Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: lunitiks på søndag 27. desember 2015, klokken 14:05
Mens Roadster var "Gen 1", Model S & X "Gen 2", så skal TM3 være "Gen 3", dvs en fullstendig ny plattform elbiler fra Tesla.
Men hvor revolusjonerende blir den egentlig? Hva blir de "store" nyhetene?
JB Straubel holdt et foredrag på universitetet i Reno, Nevada, den 10.11.2015 (ligger på youtube), hvor han nevnte følgende:
- «Most of the people inside of Tesla are no longer working on the S and the X, but they're hard at work designing and inventing all the technologies to go into the Model 3.»
- «This car is aiming at a $35,000 price point, with more than 200 miles of real world range.»
- «It's a completely new platform, different technology base, and aimed at building hundreds of thousands per year, instead of tens of thousands per year.»
Jeg tror ikke det blir veldig mye som er helt nytt, hovedutfordringen ligger nok i å gjøre den eksisterende teknologien billigere og enklere å produsere. Det er f.eks sagt at Model 3 skal til større grad benytte seg av stål, noe som er litt nytt for Tesla.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. desember 2015, klokken 14:52
Det er f.eks sagt at Model 3 skal til større grad benytte seg av stål, noe som er litt nytt for Tesla.
<flisespikkerimodus>
Vel, det er ikke det som er sagt. Det som er sagt er at Model 3 ikke vil komme til å være "all aluminium" slik som Model S(/X?) (og selv disse er ikke *helt* "all aluminium"). Akkurat hva som vil bli brukt istedet er ikke kjent, men stål er og blir det mest sannsynlige.
SitatTesla's next-generation, affordable electric car — the one formerly known as the 'Model E' — won't inherent the all-aluminum construction of its bigger brother, the Tesla Model S.
That's according to Chris Porritt, Tesla's Vice President of Engineering, who says that Tesla's third-generation plug-in will be manufactured using "appropriate materials" for its price point and market segment.
</flisespikkerimodus>
Høres ut som plast... Stål er i alle fall noe som vel øker vekta såpass mye i forhold til aluminium at det setter rekkevidden (og dermed salgbarheten?) i fare.
Edit: Stål kan faktisk stemme... Fant dette sitatet fra Porritt på autocar.co.uk:
«Chris Porritt, Tesla's vice-president of engineering, previously told Autocar: "I expect there will be very little carry-over [from the Model S]. We've got to be cost-effective. We can't use aluminium for all the [small car's] components." This suggests that the Model E will use mostly steel in its make-up although it will probably use bonding and rivets in its construction.»
Sitat fra: lunitiks på søndag 27. desember 2015, klokken 15:46
This suggests that the Model E will use mostly steel in its make-up although it will probably use bonding and rivets in its construction.
Merk at den delen jeg siterte ikke var ett Tesla-sitat, men journalistens konklusjon. Som sagt er jeg enig i denne konklusjonen, men vi bør ikke derved konstantere at det er dette som er sagt.
Plast er som du nevnte også ett mulig alternativ, og noe ala det BMW bruker på i3 - er ikke dette en slags plast/karbonfiber kombinasjon? - er også ett alternativ. Men med vekten på «using "appropriate materials" for its price point» reduserer muligheten for det siste alternativet (mener å ha fått med meg at dette er en relativt dyr løsing? I alle fall om man må betale BMW for retten til å bruke teknikken), men på den annen side «... and market segment» peker i motsatt retning, dersom man har rett i at bilen skal bli posisjonert for å konkurrere direkte mot BMW's 3-serie.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. desember 2015, klokken 14:52
Jeg tror ikke det blir veldig mye som er helt nytt, hovedutfordringen ligger nok i å gjøre den eksisterende teknologien billigere og enklere å produsere.
