Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:14
Mange er godt inne i sin første vinter med e-Golfen og det kunne vært artig å høre hvilke erfaringer folk gjør seg. Spesielt dere som har opplevd sprengkulde.
Selv har jeg erfart de siste dagene at rekuprasjon fungerer dårlig når batteriet er kaldt. Selv om jeg setter girspaken i B. Bremsene fungerer imidlertid.
Ang. rekkevidde; Da jeg startet bilen i dag, i -7 grader med forvarming fra 10A stikkontakt, så jeg at potensialet var 37 km. hvis jeg skrudde av klimaanlegg. Da jeg skrudde av AC var potensialet fremdeles 36 km, men da jeg satt hele anlegget til OFF fikk jeg ganske riktig 181 km estimert rekkevidde. Siden jeg bare skulle kjøre en km. til barnehagen og tilbake, satt jeg heller på setevarmen. Den forkortet til sammenlikning bare rekkevidden med 2 km. og det var fremdeles varmt nok i kupeen med dunjakke på, etter forvarmingen. Dette synes jeg er et godt tips for korte turer, i stedet for å blåse flere kWh for å varme opp bilen på småkjøring. Jeg har hatt flere små ærend ila. dagen hvor kupeen har rukket å bli nesten helt kald mens bilen har stått parkert. Likevel kjennes ikke rattet særlig kaldt og jeg har ikke hatt problemer med dugg. Prøv det! :-)
Når det er sagt er jeg motstander av å fryse bare fordi man har elbil, så jeg har aldri kjørt i ECO+ men bruker normalt AC på Auto(sterk) 22 grader året rundt. Dere ser aldri meg på langtur med teppe over knærne altså! :-) En liten "skinnfell" i setet de kaldeste månedene hadde imidlertid vært godt, ettersom det tar veldig lang tid før setevarmen har noe effekt med skinnsetene. Noen som vet om noe som ser OK ut?
I og med at jobbkjøring tur-retur er 2.4 mil så tenker jeg overhode ikke på å spare batteri til daglig. Det jeg merker meg er at bilen blir sent varm..i forhold til mazda 6 som nå er solgt. Men det hjelper med setevarme på fult og setter alltid air con på max...det står HI..og gradene er vel 28 grader? Som jeg ALDRI har oppnådd;)..selv etter 15 min kjøring med HI...gode ting er også varmetråder i frontrute og sidespeil. Sidespeilvarmetråder er alltid på..dvs jeg har bryteren på der 100% av tiden...
Forvarming fungerer, men la meg si det slik...IKKE tale om at det er 23 grader i bilen etter at bilen har prøvd å forvarme den til det;)...dette er i 5 grader minus...det er mer 15-18 grader max.
Og lading via 20 meter skjøteledning funker som en kule...selv på hytten;)
Konklusjon : varmeanlegget er ikke i nærheten av en fossilbil i varmeeffekt, men det hjelper utrolig med setevarme:)
På vinterføre og piggfrie dekk er bilen ok....jeg vil si på linje med mazda 6 stv...men teoretisk skal vel golf være bedre enn mazda 6 på vinterføre?...alle små biler er vel bedre enn stv
Jeg syntes oppvarming gikk seint inntil jeg oppdagde at klimaprofil var innstilt på "svak". Etter å satt den til moderat ble det noe helt annet, varm luft etter ett minutt, men dette kostet 6-7 kW.
Baksiden av medaljen er at rekkevidden på småkjøring ikke blir noe særlig med så mye forbruk og gjennomsnittsfart på under 30 km/t.
min profil er satt til High, men jeg er enig i at det kommer varm luft etter ca ett minutt...problemet er..luften er ikke akkurat veldig varm;) Slik man opplever med bensinmotor...
MEN....det fungerer jo greit nok om man kjører maks på med alt:) og det er jo det viktigste....
Det skal sies at jeg fryser lett da;)
Merker at så lenge det er tørt på veien, så drar den ikke så mye mer strøm enn i høst. På -8C hadde jeg i dag snitt på 16kWh/100km (Eco) uten forvarming og piggfritt, som på sommeren på samme distanse ligger på mellom 13 og 14. Når det regner eller er slaps, derimot...
