Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27

Tittel: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzotorsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazertorsdag 07. januar 2016, klokken 22:37
Jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen beskrivelsen, unntatt kanskje i dag. Her rundt Oslo var det i dag svært glatt pga. fuktig luft og is på veiene.

Om du også bor i Osloområdet så tror jeg du kan slå deg til ro med at du nok ikke var alene om å oppleve glatt føre i dag, sammen med alle andre også. Uansett bil.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Aviatortorsdag 07. januar 2016, klokken 22:50
Jeg synes den er helt knall. Man slipper omtrent å tenke på vinterføre, den passer seg selv.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkentorsdag 07. januar 2016, klokken 22:53
i3 er langt ifra en dårlig vinterbil, etter min mening,  men heller ikke den beste. Er på min andre vinter med denne bilen nå, og det det skal etter min erfaring  mye til for at bilen blir stående på glatta. Føler meg temmelig trygg på at jeg kommer meg frem her i Trøndelag.

På underkjølt regn og våt is sitter piggfrie dekk generelt dårlig, så skal en bil dømmes nord og ned basert på meget dårlig føre én dag blir utvalget biler temmelig snevert.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: JorgenMtorsdag 07. januar 2016, klokken 22:59
Gi henne kjettinger :)

Enig i at den ikke er den beste bilen, men etter litt erfaring så lærer man hvordan den oppfører seg på snø, glatt veg osv og vet hvordan man skal kjøre tryggest. Ble bittelitt småskremt første gang jeg også. Bilen er ekstremt lett, har smale dekk og oppfører seg deretter.

Rettet seg fort opp da jeg testet grensen på glatta. Da var det værre med forrige bil på 2,2 tonn...
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 07. januar 2016, klokken 22:59
Kva bil ein køyrer har ekstremt lite å seie på vinterføre (med mindre ein har 4x4 o.l., såklart). Det kjem 95% an på kva dekk du har på bilen. Det er jo dekka som har bra eller dårleg feste, ikkje bilen.

Eg kjenner ikkje til dekka du brukar, men eg ser at andre Bridgestone Blizzak-dekk kjem dårleg ut i test.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzotorsdag 07. januar 2016, klokken 23:06
Bor i Tønsberg og føret var -10 grader og nysnø. Klart det er noe glatt men ikke i nærhetene av is/underkjølt regn som det føltes som om jeg kjørte på.

Nå er det vel kun to utgaver av Bridgestone + Nokian som er å få i vinterutgave til I3 enn sålenge?
Noen som har erfaring med Bridgestone LM eller Nokian?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 02jantorsdag 07. januar 2016, klokken 23:17
Er på 2. Vinter med i3, synes den tar seg bra frem på ubrøytet vei ( skulle bare mangle ,da motor og drivaksel er plassert bak). Bremsingen på så synes jeg er imponerende ,sett opp mot at dette er en småbil.
I nabolaget mitt går det i crv, forester, disco, q5/7, quattro, haldex osv, hvor behovet for 4x4 er der.
Allikevel  krabber i3 avgårde på veiene her uten problemer, selv om en og annen nyinnkjøpte Skoda med haldex ønsker å kjøre raskere ned dalsiden.

Husk å bruke bryteren for tractionkontroll, ved behov for noe slipp på bakhjulene. Er også enklere å kjøre i eco modus på glatt føre. Sjekk at ikke dekktryk er for høyt.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Nils LEfredag 08. januar 2016, klokken 08:05
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Det er vel ikke bare dekka sin skyld. Bilen er lett, har smale dekk og følsom gasspedal.
Vår Toyota Avensis er mye bedre på vinterføre men den har forhjulsdrift.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Geir Bergmannfredag 08. januar 2016, klokken 08:17
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:06
Bor i Tønsberg og føret var -10 grader og nysnø. Klart det er noe glatt men ikke i nærhetene av is/underkjølt regn som det føltes som om jeg kjørte på.

Nå er det vel kun to utgaver av Bridgestone + Nokian som er å få i vinterutgave til I3 enn sålenge?
Noen som har erfaring med Bridgestone LM eller Nokian?

Bor også i Tønsberg og føler nesten jeg kjøret på en isbane de siste dagene. Så langt har jeg dårlig erfaring på vinterføre. Kan selvfølgelig være at jeg må lære meg å bruke den riktig også, men den slenger nesten sidelengs i svinger også...
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkenfredag 08. januar 2016, klokken 08:57
Kjenner meg ikke igjen i uttalelsene her. Samme originale dekk fra 2014. At bilen slipper i svinger o.l. betyr ikke at bilen er dårlig på vinterføre, for presser man grensene får naturligvis det konsekvenser. Man tilpasser seg føret.
Elbilen er i tillegg mer momentan i responsen, så man må "trå varsomt" på pedalen, eller evt benytte eco pro-modus. Spesielt hvis man forventer å kjøre den som en fossilbil.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: LMORfredag 08. januar 2016, klokken 09:41
Det at bilen slipper bak er normalt. Det gjør andre BMWer også. Det er det som er gøy med bakhjulsdrift, og min erfaring er at elektronikken bruker slipp aktivt men henter seg inn igjen.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: brommfredag 08. januar 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Klykken på fredag 08. januar 2016, klokken 08:57
Kjenner meg ikke igjen i uttalelsene her. Samme originale dekk fra 2014. At bilen slipper i svinger o.l. betyr ikke at bilen er dårlig på vinterføre, for presser man grensene får naturligvis det konsekvenser. Man tilpasser seg føret.
Elbilen er i tillegg mer momentan i responsen, så man må "trå varsomt" på pedalen, eller evt benytte eco pro-modus. Spesielt hvis man forventer å kjøre den som en fossilbil.
Støtter Klykken og LMOR 100% her - i3 er en veldig god bil på vinterføre, men man kjører selvfølgelig i Eco-PRO og evt. aktivierer DTC (Traction Control) på de stedene der DSC tar for mye kontroll. På speilholka (våt blankis) er det selvfølgelig mulig å få til hva som helst med piggfri-dekk, men det gjelder ALLE biler og har ingenting med i3 spesielt å gjøre.

Jeg har ikke klart det selv, men jeg ser at noen påstår at bakenden slipper... Dette skal teknisk være umulig med mindre det slipper på alle hjulene, fordi "Engine Drag Torque Control" juster regenereringen helt ned til 0, hvis den detekterer slipp på bakhjulene (forklart her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25605.msg434344.html#msg434344 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25605.msg434344.html#msg434344)). I praksis vil dette si at man får enda bedre bremsefordeling i forhold til vanlig bremsing (fordi bakjhulene blir bremset enda mindre enn ordinært bremseoppsett). Det er mulig noen klarer å kjenne et lite utslag, kanskje - men det medfører iallefall ikke at bilen snurrer rundt. PS! Når det er så glatt som dette, så kan det faktisk være en idé og bare la bilen stå...

Hadde selv en 12-modell 118d før i3 og den var veldig mye dårligere på vinterføre (med piggdekk ::) )
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Strøm Tycoonfredag 08. januar 2016, klokken 12:19
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk

Sammenligne med Kia Soul Ev er i3 helt enestående bra på vinterføre. Sammenlignet med Fiestaen vil jeg si den er bra, men det mangler litt med tanke på feedback. Kjør med måte, så går det fin fint.

P.S. I går var det sinnsykt glatt på østlandet.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Kanonfredag 08. januar 2016, klokken 12:32
Jeg har ikke klart det selv, men jeg ser at noen påstår at bakenden slipper... Dette skal teknisk være umulig med mindre det slipper på alle hjulene, fordi "Engine Drag Torque Control" juster regenereringen helt ned til 0, hvis den detekterer ..
[/quote]

Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: brommfredag 08. januar 2016, klokken 14:06
Sitat fra: Kanon på fredag 08. januar 2016, klokken 12:32
Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.
Det er lov å misforstå ;) Jeg snakker selvfølgelig om bakjhulsslipp under regen og uten DTC (som noen faktisk påstår at de har fått).

Med DTC aktivert så reduseres DSC til å tillate utslag på bakenden med opptil 15-20 grader, samtidig som at grensene for "slip-detection" økes en god del under 50km/t for å øke festet uten å "kvele" fremdriften - slik er det på alle BMW. NB! Det viser seg alltid at de som har hatt trøbbel med i3 på vinterføre har kjørt uten at DTC er aktivert (eller at de rett og slett ikke visste om det).
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Geir Bergmannfredag 08. januar 2016, klokken 16:00
Sitat fra: bromm på fredag 08. januar 2016, klokken 14:06
Sitat fra: Kanon på fredag 08. januar 2016, klokken 12:32
Teknisk umulig.. Da er både jeg og kona tekniske kjøregeni!
For i hele tatt og komme opp bratte svingete glatte bakker med friksjonsforskjeller, MÅ en aktivere DTC og ecopro. Og ja, den er svært dynamisk, rompa kommer som et skudd, og er en ikke rask og retter opp med kontrastyring går det rett i grøfta. Med litt trening har og kona lært dette og da krabber i3 som regel opp.
Men jeg mener antispinnen kunne vært bedre avstemt, særlig ved friksjonsvariasjoner og ved f.eks vaskebrett i sving. Min erfaring er at den spinner for mye før den regulerer ned for mye, typisk kjapp sladd før framdriften redusereres til nesten null. Skulle tro at dette kunne gjøres bedre med elektromotorer enn med forbrenningsmotorer.
Det er lov å misforstå ;) Jeg snakker selvfølgelig om bakjhulsslipp under regen og uten DTC (som noen faktisk påstår at de har fått).

