Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: pudderjagar på mandag 21. desember 2015, klokken 22:04
Ser i denne artikkelen hjå TV2 at Fortum har fått tilsagn på utbygging av 77 nye hurtigladarar i Sør Norge. Dette ser bra ut. Dei har og lagt ut kart over kvar dei kjem. Men ser at nokon av markeringane er litt feilplassert så ein må trykkja på ikonet for å få opp rett navn.
http://www.tv2.no/2015/12/21/nyheter/enova/elbil/rekkeviddeangst/7826501
Dette blir bra! Nå har jo både Fortum og Grønn Kontakt offentliggjort ganske bra planer for utbygging. Bra at ikke luftslott-blodpris-mesteren Arctic Roads klarte å stikke kjepper i hjulene igjen..
Les mer i vår pressemelding:
http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-og-enova-fyller-sor-norge-med-hurtigladere/
Eg er iallfall letta over at AR ikkje rakk fram med luftslottet sitt. Eg har desverre ikkje tru på dei lenger sjøl om ladaren i Aurland har veldig god plassering for meg som kjøre over Hol ein del.
Synd at ikke Grønn Kontakt fikk noen av strekningene. Fortum kan fort bli veldig stor og dominerende. Det er bedre for markedet om det finnes to store aktører.
Da er heilt rett. Grønn kontakt er og eit godt selskap og eg unner dei å ta del i markedet. Sidan dette var første utlysing og Fortum er så store at dei kan utnytta da nettet dei allerede har så er da vel ikkje noko overaskelse.
Men eg trur no GK kjem sterkt tilbake der dei er godt representert med sine ladarar. Dei har blant anna byggd ut E134 med eit fullgodt nett av ladrarar for både vinter og sommerkjøring. Dei siste 2 ladepunkta på Haukelid og Seljord kom i drift denne helga.
Så lenge GK eller Fortum får tilsagn så er eg fornøyd og at ingen av dei vært alt for dominerande. Da er ikkje sundt for konkurransen.
Men håpar at flest mulig nyttar ladarane slek at da kjem enno fleire. Då vil eg tru at dei begynner å konkurere på lokasjonane også. Då vært da fritt valg og fri konruranse. Men no i oppbygginga er me mest tent med å få spredd ladarane utover framfor lokal konkurranse.
Sitat fra: automat på mandag 21. desember 2015, klokken 22:32
Synd at ikke Grønn Kontakt fikk noen av strekningene. Fortum kan fort bli veldig stor og dominerende. Det er bedre for markedet om det finnes to store aktører.
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.
Uansett så vil dette si at det MINST kommer 157 nye hurtigladere i Norge neste år i Fortum/GK regi. Det tar vi absolutt med oss :)
oljeselskapet statoil har vel ingen ting med ladestasjoner, grønn kontakt og statoil fuel & retail å gjøre ?
Det viktigste var vel at Arctic Roads ikke vant, med sin sinnsyke prispolitikk.
Fortum er kjent for å bygge ut raskt og effektivt, så det tar nok ikke lang tid før vi begynner å få glede at dette.
Fortum vant på pris, slik at det blir penger igjen til andre tiltak også. Skattebetalerne får valuta for pengene.
Det blir veldig enkelt med hvilket ladekort man skal skaffe seg for å kjøre tur med elbil i Norge. Og det er bra for den jevne elbilist som hurtiglader en sjelden gang at hurtiglading blir så enkelt og forutsigbart som mulig.
Det er viktig med store aktører som feks har ressurser til å bytte ut hurtigladere som feiler raskt.
Fortum begynner å få en dominerende markedsposisjon i Norge nå. Og de får nå statsstøtte for å forsterke markedsposisjonen sin ytterligere. Men vi skal kanskje bare være glade for at noen satser sitt på dette markedet, som neppe er veldig fett.
Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.
Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
På kartet over nye lokasjoner ser det litt tynt ut over Dovre om en skal kjøre E6.
Men korteste veg til Oslo er RV3. Og der blir de stående tett som hagl.
Neste tur sørover blir ikke et prosjekt, det blir kort og godt en reise.
