Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: RuneW på søndag 20. mars 2016, klokken 16:15
Hva er det det som anbefales av sommerdekk til Leafen i 2016?
Ca det samme som i 2015 vil jeg tro, lavest mulig rullemotstand som første pri ;)
Har ikke sett særlig god info om EU-label på mange av sidene. Men går du inn på dekkonline.com står det tydelig info fra EU-merkingen.
Det har vært et par tråder tidligere, hvor enkelte har sett mange fordeler ved 15" felger som gjerne er litt smalere enn 205.
Enkelte 15" felger passer ikke på nyere Leafer, da felgen ikke er stor nok til å komme rundt bremsekallipperen. Jeg kjenner ikke til om det gjelder alle 15" felger.
Her er lista jeg laget i fjor over dekk med rullemotstand A i standard dim 205/55R16: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg328997.html#msg328997
De fleste vil vel kjøpe standard dim og ferdig med det.
Om energiforbruk er særdeles viktig kan man også vurdere:
- Øke rulleomkrets (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg464840.html#msg464840), man får ca 1,8% lavere rullemotstand bare ved en dimensjonsendring fra 205/55R16 til 205/60R16. Samt at det vil gi en mykere bil å kjøre og minske feilvisning på speedometer. Det er da Kumho Ecowing (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=37245786.129.30372&Breite=205&Quer=60&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=A-B-69-1&details=Ordern&typ=R-250803) som er det beste dekkvalget med rullemotstand A. (Et alternativ er 205/55R17 om man har 17"-felger).
- Smalere dekk. Minsker luftmotstand, kan vurderes om man kjører mye i motorveihastigheter. Det finnes 185/60R16 dekk som passer (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=37245786.129.30372&Breite=185&Quer=60&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=B-B-71-2&details=Ordern&typ=R-279200) men de har rullemotstand B. Som nevnt i forrige innlegg så kan smale og lette 15"-felger vurderes fordi man får tak i smalere dekk med rullemotstand A, i dimensjoner 195/65R15 og 185/65R15. (Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21140.0.html for erfaringer med 15").
Dette anbefaler jeg som sommerdekk!
https://m.youtube.com/watch?v=U2T_HDhwZZ8
Har købt disse.:https://www.daekleader.dk/bildaek/dunlop/sport-bluresponse/205-55-r16-91v-154181
Og er ganske godt tilfreds, især til prisen :-)
Man kan få dem tilsendt til Sverige/Danmark, hvis man planlægger en tur dertil :-)
Hvordan er kundeopplevelsen din av daekleader.dk?
Vi er en del kolleger som har købt hos daekleader 5-6 gang, helt uden problemer.
Vi har modtaget dækkene inden for 7 hverdage.
2 af dem har fået leveret direkte hos lokal værksted, resten på arbejdspladser.
Sitat fra: tomrh på fredag 15. april 2016, klokken 18:53
Dette anbefaler jeg som sommerdekk!
Har tenkt litt i de baner jeg også.
Michelin Crossclimate ser interessant ut også. Men de har begge C i rulle i 205/55-16.
Flere sommerdekk i den dimmen som har A og B, så det spørs hva som veier mest. Ingen har vel heller målt hvor stor forskjellen er?
Ref min hastighetstest (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg468460.html#msg468460) hadde jeg planer om å kjøre en sammenligningstest mellom mine Tekna-hjul og vinterhjul. De har vel respektive B og F i rulle.
Tenker bare grep og sikkerhet, var egentlig reklamen for Michelin CrossClimate som fikk meg til å tenke. Vår og høst er jo disse perfekt, været kan være ganske lumskt slik som nå. Men jeg tror Weatherproof er best. Rullemotstand C om sommeren holder vel for de fleste når man klarer seg med B om vinteren.
Rullemotstand utgjør typisk 30-50% av totalt forbruk avhengig av fart. En forskjell i RRC fra f.eks. 6,5 (A) til 7,8 (C), altså 20% økning av rullemotstand vil bety 6-10% økning av det totale forbruket, eller 10-15 km rekkevidde om sommeren.
Sitat fra: JBS på fredag 15. april 2016, klokken 21:04
Vi er en del kolleger som har købt hos daekleader 5-6 gang, helt uden problemer.
Vi har modtaget dækkene inden for 7 hverdage.
2 af dem har fået leveret direkte hos lokal værksted, resten på arbejdspladser.
Det finnes en norsk versjon av denne nettbutikken, www.dekkleader.com, sikkert samme firma som står bak. Har aldri hørt om noen som har handlet der, så det er fint å høre at de ihvertfall er seriøse i Danmark.
Et enormt poeng må jo være det lune vår og høst og til og med sommerklimaet spesielt i Nord Norge og Innlandet der fjelloverganger hele tiden benyttes (snødekte veier i Juni osv) Ikke Autobahn med fri Fart og 35 varmegrader Norge. Så kan en heller ha et sett helt freshe piggdekk for de 10 dagene med is
MVH
Hvis man ønsker best mulig grep og kjøre tulling på tørr asfalt så er det Yokohama Advan Neova AD08 (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=17303912.129.29914&sowigan=So&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Yokohama&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Yokohama&weiter=10&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=F-B-75-3&details=Ordern&typ=D-114943) man skal kjøpe. 8)
Klarer 0,89G på skid pads med disse, se video fra ca 5:47.
https://youtu.be/tOIAk8TA6b4
Hei
Ja til helga blir sikkert racing sommerdekk gode 8). her er værmeldinga
"Nå kommer vinteren tilbake
Minusgrader og snø kan finne veien helt ned til lavlandet denne helgen."
MVH
Han hadde nok ønsket seg Nokian Weatherproof i dag...
(http://www.adressa.no/incoming/article12636568.ece/l3k8bq/ALTERNATES/w980-default/Endte%20paa%20autovern.jpg)
Bare et problem weatherproof er ikke et ønsket dekk på det Norske markedet. Kun Nordiske vinterdekk og rene sommerdekk.
Helsvart er det ikke da. Her er noen i det norske markedet som faktisk aktivt tilbyr det: http://www.dekkgutta.no/helarsdekk/
Hei
Litt forvirrende den teksten de har skrevet. De har ikke ville skrevet at et helårsdekk tåler Norsk sommer godt (enda bedre enn en mellomeuropeisk).
Ola Nordmann har vel alltid tenkt at om sommeren kjører vi med sommerdekk. Punktum. Så spørsmålet har alltid vært om helårsdekkene er gode nok på vinteren, for med helårsdekk skal man jo ha bare ett sett.
Ideen med å la helårsdekkene primært erstatte sommerdekk er ny. Har aldri sett noe slikt før den nylig omtalte reklamen for Michelin Crossclimate dukket opp. Jeg tror det kan ha noe for seg med dedikerte vinterdekk i desember til februar/mars og helårsdekk vår, sommer og høst. Helårsdekk er beregnet for 0 - 10 plussgrader og har gode våtgrepsegenskaper. Sommerdekk er optimale først i 20 pluss, og hvor ofte er det slike temperaturer? Nordiske vinterdekk er optimale i tosifret antall minus og er mildt sagt elendige i plussgrader og spesielt på vått føre. Altså bør man bruke nordiske vinterdekk bare i minusgrader.
