Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Vegard Winther på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:13
OK. Så vi har, som nevnt i en annen tråd, bestemt oss for å kjøpe en S70D.
Men det har vært noen ting som har gjort oss litt usikre (nytt forlag til nasjonal transportplan, ny E6 med fire bompasseringer på en 4 mils strekning der vi bor, konkurranse med model X, model 3 osv.) Tross alt dette så kom vi fram til at jo, dette gjør vi!
Men jo mer jeg leser her på forumet og andre steder, jo mer usikker blir jeg.
Ca 2000 Teslaer i Norge og en tråd på 155 sider med klager og mangler!
Bremser som svikter. Navigasjon som ikke fungerer skikkelig. Batteri som ikke lader i kulde. Dører som ikke kan åpnes i kulde. Varmeapparat som ikke fungerer skikkelig. Dårlige vinduspylere, +++
Frykter at skal bli som å være stormforelska i ei smellvakker dame, bare for å oppdage at hu er high maintenance, vanskelig og tjukt sminka.
Så det jeg lurer på. Er det mange (noen) som angrer på at de har kjøpt en Tesla?
Setter veldig stor pris på tilbakemelding!
Vennlig hilsen Vegard
De som er fornøyd skriver veldig lite.
Det som skaper mest frustrasjon hos de fleste er alt for lang ventetid på servicesenter.
Har nok vært frustrert over en og annen feil, men det har jeg vært med andre biler også.
Om jeg har angret: Aldri.. :) Angrer på at jeg ikke kjøpte før..
Sitat fra: Vegard Winther på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:13
OK. Så vi har, som nevnt i en annen tråd, bestemt oss for å kjøpe en S70D.
Men det har vært noen ting som har gjort oss litt usikre (nytt forlag til nasjonal transportplan, ny E6 med fire bompasseringer på en 4 mils strekning der vi bor, konkurranse med model X, model 3 osv.) Tross alt dette så kom vi fram til at jo, dette gjør vi!
Men jo mer jeg leser her på forumet og andre steder, jo mer usikker blir jeg.
Ca 2000 Teslaer i Norge og en tråd på 155 sider med klager og mangler!
Bremser som svikter. Navigasjon som ikke fungerer skikkelig. Batteri som ikke lader i kulde. Dører som ikke kan åpnes i kulde. Varmeapparat som ikke fungerer skikkelig. Dårlige vinduspylere, +++
Frykter at skal bli som å være stormforelska i ei smellvakker dame, bare for å oppdage at hu er high maintenance, vanskelig og tjukt sminka.
Så det jeg lurer på. Er det mange (noen) som angrer på at de har kjøpt en Tesla?
Setter veldig stor pris på tilbakemelding!
Vennlig hilsen Vegard
Jeg får svare selv om jeg er fornøyd da: veldig fornøyd med bilen, og ville ikke valgt annerledes om jeg kunne valgt på nytt.
Som det blir sagt: De som er fornøyde skriver også veldig lite her inne. Det finnes også et par som står for mye støy, og enkelte som aldri ville vært fornøyde uansett :)
155 sider med klager og mangler er også 1/10 poster med klager, og 9/10 poster med diskusjoner og reaksjoner.
Også er det over 10.000 teslaer i Norge, ikke 2000
Angrer ikke et sekund på valget :) derimot anger jeg på kjøpet av Leaf i 2011.
Noe småplukk har det vært, men løst meget bra på Lade. Var mer småplukk med Leafen og Witro løste ikke alle sakene på en god måte......
Kjøp av en tenisk dubbedings som en bil er så er den omtrent aldri feilfri, men måten forhandler tar imot deg er det viktigste. Og hos Tesla har jeg meget gode erfaringer ;D
Angrer?? Nei!!!
Jeg smiler han hver dag! For en bil, nå kan den jaggu snart parkere i garasjen selv og stenge porten :)
Blir bedre og bedre. Kun hatt problem med selve ladekabel etter 16000km.
Jeg provoserer kanskje litt når jeg hevder at de nye bilene har vesentlig høyere kvalitet enn de gamle.
Anger overhodet ikke!! Angrer kun på at jeg ikke kjøpte før....Har hatt litt småfeil her og der, men slik har det nå vært på alle biler jeg har eid!
All sytingen og klagingen på feil her og der kommer som oftest fra de samme personene her inne, og det virker som at de ikke unner andre å være strålende fornøyd med bilene sine! Det skal liksom ikke gå an! Får ta dem med en klype salt! ::) ::) .... Du kommer ikke til å angre, garantert! ;D
Straks 60 000 km nå på to år.