Enig og uenig. Kun lav pris og høy rekkevidde er tross alt litt "kjedelige" salgsargumenter. Jeg tror derfor at vi vil se _noe_ som blir fullstendig nytt. Ut fra Elons kommentar på Twitter om at dette har "Super High Priority", samt volumet Tesla planlegger for denne bilen, tipper jeg hardware for Autopilot 2.0. Klargjøring for full autonomi.
Til gjengjeld er det mange "problemdeler" fra S og X som kan droppes. Jeg tviler f.eks. på at TM≡ kommer med dører/dørhåndtak/trunk som automatisk åpnes og lukkes. Den får neppe AWD i basisversjonen. Tviler dessuten på at den får gratis 3G / 4G.
Men jeg holder en knapp på at Touchscreenen beholdes. Den er litt av "sjela" til Tesla, føler jeg.
Hva mener folket?
Sitat fra: lunitiks på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:27
Enig og uenig. Kun lav pris og høy rekkevidde er tross alt litt "kjedelige" salgsargumenter. Jeg tror derfor at vi vil se _noe_ som blir fullstendig nytt. Ut fra Elons kommentar på Twitter om at dette har "Super High Priority", samt volumet Tesla planlegger for denne bilen, tipper jeg hardware for Autopilot 2.0. Klargjøring for full autonomi.
Når Elon begynte å snakke om selvkjørende biler så var det Gen-III bilene (senere kjent som Model 3/Y) som var målet. Så at det blir tilgang på AP i TM3 er helt sikkert, og innen den kommer på veiene så er nok også AP 2.0 klart, så her tipper jeg du har helt rett.
Sitat fra: lunitiks på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:27
Den får neppe AWD i basisversjonen.
Dette har Elon bekreftet, TM3 vil ikke ha dualmotor som standard, men det vil være ett tilvalg der også.
M3 kommer nesten garantert med Autonomous HW
http://www.tocn.no/2016/01/tocn-live/
Sitat fra: lunitiks på mandag 11. januar 2016, klokken 08:23
M3 kommer nesten garantert med Autonomous HW
http://www.tocn.no/2016/01/tocn-live/
Blir spennende! :)
Bare litt synd at de som bestiller biler i disse dager ikke får denne nye HW-pakken. En mulighet for ettermontering av hardware er jo lov å håpe på. Men etter tidligere erfaringer (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17181.0.html) er jeg skeptisk... :-\
Tipper bilen får en slik:
(http://widodh.o.auroraobjects.eu/ccs_vw-e-up.jpg)
Da kan den lade på Combo og Sc
Her er et gullkantet rykte: Model ≡ tilbys levert til kundene via "Summon" 8)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/60875-Model-3-Deliveries-via-Summoning (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/60875-Model-3-Deliveries-via-Summoning)
Hvor mye var depositum på model s ? Lurer på hva man må betale I depositum for å reservere model 3 . Man får tilbake pengene når reserverer og ikke ønsker ?
Jeg deponerte kr 15.000,- i fjor sommer for min 70D.
Tviler sterkt på at depositumet vil bli høyere for Model 3.
Mellom 5000 og 12 000 tipper jeg .
Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:17
Hvor mye var depositum på model s ? Lurer på hva man må betale I depositum for å reservere model 3 . Man får tilbake pengene når reserverer og ikke ønsker ?
Etter som jeg har fått med meg (korriger meg gjerne dersom noen har mer korrekt/verifisert informasjon) så var depositumet for Model S USD5.000 (ikke signaturutgaven - den var betraktelig høyere), noe som ble halvert til USD2.500 en gang etter produksjonsstart.
Da Model 3 er ment å være ca. halve prisen av Model S (i USD), så forventer jeg ett tilsvarende system, men med halve depositumet. Altså USD2.500 pre-produksjon, som igjen ca halveres til rundt USD1.000-1.500 en gang i 2018.
Som lunitiks sa var dette 15.000 i norske kroner i fjor, og det er fortsatt det samme så dette er de vist ikke så nøye på å valuta-justere. Antar altså at depositumet vil være ett sted rundt 15k NOK når reservasjonene starter en gang de neste månedene, men er forberedt på alt fra ~10-20k - kanskje max 25k for en ikke-signatur reservasjon.