Sitat fra: tomrh på fredag 22. april 2016, klokken 18:23
Helsvart er det ikke da. Her er noen i det norske markedet som faktisk aktivt tilbyr det: http://www.dekkgutta.no/helarsdekk/
En av oss har misforstått her.. Bildet er wheaterproof, ja, men teksten tyder definitivt ikke, for meg, på at det er det dekket de snakker om. Overskriften er jo også tvetydig her "Helårsdekk - Piggfrie vinterdekk". Mener de da at alle piggfrie vinterdekk er helårsdekk?
Piggfrie vinterdekk finnes jo i så mange klassifiseringer, alt fra Nordiske til det amerikanerne kaller "all season" og sånn ca 3 forskjellige kategorier der imellom. Forøvrig, Nokian sine sommerdekk var, i hvert fall før, merket M+S North america only, så de var vel godkjente "vinterdekk" over there, bare for å sette ytterpunktene...
Har man valgt piggdekk, og gidder å legge om noen ganger gjennom vinteren må det jo være knall å ha en slik type dekk som "sommerdekk" og kun ha på klørne når været blir skikkelig j..... Sannelig ikke mange dagene det er behov for skikkelig vinterdekk lenger..
tomrh sine WRD4 har vel sommer-egenskaper som ikke er så utrolig langt bak normale sommerdekk skulle jeg tro, og wheaterproof sikkert enda nærmere.
La selv om til sommerhjul for ei stund siden (selv om jeg kjører piggfritt) og hadde nok følt meg tryggere i dag med wheaterproof :D Møtte kun en dæsj slaps, men når man ser fillene i lufta, har sommerskoene på og MÅ ut å kjøre blir man litt fortenkt om man virkelig må legge om igjen..
Nå har de jo kjørt skremselspropaganda om hvor farlig det er å bruke vinterdekk om sommeren. Men hvor mange dager har vi vel ikke midtvinters med oppimot +10 C og tørr/bar veg.. Er det ikke livsfarlig med nordiske piggfrie da? Sånn sett må det jo være mye bedre å ha ett "helårsdekk" type wheaterproof + et sett skikkelige vinterdekk. Wheaterproof burde jo være vesentlig bedre i +25 C og solsteik enn nordiske piggfrie, og sikkert ikke langt bak renspikka sommerdekk..
Har selv bestandig tenkt sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren.
Nå skal det jo sies at netthandel har endret mye (før fikk man kun kjøpt sommerdekk og nordiske vinterdekk over disk) samt at det vel er et vesentlig bredere utvalg i typer dekk.
Men må si jeg liker denne tankegangen ;)
Man ofrer nok endel veggrep sommerstid med slike dekk kontra rene sommerdekk, men det er mange år og mil siden jeg visste hvor fort det gikk an å kjøre i enhver sving... Så det bryr meg ikke så lenge det ikke er så "svampete" som nordiske, og det er de nok garantert ikke.
Har jeg troa på "helårsdekk" som wheaterproof, crossclimate og andre "4 season tyres"?
Som et "3 season tyre", yes, men tror man sliter på de verste vinterdagene... Men det kan være interessant å prøve
Og vips så ble det føre som ligner bildet tomrh postet, så da ble det omlegg til vinterdekk igjen. Får vel bruk for de 2-3 dager nå, så er det meldt "sommer" igjen..
Problemet for dekkbransjen med Weatherproof er at det takler en Norsk byvinter (=saltsørpe) utrolig bra mens Crossclimate har vel ikke 3 peaks engang og truer ikke piggfrie vinterdekk på samme måte. 2 sett dekk 2 sett felger og Dekkhotell faller jo bort. Resultatet er jo at mange kjører Nordiske piggfrie om sommeren også.
Sitat fra: Eureka på lørdag 23. april 2016, klokken 10:24
Problemet for dekkbransjen med Weatherproof er at det takler en Norsk byvinter (=saltsørpe) utrolig bra mens Crossclimate har vel ikke 3 peaks engang og truer ikke piggfrie vinterdekk på samme måte. 2 sett dekk 2 sett felger og Dekkhotell faller jo bort. Resultatet er jo at mange kjører Nordiske piggfrie om sommeren også.
Joda, crossclimate har visst 3pmsf den ;) Men er ikke godkjent som vinterdekk i Norge.
Disse dekkene burde da takle slaps/saltsørpe meget bra, der er jo god drenering stikkordet. Men "norsk byvinter", hmm, min erfaring er at det verste føret er nettopp i byen. Ofte er det tynt islag i bunn og "melsnø" oppå, et føre som gjør at man stort sett bare seiler rett fram uansett hva man gjør.. Nå skal det jo sies at det som fungerer best på sånt føre er å holde seg hjemme..
Skal man absolutt slippe omlegging ville nå jeg gått for et litt mer vinterpreget dekk, WRD4, Alpin A5 o.l.
Kan biltilsynet bøtlegge hvis et dekk har 3pmsf ???
Sitat fra: Eureka på lørdag 23. april 2016, klokken 16:09
Kan biltilsynet bøtlegge hvis et dekk har 3pmsf ???
Godt spørsmål.. Og når 3pmsf vel er det høyeste merkingen man har pr.d.d. på vinterdekk, hvordan kan de avgjøre hva som er gode nok vinterdekk..?
Det heter seg vel bare "skodd etter forholdene", temmelig vag beskrivelse.
Det er ikke biltilsynet man først skal frykte, skjer det en ulykke og dekk kan gis skylden:
Regress og i verste fall dømt til uaktsomt drap fordi man hadde uegnede dekk.
Og litt mildere, ikke godkjent under PKK.
Da er neste spørsmål bruker forsikringsbransjen STRO lista aktivt ? Som selfølgelig dekkbransjen beskytter sine interesser med. Det er jo store diskusjoner lastebildekk og STRO lista
Aktivt? Det tviler jeg på. Men det kan jo hende de vil gjøre det i tvilstilfeller, eller hvis de snubler borti en kranglefant..
Finner forøvrig ikke Weatherproof der
http://stro.se/wp-content/uploads/2016/02/Vinterd%C3%A4ck-PV-2016-03-07-Norge.pdf
Nei men de har glemt å fjerne de gamle wrg2 dekkene. I Canada defineres 3pmsf dekk som ekte vinterdekk http://www.wheels.ca/news/all-weather-tires-are-not-the-same-as-all-season-and-heres-why/
.
Hvorfor skulle wrg2 fjernes?
Fant en artikkel om CrossClimate som sommerdekk.
http://www.tu.no/artikler/ny-type-dekk-skal-kunne-forlenge-sommerdekk-sesongen-betraktelig/276331
Det poengteres bl.a. at CrossClimate er slitesterkt mens vanlige vinterdekk slites fort ned om sommeren. Vet ikke hva threadwear er men WRD4 har 420 og således mer slitesterkt enn de fleste sommerdekk. Eureka, hva er threadwear på Weatherproof?
