Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: ZOE på mandag 21. mars 2016, klokken 18:58

Tittel: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEmandag 21. mars 2016, klokken 18:58
https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/582984861858097?comment_id=583118105178106&reply_comment_id=583186261837957&ref=notif&notif_t=share_reply

Nå sier fortum at de bytter ut alle laderne med 43kW.

Jeg kjenner det irriterer meg litt, at den kunne lade på 43kW på Kiwi var jo en av årsakene til at jeg kjøpte bilen. Den gangen jeg kjøpte så skrøt jo selger av at det skulle bygges ut ett nettverk av "hurtigladere" av Renaut og Kiwi. Halvannet år senere er ikke dette lenger hurtigladere.

Det er på grensen til en kjøpsrettslig mangel såvidt jeg kan se. Ettersom det er Renault som sto som utbygger og Renault som solgte bilen med hurtiglademulighet.

Får gruble litt på om jeg gidder å klage til MotorForum...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEmandag 21. mars 2016, klokken 20:07
Dette skal i alle fall jeg klage på. Bilen et jo snart ubrukelig hvis alle lademuligheter forsvinner. 22kW er ikke et alternativ på langtur. Heldigvis har jeg 43kW ladere i alle retninger jeg kjører som ikke er eid av Forum, samtlige av dem er ABB ladere, så håper de holder noen år til i alle fall.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: lfc4evermandag 21. mars 2016, klokken 20:34
Irriterende, hva skjer når de kommer med biler med dobbel så stor batteri. Vil en forsette med kun 22 kw lading?
Det ville i så tilfelle være rart, vil jo ta en evighet å få ladet opp.
Virker som om de gjøre dette for å ha en rimeligere løsning beregnet på lokal lading(handle turlading) og ikke de som er på langtur. Så blir det sikkert også installert 2 stk 22 kw ladere for å få øke kapasitet og inntjening.
"De ladestasjoner som byttes ut nå er installert for 50kW, siden strømføringen er dimensjonert for dette. Våre øvrige ladesteder er forberedt for høyere effekter."
Så kan det hende at andre ladesteder kan få 43 kw ladere i fremtiden?
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenmandag 21. mars 2016, klokken 20:45
Istedenfor å bygge ned 43kW AC, burde de sette opp 22kW stolper i tillegg.
Før var fortum kongen på haugen når det gjelder hurtiglading AC/DC. Nå er snart grønn kontakt like bra. Foreløpig er det greit med 43kW ladere i området, men det ser ut for at dette er på retur. Snart er det nok bare DC som kan kalles hurtiglading. Min neste bil blir ikke en Renault dersom den ikke kommer med mulighet for ekte hurtiglading..
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: froskemann_erikmandag 21. mars 2016, klokken 21:41
Hvor står det at de bytter ut 43kw med 22kw?
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEmandag 21. mars 2016, klokken 22:14
Sitat fra: froskemann_erik på mandag 21. mars 2016, klokken 21:41
Hvor står det at de bytter ut 43kw med 22kw?



Øyvind Berg
Vil dette si at alle 43kw laderne forsvinner?
LikerMer · for 6 timer siden

Fortum Charge & Drive
Vi vil erstatte alle med et 22 kW tilbud. Med 22 kW til 1 kr pr. min har vi et tilbud er bra for flere biltyper. Renault selv har også gått bort fra 43 kW.
LikerMer · for 3 timer siden
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: asgeirnmandag 21. mars 2016, klokken 22:44
En Zoe med større batteri tipper jeg vil komme med CCS.

Chameleon-laderen støtter allerede DC-lading, bare se figur 5 i dette patentet: http://www.google.com/patents/US20120286740

Da gjenstår det bare å bytte ut type 2-pluggen bak logoen, noe det burde være plass til.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbkmandag 21. mars 2016, klokken 23:43
Hvis bilen egentlig har støtte for DC-lading kjenner jeg at jeg føler meg mer og mer svindlet av Renault som solgte en bil som får ladenettverket sitt nedbygget før det ble skikkelig utbygd. Max 22kW tilgjengelig langs rutene betyr enkelt og greit at bilen ikke blir brukt om mer enn ett ladestopp trengs på veien.

Noen som orker å undersøke om Renault i det hele tatt leker med tanken på å tilby etterinstallering av CCS for oss de har lurt? Jeg har gitt opp å få svar på noe som helst fra Renault sentralt.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentirsdag 22. mars 2016, klokken 06:01
Sitat fra: zbk på mandag 21. mars 2016, klokken 23:43
Hvis bilen egentlig har støtte for DC-lading kjenner jeg at jeg føler meg mer og mer svindlet av Renault som solgte en bil som får ladenettverket sitt nedbygget før det ble skikkelig utbygd. Max 22kW tilgjengelig langs rutene betyr enkelt og greit at bilen ikke blir brukt om mer enn ett ladestopp trengs på veien.

Enig med deg i det. Når jeg kjøpte bilen så så jeg ikke for meg dette senariet. Jeg tenkte at det kanskje ikke kom så mange nye 43kW punkter, men jeg så ikke for meg at de som allerede var satt opp skulle forsvinne..
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: Zoe64tirsdag 22. mars 2016, klokken 09:04
Dette er utrolig kleint av Renault Norge, som åpenbart bare sitter og ser på at vi som kjøpte Zoe Q210 mister mulighetet for hurtiglading, noe som både ble lovet kraftig utbygd og var en forutsetning for at jeg valgte Zoe i sin tid.  >:(
Føler at dette forringer bilen, og at det grenser til avtalebrudd fra Renault sin side...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ladovtirsdag 22. mars 2016, klokken 09:51
Hvor populære er egentlig de 43kW ladepunktene? For min egen del synes jeg det å vente på en bil som lader er utrolig døvt, kombinert med lite batteri og det faktum at 43kW *egentlig* er i svakeste laget som hurtiglader så fører det til at jeg ytterst sjelden lader underveis. Kun 3 ganger på 18mnd, og da var kun 2 av de 'ekte' vente-mens-bilen-lader.