Noe småpirk ja, men ikke noe som har hemmet bruken av bilen.
Fortsatt ikke lei av bilen faktisk. Tidligere kunne biler jeg hadde eid i mer enn ett år virke som rene brekkmiddelet.
Ikke legg mye vekt på syting og klagingen som enkelte bobler over av.
Jeg fikk min 85D i november. Var litt plagsomt i begynnelsen med en feil på varmeanlegget - kom kald luft ned fra vinduet. Dette ble i all hovedsak løst i software oppgradering tidlig i januar.
Vi har også en 2013 subaru outback. Før vi fikk Tesla så syntes jeg subaruen var helt topp. Den er selvsagt brukt lite i det siste. Tidlig i januar fikk jeg første tur i subaru etter 2 mnd i Tesla. Og for en nedtur. Den fine subaruen faller totalt gjennom mot Tesla. Masse bråk og ingen aks..
Tesla er rett og slett det beste bilkjøpet man kan gjøre i premiumklassen i Norge i dag.
Superladernettverket er helt genialt og gjør at man lett kan kjøre på langtur.
I minus grader får jeg en reell rekkevidde på ca 35 mil. Regner med nærmere 45 om sommeren.
Autopark og autosteer er helt herlig og kraft + 4 hjulsdrift og ++++
Det er bare å glede seg.
Det meste som skrives om Tesla her er ikke syting.
Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte en S85 med Autopilot. Hadde det eksistert alternative produkter med tilsvarende pris, ville jeg nok vært i tvil.
Kvaliteten varierer tydeligvis mye fra bil til bil. Etter 35.000 km, så har det kun vært snakk om småfeil + DU for vår del. I tillegg til bytte av ladekabel.
Bilen har vært på service 1 gang, og på garantireparasjon 1 gang, noe som er helt innenfor første året. Ventetid ca. 3 uker på garantireparasjonen, og den ble utført avtalt dato (baklykter byttet + lagt inn skjerming mot GSM-knatring på stereoanlegg + en DU-fiks).
Det som gjenstår av garanti-saker er taktrekket. Dette trekker seg tilbake, slik at man ser frynsene oppe over førerdørene. Visstnok finnes det ingen fiks for dette ennå, men de skulle følge med.
B Electric-en vår ble utlevert med diverse småfeil den også, noe som også krevde to verkstedsbesøk pga. delebestilling. I tillegg til at den skal inn til SW-oppdatering nå snart.
Sitat fra: krl på lørdag 05. mars 2016, klokken 14:39
Det som gjenstår av garanti-saker er taktrekket. Dette trekker seg tilbake, slik at man ser frynsene oppe over førerdørene. Visstnok finnes det ingen fiks for dette ennå, men de skulle følge med.
Da fikk du samme tilbakemeldingen som meg i 2013. Tror nok ikke det kommer noen fiks siden bilene fremdeles leveres ut slik. Har akseptert at det er slik og lever greit med å legge pakningen på plass med fingeren i ny og ne. Alle biler jeg har sett på har dette - og det begynner å bli noen titalls.
Når garanti/reklamasjonsrett er historie tenker jeg å prøve å punktlime trekket mot baksiden av pakningen slik at den ikke får krype, samtidig som det skal gå an å løsne for å bytte pakningene når de blir slitte. Ah, I love the smell of DIY in the morning. :)
De skal nok få lov til å fikse det ja. Det blir meldt inn nestegang bilen skal på service også, og etter tre forsøk, så må de pent gå med på prisavslag.
31000 km siden juni 2015 og ikke angret et sekund.
Ingen alvorlige feil. Noe småplukk, men det er nesten ikke verdt å nevne engang (stort sett standard feilene som fukt i baklykter osv.). Ikke vært på servicesenter en eneste gang. Noen telefoner til support som har besvart spørsmålene jeg har hatt. Eneste jeg har å utsette på er varmeapparatet som er lettere ustabilt, men siden det har vært stabilt før så regner jeg med at det blir fikset med oppdatering.
Uansett hvor ny og fin bil av annet merke jeg sitter på nå så synes jeg det rister, hakker, bråker og ser generelt gammelt ut.
Veldig fornøyd, ikke et problem eller feil med bilen etter 27.000 km. Mars 2015 mod.
Man kan bli litt svett av å lese her på forumet, men en stor del av bilforumer er å diskutere feil, mangler, ting som ikke virker, ting man ikke vet hvordan virker etc.