Med DTC aktivert så reduseres DSC til å tillate utslag på bakenden med opptil 15-20 grader, samtidig som at grensene for "slip-detection" økes en god del under 50km/t for å øke festet uten å "kvele" fremdriften - slik er det på alle BMW. NB! Det viser seg alltid at de som har hatt trøbbel med i3 på vinterføre har kjørt uten at DTC er aktivert (eller at de rett og slett ikke visste om det).

Som feks meg ;) Jeg er fersk, så jeg får teste dette når jeg kjører hjem fra jobb :) Kanskje bilen oppfører seg bedre :)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Ingeniørenfredag 08. januar 2016, klokken 17:31
Kommer fra Subaru Outback - vinterbilen. Ikke helt det samme med i3 men helt greit til bakhjulstrekker å være. Stadig at det blinker gult når du kjenner det slipper men den kommer seg fram. Skjelden jeg så lampa på Subaru'n. Med litt pådrang kan man få litt logring men ikke dramatisk. Ikke rart for det er utrolig glatt enkelte steder om dagen. Gjenstår å teste den i dyp snø, men kanskje til helga, med 30 cm på meldinga.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: SEfredag 08. januar 2016, klokken 18:24
Jeg har stort sett vært svært fornøyd med egenskaper på vinterføre i BMWi3.  54000km / to vintre mr erfaring.
Med unntak nå siste to-tre dager.  Det har vært ekstremt glatt.  I dag har bilen 'logret' på rett vei i 80 - 90 km/h.  Ganske ekkelt.  Vet ikke helt hva det kommer av, men det er var så glatt at det ved bremseprøve nesten ikke er feste.
Opplevde altså en veldig pussig , rytmisk 'logring' , altså en liten bevegelse med rumpa på bilen, 10-15 sek periode. Det var mulig å kompensere med rattutslag.  Slitsomt.  Måtte redusere hastighet :-)
Små bevegelser med ett unntak, en hendelse i 40-45 km/h, da bilen plutselig var over i andre kjørebanen..

Ikke sett/opplevd tilstanden forrige vinter.  Enten er dekkene ekstra slitte, og/eller så er det ekstra glatt. 

Edit:  Eco Pro kjøremodus (bruker det alltid! ), ikke noe fikling med DTC
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Truls Martinfredag 08. januar 2016, klokken 19:40
Er også som mange andre skriver veldig fornøyd med i3 på vinterføre, men som også andre sier er det helt nødvendig å slå på DTC.

Hadde morsom opplevelse under det siste store snøfallet i mars i fjor. Kjørte opp nordstarandsveien fra mosseveien til Sæter, og der er det bratt!

Alle stod på kryss og tvers, bortsett fra meg i x4(ikke noe imponerende det) og en i en i3 som kjørte bak meg.

I3 er perfekt til å ta seg frem med så lenge man har litt erfaring med den.
Legg foresten til DTC menyen på en av hurtigtastene. Idiotisk at den ikke har en dtcknapp som alle andre BMW
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 02janfredag 08. januar 2016, klokken 19:57
Helt ening DTC skulle vært raskere tilgjengelig. Har den kodet på knapp nr1, Alikevel for tungvint når jeg har behov for å slå dette inn. Anbefaler ikke noen uten kjøre erfaring å bruke denne funksjonen høye hastigheter. Jeg bruker dette kun for å dra meg frem hvor selv 4x4 biler har utfordringer.

Ang. Glatt for i3 , ja litt glatt har det vært idag, jeg kjører fortsatt 30 i 30 sone og får sinna octavia&mondeo i speilet, men ut på riksvei og 4 felt er det få som henger på.

Det skal godt gjøres å få i3 sidelengs, dette har jeg prøvd mye på(uten å lykkes) men elektronikken er rene tvangstrøyen i forhold til når jeg rattet min 200cm høye og 390cm lange "monster" , uten krykker.
At det rykker litt bakfra , kun en påminnelse at jeg kjører over evne.

Skulle ut på riksveien ettermiddag, bilene som skulle ut og samme vei som meg (FWD-biler), la seg over i feil kjørebane for å få fart opp og ut på RV. I3 brydde seg fint lite om det glatte partiet, og kjørte bilen ut fra riktig fil.

Legger ved klipp fra distriktet mitt idag , ikke bare glatt for i3 ?
http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/samferdsel/bilene-bare-spinner-og-spinner-de-kommer-seg-ikke-opp/s/5-43-215921

Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.

Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazerfredag 08. januar 2016, klokken 20:34
Sitat fra: 02jan på fredag 08. januar 2016, klokken 19:57
Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.

Jeg har lagt merke til det samme selv. Ekstremt glatt der det har vært brukt salt. IMNHO burde de gitt seg F i å salte når det meldes ørtogførtig blå, men de ser tydeligvis ikke på langtidsvarslet.

Saltet smelter og flytter frysepunktet til vannet, men det er ikke på grunn av oppvarming. Når vannet løser opp saltkornene kreves det derimot varme. Varme som tas fra omgivelsene. Samtidig som snøen smelter blir derfor blandingen av snø, vann og salt kaldere og kaldere. Temperaturen synker helt ned til 21,2 kuldegrader!

Er du for gnien med saltet blir det skummelt. Da risikerer du at saltet er oppløst før all snøen er smeltet. Snøen/isen som ligger igjen under er kjølt ned til -21,2 grader, knallhard og glatt, og med de temperaturene vi har nå så fryser vanndampen fra eksosen til andre biler til is oppå dette igjen.

Speilholke er et faktum. :/

Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Amigakongenfredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Sitat fra: 02jan på fredag 08. januar 2016, klokken 19:57
Helt ening DTC skulle vært raskere tilgjengelig. Har den kodet på knapp nr1, Alikevel for tungvint når jeg har behov for å slå dette inn. Anbefaler ikke noen uten kjøre erfaring å bruke denne funksjonen høye hastigheter. Jeg bruker dette kun for å dra meg frem hvor selv 4x4 biler har utfordringer.

Ang. Glatt for i3 , ja litt glatt har det vært idag, jeg kjører fortsatt 30 i 30 sone og får sinna octavia&mondeo i speilet, men ut på riksvei og 4 felt er det få som henger på.

Det skal godt gjøres å få i3 sidelengs, dette har jeg prøvd mye på(uten å lykkes) men elektronikken er rene tvangstrøyen i forhold til når jeg rattet min 200cm høye og 390cm lange "monster" , uten krykker.
At det rykker litt bakfra , kun en påminnelse at jeg kjører over evne.

Skulle ut på riksveien ettermiddag, bilene som skulle ut og samme vei som meg (FWD-biler), la seg over i feil kjørebane for å få fart opp og ut på RV. I3 brydde seg fint lite om det glatte partiet, og kjørte bilen ut fra riktig fil.

Legger ved klipp fra distriktet mitt idag , ikke bare glatt for i3 ?
http://www.rb.no/nyheter/skedsmo/samferdsel/bilene-bare-spinner-og-spinner-de-kommer-seg-ikke-opp/s/5-43-215921

Forøvrig , har jeg lagt merke til at kjørebanen her rundt Oslo er glattere en noen gang, er det pga i3 eller er veidekket påsmørt noe galt kliss ? Er det forandret på saltlaken i år ? Spesielt at det er glatt/våt veibane her ,når det har vært -10 -17 de siste dagene.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazerfredag 08. januar 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Er ikke noe vits i å salte under -10 grader. Gjør det bare vondt verre, og når saltbilene er ute på natta og salter dagen før det blir 20 blå så rekker ikke saltet å gjøre jobben sin, og du får stålis og de forholdene vi har nå. Det kommer ikke til å bli bedre før temperaturen stiger over -10 igjen.  :-[
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazerfredag 08. januar 2016, klokken 21:14
Siden det var ekstremt glatte veier i går og i dag (jævla veisalt). Så gjorde jeg et eksperiment. I går går kjørte jeg med DSC og ECO PRO, i dag med DTC aktivert og ECO PRO.

Jeg syns det er mye bedre å kjøre med DTC siden bilen ikke prøver så hardt å justere min kjøring. Det kan kreve erfaring med bakhjulsdrift og glatte forhold forl å sette pris DTC, men for meg føltes det som om jeg hadde mer kontroll og beherskelse over bilen.

Med DSC syns jeg bilen hemmer muskelminne mitt for kjøring på glatt føre. Jeg reagerer instinktiv på sladd og korrigerer, men da har allerede bilen gjort noe annet ( bremser hjul uavhengig av hverandre og kutter motorkraft til drivhjul ) og er ferdig med oppretting mens jeg ratter og styrer på. :P Det føles veldig merkelig.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: wesnymlørdag 09. januar 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Truls Martin på fredag 08. januar 2016, klokken 19:40
Hadde morsom opplevelse under det siste store snøfallet i mars i fjor. Kjørte opp nordstarandsveien fra mosseveien til Sæter, og der er det bratt!