Hvis nå Renault kommer med 40kWh batteri så bilen faktisk kan brukes på 'langtur', vil jeg savne kraftigere lader enn 22kW oftere men også da vil jeg først og fremst basere meg på destinasjonslading.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbktirsdag 22. mars 2016, klokken 10:17
43kW er ikke allverdens i bruk fordi det ikke er så mange biler som støtter det, men for meg med bil som støtter 43kW er tilgangen på slike ladepunkter forskjellen på om jeg tar elbilen på langtur eller om jeg tar dieseldyret.

43kW er akkurat raskt nok til at det ikke er pinefullt med ladetid. Min erfaring er at full effekt har jeg i ca 20min og etter 25min passerer effekten 22kW på vei nedover. Fremover betyr det i praksis at ladetiden vil bli det dobbelte av hva den allerede er i dag.

22kW er IKKE hurtiglading, samme hva Renault reklamerer med. Hadde ikke kjøpt bilen i etterpåklokskapens grelle ladelys.

Personlig kommer jeg til å gjøre noen undersøkelser om hvorvidt Renault kan tas for villedende markedsføring og har for øyeblikket mest lyst til å bytte bilen til noe som faktisk kan brukes på langturer framover. Det skal i alle fall veldig mye til før jeg velger Renault igjen.

Dersom teknologien bilen faktisk støtter DC-lading, som beskrevet tidligere i tråden, kunne Renault gjort et scoop med i tilby oppgradering til CCS-lader til en fornuftig pris. Da hadde man gått fra det som blir en av markedets mest håpløse ladeløsninger (sammen med Mercedes) til å få noe som faktisk ville vært en genial løsning. DC-hurtiglading til effekten går under 22kW og rimelig semi-rask AC-lading videre om man trenger å topplade enda litt til.

Noen som vil bytte mot en pent brukt Leaf?  :-\  Gjerne 30kWh-utgaven  ::)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ladovtirsdag 22. mars 2016, klokken 10:34
Hvis Renault *virkelig* ville gjort et scoop så hadde de tilbudt ei pakke med bytte av batteri til 40kWh *og* CCS-ladeport, gjerne på mer enn 50kW.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbktirsdag 22. mars 2016, klokken 10:54
 :)

Hør, hør!
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentirsdag 22. mars 2016, klokken 10:55
Sitat fra: zbk på tirsdag 22. mars 2016, klokken 10:17
22kW er IKKE hurtiglading, samme hva Renault reklamerer med. Hadde ikke kjøpt bilen i etterpåklokskapens grelle ladelys.

Personlig kommer jeg til å gjøre noen undersøkelser om hvorvidt Renault kan tas for villedende markedsføring og har for øyeblikket mest lyst til å bytte bilen til noe som faktisk kan brukes på langturer framover. Det skal i alle fall veldig mye til før jeg velger Renault igjen.

Støtter deg fullt ut. Hvis Renault mener at det er helt greit at de få 43kW punktene som finnes blir fjernet. Så bør de kompansere dette. (Gjerne med DC-Lading)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: bjaolsentirsdag 22. mars 2016, klokken 11:14
Sitter selv og ser på hva som må til for å få til DC-lading.... Hvis flere AC43 forsvinner er den "enkleste" løsningen ChadeMO, den går på CAN og vi har mesteparten av informasjonen vi trenger på CAN allerede (CanZE).

Ser for meg å få tak i en JdeMo , og så bygge derfra. Spurte Tony Williams om han hadde planer for ZOE, men den er jo ikke i salg i USA så det var ikke så aktuelt.
http://shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Rav4EV-JdeMORav4.htm (http://shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Rav4EV-JdeMORav4.htm)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentirsdag 22. mars 2016, klokken 11:25
Her har du en business case. Noe for kickstarter?

Jeg har bare en bil og da er jeg avhengig av fungerende hurtigladning rundt om. Ikke bare 22kW punkter.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagartirsdag 22. mars 2016, klokken 21:42
Eg synest da er rart at Fortum får fjerna 43 kw punkta. Dei har jo fått betalt for dei og kravet var jo 43 fram til den nye modellen kom. Er da nokon som har vore i kontakt med RBI og Fortum om denne saken?
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentirsdag 22. mars 2016, klokken 21:45
Har sendt mail til Renault Norge og spurt om de mener at dette er greit. Men jeg har ikke fått noe svar enda. En ting er å la vær å sette opp nye 43 kw punkt, noe helt annet er å fjerne de som allerede er satt opp...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 22. mars 2016, klokken 21:59
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 22. mars 2016, klokken 21:42
Eg synest da er rart at Fortum får fjerna 43 kw punkta. Dei har jo fått betalt for dei og kravet var jo 43 fram til den nye modellen kom. Er da nokon som har vore i kontakt med RBI og Fortum om denne saken?

