Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: TrondheimsLeaf på tirsdag 15. desember 2015, klokken 16:20
Hei.
Har kjøpt en brukt Leaf. Der det fulgte med en vanlig lader og en litt raskere.
Den på 16A er defekt. Selger mente det va ledningsbrudd i stikkontakt. Er det noe man kan gjøre selv? Evt vet et sted for den kan fikses?
Mvh, Sindre
Kontakt Elektrolux her på forumet! Han driver elbilhjelpen og hjelper sikekrt deg også ;)
Takk for svar. Får sende på han en PM.
Forresten, mistenker at det er kabel mellom boks og vegg som er gåen. Er dette noe jeg kan fikse selv?
Sitat fra: Sindresl på tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:24
Takk for svar. Får sende på han en PM.
Forresten, mistenker at det er kabel mellom boks og vegg som er gåen. Er dette noe jeg kan fikse selv?
Alt kan vel nesten fikses, er dine kunnskaper som setter begrensningene.
Men siden dette dreier seg om strøm, og du må spørre her på forumet vil jeg nok fraråde deg å gjøre dette selv.
Tja. Skal vel ikke så være å bytte ut den kabelen fra boksen og til stikkontakt. Bare å kjøpe en tilsvarende kabel, kappe den og koble på vel?
Slenger ved noen bilder av laderen.
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 09:56
Tja. Skal vel ikke så være å bytte ut den kabelen fra boksen og til stikkontakt. Bare å kjøpe en tilsvarende kabel, kappe den og koble på vel? Slenger ved noen bilder av laderen.
Det der er da ikke en 16A lader, men den medfølgende 10A laderen. Antar det er den "trege" laderen du mente, da må den "raskere" laderen isåfall være en type1->type2 kabel, som ikke er en lader, bare en kabel.
Et tips er å bytte denne horrible klumpladeren med noe som er enklere å ha med å gjøre, som samtidig kan gi deg variabel spenning på lading (av og til er det fint å ha mulighet til å stille ned til 6A)
http://www.nofuel.no/Produkt/grey-spark-ladekabel-6-16a#product
Da har jeg misforstått.
Men har jo to ladere. Den der som er avbildet + en lik, bare med mindre "boks".
Den med kabelbruddet er jo mye større, trodde denne ladet raskere jeg?
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:10
Da har jeg misforstått.
Men har jo to ladere. Den der som er avbildet + en lik, bare med mindre "boks".
Den med kabelbruddet er jo mye større, trodde denne ladet raskere jeg?
Hvordan ser den andre ut? Den som jeg lenker til har 6A, 10A og 16A, selv uten noen som helst boks. Uansett, du får ingen "normalkabel" med 6,6kW. Det må være en fastmontert greie, eller en type2->type1 kabel, og type2 kontakt på veggen. Med vanlig stikkontakt skal du ikke lade mer enn 10A (eller nå vel egentlig 8A?).
Laderen sitter i bilen, den klumpen er kun ting som inneholder "kontrollgreier" som forteller bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Siden en type2kontakt har de kontrollgreien i boksen, er kabelen uten slik "boks". Og på enkelte kabeler er denne boksen mye mindre. Det har ikke noe med effekten å gjøre.
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.
Da høres det jo ut som om du har to stykk 10A ladere... Skal du lade med 6.6kW må du uansett ha noe helt annet. Skaff deg en type2->type1 kabel først som sist, de koster heller ikke så voldsomt mye, og da kan du lade med god effekt fra 7,4kW og 22kW punktene rundomkring
Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.
Har du en US Leaf? Da kan den større ladekabelen være en 16A utgave ombygd fra US 120V. Evt. en europeisk Leaf der eier har kjøpt en slik 16A ladekabel. Jeg har en slik US kabel selv, brukt til 16A i over 4 år nå.
Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:55
Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.
Nei det er jeg ikke sikker på. Er iallefall en 2013 acenta, ny i Norge. Hvordan sjekker jeg det evt?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.
Har du en US Leaf? Da kan den større ladekabelen være en 16A utgave ombygd fra US 120V. Evt. en europeisk Leaf der eier har kjøpt en slik 16A ladekabel. Jeg har en slik US kabel selv, brukt til 16A i over 4 år nå.
Neida, det er en norsk bil. Merkelig at det er med to. Men ser på baksiden at det står 10A på de. Så er nok samme lader.
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:55
Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.
Nei det er jeg ikke sikker på. Er iallefall en 2013 acenta, ny i Norge. Hvordan sjekker jeg det evt?
Switch displayet over til gjenstående ladetid. Da skal det stå to tider (en for 3.3 og en for 6.6) dersom du har 6.6kW utgaven. Kun en dersom du har 3.3kW utgaven. Det er iallefall det jeg har blitt fortalt, jeg har 3.3kW utgaven så det er litt vanskelig for meg å verifisere.
Stemmer det Panduck! Da ser det slik ut :)
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.
Sitat fra: leafnor på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.
Er det å anbefale å lade med 16A kabel fra stikkontakt? Da bør man vel sette opp blå CEE kontakt med tilhørende sikring. Alternativt få en elektrikker til å sette opp en ladeboks. Angrer ikke på at jeg kjøpte meg en slik en, slipper styret med å plugge ledningen inn og ut. Ledningene koster jo nesten det samme.