Ellers forvarmer jeg hver morgen. Kunne gjerne vært varmere enn det blir, men du verden så deilig. :)
Har alltid forvarmet bil (garasje), men satte kupé-temp på 25 før den var passe varm. 22 er en vits om jeg sammenligner med hva 20 var i fossilbilen. Når jeg starter den kjører jeg også tempen opp til 25-26 automatisk, da blir det ganske fort varmt og tempen holder seg fin. Rekkevidden derimot blir urdårlig, men det er ikke noe problem. Jeg nekter å fryse fordi jeg kjører elbil :) Bruker heller ikke ECO med mindre det skulle bli krise, varmeeffekten da er for dårlig selv om jeg setter temp på maks. Komfort > rekkevidde.
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?
For min del: fordi 25 var akkurat passe ;)
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?
Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå.. :)
Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..
Hei,
Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?
angående låsing av ladesaken så låser jeg opp og igjen bilen noen ganger helt til den løsner hehe. jeg har den keyless saken da...
Sitat fra: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?
Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå.. :)
Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..
Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:21
Sitat fra: elektro på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Råde på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:53
Hvorfor setter dere ikke på Hi under forvarming?
Si det, synes det har blitt greit med 25 grader, men har endret til HI nå.. :)
Synes ellers varmeapparatet fungerer bra etter at jeg satte klimaprofil til Sterk vha. Menu knappen på viften. Blir jo fortere varm enn fossilbiler?! Enig i at 22 grader føles mer som 21, i ECO kanskje som 20 grader, men det passer bra. Kjører som regel på 20,5 grader på lengre turer i Mazda bensindyret..
Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?
Det lurer jeg på også. Når jeg prøvekjørte i3 reagerte jeg på at Golfen på samme innstilling (22C) har minst en grad lavere målt kupetemperatur. Men uansett profil... når jeg ber om 22 grader vil jeg ha 22 grader, ikke 19.
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:21
Hvor er det jeg stiller inn disse klimaprofilene med tanke på svak, middels og sterk?
På det midterste hjulet under skjermen har du to knapper. En for Auto klima og en for meny. Trykk meny-knappen, så kan du velge profil.
og man må vel inn i menyen for å starte frontrutetråder må man ikke? (2016 modell)
Sitat fra: gamer73 på onsdag 06. januar 2016, klokken 13:36
og man må vel inn i menyen for å starte frontrutetråder må man ikke? (2016 modell)
Må i alle fall det på min 2015, og den går av etter kort tid av seg selv...
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,
Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?
Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Hihi
Post gjerne bilde av holderen slik at jeg kan kopiere!
Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,
Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?
Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,
Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?
Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)
for å ikke snakke om hva verktøy du trenger for å kutte noe slikt;) Jeg kan tenke meg at det me kompressordrevet avbitertang til jobben;) noe man selvsagt har liggende i askebegeret i bilen;)
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:58
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 07. januar 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Kent på onsdag 06. januar 2016, klokken 22:14
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:26
Hei,
Henter e-Golf på fredag. Hvordan løser dere utfordringene med at ladekabel av og til ikke slipper? Er det bekreftet at det er "låse-tappen" som ikke slipper pistolen? Hvis dette skjer - hva gjør dere?
Jeg har montert en holder til ladekabelen ute ved siden av ladeluka slik at jeg kan kjøre selv om den sitter fast. Den løsner etter en stund uansett, så er ikke store problemet. På hurtigladere har dessverre eneste løsning vært å klippe kabelen. Det har heldigvis ikke skjedd mer en noen få ganger i løpet av tiden jeg har hatt bilen
Høres kostbart ut å klippe kabelen til hurtigladere, selv om det er bare noen få ganger ;)
for å ikke snakke om hva verktøy du trenger for å kutte noe slikt;) Jeg kan tenke meg at det me kompressordrevet avbitertang til jobben;) noe man selvsagt har liggende i askebegeret i bilen;)
Denne bør gjøre susen ;)
(http://mdm.boschwebservices.com/files/Dremel%2012V%20Lithium-ion%20Rotary%20Tool%208220%20(EN)%20r36938v15.jpg)
mulig hehe
I dag var det rekordkaldt i min tid som egolfeier hvertfall- 18 kalde.
Forvarmer bilen hver dag(den står ute), liten tvil om at det ikke leveres like mye varme når det er kaldere enn 10 minus.
