Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: Einar_S på torsdag 26. november 2015, klokken 00:40
Jeg skifter inn denne Kw/mil måleren for å få et intrykk av mest økonomisk kjøring.
Men om den har rett, så er det ikke lurt å kjøre for sakte. Det henger på greip om Kw måleren på infotainment display er korrekt. Særlig nå i kulda når varmen står på. Varmen er jo avhengig av minutter, ikke Km. Men la oss i utgangspunktet anta at vi velger ullsokker fremfor varmepumpe for ikke å komplisere det.
Det ser ut som om det går mye Kw/mil om jeg kjører i tettbebygd strøk. Og der går det jo sakte. Selvfølgelig driver jeg ikke med quick step på brems og akselerator. Og likevel... Eller har denne måleren også bare underholdningsverdi slik som gjettometeret?
Så det ser ut som det er en optimal hastighet som ligger et godt stykke over dorgefart. Er det noen som har bedrevet økonomikjøring med disse bilene og kan dele litt erfaring?
Du som udgangspunkt bruge denne ?
Hvis vi bruger mig ( Danmark ), så lægger den på 70/80kmt.
Men, hvis jeg skal på langtur bruger jeg en helt anden logik, nemlig optimal batteritempartur.
Da gælder det om at få tilgang til MAX strøm, både UD og IND.
Vi kan her i danmark jo køre op til 130kmt på motorveje, det betyder vi kan have kort tid på selve motorvejen og pga. varmt batteri, HØJ ladestrøm på hurtigladeren.
Så selv om at jeg må ind og lade 1 eller 2 gange ekstra på vejen, så bliver tiden kortere.
Ja, jeg ved godt vi har max 150 højdemeter :P
Husk også Vindretning, modvind; ned med hastiheden, medvind; op med hastiheden.
40kmt er farten som gir minst rekkevidde.
Deretter faller rekkevidden linært etterhvert som farten øker
Sitat fra: Drivo på torsdag 26. november 2015, klokken 15:06
40kmt er farten som gir minst rekkevidde.
Deretter faller rekkevidden linært etterhvert som farten øker
Regner med du mener lengst ved 40 km/t...
Det er vel godt kjent at rekkevidden blir lengst ved lav fart, men det jeg lurer mest på er hva som er mest effektivt på langtur når man tar med hurtiglading. Finnes det noen kurver over gjennomsnittshastighet ved forksjellige kjørehastigheter? Jeg tenker da på om det er mest effektivt å kjøre 80km/t og lade til 80% eller kjøre litt raskere? Eller om det gir best gjennomsnittshastighet å lade kortere tid? Det går jo litt tid til starting og stopping av lading også så det går vel et skjæringspunkt et sted? Både forbruk og ladeeffekt endres jo på vinteren så det var et interessant tips JBS kom med.
Tar du med hurtiglading må du vel også se på sannsynlighet for ventetid på lader, og at ladetida varierer mye med batteritemperaturen, typisk sommer kontra vinterlading. Vil gjette at ladtid påvirkes mer enn kjørelengden ved lav batteritemperatur, med mindre kjøreforholdene er veldig dårlige.
Sitat fra: Electrix på fredag 27. november 2015, klokken 13:58
Det er vel godt kjent at rekkevidden blir lengst ved lav fart, men det jeg lurer mest på er hva som er mest effektivt på langtur når man tar med hurtiglading. Finnes det noen kurver over gjennomsnittshastighet ved forksjellige kjørehastigheter? Jeg tenker da på om det er mest effektivt å kjøre 80km/t og lade til 80% eller kjøre litt raskere? Eller om det gir best gjennomsnittshastighet å lade kortere tid? Det går jo litt tid til starting og stopping av lading også så det går vel et skjæringspunkt et sted? Både forbruk og ladeeffekt endres jo på vinteren så det var et interessant tips JBS kom med.
Det du lurte på trigget mine små grå.
Satte opp problemstillingen med følgende rammebetingelse.
- Kjører 70 km
- Alle ladestopp bruker 4 minutter for start og stopp.
- Kjører ned til min 3 kWt på batteriet
- Maks lading i batteri 21 kWt
- Ladeeffekt 35kw opp til 60%, derfra kvadratisk nedtrapping frem til 100%
- Lineær forbruksøkning per km/t hastighetsendring
Det er da opp til 95 km/t lønt å kjøre på, men alt over er tapt tid i og med en begynner å må opp på høy SOC for å få etterfylt til neste 70 km.
