Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: Mazzbot på tir 15. des 2015, kl. 02:38
Hei ! Jeg har merket i det siste at det har kommet mye rust på bremseskivene og når jeg rygger og bremser så lager bremsene en skrikelyd. Er dette normalt ..? Flere som har opplevd det ?
Hva slags garanti har man på sånne ting ?? Bilen er bare 3 mnd gammel
Er det mulighet for å heve kjøpet ?
Takker for alle svar :) !
Rust er vel normalt og er vel også derfor man blir oppfordret til å bremse skikkelig innimellom. Ofte bruker man jo ikkje bremsene i det hele tatt, men kun rekuperasjon.
Å heve kjøpet for dette? Nei det blir nok vanskelig. Største problemet blir å forstå hva forhandler sier fordi de ler sånn:)
Rust på bremser helt normalt. Kan aldri tenke meg det er en grunn for å heve bilkjøp.
De fleste steder i laden har det vært skikkelig saltlake på veiene og relativt mildt.
Om du kjører i dette og lar bilen stå over natten ligger det allerede overflaterust på skivene dine.
Gravrust derimot (dyp rust) er et større problem, men det har jeg ingen tro på at du har.
Som nevnt, kjør opp i god hastighet, sjekk speilet at det ikke er noen bak der og brems hardt! det skal ta det værste =)
Dette er jo ikke noe Leaf spesifikt problem. Det er egentlig høl i skallen med skivebremser bak på (små)biler i Norge. Og på en elbil med regenerering så blir det som nevnt ennå verre.
Jeg prøver å benytte meg av at det er lite eller ingen regenerering ved 100% lading. Da går det an å ta den opp i fart og så gni av bremsene uten at regen ødelegger moroa.
Jeg tipper de kommer til å smøre opp bremsene hvis du drar til forhandler og forteller om skrikelyden. De kommer sansynligvis til å ambefale deg å bremmse litt skikkelig innimellom.
Hvis der i mot bremsene ser sånn ut: http://gfx.nrk.no//T4eN5XNIT3OeUpOSRFXTNwdVZQnG8YmYiiVNfTxAzdpQ
har du en berde sak.
På Leaf må man vel ta aktive grep i blandt for å kjøre skivene varme.
Min erfaring med gamle leafer i alle fall, er at om du høgger inn bremsen og bråbremser, så regenerer den omtrent ingen ting. Med gjentatte bråbremsinger på en øde vei, går sikkert skivene litt varme.
Ellers kan du sette bilen i "N" nedover noen bakker, og bremse på.
Ellers er det vel svært vanlig å se det på biler som har stått parkert lenge, at skivene ruster.
Jeg hadde engang en ny bil (et annet merke) som bremsene nesten ble spist opp av rust i løpet av noen få vintermnd. Da ble det dårlig bremseeffekt.
Det er særlig skivebremser bak som sliter om vinteren.
Min løsning er å bremse hardt av og til (sjekk speilet først). Jeg bruker også parkeringsbremsen av og til i lav fart for å løse rust bak (sjekk speil).
Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .
Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Sitat fra: Mazzbot på tir 15. des 2015, kl. 19:36
Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .
Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Sånn er det å ha bil i Norge på vinter.
Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!
Se vedlegg . Bremsene mine nå .
Blir ikke stort bedre enn det.
Enig med elektrolux, ser ikke ut til å være striper i bremsebanene men fine gode forhold for klossene å jobbe på, alt rundt er overflaterust og ikke noe du får gjort noe med (ikke er det farlig heller)
Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Sitat fra: Einar_S på tir 15. des 2015, kl. 10:01
Dette er jo ikke noe Leaf spesifikt problem. Det er egentlig høl i skallen med skivebremser bak på (små)biler i Norge. Og på en elbil med regenerering så blir det som nevnt ennå verre.
