Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: jkirkebo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:10
Har tenkt å bygge meg nytt batteri til elsykkelen min og da lager jeg like så godt en tråd om det med beskrivelse og bilder. Antar det er noen her som synes slikt er interessant ;)
Mitt gamle batteri er fra 2009 og har blitt mishandlet litt vel mye så det har bare 70% restkapasitet (nå 7Ah, originalt 9.9Ah). Det holder fint til pendlingen sommerstid men er innimellom snaut på vinteren. Forrige batteri var også selvbygget, i triangelform og plassert i rammeveske. Det nye batteriet skal bli omtrent like stort fysisk og skal ha samme antall celler men vil blir på 30Ah 48V. Det har jo skjedd litt med batteriteknologien de siste 7 årene ;)
Etter nøye overveielse har jeg valgt å bruke Sanyo NCR18650GA celler. Dette er celler med høy kapasitet, men som ikke kan levere så mye strøm. Man kan dra 10A ut av de, men 6A er anbefalt maks over tid. Siden jeg skal ha 9 stk. i parallell og trekke maks 51A peak og ca. 20A kontinuerlig er det mer enn godt nok. Kapasiteten ved normalt strømtrekk er 3350mAh, noe som gir meg ca. 30Ah til sammen. Det blir 13 i serie for 48,1V nominell spenning (3,7V per celle). Jeg kommer til å lade batteriet til 4V per celle vanligvis (~75% SOC) og til 4,15V (~95%) om jeg skal på en lengre tur. Siden jeg typisk vil bruke 25% av kapasiteten hver dag vil det si at batteriet vil pendle mellom 50% og 75% SOC, ned til 25% om jeg skulle glemme å lade en dag. Det bør borge for et langt liv.
De 117 cellene er kjøpt herfra: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608
Prisen ble rett i overkant av 4000,- inkl. porto til Sverige (hentet pakken i Strømstad for å slippe 25% mva. og tollgebyr).
Jeg har brukt denne siden til å designe den fysiske formen på batteriet:
http://epowerbikes.ru/constructor-en.php
Eksporterte til en PDF, gjorde om til PNG og tegnet inn farger og pluss-symboler for å viualisere de forskjellige cellegruppene. Jeg har prøvd å få så stor flate mellom hver cellegruppe som mulig, siden jeg skal punktsveise nikkel-strimler. Disse er på 10*0.15mm, dvs. 1,5mm2 hver seg. Dessverre har nikkel bare 25% av strømledeevnen til kobber så hver strimmel tilsvarer litt under 0,4mm2. Det skal gå inntil 50A i korte perioder og 20A kontinuerlig gjennom de, så det gjelder å få så mange som mulig mellom hver gruppe. Strømføringsevnen er beregnet til ca. 6A per strimmel, så 8-9 stk. er bra. Der det ikke er plass til såpass mange kommer jeg til å supplere med 0,75mm2 kobberkabel loddet på strimmelen mellom to celler. Det skal aldri loddes direkte på 18650 celler da varmen vil skade cellene.
Jeg har også kjøpt 7*0,15mm til parallellforbindelsene. Begge typer er handlet på AliExpress:
http://www.aliexpress.com/item/3M-10mm-x-0-15-Pure-Ni-Plate-Nickel-Strip-Tape-For-Li-18650-Battery-Spot/32486727593.html
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-18650-battery-nickel-strip-0-15mm-nickel-plate-li-ion-cell-nickel-belt-Cylindrical/2050759694.html
Batteriet er designet til å passe i nedre del av en rammeveske som jeg har bestilt fra Alpkit i UK. Disse er spesieltilpasset til sykkelen, man sender over en pappmal av rammetriangelet på sykkelen. Den kostet £136 inkl. frakt. Det er satt av plass til BMS i batteripakken, derfor har den "hakket" bak.