Takk for grafen, jeg kommer nok til å planlegge neste langtur litt anderledes nå, trodde ikke deg ville lønne seg med såpass høy fart.
Som sagt, så er vi nogle stykker her i danmark som bruger " High speed/High current " metoden.
Det kan bestemt betale sig.
Jeg vil prøve at finde de målinger der er grundlag for dette, men de er på FB.
Men en ting kan jeg sige, det er vigtigt at Temperatur "bars" er oppe på min 4stk helst 5stk, for at få max tilgang til strømstryke og selvfølgelig skal SOC være under 20% gerne under 10% :P
Hvor stor variasjon vil det være fra fabrikant til fabrikant eller kan en si noe universelt også?
Det er nok ganske universelt.
Slike grafer er fine til å illustrere et poeng. Men så skal man ikke glemme Murphys konstant, også kjent som den variable konstanten. Og det er etpar slike her.
Du kommer til laderen som nummer ørten i køen. Der røk snitthastigheten.
Du kommer til laderen og den er ute av drift. (Og du har bare 10% igjen! Scheisse!)
Så jeg vil nok være forsiktig med å satse på den strategien. Særlig om det er viktig å komme frem til bestemt tid. Da ville jeg nok prøve å tenke meg at enhver ladestopp kan bli aktuellt å hoppe over og likevel komme frem til neste. Murphy har nok tenkt på det også, men da skal han ialfall slite litt for sitt rykte.
Sitat fra: TomR på lørdag 28. november 2015, klokken 09:50
Hvor stor variasjon vil det være fra fabrikant til fabrikant eller kan en si noe universelt også?
Er nok som allerede nevnt likt mellom biler. Soul og nye Leaf (30 kW) virker å kunne lade "hardere" enn f.eks gen 1/2 Leaf, men prinsippet er likt. At de lader raskere og lengre betyr bare at de kan holde enda litt høyere hastighet før det bikker over.
Sitat fra: Einar_S på lørdag 28. november 2015, klokken 10:25
Slike grafer er fine til å illustrere et poeng. Men så skal man ikke glemme Murphys konstant, også kjent som den variable konstanten. Og det er etpar slike her.
Du kommer til laderen som nummer ørten i køen. Der røk snitthastigheten.
Du kommer til laderen og den er ute av drift. (Og du har bare 10% igjen! Scheisse!)
Så jeg vil nok være forsiktig med å satse på den strategien. Særlig om det er viktig å komme frem til bestemt tid. Da ville jeg nok prøve å tenke meg at enhver ladestopp kan bli aktuellt å hoppe over og likevel komme frem til neste. Murphy har nok tenkt på det også, men da skal han ialfall slite litt for sitt rykte.
Enig omkring det det med 10% og defekt lader, dog det å havne i en kø er like sannsynlig okke som, men kan føles bortkastet å stå med tomt batteriet for liksom ingen nytte.
Nå er slik ladestrategi med tanke på høy fart, lav SOC bare mulig å få til på motorveier. For oss "nordboere" er det ikke tema. Dog vil en tilsvarende strategi på SOC være grei på langturer langs Gudbrandsdalen.
Det har jeg gjort et par ganger. Hastighet er låst til trafikken som går, med mindre en ønsker å være en sinke, som egentlig er uten grunn med mindre en vil spare energi så en kan hoppe over ladere.
Da er problemet det at en er like tom til neste, og sannsynlighet for at den lader er defekt er like stor som at den forrige du passerte skulle være det.
Er man redd for defekte ladere så blir det å lade på hver lader på høy SOC, og det blir en "lang " langtur.
Langtur på sommerføre i pent vær jeg gjorde kjørte jeg strategien lav SOC , lad forbruk til neste stasjon.
Da ble det ladestopper på 12-15 minutter, med unntak på ladere for å komme over Dovre. Der er det bare å makse på Fagerhaug og Dombås, for temmelig leit å møte lader på Hjerkinn som ikke vil levere strøm.
Noe som faktisk skjedde her for meg to uker tilbabe, midt i natten og -8. Da var det greit å ha ladet så mye på Dombås at jeg kom til Fagerhaug, og der virket heldigvis lader. (Feilen lå i GoCharg appkommunikasjone med ladestasjon)
Forøvrig, Murphy er jo alltid med på tur, og den beste loven er jo at når noe en trodde ville gå galt ikke gikk galt, så vil det i det lange løp vise seg det helst skulle ha gått galt.