Har Fortum fått betalt? Så vidt jeg skjønte fikk de laderne av Nissan og Renault mot at de driftet dem? Mulig det har blitt betalt noe tilskudd til montering, det vet jeg ikke. Men at Fortum nå evt. bytter til nye ladere ut av egen lomme blir det neppe mye protester mot fra partnerne siden de eksisterende laderne har fungert svært dårlig. Jeg ladet på DBT-laderen i Dokka i dag, og fikk bare 90A mesteparten av tiden. "Station power reduced" sto det i skjermen. Gleder meg til ny lader der, da stiger hastigheten med 33% for min del...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagartirsdag 22. mars 2016, klokken 22:08
Og hadtigheten min går ned med 50%. Den enes brød er den sndres død. Vel ser ikkje værre ut >:(
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagartirsdag 22. mars 2016, klokken 22:09
Hvis dei har fått ladarane for så å drifta dei så snur jo da spelet seg litt feil veg.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 22. mars 2016, klokken 22:40
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:09
Hvis dei har fått ladarane for så å drifta dei så snur jo da spelet seg litt feil veg.

Ja, det er jo bekreftet tidligere at disse laderne ikke er eid av Fortum og at Fortum aldri hadde kjøpt denne typen om de kunne valgt selv. Men DBT er Nissans hoffleverandør, så det er ganske sannsynlig at Nissans del av denne avtalen var å levere hurtigladerne.

For Nissan er det topp at Fortum velger å erstatte disse med egne, Nissan trenger uansett bare CHAdeMO og slipper nå alle problemene med at det er vanskelig å skaffe reservedeler og få reparert laderne de har levert. Jeg tipper Nissan får de tilbake og plasserer de ut hos egne forhandlere isteden.

Renault bryr seg neppe mye, de får nå tilgang på dobbel 22kW istedenfor enkel 43kW. Siden de nå kun selger 22kW biler betyr det dobbelt så mange ladeplasser på deling for nye kunder, og til en mye lavere pris pr. minutt. Eksisterende kunder med 43kW bil vil snart utgjøre en svært liten minoritet, en de neppe bryr seg mye om.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtirsdag 22. mars 2016, klokken 22:42
Tror jeg skal prøve meg på å få 45kWh batteriet som (kanskje) kommer til Zoe til en veldig rabattert pris som plaster på såret for nedleggelse av hurtigladetilbudet og uendelig ventetid på Zaptec. Med dobbelt så stort batteri kan man jo komme seg ganske langt avgårde uten lading undervegs, så det vil jo gjøre bilen mer anvendelig enn med lite batteri og max 22kW lading.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagartirsdag 22. mars 2016, klokken 23:59
Eg satsar også på byttebatteri. Men er redd da ikkje dukkar opp på ei god stund enno.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: Carl Anton Stenlingonsdag 23. mars 2016, klokken 06:48
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:40
Jeg tipper Nissan får de tilbake og plasserer de ut hos egne forhandlere isteden.

Birger N. Haug, Rud var ihvertfall tydelig på at de skulle ikke ha noen DBT-lader fremover. De hadde fått nok av ustabiliteten og bytter til ABB-lader.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: lfc4evertorsdag 24. mars 2016, klokken 19:42
Komm over følgende:
"
Renault have not shied away from it. The non-rapid Zoe uses a smaller, cheaper motor. As the Zoe uses the motor windings as part of the charging system, the smaller motor cannot handle the same amount of current, thus the slower charging speed. The technology is the same.

Renault have used the drivetrain components, which are there anyway, to negate the need for this additional equipment. It means that the maximum AC rectification current is that which the motor can safely handle, which going forward to higher capacity batteries and faster charging will of course be an issue. But that's the future, not now, and that's what'll kill off rapid AC."

https://speakev.com/threads/chademo-vs-ccs-technology.9197/page-2

Dersom dette er riktig er nok 43 kw RIP og ny modell med større batteri vil ha CCS hurtiglading.
For håpe at Renault tar vare på de som har kjøpt Zoe med 43 KW AC med å tilby en rimelig oppgradering til større batteri evt. støtte for CCS hurtiglading.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbktorsdag 24. mars 2016, klokken 21:03
Oppgradering av batteri er meningsløst uten hurtiglading, så pri 1 er å fikse hurtiglading (ccs er vel det realistiske alternativet). Mulighet for større batteri får evt bli en bonus.

Dessverre har jeg liten tro på at noen av delene vil bli mulig. Renault gjør tross alt lite fornuftig for å gjøre livet lettere for eierne. Zaptec faller i mine øyne inn under samme nødløsning som bøtta, bare litt lettere til en hinsides kostnad.

Hadde de installert transformatoren i bilen slik at den ble brukt ved behov, så hadde det vært en reell forbedring og ikke bare desperasjon fra Renault Norge sin side. Jeg synes det er oppriktig synd at bruksverdien til en så morsom bil skal ødelegges av idiotiske valg. Bilen er i alle fall snart helt ødelagt som langturbil sånn som saken står nå.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbkonsdag 30. mars 2016, klokken 09:57
Er det noen med 43kW-utgaven som sitter på en kopi av hvordan Renault markedsførte utbyggingen av ladenettverket i tidsrommet før 22kW-utgaven kom?

Det være seg mailer, brosjyrer etc.

Ønsker å samle sammen litt informasjon for å se om naf/forbrukerråd kan settes på saken.

Fikk dette gpp-svaret fra Renault i dag:

"Fortum opplyser at Kiwi 43 kWh ladere blir byttet ut med AC 22 kWh ladere. Dette er for å øke stabiliteten. Som det står i pressemeldingen er laderne ikke subsidiert av Renault men av Nissan, og er derfor utenfor vår påvirkning.

Ta evt. kontakt med Fortum for ytterligere informasjon!"


Såvidt jeg husker, eller i alle fall fikk inntrykk av, reklamerte Renault mye med at de var med på å bygge hurtigladernettverk. Det kan jo for så vidt også den gang ha vært presisert denne håpløse semihurig-løsningen med 22kW, men det har ikke vært spesielt tydelig.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenonsdag 30. mars 2016, klokken 10:07
Jeg fikk akkurat samme svaret i dag..  >:(
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEonsdag 30. mars 2016, klokken 10:48
Tror ikke vi kommer så langt her dessverre. Her er noen linker til mediesaker i forbindelse med Renault/Fortum utbyggingen, og det står spesifisert at det er snakk om 22kW og 7kW ladepunkter.