Får ikke sjekket det før mandag står på dekket helt ytterst antakelig ?. Quatrac Lite Dekka mine har treadwear 400. WRG2 er forløperen til weatherproof så det er ulogisk at det er på STRO lista da.
Kan se ut som de er ferdig med WRG2 og kjører WRG3 nå, som heller ikke står i lista. Av det jeg finner er de tettere og mer seipet enn weatherproof.
Tipper at de er for nye og derfor ikke kommet med enda.
I tillegg har de W pluss, all weather pluss, wra3 og sikkert noen til.. Det er jo en hel jungel bare hos Nokian.. :-\
Edit: WR A3 og WRG3 ser mistenkelig like ut, så det er kanskje samme dekket.. Forøvrig står A3 i lista ;) Kunne lett valgt WR A3 som sommerdekk jeg :)
Treadwear Weatherproof (Norgesdekket 8))
440 er bra! 8)
Sitat fra: tomrh på fredag 15. april 2016, klokken 22:16
Rullemotstand C om sommeren holder vel for de fleste når man klarer seg med B om vinteren.
Fant helårsdekk med rullemotstand B: Goodyear Vector 4Seasons G2 i 205/60R16 (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=81803676.129.11712&sowigan=GAN&Breite=205&Quer=60&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&m_s=3&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=PKW&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=B-C-67-1&details=Ordern&typ=R-291968). Originalt utstyr på Audi ser det ut som.
Eller Michelin Crossclimate, rulle B, vått A i dim 215/55-16, 215/60-16 (5,03% større enn org. dim så strengt tatt ikke lovlig), eller 225/55-16 (3,48% større enn org)... ?
Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 19:11
Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Tja, men så har jo den 2% mindre omkrets igjen da.. Det spiste vel også noe rekkevidde..
Sitat fra: nr1rayner på fredag 13. mai 2016, klokken 19:55
Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 19:11
Crossclimate har rulle B også i 195/55R16. Heller det enn å gå opp i bredde.
Tja, men så har jo den 2% mindre omkrets igjen da.. Det spiste vel også noe rekkevidde..
Ja sant. Men smalere dekk => lavere luftmotstand og mindre gummi => lettere dekk og mer masse samlet mot sentrum av hjulet => lavere treghetsmoment. Men også lavere klaring mot bakken => høyere luftmotstand (fordi elbiler er flate under). Men alt dette med små variasjoner i dimensjoner blir litt synsing og gjør sikkert svært marginale utslag. Er nok rullemotstandskarakter og lav felgvekt som betyr mest.
Men...har jo også kjørt med WRD4 i 20 grader nå, kunne egentlig godt hatt de som helårsdekk. Behagelige men likevel harde nok. Noe helt annet å kjøre på i sommervarmen enn f.eks. Hakka R2 som blir som rullende gele. Og disse dekka yter som sagt bra om vinteren også. Rulle B i 205/60R16. Threadwear 420, holder i massevis av år. Det ultimate dekket om jeg aldri skal skifte dekk. :)
Må nesten ha eget laboratorium for å finne ut av det der ja..
Etter dine erfaringer står WRD4 høyt opp på lista når det skal handles dekk igjen ;)
Har tilsvarende erfaring med Tristar-dekkene jeg har på X-trailen (Tristar S110), de går nå som helårsdekk. Fungerte meget bra i vinter og ser ingen grunn til å tvile på de i sommer, så har et hjulsett liggende som støvsamler til den... Nå er det jo suv-dekk, så normale vinterdekk til den er nok hardere uansett.
Apropos X-trailen, fant ut i dag at den skal ha nøyaktig lik boltsirkel, impress og navhull som på Leafen.
Så sannelig må jeg se om det er plass til hjulene, 215/65-16, ca 8% større, rullemerking C.
Er det plass til de skal du nok se at det blir en testtur der også ::)
Har jo da 1 felgsett liggende ledig, bare så "synd" at jeg har gode sommer og vinterdekk fra før til Leafen... :P
Hehe, ledige felgsett ja... :D ;D
Jeg har tre komplette hjulsett til Leafen, tre også til mjauen, to hjulsett til fossilen (som også passer på Leafen), et felgsett uten dekk som ikke passer noen av bilene (til oppussing) og fire løse vinterdekk til mjauen. Har hittil klart å selge unna et originalt felgsett til mjauen og kassert noen fæle stålfelger til fossilen, men det er vanskelig å skille seg av med noe... Sånn går det når man blir i overkant interessert. ;D Har faktisk vurdert å kjøpe omleggingsmaskin også, men da klikker vel fruen.
Btw..så du må bare låne flere hjul av meg og teste, nr1rayner ;)
Sitat fra: tomrh på fredag 13. mai 2016, klokken 23:39
Btw..så du må bare låne flere hjul av meg og teste, nr1rayner ;)
Takk for tilbudet tomrh ;D
Dessverre har jeg så forskjellig oppmøtested på jobb, så kjører ingen fast rute. Til tider mye til Orkanger, men dog.. Mister også lademulighet hjemme så kommer til å starte med veldig forskjellig %.. :-[
Det som ville vært interessant er å kjent på egenskapene til WRD4 på vinterføre, men det er forhåpentligvis lenge til enda :P
Husker ikke om jeg har nevnt noen rulletest her på forumet, men har i hvert fall tatt en rulletest med Leafen, så langt med tomrh's sommerhjul, Teknahjulene og mine IG30 vinterhjul.
Tomrh's og mine vinterhjul kunne jeg ikke trekke noen slutning om hvilke som var best. Teknahjulene lå noe under, men legger man inn korrigering for større omkrets blir det ikke så stor forskjell, hastighet lest av fra bilen...
Starter på gitt punkt i N og fra stillestående, leser av hastighet på 2 gitte punkter samt toppfart i nedoverbakken, og videre på 2 punkter bortover en "flate".
Hastighetene har vært ca 41, 51, 56, 47 og 27 km/t.
Ca. GPS-hastighet blir: 37, 46, 50, 42 og 24 km/t.
Tok en test nå med X-trailen og ting tyder på at det er "litt" mer motstand i den:
GPS-hastighet ble: 32, 42, 44, 23. Siste punkt hadde jeg ikke nubbsjans å komme frem til :P
Mulig jeg ikke har plass til hjulene fra X-trailen på Leafen, men jeg har selvfølgelig plass til Leaf-hjulene på X-trailen. Så det kommer kanskje en rulletest med den ;)
Fant denne http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-French-All-Season-Tyre-Test.htm
Også en interessant artikkel https://www.linkedin.com/pulse/tpms-law-drives-all-season-tire-development-europe-david-shaw
Det sto mye interessant her. Det at det trender mot helårsdekk er nok et stykke fram i Norge enda, som det også nevnes. Men mye annet bra som skjer, bet jeg meg merke i at trenden fortsatt går mot lavere rullemotstand, og nå spesielt for originale dekk.
