Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Knesaren på lørdag 09. april 2016, klokken 09:23

Tittel: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Knesarenlørdag 09. april 2016, klokken 09:23
Hvordan bytter dere mellom sommer og vinter dekk på iOn? Jeg fikk med vinterdekk, men finner ikke noe god info på nettet om dekkbytte.
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: TBlørdag 09. april 2016, klokken 10:18
Tja?
Ikkje noko spesielt her i forhold til andre bilar anna enn ulik dimensjon framme og bak?

Eg brukar ein enkel garasje jekk - meir stødig.
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Myrvanglørdag 09. april 2016, klokken 10:26
Jeg hadde feil bolter, så måtte innom dekksjappa og kjøpe nye bolter. Var 21 mm som satt på, men da var det så trangt mellom mutter og felgveggen, så måtte kjøpe nye i 19 mm. På dekksjappa hadde de 21mm pipe med tynne vegger, det hadde ikke jeg.

Ellers er det bare å passe på smale dekk bak og enda smalere dekk forran :)
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Ballemannlørdag 09. april 2016, klokken 11:22
1. Løsne alle boltene (en kvart runde er nok)
2. Heis opp bilen
3. Ta av hjul
4. Sett på nye hjul
5. Stram boltene
6. Heis ned bilen
7. Etterstram boltene
8. Fyll luft
9. Kjør
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: TBlørdag 09. april 2016, klokken 14:08
Med feil boltar blir det straks meir komplisert ja... ☺
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Knesarenlørdag 09. april 2016, klokken 14:10
Hvor er det trygt å plassere jekken under bilen?
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: SUNPWRDlørdag 09. april 2016, klokken 14:34
Sitat fra: Knesaren på lørdag 09. april 2016, klokken 14:10
Hvor er det trygt å plassere jekken under bilen?

Best å finne bildene i instruksjonsboken og sette seg på huk og se hvis man er usikker.. Men er rett bak forhjulene og foran bakhjulene..
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 09. april 2016, klokken 21:44
Da jeg har sett uttallige jekkfester/kanaler som er skadet, stygge og rustne, anbefaler jeg på det varmeste at man anskaffer seg en jack-pad. Dette er en hard gummisak som plasseres mellom jekk og kanal. Dermed tar kanalen ikke skade av oppjekking. Dette er spesielt viktig når garasjejekker benyttes. Til nød kan en plankebit gjøre samme nytte, men gir på ingen måte den samme godfølelsen som gummi gir... Hmmm, det ble litt feil.. ;D
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: automatsøndag 10. april 2016, klokken 14:34
Bruker garasjejekk, men jekker aldri i kanalen. Finner heller punkt under bilen der hjuloppheng er festet til karosseriet. (Gjerne hvor noe er skrudd fast med kraftige bolter)
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: 65larssøndag 10. april 2016, klokken 15:29
Takk skal dere ha. 
Jeg leser instruksjonsboken, og skal bruke en liten garasje-jekk når jeg skifter denne uka, er helt enig med MrZero --- og har tilfeldigvis en 20 cm stripe med 2 cm tykk hard gummi, jeg vil kappe av en bit, og bruke. 
(Hei, jeg liker ikke "gummi" heller... - men men, det kommer jo inn handy av og til, da...  ::)  )

Har ikke vært lenge nok under bilen til å finne et godt feste, men på fossilbiler gjorde jeg akkurat det samme som automat foreslår.  Det ga et stødigere løft.
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: oddbjohsøndag 10. april 2016, klokken 15:34
Kuttet en jack-pad slik at den passet akkurat i det originale jekk-festet, har funket bra.

Er det noen som har funnet ut hvilket moment man skal trekke til med, finner ikke noe i instruksjonsboka?
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: pwbsøndag 10. april 2016, klokken 16:32
Jekker opp min i front og bak, veldig enkelt men fronten kan være litt lav for en kraftig jekk så da kjører jeg oppå noen planker.

Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: 65larssøndag 10. april 2016, klokken 16:38
Sitat fra: oddbjoh på søndag 10. april 2016, klokken 15:34
Kuttet en jack-pad slik at den passet akkurat i det originale jekk-festet, har funket bra.

Er det noen som har funnet ut hvilket moment man skal trekke til med, finner ikke noe i instruksjonsboka?

Nei, jeg finner ikke dette heller, annet at "forhandleren" vil at man skal komme innom, slik at de kan "gjøre det - for deg."  (Og til hvilken pris?)