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3384-minst-200-ladere-fra-renault-og-fortum)


Under avsnitte "De fleste før neste sommer" i saken fra Dinside.no, så står det at Kiwi-laderene kommer i tillegg til Renault/Fortum avtalen, så Renault har nok ikke hatt noe med Kiwi-laderne som byttes ut nå å gjøre.

http://www.dinside.no/930863/renault-og-fortum-gir-zoe-kjempefordel (http://www.dinside.no/930863/renault-og-fortum-gir-zoe-kjempefordel)


Har googlet litt om 43 vs 22 kW lader i Zoe, og det ser at det var kjent for media i desember 2014 at 43kW lader skulle ut fra Zoe (https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/ (https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/)). Renault har nok kjent til dette internt lenge før dette, og sikkert derfor Renault bare har bidratt økonomisk til 22kW ladepunkt. I markedsføring av bilen var det derimot veldig positiv omtale av 43kW lader og mulighet for hurtiglading. Da jeg bestilte Zoe i februar 2015 var det umulig å få noen offisiell bekreftelse fra forhandler på hva som var endringer på den nye (R240) Zoe'n som kom med neste forsendelse av biler. Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte 43kW utgaven av Zoe, og har hatt god nytte av de 43kW laderne som eksisterer rundt omkring. Det er derimot ikke gledelig at muligheten for langtur med Zoe sakte men sikkert fjernes. Skulle ønske de lot de gamle laderne stå i tillegg til å sette opp nye ladere med CCS/ChaDeMo og en dobbel 22kW stolpe. 
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbkonsdag 30. mars 2016, klokken 11:07
Jeg hadde ikke valgt Renault uten mulighet for hurtiglading og nå fjernes muligheten for hurtiglading likevel. Renault er herved offisielt på svartelista over merker jeg ikke vil kjøpe igjen.

Som jeg har sagt før. Utrolig trist at Renault skal streve sånn for å ødelegge for en ellers flott bil.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEonsdag 30. mars 2016, klokken 11:35
Håper mine mest brukte 43kW ladere blir stående noen år til da alle sammen er ABB ladere eid av andre enn Fortum. Det blir nok lagt inn en reservasjon på Tesla model3 på fredag morgen, men jeg håper at Zoe har lademuligheter fram til Tesla 3 kan leveres. Regner vel med at Zoe blir med på lasset videre selv om det blir kjøp av Tesla også, det blir nok dieselbilen som må ut av tunet.

Jeg må også si at jeg ikke er imponert over behandlingen Renault Norge gir oss Zoe eiere, men jeg skal ikke avskrive ny elbil fra Renault helt hvis de kommer med et alternativ til tesla 3 relativt kjapt. Det som er sikkert er at Renault i så fall må velge tekniske løsninger som også brukes av andre leverandører. Hvis Renault hadde lansert Talisman som elbil med stor batteripakke, "ekte" hurtiglading og mulighet for å trekke tilhenger, så hadde jeg nok gått i fella...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEonsdag 30. mars 2016, klokken 19:56
http://presse.renault.no/artikkel.asp?id=3364

Så det så
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenonsdag 30. mars 2016, klokken 20:38
Sitat fra: ZOE på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:56
http://presse.renault.no/artikkel.asp?id=3364

Så det så

Legg merke til vedlegget og det som står nederst her:

Gadsbøll kan også informere om at alle laderne er såkalte multiladere, dvs at både AC (vekslestrøm) og DC (likestrøm) kan benytte 43kw lading, noe som tilsvarer 0-80% batterilading på ca 30 minutter, og at ladingen, den vil være gratis!   
********************************************************************************************* For kommentarer/spørsmål kontakt: Adm. direktør Anders Gadsbøll, RBI Norge AS – mobil +47 928 40 061 – anders.gadsboll@renault.no Pr & Marketingsjef Roger Andersen, RBI Norge AS – mobil + 47 957 01 556 - presse@renault.no
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenonsdag 30. mars 2016, klokken 20:52
Sitat fra: zbk på onsdag 30. mars 2016, klokken 11:07
Jeg hadde ikke valgt Renault uten mulighet for hurtiglading og nå fjernes muligheten for hurtiglading likevel. Renault er herved offisielt på svartelista over merker jeg ikke vil kjøpe igjen.

Som jeg har sagt før. Utrolig trist at Renault skal streve sånn for å ødelegge for en ellers flott bil.

Jeg er enig med deg her. Renault har muligheten nå til å beholde meg som kunde hvis de klarer å beholde de få 43kW ladepunktene som er eller på annen måte kompansere for hurtiglading som pr definisjon, snart ikke finnes...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEonsdag 30. mars 2016, klokken 20:54
Sitat fra: zbk på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:57

Fikk dette gpp-svaret fra Renault i dag:

"Fortum opplyser at Kiwi 43 kWh ladere blir byttet ut med AC 22 kWh ladere. Dette er for å øke stabiliteten. Som det står i pressemeldingen er laderne ikke subsidiert av Renault men av Nissan, og er derfor utenfor vår påvirkning.

Ta evt. kontakt med Fortum for ytterligere informasjon!"


Såvidt jeg husker, eller i alle fall fikk inntrykk av, reklamerte Renault mye med at de var med på å bygge hurtigladernettverk. Det kan jo for så vidt også den gang ha vært presisert denne håpløse semihurig-løsningen med 22kW, men det har ikke vært spesielt tydelig.