Men, Einar_S, kan vi regne på en slik "overlap" senarie. Det vil finnes en optimal hastighet for den også, der en lader så mye at en skal komme seg til neste lader.
Dog kan det ikke være 70 km mellom ladere slik jeg regnet på i første omgang.
Kan et "hoppover" senarie være at det er 50 km mellom hurtigladere, og så at forbruket er 1,4 kWt/mil i 70 km/t slik at buffer en skal ha om en møter defekt lader er 1,4 x 50 + 1kWt = 8kWt?
Sitat fra: leafnor på fredag 27. november 2015, klokken 18:08
Det du lurte på trigget mine små grå.
Satte opp problemstillingen med følgende rammebetingelse.
- Kjører 70 km
- Alle ladestopp bruker 4 minutter for start og stopp.
- Kjører ned til min 3 kWt på batteriet
- Maks lading i batteri 21 kWt
- Ladeeffekt 35kw opp til 60%, derfra kvadratisk nedtrapping frem til 100%
- Lineær forbruksøkning per km/t hastighetsendring
Ja, dette var interessant!
Jeg tror dog en antagelse om lineær forbruksøkning gjør at den nok blir litt unøyaktig. Du i praksis blir straffet ganske mye ved høy fart pga luftmotstand.
Forbruket er nok antakelig vanskelig å modellere, så er kanskje lettest å basere det på forbrukstall.
Jeg har gjort noen grove estimater for å finne tilnærmet optimal strategi for trillinger.
På turer utenfor bilens rekkevidde har jeg følgende tommelfingerregler:
1) Kjør i 90 km/t
2) Lad til maksimalt 75 %
3) Batteritemperatur må minimum være 12 grader ved Chademo-lading (ladehastighet strupes på trillinger ved lavere batteritemperatur)
For å komme frem til optimal hastighet benyttet jeg forbrukstall fra GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) på en representativ rute i ulike hastigheter, og kombinerte dette med egen erfaring med ladehastighet. Optimal hastighet anslo jeg til å være mellom 90 og 95 km/t. 80 km/t var definitiv for sakte, mens 100 km/t var definitiv for raskt.
Elbiler er uegnet som transportmiddel utenfor bilen rekkevidde dersom det er viktig å komme frem til sluttdestinasjon innen et gitt tidspunkt, f.eks. jobbintervju, begravelse eller flyavgang. Risikoen for defekt lader eller ladekø krever uforholdsmessig stort tidsbuffer. En potensiell negativ bieffekt jeg har opplevd ved ladekø er dessuten at batteritemperaturen blir for lav, slik at hurtigladingen går saktere enn normalt.
Range is King
Nå er jeg kanskje mer risikovillig en andre når det gjelder lading, men jeg planlegger med lav soc ved ankomst. Oppetiden er stort sett ganske bra, i hvert fall GK sine selv om Fortum har hatt noen problemer innimellom, men uansett er de fleste ladesteder satt opp med separat type2 stolpe, da er det ikke krise, men kanskje en time eller to ekstra ventetid om hurtigladeren skulle være ute av drift. nå har jeg bare hurtigladet 15 ganger, men av disse er det bare en gang at en hurtiglader var ute av drift, og da visste jeg det på forhånd så jeg måtte kjøre en omvei for å få ladet. Sparer jeg f.eks. en halv time hver langtur og så blir straffet med to timer ventetid hver tiende langtur så velger jeg nok det siste... Jeg forsøker også å velge "attraktive" ladested for familien så da reduserer det "straffen" noe. Jeg skulle gjerne hatt 6,6kW laderen for å ytterlig redusere denne "risikoen", men det var dessverre ikke tilgjengelig i 2012.
Firefelts motorveier er klart mest effektivt og gir meg minst rekkeviddeangst, her kan man stort sett velge fart selv, og man kan kjøre litt mer aggressivt mot lav soc siden det er lettere å justere ned hastigheten litt om man ser at man får problemer med å nå fram med det forbruket man har. Er det bare et felt hver vei så blir man mer låst til hastigheten på trafikken, og da blir problemstillingen mer "vor mye må man lade for å rekke fram til neste lader" og "Er det lønnsomt å bare lade med høy hastighet for å nå neste lader 50km unna, eller lade nok til å nå den som er 80km unna"?