Nå har jeg montert sammen den første cellegruppen. Jeg bruker rett og slett limpistol og vanlig universal smeltelim. Enkelt og greit ;)
18650 celler har hele sylinderen som negativt potensiale, mens kun den runde "knappen" på toppen er positiv. Sylinderen er beskyttet av en tynn folie. Dette er ikke godt nok, om en nikkel-strimmel på den positive enden er litt skarp eller blir litt varm kan den trenge gjennom folien på kanten av cellen i den positive enden. Da blir det kortslutning og fyrverkeri. Ekstra isolasjon på toppen er derfor anbefalt, jeg har brukt isolatorer i papp kjøpt på AliExpress: http://www.aliexpress.com/item/200pcs-cardboard-1x18650-battery-Insulators-Electrical-Insulating-Adhesive-Paper/32560825761.html
Det betyr også at cellene i forskjellige cellegrupper bør isoleres godt fra hverandre, siden kun 2x tynn folie ligger i mellom en potensialforskjell på 3,7V. Jeg kommer derfor til å bruke glassfivertape som ekstra isolasjon mellom cellegruppene. Den har jeg ikke ennå, må på Staples og kjøpe i morgen. Derfor blir det med denne ene cellegruppen i dag ;)
Siden jeg ikke får limt sammen flere celler i dag pga. mangel på glassfibertape tenkte jeg at jeg skulle sveise sammen den første gruppen så lenge. 18650 celler tar som tidligere nevnt fort skade av lodding, så den eneste gode måten å koble de sammen på er ved hjelp av punktsveising. Det fungerer ved at man holder to elektroder nær hverandre mot materialet som sveiser og deretter aktiverer sveiseapparatet via en fortpedal. Da sendes det to pulser gjennom elektrodene, først en kort en for å rengjøre og deretter en lengre puls som sveiser sammen materialene. Jeg tipper jeg ligger på en pulslengde på mellom 10 og 15ms nå, og sviesestrømmen er nok i størrelsesorden 1500-2000A eller så.
Profesjonelle punktsveiseapparater for å koble til strømnettet koster flesk, heldigvis finnes det et billigere alternativ for hobbybrukeren:
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=68865
Kostnaden ble $185 inkl. frakt fra Kroatia. Elektronikkort, 2 elektroder og fotpedal er inkludert. I tillegg trengs en 12V strømforsyning (jeg hadde en drøss liggende).
Denne bruker batterier som strømkilde for å sveise, pulslengden er styrt via en PIC og det brukes flere FETs i parallell for å håndtere strømmen. Normalt anbefales et startbatteri (blybatteri) på 60Ah eller så, jeg hadde ikke noe slikt stående men plukket heller sammen 3 stk. celler fra et iMiEV-batteri. Disse ladet jeg opp til 4,08V per stk. og koblet i serie for en spenning på noe over 12V. Det fungerte glimrende ;)
På den positive siden har jeg foreløpig kun satt på parallellkoblingene. Disse vil føre minimalt med strøm og jeg har derfor brukt 7*0,15mm nikkel. Når neste cellegruppe er limt fast bruker jeg 10x0,15mm til seriekoblingen mellom gruppene.
På den negative siden er vi på slutten av batteriet, der ledningen skal kobles til. Her er det derfor brukt 10x0,15mm nikkel på kryss og tvers. Ledningen som skal føre strømmen ut av batteriet kommer jeg til å lodde fast på 5 forskjellige steder på den delen av nikkelstrimmelen som ligger mellom cellene. Da blir ikke cellene så varme at de skades siden nikkelen har stor overflate og avgir varmen raskt. Jeg kommer til å bruke en kraftig loddebolt (100W) og bruke kort tid.
Super prosjekttråd :)
Kult! :)
Batterprosjektet går sakte fremover :) (har mye annet å gjøre også)
Bilde nr. 1 viser glassfibertape som ekstra isolasjon/avstand mellom forskjellige cellegrupper.
Bilde nr. 2 viser ferdig kobling mellom cellegruppe 1 (den nærmest minuspolen på batteriet) og cellegruppe 2. Pga. liten flate mellom disse cellegruppene er det loddet inn 4 stk. 0.75mm2 kabler for å sikre stor nok strømkapasitet. Loddingen er utført på nikkelstrimlene, mellom to batteripoler så varmepåvirkningen på batteriet blir så liten som mulig. Kablene er etterpå limt fast med smeltelim.
