Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Truls Lurås på onsdag 27. januar 2016, klokken 12:03
Hei jeg har kjøpt elbil og Bor i Tinn kommune øverst i telemark i tinn kommune er det ikke hurtiglading til tross for at det er mange hytteeiere og mye turisme sommer og vinter. Finner heller ingen planer for dette. Hva skal til for å starte det tilbudet selv eller i samarbeid med noen av de store aktørene på dette.
Mvh Truls
Som du kanskje har sett har Grønn Kontakt nylig opprettet en avtale med Statoil om å sette opp en rekke hurtigladestasjoner på statoilstasjoner i år, se artikkel (http://gronnkontakt.no/gronn-kontakt-inngar-avtale-med-statoil-og-renault-om-utbygging-og-drift-av-ladestasjoner-for-elbiler). Etter hva jeg kan se er det Statoil både i Rjukan og Tinn Austbygd, der førstnevnte kanskje har den beste plasseringen.
Det burde absolutt være et marked/behov for en hurtigladestasjon på Rjukan. Grønn Kontakt har også hurtigladestasjoner både på Notodden, Seljord og Åmot/Vinje, så jeg ville kontaktet dem. Fortum har hatt et samarbeid med Kiwi med utbygging av stasjoner, men dette tror jeg er avsluttet nå.
Det er leit at det ikke finnes hurtigladestasjon i Tinn. Som utflytta Rjukangutt, sendte jeg i slutten av mai 2015 en e-post til visitrjukan og Tinn kommunes kontaktperson for sakteladepunktene i Tinn. Jeg påpekte det praktiske behovet, og Tinns status som turist- og kraftkommune. Har ikke fått noe svar ennå >:( Kanskje en innbygger i kommunen kan sparke dem i gang.
På sommerstid går det greit å lade på Notodden eller Kongsberg, men mulighetene til å farte litt rundt til f. eks. Møsvann, Gaustablikk eller Tessungdalen reduseres. Eller om du skal reise videre over Haukeligrend.
Jeg har også "tipset" Fortum og Grønn Kontakt, men har ikke fulgt opp dette.
Det er derfor supert at lokale elbil-eiere ønsker å ta et initiativ, og støtter dette med hele mitt elbil-hjerte.
Har sendt mail til tinn kommune så får vi se på svar derifra. Må vel være mulig å få til dette.
Ikke glem Grønn Kontakt. De er vanligvis raske med å svare, og er nok kanskje den som raskest vil kunne få på plass en løsning - ikke minst på grunn av Statoil-samarbeidet.
Mener fylke støtter opptil 200 tusen til hurtigladig så burde jo være mulig å få til noe. Ville jo greit å komme seg til rjukan og kunne oppleve litt historie og hurtiglade og kjøre videre. Blir vansklig uten hurtiglader
Sitat fra: svingen på torsdag 28. januar 2016, klokken 16:08
Mener fylke støtter opptil 200 tusen til hurtigladig så burde jo være mulig å få til noe. Ville jo greit å komme seg til rjukan og kunne oppleve litt historie og hurtiglade og kjøre videre. Blir vansklig uten hurtiglader
Akkurat det jeg tenker :-)
Sitat fra: nime01 på torsdag 28. januar 2016, klokken 16:38
Har sendt flere eposter selv, til de du nevner her. Ikke et eneste svar... ikke fra kommunen engang som faktisk er pliktig til å svare på henvendelsene dine. Det finnes kanskje en handelsstandsforening eller noe annet man kan kontakte.
Ja, det er merkelig at kommunen ikke følger opp lovpålagte svar/frister.
Ellers tror jeg handelstandsforening er representert i visitrjukan.
Ladekartet til Grønn Kontakt burde fått turistnæringa i gang. Det er åpenbart at det ikke er naturlig å legge veien om Rjukan. På den andre siden er det vel bare en håndfull elbiler i Tinn, så det kan hende de ikke helt vet hva det dreier seg om.
Om de hadde fått på plass en hurtiglader på Rjukan Ville innbygerne i Tinn kanskje sett på elbil som en mer reel mulighet.
