Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på søndag 31. januar 2016, klokken 16:15

Tittel: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippensøndag 31. januar 2016, klokken 16:15
... men har du elbil slipper du unna. Er køprising en god løsning, eller er det bare et politisk virkemiddel som egentlig ikke gjør noe med problemet? Siden jeg bor vel 16 km fra sentrum kan jeg for min egen del si at buss tilbudet ikke er godt nok her jeg bor. Det er ikke aktuelt å bruke mellom en time, til nesten 1 og en halv time på å reise en vei til jobb. På kveldstid må jeg vente 45 minutter på bussen min før den går. Jeg er heldig som kan kjøre elbil, men det er ikke alle som får det til å gå opp med elbil eller med buss. Likevel ser jeg at elbil og hybrid salget har økt kraftig, og det har nok en sammenheng med køprising og frykt for dato kjøring. Det har derfor kanskje en effekt likevel, men det er mange som blir straffet også uten at de kan gjøre så mye med det.

http://www.ba.no/rushtidsavgift/nyheter/bergen/mandag-blir-det-dyrere/s/5-8-263546
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Einridesøndag 31. januar 2016, klokken 19:20
Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: jkirkebosøndag 31. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: Einride på søndag 31. januar 2016, klokken 19:20
Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...

For mange finnes det nok flere valg enn bare bil eller kollektivt. El-sykkel med henger for eksempel. Forutsetter noenlunde trafikksikker vei eller sykkelsti på strekningen.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippensøndag 31. januar 2016, klokken 21:26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: Einride på søndag 31. januar 2016, klokken 19:20
Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...

For mange finnes det nok flere valg enn bare bil eller kollektivt. El-sykkel med henger for eksempel. Forutsetter noenlunde trafikksikker vei eller sykkelsti på strekningen.

Så klart kan man sykle, gå, jogge osv, men det passer ikke for alle. Selv liker jeg å sykle til jobb, men jeg har hatt mye forkjølelse og influensa i høst og vinter, også reagerer jeg på eksos fra biler, spesielt hvis jeg er forkjølet.Derfor har jeg ikke kunnet sykle noe særlig de siste månedene. Med el-sykkel kan mange flere sykle, men selv om det er lettere skal man også ha helse til det, føle seg trygg og komfortabel i trafikken. Ofte skal man også rundt mye i løpet av en dag, så da dekker ikke en sykkel alle sine behov. Er likevel flott at de som kan sykle gjør det.

For å få folk til å velge alternativ transport må man legge til rette for det. I Bergen er det stort sett de som kommer fra Fana/Ytrebygda som har best sykkelveier. Fra de andre bydelene er det mer ymse kvalitet. Vi må ha bedre gang og sykkelveier, bedre kollektiv tilbud, ikke minst fortsette å satse på grønn transport.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: arthurmandag 01. februar 2016, klokken 06:45
Men hvis alle som har helse til å benytte sine ben, sykle, ta kollektive løsninger, ikke skal mye rundt i løpet av dagen, kan samkjøre med andre venner, bekjente, kolleger eller en pool-ordning og derved ikke kjører egen bil alene så ville vel alle parkeringsproblemer og miljøutfordringer være løst også i Bergen? Er det ikke her ofte snakk om litt "velvilje"?
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Ingeniørenmandag 01. februar 2016, klokken 07:35
Hvor er de positive tiltakene ?

Bor ikke ved Bergen, så jeg kjenner ikke de lokale forhold, men ser ikke noe som ballansere ut de negative tiltakene. Folk reiser ikke til byen for morro skyld, men fordi de må da kjerne tiden er mellom 9 og 15. Hva med å gi anledning til litt mer fleksing f.eks. Selv ville jeg tatt med jobb hjem og jobbet litt hjemme, men ikke alle som har den muligheten. Alternative er da å ta sild i tønne transport, les kollektiv, som tar dobbelt så lang tid (i alle fall for min del). Eller slutte å jobbe - for det lønner seg vel - egentlig  :)

Og hva brukes den økte inntekt til - for det har de vel med i regnestykket.....
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: elektroluxmandag 01. februar 2016, klokken 07:52
Vil tro at de økte bomsatsene vil vippe en del over fra Diesel til Eldrift. Det gir renere luft, mindre utgift til Bom, mindre støy, og ikke minst ferre drepte som følge av bilbruk.