Dog er det vel ikke klart til sommerferien?
Sitat fra: 02jan på mandag 21. desember 2015, klokken 23:17
oljeselskapet statoil har vel ingen ting med ladestasjoner, grønn kontakt og statoil fuel & retail å gjøre ?
Det er helt korrekt. I løpet av 2016 vil stasjonene til Statoil Fuel & Retail bli kjent under merkenavnet Circle K. Selskapet ble skilt ut fra Statoil ASA i 2010 og kjøpt opp av det canadiske selskapet Couche-Tard i 2012.
I tillegg er Statoil ASA p.t. mer opptatt av å redusere kostnader og antall ansatte.
Så bra.
E16 blir bra dekket nå. Gudvangen, Håbakken (Lærdal), Borlaug, Tyinkrysset, Vang (hadde håpet på Ryfoss) og muligens Ulnes (vanskelig å se på kartet). Sammen med utviding til 2 ladere på Dale og de nye hurtigladerne til Voss energi på Vinje/Vossestrand blir det null problem å kjøre øst/vest langs E16 og Rv.52 framover. Hurtiglader på Beitostølen gjør det fullt mulig å komme seg på fjellet vinterstid, og også å kjøre over Valdresflya uansett hvilken retning man kjører.
Da er det bare å få tak i skistativ til Zoe'n, for neste vinter kan jeg ta elbil når jeg skal på fjellet for å stå på ski.
Oslo-bergen blir dobbelt dekket når fortum bygger ut. Derbhar grønn kontakt m.fl. Allerede en korridor via geilo.
Nå blir det også en ny korridor via hemsedal-borlaug-aurland-voss-bergen
+ lærdal og over til skei på bergen-førde-nordfjordeid-ålesund-trheim korridoren.
Da kommer man seg rundt hele sør norge syd for trondhjem med "vanlig" elbil !
Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.
Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
Jeg tror disse blir bygget ut uansett, her har jo også Statoil (Circle K) en stor nytteverdi av laderne siden de allerede har "storkiosker" etablert der. Det er heller ikke mye Fortum skal ha i støtte for alle disse nye hurtigladerne, kun litt over 100 000 pr hurtiglader siden det også er med 22kWAC stolper i tillegg til de 77 hurtigladerne.
Maks trafikk Trondheim/Oslo
Det blir 11 hurtigladepunkter ned Østerdalen med to på hver, dvs 22 ladere.
Bilene lader 40 kW effekt. Om det er trafikk i 12 timer i døgnet vil de maks levere 10560 kWt.
På vinterføre må en regne med at hver bil må fylle på 80 kWt for å komme frem.
10560/80=132 biler. Avrundet, 120 biler kan kjøre Trondheim/Oslo/Trondheim per dag på vinter, og på sommer opp mot 160.
Vell og merke om det lades på lav SOC, men det skjer vell neppe med alle.
Jeg møtte ikke en EL-bil hver 6 minutt på min tur i november til Oslo. Så tror det blir bra kapasitet lenge dette, inntil det plutselig løsner når det blir litt lengre distanse på kortdistansebilene og en kan stoppe hver 10-ende mil.
Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.
Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
Hei,
Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.
Mvh Ole Henrik
Sitat fra: leafnor på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:30
Maks trafikk Trondheim/Oslo
Jeg møtte ikke en EL-bil hver 6 minutt på min tur i november til Oslo. Så tror det blir bra kapasitet lenge dette, inntil det plutselig løsner når det blir litt lengre distanse på kortdistansebilene og en kan stoppe hver 10-ende mil.
Det kan jo fort endre seg, når folk oppdager at det er infrastruktur til stede, så kanksje de har lyst til å begynne å bruke den. Mere interessant å se på total trafikk, og se hvor mye trafikk det burde vært mtp antall elbiler ifht fossil. Og så bør man tenkte fremover. F.eks ønsker vel PHEV eiere å lade på tur og.