Hei. Beklager at du har mått vente litt på svar. Det er i dag 5 ladere i Tinn kommune. Disse er satt opp av Tinn energi AS. Ingen av disse er hurtigladere. Det er forløpig ikke avklart om det skal settes opp hurtigladere. Vennlig hilsen AB.Næss Servicetorget
Jeg har alltid vært så stolt over å familie på Rjukan, hvor jeg har vært mange ganger. Men dette synes jeg er flaut og ganske skammelig. Rjukan burde vært lang fremme med lademuligheter for el-bil.
Egentlig trur jeg ikke det er så dumt med lokale utbyggere.
Mange av ladestasjonene som er satt opp til når, er små anlegg med 2 dc-forsyninger, eller kanskje bare ei. Man trenger kanksje en lokasjon med TN-anlegg og et par parkeringslommer. Ikke har jeg oversikt over hva som kreves.
I framtida trur jeg man vil bygge større klynger med mange DC-forsyninger, og man bare bestiller opp egen høyspenning og egen trafo til prosjektet.
Står det ei klynge med biler på et sådant sted, som betaler 2,5kr pr minutt hver seg, så burde det kunne bli litt penger i kassa. Og har du servering og andre tjenestetilbud, så kan det bli butikk ut av det.
En annen sak som jeg synes er viktig, er at servicenæringer som butikker serveringssteder, tannlegekontorer, etc har tilbud om saktere lading. Som bilister velger jeg ofte butikker ut fra lademuligheter.
Her kan det settes opp dc-ladinger på 10-20kw, ac på 6kwh, 3kw eller 11kW. På den måten kan man dekke mange behov med små investeringer. Hvis man kunne få 10-20kw mens man bruker 30-60 minutter i en butikk, så ville man ofte kunne komme seg videre, og det kan fungere greit, om man planlegger reisa deretter.
På bygda er det vanlig med stikkontakter. Det er gamle motorvarmeruttak på p-plasser, og mange butikker og garasjer har industrikontakter i ulike størrelser. En start kunne være å kartlegge lademulighetene man allerede har, og få det inn på offentlig tilgjengelige ladekart.
Skal man få til noe, så gjelder det å finne konkrete løsninger som å sette opp den eller den typen lading, på det go det stedet, og få det gjennomført.
Tinn er jo en kraftkommune. Vannenergi er grunnlaget for hele Tinn.. De burde jo bruke hurtigladere som reklame..
Hadde de satt opp f.eks gratis hurtiglading med energi fra lokal kraft hadde de fått så mye gratis reklame og mediaoppslag at det hadde vært tjent inn på ei uke !!
8)
Sitat fra: lassej på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:24
Tinn er jo en kraftkommune. Vannenergi er grunnlaget for hele Tinn.. De burde jo bruke hurtigladere som reklame..
Hadde de satt opp f.eks gratis hurtiglading med energi fra lokal kraft hadde de fått så mye gratis reklame og mediaoppslag at det hadde vært tjent inn på ei uke !!
8)
Er det ikke bare å parkere bilen ved Mår trafostasjon? Må da bli noe induksjon i området ;)
Sendte en mail til TINN ENERGI i går.. Oppløftende svar :)
Hei!
Det mangler ikke kraft, men det mangler aktører som kan regne dette "hjem".
Utfordringen jobbes med og det er et uttalt mål i fra kommune og andre om å få til en eller flere hurtigladepunkter før sommeren.
Pr. i dag finnes det 5 gamle ladepunkter (ikke hurtiglading) med gratis lading.
Tinn Energi AS
Jeg var i kontakt med en bekjent i Tinn Energi igår selv og fikk samme svar. Vi burde lagd en poll på dette som vi kan videresende.
For Tinn Energi er det vel naturlig å skaffe seg en aksje i Grønn Kontakt :-)
Flott at det kommer positive signaler - reiser så snart hurtigladeren er på plass 8)
Er det noen som vet om det er utvikling i denne saken?
Det finnes 3, 11kW type 2 uttak ved Kvitåvatn Fjellstue. 2 av disse er dedikert for Tesla, men den tredje er for alle biler med type 2.
Virker ikke på Renault Zoe, (sikkert noe med jord og nøytralleder) men andre biler med type 2 kan nok bruke dette. F.eks Mercedes.
Jeg leste i et innlegg her på forumet, men finner det ikke igjen. Der sto det at hurtiglader skulle åpnes i Rjukan i løpet av sommeren 2017. Noen som vet hvem som er operatør, og når/hvor den kommer?