Husk det er 10 ganger så mange som årlig dør av giftgassene fra eksosbilene, som det er døde som følge av ulykker.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: THEmandag 01. februar 2016, klokken 08:14
@Ingeniøren. I Bergen tror jeg ikke de er interessert i å få trafikken fordelt utover morgenen. Rushtidsavgift på morgenen gjelder fra kl 06:30 til kl 09:00, det betyr at de elegant har tatt fra folk muligheten til å starte litt tidligere da det ikke er mange som får lov til å starte på jobb før kl 06:30 med flexi-ordninger.

Samtidig som rushtidsavgift innføres, så øker kollektivprisene fra samme dag også...
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Willowmandag 01. februar 2016, klokken 17:04
Det er et politisk virkemiddel som ikke gjør noe med problemet.
For sårbart veinett på grunn av underdimensjonering i forhold til transportbehov fører til køer i alle retninger uansett i hvilken bydel det skjer et trafikkuhell.
Ikke alle skal til sentrum men blir de fleste blir sluset gjennom sentrum uansett.
Ineffektiv lysregulering på tvers av Danmarksplass slipper 4 biler gjennom pr lys-syklus så folk blir stående i kø unødig. Planfrie kryss hadde fjernet køen på Danmarksplass.
For min del er heller ikke kollektiv et alternativ da jeg ønsker å treffe familien min iløpet av dagen og ikke bare levere de i barnehagen. (30minutter kjøring vs 1,5-2 timer med buss så er den tiden hjemme verdt mye mer enn all verdens bompenger.)
Og å sykle en 50km strekning på motorvei, lenger på sykkel, er også fullstendig uaktuelt. Spesielt i dag for da jeg kjørte til jobb var alle fortauene full av snø og is, plogen holdt veibanen fri men alt blir skuflet inn på veiskulderen der sykelistene holder til. Å sykle i Bergen er med livet som innsats. Flere sykkelveier trengs virkelig.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: eivhellemandag 01. februar 2016, klokken 18:08
http://www.nrk.no/satiriks/bergen_-dyrere-a-kjore-bil-etter-press-fra-mektig-astmatikerlobby-1.12781283

;D ;D
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippentirsdag 02. februar 2016, klokken 11:52
Resultatet etter første dagen.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: THEtirsdag 02. februar 2016, klokken 12:10
...og så viser det seg at folk heller kjører om Arna og Hardangervegen for å slippe rushtidsavgiften, eller finner på andre snedige ting som å stå og vente i busslommer på at klokka skal bli 9 http://www.ba.no/lange-koer-pa-omkjoringsvei-i-fana/s/5-8-268844 (http://www.ba.no/lange-koer-pa-omkjoringsvei-i-fana/s/5-8-268844).

Er ikke sikker på om hensikten med rushtidsavgiften blir oppnåd med at køene flytter seg noen km unna til et veinett med enda dårligere kapasitet, og dertil lengre og mer stillestående køer.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: kodalsetirsdag 02. februar 2016, klokken 12:50
Samme tilstander var det tidligere i Trondheim, men det er kun de mest standhaftige som til slutt bruker omkjøring og venter til klokken runder neste takstgruppe.
De fleste resignerer og kjører som før etter noen tid.

Skjønner godt de som venter til fem på ni for å spare noen kroner.
60min/5minX26kr=12X26kr=312,- kr i timebetaling for å stå i fem minutter.  ;D
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Burgertirsdag 02. februar 2016, klokken 16:06
Håper det blir flere som vurderer mer miljøvennlig bil i Bergen nå, og at politikerne lar det være en fordel med elbil lenge nok til at de som kan bruke elbil går over. 1/3 av kjøpsprisen til Leaf vil jeg spare inn mellom august 2015 og 1 januar 2017 når det kan komme bomavgift til elbil. De to siste tredelene innen 2020 dersom det blir full pris på elbil i bom. Dette regnestykket har fått opp interessen i nabolaget for elbil. Miljøvennlig selger ikke like godt som penger spart desverre.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: elektroluxonsdag 03. februar 2016, klokken 06:32
Til prisen av noen få rushtidsavgifter kan en kjøre utslippsfritt og lukseriøst gjennom bommene hele dagen.  ;D

https://nabobil.no/listings/1955-volkswagen-golf-2015-bergen 

Når rushtidsavgiften kommer til Stavanger er jeg klare med enda rimeligere tilbud.

