igjen med 78% av batterikapasitet.
Siden estimerer 93 km rekkevidde. Litt rart når 22% av kapasiteten har gitt 43 km (To normale rundturer).
Fortsetter det så burde 78% rekke til nye 150 km. Greit å dra av litt, men jeg ligger konstant langt, langt under.
Sikker på at det ikke er som jeg tror; at bilen din gir for lav målt spenning på HV batteriet, dermed tror den at den har lavere kapasitet. Hadde vi hatt en absolutt max kapasitet på våre biler ville din aldri vist 100% på din pga lav spenning. Jeg tipper at den avleste spenningen som brukes til GOM og visning er en annen enn alle de som brukes til balansering og BMS ved lading. Der må den nødvendig vis måle alle enkelt-rader med celler mens GOM bruker en total. Kan godt se for meg at de har en engen spenningssensor for GOM fremfor å slå sammen alle de enkelte.
Rekkvidde beregning er hele tiden en vekting mellom teoretisk mulig og tidligere historie.
Du får et så lavt snitt fordi spenningen faller tilsvarende sakte at den bare registrerer at du har brukt svært lite, så lite at den ikke tror at det er realistisk i fortsettelsen. Den aksepterer lave snitt da man kan ha kjørt mye nedover eller ligget i dragsug eller av annen ukjent grunn oppnådd lavere snitt enn det som er mulig rett frem. Men den tror ikke det kan fortsette. Da vil ikke restrekkevidden oppdateres tilsvarende men bare gå ned til det den tror er lengste mulig under normale forhold.
Dette er i det minste en model som forklarer avvikene du opplever. Det kan selvsagt være andre forklaringer også.
Beckern:
Interessante teorier. Jeg skal prøve med hyppigere ladesykluser en periode for å se om batteriet "kommer seg".
Sitat fra: moonbuggy på søndag 12. juni 2016, klokken 13:41
Beckern:
Interessante teorier. Jeg skal prøve med hyppigere ladesykluser en periode for å se om batteriet "kommer seg".
Men hvis du ikke har oppgradert, så hjelper det ikke over tid. Den gamle sw versjonen du har brukt lenge har en feil som gjør at Max gradvis synker.
LMOR:
Betryggende. Svaret får jeg i høst, når SW oppgraderes.
Lader opp til maks hver dag, uten unntak. Selv om jeg har bare vært en liten tur plugger jeg i bilen. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det, og jeg har nesten alltid SoC over 19 kWh
soc:19.458999633789062
socMax:19.439999
beMaxRangeElectricKm:"147.0"
beRemainingRangeElectricKm:"147.0"
chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
soc_hv_percent:"98.3"
Anbefaler i tillegg avreisetid satt (med klimatisering satt på) hver dag hele året, i hvert fall når utetemperaturen er under +10 om natten.
Sitat fra: Sungrazer på søndag 12. juni 2016, klokken 22:38
Lader opp til maks hver dag, uten unntak. Selv om jeg har bare vært en liten tur plugger jeg i bilen. Ser ingen grunn til å ikke gjøre det, og jeg har nesten alltid SoC over 19 kWh
soc:19.458999633789062
socMax:19.439999
beMaxRangeElectricKm:"147.0"
beRemainingRangeElectricKm:"147.0"
chargingLevelHv:"100.0"
head_unit:"NBT"
head_unit_pu_software:"07/14"
soc_hv_percent:"98.3"
Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
Sitat fra: Citroel på mandag 13. juni 2016, klokken 11:43
Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
Det finnes ingen dokumentasjon som tilsier at det er tilfelle på i3. Tvert imot, blir vi oppfordret til å lagre bilen med 100% og la kabelen stå i.
Sitat fra: LMOR på mandag 13. juni 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Citroel på mandag 13. juni 2016, klokken 11:43
Nei, det er vel egentlig bare hensynet til batterilevetid som gjør at bilen bør stå 100% ladet så kort tid som mulig.