Jeg vil jo si at han her har malt seg inn i sett seriøst hjørne.

Hennvis til pressemeldingen som ligger ute enda http://presse.renault.no/artikkel.asp?id=3364
Her er det ikke nevt 22Kw med ett ord! det er derimot sagt at det skal være 50-65 ladestasjoner. Spør hvor de er ...

Se vedlegg til denne posten..

Jeg sendte spørsmål om dette til MotorForum før påske med denne pressemeldingen som vedlegg, jeg har merkelig nok ikke fått svar :-)


Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEonsdag 30. mars 2016, klokken 20:57
Bør vi sende en mail til Gadsbøll alle mann? Jeg skal i alle fall gjøre det basert på informasjon i samarbeidsavtalen. Her synes jeg virkelig Renault bør ta litt ansvar. Begynner å bli mektig irritert over skrytet til Renault i markedsføringen både med hurtigladere, ladetid på 11 kW hjemmelader og Zaptec. Når hurtigladere blir demontert med Renault sin velsignelse, 11 kW hjemmelading er marginalt raskere enn Leaf med 6,6 kW lader og løsning for lading på vanlig stikkontakt er et år forsinket, så mener jeg det bør være gode grunner for formell klage.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagaronsdag 30. mars 2016, klokken 21:04
For oss som bur rundt Bergen og har BKK sine ladarar som hurtigladealternativ så har dei sagt at dei er interessert i å legge til rette for 43 kw på eksisterende lokasjonar og nye lokasjonar samt at dei vil prøve å ha mulighet for å lade AC og DC samtidig.

Dale er ein av stasjonane som skal oppgraderast i sommar. Her kjem da 1 ny ladar med 43 kw. Samtidig så skulle dei utvida til å lade AC og DC samtidig.

Vil påstå at Zoe er ein grei bil å ha her omkring. Har kjørt forbi mange i ladekø på Trengereid for eksempel. Prisen på AC lading hjå BKK er eit av landets billigaste med 1 kr pr minutt på 43 kw. Danmark og Sverige har bare 43 kw ac. Ei fryd å kjøre rundt der med Clever sitt ladekort.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagaronsdag 30. mars 2016, klokken 21:10
Eg leste nettopp gjennom pressemeldinga og avtalen mellom Renault, Nissan og Kiwi. I siste avsnitt står da:

Sitat: "Gadsbøll kan også informere om at alle laderne er såkalte multiladere, dvs at både AC (vekslestrøm) og DC (likestrøm) kan benytte 43kw lading, noe som tilsvarer 0-80% batterilading på ca 30 minutter, og at ladingen, den vil være gratis!"

Her seie dei jo at da skal være hurtiglader med trippelstandard og ac 43 kw. Hvis ikkje denne avtalen er reforhandla så tolkar eg da slek at Fortum har forplikta seg til å setja opp 43 kw AC. Da som irriterer meg mest er at da kostar ikkje så mykje ekstra å ha 43 kw AC på ladarane.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEonsdag 30. mars 2016, klokken 21:14
Spiller liten rolle om avtalen er reforhandlet, de solgte jo bilen med mulighet for hurtiglading på ett nettverk de selv skulle bygge opp.
De solgte bilen med inntill 2 år hurtiglading inkludert, da blir det jo helt feil å fjerne denne ladingen.

Jeg mener at de er forpliktet etter forbrukerkjøpsloven å beholde laderne i 5 år . Ellers er det en vesentlig mangel med produktet jeg kjøpte.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagaronsdag 30. mars 2016, klokken 21:29
Dei ladarane som er sett opp etter den gamle avtalen er eg veldig skuffa over at dei nedgraderer. Men her har me ein skriftleg avtale mellom partane så då er da litt lettare å ta da vidare. Kva med Elbilforeningen?
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: diaxonsdag 30. mars 2016, klokken 22:23
Vi tenkte bytte nr.2 bilen til en Zoe. Men det er helt utelukket all den tid bilen ikke har hurtigladermulighet. 22kW er altfor treigt når man er på tur.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagartorsdag 31. mars 2016, klokken 00:42
Da er fullt mulig å kjøpa ein Zoe med 43 kw lader. Dei ligg på Finn.

Da finnst 43 kw AC hjå Grønn kontakt og nokon få hjå Fortum etter at Kiwiladarane er vekke.

I Bergensområdet er alle BKK ladarane 43 kw AC
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: matttorsdag 31. mars 2016, klokken 06:06
sooner or later Fortum will regret their decision, ev cars are getting bigger batteries all the time and they will be in the shadow with 22kW chargers. Instead removing 43kW charger their should improve the way of paying for charging ( not for min but for what have you used )

just look at http://arcticroads.com/om-arctic-roads/

Arctic Roads har en langsiktig strategi om å bygge 388 høykapasitets ladesteder over hele landet. Disse ladestedene skal etableres med markedets kraftigste hurtigladere som leverer 120kW+ pr uttak, og dermed muliggjør betydelig mer effektiv lading av de elbilene som nå begynner komme på markedet med større batteripakker og høyere ladeeffekt.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtorsdag 31. mars 2016, klokken 08:38
@matt, Arctic roads have two fast chargers (Vestby and Grelland) which are supporting 120kW Chademo, but this is not according to the Chademo standard, and I guess charging is limited to 50 kW on DC. It looks like the fast charger at Grelland offers 43kW AC, and that will be the only 43kW AC charger Arctic roads have. All other AC type 2 outlets are 22kW.

When I spoke to AR support last summer they told me they would not offer 43kW AC, only 22kW, at their charging locations.


Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtorsdag 31. mars 2016, klokken 09:31
Her er de laderne jeg vet med sikkerhet er 43kW som det ikke er planer om å bytte ut.