Alle stod på kryss og tvers, bortsett fra meg i x4(ikke noe imponerende det) og en i en i3 som kjørte bak meg.

Det var nok oss du hadde bak deg :-) Vi hadde det veldig morro denne dagen opp fra Mosseveien. Vi slo på DTC, og opp kom vi uten problem :-) I år skulle vi opp samme bakke. Det hadde snødd og jeg hadde glemt å slå på DTC. I det jeg svinger opp fra Mosseveien, så begynner det å spinne og blinke gult. Hurtigknappen for DTC var slettet fra minne, og da sleit jeg. Der midt i bakken, letter svett. Hvor f.... er menyvalget for DTC...... Kom meg inn og fikk slått på DTC, Og opp gikk det som en drøm :-) Så en DTC knapp hadde vært flott det ja!
men funker med å programmere DTC på en hurtigknapp. Bare husk å sjekke at den er der :-)

Så DTC og Eco Pro er et MUST for skikkelig vinterføre.

Vi har en meget BRATT bakke opp fra huset. Vi har ADLRI opplevd å stå fast med i3, til tross for 30 cm nysnø. Vi er som sagt imponert over i3.

Jeg har kjørt bakhulsdrift tidligere, men med i3 så må man ha en helt annen "stil". Man kan ikke kjøre som man gjorde tidligere, fordi denne bilen retter seg opp selv. Jeg drev også å rattet i starten (som hodet mitt var instillt på), men nå har jeg lært at man kan kjøre annerledes :-)

Som sagt: Imponert over i3 på skikkelig vinterføre. jeg var spent selv, men ikke noe problem så langt!
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: SElørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Sungrazer på fredag 08. januar 2016, klokken 21:03
Sitat fra: Amigakongen på fredag 08. januar 2016, klokken 20:45
Veiene er sykt glatte om dagen. Det saltes visst ikke ved rundt -15 og kaldere. Så tviler på at det har blitt saltet i de siste dagene. Men var flere som syntes det var glatt på veiene. Men bilen startet og gikk fint selv ved -20,5 grader. Men i Skedsmo er det jo mildt. :P

Er ikke noe vits i å salte under -10 grader. Gjør det bare vondt verre, og når saltbilene er ute på natta og salter dagen før det blir 20 blå så rekker ikke saltet å gjøre jobben sin, og du får stålis og de forholdene vi har nå. Det kommer ikke til å bli bedre før temperaturen stiger over -10 igjen.  :-[

På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden. 
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazerlørdag 09. januar 2016, klokken 15:49
Sitat fra: SE på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden.

Man kan jo håpe at det ikke var salt, men en blanding av varmt vann og sand. Det er antakelig det eneste som nytter på dette føret og i disse temperaturene.

Vet ikke hva det er med det saltet som brukes nå, men det er vått på gulvet i garasjen omtrent hele vinteren igjennom og man formelig hører bilene ruste.  :-\ >:(
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckernlørdag 09. januar 2016, klokken 20:05
Jeg må si jeg er litt skeptisk. Joda, det har vært ekstremt glatt men samtidig har jeg blitt parkert så ekstremt i akselerasjon i dag og i går at jeg ikke kan ignorere det.
Når det er så glatt er jeg vant til at "alle" kjører i 40 på landeveien. De siste dagene er det ingen og de kjører fra meg når man skal ha effekt ned i bakken.
Da kjører jeg med høyt lufttrykk i dekkene så det kan ha en del å si. Men inntrykket så langt er at denne bilen er mye dårligere på polert snø/is enn de fleste andre biler jeg har kjørt.
Kanskje ikke så rart. Med "fast" dekke som nå er nok areal en fordel, mens det i mye snø og slaps er motsatt.
Vi får se i morgen, når snøen kommer, men jeg tipper at i3 er veldig bra i mye snø sammenliknet med andre.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzolørdag 09. januar 2016, klokken 21:14
Må innrømme at jeg tok X5 i dag da vi skulle ut å gjøre en masse ærender og med 20cm nysnø. Men tipset med å legge DTC på en hurtigknapp er genialt, skal få lagt det inn i morgen og tatt en ordentlig testtur.

PS: Da var hysterisk gøy å finne en fin åpen plass, på med DTC og ta et par gode donuts med X5'n i dag  ;D
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkenlørdag 09. januar 2016, klokken 22:15
Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckernlørdag 09. januar 2016, klokken 23:53
Sitat fra: Sungrazer på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:49
Sitat fra: SE på lørdag 09. januar 2016, klokken 13:55
På vei til  og fra jobb disse dagene møtte salt-bil flere ganger, i full gang med å spre salt ut.  -16 til  -12 grader har det vært stort sett hele tiden.

Man kan jo håpe at det ikke var salt, men en blanding av varmt vann og sand. Det er antakelig det eneste som nytter på dette føret og i disse temperaturene.

Vet ikke hva det er med det saltet som brukes nå, men det er vått på gulvet i garasjen omtrent hele vinteren igjennom og man formelig hører bilene ruste.  :-\ >:(

Så så B. Du får trøste deg med at det ikke blir mye rust på i3'n.

Enig i at de saltet alt for lenge nå i kludeperioden. Det var jo sørpe på E6 sydover mot Oslo i går og det er feil men jeg tviler på at glatta er saltets skyld. Her ute gir de seg ganske fort med salt og det er akkurat like glatt om det er E6, 169, 22. Det er snakk om 4 veier med forskjellig policy men akkurat like glatt.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Amigakongenlørdag 09. januar 2016, klokken 23:58
Er DTC koblet ut som standard på i3? Og hvordan kobler man den eventuelt på?
Altfor mye elektronisk på dissa nye bilene, for en som har kjørt E30 de siste 16 årene. :P
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzosøndag 10. januar 2016, klokken 00:39
Sitat fra: Klykken på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:15
Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)

Jeg vet, men med kun DTC så får du ganske mye frihet på X5'n. Skal teste og se om I3 gir deg samme frihet :-)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzosøndag 10. januar 2016, klokken 00:40
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:58
Er DTC koblet ut som standard på i3? Og hvordan kobler man den eventuelt på?
Altfor mye elektronisk på dissa nye bilene, for en som har kjørt E30 de siste 16 årene. :P

Ja, du må inn i menyen (settings/innstilinger) for å skru på DTC.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: SOSsøndag 10. januar 2016, klokken 01:36
Sitat fra: BingoBonzo på torsdag 07. januar 2016, klokken 22:27
Fikk gjennomgå av fruen i sted etter at hun kom hjem fra jobben med I3'n for første gang på ordentlig vinterføre. Bilen var det absolutt dårligste hun hadde kjørt på vinterføre ever og kunne egentlig bare selges tvert!

Tok en liten testtur etterpå og må innrømme at jeg ikke har kjørt bil med så dårlig grep på vinterføre jeg heller. Det er minimalt med friksjon, må ta stor høyde inn til kryss og ut av kryssene går det i ganghastighet ellers slår antispinn inn.

Hva er andres erfaringer?

Edit: Kjører Bridgestone Blizzak NV dekk

For sikkerhets skyld; har du sjekket at hjulene er montert riktig? Vinterdekkene skal rulle forover i den retningen pila på dekksidene viser. Er de montert feil får du redusert veigrep og kjøreegenskaper. Min foreløpige erfaring er som for de fleste andre her at i3 er svært sikker og god på vinterføre.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzosøndag 10. januar 2016, klokken 01:43
Sitat fra: SOS på søndag 10. januar 2016, klokken 01:36
For sikkerhets skyld; har du sjekket at hjulene er montert riktig? Vinterdekkene skal rulle forover i den retningen pila på dekksidene viser. Er de montert feil får du redusert veigrep og kjøreegenskaper. Min foreløpige erfaring er som for de fleste andre her at i3 er svært sikker og god på vinterføre.

Sjekket venstre bak og der hjulet var montert riktig, tar en ekstra runde til for å se om resten er ok. Takk for tips!
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: brommsøndag 10. januar 2016, klokken 02:21
Sitat fra: Klykken på lørdag 09. januar 2016, klokken 22:15
Hold inne knappen på x5 for å slå helt av. Iallefall slik på andre bmwer (sett bort fra i3)
Det er en svært logisk og enkel forklaring på at DSC ikke kan slås helt av på i3 (bare redusert under DTC). Jeg tipper de fleste har fått med seg gjeldende bulletin (SW-fix) vedrørende motorfester som ryker ved "free-wheeling"... Vel med DSC helt "off", så hadde motorfestene røket på første forsøk  ;) (og bilen hadde ligget i grøfta...)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazersøndag 10. januar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Beckern på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:53
Så så B. Du får trøste deg med at det ikke blir mye rust på i3'n.