Hvis det er noe man lurer på (gjerne noe som er feil), er det naturlig å spørre om her. Mindre naturlig å informere om at girhendelen fungerer som den skal, f.eks :)
Tesla er et ferskt bilmerke i et nytt marked (elbil), så det ville vært merkelig om det ikke hadde vært noen barnesykdommer. Alle etablerte merker har jo feil og mangler de og.
Angrer ikke ett sekund på min bestilling, så får man håpe at det ikke forandrer seg etter at jeg får bilen. :)
Jeg angrer på at jeg ikke har kjøpt ennå, men fremdeles driver og betaler for å holde ei oljetønne i gang...
Jeg angrer kun på at vi ikke kjøpte 2 Teslaer i 2013. Super service og oppfølging, hyggelige kundemottagere, fantastisk bil på alle måter, men selvsagt var det mye armer og bein når Tesla startet uten verksted og ansatte og skulle ordne alt selv med enorm etterspørsel.
Noe småfiks vil det alltid være på nye bilmodeller, men de fleste av oss orker ikke å delta i hylekoret av folk som går fullstendig av hektene fordi det kommer dugg i ryggelyset når det pøsregner. Og en del troll finnes det også her på forumet, modereringen er nærmest fraværende.
Derfor gir dette forumet et helt galt bilde av en produsent og en modell som scorer skyhøyt på kundetilfredshet, enda det er banebrytende teknologi i et kresent premiumsegment.
Vil du ha Tesla? Løp og kjøp!
Angerer ikke ett sekund! Hverken på S85 eller P85D
Emne: Angrer på kjøpet av Tesla?
Svar: Nei
EDIT: Hva gjelder "syting" må trådstarter ta i betraktning tidspunkt for aktuell "syting". "Syting" over feks driveunits som sager tømmer er noticeably fraværende for 2015+ modeller. "SYTING" over feks kalde føtter varierer med Software-updates. Jeg synes det er en kjempespennende bil 8)
Det er egentlig noen veldig få som kan svare ja her- det har vært noen (få) ekte mandagsbiler her. Det fleste bør være svært fornøyde- verdens beste bil når det gjelder langdistansereiser med bærekraftig energi- det kommer generasjoner etter oss som skal kunne leve på denne kloden ;)
Grensesnittet er meget bra, driftskostnadene lave og om man angrer kan man selge bilen med svært lite tap ift andre biler i samme klasse.
Man bør sette ting i perspektiv- overordnet meget bra- men litt rusk i detaljer for noen (-slik man må regne med).
Setter du deg i en Tesla får du en smak av fremtiden.
Har du råd- løp og kjøp :)
Aldri angret, og elsker bilen.
Men tesla sliter en del med kvalitetssikringen og service systemet står i knestående. Men man forstår når man låner f. Eks en ny passat eller Volvo til nesten samme nypris hvor latterlig mye bedre tesla er enn alle konkurrentene.
Finnes det perfekte damer uten problemer?
Tusen takk for tilbakemelding, folkens.
Gått flere runder for å prøve å snakke meg ned fra dette. Kan liksom ikke kjøpe en bil til nærmere 700 000 på impuls ( :
Men ender hver gang opp med å bli sikrere og sikrere. Det blir Tesla ( :
Legg også merke til det at mange av de som skriver mest om "problemer" og kvalitetsutfordringer ofte har både to, tre eller fire Teslaer i signaturen sin. ;)
Det kan være fordi de har den største eksponeringen, dvs mange kjørte kilometer og erfaring med flere biler. Det kan også bety at de er de største entusiastene, selv om entusiasmen kan være riktig så vanskelig å opprettholde til tider. Men det ordner seg som regel til slutt.
Sitat fra: MeTesla på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:54
Angrer?? Nei!!!
Jeg smiler han hver dag! For en bil, nå kan den jaggu snart parkere i garasjen selv og stenge porten :)
Blir bedre og bedre. Kun hatt problem med selve ladekabel etter 16000km.
Jeg provoserer kanskje litt når jeg hevder at de nye bilene har vesentlig høyere kvalitet enn de gamle.
Den kan jo parkere i garasjen selv allerede :)
Jeg kan ta for meg Navigasjonen som du nevnte innledningsvis. La meg først si at Trip Planner er i praksis ubrukelig. Men det er en app som ligger "oppå" navigasjonen og kan skrus av.