Forutsetter også at depositumet for Model 3 følger samme mønster som for Model S/X, at det er fullt ut refunderbart frem til (14 dager etter at?) du har bekreftet en bestilling etter at priser og tilgjengelighet her i Norge er på plass (neppe før i 2018). En viss tid etter at priser og tilgjengelighet er på plass vil du nok få beskjed om at nå MÅ du gjennomføre bestillingen eller få reservasjonen kansellert og pengene refundert.
Elon Musk plaprer på Twitter
Sitat fra: lunitiks på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:31
Elon Musk plaprer på Twitter
At det ikke blir noen Signatur serie overrasker meg ikke, men depositumet er i absolutt underkant av hva jeg forventet. Så blir det spennende å se hva det blir i NOK? Holder en knapp på 10k men 7-8k blir jo mer "korrekt". Vil de så beholde samme reservasjonsbeløpet også etter at bilen er kommet i produksjon, eller vil det reduseres enda mer da?
Sitat fra: lunitiks på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:31
Elon Musk plaprer på Twitter
Her blir det nok mange med fingeren klar på Bestill-knappen. Meg inkludert :)
Sitat fra: hgs på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:59
Sitat fra: lunitiks på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:31
Elon Musk plaprer på Twitter
Her blir det nok mange med fingeren klar på Bestill-knappen. Meg inkludert :)
+1 ;D
(http://cdn.meme.am/instances/400x/56990095.jpg)
Sitat fra: hgs på torsdag 11. februar 2016, klokken 11:59
Her blir det nok mange med fingeren klar på Bestill-knappen. Meg inkludert :)
Kan fort bli trangt i web-dørene på aprilsnarr-dagen ;)
[/spekulering/] M3 skal jo bli en volum-modell, som dermed må slå an hos "folket". Rekkevidde er dermed avgjørende, begrensningene i batteristørrelsen tatt i betraktning.
Samtidig er Tesla kjent for sine rå ytelser, noe de IMHO bør føre videre med M3.
Kan det tenkes at M3 får en helt ny, to-trinns girkasse?
https://forums.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/what-about-tesla-double-clutch-and-2-gears (https://forums.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/what-about-tesla-double-clutch-and-2-gears)
http://insideevs.com/test-results-show-18-reduction-energy-consumption-3-speed-versus-1-speed-ev-transmission/ (http://insideevs.com/test-results-show-18-reduction-energy-consumption-3-speed-versus-1-speed-ev-transmission/)
Muligens for kostbart. Men får vi evt se en slags "ØKO"-kjøremodus slik som Nissan Leaf har, dvs. som "sløver ned" aks og andre strømtrekkende funksjoner i bilen? [/spekulering/]
Girkasse er kostnadsdrivende, og ikke i tråd med at dette skal bli en rimelig bil. Jeg har ikke noe tro på det.
Sitat fra: Muffinman på søndag 21. februar 2016, klokken 09:11
Girkasse er kostnadsdrivende, ...
Det er helt sant, men dette må jo kunne vektes opp mot mer batterier som også er kostnadsdrivende.
Men så vet vi jo også at Tesla satser sterkt på å redusere kostnadene til batterier kraftig så "mer batteri" blir nok billigere, og på dualmotor utgavene har de jo en slags form for 2 gir løsning (om jeg har oppfattet rett vedr. forskjellige utvekslinger foran/bak). Så nei, jeg har heller ikke noen tro på dette, i alle fall ikke før på RoadsterNG.
Hmm... Tesla kom i går med denne uttalelsen i sitt 132 siders lange 10-K Form (Annual Report) til det amerikanske SEC (Securities and Exchange Commission), Filed 02/24/16 for the Period Ending 12/31/15.