Moralen er: Bruk Dieseldyret til det det kan best, nemlig siste kneik til Hytta, og bruk kjøretøy som er fritatt bom til all annen kjøring. ;)
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippenonsdag 03. februar 2016, klokken 11:11
Nesten litt gøy å kjøre elbil nå. Måtte gjennom I går 2 ganger plusse en annnen bom. 110 kroner spart I bompenger på en liten tur. Hadde jeg kjørt slik hver dag hadde jeg spart over 40.000kroner I året uten abonnement naturligvis. På 3 år har du nedbetalt en helt ny ion bare I bompenger. =)
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 04. februar 2016, klokken 07:43
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. februar 2016, klokken 11:52
Resultatet etter første dagen.

Teller de forsatt biler ? Nå skal jo flere ha det samme basert på 1-en dags statistikk. Det går vel kun uker før alt er som normalt igjen, unntatt bompenge inntektene..... Og har man først startet med noe så tas det neppe bort igjen selv om man ser at effekten var kortvarig.

Kjører elbil på en annen kant av landet, ikke rammet, men det varer nok ikke evig det heller.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippentorsdag 04. februar 2016, klokken 08:35
Det gjør de sikkert, men ikke alltid vi får vite. Selv merker jeg forskjell på trafikken. Før måtte jeg kjøre senest 0710 for å være på jobb til 08. Denne uken har det holdt å kjøre rundt 0730. Har også spart 10 min hjem igjen i rush tiden.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 04. februar 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Mippen på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:11
Nesten litt gøy å kjøre elbil nå. Måtte gjennom I går 2 ganger plusse en annnen bom. 110 kroner spart I bompenger på en liten tur. Hadde jeg kjørt slik hver dag hadde jeg spart over 40.000kroner I året uten abonnement naturligvis. På 3 år har du nedbetalt en helt ny ion bare I bompenger. =)
Det må jo være et tak for bompenger som er betydelig lavere enn 40000?

Min samboer må kjøre egen bil i sin jobb i kommunen, og vi hadde blitt ekstra hardt rammet av dette. Nå bor ikke vi i Bergen, men vil tippe det vil gjelde mange som bruke bil i jobb.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 04. februar 2016, klokken 09:24
Eg meiner det er 60 passeringar i månaden som er taket i bompengeringen i Bergen. Om ein skulle klare å skvise alle desse passeringane inn i rushtida i vekedagane, utan noko form for rabatt, endar ein på 32 400,-.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: kodalsetorsdag 04. februar 2016, klokken 09:42
Taket i Bergen er 60 passeringer pr måned og fritt innenfor en time fra første passering.
Ved 19 kroner pr passering gir det kr 1140,- maks pr måned.
Ved 45 kroner pr passering gir det kr 2700,- maks pr måned.

For 12 måneder gir det en maks pris mellom 13.680,- og 32.400,-
For de aller fleste når man ikke taket, men ender opp i området 7000,- - 15.000,-
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: elektroluxfredag 05. februar 2016, klokken 20:23
Burde selvfølgelig vært motsatt med økt sats etter 60 passeringer, ikke fritt fram bare en har kjørt nok. >:(
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: kodalsefredag 05. februar 2016, klokken 20:58
Ja det kan man forsåvidt være enig i sett fra et miljømessig perspektiv.

Så har vi småbarnsfamilien med tre-fire unger som skal på ulike aktiviteter hver ettermiddag, kanskje kjøres til skole/barnehage fordi foreldre er skilt.
Besteforeldre som er syke og trenger daglig oppfølging utenfor rekkevidde av en Leaf/Golf/Soul/Zoe elbil.
Skal disse også belastes ekstra fordi man er i en uheldig livssituasjon?
Kommunens regler skiller ikke på individets behov. Det gis heller ikke ekstra støtte for de som er tvunget til å følge opp nærmeste familie.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippenlørdag 06. februar 2016, klokken 14:38
Hadde ikke fått med meg at det er tak på passeringer, men potensielt over 32.000 kroner i året hvis man kjører maksimalt i rushtiden er uansett mye penger på et år. 
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: elektroluxlørdag 06. februar 2016, klokken 15:51
Sitat fra: kodalse på fredag 05. februar 2016, klokken 20:58
Ja det kan man forsåvidt være enig i sett fra et miljømessig perspektiv.

Så har vi småbarnsfamilien med tre-fire unger som skal på ulike aktiviteter hver ettermiddag, kanskje kjøres til skole/barnehage fordi foreldre er skilt.
Besteforeldre som er syke og trenger daglig oppfølging utenfor rekkevidde av en Leaf/Golf/Soul/Zoe elbil.
Skal disse også belastes ekstra fordi man er i en uheldig livssituasjon?
Kommunens regler skiller ikke på individets behov. Det gis heller ikke ekstra støtte for de som er tvunget til å følge opp nærmeste familie.