Sitat
Every one of the tire makers I spoke to yesterday confirmed that car makers expect their OE tires to have A-ratings for fuel economy in a 2 to 5 year period. With no compromise on longevity and probably an improvement in wet grip.
Hvorfor Nissan ikke utstyrer sin Leaf med A-dekk originalt allerede i dag er forøvrig kritikkverdig. Bridgestone som har levert OE dekk, har jo allerede en modell EP001S med både rulle A og våtgrep A, som burdte vært levert med bilene. Og som nr1rayner, Yeyeye og jeg fant ut i en annen tråd ("Optimal cruise speed"), så er OE dekk/felg kombo til Tekna et ganske katastrofalt valg for en elbil egentlig. VW har skjønt det og utstyrer sine e-Golfer med Conti e.Contact A-dekk på 16" aero felger. De vinner nok endel rekkevidde på dette.
Jeg tenker at det egentlig er bra at det ikke er toppdekk fra Nissan når det gjelder rullemotstand for sånne som meg som er litt under maksrekkevidde når det gjelder jobbpendling de dagene det er kaldt og det ligger saltsuppe på motorveien.
Jeg har en del valg for å spare strøm når det er worst case om 4-5 år når det begynner å knipe
- Gammelveien inn til Trondheim fra Hommelvik, pga lavere hastighet
- Dekk med bedre rullemotstand
- Webasto/Eberspracher
- Kanskje er jeg så heldig at det har blitt firefelt hele veien fra Stjørdal til Trondheim og kan ligge i 80km/t når det er tofelt og ikke til hinder.
Her om dagen var det +4 C da jeg startet opp, og sank til +3 C etter å kjørt litt, i JUNI!!
Hadde det vært Svalbard, Finnmarksvidda eller fjellområdene skulle jeg skjønt det, vel, Trøndelag har vel verdensrekord i skiftende vær og antall årstider på 1 dag, tror rekorden er 15 eller 16 årstider på en dag :P
Anyways, med sånne temperaturer i en av våre "sommermåneder" heller jeg mer og mer mot Europeiske vinterdekk som sommerdekk.
Hei.
Lurer litt på dette med rullemotstand.
Er dekk med rulle C, til Leaf ok?
Eller må jeg gå for lavere?
Hei
Et rent Sommerdekk anno 2016 for Elbil bør vel være A.
Enig, rulle C er for dårlig, velg A som Eureka sier, sjekk her (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg328997.html#msg328997). Det finnes også B-dekk som er bedre enn andre B-dekk (grenser mot A), som Nokian Hakka Green 2. Kan være aktuelt siden det ble testvinner i årets NAF sommerdekktest.
Men som tråden har vært mye inne på så er det ikke så dumt med helårsdekk som sommerdekk med tanke på nattefrost vår og høst. Alle disse har dessverre rullemotstand C eller dårligere i Leafens standard dimensjon. Hvis man er villig til litt avvik i dimensjon så fås slike dekk med rulle B i 195/55R16, 205/60R16 og 215/55R16, eller 195/65R15 om man har 15".
Jeg har fått tak i 15' felger.
Ser at Kumho har noen dekk med rulle B.
Kumho har dekk med rulle A:
Kumho EcoWing ES01 KH27 195/65R15 91H (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=75378626.129.12865&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=A-C-69-2&details=Ordern&typ=R-250751)
Det finnes flere med rulle A:
Hankook Kinergy Eco K425 195/65R15 95H XL (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=75378626.129.12865&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=A-A-71-2&details=Ordern&typ=D-120645)
Toyo NanoEnergy 2 195/65R15 91V (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=75378626.129.12865&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=A-C-70-2&details=Ordern&typ=R-235608)
Hankook er spesielt interessant siden det også har våtgrep A. Imo det eneste gode alternativet siden jeg mener C i våtgrep er for dårlig.
Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 22:28
Enig, rulle C er for dårlig, velg A som Eureka sier
Tjah, hva har vi egentlig funnet ut om denne dekkmerkingen?
Ser selvfølgelig på dekkmerkingen selv, og går jo selvsagt for A istedet for C, men... Som du selv har sagt ser det vel ut som asiatiske dekk er merkelig bedre enn merking skulle tilsi. Det var vel snakk om piggfri conti 5 vs 6 var det merkbar forskjell.. Sannelig ikke å bli klok på!
Husker ikke hvilken tråd vi snakket om mine, dine og ehh, våre hjul :P Kjørte igjen Ork-Klett, ikke sjekket opp imot Leafspy i dag, men etter SOC fra bilen var forbruket temmelig likt som dine 16" og mine 16" vinter..
EU-merking på rulle er alt vi har å gå etter, vi kan ikke tvile på alt. Oppfordrer alle til å poste dokumenterte avvik fra merking i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28577.0.html
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 21. juni 2016, klokken 19:49
Husker ikke hvilken tråd vi snakket om mine, dine og ehh, våre hjul :P Kjørte igjen Ork-Klett, ikke sjekket opp imot Leafspy i dag, men etter SOC fra bilen var forbruket temmelig likt som dine 16" og mine 16" vinter..
Tekna-hjula dette ja. De skal ha rulle B, mine har rulle B. Skal være likt på flat vei og ellers like forhold. Vi konkluderte med at tunge 17"-felgene øker energibruk i kupert terreng vs lette 16". Og Yokohama IG35 må være grovt feilmerket.
Ja, det er alt vi har å gå etter. Men er man negativ til alt blir man ofte positivt overrasket :P
Ble vel sluttkonklusjonen det ja, men sannelig er det vanskelig å finne en klar konklusjon også da vær og vind spiller så mye inn (hah, det rimet jo 8) ).
Uten å prøvd de, holder jeg en knapp på WRD4 som helårsdekk, var vel i dim 205/60-16 vi fant ut.
Men det er (dessverre) leeenge til jeg har behov for nye sko på bilen ;) Så innen den tid har det vel kommet WRD5, og kanskje andre alternativ..
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:40
Her om dagen var det +4 C da jeg startet opp, og sank til +3 C etter å kjørt litt, i JUNI!!
Hadde det vært Svalbard, Finnmarksvidda eller fjellområdene skulle jeg skjønt det, vel, Trøndelag har vel verdensrekord i skiftende vær og antall årstider på 1 dag, tror rekorden er 15 eller 16 årstider på en dag :P
Anyways, med sånne temperaturer i en av våre "sommermåneder" heller jeg mer og mer mot Europeiske vinterdekk som sommerdekk.
Nå er det juli og temaet helårsdekk/europeiske vinterdekk som sommerdekk er fortsatt like aktuelt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dette-er-sommervaer-i-soer-norge/a/23730150/
Sitat fra: nr1rayner på fredag 13. mai 2016, klokken 18:14
Eller Michelin Crossclimate, rulle B, vått A i dim 215/55-16, 215/60-16 (5,03% større enn org. dim så strengt tatt ikke lovlig), eller 225/55-16 (3,48% større enn org)... ?