Riktignok bare en ansvarsfraskrivelse/risiskoopplysning, men likevel interessant lesning IMO:
Sitat
Our long-term success will be dependent upon our ability to achieve market acceptance of our vehicles, including Model S and Model X, and new
vehicle models such as Model 3. There is no guarantee that Model S, Model X or our future vehicles such as Model 3 will continue to be successfully accepted by the general public, especially in the long-term. Although we have successfully grown demand for Model S to date and have seen strong initial demand for Model X, and we believe that we will be able to continue to grow demand for these vehicles, there is no guarantee that future demand for Model S or Model X will meet our expectations.
Additionally, we have limited experience in introducing new vehicles. Although our reservation conversion rate for Model X has been strong, we have only recently commenced production and deliveries of Model X. To the extent that we are not able to build Model X in accordance with consumer expectations, customers may cancel their reservations and our future sales could be harmed.
While we believe that there will continue to be separate and strong demand for both Model S and Model X, we have limited experience in selling multiple vehicle models at the same time. Although we believe that each of our vehicles and their variants meet a distinct segment of the automotive market, if our vehicles end up competing with one another in the market, then our ability to sell each vehicle model at planned quantities or prices may be impacted.
Beyond Model X, we have announced our intent to develop Model 3, which we intend to offer at a lower price point and to produce at high volumes. We have not yet finalized the design, engineering or material and component sourcing plans for Model 3. If we are not successful in bringing it to market at the expected price point and the expected volume, our operating results may suffer. Additionally, while we expect Model 3 to be an extremely popular vehicle, we do not know what long-term demand for Model 3 will be and whether it will meet our expectations. Furthermore, the market for vehicles in the price range we expect for Model 3 is larger, but more competitive, than the markets for Model S and Model X.
Nu skal jeg oversætte til 'plain english' :
We acknowledge the fact that many current and perhaps future Model S owners have stretched their economies to accommodate the undisputed and so far unchallenged driving range presented in this vehicle.
Therefore, in order to not have internal competition, the model 3 will not be available with the same range even if so allowed by current or future technology.
Jeg dævver ;D ;D ;D ;D ;D
Sitat fra: lunitiks på torsdag 25. februar 2016, klokken 12:33
Jeg dævver ;D ;D ;D ;D ;D
DET var en risiko jeg ikke kan se at de har tatt høyde for her ;)
Sitat fra: jensjacob på torsdag 25. februar 2016, klokken 11:48
Nu skal jeg oversætte til 'plain english' :
We acknowledge the fact that many current and perhaps future Model S owners have stretched their economies to accommodate the undisputed and so far unchallenged driving range presented in this vehicle.
Therefore, in order to not have internal competition, the model 3 will not be available with the same range even if so allowed by current or future technology.
Hadde sikkert vært en lur konklusjon det - dersom ikke andre konkurrenter er på vei på markedet som har en rekkevidde som kan begynne å måle seg med en S60. Tesla har ikke råd til å legge sin rekkevidde på Model 3 noe lavere enn andre produsenter - tvert imot. Så hodebryen består om hvordan de skal unngå intern kannibalisering.
Svaret er vel enkelt, Model 3 må leveres ihht forventninger og konkurransen den møter. Model S og X må noe ned i pris for å opprettholde markedet for disse. Giga fabrikken er en forutsetning for å nå pris målet på Model 3, men dette vil også gi billigere batterier til Model S og X.
Kommer det en helt ny drive unit? Jeg tenker at det har vært veldig mye trøbbel med den store (som ryktene vil ha det til at er blitt bedre), både mht til slitasje og støy. Den lille har så vidt jeg vet ikke vært så mye plaget, men jeg vet ikke om det er helt kurant å kopiere de små inn i nye m3. Både kostnads- og størrelsesmessig.
I tillegg til min gjetning om en 2-trinns girkasse tror jeg derfor M3 kommer med et nytt DU-prinsipp, et som er mer idiotsikkert og billigere/mer fleksibelt å skifte eller reparere.