Vil alltid være slike tilfeller, og en slik familie ville antakelig raskt tjent inn utgiftene til en eller flere Elbiler. Elbiler kan i dag kjøpes fra kr 25 000 .

Med systemet mitt ville værstingene som er Taxi og budbiler også raskt vurdert mer miljøvennlige alternativ
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: kodalselørdag 06. februar 2016, klokken 16:10
Selv om jeg nok stort sett er enig i dine argument Electrolux så må jeg si meg uenig her.
Antall familer med enslig forsørger og med behov noe lignende som det jeg beskrev ovenfor er nok betraktelig større en antallet ledige elbiler til 25k på markedet. I skrivende stund er det 10 biler på finn til 25k eller under.

Videre må vi også huske at selv 25k kan være en uoverstigelig sum for mange av disse som kjører rundt i en fossilbil til 10k.

Systemet uten tak på passeringer vil straffe langt flere enn de det gagner.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: OlavEmillørdag 06. februar 2016, klokken 18:54
Nei, det vil det nok ikkje. Du skal ha eit veldig spesielt bruksmønster for å nå taket. Vi snakkar altså om MEIR enn to passeringar kvar einaste dag, inkludert helg, med meir enn ein time mellom kvar passering. For dei fleste, som berre køyrer i vekedagane, er det snakk om meir enn 3 passeringar med ein time mellom kvar.

Dette taket er i praksis kun aktuelt for yrkestrafikk.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippenlørdag 06. februar 2016, klokken 20:05
For de som ikke har så god økonomi kan noen få passeringer i uken være mer enn nok for å ødelegge. Flere må også gjennom bom 2 ganger i løpet av dagen (fram og tilbake) og da blir det 90 kroner dagen. En elbil til 25k er ikke nødvendigvis god nok til å dekke alle sine behov. Rekkevidden er dårlig og sikkerheten er ikke på høyde med dagens biler. Ikke minst har mange av de bare to seter.

Man kan jo naturligvis si at det går an å ta opp et billig lån og kjøpe en elbil, men hvis man har dårlig økonomi og kanskje betalings anmerkninger er det ikke så lett å få et billig lån fra en seriøs bank. Man blir da gjerne sittende med den gamle bilen sin i stedet.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 06. februar 2016, klokken 22:37
Sitat fra: Mippen på lørdag 06. februar 2016, klokken 20:05
Man kan jo naturligvis si at det går an å ta opp et billig lån og kjøpe en elbil, men hvis man har dårlig økonomi og kanskje betalings anmerkninger er det ikke så lett å få et billig lån fra en seriøs bank. Man blir da gjerne sittende med den gamle bilen sin i stedet.
JA,
bare ett av utallige forhold som beviser det er dyrt å være fattig.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippentirsdag 16. februar 2016, klokken 10:08
Litt over 2 uker etter kø-prising ble innført i Bergen merker jeg en klar effekt på trafikken. Jeg kan sove 20 minutter mer hver dag når jeg skal på jobb, og innfarts parkeringene som aldri var helt full er nå helt full. Har en fossil lånebil mens min er inne til liten fiks, og det var nesten umulig å finne en ledig plass.
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 05. mars 2016, klokken 10:07
Så på nyhetene her om dagen at evalueringen av køprising i Bergen etter en mnd konkluderte med 7% reduksjon i trafikk noe som ble betegnet som en stor suksess ? Det hun ikke sa noe om og som trolig er en enda større suksess er at pengestrømmen økte vesentlig mer.....
Tittel: Sv: I morgen blir det dyrere å kjøre bil i Bergen...
Skrevet av: Mippenlørdag 05. mars 2016, klokken 17:26
Fortsatt er køen når jeg kjører på jobb fra Askøy vesentlig redusert. Jeg kan fortsatt reise hjemme fra klokken halv 8. Før måtte jeg være ute av døren 0710. Hjem igjen merker jeg litt mindre forskjell, men sparer stort sett 10-15 minutter i forhold til før. Tror folk flekser litt med tider og kjører andre veier. Hvis det "bare" er redusert 7 % i forhold til før på trafikk, så har mange av de som fortsatt kjører fått andre vaner slik at man ikke får så store trafikk topper som før. Det gjør at forurensingen ikke blir så fort konsentrert.