Nei, men vi har en bil nummer to som man formelig hører rusten legger seg på.  :-\

Sitat fra: Beckern på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:53
Enig i at de saltet alt for lenge nå i kludeperioden. Det var jo sørpe på E6 sydover mot Oslo i går og det er feil men jeg tviler på at glatta er saltets skyld. Her ute gir de seg ganske fort med salt og det er akkurat like glatt om det er E6, 169, 22. Det er snakk om 4 veier med forskjellig policy men akkurat like glatt.

Utover her ble det antakelig ikke saltet nok for å smelte snøen/isen på veien før sprengfrosten kom, og det lille saltet som lå igjen ble en kuldeblanding og dermed stålis.

Når da aller fleste kjører uten pigg blir ikke snø-/is-dekket rufset opp, men kjørt hardt og polert. Det er nok hovedårsaken til at det er veldig glatt nå. Dessuten så gjør saltet snøen "våtere" og dermed også glattere. Tørt snødekke uten salt i disse temperaturene gir veldig godt grep. Du kan prøve fra Løken mot Askim. Der saltes det ikke.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazersøndag 10. januar 2016, klokken 10:08
Fra blabla i dag, tydeligvis at alle er uenige hva som gjøres eller bør gjøres:

http://www.dagbladet.no/2016/01/10/nyheter/trafikkulykker/ver/vermelding/42692306/

kjøreforholdene er vanskelige, sier trafikkoperatør Gun Aaserudhagen ved Statens vegsvesen til Dagbladet.

- Blir ikke bedre. Det er fullt vinterføre, og alt mannskap er nå ute og brøyter og salter veiene, sier hun.

- Det er såpeglatt. Det har begynt å snø, og etter hvert som bilene trykker snøen ned blir veien helt polert og glatt. I tillegg er det så kaldt at det ikke nytter å salte. Vi regner med at det kommer til å vare, sier operasjonsleder Kjartan Waage i Innlandet politidistrikt
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.msøndag 10. januar 2016, klokken 12:03
Sto akkurat å så på trafikken i en rundkjøring i Asker.  God underholdning , Det kom en i3 med i gangfart men fikk likevel en skikkelig "breisladd"  ;D
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Olemannsøndag 10. januar 2016, klokken 12:45
Kjører min i3 på 2. vinteren nå, har standard dekkene levert med bilen på 19" felg, Østlandet og mye snø disse dagene.  Har eid ca 20 biler av ulik merke og med unntak av 4WD biler jeg har hatt står ikke i3 tilbake for disse mht. framkommelighet.   Dog er den annerledes, litt VW boble effekt pga bakhjulstrekk, og en annen type traction control enn jeg er vant med,  den skrur av kraften raskere enn andre og det oppleves som bilen ikke har noe trøkk/framdrift, der andre biler mer lugger og spinner seg fram.
Med antispinn avslått (redusert) er det bedre framkommelighet, men den er også er kjappere med å slå inn antispinn da enn biler flest jeg har hatt.
I tillegg kommer stabiliseringssystemet ved skrens som jeg opplever som mer aktivt enn biler flest, dvs den overtar kontroll raskere og griper inn mer.  Dette kan man like eller ikke like, at det er tryggere for uerfarne sjåfører er jeg overbevist om, at det er mindre morsomt for lekne sjåfører kan man nok også hevde.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkensøndag 10. januar 2016, klokken 13:53
Jeg kunne tenkt meg muligheten til å slå av dette helt, likt som på andre bmwer.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckernmandag 11. januar 2016, klokken 07:45
Som ventet var snødekte veier ikke noe problem for i3. Både festet på landeveien og fremkommelighet i bakken hjemme var god men ikke fantastisk. På isete fører derimot er jeg fortsatt skeptisk.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsaftmandag 11. januar 2016, klokken 19:21
Sitat fra: Nils LE på fredag 08. januar 2016, klokken 08:05
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Ta en titt på Nokian Hakkapeliitta R2, uslåelig på vinterføre - spesielt på kalde dager. Men det er fortsatt piggfrie dekk, så det har sine åpenbare begrensninger.

De er tilgjengelige på 19" og er spesielt designet for i3. De skal være mer behagelige å kjøre på og i tillegg ha 30 % lavere rullemotstand. Styrken til dekkene er altså på vinterføre, som er et felt Nokian har vist det er kompetente på.

Kilden til mine påstander er nøye lesning av tester og erfaringer, ønsker samme dekk på min i3. Her (https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-nokian-hakkapeliitta-r2-til-elbil-verdens-forste-vinterdekk-med-energiklasse-a/) er forresten en skryteside fra Nokian.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 02janmandag 11. januar 2016, klokken 21:42
Gikk fint å kjøre ut på veien og tilbake på gårdsplassen , med i3 som brøytebil. Uten å skru på DTC.
Antar 20 cm, prøvde i3 30-40 cm, dybde som hadde vært barnemat for min 4x4 offroader, men her merket jeg at bilen ville sette seg fast hvis jeg kjøret på.

Jeg får heller ikke til å legge inn breisladd  med bilen, den bremser ned og vrikker så vidt med bakenden.

Har ikke hatt ESP på biler før, med min 5 meter lange  audi c4 quattro, kan jeg skive 8 tall i snøen med fart på 15km/t (på lukket bane ) ,mens i3 er totalt udugelig på den øvelsen.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckerntirsdag 12. januar 2016, klokken 00:23
Sitat fra: Stator Rotor på mandag 11. januar 2016, klokken 19:21
Sitat fra: Nils LE på fredag 08. januar 2016, klokken 08:05
Har Blizzak NV piggfrie på vår I3. Vi har dårlig erfaring med bilen på vinterføre. Kona som  kjører den mest har hatt flere episoder der bakhjula har sluppet senest i går kveld på Lambertseter. Ber om bedre dekk eller så vil hun ikke kjøre bilen. Jeg har selv også opplevd det samme og det kunne vært alvorlig hvis det hadde vært møtende trafikk.
Ta en titt på Nokian Hakkapeliitta R2, uslåelig på vinterføre - spesielt på kalde dager. Men det er fortsatt piggfrie dekk, så det har sine åpenbare begrensninger.

De er tilgjengelige på 19" og er spesielt designet for i3. De skal være mer behagelige å kjøre på og i tillegg ha 30 % lavere rullemotstand. Styrken til dekkene er altså på vinterføre, som er et felt Nokian har vist det er kompetente på.

Kilden til mine påstander er nøye lesning av tester og erfaringer, ønsker samme dekk på min i3. Her (https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-nokian-hakkapeliitta-r2-til-elbil-verdens-forste-vinterdekk-med-energiklasse-a/) er forresten en skryteside fra Nokian.

Sier ikke du tar feil men forskjellige dimensjoner gir forskjellige egenskaper og samme dekk modell kan være bra i en dimensjon og ikke så bra i andre så tester i helt andre dimensjoner gir ikke automatisk samme resultat på våre sære dekk.
Min erfaring med Nokian er dårlig stabilitet og dårlig feste på vått. Men rullemostanden ser veldig fristende ut.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsafttirsdag 12. januar 2016, klokken 02:17
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:23
Sier ikke du tar feil men forskjellige dimensjoner gir forskjellige egenskaper og samme dekk modell kan være bra i en dimensjon og ikke så bra i andre så tester i helt andre dimensjoner gir ikke automatisk samme resultat på våre sære dekk.
Min erfaring med Nokian er dårlig stabilitet og dårlig feste på vått. Men rullemostanden ser veldig fristende ut.
Jepp. :) Erfaringene dine kan skyldes at Hakkapeliitta-dekkene yter dårligere i varmere temperaturer. Det er i kulden de liker seg best (altså minusgrader).

Det er diverse tester der ute med Nokian-dekkene på i3 spesifikt. Det i tillegg til "generelle" tester. Den sammenlagde informasjonen som ligger på nett vil jeg si gir et troverdig bilde av de reelle resultatene. Og de tilsier altså at Nokian gjør det bedre på i3 enn Bridgestone på vinterføre, til en slik grad at de med mye snø og kulde bør velge disse fremfor Bridgestone. Eller om man vektlegger ytelsen på de kalde vinterdagene høyt.

På tørr asfalt har jeg lest begge deler, men at de er i område hvor Bridgestone yter (dvs. sammenlignbar på tørt føre). På "generelle" tester pleier Nokian å være et hakk under ved høyere temperaturer og bart føre. På i3-spesifike tester tilsier subjektive bedømmelser at Nokian gjør det bedre (subjektive vurderinger bør tas med en klype salt).
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.mtirsdag 12. januar 2016, klokken 06:29
Uansett synd at man ikke kan velge Nokian dekk på vinterhjul fra fabrikk.
For det er vel ingen som har klart å få dette med i kontrakten ? Forhandleren har jo liten frihet til spesielle avtaler siden de bare er kommisjonær med en fast (lav) kommisjon.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckerntirsdag 12. januar 2016, klokken 08:45
Sitat fra: Stator Rotor på tirsdag 12. januar 2016, klokken 02:17
Jepp. :) Erfaringene dine kan skyldes at Hakkapeliitta-dekkene yter dårligere i varmere temperaturer. Det er i kulden de liker seg best (altså minusgrader).