Bilde nr. 3 viser andre siden av batteriet, kobling mellom cellegruppe 2 og 3. Her er det stort nok flate mellom cellegruppene så det holder fint med nikkelstrimler alene. 10 stk. er brukt, noe som tilsvarer en kobberledning med tverrsnitt på ca. 3.75mm2. Gaffatapen er over cellegruppe 1 og ble brukt for å sikre at jeg ikke ved et uhell kortsluttet cellegruppe 1 og 2 på denne siden under sveisingen. Det hadde ført til fyrverkeri...
Da har jeg kommet så langt i byggingen som jeg får gjort på noen dager. Det var dessverre en feil i forsendelsen av battericellene så det manglet 10 stk. De manglende cellene er på vei men kommer ikke før om noen dager.
Ellers kan man se på bildet at jeg etterhvert har begynt å legge strimlene på kryss og tvers for å få nok av de mhp. strømføringsevne. Jeg har satset på minimum 9 stk. mellom hver seksjon.
Mens jeg venter på resten av battericellene har jeg ihvertfall fått bestilt BMS til batteriet. Det har ikke latt seg gjøre før nå pga. kinesisk nyttårsfeiring ;)
Har valgt en BesTech HCX-D276 som kan levere 55A kontinuerlig og har en HVC på 4.20V og LVC på 2.80V. Batteripakken er bygget med det formål å få plass til denne "inni pakka", derav "hakket" bak på pakken. BMSen er smal og lang (130x58mm) og 25mm høy. Forhåpentligvis passer den perfekt inn ;)
http://www.bestekpower.com/481v13spcmbmspcbforli-ionli-polymerbatterypack/PCB-D276.html
Jeg bestilte to stk. (som uansett er minimumsbestilling) da jeg trenger en til et annet prosjekt også. Pris ble ca. 535,- pr. stk. inkl. frakt.
Kjempebra prosjekt! Takk for at du deler.
Jeg er interessert i den 2. BMS-en hvis du ikke trenger den.
Har du forresten sjekket at nikkelstripene er solide, ikke bare forniklet på overflaten? Ser endel har blitt lurt på dette.
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:19
Kjempebra prosjekt! Takk for at du deler.
Jeg er interessert i den 2. BMS-en hvis du ikke trenger den.
Har du forresten sjekket at nikkelstripene er solide, ikke bare forniklet på overflaten? Ser endel har blitt lurt på dette.
Skal bruke den andre BMSen til en portabel 12V batteripakke bestående av 11 moduler fra et iMiEV-batteri, en ~300W DC-DC fra 40V til 12V samt en inverter. Dette blir mye lettere å flytte på enn tilsvarende kraftig blybatteri. Kommer tråd på sikt.
Nikkelstrimlene har jeg testet ved å pusse de og legge i vann med masse salt og litt eddik i. De var like fine etter noen dager, så det er ikke forniklet stål nei ;)
Det var et bra tips om hvor man kan kjøpe 18650-celler.
I mange sammenhenger kan det være greit å bestille varer til Sverige, hvis man kan hente varene der.
Jeg har av og til prøvd å finne en posterestante-løsning, hvor jeg henter pakker på et postkontor eller annen form for offentlig hentepunkt, men jeg har ikke klart å få det til. det er Töcksforsområdet jeg har kikka på, men Strømstad er også innen rekkevidde. Finnes det sånne offentlige løsninger, eller må man ha personlige kontakter som man bestiller varene til?
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:52
Det var et bra tips om hvor man kan kjøpe 18650-celler.
I mange sammenhenger kan det være greit å bestille varer til Sverige, hvis man kan hente varene der.
Jeg har av og til prøvd å finne en posterestante-løsning, hvor jeg henter pakker på et postkontor eller annen form for offentlig hentepunkt, men jeg har ikke klart å få det til. Finnes det sånne offentlige løsninger, eller må man ha personlige kontakter som man bestiller varene til?
Hvordan det er i Norge vet jeg ikke men i Sverige er det bare å bestille med Poste Restante til nærmeste Postcenter. Husk at pass er eneste gyldige legitimasjon ved henting.
Bra tråd, super dokumentasjon! Nå som du har en metode for dette så gjenstår bare at du setter en fair pris og begynner å ta bestillinger?
Ditto! Bra tråd også. !!
Det hele høres litt dyrt ut, men det aller beste er at "Reodor Felgen's barn" (hvem var han egenentlig gift med?), er i live - og utfordrer teknologiens grenser! :)
På websidene til Postnord er det ikke enkelt å finne fram til noe Postcenter.