Nå nylig på langtur i Europa satt kona med en pad med en alternativ navigasjon og bilens navigasjon og vi valgte da ruter litt etter hvilken vi mente var best. Pad'en sitt kart var nok litt nyere så noen ganger ble den ruta valgt. Og i 130+km/t er det viktig å treffe riktig avkjøring. Hadde det gått med bare bilens navigasjon, antagelig helt fint, men tipper vi hadde gjort en par litt rare valg siden vi selv ikke kjenner veiene.
I Oslo og omegn som jeg kjenner rimelig godt kan jeg velge å overstyre navigasjonen og ta den hovedveien jeg vil og så la nav'en styre meg siste delen. Med enkelte unntak har det fungert knirkefritt i over 2 år.
Nylig satt jeg også på i en under 2 år gammel BMW 5-serie med nypris på over 1,3mill og Tesla sin navigasjon fremstår som milevis bedre.
TLDR: På tross av enkelte problemer (og spesielt med ferger) fremstår Tesla sin navigasjon som noe av det beste du finner integrert i biler, men noen enkle oppdateringer ville gjort den enda bedre.
Cobos
Sven-E: Jeg ser ikke noe behov for å navngi noen brukere her inne, det er bare til å lese på diverse tråder her inne så ser man raskt hvem som går igjen. Gjerne da i tråder som omhandler de som er fornøyd med bilene, opplever lite feil, etc. det blir ofte vridd over til det negative.. :)
Jeg garanterer at han vil bli fornøyd med Tesla kjøpet sitt. Man finner ikke biler i denne prisklassen som per d.d kan matche eller være i nærheten av det Tesla leverer. Så enkelt er det! :)
Jeg kan iallfall si at jeg aldri har angret. (En gang foresten. Litt lite strøm fra hytta. Men tesla'n kan ikke noe for jeg ikke har strøm på hytta...)85D fra april. aldri hatt en bil som har gitt så mye kjøreglede. Blitt noen omveier for å si det slik...
Jeg fikk en 85 d i oktober 2015 og kom ikke hjem fra levering før bilen hadde feilmeldinger. Det tok over en mnd og mye frustrasjoner frem og tilbake for å få fikset disse. Jeg følte ikke at servicesenteret tok dette på alvor før jeg ble en krevende kunde.
Det viste seg at jeg hadde fått utlevert en bil med defekt frontmotor. Det og en del andre småfeil fra dag 0 gjorde meg svært frustret i starten. Men så bestemte jeg meg for å gi bilen en ny sjanse og er nå blitt godt fornøyd med bilen! Det selv om den har en del av de småfeilene som andre rapporterer om og som en burde vært forskånet for med ny bil. Og selv om oppgitt 0-100 ytelse (for min bil ihvertfall) er teori.. Men alt i alt jeg er nå godt fornøyd med bilen. Jeg ville ha elbil med ok rekkevidde og da er det jo pr i dag kun en bil som duger!
Fikk vår i mars 2014 og ikke hatt noen store problemer med bilen. Annet småfiks har Tesla ordnet opp i kjapt og greit. Tror mye av feilene der ute er på tidligere biler og som andre har sagt er nok de som klager mye mer høylydt her på forumet.
Verdens beste bil!!
Tai
Dette er beroligende og oppmuntrende lesing.
Ante ikke at det var mer en 10 000 Telsaer i Norge. Det er jo helt utrolig!
At så mange som 97 % har en eller annen feil virker også ganske utrolig.
Men alt i alt virker dette som ting som lar seg utbedre relativt greit, og da tenker jeg at dette ikke er et stort problem. I alle fall ikke når man får en såpass fantastisk bil. :)
Det er faktisk ikke ok å lage sin egen statistikk helt etter egne følelser.
Å anta er ikke det samme som å lage statistikk.
Det er selvsagt 100% som har feil på bilene da det er ting som lykter som er feil på alle (fukt), men jeg syns ikke det var noe nevneverdig feil, mens andre tilter i vinkel og truer med lensmann og prest! Det er derfor ekstremt stor forskjell også i om folk oppfatter ting som feil eller ikke
Jeg syns ikke ett taktrekk der en må legge på pakningen av og til hindrer meg i å si at bilen var feilfri, for meg må det være ting som trenger å bli fikset før jeg ser på det som feil, at produktet var noe uferdig i starten og derfor fremstår som bedre og bedre jo nyere bilene er er ikke så underlig! Så er det noen ting du skulle tro de kunne fått orden på som går igjen hele tiden...
