Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: mags på fredag 05. februar 2016, klokken 11:03

Tittel: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: magsfredag 05. februar 2016, klokken 11:03
Hei.

EU kontroll og ikke godkjent pga rust - bremseskiver.

Fått noen absurde pristilbud. AutoElite på Ensjø skal ha 6000!!!!! for to stk bremseskiver. Snakka med en verksstedmann - han påstod at det er det mest sinnsyke han har hørt. Han mente det burde være mulig å få det til en 1200 - 1400 til sammen for to stk.

Er det noen som har erfaring med å ha skifta og kjøpt bremseskiver som ligger lavere enn dette. Har leita litt rundt på engelske og tyske sider, der ligger bremseskiver på rundt 300 kr stk. Men få eller ingen som lagerfører dette.

Tar i mot tips med glede.

Magnus :)
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: asbkarfredag 05. februar 2016, klokken 13:06
Skal være grei jobb å fikse selv, vet noen her inne har gjort det. De svarer sikkert.

Skiver:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremseskive/bremseskive-foran-levparvis-prisstk-ps1884a02-0986479134no

Klosser:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremsebelegg/bremseklosser-foran-ps161a02-1199--02no

Hva denne er til vet jeg ikke:
http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremsebelegg/monteringssett-for-belegg-foran-ps163a02-Q1677no
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Fanafjordfredag 05. februar 2016, klokken 13:23
Dette er jo helt sinnsyke priser. For de som kan lese tysk: http://www.bremsen.com/ 

Websiden deres sier at de er på lager.

Reservedeler av kjente merker (Bosch, Mann, etc) til under halv pris i forhold til Mekonomen. Ikke sikker om de leverer til Norge, men jeg er jevnlig i Tyskland og få slikt tilsendt til en tysk adresse og ta de med derifra.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: lettrusfredag 05. februar 2016, klokken 13:28
Dersom tykkelsen er ok skal det gå an å dreie dem - noen som vet hvem som tar slike jobber? Et bremseverksted eller mekanisk verksted burde kunne gjøre det.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik efredag 05. februar 2016, klokken 14:07
Garanti ?  Service ?
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Sun69fredag 05. februar 2016, klokken 14:17
Hei. Har byttet skiver som jeg kjøpte på Mekonomen. Ser at det er bedre metall i de orginal skivene. Anbefaler å ta vare på orginal skivene og få noen til å dreie dem opp. Minne hadde bare rustet på innsiden. Har dessverre ikke tilgang til dreiebenk som er stor nok.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik efredag 05. februar 2016, klokken 19:47
Har kjørt 65 000km, smører og renser bremser vår/høst(hjulskift). Ser bra ut ennå.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Homecastfredag 05. februar 2016, klokken 19:58
Sitat fra: erik e på fredag 05. februar 2016, klokken 14:07
Garanti ?  Service ?

Garanti på rust på bremsene?
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik efredag 05. februar 2016, klokken 21:24
??? Var nok ikke så godt innlegg.  Men lurte på om folk har hatt service. Men tror skivene hadde vært OK om det var tatt årlig service.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Mr.Zerofredag 05. februar 2016, klokken 22:50
Som jeg med flere har påpekt tidligere; det er viktig å daglig i møkkasesongen å få opp litt fart, sette girvelger i N og trå til litt hardt på bremsen. Da er det kun de "mekaniske" bremsene som virker - og man får både litt friksjon, bevegelse og temperatur i bremsene. Mine bremser har rullet snart 60.000km og er så gode som nye. Skal legge til at jeg vipper ut klossene for litt stell når jeg legger om til sommerhjul. :)
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik elørdag 06. februar 2016, klokken 10:10
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Fanafjordlørdag 06. februar 2016, klokken 17:34
Inspirert av denne tråden undersøkte jeg mine bremser på min Ion idag. Det var temmelig mye overflaterust på hele bremseskive. Jeg tok meg en tur opp Fanafjellet (i Bergen) og satt på N og bremset hele veien nedover. Bremsene var fin og blank og dum som jeg var skulle jeg føle hvor glatt de var. Ouch det var varmt...  >:(
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 06. februar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: erik e på lørdag 06. februar 2016, klokken 10:10
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: evolelørdag 06. februar 2016, klokken 22:21
Sitat fra: erik e på fredag 05. februar 2016, klokken 19:47
Har kjørt 65 000km, smører og renser bremser vår/høst(hjulskift). Ser bra ut ennå.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik esøndag 07. februar 2016, klokken 09:05
Tar ut bremseklosser,rengjør for smuss,salt og rust. Smører anleggsflater med bremsefett. Pusser bremseflater med sandpapir. Bak tar jeg av tromler og rengjør for støv. Tror fuktig støv gjør at noen opplever "låsing" av bakhjul ved fuktig kaldt vær.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: evolesøndag 07. februar 2016, klokken 09:22
Imponerende! Jeg får prøve å ta en liknende runde når jeg legger om til sommerdekk.