Har værtøy - som måler dette - så hvorfor er ikke trekk-momentet listet, noe sted?
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: pwbsøndag 10. april 2016, klokken 16:47
Bruker alltid ca 100 og det stemmer jo fint med dette i hvertfall
http://www.continental.hu/www/download/abroncsok_hu_hu/themes/overview-technical-hu/literatures/torque-settings/torque-settings-en.pdf
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: kaiatsøndag 10. april 2016, klokken 21:39
98 Nm ifølge servicemanualen: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual_2011_2012/2012/31/html/M131100030098900ENG.HTM (http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual_2011_2012/2012/31/html/M131100030098900ENG.HTM)
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: Beamer Screamersøndag 10. april 2016, klokken 22:48
Jeg kan anbefale denne jekken fra 'tema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Saksejekk-mekanisk-2000017059/

Den passer perfekt i Trillingens jekkfeste og delen som tar tak i bilen er av plastikk/gummi så den er skånsom mot bilen.

Jeg tenker med gru på alle som jekker biler uten passende jekker og pads i disse dager. Det er nok en del jekkfester som får kjørt seg og da kommer rusten umiddelbart, og det er "umulig" å få helt bra igjen.

Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: 65larsmandag 11. april 2016, klokken 15:21
Takk skal dere ha, alle tre foregående innlegg. 
Gud bedre hvor hjelpsomt dette forumet er!
Jeg har Continental dekk på Zeroen, så regner med at 90-100 Nm da holder.
Og - jeg skal sjekke ut den jekken, selv om jeg foreløpig bare skal bruke en vanlig garasje jekk fra jobben.  Legge en gummikladd på toppen.
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: lettrustirsdag 12. april 2016, klokken 10:02
Det finnes også noe som kalles en pinch weld adapter som kan settes på garasjejekk, noen som har sett det i Norge?

https://www.google.no/search?q=pinch+weld+adapter&espv=2&biw=1920&bih=933&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi25rSF0YjMAhXF2ywKHakeB1sQ_AUIBigB
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: 65larsonsdag 13. april 2016, klokken 15:25
Den lille tingen ser jo ganske elegant ut, da.  Skal trykke et bilde og spørre biltema/bilextra om de vet om dette.  Jeg skiftet dekke i dag, og det gikk greit, men merker jo at det ikke er så lett, som det jeg husker - for 10+ år siden!  (Alderen har satt sitt preg!)   :)

Boltene satt ekstremt hardt i!  Jeg fant ikke denne "moment" nøkkelen min, men brukte en vanlig nøkkel med veldig langt (uttrekkbart) skaft.  Var nødt til å sette på en ekstra stålstang, og var redd for at jeg kom til å knekke boltene rett av, men de kom sakte, med en skrikende lyd.  Knusktørt, så la på litt 'grease' da jeg satte på sommerhjulene.  Skal få meg en moment-nøkkel, og dobbel-sjekke det hele.

+ En morsom liten historie:
Og i dag, etter 9 dager med bilen, fikk jeg min første bulk!  Skulle rygge inn i garasjen på jobben, og brukte speilene, men så var det litt fotgjengertrafikk med traller osv. og jeg snudde meg rundt, trakk tydeligvis litt på rattet, og der kjørte jeg rett i veggen!

Stor bulk i venstre baksjerm!  Vaktmesteren der, som er en utrolig fyr, hadde jo løsningen!  Han tok en kanne med varmt vann, helte det over bulken, og trykket hele greia rett ut igjen.
Plastikk er plastikk.  Ble noen stripemerker, men tror jeg kan polere det meste bort, legge inn litt farge  :-)   En Høyst Pinlig "embarassing" erfaring!   ;D
Tittel: Sv: Bytte dekk på iOn
Skrevet av: TBonsdag 13. april 2016, klokken 22:39
Sitat fra: 65lars på onsdag 13. april 2016, klokken 15:25
Boltene satt ekstremt hardt i!  Jeg fant ikke denne "moment" nøkkelen min, men brukte en vanlig nøkkel med veldig langt (uttrekkbart) skaft.  Var nødt til å sette på en ekstra stålstang, og var redd for at jeg kom til å knekke boltene rett av, men de kom sakte, med en skrikende lyd.  Knusktørt, så la på litt 'grease' da jeg satte på sommerhjulene.  Skal få meg en moment-nøkkel, og dobbel-sjekke det hele.

For trege bolter har eg god erfaring med Biltema sin hjulboltnøkkel - virker ikkje som den er i salg lenger, men den tar det meste. Brukte den på framhjula no i år - dei satt godt fast.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Hjulboltnokkel-2000023930/