Jeg prøver å benytte meg av at det er lite eller ingen regenerering ved 100% lading. Da går det an å ta den opp i fart og så gni av bremsene uten at regen ødelegger moroa.
Det er absolutt ikke hull i hodet med skiver bak på små biler, fri meg fra de forbanna bremsetromlene.
Man trenger ikke bremse mye for å holde skivene bak rene , jeg har aldri hatt problemer med dette på noen av mine biler.
Sitat fra: leafnor på tir 15. des 2015, kl. 19:56
Sitat fra: Mazzbot på tir 15. des 2015, kl. 19:36
Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .
Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Sånn er det å ha bil i Norge på vinter.
Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!
Ikke noe vits i å bruke fotbrekket(/elbrekket på japanleaf) for å få bort rust på skiver på Leaf. Håndbrekket sitter i bremsetrommelen som er innenfor bremseskiva.
Sitat fra: Mazzbot på ons 16. des 2015, kl. 12:33
Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Sprayen forebygger rust, og den "fjerner" slik oveflaterust. MEN!!!!!! Så er det en sak hva forhandler sier om det da. De kan finne på å mene noe om garanti etc etc, så det blir på egen risiko å spraye på.
Sånn så skivene mine ut etter å ha stått i 1,5 døgn her forleden.....
Husker ikke helt hvordan forholdene var den dagen, men det er vel ganske tydelig at det var saltet godt. Alle 4 skiver så omtrent sånn ut..
Uffda,er det original skiver?
Helt normalt med saltføret i Trondheim for tiden.
Sitat fra: leafnor på ons 16. des 2015, kl. 17:45
Sitat fra: Mazzbot på ons 16. des 2015, kl. 12:33
Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Sprayen forebygger rust, og den "fjerner" slik oveflaterust. MEN!!!!!! Så er det en sak hva forhandler sier om det da. De kan finne på å mene noe om garanti etc etc, så det blir på egen risiko å spraye på.
Hva angår garanti så har jeg merket meg at Tesla Store & Service i Bærum brukte en slik spray på min Model S når den var inne for å oppgradere bremser. Hvis de kjører på med sinkspray, så kan kan det umulig være skadelig. Jeg kommer til å falle om av latter hvis Tesla prøver seg på garantibortfall pga sink på min bil. Hva Nissan og andre kan finne på å lire av seg, er jo likevel ikke godt å si.
Sitat fra: Sele på søn 04. des 2016, kl. 19:04
Uffda,er det original skiver?
Jepp.
-13 modell, gått 33-36' km eller deromkring.
På de ca 6km hjem, med en del bremsinger var mesteparten borte.
Så ikke så nøye på de noen dager etterpå, men er nok helt fine nå. Vel, nå har den jo stått i et par dager igjen, så det er kanskje ny rust igjen..
Ingen tvil om at bremser har godt av at bilen brukes ofte gjennom vintersesongen.
Rusta jeg hadde var overflaterust, som lett skrubbes bort ved kjøring/bremsing. Men ved lite bruk blir det nok fort "gravrust", som man ikke får skrubbet bort.
Sitat fra: leafnor på tir 15. des 2015, kl. 19:56
Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!
Så man sprayer på Zink over det hele uten å dekke til noe? det som kommer på bremsebanen detter bare av?
Flere som har brukt dette med gode erfaringer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg466477.html#msg466477
Tror det bare er å tørke av på slitebanen og la restene bli "slipt bort" av klossene ved neste harde oppbremsing :D (som egentlig er en god regel å utføre en gang daglig for å unngå fastlåste bremser :o)
Zinksprayen slites bort fra slitedelen av skiva. Som du kanskje ser av bildet mitt er mine kalipre, og indre del av skiva sprayet.
Zinksprayen hjelper altså ikke på rust i selve slitebanen..
Husk å spyle bremsene ofte om vinteren. Spyl godt rundt calipter. Mange minusgrader ingen hindring. Bruk bremsene hver tur.
Rusten kommer uansett.