Det er diverse tester der ute med Nokian-dekkene på i3 spesifikt. Det i tillegg til "generelle" tester. Den sammenlagde informasjonen som ligger på nett vil jeg si gir et troverdig bilde av de reelle resultatene. Og de tilsier altså at Nokian gjør det bedre på i3 enn Bridgestone på vinterføre, til en slik grad at de med mye snø og kulde bør velge disse fremfor Bridgestone. Eller om man vektlegger ytelsen på de kalde vinterdagene høyt.

På tørr asfalt har jeg lest begge deler, men at de er i område hvor Bridgestone yter (dvs. sammenlignbar på tørt føre). På "generelle" tester pleier Nokian å være et hakk under ved høyere temperaturer og bart føre. På i3-spesifike tester tilsier subjektive bedømmelser at Nokian gjør det bedre (subjektive vurderinger bør tas med en klype salt).

Det er på våt asfalt at Hakkapelita dekkene har vist seg særdeles dårlig i de generelle testene. Så dårlig at det utgår for en som meg som kjører 90% på våt vinterveg. Noen dager nå i Januar unntatt.
Har du noen link til en seriøs i3 test?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzotirsdag 12. januar 2016, klokken 21:38
Etter et par dager med bilen på vinterføre og DTC påskrudd begynner jeg å bli mer venn med bilen. Den er mye mer ustabil enn en "vanlig", eks 3-serie, men den kommer seg nogenlunde greit frem.

Uten DTC er den altfor aggressiv mtp på å "stabilisere" bilen og ødelegger dermed kjøreopplevelsen/fremkommeligheten på vinterføre.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: LMORtirsdag 12. januar 2016, klokken 22:12
Nå har vi hatt 2 dager med islagte veier og rett over 0 grader på dagtid. Forstår ikke helt referansene her i tråden. Jeg kjører både i3 og en 5 serie "med alt", inkl. sving på bakhjulene som også brukes av DSC.
Min erfaring etter disse 2 dagene og 2 vintre med i3, er at den er bedre og mer stabil på vinterføre, selv om F10 har piggdekk.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzotirsdag 12. januar 2016, klokken 22:42
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:12
Nå har vi hatt 2 dager med islagte veier og rett over 0 grader på dagtid. Forstår ikke helt referansene her i tråden. Jeg kjører både i3 og en 5 serie "med alt", inkl. sving på bakhjulene som også brukes av DSC.
Min erfaring etter disse 2 dagene og 2 vintre med i3, er at den er bedre og mer stabil på vinterføre, selv om F10 har piggdekk.

He he! Tydelig at dette er et tema som ikke er rett frem og svart/hvitt..
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: LMORtirsdag 12. januar 2016, klokken 22:49
Sitat fra: BingoBonzo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:42
rett frem og svart/hvitt..
Nice, som å skli rett frem på snø/is vs kontroll på svart asfalt  8)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 14. januar 2016, klokken 01:19
Sitat fra: Beckern på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:45
Det er på våt asfalt at Hakkapelita dekkene har vist seg særdeles dårlig i de generelle testene. Så dårlig at det utgår for en som meg som kjører 90% på våt vinterveg. Noen dager nå i Januar unntatt.
Har du noen link til en seriøs i3 test?
Har beklagelig nok ikke det, sorry. Tar det fra hukommelsen fra det jeg har lest, da jeg lurte på dekk til min egen bil.

Men det de fleste er enige om er at valget er avhengig av hvilket vær og føre du har, og at konstant snø og kulde gjør det fornuftig å velge Nokian, mens slik det er for mange i Norge så har man som regel bare veier. Så man må jo vurdere selv etter føret om vinteren.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzofredag 15. januar 2016, klokken 18:29
En erfaring med kjøring i mindre enn -10 er at varmeapparatet ikke klarer å holde helt tritt, dette selv om bilen er forvarmet i løpet av natten. Det blir ikke kaldt i bilen, men litt kjølig og under de 20 gradene varmeapparatet er innstilt på. Bilen er i Comfort modus hele tiden. Noen andre som har samme opplevelse?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: JorgenMfredag 15. januar 2016, klokken 18:49
Nei, egentlig ikke. Har kjørt mye i rundt -10 til -20 og ikke hatt problemer med å holde varmen. Står normalt på 22-23 grader hos oss.

MEN: jeg har oppvarmet garasje og bruker sjelden forvarming. Jeg prøvde derimot dette en dag da vi skulle på vår vanlige bytur (ca 8 mil) og den dagen klarte vi ikke å holde varmen etter at forvarmings-varmen hadde "gått bort". Vi konkluderte med at forvarmingen hadde forvirret bilen og har i ettertid ikke brukt det. Eventuelt var det psykisk og uvant for kroppen å sette seg inn i såpass varm bil og vi følte at det sakte men sikkert ble kaldere mens vi kjørte (selv om tempen var den samme).
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: brommfredag 15. januar 2016, klokken 22:44
Til dere to siste: dette er det en fix for i siste SW - hadde det samme før jeg oppdaterte 1. desember (min forrige var fra aug-15)...
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: BingoBonzolørdag 16. januar 2016, klokken 00:24
Sitat fra: bromm på fredag 15. januar 2016, klokken 22:44
Til dere to siste: dette er det en fix for i siste SW - hadde det samme før jeg oppdaterte 1. desember (min forrige var fra aug-15)...

Takk for info bromm, jeg hører med Bilia Tønsberg og får time slik at de får fikset dette.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sint men strengsøndag 17. januar 2016, klokken 15:56
Lurte på om andre har opplevd at navigasjonen "detter ut" i kulda, dvs at den ikke greier å starte? Og at når den evt starter, så har den glemt alle gamle destinasjoner. Dette har skjedd noen ganger etter at gradestokken krøp under -10.
Samtidig har radioen falt ut, ikke bokstavelig, men hoppet fra DAB til FM, og "glemt" alle lagrede DAB-stasjoner.
Og, ikke minst:
I fjor vinter hadde jeg lagret svitsjen fra DSC til DTC på en av "preset"-knappene, veldig praktisk for å komme kjapt igang på glatta. Det får jeg ikke lov til lenger. Noen som vet om dette skyldes en SW-oppdatering, og evt om det finnes en vei rundt, eller har andre tips?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 02jansøndag 17. januar 2016, klokken 16:42
Det du beskriver, har jeg kun opplevd hvis jeg har byttet om på nøkkelsettet til bilen. Innstillingene er kodet til nøkkel, er det nøkkel sett nr 2 som kjørte bilen sist ?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: pkhamresøndag 17. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: Sint men streng på søndag 17. januar 2016, klokken 15:56
Lurte på om andre har opplevd at navigasjonen "detter ut" i kulda, dvs at den ikke greier å starte? Og at når den evt starter, så har den glemt alle gamle destinasjoner. Dette har skjedd noen ganger etter at gradestokken krøp under -10.
Samtidig har radioen falt ut, ikke bokstavelig, men hoppet fra DAB til FM, og "glemt" alle lagrede DAB-stasjoner.

At navigasjonen "faller ut" har ikke skjedd meg, men det har skjedd med radioen faktisk. Mistet "plutselig" mine lagrede kanaler. Det var varmegrader når det skjedde.

Edit: Kan ha vært relatert til at vi brukte nøkkel nr.2 som vi vanligvis ikke bruker.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: brommsøndag 17. januar 2016, klokken 17:37
Sitat fra: Sint men streng på søndag 17. januar 2016, klokken 15:56
I fjor vinter hadde jeg lagret svitsjen fra DSC til DTC på en av "preset"-knappene, veldig praktisk for å komme kjapt igang på glatta. Det får jeg ikke lov til lenger. Noen som vet om dette skyldes en SW-oppdatering, og evt om det finnes en vei rundt, eller har andre tips?
Tips: for å lagre DTC på preset så må man trykke preset når man står markert på menyvalget i selve "Innstillinger/Settings"-menyen. Man kan ikke lagre preset på det "innerste" valget i undermenyen (hvor man faktisk aktiverer DTC).
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Cowboystrekkmandag 18. januar 2016, klokken 11:56
Ang dekk så ville jeg sjekka ut Nokian R2 som finnes til i3. De slår alltid bridgestone i vinterdekktester og har A på rullemotstand:)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sint men strengfredag 22. januar 2016, klokken 17:42
Til Bromm: Takk for tipset over, om lagring av DTC! Det funker, men bare til "hele elektronikken" gir seg neste gang.
Og det er ikke bare navigasjon og lagrede radiostasjoner som blir borte, lagrede blåtann-enheter er også glemt. Jeg tror også at programmering av forhåndsoppvarming er påvirket, den er enda tregere og med enda flere tilfeller hvor man må gjenta prosessen. Spent på om det blir noe bedre til uka, hvor vi skal opp på én-sifrede antall kuldegrader.
Et verkstedbesøk er vel uunngåelig, uansett. Om det hjelper, er en annen sak...
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: JorgenMfredag 22. januar 2016, klokken 18:49
"How to operate an electric car in the snow":