Tror også du blir fornøyd, for meg og mange andre er ikke det å kjøpe Tesla bare å kjøpe en bil, men mer å være med på fremtiden, litt før alle andre og dermed har jeg også en litt annen forventing til bilen enn om det var en Audi...
Henger meg på, er veldig fornøyd med å eie en Tesla. Koser meg hver dag jeg får kjøre den. Bakdelen er at kona også vil kjøre Tesla, så noen dager blir det Leaf. Men det er også en flott bil på tross av den noe lavere rekkevidden.
85D levert ut i Mai 2015, har 28000km på telleren nå og er strålende fornøyd. En meget bra og pålitelig bil. Angrer ikke 1 sekund. Gleder meg til Model 3 kommer slik at Leaf'en kan byttes ut.
Anta og tro kan gjøres i kirka, ikke greit å slenge ut tall fra eget hode når det gjelder statistikk.
Mvh
Martin
Sitat fra: bjoris på søndag 06. mars 2016, klokken 16:02
Tror også du blir fornøyd, for meg og mange andre er ikke det å kjøpe Tesla bare å kjøpe en bil, men mer å være med på fremtiden, litt før alle andre og dermed har jeg også en litt annen forventing til bilen enn om det var en Audi...
Godt sagt! Dette er mye av det jeg også tenker (og føler) rundt det å skulle kjøpe en Tesla.
Angrer ikke og om jeg skulle være uheldig og vrake bilen og overleve, ville jeg bestilt ny TMS igjen selv om den koster 200 tusen mer enn for to år siden.
85D med 14.000km siden Juni 2015. 0 hull! Har restartet skjermen et par ganger, ellers ingenting. Kunne aldri brukt 700k på noen annen bil enn Tesla om jeg skulle kjøpe bil i dag. Fantasktisk bil på sommer og vinter. Slutta å ta omveier hjem fra jobb kun for noen få måneder siden....
85S fra 2013, 40 000km. Noen feil har det vært, men mitt inntrykk er at Tesla gjør så godt de kan når det er viktig. Fikk tilbud om å fikse fukt i ryggelys (ny list) ved forrige service. Jeg sa de kunne ta det hvis de fikk tid, men at jeg helst ville ha bilen ferdig iløpet av dagen. Dermed ble ikke dette gjort.
Så der har du meg, en fornøyd godfjott og kvalifisert fanboy (ihht til autoriteter på dette forum).
Men har jeg angret? Aldri!
Og foreløpig ser jeg ingen alternativer til min Tesla. Det måtte eventuelt være Model 3.
Angrer ikke. Det smarteste bilvalget jeg har gjort noensinne. Det er en enkelte sider ved selskapet/produksjon/ledelse som ikke er bra. Men de gode sidene overskygger de dårlige, og jeg er strengt talt takknemlig for at Tesla har gjort det de trauste bilprodusentene ikke gidder. Å kjøpe bil fra et annet merke er pt uaktuelt. Har jeg vært irritert på Tesla? Ja. Har jeg angret på kjøp? Nei.
Etter 2 år har jeg vurdert å selge, har nå kjørt 37000. Har aldri angret! Men noen feil har det vært.
Leverte bilen inn for garanti-service for et par uker siden, feil på DU og håndtak som ikke var mulig å åpne passasjer dør forran. Service bestilt i november ble time i slutten av februar, litt lenge å vente for å kunne åpne en dør fra utsiden.
Fikk utlevert en splitter ny BWM 320d xDrive +++ hadde kjørt 150 km, kjørte den en uke, kunne ikke vente med å komme tilbake til Tesla. Vurderer nå ikke lenger å selge! Å kjøre en bråkete og "hakkete" bil fikk meg til å innse hvor fantastisk Tesla er sammenlignet med andre alternativ. Ikke minst hvor mye knapper og lite brukervennlig bil denne 2016 modellen av en BMW var.
Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 06. mars 2016, klokken 20:00
om jeg skulle være uheldig og vrake bilen og overleve, ville jeg bestilt ny TMS igjen
Etter alle objektive mål som finnes, er Model S en av de sikreste bilene på markedet, så du har bedre sjanse til å overleve enn i mange andre biler. Akkurat det poenget, er én av grunnene til å ikke angre. Det er faktisk ganske utrolig at en fersk bilprodusent går rett til topps i crash testene.