Det er også litt "høna og egget" over det der. Sånn det har vært nå har det vært i praksis umulig å kjøre Oslo-Trondheim med noe annet enn Tesla, da Østerdalen ikke har hatt en eneste hurtiglader og man langs deler av E6 hadde vært prisgitt (grøss) Arctic Roads. Da er det ikke rart det ikke blir mange kortrekkeviddebiler (les: alt utenom Tesla) å se. I disse områdene er det også lite bomstasjoner, og det gjør igjen at det, så lenge infrastrukturen ikke er på plass, blir lite elbiler i lokaltrafikken. Likevel tror jeg nok at stadig flere for eksempel på indre Østlandet får opp øynene etter hvert, da elbilen er som laget for den iskalde vinteren, med null påvirkning av kaldstart, mulighet for forvarming og så videre. I tillegg er det vanlig å ha garasje, strøm tilgjengelig ute og lignende i såpass rurale strøk.
Når laderne gjennom Østerdalen er på plass vil i hvert fall ikke jeg vurdere å kjøre fossilbilen om jeg skal Oslo-Trondheim lenger. :) Utbygging av ladere langs de viktigste transportkorridorene er viktig for å gjøre det enkelt, mulig og "mainstream" å kjøre elbil på langtur.
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56
Hei,
Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.
Mvh Ole Henrik
Enova har tydeligvis oversett ruten over hardangervidda i denne runden. Så jeg vil oppfordre Grønn Kontakt til å oppgradere laderen på Geilo slik at den blir tilgjengelig også for CCS. I dag er Geilo et viktig knutepunkt både for trafikken gjennom Hallingdal og Nummedal. Og vinterstid blir strekningen Ål- Eidfjord i lengste laget.
Det hadde heller ikke vært dumt med en lader på Veggli, for å gjøre kjøring gjennom Nummedal noe enklere.
Ellers interessant å merke seg at ENOVA har fokusert på den lengste traseen mellom Bergen og Oslo, mens Grønn kontakt har bygd ut ladere langs ruten over Haukeli, som nå faktisk er den ruten som staten prioriterer i fremtiden. Den nordlige ruten om Lærdal er for min del mest interessant når jeg skal til Sogn og fjordane. Der mangler det igjen mye infrastruktur.
Sitat fra: THE på tirsdag 22. desember 2015, klokken 08:07
E16 blir bra dekket nå. Gudvangen, Håbakken (Lærdal), Borlaug, Tyinkrysset, Vang (hadde håpet på Ryfoss) og muligens Ulnes (vanskelig å se på kartet).
Fra: http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3694-gladnyhet-150-nye-hurtigladere-neste-ar
Slik fordeler hurtigladerne seg
E18:
Drammen (Buskerud)
Holmestrand (Vestfold)
Gulli (Vestfold)
Tvedestrand (Aust-Agder)
Grimstad (Aust-Agder)
Sørlandsparken (Vest-Agder)
E39:
Mandal (Vest-Agder
Hellevatnet (Vest-Agder)
Moi (Rogaland)
Helleland (Rogaland)
Vikeså (Rogaland)
E16:
Hallingby (Buskerud)
Nes (Buskerud)
Bagn (Oppland)
Røn (Oppland)
Vang (Oppland)
Tyinkrysset (Oppland)
Borlaug (Sogn og Fjordane)
Håbakken, Lærdal (Sogn og Fjordane)
Gudvangen (Sogn og Fjordane)
Voss (Hordaland)
Dale (Hordaland)
Riksvei 7:
Nesbyen (Buskerud)
Gol (Buskerud)
Hemsedal (Buskerud)
E6:
Espa (Hedmark)
Brumunddal (Hedmark)
Lillehammer (Oppland)
Fåvang (Oppland)
Vinstra (Oppland)
Otta (Oppland)
Oppdal (Sør-Trøndelag)
Støren (Sør-Trøndelag)
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:10
Ellers interessant å merke seg at ENOVA har fokusert på den lengste traseen mellom Bergen og Oslo,
Det er jo selveste stamvegen mellom Oslo og Bergen! Enn så lenge... Men om 20 nye år så kommer den kanskje tilbake som stamveg?
Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:22
Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Etter langtur i helgen så fikk jeg kjenne på behovet for tak over hurtigladerne! Veldig kjipt å bli kliss våt når man skal plugge i, gjerne et par ganger fordi laderen tuller litt. Som om det ikke blir nok dugg på ruten med lite varme på :P
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56
Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.
Hei! Først og fremst er vi vel alle lettet over at Artic Roads ikke fikk noe. Fortum har vist seg å være en aktør som satser hardt, og det er ikke uforståelig at de har klart å få alt sammen. Når det er sagt, skulle jeg ønske det var mer delt mellom GK og Fortum. Jeg er veldig glad i Fortum for det de gjør, men jeg vil ikke at balansen skal bli for mye forkjøvet. Her får fortum et stort konkurransefortrinn, i et marked de allerede er dominerende i. Det er ikke nødvendigvis bra.
Håper dere kommer med en lader til i Kongsvingerområdet. Dette er ikke en enovaprioritert strekning, men vil være viktig for turer til Sverige, både grensehandel og lengre :) Jeg lader stort sett aldri på Kongsvingerladeren, fordi det er den ENESTE laderen på den strekningen, og risikoen er alt for stor dersom den er nede. Med en lader til ville jeg nok tatt en god del handleturer til Sverige, med hyppige stopp på laderen.
Hvorfor bygges det ut langs E16 ? Det må vel være den minst egna strekninga Oslo-Bergen for elbil (eller bil generelt)
E16 har fram til nå vært stamveg. Og den er det sikreste valget vinterstid, men også lengst. Uansett er det flott at E16 bygges ut, men det gjelder for så vidt en hvilken som helst vei. Står litt om bakgrunnen for stamvei på Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Veiruter_mellom_Bergen_og_Oslo
I etterpåklokskapens lys hadde det kanskje vært lurere å droppe tunnel Aurland-Lærdal og Hardangerbrua og heller satse fullt og helt på Haukeli.
Å satse fullt og heilt på Haukelid ville være sjansespill. Skulle da være dårleg vær på særsiden av Hardangervidda å kan det være fint på Nordsiden. Haukelid og Filefjell er dei vegane over fjellet som har best oppestatestikk. Dette er noko me er avhenninge av med tanke på elbil. Etter betre vær og mindre høgde etter lettare er da å kjøra.
For min del er da Aurland - Hol som er min draum. Desverre så er da litt lite med ladaren i Aurland for å kome opp vinterstid. Motsatt veg så er da ingen problem då eg har tilgang til hytte i Sudndalen.
Hemsedal er også sett på som ein veldig god mellomting mellom stabil veg og kjøredistangse. Denne vært jo byggd ut samtidig med Filefjell.
Sitat fra: Olee på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:56
Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:22
Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Etter langtur i helgen så fikk jeg kjenne på behovet for tak over hurtigladerne! Veldig kjipt å bli kliss våt når man skal plugge i, gjerne et par ganger fordi laderen tuller litt. Som om det ikke blir nok dugg på ruten med lite varme på :P
Det er egentlig het utrolig merkelig at Fortum - som en stor og seriøs aktør på strømmarkedet - ikke følger opp med samme profil på lademarkedet?
De har ingen klar plan på skilting av ladelokasjoner, ingen tydelig felles merkings-strategi, ikke hensyn til ladebrukerne med tak over ladestasjonene etc. etc.
I det hele tatt virker det litt "sammenrasket" over hele greia?
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:46
Det er egentlig het utrolig merkelig at Fortum - som en stor og seriøs aktør på strømmarkedet - ikke følger opp med samme profil på lademarkedet?
Vi kan jo håpe at Statoil F&R med GK velger å sette ladere under tak. Med det antall elbiler som selges må jo det ha en effekt på salget av bensin, flere steder bør kunne erstatte en av pumpene som står under tak med en eller to lader(e). Tak over lader vil gi GK et fotrinn over en Fortum. Men så langt er det vel ikke mange som setter tak over laderene sine. Fortum sin lader på YX Lillesand er eneste jeg vet om.
Ja det er bare å bytte ut noen av pumpene med ladere! Så kan fossilbilistene også stå i "ladekø" ;D
Men helt seriøst, håper de snart bygger med tak over hodet. Er vel ikke mange plassene man må stå i regnværet og fylle diesel?