7 mil til jobb, mye motorvei, alltid sterk klimaprofil og 22 i bilen- jeg gjør INGEN tiltak for å spare på forbruket:) I dag er første gangen jeg ikke har hatt 100% motoreffekt tilgjengelig ved avreise. Den var faktisk nede på 50% og kom ikke opp til 100 før jeg hadde kjørt i et kvarters tid. Forbruk i dag: 23,5 kwh/100km... Det er det dobbelte av min lavforbrukrekord i sommer! Har kjørt på 17-19 i det siste når det har vært 5-10 kalde og lå på ca 14 i høst. Står heldigvis i oppvarmet parkeringshus og lader mens jeg er på jobb så forbruket bør bli lavere hjem igjen.
Jeg har ingen problemer med ladeluka- funker hver dag. Men varmepumpa/klimaanlegget gir ikke stabil varme og noen dager er det ikke noen forskjell på å ha 20 grader eller HI: lufta er like lunka uansett. Hadde tilsvarende i sommer med kjøling. I tillegg får varmepumpa "sjokk" når jeg kjører inn i parkeringshuset om morran. Virker som den kompenserer for at den ikke har fått nok ut av lufta ila kjøreturen, uler og durer no forferdelig- rett og slett flaut om det er noen andre der ::). Firmabilen vår er produsert samme uke som min og oppfører seg ikke sånn. Har derfor bil på verksted for sjekk i dag så får vi se.
Sitat fra: Anderskrok på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:07
I dag var det rekordkaldt i min tid som egolfeier hvertfall- 18 kalde.
Forvarmer bilen hver dag(den står ute), liten tvil om at det ikke leveres like mye varme når det er kaldere enn 10 minus.
7 mil til jobb, mye motorvei, alltid sterk klimaprofil og 22 i bilen- jeg gjør INGEN tiltak for å spare på forbruket:) I dag er første gangen jeg ikke har hatt 100% motoreffekt tilgjengelig ved avreise. Den var faktisk nede på 50% og kom ikke opp til 100 før jeg hadde kjørt i et kvarters tid. Forbruk i dag: 23,5 kwh/100km... Det er det dobbelte av min lavforbrukrekord i sommer! Har kjørt på 17-19 i det siste når det har vært 5-10 kalde og lå på ca 14 i høst. Står heldigvis i oppvarmet parkeringshus og lader mens jeg er på jobb så forbruket bør bli lavere hjem igjen.
Jeg har ingen problemer med ladeluka- funker hver dag. Men varmepumpa/klimaanlegget gir ikke stabil varme og noen dager er det ikke noen forskjell på å ha 20 grader eller HI: lufta er like lunka uansett. Hadde tilsvarende i sommer med kjøling. I tillegg får varmepumpa "sjokk" når jeg kjører inn i parkeringshuset om morran. Virker som den kompenserer for at den ikke har fått nok ut av lufta ila kjøreturen, uler og durer no forferdelig- rett og slett flaut om det er noen andre der ::). Firmabilen vår er produsert samme uke som min og oppfører seg ikke sånn. Har derfor bil på verksted for sjekk i dag så får vi se.
wow dette er nyttig info....da vet vi andre hva som venter oss om vi opplever slik kulde. Nå skal det sies at for min del så blir det sikkert aldri aktuelt i byen ihvertfall. Sist gang det var 18 minus i Bergen var dengang helvete frøs over..og DET var noen år siden;)
Og angående varmepumpe så er jeg nok en gang glad for at jeg ikke har det. Luft til luft varmepumpe er og blir YALLA i mine øyne....og dette er bannlyst å ha hjemme også. Man leser jo at folk som har varmepumpe i hus bruker like mye strøm som dem uten...riktignok har dem med varmepumpe en mye jevnere varme og tildels også oppvarmet rom dem ikke bruker, men vi er jo ikke vakumpakkede pølser heller som trenger jevn temperatur for å trives er vi?;) Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Min varmepumpe hjemme trekker maksimalt 1530W. Noen den helt sikker gjør nå. Da får vi en varme som klarer å holde temperaturen i hele etasjen den står i + å fungere som tilleggsvarme i andre etasje. Så lite W hadde ikke holdt med vanlig ovner og jeg tipper strømforbruket hadde vært 2-3 ganger høyere. Vi holder 25 grader inne.