Her fant jeg en oversikt over postnummer hvor Poste Restante er tilgjengelig: http://www.posten.se/soktjanst/postnummersok/resultat.jspv?gatunamn=poste+restante&po=
Det er ikke oppgitt addresser til hentestedene. Her kan jeg søke på postnummer: http://www.postnord.se/sv/verktyg/sok/Sidor/hitta-servicestalle.aspx
Og jeg får fram denne:
PostNord Strömstad Prästängsvägen 15-17 STRÖMSTAD
Men disse Poste Restante tjenestene gjelder vel kun for transportselskaper som bruker PostNord til utlevering?
Og når man bestiller varer, så kan det være vanskelig å vite om transportøren sender til Posten eller til helt andre.
Her fant jeg forresten en tjeneste i Strømstad: http://www.posterestantestromstad.no/priser.html
Jeg tror man trenger å dra til Stømstad, vandre rundt, ta tak i første smilende mennesket man møter der - og forklare situasjonen. Det kan ta flere møter med bosettere i Strømstad.
Svensker - jeg elsker Sverige.
"Lite og godt, er et lykkelig lott".)
(Et Svensk Slagord, fra 1950 eller før.
Jeg kunne leggge til bilder, men regner med at de fleste som leser her - allerede...
:-)
Lenge siden oppdatering nå, det tok lang tid før resten av cellene kom og etterpå var jeg opptatt en ukes tid. Men nå er ihvertfall batteriet ferdig limt, sveiset og påloddet strømledningene (se bilde nr. 1). Jeg har forøvrig målt spenningen på alle cellene før innmontering, de lå alle på 3.697V til 3.701V. En forskjell på bare 4mV altså :)
BMS mangler ennå, men batteriet må jo testes ;) Pakket det derfor godt inn i bobleplast (bilde nr. 2) og ladet det opp til 52.6V (bilde nr. 3). Det tilsvarer litt under 4.05V per celle eller 80% SOC sånn circa. Det er dit jeg kommer til å lade det til hverdags, og så blir det ladet til 4.15V når jeg skal på lengre turer. Så lenge jeg begrenser ladespenningen er det uproblematisk å bruke det uten BMS, med godt balanserte celler er det ingen sjanse for at noen cellegrupper overstiger 4.20V når jeg lader til 52.6V. Styreenheten på sykkelen passer på at spenningen aldri kommer under 39V, som tilsvarer 3.00V per cellegruppe.
Batteriet fungerte upåklagelig under første test. Spenningen sank ikke under 48V ved 40A belastning, det er godt under 10% spenningfall ved tilnærmet full belastning. Klart godkjent.
Ved lading fra 3.7V til 4.05V gikk det forøvrig inn 12.6Ah på batteriet. Siden jeg sjelden vil bruke mer enn 8Ah kan det nok tenkes at jeg begrenser ladespenningen til 52V, eller 4.00V per cellegruppe. Da blir batteriet liggende og pendle mellom 3.8V og 4.0V per cellegruppe til hverdags. Det bør borge for et langt liv. I tillegg er 40A under halvparten av det cellene kan levere peak (som er 9*10A=90A for hele batteriet).
Kult, hvilken styreenhet på sykkelen bruker du? Har du regnet på hva hele pakken har kostet deg i deler? Hvilken lader bruker du? Mange spørsmål ;)
Hvis du ikke har e Cycle Analyst fra ebikes.ca allerede anbefaler jeg den varmt.
Sitat fra: petersv på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:45
Kult, hvilken styreenhet på sykkelen bruker du? Har du regnet på hva hele pakken har kostet deg i deler? Hvilken lader bruker du? Mange spørsmål ;)
Hvis du ikke har e Cycle Analyst fra ebikes.ca allerede anbefaler jeg den varmt.
Styreenheten er en Cycle Analyst v3 og laderen en Cycle Satiator (også fra ebikes.ca).
Hva alt har kostet har jeg ikke regnet på, det er kjøpt inn gjennom flere år. Motoren foran og kontrolleren der er f.eks rundt 6 år gammel, mens bakmotoren kjøpte jeg nylig på "garasjesalg" hos ebikes.ca til 185 dollar (+165 dollar for kontroller).
