Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på fredag 27. november 2015, klokken 11:54
Det tok ikke lang tid fra kommunene selv fikk ansvaret for å bestemme over en del elbil incentiver til de velger å fjerne deler av de. I Bergen må man fra 2016 betale halv pris for å parkering i byens parkeringshus. Egentlige forslaget fra gamle bystyret var full parkerings avgift.
Med utviklingen på antall nyregistrerte el biler i Hordaland 30% var dette nødt til å komme. 50% er egentlig helt ok. Man blir belønnet for å kjøre miljøvennlig men ikke helt gratis.
Det vil bli en ekstra kostnad for mange. Halv pris på bygarasjen en hel arbeidsdag er 65 kroner. Koster da 1430 kr mnd. å stå der hver dag hvis man jobber i sentrum. Folk som bor i sentrum må nå kjøpe abonnement for å stå der. (1750 kr i mnd). Hvis ikke vil det koste de en liten formue. Jeg vil tro at største problemet er de som parkerer over lang tid. Man kunne i det minste hatt slik som på de fleste kjøpe senter at det er gratis i 2-3 timer. Hvem vil reise til sentrum for å handle når man må betale og ting ikke er samlet på et sted? Er mer enn nok kjøpesenter.
Det som også er litt rart er at ikke alle kommunale parkeringshus er gratis for elbiler. Klostergarasjen for eksempel er kanskje det nest største parkeringshuset I byen, og der må alle betale full pris. Slik har det vært hele tiden.
http://www.bergenparkering.no/klostergarasjen/
Er mange kommuner som aldri har hatt gratis i P-hus som kommunen drifter. Men gate parkering kan de ikke bestemme helt enda...
De er litt "lure" i Bergen. De har fjernet nesten alle gate parkeringene slik at man må parkere på parkeringshus for å finne seg plass. Det er også tidsgrense på de fleste gate plassene.
Nokon som har funne noko skriftleg om at da skal værta betaling i bygarasjen?
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 10. desember 2015, klokken 14:14
Nokon som har funne noko skriftleg om at da skal værta betaling i bygarasjen?
Her: http://www.nrk.no/hordaland/na-ma-elbilene-betale-1.12673386
Blir vel ca 75 kroner for å stå der en arbeidsdag med Elbil fra neste år.
Synes egentlig det er helt greit at vi må betale for at bilen tar en plass i et p-hus en hel dag. Det er ikke ønskelig at samtlige arbeidstakere kjører hver sin bil inn til sentrum og parkerer den i 7-8 timer på ByStasjonen.
Nå får jeg sikkert masse kjeft og pes, fordi folk ikke har noe valg. De *MÅ* kjøre. Men stemmer virkelig det for *alle* som velger å kjøre? Jeg er overbevist om at en stor andel av dagens kjørende fint kunne klart seg med buss/bane, dersom kjøring ikke var gratis.
PS: Selv kjørte jeg til jobb i dag. Kunne fint tatt buss eller ByBane, men det er faktisk billigere for meg å ta Leaf'en.. Halv pris på p-husene synes jeg er en fornuftig løsning. Men kommunen bør innføre halv pris på Klostergarasjen i samme slengen. Kan ikke fatte og begripe hvorfor de har ulik prismodell på disse to, da begge eies og drives av kommunen..!
Sitat fra: qualbeen på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:26
Synes egentlig det er helt greit at vi må betale for at bilen tar en plass i et p-hus en hel dag. Det er ikke ønskelig at samtlige arbeidstakere kjører hver sin bil inn til sentrum og parkerer den i 7-8 timer på ByStasjonen.
Nå får jeg sikkert masse kjeft og pes, fordi folk ikke har noe valg. De *MÅ* kjøre. Men stemmer virkelig det for *alle* som velger å kjøre? Jeg er overbevist om at en stor andel av dagens kjørende fint kunne klart seg med buss/bane, dersom kjøring ikke var gratis.
PS: Selv kjørte jeg til jobb i dag. Kunne fint tatt buss eller ByBane, men det er faktisk billigere for meg å ta Leaf'en.. Halv pris på p-husene synes jeg er en fornuftig løsning. Men kommunen bør innføre halv pris på Klostergarasjen i samme slengen. Kan ikke fatte og begripe hvorfor de har ulik prismodell på disse to, da begge eies og drives av kommunen..!