I varmere perioder opp mot + 7'c så gir den 3-4 ganger varmeeffekt i forhold til forbruket. Det lønner seg derfor for oss å ha VP. Jeg regnet også med det samme på egolf, da min uten VP bruker ca. 20 kWh/100 km på vinteren når det er under -5'c (i to vintersesonger),
Gårsdagens -13'c er i Oslo-området ga meg ett forbruk på 21 i 100/110-sonen på E6 over flere mils kjøring. Da hadde bilen stått ute først hele dagen og jeg hadde godt over 20'c i bilen med god varmeflyt hele veien.
Hvis folk med VP i egolfen bruker mer enn min bil uten så tror jeg heller VW sin VP er dårlig, ikke konseptet da f.eks. Soul har en god og effektiv VP. Kanskje man bør skru av VP i egolfen når det er kaldt for å teste forskjellen?
Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Min varmepumpe hjemme trekker maksimalt 1530W. Noen den helt sikker gjør nå. Da får vi en varme som klarer å holde temperaturen i hele etasjen den står i + å fungere som tilleggsvarme i andre etasje. Så lite W hadde ikke holdt med vanlig ovner og jeg tipper strømforbruket hadde vært 2-3 ganger høyere. Vi holder 25 grader inne.
I varmere perioder opp mot + 7'c så gir den 3-4 ganger varmeeffekt i forhold til forbruket. Det lønner seg derfor for oss å ha VP. Jeg regner også med det samme på egolf, da min uten VP bruker ca. 20 kWh/100 km på vinteren.
Gårsdagens -13'c er i Oslo-området ga meg ett forbruk på 21 i 100/110-sonen på E6 over flere mils kjøring.
Vel...en rekke artikler omhandler temaet på nettet og Det er ikke bare det teoretiske utbytte som nevnes mht varmepumpe...det er også det at folk "fyrer for kråkene" med varmepumpe...dvs...høyere temp enn dem ellers ville hatt og varme opp rom dem ellers ikke ville varmet opp. Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...og ikke minst koster det flere titalls tusen å installere...og så kommer utgifter til vedlikehold i tillegg..man skal bo noen år før innkjøpspris er spart inn..og innen den tid er det sikkert kommet noe nytt som er enda bedre...
OG når det kommer til ENØK forslag så kommer varmepumpe langt ned på listen over tiltak av hva som lønner seg rent økonomisk....
At varmepumpe kan gi litt lenge rekkevidde på en E-golf er greit nok, men det er INGEN revolusjonsforlenging og jeg ser personlig ikke behovet i det hele tatt....OG i krise så slår man bare av alt av varme og da kommer man like langt både med og uten VP...
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:56
Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...
Du kan kjøpe VP som er så støyfrie at du aldri vil bli plaget av det. Det er bare å lese seg opp så finner du forskjeller mellom "jalla" og gode produkter.
Tør luft kan være en fordel om vinteren. Vi har rundt 30% luftfuktighet hos oss om vinteren. Noen som er bra av flere årsaker.
Vår VP står på den minst synlig fasaden. Noen kler disse inn med samme farge som husveggen. Mulighetene er mange.
Vedlikeholde består av to ting. Utvendig årlig spyling med hageslange. Det tar 2 min.
Innvendig tar man ut et filter og fjerne støv. Det tar omtrent like lang tid og kjøres mnd.
Uten støvfilter så hadde man heller pustet inn støvet selv. Er det bedre?
Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 13:01
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:56
Og en varmepumpe krever adskillig med vedlikehold, samt problemer med støy, tørr luft, støv som virvles opp og særdeles stygg på en husvegg etc...
Du kan kjøpe VP som er så støyfrie at du aldri vil bli plaget av det. Det er bare å lese seg opp så finner du forskjeller mellom "jalla" og gode produkter.
Tør luft kan være en fordel om vinteren. Vi har rundt 30% luftfuktighet hos oss om vinteren. Noen som er bra av flere årsaker.
Vår VP står på den minst synlig fasaden. Noen kler disse inn med samme farge som husveggen. Mulighetene er mange.
Vedlikeholde består av to ting. Utvendig årlig spyling med hageslange. Det tar 2 min.
Innvendig tar man ut et filter og fjerne støv. Det tar omtrent like lang tid og kjøres mnd.