Nei. Nei. Nei. Overhodet ikke angret. Har hatt 60, har nå 70D. Og vi har kjørt lange familieferier på kryss og tvers i sørnorge og Sverige. Du får en halv bil fra staten, og etterpå har du ingen utgifter sett bort fra finansiering. Hva kan det være å angre?! Fantastisk bil.
Jeg er helt på nippet til å si jeg angrer på kjøpet. Ikke fordi jeg er så plaget av feilene som har vært, men mer fordi jeg er pisseredd for hva det vil koste å fikse tilsvarende feil etter utløp av 5 års garanti. Heldigvis kjøpte jeg den da dollarkursen var lavere for et par år siden. Ser at timeraten er 1450,- per time på verkstedet....Da blir det 10 875,- per dag. Med tanke på hvor mange 2-3 dagers rehab'er den har hatt blir den dyrere i drift enn Ozzy Osborne. Kommer ikke på alt som er gjort, men alle sidevinduene er skiftet. Ett er skiftet 2 ganger. Bak-akvariene og dørhåndtak er skiftet. Ladekabel er skiftet. Vindusspyler er sluggish... takluken er forresten og skiftet... Er gøy og kjøre.... Volvo dieselbil som lånebil ga en påminnelse om hvor sinnsykt mye bedre Teslaen er å kjøre.
Nå er det jo slik at de som selger bilen for at de er misfornøyde er sjelden dem som frekventerer et entusiastforum ...
Jeg har kjennskap til 2 som solgte sine TMS grunnet kvalitetsmangel.
Begge kom fra premiumbiler , altså ikke Skoda , Toyota eller hva de enn måtte være . Den ene solgte i 2014 og tjente på salget den andre solgte sin p85d til høsten 2015 og gikk breakeven .
Ingen av de to har kjøpt seg ny tesla .
Jeg kunde ikke gå tilbake til fossil men når det kommer et bedre alternativ så har jeg ikke problem med i skifte bilmerke .
Det nok av syting i denne tråden også. Men det er forskjell på å syte og på å angre.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. mars 2016, klokken 22:36
Jeg er helt på nippet til å si jeg angrer på kjøpet. Ikke fordi jeg er så plaget av feilene som har vært, men mer fordi jeg er pisseredd for hva det vil koste å fikse tilsvarende feil etter utløp av 5 års garanti. Heldigvis kjøpte jeg den da dollarkursen var lavere for et par år siden. Ser at timeraten er 1450,- per time på verkstedet....Da blir det 10 875,- per dag. Med tanke på hvor mange 2-3 dagers rehab'er den har hatt blir den dyrere i drift enn Ozzy Osborne. Kommer ikke på alt som er gjort, men alle sidevinduene er skiftet. Ett er skiftet 2 ganger. Bak-akvariene og dørhåndtak er skiftet. Ladekabel er skiftet. Vindusspyler er sluggish... takluken er forresten og skiftet... Er gøy og kjøre.... Volvo dieselbil som lånebil ga en påminnelse om hvor sinnsykt mye bedre Teslaen er å kjøre.
Dette er jo et veldig godt poeng. Planlegger å ha bilen lenge, er ikke så bekymra for verditap. Men hvis det skulle vise seg at bilen allerede etter fem år plutselig blir svinedyr å holde på veien, og når det i tillegg er usikkerhet om den reelle levetiden på bilen (som diskutert i egen tråd), blir man jo litt betenkt.
Dersom du lurer på om mange angrer og bli kvitt bilene sine så ta et søk på Finn.no.
Akuratt nå er det 124 biler til salgs og den laveste har pris på 505 000 den er en ganske skrapet S60 fra Nov14 som er kjøprt over 50 000km. (Om jeg husker riktig så kostet den mindre ny og selger vil da gjør noen kroner etter å hatt bil snart 1.5år og kjørt 50 000km)
Når vi vet at det nærmer seg 12 000 Tesla Model S i Norge så sier det seg selv at de aller aller fleste er svært godt fornøyd og ønsker ikke å selge bilene sine.
Da hadde vi sett helt andre priser på finn og mye mer biler til salgs om mange var missfornøyde.
Antall biler på finn kommer til å stige noe fremover men det er ikke pga missfornøyde men pga fornøyde kunder som oppgraderer til Model X og får utlevering utover sommer/høst.
Sykt spennende å se hva som skjer med MS sine bruktpriser, (ny)salgsvolum, TSLA-kursen og konkurrentenes reaksjoner når M3 kommer.