Alle trenger ikke å kjøre til jobb, og det gjør ikke alle i dag heller. Det er helt sikkert noen som kunne ha tatt bussen eller samkjørt med noen kollega, gått eller syklet. Det er likevel mange som må ha med seg bil til og fra jobb. Jeg forsøker i det meste å sykle, men noen dager må jeg ha bilen for å komme meg hjem da det ikke passer med buss i forhold til hva jeg skal. Jobber jeg sent må jeg vente 45 minutter til bussen går. Jeg kan ikke flekse med arbeidstid, så da er jeg litt låst.
De som bor nært de store knutepunktene som terminalene i Fyllingsdalen, Loddefjord, Åsane og Lagunen har et ganske greit busstilbud på dagtid. For såvidt Sartor og Kleppestø også. Arna er også bra med toget som går til byen.
Problemet oppstår for de som bor mer enn en behagelig spasertur unna de knutepunktene. Jeg bor ikke mer enn 4-5 km unna Kleppestø for eksempel. Likevel må jeg enten gå en km til hovedveien hvis jeg ikke er heldig å treffer på bussen som går opp i byggefeltet her. Den går oftest tidlig på dagen eller på slutten av arbeidsdagen. Bussen har en melkerute som tar ca 20-25 minutter til Kleppestø. På kleppestø må jeg bytte buss til en som går mot byen. Må vente 5-10 minutter på den. Så må jeg ta Bussen til Storavatnet terminal. Bytte buss der til en buss som går over Laksevåg mot Haukeland sykehus. Jeg bruker totalt mellom 1 time og 1,5 timer hver vei med buss og må ta 3 busser. Med bil kan jeg kjøre på mellom 15 og 30 minutter en vei hvis det ikke er kø.
Selv hvis du bor mer sentralt kan det være en utfordring å ta bussen. Selv om bussen mange steder går en gang i halvtimen er det ikke sikkert du er ferdig på jobb slik at du rekker å ta bussen som går klokken 3 når du selv er ferdig da. Det betyr at du må vente i en halvtime på bussen for å komme deg hjem. Skal du handle inn til uken og hente barn i barnehage, kjøre på fotballtrening rett etter jobb osv -da er det ikke så mye tid til å ta buss. Ikke hvis du har en jobb som innebærer at du også må reise rundt i møter i arbeidstiden også.
De som bor innenfor bomringen er heldig. Der passerer de fleste bussene som kommer fra andre kommuner og andre steder. Det betyr at man som oftest ikke trenger å vente mer enn noen få minutter på bussen eller banen. For de som bor lenger unna er det ikke så lett. I fjor tok jeg bussen i en uke for å teste. Har aldri vært så trøtt og uopplagt på jobb. Å bruke 3 timer på å reise totalt 30 km hver dag er ikke å anbefale. Ikke var det plasser på bussen en gang. Til jobb tidlig kunne jeg fint måtte stå i over en time som sild i tønne.
Jeg skulle ønske kollektivtilbudet var bedre. Jeg hadde benyttet det dersom jeg kunne ha reist til og fra jobb på halvparten av tiden jeg bruker nå, og hvis det gikk busser hjem igjen når jeg er ferdig på jobb. Når jeg bodde på Landås og var student var det luksus med både busser og bybane. De som bor mer sentralt i forhold til buss og bane burde se hvor dårlig tilbudet er noen km lengre unna. Jeg bor 16 km fra sentrum men bruker fortsatt over en time inn. Er det et godt tilbud?
https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358
Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.
For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.
Sitat fra: fredsjo på torsdag 17. desember 2015, klokken 15:54
https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358
Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.
For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.
Det står bare parkering. Sikker på at de ikke snakker om parkerings husene?
Er da nokon som eigentleg veit kor mykje dei sparer pr km på å kjøre elbil samanlikna med fossilbil?
Ta eit kjapt reknestykke utan nokon av elbilgodene og de vil værta overaska. Du skal ikkje bu så langt vekke før da går i pluss.
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 17. desember 2015, klokken 17:53
Er da nokon som eigentleg veit kor mykje dei sparer pr km på å kjøre elbil samanlikna med fossilbil?
Ta eit kjapt reknestykke utan nokon av elbilgodene og de vil værta overaska. Du skal ikkje bu så langt vekke før da går i pluss.