Det finnes ingen dokumentasjon som tilsier at det er tilfelle på i3. Tvert imot, blir vi oppfordret til å lagre bilen med 100% og la kabelen stå i.
Selvfølgelig finnes ingen dokumentasjon, forskjellen blir neppe veldig synlig før etter 8-10 år. Da er bilen langt utenfor garanti, så bilprodusentene tar ikke hensyn til hva som skjer såpass langt fram i tid når de gir sine anbefalinger. For kundene er det selvsagt enklest å forholde seg til "100% hele tiden", dermed anbefales nettopp dét. Selv om det kanskje gjør at batteriet må byttes en gang i bilens levetid fremfor å holde i 20 år. Noe som forøvrig også gir mersalg for bilprodusenten...
Dette er diskutert i andre tråder her. BMW har alt å tape på at det om 10 år kommer frem at de har villedet kundene sine. Om 10-år betyr deres rykte som el-bilprodusent mye mer enn kortsiktige penger fra noen få tusen solgte elbiler. De lever av å selge millioner av biler.
Andre mener jevn lading opp til maks er viktigere for levetiden.
Batteriladetråder er omtrent som oljekvalitetstråder, a never ending story. Teorier og synsing i alle retninger. Alle har hørt, lest et eller annet, ihvertfall litt av et eller annet. Jeg gjør som BMW anbefaler. Det er tross alt de som garanterer batteriet. Og det er de en må forholde seg til ved en eventuell garantisak.
Så jeg lader ved hver eneste anledning.
Diskusjon om oljekvalitet? Det kan jeg tenke meg blir langtekkelig, ja! :D Jeg har sett mange mange lignende tilfeller. Beste bilvoks? Beste hva-som-helst-som-menn-interesserer-seg-for-som-ikke-kan-bevises-eller-motbevises?
En detalj å ha i bakhodet er hva "100%" egentlig innebærer. Vanligvis lades litium til 4,20 volt cellespenning. Så vidt jeg vet er cellene på i3 ladet til 4,10 volt når bilen sier 100%. Det samme gjelder for bunnen av ladekurven. 0% er egentlig noe over 0%, jeg vet ikke eksakt hvor mye. Ideelt for levetiden er om cellene holdes på ca. 50% lading, et sted rundt 3,85 volt. Videre bør de aldri lades opp eller ut :o Men så er det noe med at ting skal kunne gjennomføres i praksis da. Å la cellene pendle mellom 40% og 60% er antagelig bedre enn mellom 30% og 70% osv. Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, og orker ikke å følge en hel masse regler for når og hvordan den skal lades. Jeg plugger i så ofte jeg kan kan, slik BMW anbefaler. Og så har jeg i bakhodet at det kanskje ikke er 100% optimalt. Jeg velger å se dette på følgende måte: Jeg har ingen garanti for at jeg vil dra noen fordeler av å gjete batteriet etter alle kunstens regler. Enten holder batteriet ut bilens levetid, eller så gjør det ikke. Kanskje kan jeg påvirke levetida med ørten triks i 15 år. Men hvis det da allikevel må byttes etter 12 år så har alt arbeidet vært forgjeves. Da kan jeg heller bytte etter åtte år. Økonomisk levetid på en i3 er neppe mer enn 15 år. Jeg vil ikke bekymre meg og plugger derfor i. Det får gå som det går.
Godt sagt, og la det stå som siste tips om det temaet. (0% er forresten 10% igjen).