Sitat fra: nix på søndag 28. mai 2017, klokken 09:51
Jeg leste i et innlegg her på forumet, men finner det ikke igjen. Der sto det at hurtiglader skulle åpnes i Rjukan i løpet av sommeren 2017. Noen som vet hvem som er operatør, og når/hvor den kommer?
Dette er svaret jeg fikk:
"...Jeg kan opplyse om at det i disse dager prosjekteres en hurtigladerstasjon for elbil og eluttak til bobiler i Rjukan sentrum, nærmere bestemt ved rutebilstasjonen.
Dersom vi får de nødvendige politiske beslutningene vil ladestasjonene stå ferdig medio juni/juli 2017..."
Kan vel nesten ikke ta bedre forbehold enn:
"Dersom vi får de nødvendige politiske beslutningene vil ladestasjonene stå ferdig medio juni/juli 2017..."
Med slike forbehold kan det fort gå både ett og to år før det skjer noe.
Selvfølgelig kan det ta tid, men det hjelper at flere enn meg og en håndfull andre maser. Oppfordrer alle til å sende en forespørsel til post@tinn.kommune.no. Det er lett for politikere å avfeie 20-30 henvendelser, hundrevis litt mer vrient, tusenvis blir umulig.
Det er Finn-Arild Bystrøm som har sendt ut denne e-posten om lading i Tinn. Jeg skrev en e-post til kommunen i februar om dette, med forslag om hurtiglading på Mæl-stoppested. Først nå fikk jeg svar om at de velger å ha en sentrumsnært.
Men bare pøs på med e-poster. De trenger litt pes.
Bor selv i Austbygde.
Endelig!
http://www.radiorjukan.no/nyheter/2046/den-forste-av-to-hurtigladestasjoner-pa-rjukan-klar-om-fa-dager/
Fantastiske nyheter! Mange har ventet på dette :+1: ;D
Den påbegynte hurtigladestasjon er lagt til tomta til Tinn Billag midt i sentrum, selv om en må svinge unna hovedgata, Sam Eydesgate, et par hundre meter synes dette som en knall plass.
Nå kan jeg reise til Rjukan "uten" planlegging, fylle batteriet på 30-40 minutter, og reise rundt til alle severdigheter og til Møsvann og Tessungdalen og Gaustablikk på samme dag - hvis jeg vil :-)
Det trasige med ladestasjon i utkanten av sentrum er at den ikke er veldig sentral for de som kommer langs Tinnsjøvegen og skal opp mot Tessungdalen. Da blir det 4 mils omvei. Opp til Gaustablikk blir det også passe lang omvei!
Enda verre er det for de som kommer opp fra Kongsberg, Jondalen, Hovin til Austbygde og skal videre oppover Tessungdalen. 6mil omvei!
Tror nok Tinn Kommune har valgt denne løsningen av kostnadsmessige årsaker og ikke av lademessige årsaker for elbilister.
500 000 koster anlegget!
De har fått bevilgning til to lokasjoner, hvor bare den ene er fastlagt til nå. Et sted i nærheten av krysset Fv37/Fv364 vil kunne dekke mange reiseveier, og er i alle fall bedre enn alternativet de diskuterer med å sette et punkt midt oppe på fjellet (Stavsro) på en vinterstengt vei! Det er jo ingen som trenger hurtiglading om vinteren.... :'(
(Stavsro er jo heller en kandidat for saktelading, mens en går tur på Gaustatoppen)
De som har mer lokalkunnskap enn meg må gjerne ta en henvendelse til ordføreren/kommunen med lokaliseringsforslag.
Stavsro er en stor parkeringsplass hvor det nå vel er krav om "tilstrekkelig antall" ladeplasser uansett?
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:50
Stavsro er en stor parkeringsplass hvor det nå vel er krav om "tilstrekkelig antall" ladeplasser uansett?
At man vil anlegge en hurtigladeplass på Stavsro finner jeg unaturlig. veien over Gaustaråen er vinterstengt, derfor vil en betydelig investering ikke være nyttig i store deler av året. Parkeringsplassen benyttes i hovedsak av de som skal vandre opp på Gaustatoppen, og de blir borte i flere timer.
Saktelading ville kanskje være et tema, man da er det bare de første om morgenen som får glede av dïsse plassene.
Dessuten ligger Stavsro i Hjartdal kommune!
Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:35
De har fått bevilgning til to lokasjoner, hvor bare den ene er fastlagt til nå. Et sted i nærheten av krysset Fv37/Fv364 vil kunne dekke mange reiseveier, og er i alle fall bedre enn alternativet de diskuterer med å sette et punkt midt oppe på fjellet (Stavsro) på en vinterstengt vei! Det er jo ingen som trenger hurtiglading om vinteren.... :'(
(Stavsro er jo heller en kandidat for saktelading, mens en går tur på Gaustatoppen)
De som har mer lokalkunnskap enn meg må gjerne ta en henvendelse til ordføreren/kommunen med lokaliseringsforslag.
Jeg sendte et forslag til Tinn Kommune i våres om å bygge en ladestasjon ved Mæl, rett overfor Tinnsjø Kro. der ville man kunne gi "tilbud" til langt flere el-bilister enn inne i byen. Men de valgte ikke denne muligheten, dessverre
Gode nyheter
http://www.radiorjukan.no/nyheter/2046/den-forste-av-to-hurtigladestasjoner-pa-rjukan-klar-om-fa-dager/
På plass og straks klar!
http://www.radiorjukan.no/nyheter/2065/hurtigladestasjonen-for-elbiler-er-kommet-pa-plass/
På plass!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=846810982142149&substory_index=0&id=289711371185449 (https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=846810982142149&substory_index=0&id=289711371185449)
I løpet av forsommeren har det blitt gravd ned flere kraftige kabler fra Langefonn og opp til Stavsro (https://www.google.com/maps/place/Stavsro/@59.8349262,8.7116909,16z/). Det ser for meg ut til å være mye mer kapasitet enn kaféen der noen gang kan få bruk for alene, så tipper det er lademuligheter på gang. AC-lading er nok mest aktuelt, siden det uansett blir noen timer borte fra bilen for de som skal på Gaustatoppen.
Et kort utdrag funnet i avisa Telen datert medio mai 2018:
"Handler mye om sikkerhet
– Slik får vi et sammenhengende høyspentnett og fibernett mellom Tuddal og Tinn. En av hovedårsakene til investeringen er å skaffe strøm og internett til Stavsro. I tillegg er dette en reserveløsning, for å ivareta sikkerheten om noe skulle skje på noen av hovedlinjene".
Hva med oss som kjører på østsida av Tinnsjå? (fylkesvei 364) :) Hadde vært gull med lademuligheter i Hovin og Austbygdi. Blir en drøy omvei å kjøre via Veggli, Rjukan eller Notodden, når man kommer fra Kongsberg i utgangspunktet. Hvem kan man mase på? Matkroken eller Statoil kanskje? Eller kommunen?
Sitat fra: sindreisen på torsdag 20. september 2018, klokken 13:02
Hva med oss som kjører på østsida av Tinnsjå? (fylkesvei 364) :) Hadde vært gull med lademuligheter i Hovin og Austbygdi. Blir en drøy omvei å kjøre via Veggli, Rjukan eller Notodden, når man kommer fra Kongsberg i utgangspunktet. Hvem kan man mase på? Matkroken eller Statoil kanskje? Eller kommunen?
Vi er flere som savner noe på den siden. Det spørs bare om trafikkgrunnlaget er stort nok.. men det er lov å mase :)
Tror ikke Tinn kommune er så gira på å få igang noen hurtig eller semihurtig lading langs Fv364. Kongsberg kommune er ikke pådriver på å få satt opp hurtiglader ved Skavanger området heller.
Mest sannsynlig blir det satt opp en ladestasjon ved Diseplass (E-134), SVV har i alle fall gjort klart område for det. Om få uker åpner nyveien forbi der, og da burde GK eller Fortum vært i gang med bygging av ladeplass, spør du meg.
Da skal BKK bygge hurtigladere i Austbygde og Rjukan. Austbygde er jo en velkomment tetting av er ganske stort hull på hurtigladerkartet
https://www.aid.no/aid/logg_inn/auto?context=auto_login_paywall&requestedUrl=https%3A%2F%2Fwww.rablad.no%2Fkommunen-tar-ladegrep-avtale-pa-bordet%2Fs%2F5-90-258030
(https://www.aid.no/aid/logg_inn/auto?context=auto_login_paywall&requestedUrl=https%3A%2F%2Fwww.rablad.no%2Fkommunen-tar-ladegrep-avtale-pa-bordet%2Fs%2F5-90-258030)