Det kommer litt an på hvor dyr bil du sammenligner med. For min egen del var siste fossilen jeg hadde en Topp utstyrt 4 Motion Golf med største diesel motoren. Med bompenger, diesel, service og vedlikehold kostet den meg 90.000 kr i året. Teslaen har så langt ikke kostet meg noe da prisen har gått opp og jeg kan selge den for det samme som jeg betalte for min for 9 mnd. siden. Har imidlertid regnet med ca 70.000 kr i året i avskrivning første årene, og 4500 i vedlikehold. Hvis jeg må betale bompenger i framtiden kan jeg legge til ca 10.000 kr i året. Er likevel under utgiftene til Golfen i året.
Når jeg hadde Leaf kostet den meg 20.000 i året i avskrivning og 4000 i vedlikehold. Det var billig bilhold.... Klarte meg dessverre ikke med rekkevidden. Den dagen man får en Leaf med 400 + km rekkevidde og som koster rundt 300.000 kr vurderer jeg å selge Teslaen.
Bruker ikke elbilen(e) din(e) strøm Mippen? :P
2-300 kr mnd ;)
Er dette nok et miljøtiltak (først betaling på fergene) for å få flere til å kjøre fossilbiler?
http://www.lokal-avisen.no/info.php?id=4024
De store miljøproblemene i Bergen må tydeligvis være over, luften på Danmarksplass har nok blitt ren og alle er fornøyd. Det er nok slik det må være siden aviklingen av incentivene er i gang.
Eller er det vanlig norsk misunnelsespolitikk som gjør seg gjeldende, dette særnorske at "alle skal være like" og at ingen skal ha fordeler. Da må selv gode miljøtiltak vike.
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?
Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Sitat fra: Askøy på fredag 18. desember 2015, klokken 19:15
De store miljøproblemene i Bergen må tydeligvis være over, luften på Danmarksplass har nok blitt ren og alle er fornøyd. Det er nok slik det må være siden aviklingen av incentivene er i gang.
Eller er det vanlig norsk misunnelsespolitikk som gjør seg gjeldende, dette særnorske at "alle skal være like" og at ingen skal ha fordeler. Da må selv gode miljøtiltak vike.
Dessverre mye sant i det.
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?
Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.
75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.
For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.
Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
Halv pris er halv pris og det er da ingen grunn til å kjøre fossil når man kan kjøre til halv pris og parkere. Selv med busskort så blir dette billig. Nei vi må nok betale vi også over tid og nå kom bygarasjen - men 75kroner er billig da - langt billigere enn fossil og 100 %.
Sitat fra: fredsjo på torsdag 17. desember 2015, klokken 15:54
https://www.bergen.kommune.no/politikk/bystyret/bystyret-2015-2019/7014/7019/article-132358
Sitat: Det innføres parkeringsavgift for elbil – halv pris.
Ble publisert i går.
For min del så MÅ jeg kjøre. Bor ytterst på Askøy det finnes ikke offentlig transport som passer med arbeidstidene mine. Men for min egen del har jeg andre parkeringsmuligheter enn bygarasjen, men dette vil nok tippe fordelskålen for min del over til det negative og elbilen vil trolig bli solgt innen kort tid.
??? ?
Du pendlar altså 8 mil for dagen (utgangspunkt Herdla), gjennom dobbelt sett med bompengar. Sparar ein god femtilapp i drivstoff om dagen (om du ladar heime), og 76,- i bompengar.
Så får du beskjed om at det blir innført betaling (som framleis er vesentleg lavare enn for bensinbil) på eit parkeringsanlegg du ikkje skal bruke, og vips er det ikkje verdt "ulempene" elbilen har?
Høyrest ut som du leiter etter argument for å rettferdiggjere at du ikkje vil ha elbil lengre.
Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?
Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.
75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.
For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.
Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?
Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.
Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr
Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D
Sitat fra: kos på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:59
Halv pris er halv pris og det er da ingen grunn til å kjøre fossil når man kan kjøre til halv pris og parkere. Selv med busskort så blir dette billig. Nei vi må nok betale vi også over tid og nå kom bygarasjen - men 75kroner er billig da - langt billigere enn fossil og 100 %.
Til orientering så kostet det tidligere 1000kr mnd å parkere med fossilbil på Bygarasjen med årsabonnement, men det kommer nå til å gå fra å koste 0 til å koste 1200kr i måneden. Halv pris er kun uten abonnement, som uansett blir dyrere enn abonnement hvis man parkerer hver (arbeids)dag. Så i realiteten går man fra null til full pris. Mener selv prisen burde vært 750. Synd hvis elbilandelen går ned, med mindre folk tar bussen i stedet, og det er det nok kun et mindretall som kommer til å gjøre.