Uten støvfilter så hadde man heller pustet inn støvet selv. Er det bedre?
Joda punger man ut så kan man sikkert redusere støy....men vifte er vifte og det lager støy uansett..og det kan jo være den minst brukte siden på huset er like ved naboen soveromsvindu? Svartmaling i know, men det er masse som skal passe inn.
Personlig har jeg store problemer med tørr luft om vinteren da huden min tørker ut...jeg merker spes dette om vinteren på hotell som er ganske jævlig etter få døgn...men oki..det er meg...men det er ihvertfall unaturlig tørt og jeg ser ikke at dette skal være så sunt.
Jeg har til dags dato ALDRI sett en pen montering av varmepumpe på et hus...jeg sier ikek at det er umulig, men jeg vil tro det krever masse mikk makk som kan bli kostbart og tidkrevende...
skifte filter og fjerne støv tar sin tid...og man må vel ha faglige inspeksjoner må man ikke? drivgass etc? Uten varmepumpe så ligger støvet for det meste i ro til vaskehjelpen kommer å vasker det bort.
Det er selvsagt personlig hva folk ser i og får ut av en varmepumpe, men jeg ser flere ulemper enn fordeler og rent økonomisk så ser jeg ingen eller liten gevinst.
Er det noen som vet om det på kalde dager er best å kjøre med returluft med AC ELLER vanlig friskluft?
Tenker det blir varmere i kupeen med returluft da man bilen ikke må varme opp så kald luft.
Har prøvd litt forskjellig i min bil uten varmepumpe, men klarer ikke bestemme meg for hva som bruker minst strøm eller gir varmest luft i kupeen.
Trykker jeg på max på min VP bil og stolvarme ser jeg 9.8KW og der i starten, så faller den mot 8,5... coupen blir utrolig fort varm da.
Sitat fra: tutti på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:44
Sitat fra: gamer73 på torsdag 07. januar 2016, klokken 11:40
Luft til luft varmepumpe er sinnsykt oppskrytt!
Hvis folk med VP i egolfen bruker mer enn min bil uten så tror jeg heller VW sin VP er dårlig, ikke konseptet da f.eks. Soul har en god og effektiv VP. Kanskje man bør skru av VP i egolfen når det er kaldt for å teste forskjellen?
Nå må vi ikke glemme at varmepumpa gir fordeler/er mest effektiv i rangen ca mellom -10 og +10 grader. Så nede på -15 til -20 kan det hende man taper litt på å ha den der? Man hører jo også på den når den jobber hardest og på -15 så lager den jo omtrent ikke lyd, mens rundt 0 så suser den avgårde som bare det.
Men for min del(som lader på jobben) beviser det egentlig bare at bilen funker like godt vinter som sommer. Hvertfall så lenge batteriet er "nytt" 8)
Vi har 2014 mod uten VP. I dag ca -8 grader og får maks 100 km tilgjengelig.
Forvarmet bilen, tok en turi barnehagen 5 km en tur til sentrum ca 17 km.
Når jeg koblet til laderen min hadde jeg 61 km igjen.
Fortsetter det slik går bilen på Finn.no
Instilling: normal mode.
Ac.
22 grader.
Og pen kjøring.....
På ca samme kulde i fjor hadde jeg vesentlig bedre rekkevidde.
Ny programvare ? Etter at den ble tvangsinnlagt for oppdatering hos møller så har den manglet ca 30 km......
Spurte aldri om de kunne rote med SW. De skulle fikse ulyder i chassiset.
det er kulda, og stopp start, tror du kan slappe av ;)
Ja. La vær å se på GOM under stopp og start i kulde. Den er håpløs.
Tja samme ruten i fjor.... Så dere mener at rekkevidden er den samme bare at GOM er for aggressiv? Må kjøre den helt ned til null en gang og se hvor mye km eg faktisk fikk kjørt.
Hvis dere leser hele innlegget så begynte problemer etter oppdatering og før kuldegradene slo inn......
Det kan hende det har noe med oppdateringen å gjøre hvis de har lagt en mer realistisk rekkeviddeestimeringsalgoritme inn. Min bil har hele tiden vært mer pessimistisk enn det jeg leser at andres biler er her inne (uten at jeg kjenner kjøremønster).