Sitat fra: lunitiks på torsdag 25. februar 2016, klokken 16:50
Kommer det en helt ny drive unit? Jeg tenker at det har vært veldig mye trøbbel med den store (som ryktene vil ha det til at er blitt bedre), både mht til slitasje og støy. Den lille har så vidt jeg vet ikke vært så mye plaget, men jeg vet ikke om det er helt kurant å kopiere de små inn i nye m3. Både kostnads- og størrelsesmessig.
Det Elon har sagt er at motoren(e) for Model 3 vil være basert på de nye mindre motorene i D-modellene. Om det betyr samme motor med noen mindre modifikasjoner eller en helt ny motor konstruert med utgangspunkt i disse - eller en mellomting mellom disse ytterpunktene - er så vidt jeg vet ukjent.
Edit: I tillegg kommer snakket om at de prøver å konstruere motorer som skal kunne holde en million miles... Om det er til Gen-II og/eller Gen-III bilene er også ukjent.
Er det trøbbel med den nye mindre motorene egentlig? Viktig å skille her, de store RWD motorene får vesentlig mer belastning OG har en annen type kobling (spline?)
Jeg vet bare om min kollega som har byttet sin motor fremme pga vibrasjoner, tviler på at det fortsatt er ett stort problem ...
JB Straubel om Model ≡ på en konferanse i Houston i går:
Sitat
We don't really need more performance, we don't really need much more range, we need to focus on cost
Tesla's Model 3, which the company will unveil on March 31, features the "next generation" of its existing technology, Straubel said.
Straubel didn't give many details about the vehicle ahead of the unveiling but said it is comparable in size to an Audi A4.
"I think it will surprise people with the level of features it includes," he said.
http://fuelfix.com/blog/2016/02/25/tesla-focusing-on-cutting-price-of-cars-executive-says-in-houston/ (http://fuelfix.com/blog/2016/02/25/tesla-focusing-on-cutting-price-of-cars-executive-says-in-houston/)
Goldman Sachs har fått besøke fabrikken i Freemont og har gode nyheter (for de som vil kjøpe Model 3)
http://electrek.co/2016/02/26/tesla-vertically-integrated/
Tesla sikrer leveranser av materialer for å gire opp batteriproduksjonen
http://cleantechnica.com/2016/02/26/tesla-model-3-battery-materials-supplier-ramping-up/
JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.
Sitat fra: lunitiks på lørdag 27. februar 2016, klokken 10:34
JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.
"Problemet" til Tesla er at de har spyttet ut meget kollisjonssikre biler. De har til vane for å strekke seg etter full pott i alle underkategorier i testene også. De har derfor satt lista ganske høyt for seg selv, der toppscore er den eneste veien å gå. Alt annet ville vært et nederlag. (Jeg tror faktisk dette er noe av grunnen til at vi ikke fikk se nedfellbare seter i 2. seterad i Model X blant annet.)
Så her leverer de nok helt sikkert verdens mest kollisjonssikre bil til massene.
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 27. februar 2016, klokken 15:05
Sitat fra: lunitiks på lørdag 27. februar 2016, klokken 10:34
JB Straubels uttalelse om at "we dropped the car from a crane instead of using av crash facility" tyder vel på at M3 blir en meget kollisjonssikker bil. Husker godt hvordan MS og MX ble skrytt opp i skyene under lanseringen for så vidt gjelder kollisjonssikkerhet. M3 blir nok intet unntak.
"Problemet" til Tesla er at de har spyttet ut meget kollisjonssikre biler. De har til vane for å strekke seg etter full pott i alle underkategorier i testene også. De har derfor satt lista ganske høyt for seg selv, der toppscore er den eneste veien å gå. Alt annet ville vært et nederlag. (Jeg tror faktisk dette er noe av grunnen til at vi ikke fikk se nedfellbare seter i 2. seterad i Model X blant annet.)
Så her leverer de nok helt sikkert verdens mest kollisjonssikre bil til massene.