Disse er jo flotte:
http://www.nofuel.no/Produkt/halo-16a-vegglader-type-1#
Selv om du ikke får 6,6kW, er det en stor forsjell å lade mellom 16A og 10A! (jeg lenker til nofuel. har ikke noe med de å gjøre. sjekk prisen flere steder før du eventuelt handler...)
Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:31
Sitat fra: leafnor på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.
Er det å anbefale å lade med 16A kabel fra stikkontakt? Da bør man vel sette opp blå CEE kontakt med tilhørende sikring. Alternativt få en elektrikker til å sette opp en ladeboks. Angrer ikke på at jeg kjøpte meg en slik en, slipper styret med å plugge ledningen inn og ut. Ledningene koster jo nesten det samme.
Disse er jo flotte:
http://www.nofuel.no/Produkt/halo-16a-vegglader-type-1#
Selv om du ikke får 6,6kW, er det en stor forsjell å lade mellom 16A og 10A! (jeg lenker til nofuel. har ikke noe med de å gjøre. sjekk prisen flere steder før du eventuelt handler...)
Godt poeng, og tenkte ikke på det i farten.
Jeg lader selv 16A hjemme, og ikke med kabel i stikkontakt men fra en 16A ladestasjon med egen 20A kurs og 3,5m2 kabel.
Takk for flotte svar.
Men i min situasjon nå så er det nok uaktuelt med veggmontert lader, da jeg er usikker på hvor lenge jeg blir boende.
Så en 16A lader fra stikkontakt er å fraråde? Selv om jeg har en 16A og 20A kurs?
Fant den her: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
Vil den fungere på min Leaf, selv om den ikke har innebygd 6.6kw lading?
Den du linket til har type 2 uttak og passer ikke bilen din . Du trenger en type 1 ladekabel . Ladekabel for 16A og ladestasjon koster omtrent det samme , du må uansett ha en CEE kontakt .
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
Sitat fra: Sindresl på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:50
Men i min situasjon nå så er det nok uaktuelt med veggmontert lader, da jeg er usikker på hvor lenge jeg blir boende.
Så en 16A lader fra stikkontakt er å fraråde? Selv om jeg har en 16A og 20A kurs?
Fant den her: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5
Vil den fungere på min Leaf, selv om den ikke har innebygd 6.6kw lading?
16A er max på din LEAF. en 6,6kW leaf tar opp til 32A. Så ja, 16A vil fungere fint på din LEAF. Men det er ikke å anbefale å dra 16A over vanlig stikkontakt. Et alternativ er da
http://www.nofuel.no/Produkt/blue-spark-ladekabel-6-16a-mcee#product
Som har CEE kontakt, og du må få satt opp en 16A CEE plugg der bilen skal lades. Tror den må settes på 20A kursen din. Det er vel uansett ikke dumt å ha, en 20A kurs får du ikke brukt med normal stikkontakt på noen trygg måte. Da har du i tillegg en fin kabel som kan brukes på steder som har CEE utgang, og med en overgang også kan brukes fint på vanlig stikkontakter, og kan lade på steder der du ikke får lov til å trekke mer enn 6A. Om du flytter på deg kan du da få CEE kontakt på nye steder, og forsette å bruke denne for å lade.
Eventuelt fortsette å lade med normal 10A. Et alternativ er
http://www.nofuel.no/Produkt/7422--ensto-chago-16a-vegglader#product
Denne monterer du enkelt seg og plugger inn i stikkontakt, men da ikke med "makseffekten". Så kan du ta den med deg enkelt når du flytter, og få en elektrikker til å "fastmontere den", og switche spenningen opp til 16A. Fordelen er at du slipper å ta kontakten inn og ut hver gang du kobler til / fra bilen. Dette er ladeboksen jeg selv bruker, satt den enkelt opp i garasjen på egenhånd.
Takk for gode råd og innspill.
Kanskje jeg må gå for den siste som ble nevnt der.
Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?
Sitat fra: Sindresl på fredag 18. desember 2015, klokken 16:11
Takk for gode råd og innspill.
Kanskje jeg må gå for den siste som ble nevnt der.
Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?
Den er 1,6 gang raskere, så typisk en lading med 10A som tar 8 timer, tar 5 timer på 16A.
Sitat fra: Sindresl på fredag 18. desember 2015, klokken 16:11
Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?
Å kjøpe en lader som den jeg lenket til før du flytter er kun nyttig for en ting: Du slipper å ta kontakten inn og ut hver gang du skal lade, og ta kabelen inn og ut av bilen, noe som både er kjedelig og sliter på kontakten (som igjen kan skade den og gjøre det farligere å lade fra den. Dette er iallefall det man blir fortalt). Med mindre du får en elektriker til å kable den fast, får du uansett ikke 16A (dvs, du kan switche den til 16A selv om den er festet med stikkontakt, men da får du nok problem med forsikringsutbetaling om det skulle skje noe...)
For meg er de minuttene jeg sparer på å ikke ta kabelen inn og ut av bilen, nok til at jeg ikke angrer på å kjøpe den. Når du da i tillegg har en lader du kan fastmontere og få satt over til 16A når du har funnet et sted du vet du skal bo lengre, vet du at du slipper å kjøpe noe nytt når du ønsker "full effekt"..
På 16A kurs eller høyere burde du ha en CEE kontakt, ladekabel og ladestasjon koster omtrent det samme .
Noen som vet om det finnes adapter til type 1 kabler ? Akkurat som tesla sin UMC som man kan bruke på CEE osv ?