De som vil diskutere dette videre må lage en egen tråd. Denne tråden bør rendyrkes til tips og triks, og maks 2-3 kommentarer hvis en ikke er enig. Men det er ikke en diskusjonstråd 8)
"Kjekt å ha"-listen min som jeg vurderer å få på plass før jeg henter ut i3 er som følger:
"Frunk" bag, for at ikke alt skal ligge løst i plastkassen (BMW 51472348064)
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41ZWCGmqT9L.jpg)
Sammenleggbar "trunk" bag, for handleposer etc (BMW 51472348061)
(http://eshopbmw.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/1/51472348061.jpg)
Dobbel USB-lader til å sette i 12V-uttak (f.eks det under under radio, så passasjer kan lade mobil etc uten å åpne midtkonsoll)
Strikktau for å feste til hundebag (type flykabinstørrelse) til hjørnefestene i bagasjerommet, evt annet en kan trenge å holde på plass ved behov. Jeg gikk for kjedelig grå for å matche interiøret, men det er jo en knall blåfarge her for de med Protonic Blue utvendig: http://www.ebay.com/itm/252445632050?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=551306628552&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/252445632050?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=551306628552&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=27887.0;attach=44548;image)
Venteliste (er vel egentlig ikke behov for disse):
- CEE blå - Schuko adapter
- CEE rød - Schuko adapter
Andre forslag?
For å supplere deg savner jeg et deksel til å legge over frunken. Selv bruler jeg en plastdukliknendesak som jeg har tredd bak og som er festet i front med borrelås. Gjør jobben med å holde frunken tørr og ren, men det burde vært standard med deksel på denne.
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. august 2016, klokken 07:01
For å supplere deg savner jeg et deksel til å legge over frunken. Selv bruler jeg en plastdukliknendesak som jeg har tredd bak og som er festet i front med borrelås. Gjør jobben med å holde frunken tørr og ren, men det burde vært standard med deksel på denne.
Takk for tips. Får vente til jeg har bilen for å lage en løsning, kanskje sy en dusjhette i GoreTex?
Oppdatering: Ser ut som den orginale frunkbag'en fra BMW er med lukking og borrelås på toppen.
Dette er kanskje kjent?
Det har vært litt irriterende at radio ikke skrur seg av når jeg er ferdig å kjøre.
Virker som at hvis jeg derimot gjør følgende:
Brems for å stoppe, trykk av/på for å skru av bilen. Slipp bremsepedal, og så trykk en gang ekstra på den.
Så skrur radio seg fint av når jeg åpner døra.
Hvis jeg ikke tar siste trykket så fortsetter den å spille.
Låser du døra, så slutter den også å spille, og hvis ikke du låser døra så slutter den etter 10min.
Er litt forskjellig oppflrsel utifra sw-versjon på dette. Min skrur av radioen når jeg åpner døra. Dvs stopp, trykk start/stopp og åpne døra.
Alternativt er det som regel sånn med BMW at hvis du holder stoppknappen i 2 sek istedenfor bare å trykke så slukker alt. Du får prøve.
Et større problem enn radioen er Bluetooth. Hvis du ikke skruer helt av (på en av måtene over), så vil en samtale kobles inn i bilen du ikke er i lengre.
Det er også et problem hvis du sitter i en samtale og fruen kommer hjem med bilen, da hopper samtalen inn i bilen :(
Få dere oppgradert software
Sitat fra: LMOR på søndag 25. september 2016, klokken 08:48
Et større problem enn radioen er Bluetooth. Hvis du ikke skruer helt av (på en av måtene over), så vil en samtale kobles inn i bilen du ikke er i lengre.
Det er også et problem hvis du sitter i en samtale og fruen kommer hjem med bilen, da hopper samtalen inn i bilen :(
Har du flytta ut i garasjen..... :D
Jeg trenger tips og hjelp fra dere. Jeg får snart overlevert min splitter nye i3. Gleder meg veldig men samtidig er det litt frustrerende, siden det er min første EL bil.
- hvilken app (har ios) skal man laste ned ifm Connected drive funksjonaliteten? Finner 3-4 forskjellige BMW apper (i remote, connected, osv.)
- hvilken app skal og bør man ha for å se ladestasjoner rundt om kring i Norge og ellers i Europa?
Takk for svar
Sitat fra: KMfluid black på søndag 25. september 2016, klokken 17:04
Jeg trenger tips og hjelp fra dere. Jeg får snart overlevert min splitter nye i3. Gleder meg veldig men samtidig er det litt frustrerende, siden det er min første EL bil.
- hvilken app (har ios) skal man laste ned ifm Connected drive funksjonaliteten? Finner 3-4 forskjellige BMW apper (i remote, connected, osv.)