http://www.bmwblog.com/2016/01/21/how-to-operate-an-electric-car-in-the-snow/

Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Leicasøndag 24. januar 2016, klokken 11:51
i3'n er morsom på vinterføre, men Blizzak-dekkene er katastrofe når det blir kaldt. Tror dette er et kontinentalt vinterdekk, har hatt samme erfaring med andre biler som er importert til Norge med tyske vinterdek. Er det noen som har testet de nylig lanserte Nokia-dekkene, vil tro Nokia har fokus på nordisk vinter?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckernsøndag 24. januar 2016, klokken 14:36
Sitat fra: JorgenM på fredag 22. januar 2016, klokken 18:49
"How to operate an electric car in the snow":

http://www.bmwblog.com/2016/01/21/how-to-operate-an-electric-car-in-the-snow/

Den kan med fordel droppes. Lite eller ingen faktisk info bortsett fra ting som er direkte feil:
- Varmer ikke batteri uten hurtiglading
- Like bra eller bedre fremkommelighet uten traction setting
Begge deler er helt feil og det var omtrent alle triks han kom med.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazersøndag 24. januar 2016, klokken 14:39
Enig - bare tull hele artikkelen. :)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Kanonsøndag 24. januar 2016, klokken 20:15

i3'n er morsom på vinterføre, men Blizzak-dekkene er katastrofe når det blir kaldt. Tror dette er et kontinentalt vinterdekk, har hatt samme erfaring med andre biler som er importert til Norge med tyske vinterdek. Er det noen som har testet de nylig lanserte Nokia-dekkene, vil tro Nokia har fokus på nordisk vinter?

Er enig. Kjørte en tur med gamlebilen med hakkapeliitta på samme veiene jeg har småsladdet rundt med BMW,en den siste måneden. Bedre aksellerasjon og bedre bremsing tross 4 år gamle dekk. For kaldt innlandsføre har nok Blizzakene for hard gummiblanding.
Egentlig veldig synd for bilen i seg selv er godt balansert og kjører bra! Antispinnen kunne dog vært bedre kalibrert.

Hmfrr
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Beckernmandag 25. januar 2016, klokken 11:14
Sitat fra: Kanon på søndag 24. januar 2016, klokken 20:15

Hmfrr
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsafttorsdag 29. november 2018, klokken 08:15
Liten oppdatering. Har nå kjørt lenge med Nokian WR D4. Disse er gode om vinteren enten det er snø eller is. Kanskje ikke fullt så gode som Hakkapeliitta R2/R3 på snø og is, men ikke langt ifra. Forskjellen er at de er veldig gode på våt vei, tørr vei, varme temperaturer og også kalde temperaturer. R2/R3 er svakere på regn og bar vei. WR D4 er altså en perfekt allrounder og er selvsagt ekte vinterdekk (ikke noe helårstull).

Så de som ser etter vinterdekk og føler i3 kan gjøre det bedre om vinteren, spesielt under blandede forhold - ta en titt på Nokian WR D4. Jeg er veldig fornøyd, Bridgestone er ikke et alternativ en gang.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Sungrazertorsdag 29. november 2018, klokken 09:25
Takk for oppdatering! Jeg har vurdert WR D4 selv og dette var nyttig informasjon  :+1: Var de lette å få tak i og hvordan er prisen på dem i forhold til Hakka R2/R3 og Bridgestone?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcofredag 30. november 2018, klokken 13:36
Pigg dekk på I3n er tingen
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkenfredag 30. november 2018, klokken 13:40
Hvilke har du, Samco?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Disqusorfredag 30. november 2018, klokken 15:36
Tok dette opp med journalister i BROOM, de har konkludert:

Bilens vinterdekk er FOR smal !!!

PS: Selv i3S, med vinterdekk, av kategorien 155 !
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcofredag 30. november 2018, klokken 16:14
Har Triace Snow white 2 på I3n så langt så har det ikke vært mye glatt men bor in en grei bratt bakke så får se om hvordan det går når vinteren virkelig slår inn.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Toalmarfredag 30. november 2018, klokken 16:54
Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 15:36
Tok dette opp med journalister i BROOM, de har konkludert:

Bilens vinterdekk er FOR smal !!!

PS: Selv i3S, med vinterdekk, av kategorien 155 !
Har du en link til en reportasje som du eventuelt kan vise til eller?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Disqusorfredag 30. november 2018, klokken 17:06
Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 1317142119fredag 30. november 2018, klokken 19:27
Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
Ta og ro ned alt svadaet du presenterer her på i3-delen da. Det er jo bare piss i hver eneste tråd du oppretter eller deltar i.

Hele poenget med smale vinterhjul er at de skal grave seg ned. Se på rallydekkene til Michelin (snø/is). De har en bredde på mellom 148 og 159 ...
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Toalmarlørdag 01. desember 2018, klokken 00:19
Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
Toalmar, nei det var en P2P samtale, ringte BROMM folka, fikk et greit raskt, og logisk svar ! De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
Nei du, dette tror jeg ikke noen Broom journalist har sagt. En rask kikk på Broom sine reportasjer om I3 sier alle at de er imponert over bilen og at de nesten ikke finner noen minus ved den.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. desember 2018, klokken 08:27
Jeg har iallefall ikke hatt noen 2WD bil som har bedre framkommelighet om vinteren. Og jeg har en bratt bakke der jeg bor i Asker og enda brattere på hytta. Med traction aktivert graver den seg ned og fram og er nesten umulig å kjøre seg fast med. Zoe, Soul,Leaf og e-Golf synes jeg er klart dårligere. På våt vintervei er den ikke like optimal, men kjører man med fornuft, så er vinteregenskapene med Nokian R3 helt greie.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 01. desember 2018, klokken 08:54
Sitat fra: TM på lørdag 01. desember 2018, klokken 08:27
Jeg har iallefall ikke hatt noen 2WD bil som har bedre framkommelighet om vinteren. Og jeg har en bratt bakke der jeg bor i Asker og enda brattere på hytta. Med traction aktivert graver den seg ned og fram og er nesten umulig å kjøre seg fast med. Zoe, Soul,Leaf og e-Golf synes jeg er klart dårligere. På våt vintervei er den ikke like optimal, men kjører man med fornuft, så er vinteregenskapene med Nokian R3 helt greie.

Enig, hilsen en som bor i et snøhøl som i fjor ble fylt med flere meter snø  :+1:
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Burgerlørdag 01. desember 2018, klokken 21:31
Disqusor: Etter å ha lest en del av innlegga dine den siste tiden her så synes jeg det er på plass med å få på pukkelen. Ser ut som du bevist går inn for desinformasjon/provokasjon.

Men jeg synes det ikke er på plass å sammenligne deg med livredde kjerringer. Det er jo nedlatende om kvinnfolk ;-)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsaftmandag 03. desember 2018, klokken 23:59
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 29. november 2018, klokken 09:25
Takk for oppdatering! Jeg har vurdert WR D4 selv og dette var nyttig informasjon  :+1: Var de lette å få tak i og hvordan er prisen på dem i forhold til Hakka R2/R3 og Bridgestone?
Fint det var til nytte. :) De var lette å få tak i da jeg kjøpte dem. Bestilte på nett via Dekkonline. På Prisjakt finner du flere dekkbutikker som er fra samme eier, hvis du synes butikkene ligner. Fungerte bra, dekkene kom gratis på døra (dette kunne ikke velges bort).

Sammenligning:
https://www.prisjakt.no/product.php?j=4454244,3400103,3921430,3137626,3910809,3204738,3928676,4800606,4840933

Kategorisøk:
https://www.prisjakt.no/category.php?m=s336657847&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista


Valget for meg var enkelt når prisen er så lav. Bridgestone bør du utelukke uansett, WR D4 er bedre på alle måter. Fikk Bridgestone fra fabrikk så har erfaring med begge i alle kjøreforhold (temperaturer ned til -10 til -20).
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Apfelsafttirsdag 04. desember 2018, klokken 00:11
Sitat fra: Disqusor på fredag 30. november 2018, klokken 17:06
De sa det slik, "tynne sykkeldekk" mangler det meste, de graver seg for lett ned, på stedet, videre blir bremseeffekten lik null med for tynne dekkprofil, fordi den friksjonsmessige dekkflaten blir for spinkel.
De burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Smale dekk hjelper med bedre feste om vinteren. Det at bremseeffekten blir lik null stemmer bare ikke, du må bare ha gode dekk på bilen (som på alle biler). Den veier også rundt 1.2 tonn (avhengig av modell) så behovet for dekkflateareal er naturligvis lavere, spesielt når tungdepunktet på en slik bil er så lavt som det er.

Fun fact: Bremsedistansen til BMW i3 på bar asfalt er lavere enn Alfa Romeo 4c og Lotus Evora. Den er tilnærmet lik distansen til Porsche Boxster 718 S, Cayman S, Mercedes SLS AMG Black Series, Honda NSX, BMW M3 CSL E46, Ferrari 430 Scuderia (med carbon ceramic...) og listen fortsetter... En meter ifra Lamborghini Aventador LP 700-4. Altså på nivå med sports- og superbiler. Om vinteren er smale dekk en fordel og gummien er viktig. At denne bilen har dårlige bremseegenskaper er faktisk bare tull. Akkurat som den klarer seg bra på bar asfalt, klarer den seg bra om vinteren også.