Ellers, når det gjelder trådens kjerne, så er kanskje et vintertips: ikke kjøp PHEV av Volkswagen gruppen hvis du vil kjøre elektrisk. Og, se på løsninger som kan varme batteripakken under lading/forvarming (som til og med Volvo har i sine PHEV), da VW ikke prioriterte det selv i sine elbiler...
Se http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/disse-ladehybridene-virker-daarligere-i-under-minus-ti/a/23592001/
Støtter deg i teorien om vw. Mye hurtig løsninger.
Hadde en Leaf først med Vp og den var vesentlig bedre på rekkevidden vinterstid.
Men den følelsen av å sitte inni bilen er en annen side av saken.
Egolf er og blir bil Nr 2 og i kalde dager er buss og varmt og godt;)
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb. Kommer hjem og km ligger rundt 30. Ser ut som om det blir finn.no straks
Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb. Kommer hjem og km ligger rundt 30. Ser ut som om det blir finn.no straks
Men hvorfor det? Skal du bytte jobb til en 20 km lenger unna?
Problemet ditt er nok at du ikke har oppvarmet garasje på jobben også. Kjører du hjemmefra i ett strekk kommer du garantert lenger enn 40+30km fordi du slipper oppvarming av kupe og kaldt batteri fra jobb.
Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb. Kommer hjem og km ligger rundt 30. Ser ut som om det blir finn.no straks
Hva sier batterimåleren? Tipper den ligger over 50%..
Oi en stund trodde jeg at det var meg som skrev dette.
Har samme som deg og, en garasje godt oppvarmet.
Men gamle Ford har tatt den.
Sitat fra: Råde på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Liz på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:29
Har bilen i oppvarmet garasje. Skrur om nøkkelen og km viser maks 115 km :/ har ca 40 km t/r til jobb. Kommer hjem og km ligger rundt 30. Ser ut som om det blir finn.no straks
Men hvorfor det? Skal du bytte jobb til en 20 km lenger unna?
Problemet ditt er nok at du ikke har oppvarmet garasje på jobben også. Kjører du hjemmefra i ett strekk kommer du garantert lenger enn 40+30km fordi du slipper oppvarming av kupe og kaldt batteri fra jobb.
Når jeg skulle starte å kjøre i morges begynte bilen å pipe som en stukket gris pga kjørebanen. Det var glatt og snø. Er det noen måte å skru av dette varselet? Mister jo fokus på kjøringen.... :-\
Har byttet fra GOM til tripteller og på siste lading kjørte jeg ca 7 mil. Da har jeg forvarmet (fra batteriet) hver dag frem og tilbake til jobb. Vært mellom -5 og -10 her. Har så kort vei til jobb at jeg fortsatt greier meg med 1-2 ladinger pr. uke.
Har selv kjørt i alle disse forholdene vi har hatt i det siste, og har merket liten forskjell på hva batterimåleren står på når jeg kommer fram til jobb, uansett om det er sommer eller vinter.
Når det var en del plussgrader, type 10 pluss e.l, da kom jeg fram til jobben med rundt 50% batteri. Nå med kulde og snø på veiene, så er jeg framme med ca 40% batteri, dette er etter ca 80km kjøring.
Dette er med start hjemmefra, og da er det i garasje som er litt over pluss, og forvarmet og nyladet bil.
På vei hjem, så starter bilen ute, og da blir det med ca 40% batteri, bare nok til å kjøre 40km ca.
Så, i ett strekke på vintern, med forvarma bil, så hadde den vil sikkert holdt rundt, 140km e.l, kanskje nedmot 130.
Helt kald start føler jeg spiser sånn 20km rekkevidde, så om man starter kald to ganger om dagen, så blir vel det ca 40km rekkevidde for å varme opp batteriet og resten av bilen da antagelig.
Sånn var min før siste fw.....
Den virket som en god bil....
Hvordan får jeg sidespeil til å bli stående utklappet når jeg låser bilen?
I dag var hele greia en stor isklump, så da sleit de med å klappe ut. Usikker på hvor mye snill dunking de tåler før noe plast sprekker. Da er det i snøvær rundt 0˚ bedre at de står i ro.
På NAVI velg "Meny" - "Bil" (tror jeg det er) så "Setup" (tannhjulet