Fant ikke en passende tråd til denne genialt enkle og nyttige funksjonen som en luring har funnet ut av.
For å finne både %, nå-kapasitet på en enkel måte, kan du gjøre følgende:
Logg inn på ConnectedDrive
Velg e-Drive Tjenester - Mobilitet
Velg Vis Sidekilde (Du må kanskje velge å aktivere utviklermodus på enkelte browsere)
Så får du frem dette:
var comp_soc = '18.979000091552734';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.98';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
Dette løser også et annet problem som har irritert meg, at du ikke får frem noe data når bilen er i bevegelse, men det gjør jeg nå (det fant jeg ut selv ;D):
var comp_soc = '18.402000427246094';
var comp_rangeMap = 'NOT_SUPPORTED';
var comp_socMax = '18.84';
var comp_chargingLevelHv = '99';
comp_vehicleMoving = true;
inkludert posisjonen. Oppdateres sikkert ikke løpende, men stemmer bra nå.
Stilig. Men min ser jo litt lav ut på socMax?
var comp_dcOnly = 'true';
var comp_soc = '14.98299789428711';
var comp_rangeMap = 'RANGE_CIRCLE';
var comp_socMax = '18.16';
var comp_chargingLevelHv = '83
Hvilken SW versjon? RANGE_CIRCLE var også interessant. Ser du bare en sirkel rundt bilen, og ikke et polygon?
Du får følge med hva den står på etter lading.
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON'
var comp_socMax = '18.5'
november-SW
SW fra nybil august 2014. Ser en sirkel ja.
Jeg får dette, software versjon i signatur.
var comp_soc = '19.356000900268555';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '19.34';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
Her er mine tall:
var comp_soc = '19.652000427246094';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '19.64';
var comp_chargingLevelHv = '100';
SW version husker jeg ikke i farten, men bilen ble produsert i begynnelsen nov 2015 og har ikke warning om å kjøre med ladeluken åpen.
var comp_soc = '18.952999114990234';
var comp_rangeMap = 'RANGE_CIRCLE';
var comp_socMax = '18.939999';
var comp_chargingLevelHv = '100';
Range circle vs. polygon lurer jeg også på. Jeg har bare en rund sirkel som viser rekkevidde. Kan jeg skru på polygon, eller betinger det en eller annen opsjon jeg ikke har? Navi pro?
Har du bare en sirkel i appen og bilen også?
Morsomt at comp_soc er høyere enn comp_socMax:
var comp_soc = '18.780000686645508';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.779997';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_soc = '14.569999694824219';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '19.38';
var comp_chargingLevelHv = '77';
var comp_vehicleMoving = false;
(http://i.imgur.com/qgzMqaX.jpg)
Software fra da SOC ble forhøyet. Var vel juli ifjor eller noe.
var comp_soc = '11.78007698059082';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.56';
var comp_chargingLevelHv = '65';
var comp_vehicleMoving = false;
Ikke ille med tanke på at jeg hadde to hurtigladinger i dag.
Hurtiglading bruker jo å redusere socMax
Men god i matte har i3en aldri vært. Men med ny software stemmer "feilen" bedre mellom bil og app.
Hvordan beregner bilen var comp_socMax = '18.xx'?
Antar dette er reell energi bilen kan avgi? Som man altså vi se noe redusert over bilens livslenge?
Flott tips :-)
Men dårlig socMax.
Bilen var inne til første service nå i april.
var comp_soc = '18.014999389648438';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.02';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
Olemann,
Er vel ingen eksakt vitenskap dette, så jeg tror du må inn på verksted for å måle reell tilstanden på batteriet.
Men max bør gi en pekepinn på tilstanden, så lenge du har nyere software og måler på sammenlignbare tidspunkt.
Eldre versjoner hadde ingen selvkalibrering, så du kan over tid få målefeil.
For 3-4 sw versjoner siden, kom kalibrering gjennom lang saktelading.
For et par versjoner siden la de på en topplading ved forvarming, og økte max til ca. 20.0, uten at vi vet at 20.0 er betydde at det var mer tigjengelig enn før, selv om mange mente det.
I siste versjon er toppladingen borte (det er lett å se på den nye kurven for lading), og max er tilbake på ca 19.0.
Jeg har ikke sett noe problem med selvkalibrering på siste versjon. Jeg lader bilen til 100% hver natt, og forvarmer batteriet hver natt. En måling om morgenen gir derfor en god pekepinn på reell max.
