Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: mags på fredag 05. februar 2016, klokken 11:03
Hei.
EU kontroll og ikke godkjent pga rust - bremseskiver.
Fått noen absurde pristilbud. AutoElite på Ensjø skal ha 6000!!!!! for to stk bremseskiver. Snakka med en verksstedmann - han påstod at det er det mest sinnsyke han har hørt. Han mente det burde være mulig å få det til en 1200 - 1400 til sammen for to stk.
Er det noen som har erfaring med å ha skifta og kjøpt bremseskiver som ligger lavere enn dette. Har leita litt rundt på engelske og tyske sider, der ligger bremseskiver på rundt 300 kr stk. Men få eller ingen som lagerfører dette.
Tar i mot tips med glede.
Magnus :)
Skal være grei jobb å fikse selv, vet noen her inne har gjort det. De svarer sikkert.
Skiver:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremseskive/bremseskive-foran-levparvis-prisstk-ps1884a02-0986479134no
Klosser:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremsebelegg/bremseklosser-foran-ps161a02-1199--02no
Hva denne er til vet jeg ikke:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremsebelegg/monteringssett-for-belegg-foran-ps163a02-Q1677no
Dette er jo helt sinnsyke priser. For de som kan lese tysk: http://www.bremsen.com/
Websiden deres sier at de er på lager.
Reservedeler av kjente merker (Bosch, Mann, etc) til under halv pris i forhold til Mekonomen. Ikke sikker om de leverer til Norge, men jeg er jevnlig i Tyskland og få slikt tilsendt til en tysk adresse og ta de med derifra.
Dersom tykkelsen er ok skal det gå an å dreie dem - noen som vet hvem som tar slike jobber? Et bremseverksted eller mekanisk verksted burde kunne gjøre det.
Garanti ? Service ?
Hei. Har byttet skiver som jeg kjøpte på Mekonomen. Ser at det er bedre metall i de orginal skivene. Anbefaler å ta vare på orginal skivene og få noen til å dreie dem opp. Minne hadde bare rustet på innsiden. Har dessverre ikke tilgang til dreiebenk som er stor nok.
Har kjørt 65 000km, smører og renser bremser vår/høst(hjulskift). Ser bra ut ennå.
Sitat fra: erik e på fredag 05. februar 2016, klokken 14:07
Garanti ? Service ?
Garanti på rust på bremsene?
??? Var nok ikke så godt innlegg. Men lurte på om folk har hatt service. Men tror skivene hadde vært OK om det var tatt årlig service.
Som jeg med flere har påpekt tidligere; det er viktig å daglig i møkkasesongen å få opp litt fart, sette girvelger i N og trå til litt hardt på bremsen. Da er det kun de "mekaniske" bremsene som virker - og man får både litt friksjon, bevegelse og temperatur i bremsene. Mine bremser har rullet snart 60.000km og er så gode som nye. Skal legge til at jeg vipper ut klossene for litt stell når jeg legger om til sommerhjul. :)
Inspirert av denne tråden undersøkte jeg mine bremser på min Ion idag. Det var temmelig mye overflaterust på hele bremseskive. Jeg tok meg en tur opp Fanafjellet (i Bergen) og satt på N og bremset hele veien nedover. Bremsene var fin og blank og dum som jeg var skulle jeg føle hvor glatt de var. Ouch det var varmt... >:(
Sitat fra: erik e på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:10
Sitat fra: erik e på fredag 05. februar 2016, klokken 19:47
Har kjørt 65 000km, smører og renser bremser vår/høst(hjulskift). Ser bra ut ennå.
Tar ut bremseklosser,rengjør for smuss,salt og rust. Smører anleggsflater med bremsefett. Pusser bremseflater med sandpapir. Bak tar jeg av tromler og rengjør for støv. Tror fuktig støv gjør at noen opplever "låsing" av bakhjul ved fuktig kaldt vær.
Imponerende! Jeg får prøve å ta en liknende runde når jeg legger om til sommerdekk.
Jeg har tromler bak på fossilbilen også. Aldri gjort noe spesielt utover å bevisst bremse hardt ved jevne mellomrom. På 9 år har jeg aldri hatt problemer med verken skiver eller tromler. Overflaterust blir det selvfølgelig, men ikke noe som har blitt påpekt ifm. EU-kontroll.
Kvalitet på bremseskiver på noen merker er mye dårligere enn for noen år siden. Tåler verken høy varme eller saltlake.
Noen som vet deleprisen på skiver og klosser på merkeverksted? Ikke sikkert det er så ille - ref. sist service jeg hadde da selve deleprisen på pollenfilteret var langt under mekonomen etc (men så tok de det igjen på selve jobben med å installere).
Det er fint med tips til billige deler, men akkurat bremser og dekk er ikke det jeg ønsker å spare penger på. Selve jobben med å skifte de ser jo imidlertid ganske grei ut, så der kan man jo spare et par lapper.
Rockauto har jo bremseskiver fra 150,- Velger men litt bedre kvalitet så kan man få ett sett med både skriver og klosser til begge sider foran for ca 700,- sjøfrakt med jetcarrier og mva så havner man vel rundt 14-1500,- Sikkert ikke verdens beste kvalitet, men sikkert helt ok. Hvis flere bestiller samtidig så går jo fraktprisen ned.
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det. For det første er det viktig at friksjonen her er korrekt, så å smøre eller spraye på noe som helst her er fy-fy. For det andre så vil jo dette laget med zink slites bort ved første oppbremsing.
Er det selve randen eller senteret av skiven du sprayer så gjør det vel ingen skade men det tjener heller ingen hensikt. Litt rust der gjør ingenting.
Eneste metode jeg tror funker for å holde bremseskiverust unna er å bremse skikkelig hardt ofte - helst ved slutten av hver kjøretur. Pluss å pusse evt. rust av skivene ifm. hjulskift.
Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det.
I fjor høst fulgte jeg rådet fra denne karen på Leaf-forumet (leafnor) og sprayet alt. Det som havnet på bremseflaten tørket jeg bare vekk umiddelbart med litt papir. Funker så bra atte. 8)
Vil tru at zinken vil ha en viss "anode"effekt også når den ikke er på selve bremseflaten men bare litt utforbi.
Sprayet ny runde i forb. med dekkskift. Sprayet bak også (forrige gang tok jeg bare skivebremsene foran). Tørket av med svamp det som havnet på skivene, kjørte deretter en tur for å "bremse vekk" og polere bremseskivene. Vedlegger før- og etterbilder.
Fint triks det der, men det er vel mest for det kosmetiske? Godset på bremsetrommelen bak og skiven/senteret foran er jo så tykt at den rusten ikke spiller noen som helst rolle. De delene blir slitt og byttes lenge før rusten tar de.
De syltynne blikkplatene i karosseriet er en annen historie, men der har jeg heldigvis ikke sett rust ennå.
Har en eldre eksosbil der jeg nylig fikk 2'er feil på bremseskjold (nytt punkt på EU kontroll). Den har ikke blitt zinksprayet inntil jeg lærte trikset i fjor høst, og bremseskjoldene har smuldret sakte bort. Måtte skifte det verste med beskjed om at de andre garantert blir anmerkning neste gang. Disse kan med fordel sprayes, og jeg tror bremseskivene holder lengre også om de sprayes langs kanten. Og når jeg først sprayer, tar jeg det aller meste. Rust tærer..