Jeg har tromler bak på fossilbilen også. Aldri gjort noe spesielt utover å bevisst bremse hardt ved jevne mellomrom. På 9 år har jeg aldri hatt problemer med verken skiver eller tromler. Overflaterust blir det selvfølgelig, men ikke noe som har blitt påpekt ifm. EU-kontroll.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: erik esøndag 07. februar 2016, klokken 09:48
Kvalitet på bremseskiver på noen merker er mye dårligere enn for noen år siden. Tåler verken høy varme eller saltlake.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Beamer Screamersøndag 07. februar 2016, klokken 21:32
Noen som vet deleprisen på skiver og klosser på merkeverksted? Ikke sikkert det er så ille - ref. sist service jeg hadde da selve deleprisen på pollenfilteret var langt under mekonomen etc (men så tok de det igjen på selve jobben med å installere).

Det er fint med tips til billige deler, men akkurat bremser og dekk er ikke det jeg ønsker å spare penger på. Selve jobben med å skifte de ser jo imidlertid ganske grei ut, så der kan man jo spare et par lapper.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: pwbmandag 08. februar 2016, klokken 07:39
Rockauto har jo bremseskiver fra 150,- Velger men litt bedre kvalitet så kan man få ett sett med både skriver og klosser til begge sider foran for ca 700,- sjøfrakt med jetcarrier og mva så havner man vel rundt 14-1500,- Sikkert ikke verdens beste kvalitet, men sikkert helt ok. Hvis flere bestiller samtidig så går jo fraktprisen ned.


Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: AppleKnockermandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Beamer Screamertirsdag 16. februar 2016, klokken 20:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.

Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det. For det første er det viktig at friksjonen her er korrekt, så å smøre eller spraye på noe som helst her er fy-fy. For det andre så vil jo dette laget med zink slites bort ved første oppbremsing.

Er det selve randen eller senteret av skiven du sprayer så gjør det vel ingen skade men det tjener heller ingen hensikt. Litt rust der gjør ingenting.

Eneste metode jeg tror funker for å holde bremseskiverust unna er å bremse skikkelig hardt ofte - helst ved slutten av hver kjøretur. Pluss å pusse evt. rust av skivene ifm. hjulskift.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: tomrhonsdag 17. februar 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. februar 2016, klokken 23:13
En kar på Leaf forumet som har beskrevet en prosess med å spraye bremsene med Zink spray. Det fungerer visstnok strålende for ham. Jeg har gjort det selv før vintersesongen, men det er litt tidlig å se hvordan det arter seg på min bil.
Hvis det er selve "bremseflaten" på skivene du sprayer så vil jeg sterkt fraråde det.
I fjor høst fulgte jeg rådet fra denne karen på Leaf-forumet (leafnor) og sprayet alt. Det som havnet på bremseflaten tørket jeg bare vekk umiddelbart med litt papir. Funker så bra atte.  8)
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Fanafjordonsdag 17. februar 2016, klokken 12:30
Vil tru at zinken vil ha en viss "anode"effekt også når den ikke er på selve bremseflaten men bare litt utforbi.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: tomrhmandag 28. mars 2016, klokken 14:56
Sprayet ny runde i forb. med dekkskift. Sprayet bak også (forrige gang tok jeg bare skivebremsene foran). Tørket av med svamp det som havnet på skivene, kjørte deretter en tur for å "bremse vekk" og polere bremseskivene. Vedlegger før- og etterbilder.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: Beamer Screamermandag 28. mars 2016, klokken 21:53
Fint triks det der, men det er vel mest for det kosmetiske? Godset på bremsetrommelen bak og skiven/senteret foran er jo så tykt at den rusten ikke spiller noen som helst rolle. De delene blir slitt og byttes lenge før rusten tar de.

De syltynne blikkplatene i karosseriet er en annen historie, men der har jeg heldigvis ikke sett rust ennå.
Tittel: Sv: Nye bremseskiver til trilling.
Skrevet av: tomrhmandag 28. mars 2016, klokken 23:01
Har en eldre eksosbil der jeg nylig fikk 2'er feil på bremseskjold (nytt punkt på EU kontroll). Den har ikke blitt zinksprayet inntil jeg lærte trikset i fjor høst, og bremseskjoldene har smuldret sakte bort. Måtte skifte det verste med beskjed om at de andre garantert blir anmerkning neste gang. Disse kan med fordel sprayes, og jeg tror bremseskivene holder lengre også om de sprayes langs kanten. Og når jeg først sprayer, tar jeg det aller meste. Rust tærer..