Mens jeg venter på BMSen til elsykkelbatteriet (er på vei med DHL) har jeg benyttet anledningen til å bygge batteri til fjernlyset på elsykkelen, en Rigid D2 Hyperspot 20W LED (5 grader spredning). Egentlig tenkte jeg å drive denne via en DC-DC (D2en tar 9-32V inn) fra hovedbatteri, men den viste seg å være følsom for støy så lyset forsvant med en gang motoren startet :(
Nåvel, å bygge et greit batteri til den er da ingen sak, og det er god plass i rammeveska.
Etter litt fundering falt jeg ned på 6s2p med 18650-celler. Greit med litt spenning siden det går raskere å lade opp og dessuten krever tynnere kabel (6s er 22.2v nominelt) men 6s er også maks av hva balanseladeren min klarer i slengen. 8s er for mye i forhold til tillatt innspenning på lykta. 7s kunne jeg brukt men 6s var mest praktisk. Kjøpte da de billigste cellene jeg fant på NKON i det øyeblikket:
http://ru.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-18650-b4-2600.html
Jeg ga bare €1,80 pr. stk, nå har de steget litt men andre celler er å få til et stykke under €2.Kostnaden min for 12 stk. ble €30,18 inkl. frakt. Det er godt under 350 kroners-grensa så pakken skled rett igjennom tollen uten ekstra kostnader.
For å montere de enkelt sammen kjøpte jeg en 200-pack med holdere som kan settes sammen hvordan man vil. Kjekt produkt, og 200 stk. kostet bare $12,28. Etter å ha punktsveiset sammen pakken med 7*0,15mm nikkel ble det som på det første bildet under.
Holdere: http://www.aliexpress.com/item/200Pcs-lot-18650-Battery-Holder-Bracket-Cylindrical-Bracket-18650-li-ionCell-Holder-Flameresistant-Safety-Anti-Vibration/32526707272.html
Deretter monterte jeg balanseringskabel (bilde nr. 2, hadde en liggende fra før) samt strømkabel (16AWG silikonisolert med 30A Anderson Powerpole) og BMS (bilde 3). BMSen ga jeg $9,96 for, dvs. det var da 2 stk. Så da har jeg en til et annet prosjekt ;)
BMS: http://www.aliexpress.com/item/2PCS-alot-3S-TO-6S-BMS-PCM-li-ion-battery-protection-board-electric-sprayer-battery-protection/32370393547.html
Etterpå ble batteriet pakket inn i 2mm tykk skumplast og tapet med duct-tape (bilde 4). Til slutt en finish med krympestrømpe (bilde 5). Den kostet meg $8,59 for 3 meter, da har jeg masse til overs til senere bruk.
Krympestrømpe: http://www.aliexpress.com/item/PVC-Heat-Shrink-Tubing-135mm-Diameter-85mm-New-High-Quality-Color-Selectable/32603101637.html
Pakken ferdig er da på 22,2V nominelt og 5,2Ah. Til sammen 115Wh, men jeg lader til maks 4,05V og lader den ikke helt ut så det blir omkring 90Wh utnyttbart noe som gir meg drøye 4 timers brukstid. Mao. behøver jeg neppe å lade oftere enn en gang i uka i vinterhalvåret ;) Ladingen gjør jeg med samme lader som brukes til hovedbatteriet (en Cycle Satiator), den er fullt programmerbar med forskjellige profiler og PC-tilkobling.
Et par ganger i året kommer jeg til å koble pakken til balanserningsladeren (en BC168) og sjekke at alle cellegruppene er i balanse (og evt. balansere den om de ikke er det). BMS kan også balansere men da må pakken lades til 4,20V og det ønsker jeg ikke. BMSen blir derfor kun brukt som en ren beskyttelse om overopplading og -utlading.
Totalt kom alt jeg kjøpte inn på ca. 550 kroner men da har jeg masse holdere, krympestrømpe og en BMS til overs.
Flott at du legger ut så masse nyttig info med linker og priser jkirkebo :)
Jeg hadde i grunnen slått fra meg å lage egne batteripakker, men med info fra deg blir det mye lettere å lage dem selv!