Brukererfaring av Crossclimate som soommerdekk i 205/55R16.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28756.msg487702.html#msg487702
Han synes ikke rullemotstanden er spesielt ille, nesten like bra som Conti e.Contact som er merket rulle A.
Når både nr1rayner og denne e-Golf eieren opplever at vinter/helårs dekk ruller bedre enn EU-merket, så lurer jeg på om det kan være slik mer generelt? Jeg skrev i en annen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28420.msg486501.html#msg486501) at myk gummi absorberer små ujevnheter bedre enn hard gummi. Når dekk testes for rullemotstand så skjer det jo i en testmaskin der de rulles mot en trommel som sikkert er helt jevn. Under reell kjøring så er veibanen full av små ujevnheter, spesielt slitt asfalt. Så jeg slenger ut en hypotese:
Kan ulikt underlag være årsaken til større avvik fra EU dekkmerking?
Sitat fra: tomrh på mandag 04. juli 2016, klokken 10:36
Kan ulikt underlag være årsaken til større avvik fra EU dekkmerking?
Absolutt, i Norge har vi generelt grov og slitt asfalt.
Ved EU-merking testes vel dekkene mot ei rulle, muligens også noe på bil, men heller tvilsomt. Underlaget er vel uansett slett som slett kan bli. Resultatene i den virkelige verden kan jo da slå annerledes ut.
Asfalten her til lands består mye av grov stein, så det kan godt hende at mykere gummi takler det bedre, mens på nylagt svart asfalt er det sommerdekk som vinner.
Har ikke testet ny vs gammel asfalt, men det får jo du snart gjort. Dog, mulig det bare blir i tunnelene de asfalterer så det kanskje ikke utgjør så utrolig mye..
Uansett, til valg av sommerdekk og tidligere snakk om helårsdekk osv.
Da jeg kom hjem i dag står det 4, FIRE grader i bilen! For noen dager siden stod det 5 da jeg dro hjemmefra. Riktignok er det gjerne varmt midt på dagen..
Og da skriver vi august!! Ikke at jeg noen gang har vært så opptatt av, eller husket, når man får lov å legge om til piggdekk, men det må da uansett være ganske lenge til. Det er vel kanskje 1.november, altså 2,5 mnd til enda.
Så, her i gården blir det nok ikke kjøpt rene sommerdekk mer, enten skal f.eks. WRD4 prøves ut som helårsdekk, eller så blir det en todelt løsning med noe slikt som Crossclimate, Wheaterproof e.a. litt mindre vinterpreget vinterdekk enn WRD4.
Jommen sa jeg sommer..... 8)
Skal skifte mye tidligere i år jeg også. Rett og slett fordi sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret. Merket det i dag.
Jeg skal fortsette med rene sommerdekk, for jeg gleder meg altfor mye til å teste ut nye dekk.... ::) :D
Sitat fra: tomrh på fredag 12. august 2016, klokken 08:39
sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret
Når har det jo vært høvlet asfalt ei stund på din pendlerveg, og nedsatt hastighet i helltunnelen vel.
Hvordan har du merket dette?
Du er sikker på at de overnevnte faktorer ikke spiller inn, og kun lav temp?
Du har vel brukt endel mar strøm til varme også når det har vært så kaldt...?
Aner ikke. Har pendlet med i-MiEV i sommer. ;)
Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. august 2016, klokken 22:08
Sitat fra: tomrh på fredag 12. august 2016, klokken 08:39
sommerdekka mine får mye høyere rullemotstand når temperaturen går ned i ensifret
Når har det jo vært høvlet asfalt ei stund på din pendlerveg, og nedsatt hastighet i helltunnelen vel.
Hvordan har du merket dette?
Du er sikker på at de overnevnte faktorer ikke spiller inn, og kun lav temp?
Du har vel brukt endel mar strøm til varme også når det har vært så kaldt...?
Brukte skrekkelig mye strøm i morges da. Nå er det nyasfaltert oppå høvlinga i tunnellene, noe som skulle gi lavere rullemotstand. Ikke nedsatt fart heller lenger nå, og i dag forvarmet jeg litt også (på lading) før jeg dro, så forholdene er som de pleier. Likevel nærmest vinterforbruk, like dårlig som med Tekna-hjula dine i våres. ;)
Spørs om ikke utetemperatur vs gummiblanding har mer å si enn rullemotstandskarakter. Noe som igjen taler for å bruke gode kontinentale vinterdekk hele året.
Hvis du tenker sikkerhet så er bruk av vinterdekk året rundt en dårlig løsning.
Sitat fra: Sele på onsdag 17. august 2016, klokken 08:04
Hvis du tenker sikkerhet så er bruk av vinterdekk året rundt en dårlig løsning.
Dette har vi diskutert før i tråden. Du har rett mhp. nordiske vinterdekk. Kontinentale har annerledes gummiblanding og er like sikre å bruke opp til 10-15 plussgrader ihvertfall.
På varme sommerdager gir semi-slicks best grep, på våte sommerdager må man ha god drenering, på kalde høst-/vår-/sommerdager vil trolig et kontinentalt vinterdekk gi best grep.
På harde/kalde vinterdager er det skikkelig nordiske vinterdekk som gjelder, på våte vinterdager er IKKE nordiske vinterdekk best, på varme tørre vinterdager kan man igjen ha slicks...
På en type føre kan Michelin være best, på neste kan Nokian være best osv osv osv..
Så, skal man tenke best mulig sikkerhet må man minst ha 3-4 sett hjul og gjerne legge om hver dag, noen ganger flere ganger pr. dag og andre ganger for hver sving, i hvert fall her i trøndelag..
I tillegg må man bytte mange av dekkene etter 1-2 år, da et f.eks. 5 år gammelt dekk vil ha dårligere gripeevne, ikke bare pga mønsterdybde, men alder og hardhet i gummien.
Hvor langt skal man dra sikkerhets-kortet?
Det viktigste mtp sikkerhet er å vite hvilke dekk man har på bilen og hvilke egenskaper det har og ikke har i forskjellige føre. Er det skikkelig dårlig på våt asfalt så kjører du selvsagt litt roligere hvis det er plaskedammer på asfalten...
Som jeg har skrevet tidligere, dekk er og blir kompromiss.
Uforutsette ting kan selvsagt oppstå, men kjører man etter §3, slik som en kamerat forenkler den:
"Du burde visst"
så kan man faktisk forutsi ganske mye og tilpasse farten deretter.
Sommerdekk på vinterføre er uansett verre enn vinterdekk på sommerføre ;)
Kontinentale vinterdekk virker som et meget godt alternativ hvis man skal holde seg til ett sett.
I Norge mener jeg det er en dårlig løsning og kjøre på samme dekksett året rundt da de vil miste sine egenskaper.
http://www.tv2.no/a/6791450/
Legg merke til at det står "Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren" og det skal jeg ikke krangle på ;)
Legg også merke til at den samme gjengen har påstått at det er bedre med sommerdekk på vinteren enn motsatt, for om vinteren "vet man at det er glatt".........