Ved akutt rekkeviddeangst: Kjør i 70, eco unngå regenerering (=trille i N i bakker), varme av, høyt lufttrykk i dekkene.
Og ikke minst: TA HENSYN TIL ANDRE TRAFIKANTER! Slipp dem forbi om du skal kjøre som Bestemor Duck.
Min erfaring er at Leafens rekkevidde synker dramatisk ved kjøring i 90-100-110-120. Kjøring under 70= ta bussen i stedet. OT: Med Tesla spiller 110 elle 70 km/t knapt noen rolle.
Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.
Hva man velger blir naturlig nok et taktisk valg ut fra hva man kan forvente av køer, laderes som krangler og annet som skjer på turen.
Men poenget med høy fart, lav SOC for hurtiglading er det noe i.
To senario med begge 50 km mellom ladere.
- ene kjører ned til 3 kWt,
- den andre til 8 kWt for å kunne komme frem til eventuelt neste lader i 70 km/t, + ha 1kWt til i reserve for å varme seg på om det er kø der ;)
Den som kjører til lav SOC kan optimalt kjøre i 95 km/t, og etter 100 km og to ladinger har han reist i 103 minutter og klar for etappe tre. Han har stått å ladet i 33 minutter (33*2,5=82,5 kroner)
Den andre som lader til å makte å kjøre 100km i verste fall må kjøre i 70 km/t, og etter å ha tilbakelagt 100 km med to ladinger er han klar for etappe tre etter 136 minutter. Han har stått å ladet i 37 minutter (37x2,50=92,50 )
Den "dristige" har over en halv time kortere reisetid.
Han har også brukt mindre penger om han betaler for tiden det lades.
Livet er for kort til å kjøre sakte i EL.bil er min konklusjon etter denne studien: Jeg skal kjøre som rakker'n (Innom fartsgrensene vell og merke) , og sikte på lav SOC!
Leafnor. Lige mine ord :P
Det bedste ved Danmark... Vi betaler for kW/t ved ladning ;D
Sitat fra: JBS på lørdag 28. november 2015, klokken 15:57
Leafnor. Lige mine ord :P
Det bedste ved Danmark... Vi betaler for kW/t ved ladning ;D
Se der ja, i Danmark er ikke tid penger, men varen verdien.
Blir vell en DanaCup til sommeren igjen. Og da trolig med LEAF, for fått den mest pessimistiske del på troen etter et par lengre turer tidligere i år.
Skal omplanlegge ladeplanen litt for turen, spesielt fra Minnesund til Larvik, som kan kjøres i godt tempo.
Dvs, innom å lade på hvert punkt.
Kanskje jeg sender deg noen PM ut på våren omkring lademuligheten i Danmark når det nærmer seg, i området Hjørring. (Sett i en annen tråd om Clever og E-on bl.a, samt stikkontakt for saktelading trenger overgang for å få med jording)
Sitat fra: leafnor på lørdag 28. november 2015, klokken 13:54
Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.
Takk, det var interessant å se! Tror jeg må få målt tilsvarende for eGolfen for å se forbruket på forskjellige hastigheter.
Forøvrig lagde jeg meg en liten kalkulator for å kunne komme frem til neste lader med lavest mulig SOC. Bare å bruke dersom dere syns den er nyttig: http://krist10an.github.io/
Sitat fra: krist10an på søndag 29. november 2015, klokken 18:01
Sitat fra: leafnor på lørdag 28. november 2015, klokken 13:54
Forbruk er lineær med hastighet. Les denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg387870.html#msg387870 og ellers kommentarer i samme topic.
Takk, det var interessant å se! Tror jeg må få målt tilsvarende for eGolfen for å se forbruket på forskjellige hastigheter.
Forøvrig lagde jeg meg en liten kalkulator for å kunne komme frem til neste lader med lavest mulig SOC. Bare å bruke dersom dere syns den er nyttig: http://krist10an.github.io/
Fin kalkulator.
OT: Skulle ønske jag var 30 år yngre, for ingen GitHub etc men kun Olivetti M24, DOS 3.2 og etter hvert kom Windows 3.1, VisualBasic 1.0 og programvare for å kjøre ramdisk på det minnet en hadde over 640 k opp til 1Mb den gang jeg hadde tid å leke med data!. Nå derimot, en univers av muligheter, men alt for treg hjerne til å leke med det. Blir derfor å grave i slik som EL-bil etc for å holde de små grå i gang.