Broom-responsen høres fabrikert ut eller i beste fall synsing, føler ikke du har kredibiliteten som skal til for å tro på at henvendelsen din er reell.

Dekkdimmensjonen på i3 er genial. Smalere dekk gir lavere rullemotstand. Økt diameter gir naturligvis høyere dekkflateareal (bedre grep) uten at det går utover rullemotstand. På vinteren har du begge disse fordelene i tillegg til at du skjærer lett gjennom snø og vann. Dekkdimmensjonen gir også bedre plass innvendig! Det er også lett å bytte dekk på disse felgene.



Sitat fra: Samco på fredag 30. november 2018, klokken 13:36
Pigg dekk på I3n er tingen
Synes piggdekk er oppskrytt. Piggfritt er blitt såpsas bra at det sjeldent er nødvendig med pigg. Har heller ikke sett piggdekk for i3.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 04. desember 2018, klokken 05:44
Det spørs tar ikke sjangsen der jeg bor ivertfall. Pigg dekk finnes har på min i3
Megahjul fører merket.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 04. desember 2018, klokken 06:47
Sitat fra: Samco på tirsdag 04. desember 2018, klokken 05:44
Det spørs tar ikke sjangsen der jeg bor ivertfall. Pigg dekk finnes har på min i3
Megahjul fører merket.

Greit nok at du ikke tør men du griser til oss andre. Piggdekke er hovedårsaken til problemer for astmatikere og gir oss møkkete biler om vinteren. Piggdekk hakker opp 50 gram asfalt per mil  :-1:
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Ferrytirsdag 04. desember 2018, klokken 10:00
Og grisete bil fører til mer bruk av avfettingsmidler og annet svineri. Det fine med denslags er at det holder ugresset i sjakk på uteplassen min.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 04. desember 2018, klokken 13:13
Plusser og minuser med alt. Om 100 år er alt glemt.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: pbergonsdag 05. desember 2018, klokken 09:05
SitatDe burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Nja, dersom du har samme dekktrykk og samme vekt på en bil, så blir arealet det samme på kontaktflaten. Det som forandrer seg er formen. På i3 blir kontaktflaten lang og smal, mens dersom du hadde satt på 285-dekk så hadde den blitt kort og bred. Friksjonen vil være størst i den retningen av kontaktflaten som er lengst.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 05. desember 2018, klokken 12:18
Sitat fra: pberg på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:05
SitatDe burde vite at det handler om areal, ikke bredde. Diameteren på hjulene er mye høyere enn på andre biler, dette gir større dekkflateareal.

Nja, dersom du har samme dekktrykk og samme vekt på en bil, så blir arealet det samme på kontaktflaten. Det som forandrer seg er formen. På i3 blir kontaktflaten lang og smal, mens dersom du hadde satt på 285-dekk så hadde den blitt kort og bred. Friksjonen vil være størst i den retningen av kontaktflaten som er lengst.

Ok, da har jeg testet en kalkulator (http://paws.kettering.edu/~amazzei/tire_calculator.html) på dette. Sammenligner to hjul med samme rulleomkrets først, men hvor det ene er av mer normal bredde.

155/70-19 vs. 245/55-19

Spec. Tire Rolling Circumference
(@ 60 km/h, spec. load and spec. air pressure)
2121mm vs. 2125mm

Contact Patch Width
(@ vehicle load, speed and air pressure)
126mm vs. 218mm

Contact Patch Length
(@ vehicle load, speed and air pressure)
141mm vs. 155mm

Contact Patch Area
(@ vehicle load, speed and air pressure)
177cm2 vs. 339cm2


Så kan vi sammenligne et i3 hjul med et enda mer normalt 225/45-17 hjul som har mindre rulleomkrets.

Spec. Tire Rolling Circumference
(@ 60 km/h, spec. load and spec. air pressure)
2121mm vs. 1917mm

Contact Patch Width
(@ vehicle load, speed and air pressure)
126mm vs. 207mm

Contact Patch Length
(@ vehicle load, speed and air pressure)
141mm vs. 128mm

Contact Patch Area
(@ vehicle load, speed and air pressure)
177cm2 vs. 264cm2
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 05. desember 2018, klokken 12:21
Og, som de fleste allrede vet, det er en fordel at piggdekk er smale da piggene får arbeide over en større andel av tilgjengelig kontaktflate. Piggfrie dekk er med fordel så brede som mulig i og med at de benytter hele kontaktarealet for å lage friksjon, og som jeg viser ovenfor, det er bredden som i de fleste tilfeller bidrar mest til kontaktarealet.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcoonsdag 05. desember 2018, klokken 15:10
Tok min nemesis bakke med null problem I3n snølagt en 4wd Skoda tok fart bak meg mens jeg rolig rullet oppover.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Orbitonsdag 05. desember 2018, klokken 15:19
Og siden piggfri gjør nytten 99%+ av tiden, er dette en mulighet de få gangene det er virkelig glattl:
Sitat fra: Orbit på fredag 16. mars 2018, klokken 22:17
Surprise:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Kjøpte et sett AutoSock til bruk med en forhjulstrukket varebil som skulle være med til fjells (som virkelig fikk bruk for det). Når jeg først hadde de fremme, måtte jo også i3'en få prøve, siden varebilen (225/65R16) har dekk med kun 1mm forskjell (https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-65-16X7.5ET30&wheel2=155-70-19X5ET43&fcl=50mm&scl=50mm&wcl=30mm&sr=0mm) i diameter til i3 vinterdekk (155/70R19).

Det blir litt mye "sokk" på innsiden av felgen på i3 på grunn av smale dekk, men litt testing med rolig kjøring var det i alle fall ikke noe problem. Det var heller ingen merker på sokken etterpå som tilsier den har subbet i hjuloppheng eller lignende.

Dette er nok litt usupportert, men likevel en noe jeg kommer til å ha liggende i frunken til en gang det virkelig kniper, og for korte avstander. Det var enda lettere å legge på med smale dekk (enn på varebilen), så 2 min på, 1 min av. Dette er størrelse 695 hos AutoSock.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 05. desember 2018, klokken 21:26
Bare så det er sagt, jeg foretrekker selvsagt piggfritt. Den smale dekkdimensjonen på i3 kan i ytterste konsekvens være bedre å kjøre med piggdekk, enn piggfritt.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: pbergfredag 07. desember 2018, klokken 08:12
SitatOk, da har jeg testet en kalkulator på dette.

Jeg er imponert hvis de som har laget denne kalkulatoren virkelig har alle data for alle dekk i verden i alle dimensjoner. Sideveggsstivhet f.eks. Den er jo relativt variabel etter hvilket dekk du opererer med.

Min logikk var litt enklere: Si at en bil veier 1200kg, jevnt fordelt på hvert hjørne. Altså 300kg pr. dekk, som lufta inni dekket må holde oppe. Og at dekket f.eks. har 2kg/cm2 trykk. Da får du 300/2=150mm2 kontaktflate. Uavhengig av form.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.mfredag 07. desember 2018, klokken 08:58
Er ikke sikker på hvor enkelt det er å bruke enkel fysikk for å beregne veigrep. Arealet har jo heller ikke noe å si i teorien.

«Friksjon er den komponentvektoren av kontaktkraften mellom to legemer i kontakt med hverandre som motvirker den relative bevegelsen ... Arealet av kontaktflata har derimot ingenting å si for hvor stor friksjonen er»
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: pbergfredag 07. desember 2018, klokken 09:48
Jo, siden gummi mot asfalt ikke oppfører seg helt etter "boka". Du har en kombinasjon av friksjon og adhesjon som gjør at til større areal du har, til større grep har du med samme belastning.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: hemifredag 07. desember 2018, klokken 10:15
Kjørte forbi 3 busser som var stuck, og 5 personbiler, hvor 2 busser hadde krasjet, 2 personbiler på noen km fra sandvika og oppover i går :o

null stress med i3 på nye vinterdekk :D
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Autowindersøndag 09. desember 2018, klokken 10:59
Kjørte 7km, det siste strekket opp på fjellet fredag kveld i 10cm ubrøytet, men litt oppkjørt, subbete sne. I de bratte krappe svingene dro i3'en ned fremdriften mye, med litt spinn og treg aksellerasjon. I tredje svingen husket jeg å stille om fra DTC til Tracktion, og må si det var vesentlig bedre fraspark og drag da. Bare synd den må aktiveres etter hver gang motor slås av. Kan sikkert programmere det på hurtigtast for raskere tilgang.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Toalmarsøndag 09. desember 2018, klokken 11:26
Da har jeg hatt bilen omtrent akkurat 2 år og den har rullet omtrent 45' km så jeg vil anta at i underkant av 20' km er på vinteren.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk, og jeg har vært kjempefornøyd med de.
Hjulene ble lagt på igjen nå i høst for nok en vinter med godt grep, men den gang ei.
Nå har jeg faktisk problemer med f. eks bakkestart i bakker jeg før aldri har hatt problemer i.
Mønsterdybden er fortsatt grei, samme med lufttrykk. Hjulene vaskes ordentlig før de lagres på garasjetaket i poser til de skal monteres på igjen.