Fjøsanger (Bergen), 1 stk ABB (BKK)
Trengereid, 2 stk ABB (BKK)
Dale, 1 stk ABB (BKK)
Voss Amfi, 1 stk ABB (Voss energi)
Vinje/Vossestrand, 2 stk ABB (Voss energi)
Fagernes, 1 stk ABB (Valdres energi, driftes av Fortum)
Aksdal, 1 stk ABB (Grønn kontakt)
Vassenden, 1 stk
Sokna, 2 stk ABB (Ringerikskraft, driftes av Fortum)
Hønefoss, 2 stk ABB (Ringerikskraft, driftes av Fortum)
Nes i Ådal, 1 stk ABB (Grønn kontakt)


Det betyr at jeg kan kjøre østover til Oslo og Vestover til Bergen også i framtida på 43kW lading. Det som er  dumt er at Enova-laderne som skal opp på Håbakken og Borlaug i Lærdal kun blir 22kW, så det vil ikke være mulig å kjøre E16 Oslo - Bergen kun på 43kW lading. Rv52/Rv7 Hemsedal og Hallingdal og E134 Haukeli er heller ikke godt dekket med 43kW, så den beste ruta med Zoe Q210 mellom Bergen og Oslo blir nok muligens gjennom Valdres ser det ut til.


De laderne jeg er tilnærmet 100% sikker på er 43kW AC, og som ikke blir byttet ut (antar at samtlige ladere er ABB):

Nordheimsund, 1 stk (Kvam energi)
Straume, 1 stk (BKK)
Mongstad, 1 stk (BKK)
Halhjem, 1 stk (BKK)
Oppedal, 1 stk (BKK)
Knarvik, 1 stk (BKK)
Romarheim, 1 stk (BKK)


De 43kW KIWI-laderne som det irriterer meg skikkelig at byttes ut med 22kW er:

Aurdal
Dokka
Otta
Øyer
Noresund

E6 Gudbrandsdalen blir ikke en tur jeg orker å planlegge med Zoe i alle fall.


Lurer på om jeg må lage meg et Excel ark med oversikt over 43kW AC lademuligheter. Må vel ta med avstand mellom laderne, moh der laderne er plassert og betalingsløsning også for å kunne planlegge turer litt bedre.


Hvis noen har sikre opplysninger om flere 43kW AC ladere, så legg gjerne ut info, så skal jeg prøve å sammenstille ei oversikt.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbktorsdag 31. mars 2016, klokken 10:34
Jeg har sendt ny tilbakemelding til Renault kundeservice med henvisning til pressemeldingen fra våren 2014. Har ikke involvert Gadsbøll ennå, men det skjer nok om de ikke svarer innen rimelig tid.

Flere ladepunkter som ser ut til å bestå foreløpig.

Grønn Kontakt:
- Flekkefjord
- Etne

Statoil(/GK):
- Ølen
- Forus
- Telemarksporten

Suldal Energi:
- Sand

Lyse sine hurtigladere i Stavangerområdet (håpløs prising, dog)

Uten 43kW mellom Flekkefjord og Telemarksporten blir det nok ikke flere Tønsberg-/Oslotyrer med Zoe for meg. Strekket (nesten) Kristiansand til Bergen ser heldigvis ut til å kunne fungere bra videre også.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentorsdag 31. mars 2016, klokken 11:32
Sitat fra: zbk på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:34
Jeg har sendt ny tilbakemelding til Renault kundeservice med henvisning til pressemeldingen fra våren 2014. Har ikke involvert Gadsbøll ennå, men det skjer nok om de ikke svarer innen rimelig tid.

Flere ladepunkter som ser ut til å bestå foreløpig.

Grønn Kontakt:
- Flekkefjord
- Etne

Statoil(/GK):
- Ølen
- Forus
- Telemarksporten

Suldal Energi:
- Sand

Lyse sine hurtigladere i Stavangerområdet (håpløs prising, dog)

Uten 43kW mellom Flekkefjord og Telemarksporten blir det nok ikke flere Tønsberg-/Oslotyrer med Zoe for meg. Strekket (nesten) Kristiansand til Bergen ser heldigvis ut til å kunne fungere bra videre også.

Ladestasjonen i Flekkefjord er skikkelig bra. 43kW AC på multiladeren + en 22kW AC stolpe ved siden av.. Skulle gjerne sett mange flere av denne typen ladeplasser..
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEmandag 04. april 2016, klokken 08:49
Da har jeg fått sendt mail til kundeservice om 43kW AC i Kiwi-avtalen som blir fjernet.

Har også tatt med en del spørsmål om markedsføring, blant annet av 11kW hjemmelading som Renault fremdeles lyver om i markedsføring, og ja jeg kan bevise at de driver med løgn da markedsføringen bryter med termodynamikkens første hovedsetning: energi kan aldri oppstå eller tilintetgjøres, men kan kun gå over i andre former.

Markedsføringen til Renault krever at batteriet blir tilført høyere effekt enn det 11kW PodPoint teoretisk kan levere ut til bilen. Lader i bilen må dermed ha en effektivitet på over 100% og må dermed skape sin egen energi for klare 0-80% lading på 100 minutter som Renault lover.

Har også spesifikt spurt om type2 adapter til Zapcharger portable blir inkludert i den prisen vi allerede har betalt for Zapcharger.


Venter spent på svar, men har vel ikke store forhåpninger til innholdet i svaret....
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbkmandag 04. april 2016, klokken 09:29
Flott! Bortsett fra emnet ZapCharger har jeg gjort ca det samme i et par kommunikasjonstråder mor Renault. Effekten på hjemmeladinga har jeg tatt gjennom forhandler. 43kW-tråden har jeg foreløpig direkte med kundeservice hos Renault Norge, men de er rimelig håpløse til å svare.