Max er avhengig av temperatur og f.eks. hurtiglading. Hvis bilen detekterer avvik mellom spenningen på cellene, så reduseres max for å beskytte batteriet. Det skjer så godt som alltid ved hurtiglading, mens saktelading gjør at max max gjenopprettes.
I dag er det snø her... og min max er tilbake på 18.8 etter å ha vært over 19 en periode.
Ellers ble denne tråden til en max-tabell i stedet for en mer generell tips og triks som jeg hadde tenkt, men sånn er forumlivet :o
Wesnym,
Det var litt lavt til nettopp å ha vært inne, men du kan prøve å sette den på lading over natten og samtidig ha på forvarming av batteriene, altså f.eks. avreisetid 07:00, og så lese av?
Sitat fra: wesnym på lørdag 23. april 2016, klokken 08:56
Sorry LMOR, jeg tenkte det samme selv når jeg postet mine tall.....
Vi får oppfordre til at dette blir en tips og triks tråd, som jo er en meget god ide i utgangspunktet.
Det var ikke deg spesielt, men generelt. Tråden ble interessant den, men skulle ha byttet navn.
Ellers skinner solen nå, snøen er smeltet, og min max er nå på 19,1. Ingen har brukt bilen på de 2 timene, men har nok avsluttet forvarmingen i mellomtiden.
Det var enklere å bytte navn enn jeg trodde, så nå kan denne tråden fortsette med diskusjon rundt max kapasitet ;D
var comp_soc = '12.984000205993652'; var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON'; var comp_socMax = '18.68'; var comp_chargingLevelHv = '71'; var comp_vehicleMoving = false;
Bil ny oktober 2015.
Siste SW.
Hva viser disse tallene egentlig?
Jeg hurtiglader en del.
Kan ikke lade hjemme, og relativt begrenset mulighet til å lade på jobb. 5 ganger fler elbiler enn kontakter.
comp_soc er kWh på batteriet nå, og max_soc er det maksimale du kan ha akkurat nå. % er normalt comp/max.
Kanskje nyttig for flere for å forstå hvordan max fungerer i praksis.
Etter å ha kommet opp i 19,1 i dag, dro jeg ut. Litt kjøring med en del regenerering, så gikk den ned til 18,9 sikkert for å beskytte batteriene igjen.
Dro innom en hurtiglader for å teste, og max gikk umiddelbart fra 18,9 til 18,5.
Lenge siden jeg sist testet hvor lang tid det tar å lade til 100%, så jeg lot den stå i for å sjekke hva som skjer, og da spesielt siden jeg har fått ny sw, som jeg har gjettet på faktisk gir en reell nedgang i max, men som vil gjøre lading opp til 100% raskere/enklere.
Det tok bare 15 minutt fra 92% og opp til 98%, men så begynner det interessante:
Derfra går det langsomt, og max kapasitet kryper sakte oppover, så selv om nå-kapasitet er lik max-kapasitet, så viser bilen og ladestasjonen 99%, så der kan du bli stående lenge...
Ved siden av stod den en med eGolf som mente han hadde greie på det, og at i3 har en helt annen type balansert lading for å beskytte batteriene, og dermed bør du stoppe senest når du når 99%.
(fra ca 90% så kan en like gjerne lade med 32A som er mye billigere, og fra 95% med 16A)
Takk for svar, LMOR.
Når kan man snakke om at batteriet har tatt skade av f.eks for mye hurtiglading?
Er max soc på 18-tallet et sunt batteri?
Tror ikke hurtiglading på i3 er så skadelig. Da er det i så fall værre med all regenereringen, men tror ikke det er så farlig heller. Det værste er vel høy varme, og det blir det ikke i Norge :)
Tok meg en liten kjøretur på 10 min, og har nå en økning på socMax.
I dag tidlig viste socMax 18.02, men etter 10 min kjøretur og betraktelig varmere ute i solen så får jeg dette:
var comp_soc = '17.194000244140625';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.58';
var comp_chargingLevelHv = '94';
Rett etter lading fra 45 % får jeg opp:
var comp_soc = '18.7549991607666';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.76';
var comp_chargingLevelHv = '100';
Dette med software fra desember.
Stått på lading i natt og måtte teste. Jeg finner dataene lett i Explorer, finner de ikke i Chrome.
Fikk
var comp_soc = '18.795000076293945';
var comp_socMax = '18.8';
Bilen har gått 47000 og er fra august 2014. Programvare fra i år.
Chrome: view-source: helt foran,
før https..
Slet litt med å finne disse dataene på connecteddrive.co.uk (ja, jeg vet, reg. på feil land).