- hvilken app skal og bør man ha for å se ladestasjoner rundt om kring i Norge og ellers i Europa?
Takk for svar
Ikke frustrerende i hele tatt, bare moro. Jeg har I Remote for å fjern betjene og lese av bilens status og Connected for bl. musikk.
For lade stasjoner bruker jeg Open Charge Map og SparkMap. Normalt bruker jeg dog nettet hvis jeg skal på tur og noterer meg hvor stasjoner finnes.
Sitat fra: KMfluid black på søndag 25. september 2016, klokken 17:04
- hvilken app skal og bør man ha for å se ladestasjoner rundt om kring i Norge og ellers i Europa?
Takk for svar
Du kan og laste ned charging stations app direkte i bilen, via connected store i bilen.
Virker bra etter min mening, du kan søke på destinasjonen du skal til, eller i området du er i.
Jeg har og god erfaring med navigasjonen, hvis du legger inn destinasjon som er for langt for batteristanden din, foreslår den ladestasjoner.
En annen morsom ting er at hvis destinasjonen er for langt unna, blir målflagget i skjermen rødt. Når du stopper for og lade, kan du følge med på flagget. Først blir det orange, som betyr kanskje nok batteri, så blir det hvitt, da har du ladet nok til målet ditt. Brukt med hell for min del.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. september 2016, klokken 15:47
Sitat fra: LMOR på søndag 25. september 2016, klokken 08:48
Et større problem enn radioen er Bluetooth. Hvis du ikke skruer helt av (på en av måtene over), så vil en samtale kobles inn i bilen du ikke er i lengre.
Det er også et problem hvis du sitter i en samtale og fruen kommer hjem med bilen, da hopper samtalen inn i bilen :(
Har du flytta ut i garasjen..... :D
Det er ca 10m fra stua til bilen, så det trenger jeg ikke. ;)
Er det noen av dere som har funnet det "perfekte" hundeburet" til i3? evnt. et slikt nett som man monterer baki? (vet ikke hva det heter)
Hundeburet som jeg har brukt i mondeo-en min er akkurat 3cm for høyt til at det går inn i i3.
MrManaMode:
Både ja og nei. Har ikke funnet et konkret hundebur, men har funnet en bagasjeromsbeskyttelse (vegger, gulv, seterygg) med innstegsbeskyttelse. Selges og importeres av Veng Norge. Koster ca. 1.000,- Det skal sier at jeg ikke har prøvd den da jeg ikke har fått bilen enda.
Info finner du her: http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/bilteppe_hund/bagasjerom_hundeteppe/368441?gclid=CP_Mx7XPrM8CFWJ5cgod6dkE6g
Og her: http://www.kleinmetall.de/coverall-deluxe.html
Jeg skal prøve en sånn når jeg får bilen!
Veldig godt tips KM. En slik skal jeg ha, må bare finne en med tilnærmet i3 dimensjoner og ikke standard sedan størrelse.
Denne virker noe stor ja MrManaMode. Må kanskje klippe og sy den til.
Har en Golden Retriever, og han elsket bagasjerommet når vi prøvekjørte i3, men jeg tror ikke bilen er så veldig interessert i alle hårene :)
Si i fra hvis du finner noe som passer enda bedre!
Bilsele kan være et alternativ: http://www.petster.no/nb/hundeudstyr/hundebur-hundekasse/bile-tilbehor-hunder/bilsele-til-hund/clix-carsafe-bilsele.html
Gode setetrekk i tillegg kan nok anbefales..
Er det noen som har Køassistent, og som har fjernet restriksjonen så den funker også utenfor motorvei?
Per d.d funker den bare på motorvei klasse A, men mange av oss står endel i kø på mindre veier, gjerne flerfelts med midtdeler også. Kan jo være nyttig da?
Blir jo en slags light-versjon av Teslas autopilot ;D
Det er vel kartkvaliteten som avgjør det? Kan du koble ut den sjekken?
Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 16:03
Er det noen som har Køassistent, og som har fjernet restriksjonen så den funker også utenfor motorvei?
Per d.d funker den bare på motorvei klasse A, men mange av oss står endel i kø på mindre veier, gjerne flerfelts med midtdeler også. Kan jo være nyttig da?
Ja har kodet den til å fungere opp til 99km/t.
Fungerer helt greit, så lenge det er bred vei og god veimerking.
Blir jo en slags light-versjon av Teslas autopilot ;D
Yo RAS! Hvordan har du klart å sette hastigheten opp til 99 kmt? Jeg vil også ha!
Må kode det. Kople til bilen med kabel og software og trikse.
Vips så fungerer den på alle veier og i max 99km/t.
Så vidt jeg har lest på nettet får man feilmelding om man setter grensa høyere, men jeg har ikke testet.
Har ikke kodet på min, men kommer nok til å teste det :-)
Vil du si at det er lett å få til dette eller er det en fare for å "ødelegge" noe annet i bilen ved å gjøre dette? Hva med garantien hvis dette gjøres på en bil innenfor garantitiden?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: KnutOL på mandag 26. september 2016, klokken 21:57
Vil du si at det er lett å få til dette eller er det en fare for å "ødelegge" noe annet i bilen ved å gjøre dette? Hva med garantien hvis dette gjøres på en bil innenfor garantitiden?
Så lenge det blir gjort riktig ødelegger man ingenting. Man kan også skru den tilbake før man tar bilen på service om man ønsker.
Man må nok bruke en kveld på å sette seg inn i hvordan man gjør det, og så må man ha kabel og programvare.
Hvor på Internett har du funnet oppskriften? Kan du poste en link?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror man skal holde seg unna dette.
Mulig det ikke er farlig og man ikke mister garantien, men man kjører tross alt ute blandt andre mennesker og skjer det noe galt slik at man rammer et annet menneske som kanskje blir skadet for livet så...
Ellers tror jeg BMW monitorerer bilen, om ikke annet får å ha kontroll på batteriet og hvordan dette brukes, så vær ikke trygg på at de ikke ser hva du gjør.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. september 2016, klokken 07:05
Tror man skal holde seg unna dette.
Mulig det ikke er farlig og man ikke mister garantien, men man kjører tross alt ute blandt andre mennesker og skjer det noe galt slik at man rammer et annet menneske som kanskje blir skadet for livet så...
Ellers tror jeg BMW monitorerer bilen, om ikke annet får å ha kontroll på batteriet og hvordan dette brukes, så vær ikke trygg på at de ikke ser hva du gjør.
Kan vel ikke si annet enn at her er jeg helt enig. Både farlig for andre, kan bli veldig dyrt om man skulle skade noen. De har helt sikkert en måte de sporer endringer som er / blir gjort
Kjører dere med adaptiv cruise?
Er jo ikke sånn at man sitter i baksetet. Bilen krever at du kontinuerlig holder hendene på rattet. Samtidig er den veldig kresen på når den aktiverer assistert styring.
Uansett er man alltid ansvarlig som sjåfør, man sitter jo der og følger med.
Sitat fra: john på torsdag 29. september 2016, klokken 18:54
Kjører dere med adaptiv cruise?
Er jo ikke sånn at man sitter i baksetet. Bilen krever at du kontinuerlig holder hendene på rattet. Samtidig er den veldig kresen på når den aktiverer assistert styring.
Uansett er man alltid ansvarlig som sjåfør, man sitter jo der og følger med.
Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om å koble seg inn på bilen å endre på programvare som styrer bilen. Alle kan vel tenke seg hva som skjer om denne programvaren låser seg som dårlig PC programvare.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. september 2016, klokken 20:16
Det er vel ikke det det er snakk om. Det er snakk om å koble seg inn på bilen å endre på programvare som styrer bilen. Alle kan vel tenke seg hva som skjer om denne programvaren låser seg som dårlig PC programvare.
For å flisespikke da, man endrer ikke på programvaren. Man endrer på konfig, dvs valgene man tar ligger i en valgbar liste over mulige options i programvaren.