Kopierte du Gadsbøll også? Jeg har drøyd det, men er fristet til å blåse det opp med å inkludere både media og Gadsbøll dersom de fortsetter å snakke generelt tullprat. Tipper mange nettaviser kan tenke seg å blåse opp saker som "Renault fjerner hurtiglading for bileierne" og "Ladetidsbløff fra Renault".
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEmandag 04. april 2016, klokken 10:02
Satte ikke Gadsbøll på kopi i den første mailen, men la ved samarbeidsavtalen mellom Nissan, Renault og Norgesgruppen der jeg uthevet uttalelsen fra Gadsbøll om at samtlige 50-65 KIWI ladere skal ha mulighet til å levere 43kW både på AC og DC lading.

Gir ikke Renault Norge mer enn et forsøk på å svare før jeg tar det direkte med Gadsbøll.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenmandag 04. april 2016, klokken 12:27
Tommel opp! Kjempebra. :) Jeg har ingen problem med at de pusher 22kW ladere, tvert i mot. Men det burde ha kommet som tillegg til 43kW. Ikke i steden for...
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: hsa77mandag 04. april 2016, klokken 13:07
DBT-laderen på Kiwi Minnesund har blitt byttet ut med en ABB-lader med Chademo/CCS og 43kw AC. Er ikke sikker på når den ble byttet ut, men det må ha vært i år. Rart at de fortsetter med 43kw noen steder og ikke alle. Den nye ladestasjonen på Espa har 2*22kw AC på egen stolpe.

En av grunnene til at jeg valgte R240 var nettopp at jeg fryktet at AC 43 ikke kom til å bli bygget ut lenger ettersom Renault som var den eneste som støttet standarden så ut til å forlate den. Dessverre ser det ut som om jeg fikk rett - forstår godt at dere som kjøpte Q210 føler seg lurt.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: pudderjagarmandag 04. april 2016, klokken 16:56
Da er bare i Norge at dei har gått vekk frå 43 kw. I dei andre Europeiske landa der dei bygger ut hurtigladarar så brukar dei 43 kw standarden. Ser ut til at da bare er Fortum som har lagt seg på 22 kw.

Sjå på Danmark og Sverige. Clever bygger bare med trippelstandard ABB lader med 43 kw. Ein fryd å vera på utenlandstur med Zoe.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: sven eriktorsdag 21. april 2016, klokken 22:18
vist disse støtter DC lading  har noen prøvd overgangen til tesla  fra chademo  til type 2 ?
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEtorsdag 21. april 2016, klokken 22:34
Det er  opprettet en side på facebook hvor man planlegger en felles tilnærming til RBI Norge i forbindelse med det klare løftebruddet disse har gjort mot sine bilkjøpere.

Jeg oppfordrer alle eiere av R210 med 43kW lader til å melde seg inn der. Der ligger også maildialog med RBIs ledelse.

Link til siden er https://www.facebook.com/groups/104464173293367/

Personer med direkte eller indirekte tilknytting til Renault, RBI eller MotorForum frabes å besøke siden.

Jeg kommer til å kjøre hardt mot RBI på dette.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: zbktorsdag 21. april 2016, klokken 22:47
Jeg har ingen planer om å skaffe meg facebook-konto, så hold gjerne denne tråden sporadisk orientert om hva som skjer. Jeg har i alle fall fått bare tåkeprat til svar.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEtorsdag 21. april 2016, klokken 22:58
Sitat fra: zbk på torsdag 21. april 2016, klokken 22:47
Jeg har ingen planer om å skaffe meg facebook-konto, så hold gjerne denne tråden sporadisk orientert om hva som skjer. Jeg har i alle fall fått bare tåkeprat til svar.

Sendte deg en melding med det jeg har fått
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: sven eriksøndag 24. april 2016, klokken 00:05
synn de  ikke bygger ut  fler men Artic road  kommer nå med det dere trenger av fart
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEsøndag 24. april 2016, klokken 15:16
Har fått svar fra AR for ei tid tilbake at de ikke skal bygge ut noen 43 kW ladere, men sette opp 2x22 kW stolper. I tillegg har AR en prispolitikk som gjør at det av prinsipp ikke blir lading hos dem uansett.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: karktbtirsdag 26. april 2016, klokken 10:34
22 KW  er ikke hurtiglading, "alle andre" har 50 KW og oppover. RIB  reklamerte med minst 600 ladepistoler - se vedlegg .. men det ble det aldri noe av. 
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtirsdag 26. april 2016, klokken 12:44
Sitat fra: karktb på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:34
22 KW  er ikke hurtiglading, "alle andre" har 50 KW og oppover. RIB  reklamerte med minst 600 ladepistoler - se vedlegg .. men det ble det aldri noe av.

Hvis du leser vedlegget ditt, så refereres det utelukkende til 22kW uttak og ladetider for 22kW. Det er likevel litt misvisende siden det skrives ladepistoler i teksten. Ladepistoler på AC blir kun benyttet der det er 43kW, så det er nok noen i markedsavdelingen som ikke har visst helt hva de skrev.

I pressemeldingen jeg legger ved her er det derimot bekreftet fra RBI, ved adm. dir. Anders Gadsbøll, at alle KIWI-laderne skulle ha 43kW AC. Det hurtigladetilbudet til Zoe forsvinner totalt i disse dager uten å bli erstattet med annet enn semi-treg 22kW AC lading.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentorsdag 28. april 2016, klokken 11:15
litt over 10 kW levert av hurtigladeren på Statoil Forus på 15 minutter . Det blir ca Kr 4,40 pr. kW. Noe som er innafor. Men viktigst er at jeg fikk halv tank på 15 minutter. Tid er penger..
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtorsdag 28. april 2016, klokken 11:28
Er alle hurtigladere på Statoil-stasjoner med 43kW AC?