Fikk svar fra Harald Schjelderup på en tweet om dette her:
https://mobile.twitter.com/haraldsc/status/677597042198372352
Han skylder på det forrige byrådet og soler seg i glansen av at de klarte å snu den dårlige utviklingen de forrige bega oss ut på.
Vi snakker om et gedigent valgløftebrudd fra V og AP, ref link i tweet 1 som Hordaland elbilforening tipset om på Facebook.
Sitat fra: jono på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:47
Halv pris er kun uten abonnement, som uansett blir dyrere enn abonnement hvis man parkerer hver (arbeids)dag. Så i realiteten går man fra null til full pris.
Sitat fra: erikf på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:56
Fikk svar fra Harald Schjelderup på en tweet om dette her:
https://mobile.twitter.com/haraldsc/status/677597042198372352
Han skylder på det forrige byrådet og soler seg i glansen av at de klarte å snu den dårlige utviklingen de forrige bega oss ut på.
Ser for meg ut som ett "arbeidsuhell" at ikke også abonnementet for elbiler er på halv pris. Her har de tydeligvis (i følge tweeten) hatt ett budsjett som skulle vedtaes der "full pris for elbiler" var inkludert, og så i all hast klart å endre det til halv pris, men altså glemt å få med at det skulle gjelde både for tilfeldig parkering og for abonnementer. Ville tweetet ham tilbake og spurt om hvorfor abonnementene gir full pris, og ikke halv pris. Kanskje politikerne ikke en gang er klar over dette missforholdet?
Dersom dette skulle være bevisst at det skulle være slik, så er det ikke halv pris på parkering for elbiler, da er det halv pris på tilfeldig parkering med elbil, mens man har full pris på normalparkering.
Her er de nye prisene.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?
Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.
75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.
For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.
Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?
Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.
Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr
Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D
270 arbeidsdager ganger 75 kr blir 20.250 kr i året i parkering med tilfeldig parkering. Kort koster 14400 i året - det samme for vanlige biler. Man sparer bompenger og drivstoff. Vanlig bil blir ca 150 kr dyrere om dagen enn elbil hvis man må pendle gjennom to bomstasjoner (bom og drivstoff). Sparer da ca 37.000 i året på å kjøre elbil. Hvis man trenger en bil uten om til andre ting enn det elbilen dekker kan det for noen være billigere å ha en vanlig bil i stedet for to biler. At det blir dyrere med elbil kan gjøre at noen velger bort en bil. Noen må også hurtiglade for å komme seg hjem. Da blir det også en ekstra kostnad.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 02:32
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:34
Er verkeleg 65 kr mykje for å parkera i 24 tima?
Ein veit at fordelane skal vekk og då kan ein lika godt begynna. Husk at da er lenge til utgiftene passerer ein fossilbil.
Det er ikke 65kr, det er 75kr pr. dag i Bygarasjen.
75kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å parkere hver dag, så blir det mye. Disse 75kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg årsabonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette årsabonementet koster 14400kr uansett om du kjører gammel dieselbil eller moderne elbil.
For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.
Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
Kjøre du elbil bare fordi du tener på da?
Kva med fordelane som ein elbil har framfor ein fossilbil: komforten,(støy, varm og isfri bil og kjørekomforten), miljøvennligt, og sleppe å fylle bensin.
Og så til økonomien:
Ein elbil er ca 1 kr billigare enn ein fossilbil. Då rekna eg 15 kr literen (0,7 pr.liter)og 1500 kr i service pr 30 000km.
Bompenger 18+20 kr
Parkering 7 200kr
270 arbeidsdagar
Årleg besparelse på kun pendling: 31.260 kr
Så med tanke på komforten og besparelsen så er da langt igjen til fossilbil. Og med klimaavtalen frå Paris så vært ikkje fossilbilen billigare iallfall. Norge skal jo vera best i klassen på miljø og miljøavgifter ;D
Dette som du skriver er jo bare tull og tøys, du tar tall ut i fra løse luften, 30.000km/år og 15kr i bensinpris. Gjennomsnittlig kjørelengde var for personbil i fjor 13264km, gjennomsnittlig bensinpris/dieselpris var i november 13,6kr/12kr.
De fleste som pendler til Bergen bor ikke på Askøy, derfor er bompenger for de fleste 20kr, ikke 38kr som du ligger til grunn for regnestykket ditt.