Akkurat på samme måte som at man i USA ikke får lov å lukke vinduene med nøkkelen og kan aktivere dette (som er aktivt på alle EU biler).
Å gå utenfor de verdiene som ligger i lista derimot vil jeg ikke anbefale :)
OK, litt bedre...
Da har du vel tilgang til det samme som verkstedet ? Kan du oppdatere programvare og ?
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 30. september 2016, klokken 06:46
OK, litt bedre...
Da har du vel tilgang til det samme som verkstedet ? Kan du oppdatere programvare og ?
Ja
Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 21:41
Må kode det. Kople til bilen med kabel og software og trikse.
Vips så fungerer den på alle veier og i max 99km/t.
Så vidt jeg har lest på nettet får man feilmelding om man setter grensa høyere, men jeg har ikke testet.
Har ikke kodet på min, men kommer nok til å teste det :-)
Ja får feilmelding om man setter grensa høyere når man skal programmere det.
John:
Hvor sitter kontakten, og hva slags grensesnitt har den?
Obd kontakten som sitter under dashbordet ved døra til fører. Får kabel med nettverkskontakt i andre enden på ebay.
Mye å velge i. F.eks denne:
http://m.ebay.com/itm/OBD2-II-ETHERNET-ENET-DIAGNOSI-CAVO-PER-BMW-F-SERIES-AUTO-CODING-I3-E-SYS-RJ45-/391154210308?nav=SEARCH
Noen du kan anbefale + SW?
Fikk nettopp høre fra et klokt hode, en genial ting fra i3-forumet på FB - kan hende det er postet her tidligere ::)
At autopass-brikka kan plasseres på innsiden i frunken. På den måten unngår man å lime fast ting i vinduet :)
Genialt :)
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:23
Fikk nettopp høre fra et klokt hode, en genial ting fra i3-forumet på FB - kan hende det er postet her tidligere ::)
At autopass-brikka kan plasseres på innsiden i frunken. På den måten unngår man å lime fast ting i vinduet :)
Genialt :)
Hvor i Frunken skal vi plassere den?
Sitat fra: KMfluid black på onsdag 05. oktober 2016, klokken 17:36
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:23
Fikk nettopp høre fra et klokt hode, en genial ting fra i3-forumet på FB - kan hende det er postet her tidligere ::)
At autopass-brikka kan plasseres på innsiden i frunken. På den måten unngår man å lime fast ting i vinduet :)
Genialt :)
Hvor i Frunken skal vi plassere den?
På fremre vegg / mot front. Så bilde av en som har hatt den der i to år uten trøbbel.
Jeg har min under panseret. Utenfor selve frunken, over stoffdekselet på høyre side av bilen.
Tenkte at oppi frunken blir den ofte dytta på av kabler og kan løsne. Funker helt ypperlig.
Sånn har jeg min, funker gull det :)
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:23
Fikk nettopp høre fra et klokt hode, en genial ting fra i3-forumet på FB - kan hende det er postet her tidligere ::)
At autopass-brikka kan plasseres på innsiden i frunken. På den måten unngår man å lime fast ting i vinduet :)
Genialt :)
Min ligger i hanskerommet, funker helt fint :)
Sitat fra: MrManaMode på mandag 26. september 2016, klokken 10:37
Veldig godt tips KM. En slik skal jeg ha, må bare finne en med tilnærmet i3 dimensjoner og ikke standard sedan størrelse.
MrManaMode
Fikk denne i dag, montert inn og er veldig tilfreds med løsningen. Billig var den også.
http://www.hundepoter.no/products/bagasjeromsbeskyttelse
Sitat fra: KMfluid black på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:15
Sitat fra: MrManaMode på mandag 26. september 2016, klokken 10:37
Veldig godt tips KM. En slik skal jeg ha, må bare finne en med tilnærmet i3 dimensjoner og ikke standard sedan størrelse.