Sitat fra: Sele på onsdag 17. august 2016, klokken 23:17
I Norge mener jeg det er en dårlig løsning og kjøre på samme dekksett året rundt da de vil miste sine egenskaper.
http://www.tv2.no/a/6791450/
Har postet dette før et sted. Sommerdekk har ofte elendig grep i kald og vått vær. Se på denne hvor Michelin sommerdekk testes mot Michelin kontinentalt vinterdekk i så mye som +10 grader. Se hvor utrolig mye bedre vinterdekket er!
https://www.youtube.com/watch?v=Oi-o_njQW34
Kritikken bør ikke gå på bruk av kontinentale vinterdekk i norsk kald/våt sommer der de faktisk fungerer meget bra, men heller sette spørsmålstegn ved vinteregenskapene. Der er det gjort omfattende målinger som viser at de beste kontinentale tilsvarer et middels nordisk vinterdekk med noe bedre egenskaper på is enn snø relativt sett, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg429070.html#msg429070
Med såpass bra både sommer- og vinteregenskaper er et godt kontinentalt vinterdekk en bra kandidat til bruk året rundt. Personlig vil jeg ikke nøle med å anbefale Nokian WR D4 som helårsdekk etter å ha kjørt med dem i temperaturer fra -17 til +15 grader i all slags vær, til og med på hålke (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg429813.html#msg429813). (I Leaf-dimensjonen har de A i våtgrep(!) - som overgår de fleste sommerdekk.)
Hva gjelder sikkerhet regner jeg med de fleste tenker bremselengde..?
Det som øker denne mest på (spesielt tørt) sommerføre er nok føreren.
Dagens biler har nødbremsassistent eller hva det heter så pent, men hvor godt det fungerer aner jeg ikke.
I en nødssituasjon vil nok de aller fleste tråkke for svakt på bremsen (derav introdusering av dette støttesystemet). Videre kan man jo trekke inn avstand man holder, konsentrasjon, blikk (se langt nok frem) osv osv.
Opplevde denne førerfeilen selv i buss. På bane skulle vi nødbremse på tørr asfalt fra 60 km/t. Tråkket bestemt pedalen omtrent så langt den gikk, og ble samtidig sykt overrasket over hvor fort den greia stoppet. Ble slengt framover og bussen stupte fremover. Slapp da nesten bremsen helt opp i et lite sekund.
Det var vel sånn ca 1 av 2 ganger jeg har tråkket virkelig hardt på bremsepedalen i løpet av 18 år og sikkert snart 1 mill km på veien...
Bremsestrekningen ble forøvrig ca 16-18 meter.
Så om dekkene forlenger den optimale bremselengden med noen meter på tørr asfalt er en av mine minste bekymringer ;)
@tomrh
Kjørte der i dag, var jammen ikke mange meter med ny asfalt, og fortsatt noe høvlet asfalt (som jeg vil tro gir høyere rullemotstand).
Da kom tiden for å skifte ut vårluften i hjulene med fersk og deilig høstluft..
Benyttet samtidig anledningen til å ta noen rulletester.
Samme plass som jeg har nevnt tidligere, men startet ikke nøyaktig på samme sted. Fant meg nå et litt mer nøyaktig punkt så testene skulle bli mest mulig like.
Startet med 3,0 bar (som jeg har kjørt med ca hele tiden), testet så med 2,5 2,0 og til slutt 3,5.
Føltes totalt feil å tappe UT luft av hjulene.. Så tydelig at dekkene "sank" sammen der jeg stod og tappet ut luft fra 3,0 til 2,5.. Regnet derfor med at jeg kom til å se rimelig stor forskjell.
Starter, som sist, fra stillestående og i N. Noterer så hatighet på et gitt punkt under fartsøkning i nedoverbakke, høyeste hastighet samt 1 punkt der det er slak nedoverbakke og hastigheten såvidt synker og ett sluttpunkt som ligger i slak oppoverbakke.
Alle hastigheter avlest fra bilens måler, og selvsagt ikke på millimeteren samme punkt, så det er jo litt give or take..
Noen av de ble kjørt 2 ganger, avvik var da innenfor +/- 1km/t, så ser igjen ut til å være svært konsekvente tall.
Trykk pkt1 max pkt2 pkt3
3,5 40 56 51 37
3,0 40 55 50 35
2,5 39/40 55 48 33
2,0 39/40 54/55 47/48 31/32
Skulle vel gjort dette som en blindtest, så jeg mer kunne følt forskjellen. Det føltes som det trillet tyngre med lavere trykk, men det var jo også forventet.
Jeg forventet at max-hastigheten skulle skille ganske mye, minst 2-3km/t mellom 3,5 og 2,0, kanskje mer også. Så det forundrer meg at hastighet på de pkt1 og max er så lik i alle tester.
Synes det var temmelig liten forskjell i pkt 2 og 3 også, når trykket er så forskjellig.
Men, betryggende nok, er det forskjell, og resultatene går i den retningen som forventet, lavere trykk gir høyere rullemotstand ;)
Med mindre luft i dekkene reduserer du rullediameteren på hjulet (Rettere å si radiusen, altså avstand fra felg til veien), dette vil øke missvisningen på speedometeret. Altså må det tilsi at hastighetsmålingene dine viser for høye verdier med lite luft i dekkene, så faktisk forskjell i bilens hastighet vil være større enn det du har målt ;D
Sitat fra: BE på onsdag 21. september 2016, klokken 21:26
Med mindre luft i dekkene reduserer du rullediameteren på hjulet (Rettere å si radiusen, altså avstand fra felg til veien), dette vil øke missvisningen på speedometeret. Altså må det tilsi at hastighetsmålingene dine viser for høye verdier med lite luft i dekkene, så faktisk forskjell i bilens hastighet vil være større enn det du har målt ;D
Hmm, ja du har jo et poeng der.
Men, såvidt jeg husker fra andre innlegg her en plass blir omkretsen større med mindre luft, selv om radiusen blir mindre.
Da tror jeg nok uansett at lite nøyaktighet i speedometer (hele km) og potensielt lest av på litt forskjellig punkt, spesielt pk3, hvor hastigheten sank ganske fort rett rundt punktet..
En forhandler og selverklært dekkekspert slengte ut dette på TV2 "Broom": http://www.tv2.no/broom/8583830/
Sannsynlig sponset artikkel, men kommenterte for å forklare hvorfor dette blir helt feil, stikk gjerne innom for å gi intetanende folk litt nyttig info..
Artigste kommentar så langt (må jo være sarkasme):
"Nei, det er feil. Produsentene legger inn fiktive verdier for å ha *varierende utvalg'. Det er mye billigere å produsere én dekk-modell for så å kalle dem forskjellige ting, og fortelle at de støyer forskjellig, har ulike våt/tørr-egenskaper osv.."
Ser at dekkprodusentene settes i samme bås som narkolangere og komiske-Ali av mange. Greit med skepsis, men får da være grenser, og man bør for all del skille mellom dekkprodusent og dekkselgere..