Videre skriver du at parkering vil utgjøre 7200kr for pendlerene som er avhengig av å parkere i Bygarasjen. Dette viser jo med all tydelighet at du ikke har forstått problemstillingen. Det er bare på vanlig fullpris (timepris) elbiler får 1/2pris på parkering i bygarasjen. Pendlere vil måtte kjøpe årskort for å parkere siden det vil bli rimeligst. På årskort er det ingen elbilrabatt, her betaler elbiler 14400kr året, akkurat det samme som alle andre. En pendler med elbil vil med andre ord betale nøyaktig det samme som en som pendler med en 20år gammel dieselbil for å parkere i byen. Er dette bra miljøpolitikk?
Hele poenget med incentivene er jo å få opp andelen forurensningsfrie elbiler. Det å fjerne disse incentivene nå vil føre til at mange som ellers ville kjøpt elbil nå vil droppe det.
Fordelene oppveier ikke bakdelene.
Selv tar jeg bussen til jobb.
Trur heller da er du som ikkje er heilt realistisk med dine tall. At eg bomma på prisen på årskort i Bygarasjen ser eg. Eg har ein stygg mistanke om at politikarane har sove litt i timen samt at Bergenparkering har sett sitt snitt til å ta fullt betalt.
Hvis du trur at bensinprisen vil halde seg på 13 kr i snitt dei åra du har bilen så må eg nok skuffa deg veldig. Sjøl om råoljeprisen går ned så går ikkje bensin og dieselprisen tilsvarende ned men held seg på same nivå. Og den skal opp og da ganske mykje men trur du meg ikkje så gjerne for meg!
Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.
Askøypakken med forskuddsbetaling er 18 kr pr tur ut til Askøy
Bomringen i Bergen er 20 kr med forskuddsbetaling.
Du MÅ passere begge bommane skal du kjøre fra Herdla til Bystasjonen og då vært samla bompenger 38 kr.
Dei fleste familiar som bur litt ute på landet har 2 bilar. Då vært gjennomsnittleg kjørelengde på familien 26 528km.
Så reknestykket mitt er nesten rett bortsett frå årsprisen i Bygarasjen. Så då vært samla besparelse redusert til 24.600 kr bare på jobbpendlinga. Så kjem resten av kjøringa etter jobb som reint pluss. Du er nok ikkje den første som er skeptisk til tala mine men tek du fram kalkulatoren og brukar ærlige tal så vil du nok koma til da same.
Så å rekna ca 1 kr spart pr km du kjører er nok ganske rett.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:23
Trur heller da er du som ikkje er heilt realistisk med dine tall. At eg bomma på prisen på årskort i Bygarasjen ser eg. Eg har ein stygg mistanke om at politikarane har sove litt i timen samt at Bergenparkering har sett sitt snitt til å ta fullt betalt.
Hvis du trur at bensinprisen vil halde seg på 13 kr i snitt dei åra du har bilen så må eg nok skuffa deg veldig. Sjøl om råoljeprisen går ned så går ikkje bensin og dieselprisen tilsvarende ned men held seg på same nivå. Og den skal opp og da ganske mykje men trur du meg ikkje så gjerne for meg!
Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.
Askøypakken med forskuddsbetaling er 18 kr pr tur ut til Askøy
Bomringen i Bergen er 20 kr med forskuddsbetaling.
Du MÅ passere begge bommane skal du kjøre fra Herdla til Bystasjonen og då vært samla bompenger 38 kr.
Dei fleste familiar som bur litt ute på landet har 2 bilar. Då vært gjennomsnittleg kjørelengde på familien 26 528km.
Så reknestykket mitt er nesten rett bortsett frå årsprisen i Bygarasjen. Så då vært samla besparelse redusert til 24.600 kr bare på jobbpendlinga. Så kjem resten av kjøringa etter jobb som reint pluss. Du er nok ikkje den første som er skeptisk til tala mine men tek du fram kalkulatoren og brukar ærlige tal så vil du nok koma til da same.
Så å rekna ca 1 kr spart pr km du kjører er nok ganske rett.
Kjære vene, dette blir jo bare mer og mer tullete.
Jeg har aldri brukt meg selv som eksempel, jeg bruker buss til jobb. Jeg diskuterer hele tiden på generell basis. Jeg snakker om pendlere som nå får en stor ekstra utgift, og at for endel vil dette være dråpen som får pendelen til å vippe i gal retning ut fra et miljøperspektiv.