MrManaMode
Fikk denne i dag, montert inn og er veldig tilfreds med løsningen. Billig var den også.
http://www.hundepoter.no/products/bagasjeromsbeskyttelse
Takk for tipset KM! Den skal jeg også kjøpe.
Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 21:41
Må kode det. Kople til bilen med kabel og software og trikse.
Vips så fungerer den på alle veier og i max 99km/t.
Så vidt jeg har lest på nettet får man feilmelding om man setter grensa høyere, men jeg har ikke testet.
Har ikke kodet på min, men kommer nok til å teste det :-)
Alt klart for koding. Hvilke parameter er det som skal endres?
Standardverdiene:
Modul/mappe/setting
SAS 3000 LDM_STA_Einschrenkung Werte=02
SAS 3000 LDM_QalcgRel_v_Tacho_akitv_kmh Werte=3C
BMW Norge har lagt ut en intro-video for nye i3-eiere:
https://www.youtube.com/watch?v=yPwFw2umOYc (https://www.youtube.com/watch?v=yPwFw2umOYc)
Et par små faktafeil:
- Parkeringsbremsen (ca 09:10) aktiveres med å løfte knappen i midtkonsollen, ikke ved å trykke på den slik det sies i videoen.
- Forsidebildet har registreringsnummer tilhørende en fluid black 60Ah [registrert på en privatperson], ikke blå 94Ah som det ser ut til. (Den retusjeringen var uansett så dårlig at den ikke lurer noen......)
Legger inn denne her også, for de som leter etter en bedre manual til den nye standard kladden:
http://www.kopp.eu/de/attachments/content/105553/2.-percedos_manual.pdf
Vi har en "låst" versjon på 10A, som vi ikke kan stille A på. Må bruke innstillingene i bilen for å få ca 6 og 8.
Sitat fra: MrManaMode på mandag 26. september 2016, klokken 10:17
Er det noen av dere som har funnet det "perfekte" hundeburet" til i3? evnt. et slikt nett som man monterer baki? (vet ikke hva det heter)
Hundeburet som jeg har brukt i mondeo-en min er akkurat 3cm for høyt til at det går inn i i3.
Prøvde bur i dag, og Trixie nr 1 (https://www.petworld.no/no/artiklar/bilbur-aluminium-trixie-nr-1.html) passer perfekt i høyde og dybde (ca 1 cm klaring til bakrute når det står helt til høyre eller venstre). Det er jo ikke noe stort bur, men ok for små hunder (opp til 10-15 kg). Selges mange steder. Tar akkurat halve bredden av bagasjerommet, så det bør også gå med to slike bur ved siden av hverandre.
Aldri tenkt på det før, men dekslet over den øverste ladeporten er egentlig ganske unødvendig og jeg kommer til å ta den av slik fyren på denne siden har gjort. Får følge med om det kommer inn noe støv etter hvert:
https://transportevolved.com/2014/06/28/5-things-might-know-bmw-i3/
Bare til obs, det kan komme inn vann under ladeportdekselet, det har jeg sett mange ganger ved vask av bilen.
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 20:50
Bare til obs, det kan komme inn vann under ladeportdekselet, det har jeg sett mange ganger ved vask av bilen.
Jepp, eller regnvær. La den sitte ville nå jeg gjort. Du trenger ikke følge med for støv får du og...
Jeg lar gummi lokket være på. Det beskytter mot støv, snø, vann og isdannelse.
Ok ok dere overbeviser, får vel fortsette å bruke lokket jeg også da :)
Er dekslet i veien da? Vi snakker jo et par sekunder å ta det og henge det på innsiden av "tanklokket".
2 sekunder her og 2 sekunder der. Neida, ingen stor betydning :)
Hehe, jau. :p Har blitt såpass rutine at jeg egentlig ikke tenker over det.
Bytt til nye i3 med lengre rekkevidde da? Kan du kanskje lade hver andre/tredje dag i stedet.
Enklere det ja mener du? :D
Står alltid tilkoblet når den er hjemme uansett, så antall lokkavtakninger ville blitt det samme :)
Sitat fra: Kanon på søndag 25. september 2016, klokken 19:29
Du kan og laste ned charging stations app direkte i bilen, via connected store i bilen.