Veldig artig å være med på det som skjer nå
Sitat fra: Vegard Winther på tirsdag 08. mars 2016, klokken 09:02
Men hvis det skulle vise seg at bilen allerede etter fem år plutselig blir svinedyr å holde på veien, og når det i tillegg er usikkerhet om den reelle levetiden på bilen (som diskutert i egen tråd), blir man jo litt betenkt.
Luftputer og hjuloppheng er egentlig Mercedes. Dvs samme underleverandør, ser ikke hvorfor kvaliteten skulle være verre på Tesla. Takluke kommer også fra kjent underleverandør, og lekker den inne 5 år, får du ny, helder den tett i 5 år, holder den sikkert lengre.
Motor, drivverk og batteri er garantert i 8 år. Da er gigafactory i gang med å lage billigere og større batterier, og bruker du da 200.000 på batteri, har du "ny" bil om 8 år i aller verste fall, sannsynligvis er det ikke nødvendig med bytte da heller, med mindre du vil kjøre kjempelangt.
Karosseri er alu, så rust er ikke problem.
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:00
Luftputer og hjuloppheng er egentlig Mercedes. Dvs samme underleverandør, ser ikke hvorfor kvaliteten skulle være verre på Tesla. Takluke kommer også fra kjent underleverandør, og lekker den inne 5 år, får du ny, helder den tett i 5 år, holder den sikkert lengre.
Motor, drivverk og batteri er garantert i 8 år. Da er gigafactory i gang med å lage billigere og større batterier, og bruker du da 200.000 på batteri, har du "ny" bil om 8 år i aller verste fall, sannsynligvis er det ikke nødvendig med bytte da heller, med mindre du vil kjøre kjempelangt.
Karosseri er alu, så rust er ikke problem.
Da gjenstår det elektriske? Jeg har en fem år gammel iPhone og den begynner å bli rimelig ubrukelig nå...
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 08. mars 2016, klokken 09:44
Sykt spennende å se hva som skjer med MS sine bruktpriser, (ny)salgsvolum, TSLA-kursen og konkurrentenes reaksjoner når M3 kommer.
Veldig artig å være med på det som skjer nå
Helt enig, jeg er superspent og klarer nesten ikke å vente til 31 Mars, men har jo ikkje noe alternativ. Jeg håper nok mer enn tror, men tror litt også på at de er helt nødt til å komme med oppgraderinger til S og X samtidig. Hvis 3 er så fantastisk som de hevder og med neste generasjon teknologi hva nå det måtte være så MÅ jo salget av iallefall S bli rammet om en ikke kommer med noe goodies for S.
Dette med nytt batteri er svært sannsynlig og kanskje er de så tøffe at alle som har fått X får nytt 100 kwh batteri for free? Tipper det ikke koster dem veldig store summer og fylle opp lageret av 90 kwh batteri litt sånn at det bare er handelingen av dette bytte som koster kroner og så at S og X fra nå tilbys med bare 80 og 100 kwh batteri f.eks, heheh, Ja, jeg drømmer meg jo helt bort, men ser at 70D ville blitt ett kupp om den ble 80D:)
Slik vil en jo skille eg fra sin model 3 også, men det finnes mange synspunkter på dette og vi kan spekulere til vi blir blå, svaret får vi 31. mars:)
Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. mars 2016, klokken 13:20
Hvis 3 er så fantastisk som de hevder og med neste generasjon teknologi hva nå det måtte være så MÅ jo salget av iallefall S bli rammet om en ikke kommer med noe goodies for S.
Nei, det tror jeg ikke. Uansett hva Model 3 loves med eller uten, det er ett og ett halvt år før denne skal settes i produksjon (etter de siste signalene fra Tesla). Dette blir som om en annen produsent hadde snakket om - ikke hva som kommer i neste årsmodell, men årsmodellen etter.
Joda, forstår godt at folk reagerer dersom noe nytt kommer dager/uker eller selv noen få måneder etter at de har fått ny bil, men "2 års-modeller" senere? Men klart, dersom lanseringstidspunktet for Model 3 nærmer seg, og det da fortsatt ikke har blitt lansert dette evnt. nye på Model S/X, så kan det hende du får rett. Men neppe det første året.
Tror det er ganske sannsynlig at M3 ikke ruller på norske veier før i 2019 egentlig. Altså ca tre år fra i dag.
For det går vel typisk et halvt år fra den slippes i USA til den kommer hit, og så bør man nok legge til minimum 6mnd i forsinkelse om historikk er noen som helst indikasjon på fremtiden.