Sitat fra: Ourasi på torsdag 22. september 2016, klokken 12:48
Ser at dekkprodusentene settes i samme bås som narkolangere og komiske-Ali av mange. Greit med skepsis, men får da være grenser, og man bør for all del skille mellom dekkprodusent og dekkselgere..
Nå er jeg sikkert svært fordomsfull og kategoriserende når jeg sier dette, men generelt har jeg inntrykk av at elbileiere er høyt utdannede og opplyste individer som søker dokumentasjon og fakta. Mens dekkselgere generelt kanskje ikke er helt der(?) - (med hyggelige unntak da), og de har lettere for å holde liv i myter fordi de har lært dem av andre "eksperter" - dvs. folk med lang erfaring i bransjen som har samlet opp fullt av slike myter. :D Altså kulturkræsj på en måte. :D
Enig vedr. Dekkselgere, der er det mye snodige vesner som tusler rundt, og den "kunnskapen" de innehar videreføres dessverre til nye generasjoner av disse skapningene.. :P
Ingenting er så kult som når du kjøper fire nye dekk, som så mens du står og venter kommer flyvende ned fra 15m oppe, der de var "lagret", og når du sier nei takk til disse etter en hard landing på grus og stål med merker på lik linje med 10 år med fortauskant "ops, did it again", så får du en "tåler det, vettu". Såh, joda, er enig i at det ikke nødvendigvis er de skarpeste knivene i skuffen man treffer på når man tar en tur til den lokale dekkbutikken..
Synd at det f.eks. GoodYear har brukt milliarder på å forske seg frem til, skal presenteres til kundene på slik måte. Mao., så finnes det litt forbedringspotensiale her...
Michelin: Ikke skift dekk før de er nede på 1,6 mm!
http://www.carsuk.net/michelin-say-dont-change-tyres-hit-legal-limit/
Det går imot alle kjente anbefalinger.
Michelin mener at vi kaster dekk altfor tidlig mens det ennå er 30% igjen av levetiden og adresserer et miljøspørsmål her. De mener dekk skal fungere like bra gjennom hele mønsterdybdens levetid.
Sitat fra: tomrh på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:42
Michelin: Ikke skift dekk før de er nede på 1,6 mm!
Det kommer jeg aldri til å følge!
Synes det var temmelig lite mønster igjen i sommerdekkene på X-trailen da jeg skiftet de, tror det var igjen ca 2,5-3mm da. Riktignok ikke Michelin, men mønsterdybde er mønsterdybde..
1,65mm er sannelig ikke mye å møte en regnfull høstkveld med! Eller tordenbyger midt på sommeren..
Mulig det fungerer i statene, men på norske veier med dype hjulspor vil jeg ha mer mønster ja.
Forsåvidt har de et poeng med miljø, men her setter jeg sikkerheten fremfor å slite den siste mm.
Så en youtube-video der de vel testet 1,6 mot 3,0 på våt veg, og det var temmelig drastisk forskjell. Men 3,0 og nye dekk var vel temmelig like såvidt jeg husker.
Sommerdekkene mine (fra 2013) har enda 5-6mm mønster, har vel slitt ca 0,5mm gjennom sommeren, som vel skulle tilsi at jeg får minst 4-5 sesonger til på de.
Da er de 7 år gamle, og vel nær moden for å skiftes uansett pga alder.
Igjen, noe annet i statene der de gjerne har ett sett dekk og derfor sliter mer pr. år.
For all del, mange som sliter ut sine dekk, men så ser jeg jammen ikke bort fra at flertallet starter på både 8. 9. og 10. sesongen med mye mønster igjen...
Så da snurper nok tankene tilbake til tidligere kommentarer om helårsdekk i Norge også ;)
Edit:
Måtte jo søke litt på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=cVMqLmtOIYQ
Så fant jeg jo selvsagt en Continental vs Budget tyres..
Her må vel taes med en klype salt at Continental skal reklamere for seg selv og hvor overlegne deres dekker er..
Samme hastighet som i testen over, 70mph, budget har 31mph på samme sted som Continental står stille på og 14 meter lengre bremselengde.
Rav og Clio i testen over hadde fortsatt ca 50mph med 1,6 på stoppstedet med 3,0mm.
Ekstra bremselengde på 30-44m.
Hvis man skal spare på dekkene må moralen altså bli, kjøp billige dekk og bytt ofte ;)
https://www.youtube.com/watch?v=e2c9Ry0JfMw
Sitat fra: nr1rayner på fredag 12. august 2016, klokken 00:00
Så, her i gården blir det nok ikke kjøpt rene sommerdekk mer, enten skal f.eks. WRD4 prøves ut som helårsdekk, eller så blir det en todelt løsning med noe slikt som Crossclimate, Wheaterproof e.a. litt mindre vinterpreget vinterdekk enn WRD4.
Jommen sa jeg sommer..... 8)
CrossClimate har jeg fått testet grundig i sommer, og det snodige med disse dekkene er at de ikke føles mykere i 30C enn -2C som jeg kjørte i her om dagen. Nå har Michelin vektet sommer mye med disse dekkene, som gjør at de er helt på høyde med rene premium sommerdekk, vått eller tørt, men sannelig så gjør deres gummi/silica-blanding noe naturstridig når de ikke føles hardere i -2C vs 30C+.. Mens alle sommerdekk jeg har testet blir harde som betong i minusgrader, ruller disse like lett og mykt, og med mer eller mindre lik rekkevidde som en pen sommerdag (om man justerer for utetemp vs. kupetemp).
Siden jeg har allerede testet disse på vinteføre ifjor, der de fungerte utmerket , frister det ekstremt å fortsette på disse frem til jul..
Var sikker på at Crossclimate ikke hadde noen form for vintermerking, men ifølge Michelin sin side (http://www.michelin.no/bildekk/michelin-crossclimate) har de 3pmsf..
Da skal de altså være lovlige som vinterdekk såvidt jeg kan forstå.
Jeg har vært sterk skeptisk til "europeiske vinterdekk", og stiller nå samme skepsis til Crossclimate.
Hvilket vinterføre testet du de på?
Vinterdekkene du sikkert har må da vel være bedre på vanskelig vinterføre?
Jeg testet på 0-10 minus ifjor, da mest på fuktige veier frosset til is, usaltet og således ekkelt for de fleste. Utrolig nok var det på dette føret de overrasket mest positivt, mens folk med sommerdekk knapt kom fremover suste jeg forbi og knegget for meg selv. Jeg har testvinner piggfritt, og på dette føret var det knapt forskjell. På rein holke vil jeg garantere at de piggfrie er meget bedre med god margin, siden crossclimate ikke har kledd hele dekket i disse finkuttede sikksakk "sipes". Det dette crossclimate synes å være meget bra på er: snøslaps (svært bra, testet selv), frosset fuktig asfalt (svært bra, testet selv), salta veier i mange minus (svært bra, testet selv). Mao. typisk norsk vinter før jul. Det er disse førene de faktisk er like bra som piggfrie, og bedre på snøslaps og salta vei, samt ruller hinsides mye bedre, spesiellt på våt vei...