Tak kan godt vente for min del, mer interessert i at laderne kommer i drift.
Forøvring, bare litt oppfriskende å ut å starte lading. Kortere tid det enn å pumpe 40 liter bensin.
Men når laderne allerede er i drift og man må prøve et par ganger, og kanskje ta en telefon til kundeservice før man får startet lading, så hadde det ikke vært feil med tak.
Muligens noen synes det er oppfriskende i styrtregn! ;)
Sitat fra: Olee på tirsdag 22. desember 2015, klokken 21:47
Men når laderne allerede er i drift og man må prøve et par ganger, og kanskje ta en telefon til kundeservice før man får startet lading, så hadde det ikke vært feil med tak.
Muligens noen synes det er oppfriskende i styrtregn! ;)
Ser utfordringen! 8)
Hadde vært fin om en eller flere av selskapene kunne få opp noen ladere på strekningen Elverum - Trysil - Engerdal (Rv 25 og Rv26) også, ikke bare på Rv 3.
Rjukan Rjukan Rjukan
La Ikke Rjukan bli en blindtarm :)
For ikke å snakke om Kongsberg. "Teknologibyen" som fikk sin første hurtiglader for over 3 år siden. Da var det kun ChaDeMo som fantes og siden den gangen har ingenting skjedd. Når skal Kongsberg få Combo lader for å dekke korridoren Drammen - Kongsberg - Geilo ?
Sitat fra: jan-c på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:25
Rjukan Rjukan Rjukan
La Ikke Rjukan bli en blindtarm :)
Det kan være turistnæringene på flere steder må sjekke litt hva de trenger, og bla opp litt penger for ladere selv.
Hei,
Hurtigladerne som settes opp i dette prosjektet vil ha tak :-)
God jul
Hei!
Jeg har funnet liste over plassering på alle de nye Fortumladerne, men ikke de som skal komme på rv3 Østerdalen
Noen som vet noe mere, eller er flinkere å google enn meg?
Kan du legge ut link eller lista til dei du har funne?
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 24. desember 2015, klokken 10:07
Kan du legge ut link eller lista til dei du har funne?
Nederst her står lokasjoner, samt at Rv3 blir oppdatert.
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3694-gladnyhet-150-nye-hurtigladere-neste-ar
Den grafiske fremtillingen er helt sikkert mer en illustrasjon enn en presis angivelse, men med litt fantasi og 50km avstand mellom går det å finne omtrentlig plassering.
Kan se ut som i nærheten av:
Kvikne
Tynset
Alvdal
Hanestad
Tiur'n Kro
Evenstad
Rena
Kolomoen
Sitat fra: TM på torsdag 24. desember 2015, klokken 08:02
For ikke å snakke om Kongsberg. "Teknologibyen" som fikk sin første hurtiglader for over 3 år siden. Da var det kun ChaDeMo som fantes og siden den gangen har ingenting skjedd. Når skal Kongsberg få Combo lader for å dekke korridoren Drammen - Kongsberg - Geilo ?
Fortum har combolader i Kongsberg, satt i drift for 2-3 måneder siden. Den står riktignok på Kiwi Moane, vest for sentrum, så den er ikke optimal for kjøring opp Numedalen, men bedre enn ingenting :)
Eneste som bekymrer meg er dette
(http://i.imgur.com/wZlBeNz.png?2)
Om vi antar at hurtigladere på E6 sør og nord for dovre kommer i Otta og Oppdal, så er det en distanse på ca. 125 km - en strekning som inneholder over 1000 meter høydeendring, lave temperaturer og ofte dårlig vær. For meg vil det bety at jeg på vinteren enten må spørre om lån av 10a schuko på Hjerkinn, eller å hoste opp løsepenger til AR.
Edit: I det aller minste burde det være et alternativ til AR i Dombås. Her står det jo forøvrig en flott KIWI butikk med stor parkeringsplass...
Sitat fra: Bolfus på onsdag 30. desember 2015, klokken 12:36
Edit: I det aller minste burde det være et alternativ til AR i Dombås. Her står det jo forøvrig en flott KIWI butikk med stor parkeringsplass...