- Hadde bilen på service for kort tid siden, da fikk den en software oppdatering, synes regen ble dårligere også rett etterpå. Kan den ha noe med dette å gjøre?
- Kan den varme sommeren hatt innvirkning på gummien selvom de har vært laget i poser?

Dekkene fikk en ordentlig vask for kun 2 uker siden, men skal få tatt en ny vask for å se om det hjelper, men er litt usikker på om det er så enkelt.

Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Burgersøndag 09. desember 2018, klokken 15:27
Sitat fra: Autowinder på søndag 09. desember 2018, klokken 10:59
<snip>Bare synd den må aktiveres etter hver gang motor slås av. Kan sikkert programmere det på hurtigtast for raskere tilgang.

Gå til menyen der du stiller traction control. Hold inn talltast, f.eks 8, til det sier noe om lagret. Da trykker du 8 for å komme dit.

Jeg har 1 navi, 2 radio rock, 3 streame fra telefonen, 8 traction control (selger stilte inn begge nøklene ved overtakelse)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: SveinJsøndag 09. desember 2018, klokken 15:55
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. desember 2018, klokken 11:26
Da har jeg hatt bilen omtrent akkurat 2 år og den har rullet omtrent 45' km så jeg vil anta at i underkant av 20' km er på vinteren.
Bilen ble levert med Bridgestone vinterdekk, og jeg har vært kjempefornøyd med de.
Hjulene ble lagt på igjen nå i høst for nok en vinter med godt grep, men den gang ei.
Nå har jeg faktisk problemer med f. eks bakkestart i bakker jeg før aldri har hatt problemer i.
Mønsterdybden er fortsatt grei, samme med lufttrykk. Hjulene vaskes ordentlig før de lagres på garasjetaket i poser til de skal monteres på igjen.

- Hadde bilen på service for kort tid siden, da fikk den en software oppdatering, synes regen ble dårligere også rett etterpå. Kan den ha noe med dette å gjøre?
- Kan den varme sommeren hatt innvirkning på gummien selvom de har vært laget i poser?

Dekkene fikk en ordentlig vask for kun 2 uker siden, men skal få tatt en ny vask for å se om det hjelper, men er litt usikker på om det er så enkelt.

Har du sjekket konsistensen på underlaget du nå har problemer på opp mot det du ikke hadde problemer på i fjor?
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Toalmarsøndag 09. desember 2018, klokken 17:19
Sitat fra: SveinJ på søndag 09. desember 2018, klokken 15:55
Har du sjekket konsistensen på underlaget du nå har problemer på opp mot det du ikke hadde problemer på i fjor?
Bilen tar seg generelt dårligere frem enn tidligere alle steder. Har både motbakke utenfor eget hus i tillegg hos svigers. Begge steder sliter jeg nå, men ikke de foregående vinterene
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcomandag 10. desember 2018, klokken 16:09
I3n klarte ikke min nemesis bakke i dag. Klarte ikke å kjøre opp i snø slaps selv med piggdekk  ahhhh det er nå et problem.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: SveinJmandag 10. desember 2018, klokken 21:56
Tredje vintersesong med samme vinterdekk, ikke noe problem med å komme opp 300 meter bakke, vinkel ukjent, men bratt nok.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcomandag 10. desember 2018, klokken 22:08
Vurderer å legge noe kg ballast bak i I3n ga opp bakken etter 4 forsøk helt håpløst.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 11. desember 2018, klokken 06:48
Sitat fra: Samco på mandag 10. desember 2018, klokken 22:08
Vurderer å legge noe kg ballast bak i I3n ga opp bakken etter 4 forsøk helt håpløst.

Ikke alltid piggdekk er løsningen nei....dekkmønster, gummikvalitet og rene dekk er gjerne bedre.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 11. desember 2018, klokken 07:13
Gamle dekk blir hard og mister sine gode snø egenskaper. Forurensning kan også gjøre dem glatt.
En bekjent byttet ut to år gamle originale Bridgestone dekk på sin i3 på grunn av at dekkene var blitt hard og ubrukelig på snøføre.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkentirsdag 11. desember 2018, klokken 08:17
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:13
Gamle dekk blir hard og mister sine gode snø egenskaper. Forurensning kan også gjøre dem glatt.
En bekjent byttet ut to år gamle originale Bridgestone dekk på sin i3 på grunn av at dekkene var blitt hard og ubrukelig på snøføre.
Jeg gjorde det også. Til Nokian R2, som ikke var noen revolusjon akkurat. Like "bra", men ingen regenerering og antispinn koblet inn bare man tenkte på akselerasjon. De er imidlertid som normale på år 2, da. Men antar at de har mistet mye av sine egenskaper de også.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: hemitirsdag 11. desember 2018, klokken 09:58
aner ikke hva nye i3 leveres med, men jeg er imponert over grepet på våt asfalt, is og snø :)
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.mtirsdag 11. desember 2018, klokken 11:35
Leveres med Nokian R3. Er godt fornøyd med de foreløpig.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 11. desember 2018, klokken 15:49
La 75kg bak i I3n og ingen problem i dag å komme opp men litt kaldere mot i går.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Trond.mtirsdag 11. desember 2018, klokken 17:51
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. desember 2018, klokken 15:49
La 75kg bak i I3n og ingen problem i dag å komme opp men litt kaldere mot i går.
Hvor bratt er denne bakken da ?. Har til gode å stå fast når jeg velger «traction».
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 11. desember 2018, klokken 21:25
Litt vanskelig og anslå men godt over 30 grader med en skarp sving så nesten ingen moment med fart. får se om litt vekt på i3 baken hjelper. Problemet er i snø slaps føre med å få veigrep.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Jallatirsdag 11. desember 2018, klokken 21:32
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. desember 2018, klokken 21:25
Litt vanskelig og anslå men godt over 30 grader med en skarp sving så nesten ingen moment med fart. får se om litt vekt på i3 baken hjelper. Problemet er i snø slaps føre med å få veigrep.
Det tror jeg ingenting på ettersom det bratteste i unnarettet i Holmenkollen er 35.7 grader.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkentirsdag 11. desember 2018, klokken 21:46
Ved 45gr stiger veien 1m per meter.
Ei normal trapp inne er mellom 31-36gr.
22,5gr er en halvmeter stigning per meter.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: 02jantirsdag 11. desember 2018, klokken 21:52
Det var voldsomt bratt , en Audi ur-quattro (som har ekte 4x4 og diff sperre), vil nok klare dette på sommerstid, vinter tviler jeg.

Men det må være en bratt bakke du skal bakse i3 på, du skrev 75 kg ekstra last, det er også veldig mye. Har en bakke hvor fwd biler sliter på vinter her hos meg , bakk og sving.

En Volvo 740 jeg hadde som ekstra bil, holdt det med 10kg sansekk i hver av buene bak, for å få godt grep.

Hvis det er svært bratt hos deg , bør det være nesten håpløst for en lastet FWD bil opp, siden din i3 ikke kommer opp. Ville prøvet med litt lavt trykk på bakhjulene ,og være sikker på at traction en aktivert rett.

16% er det bratteste jeg har kjørt på vei i Norge , det tilsvarer rundt 10 grader, skulle jeg kjørt der vinterstid, hadde jeg kunn kjørt 4x4 bil.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 11. desember 2018, klokken 22:16
Mulig det er under 30 grader men 4wd biler sliter ,er en utfordring får se om min oldschool ballast vil hjelpe. Har prøvd med dtc på og av med resultat at dtc av ga et par meter lenger opp i bakken men ikke mye differanse.

75kg er en test har 3 stk salt sekker pakket rundt med søppel sekker på 25kg stykke mulig det er litt overkill med 3 stk en kansje kunne blitt tatt ut.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Klykkentirsdag 11. desember 2018, klokken 22:47
Maks anbefalt stigning inn til tomt fra vei er 1:8 i korte strekk, om jeg ikke husker feil. Dvs 1m stigning per 8m lengde.
Det tilsvarer i underkant av 10 grader. Noe mer enn det vil de aller fleste biler slite med uten skikkelig mulighet for tilfart på vinterføre. Om du har 30gr stigning, altså brattere enn 1m stigning på 2m kjørt, bor du i en fjellskrent. Da kan du dessverre ikke skylde på bilen, for du sliter med slik stigning på sommeren også!

Edit:
F.eks ned til parkeringskjellere er det ikke lov å ha brattere enn 1:10 uten at veien er oppvarmet på vinterstid. Dvs rundt 6gr stigning.
Tittel: Sv: I3 - Vinterbil??
Skrevet av: Samcotirsdag 11. desember 2018, klokken 23:00
Problemet ligger mest i svingen før bakken ,får ikke mye start fart opp stigningen selv med litt gutsing,har jeg fått mere skyv så har moment blitt på min side.
Finnes original kjettinger til i3 frister lite for min del og knote med det i snø og slaps.