15-20 minutter er en OK ladestopp. Når det er 22kW, så må det kombineres med en spisestopp eller annen aktivitet på langtur. Hvis det er 43kW lademuligheter ellers langs ruta kan jeg godta en og annen 22kW lader for å komme meg til neste hurtiglader, men vil ikke basere meg på utelukkende 22kW lading på langtur.

Tenkte egentlig å ta en tur i juni der jeg er (var) avhengig av 43kW Kiwi-laderne på Beitostølen, Øyer og Dokka. Nå er alle disse erstattet med 22kW, så da blir det nok dieselbil i stedet tror jeg.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentorsdag 28. april 2016, klokken 13:59
Foreløpig er det bare Statoil Seljord og Statoil Minnesund som ikke støtter 43kW AC.
Men, det er vel fare for at videre utbygging skjer med bare 22kW AC stolper... Tenk om de kunne satt opp 22kW AC i TILLEGG til 43 kW AC......
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ladovtorsdag 28. april 2016, klokken 15:14
Tja, det måtte blitt en 43kW stolpe med en haug ekstra uttak det. Støtter ikke type2-standarden lastdeling? Plasser en sånn på midtrabatten på en parkeringsplass så kan 4 biler lade samtidig. ;)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtorsdag 28. april 2016, klokken 15:50
@ladov, tror nok aronsen tenker på at de burde sette opp trippelstandard (CCS, ChaDeMO, 43kW AC) hurtiglader + 2x22kW AC-stolpe i tillegg. En stolpe med 43kW AC uttak vil være veldig upraktisk da type2-type2-kabelen man må ha med seg blir uhåndterlig og tung.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesentorsdag 28. april 2016, klokken 17:06
Sitat fra: THE på torsdag 28. april 2016, klokken 15:50
@ladov, tror nok aronsen tenker på at de burde sette opp trippelstandard (CCS, ChaDeMO, 43kW AC) hurtiglader + 2x22kW AC-stolpe i tillegg.
Stemmer. Så kan de bilene som ikke takler 43kW AC benytte seg av 22kW uttakene.. :)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ladovtorsdag 28. april 2016, klokken 18:31
Tja, noen drar jo med seg ekstra overganger for å kunne lade overalt. At noen i stedet tar med seg en 63A kabel for å kunne lade på 43kW går for det samme.

En 43kW stolpe med 4 lastbalanserte uttak vil være dobbelt så effektiv som en 2*22kW stolpe siden det uansett er et fåtall biler som kan benytte 22kW. Er det ikke bare Zoe og Tesla som går over 11kW?

Edit:
Du kunne sikkert hatt 6-8 uttak på en 43kW stolpe hvis man bare kunne stablet bilene riktig. ;)

Prøvde å lete opp 63A kabler, fant ikke ferdige produkter men kom over selve pluggene til €240 per stk.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: THEtorsdag 28. april 2016, klokken 18:36
Smart kan vel fås med 22kW lader som opsjon mener jeg, men den er vel ikke til salgs i Norge? Nå forsvinner vel dobbellader på Tesla også, og blir erstattet av 16 kW eller deromkring. Da er det vel i prinsippet bare Zoe som kan utnytte 22kW fullt ut fremover.

Tror ikke det er mange som ville dratt med seg en trefas 63A type2 kabel på tur, tar jo halve bagasjerommet en slik kabel.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ladovfredag 29. april 2016, klokken 10:35
En 63A kabel må vel ha dobbelt så stort tverrsnitt og veie det dobbelte per meter men jeg er ikke sikker på at den tar dobbelt så stor plass i bagasjerommet. Hvis du i tilegg nøyer deg med en kortere kabel, 3 i stedet for 5 meter, så tenker jeg at dette blir overkommelig.

Det blir uansett rimelig hypotetisk, jeg er usikker på om noe sånt som en 43kW stolpe med 6 lastbalanserte uttak i det hele tatt eksisterer, selv om standarden burde åpne for det.
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: ZOEfredag 29. april 2016, klokken 20:08
43kW kabelen jeg brukte idag var 5*10+0,5mm

Det var på Statoil . Overraskende tynn kabel
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: bjaolsenfredag 29. april 2016, klokken 20:32
I henhold til IEC standard 62196-1 er det ikke lov med uttak (sockets) over 32A.
Side 7 http://www.inmetro.gov.br/barreirastecnicas/pontofocal/..%5Cpontofocal%5Ctextos%5Cregulamentos%5CSAU_357.pdf (http://www.inmetro.gov.br/barreirastecnicas/pontofocal/..%5Cpontofocal%5Ctextos%5Cregulamentos%5CSAU_357.pdf)
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: aronesenfredag 20. mai 2016, klokken 13:05
Da er 43 kW AC laderen ved sørlandssenteret nedgradert til minimuskravet fra Enova som er 22 kW. Begynner å bli tynt med 43 kW lading på sørlandet. Heldigvis er det grønn kontakt som har 43 kW laderen i Flekkefjord, så det er håp om at ialfall denne vil bestå. Her er også mulighet for 22kW ved siden av.  :-[
Tittel: Sv: 43kW RIP?
Skrevet av: lfc4evertorsdag 02. juni 2016, klokken 19:14
De tenker vist litt ander ledes i Tyskland, hvor de vil installere 43 kW AC ladere:
http://insideevs.com/fast-e-project-launches-in-europe-241-multi-standard-fast-chargers-in-germany-and-37-in-belgium/