Men, litt inspisering av nettverkstrafikk ga meg dette:
{
"latitude" : ---,
"longitude" : ---,
"isoCountryCode" : "NOR",
"auxPowerRegular" : 1.4,
"auxPowerEcoPro" : 1.2,
"auxPowerEcoProPlus" : 0.4,
"soc" : 19.40399932861328,
"socMax" : 19.439999,
"eco" : "6cf,4dd,3db,3db,536,536,583,66e,759,8ba,930",
"norm" : "712,50d,3db,3db,536,536,6a9,7c5,8e1,a8b,b1a",
"ecoEv" : "6cf,4dd,3db,3db,536,536,583,66e,759,8ba,930",
"normEv" : "712,50d,3db,3db,536,536,6a9,7c5,8e1,a8b,b1a",
"vehicleMass" : "1260",
"kAccReg" : "2412000",
"kDecReg" : "3240000",
"kAccEco" : "2520000",
"kDecEco" : "3240000",
"kUp" : "3132000",
"kDown" : "3384000",
"driveTrain" : "bev_ohne_rex",
"pendingUpdate" : false,
"vehicleTracking" : true
}
Kjørelengde, rett over 19000km.
Dette var jo interessante tall. Hadde vi bare visst hva som ligger bak socMax-tallet. Ikke så veldig høyt her ift til deres tall (har original SW aug 2014).
var comp_soc = '17.312000274658203';
var comp_rangeMap = 'RANGE_CIRCLE';
var comp_socMax = '17.98';
var comp_chargingLevelHv = '98';
var comp_vehicleMoving = false;
Den gamle versjonen har en mangel slik at max kapasitet ikke kalibreres riktig. Hvis du trekker frem noen gamle tråder, så finner du noen der jeg har dokumentert at kjørelengden heller ikke stemmer med gjennomsnittsforbruk max kapasitet den gangen jeg hadde den versjonen.
Enn så lenge, så har jeg ikke sett noe som skulle tyde på noe annet enn at vi med ny software faktisk ser nær riktig kWh på SOC og maxSOC.
Om du med gammel sw går glipp av 1kWh fordi bilen ikke tar sjansen på å lade fullt, eller om den bare viser feil, og dermed gir deg lavere gjennomsnitt er usikkert.
For å finne svaret bør du kjøre samme strekning med alt likt, som en annen i3 med ny sw og 1kWh mer på tanken.
Fatter liksom ikke hvorfor BMW ikke legger dette ut i klar tekst da informasjonen ligger i leseren. Har de ikke innsett at veldig mange i3 eiere er entusiaster :). Er de rett for at bilen skal bli for komplisert ? Tesla hadde helt klart lagt det ut...
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. april 2016, klokken 19:07
Fatter liksom ikke hvorfor BMW ikke legger dette ut i klar tekst da informasjonen ligger i leseren. Har de ikke innsett at veldig mange i3 eiere er entusiaster :). Er de rett for at bilen skal bli for komplisert ? Tesla hadde helt klart lagt det ut...
De hadde mer informasjon på Active-E, som hadde samme GUI som i3. Da la de også ut info om batteritemperatur. Antar de gjorde en evaluering av nytteverdien ift hvor mange spørsmål de fikk fra de som ikke forstod hvorfor det spretter opp og ned. De fleste i3 eierene vil vel bli mer bekymret enn opplyst.
Med ny portal så forsvant den enkle tilgangen til max kapasitet.
Men det er fremdeles mulig, selv om det er litt mer arbeid:
(Safari-oppskrift)
- logg inn, og sett på utvikler-vinduet - sidekilde.
- Velg fliken "Ressurser"
- Reload
- Filtrer VIN nummeret ditt nede til venstre
Gevinsten er at du nå får mye mer info!
Mest i XHRs nummer 2 hos meg
Soc ligger i den tredje XHRs som kommer frem hos meg.