Du anklager meg for å komme med uærlige tall med tanke på gjennomsnittlig årlig kjørelengde for personbil, og for uriktig bensin/dieselpris. Det er dine tall som er feil. Du har bare funnet på noen tall. Jeg diskuterer på generell basis, og kan naturligvis ikke benytte avstander som en eller annen tilfeldig person skulle bodd fra jobben sin som utgangspunkt. Tallene jeg bruker bruker er Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine offisielle tall for gjennomsnittlig kjørelengde for personbil, og deres tall for gjennomsnittlige drivstoffpriser, bare sjekk du og.
Målet må være at størst mulig andel av pendlerene skifter fra forurensende fossilbil til miljøvennlig elbil. Denne p-avgiften rammer pendlerene spesielt, og er ett skritt i feil retning.
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:23
Siden eg ikkje veit kvar du bur så tok eg utgangspunkt i Herdla og inn til Bygarasjen. Da er 40 km ein veg til jobb så har du 80 km pr dag, noko som ikkje er uvanleg distangse å pendle. Da er 270 arbeidsdagar i 100% stilling. Då vært da 21.000 km kjørt i jobbpendling. Eg har aldri skreve i mitt reknestykke at bilen går 30 000 km. Da eg skreiv var at serviceintervallen er 30 000km.
Et vanlig arbeidsår er vel ca. 230 arbeidsdager, ikke 270.
Eit arbeidsår er veldig vanskeleg å definere sidan da finst veldig mange friordningar der ferie er innbakt i fritida til dei som jobbar 35t veke. Ytterpunkta er 220 til 270 dagar. Så her må ein velja kva som er realistisk for sin eige årsverk.
SSB reknar 260 dagar på eit innteksår mens skatteetaten reknar 230 dagar.
Eg har valgt da som er nærmast mitt årsverk.
Så nok ein gong til tala som eg bruker og tala som "Askøy" brukar. Me får vel vera enige om at me vært ikkje vært enige om dette temaet.
Eg vel å bruka tal som er realistiske for den framtida som eg skal ha bilen mens du ønsker å bruka historiske tal frå SSB. For meg er da lite interresant kva eg kunne ha tent tidlegare år, men meget interessant kva som eg kjem til å spare.
Når eg skal kalkulera kva som vært den framtidige besparelsen på bilen med tanke på at dei innfører full betaling på Bygarasjen så må eg og ta hensyn til andre paramerter som forandrer seg i framtida. At nokon av tala då vært teoretiske basert på inflasjon og generell prisauke er ikkje til å koma forbi. Men hvis du snusar litt meir hjå SSB så gjev dei også ut tal for forventa prisar basert på historiske data.
Dei tala som eg brukte for eit år sida har stemmt veldig bra bortsett frå bensinprisen som ikkje gjekk opp så mykje som var venta. Men med den knaldhare klimaavtalen som dei har hekkla i hopa i Paris så vært ikkje eg overaska over at dieselprisen kanskje x2 eller x3 innan 5 år. Norske politikarar elskar jo å skru opp avgifter så lenge dei kan kalla da miljø >:(
I stedet for å "krangle" om detaljer er vel de fleste enig om at det er dumt hvis forskjellene på vanlige biler med forbrenningsmotor og null-utslipp biler blir for liten. Hvis man jobb pendler til Bergen sentrum må man nå i praksis betale nesten like mye for å parkere med elbil som for vanlig bil hvis man legger til grunn at de fleste med vanlig bil vil kjøpe seg et mnd. kort - hvis de har behov for å stå der hver dag.
Man sparer riktig nok bensin/diesel og bompenger, og i 2016 kommer det rushtids avgift på 45 kr. Det er derfor ikke tvil om at elbilen fortsatt er billigere, men når kostnaden går opp fra 0 kroner til minst 14400 kr i året med elbil bare for å parkere kan kanskje det være nok for noen til å velge bort en bil i husholdningen. Hvis man må ha en fossil ved siden av elbilen er det da elbilen som ryker. Hvis det på sikt kommer bompenger eller delvis betaling der også lever elbilen farlig, med mindre drivstoff utgiftene på fossilen blir skyhøye.
Edit: Legg merke til at ikke alle parkeringshus gir fordeler. I Kloster garasjen er det full pris (alltid), og i solheim garasjen er det nå tidsbegrensing. Det var det ikke før...