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 08. mars 2016, klokken 13:45
Tror det er ganske sannsynlig at M3 ikke ruller på norske veier før i 2019 egentlig. Altså ca tre år fra i dag.
For det går vel typisk et halvt år fra den slippes i USA til den kommer hit, og så bør man nok legge til minimum 6mnd i forsinkelse om historikk er noen som helst indikasjon på fremtiden.
This.
Den viktigste årsaken til at jeg bestilte en Model S, var at jeg innså hvor lang tid det kommer til å ta før jeg kan ha en Model 3 stående foran huset. Jeg regner også med at den 31. mars vet vi fortsatt for lite om egenskapene til Model 3 til at i hvert fall jeg hadde turt å bestille uten videre. Dermed ser jeg på forhånd ingen grunn til å angre på kjøpet av Model S. 8) Og jeg satser på at det også gjenspeiler seg sånn noenlunde i bruktprisene de første årene også.
Det er ett poeng selvsagt at det er lang tid til M3 kommer, men den skal i produksjon siste halvdel av 2017, ikke så mye mer enn ett år til, men vi får se, det er overgangen som blir viktig for Tesla og jeg tror mange kan vente på en bil som har halv pris, om den blir en skikkelig mini S
Bare det faktum at service-sentrene nå bruker 7 mnd på å respondere på feil (etter 2 purringer fra meg, den siste i desember) forteller meg at det finnes utrolig mange biler med feil, og at de fleste er prioritert foran min (min har lekkasje i bakluken, blant annet).
Har nå fått time ved neste Ranger-besøk 28.juli..... altså 1 år etter jeg meldte inn 4 feil.
Jeg har også ventet på mattesett til bilen i 13 mnd.
Det første 1,5 året av eierskapet var service ikke noe problem og jeg var veldig fornøyd.
Om det ikke er mulig å kjøpe Ranger-avtale lengre vil jeg vel gå så langt å si at folk >5 timer unna Service-senter ikke bør kjøpe Tesla.
Sitat fra: MeTesla på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:54
Jeg provoserer kanskje litt når jeg hevder at de nye bilene har vesentlig høyere kvalitet enn de gamle.
Bare så lenge de er nye. Min 2015 var bra til den hadde passert 10.000km så er vi igang igjen. Akkurat som på den gamle Teslaen.
Holdt den SÅ lenge din da ;D
Sitat fra: pej på lørdag 12. mars 2016, klokken 11:58
Sitat fra: MeTesla på lørdag 05. mars 2016, klokken 12:54
Jeg provoserer kanskje litt når jeg hevder at de nye bilene har vesentlig høyere kvalitet enn de gamle.
Bare så lenge de er nye. Min 2015 var bra til den hadde passert 10.000km så er vi igang igjen. Akkurat som på den gamle Teslaen.
Til trådstarter:
IKKE ETT SEKUND HAR JEG ANGRET. IKKE ETT.
Vi har hatt lekkasje i Panotak, skiftet noen deler bak ifm dugg men det er småplukk ift hva jeg har hatt på tidligere nye biler (Audier, og ikke minst serviceoppfølging fra Møller - Helt håpløst).
Når det gjelder folk som klager over lang ventetid på service så vet ikke jeg hva jeg da har gjort galt (eller riktig om du vil). Ringer Tesla i Kristiansand og får time stort sett ila 1-2 uker. Og stort sett er det meg som trenger litt tid for å få dette til å passe i hverdagen, Tesla kunne ofte tatt bilen tidligere.
Men litt tilbake til trådstarter, for Teslaen var inne til en batterisjekk sist torsdag og da fikk jeg utlevert en ny Mercedes. Ikke i min villeste fantasi kan jeg forestille meg hvorfor folk kjøper slike biler. Nøkkelen må opp av lommen for å komme inn, knapper må trykkes på. For å starte bilen må det gjennomgåes ett helt kommers av operasjoner, istedet for å bare sette seg i bilen og kjøre.
Nå trekker jeg det muligens langt, men de nyvinningene som vi etter ett år i Tesla tar for gitt, er absolutte fremskritt som du blir oppmerksom på når du prøver en ICE bil.
Og jeg går ikke tilbake før eventuelt andre billeverandører kommer med tilsvarende nyvinninger i elektrisk utførelse.
Jeg er kjempefornøyd. Snart 2.5 år og 24500 km. Slet litt med umc første mnd men fikk ny, riper i vinduer framme pga dørhåndtak, ellers den bilen jeg har hatt med minst feil.