Der ligger også en spennende status: "pendingUpdate" : false
Litt lengre nede under OffersAndPortfolios kommer ConnectedDrive Store info med norske priser. Så hvorfor aktiverer de det ikke snart:
{
"storeMasterOffer" : [ {
"masterOfferCode" : "Base_InternetOffer",
"type" : "OFF",
"parentHierarchy" : [ "Base_CDwAppsOffer" ],
"storeOffer" : [ {
"offerCode" : "NO_BM_00_InternetOffer001",
"price" : 130.0,
"priceType" : "GROSS",
"currency" : "NOK",
"formattedPriceAndCurrency" : "kr 130,00",
"contractPeriod" : 1,
"masterOfferCode" : "Base_InternetOffer",
"parentHierarchy" : [ "Base_CDwAppsOffer" ],
"type" : "OFF",
"termsAndConditions" : false,
"contractPeriodUnit" : "MONTHS",
"visible" : true,
"freeTrial" : false
}, {
"offerCode" : "NO_BM_00_InternetOffer006",
"price" : 520.0,
"priceType" : "GROSS",
"currency" : "NOK",
"formattedPriceAndCurrency" : "kr 520,00",
"contractPeriod" : 6,
"masterOfferCode" : "Base_InternetOffer",
"parentHierarchy" : [ "Base_CDwAppsOffer" ],
"type" : "OFF",
"termsAndConditions" : false,
"contractPeriodUnit" : "MONTHS",
"visible" : true,
"freeTrial" : false
}, {
"offerCode" : "NO_BM_00_InternetOffer012",
"price" : 860.0,
"priceType" : "GROSS",
"currency" : "NOK",
"formattedPriceAndCurrency" : "kr 860,00",
"contractPeriod" : 12,
"masterOfferCode" : "Base_InternetOffer",
"parentHierarchy" : [ "Base_CDwAppsOffer" ],
"type" : "OFF",
"termsAndConditions" : false,
"contractPeriodUnit" : "MONTHS",
"visible" : true,
"freeTrial" : false
} ]
Litt mer innsikt i hvordan bilen tar hensyn til været:
{
"location" : {
"city" : "Haugesund"
},
"temperatureScale" : "C",
"forecastCount" : 4,
"forecasts" : {
"forecast" : [ {
"date" : "2016-05-20T00:00:00.000+02",
"forecastDescription" : "Morgen temperatur +10, ettermiddag +12, kveld +10 og natt +8 Celsius. Morgen overskyet og regnbyger, ettermiddag skyet og regnbyger, kveld og natt delvis skyet.",
"overallDayForecast" : {
"weatherState" : "MODERATE_RAIN",
"minTemperature" : 8.0,
"maxTemperature" : 13.0,
"avgTemperature" : 10.5,
"windSpeed" : 6.0,
"description" : "Morgen temperatur +10, ettermiddag +12, kveld +10 og natt +8 Celsius. Morgen overskyet og regnbyger, ettermiddag skyet og regnbyger, kveld og natt delvis skyet."
},
"morningForecast" : {
"weatherState" : "MODERATE_RAIN",
"humidity" : 96.0,
"minTemperature" : 8.0,
"maxTemperature" : 10.0,
"windSpeed" : 5.0,
"windDirection" : "SOUTH",
"chanceOfRain" : 98
},
"noonForecast" : {
"weatherState" : "MODERATE_RAIN",
"humidity" : 96.0,
"minTemperature" : 12.0,
"maxTemperature" : 12.0,
"windSpeed" : 3.0,
"windDirection" : "SOUTHWEST",
"chanceOfRain" : 61
},
"eveningForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDED",
"humidity" : 91.0,
"minTemperature" : 9.0,
"maxTemperature" : 10.0,
"windSpeed" : 2.0,
"windDirection" : "SOUTHWEST",
"chanceOfRain" : 21
},
"nightForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDED",
"humidity" : 100.0,
"minTemperature" : 6.0,
"maxTemperature" : 8.0,
"windSpeed" : 3.0,
"windDirection" : "SOUTHEAST",
"chanceOfRain" : 6
}
}, {
"date" : "2016-05-21T00:00:00.000+02",
"forecastDescription" : "Morgen temperatur +9, ettermiddag +13, kveld +11 og natt +11 Celsius. Overskyet og regn, morgen overskyet.",
"overallDayForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"minTemperature" : 7.0,
"maxTemperature" : 14.0,
"avgTemperature" : 10.5,
"windSpeed" : 8.0,
"description" : "Morgen temperatur +9, ettermiddag +13, kveld +11 og natt +11 Celsius. Overskyet og regn, morgen overskyet."