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=25198.0;attach=37685;image)
Sitat fra: pudderjagar på søndag 20. desember 2015, klokken 10:40
Eit arbeidsår er veldig vanskeleg å definere sidan da finst veldig mange friordningar der ferie er innbakt i fritida til dei som jobbar 35t veke. Ytterpunkta er 220 til 270 dagar. Så her må ein velja kva som er realistisk for sin eige årsverk.
SSB reknar 260 dagar på eit innteksår mens skatteetaten reknar 230 dagar.
Eg har valgt da som er nærmast mitt årsverk.
Ja, jobber man overtid i helg og på røde dager kan det selvsagt bli mer. Men det er bare 365 dager i året hvorav 261 i snitt er arbeidsdager ((365/7)*5 avrundet). Så forsvinner det 25 dager i ferie for de fleste av oss og 8 dager i røde fridager i snitt (er 8 dager både i år og neste år). Da sitter man igjen med 228 arbeidsdager.
Ytterpunktet er forøvrig ikke 220 dager, jeg jobber turnus og har et arbeidsår på ca. 170 dager. Til gjengjeld jobber jeg annenhver helg og en god del netter. Arbeidsdagene er dessuten i snitt lengre enn normalen på 7,5 timer, vi ligger vel nærmere 9 timer.
Da er derfor kvar og ein må finna ut kor mange dagar han jobbar og rekna utifrå da. Å bruka statestikk vært missvisande. Eg har og hatt skiftordning der eg var nede i 90 dagar på 100% stilling mens eg i dag er oppe i 260 dagar på 100% stilling.
Da er antall reiser tr jobb som tel.
noen som har twitret tilbake til scheldrup og spurt hvorfor det ikke er halv pris på årskort
Sitat fra: kjølholdt på søndag 20. desember 2015, klokken 13:03
noen som har twitret tilbake til scheldrup og spurt hvorfor det ikke er halv pris på årskort
Ja, se https://twitter.com/haraldsc/status/678215804568104961
Han høyrest jo ikkje negativ ut då. Kanskje da kjem om 6 mnd. Her er da berre å halda ut litt til.
Kan aldri tenke meg at de går tilbake på dette hvis det først innføres. Da må det i så fall være en dramatisk nedgang i salg av elbiler. Vi tar nok imot som vi alltid gjør og kjøper abonnement, og om 6mnd så er det ingen som snakker om det lenger.
Hvis rykte er sant så har Bygarasjen innført makspris pr måned på elbilar til 600 kr. Dette tilsvarar 50% rabatt på årskortet.
Så då vart ikkje dette så gale alikavel då!
Fikk denne mailen i dag.
Og her går Bergen Parkering ut i BT og bekrefter da same. Tak på 600 kr pr mnd for elbil. Då går da jo rette vegen allikavel.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sendte-ut-feil-parkeringspris-til-9000-el-bileiere-3508588.html
At elbilar må tåle gradvis auke kan ikkje skade. No betaler også vi for plassen og då kan me vel og be om fleire ladeplasser også. Er jo fullt på alle plassene før 7:30 når eg kjem til Bygarasjen.
Godt de får til noe i Bergen også da! Nesten litt overrasket :)
Er det slik å forstå at det er makspris på 75 for elbiler opp til 600 kr?
Da stemme. Prisane i Bygarasjen aukar til 150 kr pr dag. 50 % vært 75 kr pr dag. Maks 600 i mnd som betyr 7 200 prår.
Dette var godt nytt og raskt handlet av Byrådet! Her tyder alt på at Bergen Parkering har fått klar beskjed fra byråden på dagens møte. Bergen Parkering har lenge ønsket å fjerne fordelene for elbiler, men har trolig nå fått klar beskjed om at det politiske vedtaket om halv pris for elbiler betyr nettopp halv pris for elbiler.
Uten politisk inngrepen hadde Bergen Parkering sin "tolkning" av det politiske vedtaket om at det kun skulle gjelde for timepriser blitt stående. Byrådslederen fortjener ros for å fått ordnet opp i dette så raskt.
Sitat fra: Sølve på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:26
Dette var godt.
Byrådslederen fortjener ros for å fått ordnet opp i dette så raskt.
Rett skal være rett, det var vel finansbyråd Dag Inge Ulstein fra Krf som fortjener ros. Det er vel han det refereres til i BT:-)