Veldig tvilsomt. Du få nok ingen gode resultater utenom å teste under sammenlignbare betingelser. Å droppe det fra en kran gir nok ikke det. Kanskje god underholdning i Topgear el. men ikke noe brukbart test.
Model S er en fantastisk bil, også mtp. at det er det første bil som er helt utviklet av Tesla. Men f.eks. en C-klasse scorer noe bedre i bedre front- og sidekollisjon i 2014 euroncap (tiltross av den store motorn i fronten):
http://www.euroncap.com/en/results/tesla/model-s/7897
http://www.euroncap.com/en/results/mercedes-benz/c-class/7876
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. februar 2016, klokken 23:06
Goldman Sachs har fått besøke fabrikken i Freemont og har gode nyheter (for de som vil kjøpe Model 3)
http://electrek.co/2016/02/26/tesla-vertically-integrated/
Tesla sikrer leveranser av materialer for å gire opp batteriproduksjonen
http://cleantechnica.com/2016/02/26/tesla-model-3-battery-materials-supplier-ramping-up/
Interessant det som skrives i siste avsnitt av Goldman Sachs. I utgangspunktet har jeg selv stor tro på at fremtidens biler er "førerløse". Men når jeg ser hvor lang vei Tesla med sitt system i dag har igjen til en "førerløs" bil, så må jeg si at jeg tror dette ligger langt frem i tid. Ser ut som Elon også er skeptisk.
Tror derfor ikke model 3 kommer til å by på særlig interessante fremskritt på dette område. Dessverre.
Vil helst kjøre min egen bil ^^ førerløse biler er for meg helt uinteressant. Men førerløse busser og innenfor transport kan være bedre .
Sitat fra: OnlyOne på lørdag 27. februar 2016, klokken 22:49
Tror derfor ikke model 3 kommer til å by på særlig interessante fremskritt på dette område. Dessverre.
Har selv ingen interesse av førerløse biler og bryr meg egentlig ikke om den kommer med eller uten autopilot. Men det er verd å ha i baktankene at første gang (i alle fall som jeg hørte om det) at Elon nevnte noe om selvkjørende biler var det nettopp i forbindelse med modellen vi i dag kjenner som Model 3.
Sitat fra: Mazzbot på lørdag 27. februar 2016, klokken 23:33
Vil helst kjøre min egen bil ^^ førerløse biler er for meg helt uinteressant. Men førerløse busser og innenfor transport kan være bedre .
Aldeles enig.
Håper på følgende: Varmepumpe ala leaf pluss varmesløyfe, batterier som yter bedre i kulda, vanlige håndtak, mer standard dekkdimensjon som man kan få tak i dekk med lav rullemotstand til.
Tenkte på noe om pris nettopp..
er det ikke slik at når en produseres ting i massa (mye av det samme) at prisen blir lavere i forhold til noe som blir produsert bare 10.000 av? Så material type har ikke mye å si om prisen sånt sett. Vet ikke om Aluminium er alt så dyrt egentlig. Karbon er dyrt.
I bilindustri er det vanlig å regne bruk av aluminium som 60-80% dyrere enn bruk av stål.
Steel vs alu.
http://www.tms.org/pubs/journals/JOM/0108/Kelkar-0108.html (http://www.tms.org/pubs/journals/JOM/0108/Kelkar-0108.html)
Man kan vel med stor sannsynlighet anta mer stålgehalt enn alu i M3 bodywork ift. TMS?
Sånn, da har Tesla sendt inn søknad om å få registrert ☰ som trademark:
http://electrek.co/2016/03/25/tesla-trademark-model-3/ (http://electrek.co/2016/03/25/tesla-trademark-model-3/)
SitatIf you needed more proof that Tesla hopes to use three horizontal lines to advertise the Model 3 – even after the company sent out the official invites for unveiling – now Electrek learned that the automaker officially submitted an application for the trademark in the "Automobiles and structural parts" class.
Tesla filed the application last week and it is now under review.