Hvordan gjør man det? Finner bare BMW apper listet opp under Connected store i bilen.
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 14. august 2017, klokken 23:57
Jeg lar gummi lokket være på. Det beskytter mot støv, snø, vann og isdannelse.
Det er jo pakning på lokket, så jeg skjønner ikke hvor problemet skulle være!
Vann og støv kommer inn gjennom dreneringshullet og slissen til låsemekanismen? Ved bevegelse i skjerm og luke er det ikke alltid tett. Jeg observerer både vann og støv, så BMW har vel ikke funnet på at det må være deksler over kontaktpunktene for moro skyld!?
...moro skyld? Sikkert ikke. Men det er forskjell på California og her på berget, ang støv og vann.
Men forstår fortsatt ikke den store redsel for støv og vann!
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:44
...moro skyld? Sikkert ikke. Men det er forskjell på California og her på berget, ang støv og vann.
Men forstår fortsatt ikke den store redsel for støv og vann!
Hvis du ønsker kan du selvsagt ta bort din
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det ekstra sekundet det tar å ta av cap'en har jeg til til å bruke!
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:44
...moro skyld? Sikkert ikke. Men det er forskjell på California og her på berget, ang støv og vann.
Men forstår fortsatt ikke den store redsel for støv og vann!
Hvis du får dårlig kontakt pga korrosjon så hjelper det ikke å løpe til BMW og reklamere hvis du har tatt bort beskyttelsen. Å bytte denne kontaket med kabel er sikker ikke billig....
Helt sikkert ikke billig, men kom tilfeldigvis over en video or noen dager siden som viste et slikt bytte. Det forenkler jobben den del at det ytre skallet på bilen bare hektes av, og gjør alt av kabling og innfestning lett tilgengelig.
https://www.youtube.com/watch?v=gtBRfRogzTg
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:44
...moro skyld? Sikkert ikke. Men det er forskjell på California og her på berget, ang støv og vann.
Men forstår fortsatt ikke den store redsel for støv og vann!
Aha, min feil, jeg fikk ikke med meg at du bodde i California :)
Men her til lands ser jeg ingen grunn til å fjerne akkurat disse ekstra lokkene.
Ved bytte av hjul må TPMS initialiseres, men min ble hengende på 99% ferdig i 10+ minutter (etter å ha brukt ca 5 minutter på 0-99%). Prøvde to ganger, samme problem. Jeg så det var veldig mye løv som hadde lagt seg i hjulhusene, og spekulativt spylte jeg rent i tilfelle dette blokkerer signalet fra ventilen.
Initialisering gikk da på noen få minutter. Uten at jeg er 100% sikker på sammenheng, er det er forsøk verd å regjøre hjulbuene dersom TPMS ikke klarer initialiseringen.
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 00:25
Ved bytte av hjul må TPMS initialiseres, men min ble hengende på 99% ferdig i 10+ minutter (etter å ha brukt ca 5 minutter på 0-99%). Prøvde to ganger, samme problem. Jeg så det var veldig mye løv som hadde lagt seg i hjulhusene, og spekulativt spylte jeg rent i tilfelle dette blokkerer signalet fra ventilen.
Initialisering gikk da på noen få minutter. Uten at jeg er 100% sikker på sammenheng, er det er forsøk verd å regjøre hjulbuene dersom TPMS ikke klarer initialiseringen.
Kanskje batteriet i sensorene....
Her er en brite som konverterer en mini til elektrisk, med i3 som donorbil. Det er lagt ut mange videoer fra demonteringen av i3'en som gir god oversikt om hvordan bilen er skrudd sammen:
https://www.youtube.com/channel/UCxmP1hLys6Z5tHZpK5mn6eg/videos
For de som printer....foring til koppholder sånn at små bokser og flasker ikke seiler rundt.
https://www.thingiverse.com/thing:5177926
https://www.thingiverse.com/thing:5177940