I grenland er det notorisk salting på alle veier hele vinteren, så her vil de nok fungere utmerket, men legger om når regn på snø og subzero asfalt setter inn for fullt, der strøing ofte kommer etter man må noe sted på småveiene som ikke saltes.
Så ja, på vanskelig vinterføre som regn på is eller nysnø på ren is vil jeg ikke teste engang, der fungerer selv de beste nordiske piggfrie med nød og neppe. Jeg har ingen illusjoner om at dette er trygt nok for det værste vinteren har å by på, for dette må man ha nordiske piggfrie eller helårsdekk som vekter vinterføre (eller la bilen stå til det er strødd), som Goodyear Vector 4 Gen. 2 som er testet bedre på vinterføre men dårligere på sommerføre, som er troligen neste dekk jeg kjøper for testing..
Merk at Crossclimate er utviklet og testet på nordisk vinterføre, så på 95% av det norsk vinter har å by på, er det helt topp, men de siste 5% er nok ikke helt hjemmebane, noe selv nordiske piggfrie ikke trives med for å si det forsiktig..
Jeg kjøpte Crossclimate for å få komfortabelt sommerdekk, med ekselente overgangsføre egenskaper som bonus, IKKE som helårsdekk. Dette vil også gjelde Goodyear Vector 4 Gen. 2, kommer det værste norsk vinter har å by på, skal jeg ha det beste nordiske piggfrie produsentene har å by på, på bilen, punktum... ;)
Her er en test som er udgivet af FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/vinterdaek/daektest-2016-helaarsdaek-michelin-crossclimate-20555-r16h
Den er fin til brug i vores milde dansk vejr, har to kolleger som køre med både 16 og 17" , de er godt tilfredse, MEN ikke i 30cm sne...
Så i sydnorge og salt på vejen går det. :-)
Nå heter jo tråden "Sommerdekk.." så litt avsporing, men i tråd med tankegang om helårsdekk så er det kanskje ikke helt på viddene likevel..
"Fuktige veier frosset til is"
som vi har mye av på høst/vår er notorisk skummelt og gjerne overraskende da det plutselig i den ene svingen er glatt. Spesielt på høsten da man drøyer med å legge på til vinterdekk til det er hvitt i lufta. Også et svært vanskelig føre da isen er så tynn, så det er lite som biter.
Her har i hvert fall ikke rene sommerdekk noe å stille opp med.
Så veldig positivt at de fungerer der.
Snøslaps og våt-saltede veier er de sikkert bedre på enn spesielt nordisk vinterdekk ja, da dreneringen nok er mange ganger bedre.
Et annet vinterføre som er svært vanskelig er det menneskeskapte (pga salting).
Tynt islag i bunn, melsnø og melslaps på toppen. Der er det utrolig vanskelig å få grep, og ofte er det slik i og rundt kryss. Her er mine Yokohama IG30 (nordiske vinterdekk) elendige. Min andre bil er selvsagt en helt annen biltype (Nissan X-trail), dog temmelig lik vekt. Tristar S110 som jeg har til den fungerer mye bedre på dette føret. Vanskelig å sammenligne fremdrift da den kobler inn bakhjul selv, men opplever den mye bedre på slikt føre.
De har hardere gummi og mindre seiping inn Yoko, så har en mistanke om at europeiske vinter er bedre her enn nordiske, og kanskje også Crossclimate er bedre her enn enkelte nordiske..
Sitat fra: JBS på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 17:05
Her er en test som er udgivet af FDM.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/vinterdaek/daektest-2016-helaarsdaek-michelin-crossclimate-20555-r16h
Den er fin til brug i vores milde dansk vejr, har to kolleger som køre med både 16 og 17" , de er godt tilfredse, MEN ikke i 30cm sne...
Så i sydnorge og salt på vejen går det. :-)
Crossclimate er faktisk ifølge denne testen like god som Vector 4 Gen.2 og bedre enn Nokian WeatherProof på is, da gidder jeg trolig ikke teste Vector 4 Gen. 2. Når man da legger til at Crossclimate er bedre på støy, samt overlegen på sommerføre, er det ikke rart jeg liker dette dekket. Godt å se at danskene er enig med mine erfaringer, faktisk spot on vil jeg si og de er helt enige med meg også på rullemotstand i praksis, selv om noen av de andre måler bedre i lab...
Perfekt for større byer på øst og vestlandet, mer eller mindre året rundt, kan det se ut som, sålenge man ikke kaster seg ut i ubryta vinterveier uten å tenke på hva man faktisk har på "føttene", vel og merke.. Jeg kommer uansett til å legge om til mine nordiske piggfrie når/om vinteren tar tak, men er vi "heldige" blir det en mild vinter med lite snø, og null omlegging, vi får se, men godt å ha valgmuligheten og trygt dekk på overgangsføre..
For å oppsummere litt. Det tradisjonelle rene sommerdekk + rene vinterdekk er vi debattanter i denne tråden ihvertfall ganske enige om er lite optimalt pga kalde vår- og høstmorgener/kvelder med frost. Det har blitt diskutert to "hybride" dekkstrategier for overlapp i mellomsesongen.
1. Sommerdekk som også funker senhøst og tidligvår + rene vinterdekk
2. Vinterdekk som også funker på senvåren og tidlighøsten + rene sommerdekk
For strategi 1 kan det se ut som om Michelin CrossClimate er det rette sommerdekket, ut fra Ourasi sine sommererfaringer.
For strategi 2 holder jeg fortsatt en knapp på Nokian WR D4 som vinterdekk ut fra egne erfaringer fra typisk trøndervinter (sving fra -15 til +5, salting av hovedveier).
Sitter i Hellas med ca 20+ grader, og ser her at noen biler er utstyrt med vinterdekk... Altså ikke mange, men noen få.
Når ca 1% på MC/moped bruker hjelm er vel ikke sikkerhet i høysetet, men likevel, hadde vinterdekk vært livsfarlig på sommerføre samt hatt så elendig slitestyrke som det sies hadde vel ingen brukt slikt her?
De er vel ikke utstyrt med nordiske vinterdekk? ???
De kontinentale greier seg nok bra. 8)
Det er vel det vi kaller helårsdekk...
Så en SUV med Blizzak faktisk.. Niglaner jo ikke på alle selvsagt, men gløtter innimellom når det ikke er annet å se på..
Så en med Nokian W+, og ellers noen som vel går under "all wheater" eller hva de kaller den klassen, mellomting mellom all season og de kontinentale..
Det var visst ikke uvanlig med snø noen dager her..
Men så er det den tiden de har nå, som vel vi også har spesielt på høsten:
Plutselig mye nedbør etter lang tid med bare sol. Da blir all dritt vasket bort og veiene blir utrolig sleip.
Ser ikke bort fra at et helårsdekk gjør det bedre enn sommerdekk på slikt føre, men slike tester eksisterer vel ikke...
Det ser nesten ut som om WRD4 og Weatherproof er omtrent det samme dekket som selges til Forskjellig bruk/marked.