Kult å se slike prosjekt :)
Flott at du legger ved masse bilder så andre kan følge etter\lære av det du gjør. Blir så mye enklere\billigere for oss andre som også vil lage egne batterier istedenfor å betale blodpris i butikken ;)
Ja, ytterst fascinerende, takk! Jeg trenger en ny hobby til vinteren (etter at sommerhobbyen - en gammel trebåt uten el-anlegg - er ferdig) - og det du driver med her er en Inspirasjon, og vil være en flott utfordring, se om man kan holde de gamle hjernecellene "ladet" fremover! :)
Slutter meg til skrytet av de over. Veldig kjekt å se bilder og beskrivelser av byggingen, samt linker til de forskjellige delene som er brukt. Holder på med et el-sykkelprosjekt selv og har lyst å bygge mitt eget batteri, men blir nok å kjøpe det første batteriet ferdig, for så å bygge neste selv. Blir nok ikke noe å spare på å bygge batteriet selv når jeg må investere i en punktsveiser, men vil gjøre det mest fordi jeg har lyst og kan skreddersy batteriet til formålet. Dessuten gir det alltid en god følelse å ha laget ting selv, og man blir rikere på kunnskap og ferdigheter.
Sitat fra: FlyByFun på tirsdag 03. mai 2016, klokken 02:23
Slutter meg til skrytet av de over. Veldig kjekt å se bilder og beskrivelser av byggingen, samt linker til de forskjellige delene som er brukt. Holder på med et el-sykkelprosjekt selv og har lyst å bygge mitt eget batteri, men blir nok å kjøpe det første batteriet ferdig, for så å bygge neste selv. Blir nok ikke noe å spare på å bygge batteriet selv når jeg må investere i en punktsveiser, men vil gjøre det mest fordi jeg har lyst og kan skreddersy batteriet til formålet. Dessuten gir det alltid en god følelse å ha laget ting selv, og man blir rikere på kunnskap og ferdigheter.
Jeg har dessverre ikke fått gjort ferdig denne tråden, men BMSen har ihverfall ankommet og jeg skal montere den så snart jeg får tid. Må bare bli ferdig med oppussingen av spisestuen først ;)
Noe nytt å melde her? Vi venter i spenning ;)
Sitat fra: petersv på søndag 19. juni 2016, klokken 22:16
Noe nytt å melde her? Vi venter i spenning ;)
Beklager, har vært opptatt med oppussing og ferie så jeg har ikke fått tid til å ordne resten. Skal fikse det så snart jeg rekker ;)
Kjenner til det med at tida ikke strekker til ;)
Hvis det er noen som vil låne utstyr til å lage sitt eget batteri er det bare å sende meg en PM. Holder til i Bergensområdet. Kan også gjøre jobben hvis du vet hva du vil ha :) Har en del celler igjen fra forrige kjøp hvis noen er interessert i det også :)
Heisann, hva er siste nytt? Ferdig? :+1:
Tenkte jeg skulle begynne som batteribygger for elsykkel og for å skifte ut slitne batterier i batteridrill.
Er det noen det går an å låne / leie en punktsveis av noen dager.
Den er svindyr så jeg tenkte jeg skulle prøve litt før jeg kjøper en selv.
kWeld har en DIY sveiser hvor man stiller in energien.
https://www.keenlab.de/index.php/product-category/kspot-welder-kit/
Vurderer å skaffe en selv, blir vel runt 2000 - 2500 for DIY-kit, inkludert frakt og moms.
Jeg har en SUNKKO 788H, kjøpt på eBay for 1500 kr inkl frakt.
Funker helt fint.. men den går varm om man skal sveise mye.. en termostat slår den av så den kan kjøle seg ned 10 min før man får fortsette.
Og den krever litt trege sikringer i huset..
Ville tipse om at det er en kar på leieting.no som leier bort sin punktsveiser:
https://leieting.no/listings/138974-sunkko-788h-batteri-punkt-sveiser
Bare synd (for meg) at han bor i Asker. Har et prosjekt som venter på litt tid, kjærlighet og en punktsveiser.
Edit: brainfart på stedsangivelse..
Hvor holder du til jorgenbsk?
Jeg bor i Oslo og kan godt leie den ut noen dagee for en liten slant.
Sitat fra: Olee på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:03
Hvor holder du til jorgenbsk?
Bergen :)