Jeg trodde kravet var at de skulle ha ladeplass hver 50km på disse strekningene? Dvs, at Fortum skal ha, ikke nødvendigvis basere seg på at det er en AR lader der?
Slek eg kan lesa da ut av anbudet så kan Fortum rekna med andre ladeoperatører i sine anbud. Så hvis AR har ein dobbeltlader der så kan dei bruka den. Men fjerner AR ladaren sin så må Fortum setja opp ein ny.
På Dale utanfor Bergen er da ein slek deal som er gjort. BKK har ein lader der men skal bygge ut til 2 ladere og drifte stasjonen. På Trengereid har BKK 2 ladarar. Denne stasjonen er og med i denne dealen.
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:35
Slek eg kan lesa da ut av anbudet så kan Fortum rekna med andre ladeoperatører i sine anbud. Så hvis AR har ein dobbeltlader der så kan dei bruka den. Men fjerner AR ladaren sin så må Fortum setja opp ein ny.
Det er dumt, men jeg tror det kommer løsninger uansett. Nå skal jo GK også få opp en rekke ladere og vil prioritere hovedveier. I AR sine øyne er jo de laderene de har der så avlegs og gammeldagse at de kan jo bare selge de til Fortum først som sist :)
Vi er med andre ord støkk med Bilkraft-appen, og kan ikkje nytte oss av RFID-brikka til Elbilforeningen sjølv når dette anbodet er utbygd? Det var då forbaska.
Hei,
Hurtigladere som var etablert når utlysningen ble lagt ut teller når dekningen med 2 hurtigladere pr 50 km beregnes. Også hurtigladere driftet av andre en den som får tilsagnet.
Sitat fra: Charge and Drive på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:34
Hurtigladere som var etablert når utlysningen ble lagt ut teller når dekningen med 2 hurtigladere pr 50 km beregnes. Også hurtigladere driftet av andre en den som får tilsagnet.
Men dere har sikkert full forståelse for at vi ikke ønsker å benytte AR, og gjør sikkert det dere kan for at vi skal få slippe det. Ikke sant? ;)
Jeg har sett nærmere på strekningen E18 Oslo-Grenland-Kristiansand, som ifølge nyhetsartikkelen skal få 12 nye hurtigladere. Eller misforstår jeg, slik at det i realiteten kun kommer en liten håndfull nye?
Drammen (Buskerud)
To nye? Hvor?
Holmestrand (Vestfold)
En ekstra hurtiglader på Kiwi Kleivbrottet?
Gulli (Vestfold)
Er lokasjonen Gulli identisk med Flykafeen (som allerede er operativ med to hurtigladere)?
Tvedestrand (Aust-Agder)
Her må det komme to nye hurtigladere.
Grimstad (Aust-Agder)
Sørlandsparken (Vest-Agder)
Her er det vel allerede to hurtigladere begge steder?
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56
Hei,
Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.
Mvh Ole Henrik
Har dere i Grønn Kontakt vurdert å sette opp en hurtiglader på Maurset i Eidfjord?
Strekningen fra Eidfjord sentrum til Geilo er lang og bratt, og knapt forserbar en sommerdag med e-Golf en vinterdag. Joda, jeg kjørte der i fjor sommer, men da startet jeg med fulle batterier i Øvre Eidfjord, etter å ha toppladet på 220V strøm over natten. Det rakk helt til Ål, men bare så vidt. :P
En hurtiglader på Maurset kan betjene både trafikk på Rv. 7 til Oslo og til hyttefeltet i Sysendalen.
Green Race viser at en e-Golf bruker ca. 40% av full rekkevidde fra Eidfjord til Mauset, og ca. 50% av full rekkevidde fra Maurset til Geilo. Denne utregningen er for en tørr sommerdag. Vintersdagen, med fullastet bil, vil det være innenfor komfortgrensen med hurtiglading opp til 80% i Eidfjord og ny lading til 80% på Maurset.
http://jurassictest.ch/GR/?lang=en (http://jurassictest.ch/GR/?lang=en)