},
"morningForecast" : {
"weatherState" : "OVERCAST",
"humidity" : 88.0,
"minTemperature" : 6.0,
"maxTemperature" : 9.0,
"windSpeed" : 5.0,
"windDirection" : "SOUTHEAST",
"chanceOfRain" : 2
},
"noonForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"humidity" : 86.0,
"minTemperature" : 13.0,
"maxTemperature" : 13.0,
"windSpeed" : 6.0,
"windDirection" : "SOUTHEAST",
"chanceOfRain" : 89
},
"eveningForecast" : {
"weatherState" : "MODERATE_RAIN",
"humidity" : 93.0,
"minTemperature" : 11.0,
"maxTemperature" : 11.0,
"windSpeed" : 6.0,
"windDirection" : "SOUTHEAST",
"chanceOfRain" : 80
},
"nightForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"humidity" : 98.0,
"minTemperature" : 11.0,
"maxTemperature" : 11.0,
"windSpeed" : 5.0,
"windDirection" : "SOUTHEAST",
"chanceOfRain" : 79
}
}, {
"date" : "2016-05-22T00:00:00.000+02",
"forecastDescription" : "Morgen temperatur +11, ettermiddag +12, kveld +10 og natt +10 Celsius. Overskyet og regn.",
"overallDayForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"minTemperature" : 10.0,
"maxTemperature" : 14.0,
"avgTemperature" : 12.0,
"windSpeed" : 4.0,
"description" : "Morgen temperatur +11, ettermiddag +12, kveld +10 og natt +10 Celsius. Overskyet og regn."
},
"morningForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"humidity" : 98.0,
"minTemperature" : 11.0,
"maxTemperature" : 11.0,
"windSpeed" : 4.0,
"windDirection" : "SOUTH",
"chanceOfRain" : 72
},
"noonForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"humidity" : 98.0,
"minTemperature" : 12.0,
"maxTemperature" : 12.0,
"windSpeed" : 0.0,
"windDirection" : "NORTHEAST",
"chanceOfRain" : 99
},
"eveningForecast" : {
"weatherState" : "HEAVY_RAIN",
"humidity" : 98.0,
"minTemperature" : 9.0,
"maxTemperature" : 10.0,
"windSpeed" : 2.0,
"windDirection" : "NORTHWEST",
"chanceOfRain" : 99
},
"nightForecast" : {
"weatherState" : "MODERATE_RAIN",
"humidity" : 97.0,
"minTemperature" : 8.0,
"maxTemperature" : 10.0,
"windSpeed" : 4.0,
"windDirection" : "NORTH",
"chanceOfRain" : 55
}
}, {
"date" : "2016-05-23T00:00:00.000+02",
"forecastDescription" : "Morgen temperatur +9, ettermiddag +12, kveld +9 og natt +7 Celsius. Delvis skyet, natt klarvær.",
"overallDayForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDED",
"minTemperature" : 7.0,
"maxTemperature" : 13.0,
"avgTemperature" : 10.0,
"windSpeed" : 8.0,
"description" : "Morgen temperatur +9, ettermiddag +12, kveld +9 og natt +7 Celsius. Delvis skyet, natt klarvær."
},
"morningForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDED",
"humidity" : 93.0,
"minTemperature" : 7.0,
"maxTemperature" : 9.0,
"windSpeed" : 4.0,
"windDirection" : "NORTH",
"chanceOfRain" : 12
},
"noonForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDED",
"humidity" : 73.0,
"minTemperature" : 12.0,
"maxTemperature" : 12.0,
"windSpeed" : 6.0,
"windDirection" : "NORTH",
"chanceOfRain" : 1
},
"eveningForecast" : {
"weatherState" : "CLOUDY",
"humidity" : 76.0,
"minTemperature" : 6.0,
"maxTemperature" : 9.0,
"windSpeed" : 7.0,
"windDirection" : "NORTHWEST",
"chanceOfRain" : 1
},
"nightForecast" : {
"weatherState" : "SUNNY",
"humidity" : 84.0,
"minTemperature" : 3.0,
"maxTemperature" : 7.0,
"windSpeed" : 7.0,
"windDirection" : "NORTH",
"chanceOfRain" : 12
}
} ]
},
"provider" : "Foreca"
Et lite problem er at det ikke helt stemmer med yr.no. Dette kan forklare noen av de merkeligste estimatene.
Ser via bmw-routes at jeg med ny software har 19.22kWh kapasitet. Mente de skulle "sette tilbake" denne til 18,8 jeg?
Sitat fra: Klykken på søndag 03. juli 2016, klokken 15:22
Ser via bmw-routes at jeg med ny software har 19.22kWh kapasitet. Mente de skulle "sette tilbake" denne til 18,8 jeg?
Det er mer temperaturavhengig nå, så siden mange oppgraderte om vinteren fikk de 18,8. Jeg er kommet opp i 19,4 som maks, men venter enda på sommeren...
Hei, er det noen som kan forklare litt mer hvor en finner disse dataene ved bruk av I.E.11 (Eng. versjon). Trykker F12 og går på fanen Debugger, men fant ikke noe av dette når jeg søkte?
Takker for svar.
"soc" : 18.83099937438965,
"socMax" : 18.82