Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 10:40

Tittel: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Panducksøndag 15. november 2015, klokken 10:40
http://www.electway-store.com/index.php?main_page=product_info&cPath=90&products_id=309

Slike enheter vil jo gjøre det langt mer attraktivt å benytte f.eks 22kW punktene på Vulkan. Disse plassene koster det mer å stå parkert på enn "normalladeplassene". Steder som dette vil vel kunne være tjent med å tilby 10 / 20 kWh DC til et vosksende antall biler med 3,6kWh "innebygget lader". Når prisen begynner å bli så lav, skal det ikke så mye til for å begynne å tjene inn pengene.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Hansisøndag 15. november 2015, klokken 11:01
Hadde den hatt mulighet for CCS også så..
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Panducksøndag 15. november 2015, klokken 11:09
Sitat fra: Hansi på søndag 15. november 2015, klokken 11:01
Hadde den hatt mulighet for CCS også så..

Det er vel ingen grunn til at CCS ladere skal ha noen spesiell annen pris. Akuratt nå er det langt flere chademobiler, spesielt i det markedet som denne siden sikter seg mot, men det forandrer seg jo raskt.

Men om vekten på disse laderene er en indikasjon på hva slike ladere veier, forstår jeg at man velger å ha så små ladere som mulig i dagens "små-elbiler."
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: v-i-csøndag 15. november 2015, klokken 11:09
:-[ :-[ :-[ Denne Boksen kan jo "enkelt" tas i bilen den veier jo kun 72 kg.  :-[ :-[ :-[

Dette er jo kun 2,5 ganger den berømte gule bøtta.  ;) ;) ;)

Å la en slik boks stå løst på et parkeringshus er vel å be om at noen stikker av med den!  :)
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: v-i-csøndag 15. november 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:09
Men om vekten på disse laderene er en indikasjon på hva slike ladere veier, forstår jeg at man velger å ha så små ladere som mulig i dagens "små-elbiler."

Renault har laget et teknisk design hvor hvor en nytter allerede eksiterende komponeter i bilen slik at laderen ikke gir vekt/pris økning.

Noen Ingeniører lager smarte løsninger....., vel med andre ikke så smarte løsninger blir det en "hundre(72) kilos klump" som likevel ikke gir mer effekt en 10kw
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Panducksøndag 15. november 2015, klokken 11:26
Jeg var klar over at du ikke ville la denne sjansen gå fra deg, v-i-c.  Joda, den løsningen som sitter i bilen din er så fantastisk at selv de som lagde den, mistet troen på den. Løsningen deres var å fjerne hurtiglademulighet i bilene sine fremfor å gå for DC som alle andre. Men nå var der faktisk ikke dette denne tråden handlet om! 72kg er for 20kWh laderen, ikke 10kWh, hva den veier står det ikke noe om (spec på 20kWh ligger på 10kW siden). At denne boksen "lett kan stjeles" betyr vel bare at liknende "boks" vil komme i enheter som kan monteres fast på måter som gjør det umulig å stjele de.

Tanken er vel at om prisene kommer på dette nivået, så kan den lokale pølseboden tilby 20kWh lading mot litt betaling.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: automatsøndag 15. november 2015, klokken 11:33
Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 11:09
:-[ :-[ :-[ Denne Boksen kan jo "enkelt" tas i bilen den veier jo kun 72 kg.  :-[ :-[ :-[

Dette er jo kun 2,5 ganger den berømte gule bøtta.  ;) ;) ;)

Å la en slik boks stå løst på et parkeringshus er vel å be om at noen stikker av med den!  :)

Når DC-ladere begynner å bli tilgjengelig i dette prisområdet, så kan det faktisk bli en 22kW AC-dødare.

Det er jo tross alt en stadig mindre andel av elbilene som kan benytte 22kW AC. Så service-bedrifter som er opptatt av å gi kundene sine gode lademuligher, har jo mye mer igjen for å kunne tilby DC-lading.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 15. november 2015, klokken 11:37
Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:26
Jeg var klar over at du ikke ville la denne sjansen gå fra deg, v-i-c.  Joda, den løsningen som sitter i bilen din er så fantastisk at selv de som lagde den, mistet troen på den. Løsningen deres var å fjerne hurtiglademulighet i bilene sine fremfor å gå for DC som alle andre. Men nå var der faktisk ikke dette denne tråden handlet om! 72kg er for 20kWh laderen, ikke 10kWh, hva den veier står det ikke noe om (spec på 20kWh ligger på 10kW siden). At denne boksen "lett kan stjeles" betyr vel bare at liknende "boks" vil komme i enheter som kan monteres fast på måter som gjør det umulig å stjele de.

Tanken er vel at om prisene kommer på dette nivået, så kan den lokale pølseboden tilby 20kWh lading mot litt betaling.
Kraftig, dyrt og tungt omformer-utstyr virker rimelig åpenbart at bør bygges inn i stasjonære løsninger. Hvorfor i alle dager skulle man bygge dette utstyret inn i hver bidige elbil når behover for høy effekt inntreffer så sjeldent?

Spennende at DC utstyr faller i pris. Spørsmålet er hvor billig det kan bli. Ikke lenge siden noe slikt kostet 100K+. Blir det et alternativ hjemme med tiden, for de som har helt ekstreme behov og betalingsvilje for høy effekt til netteier?
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Panducksøndag 15. november 2015, klokken 11:45
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 15. november 2015, klokken 11:37
Spennende at DC utstyr faller i pris. Spørsmålet er hvor billig det kan bli. Ikke lenge siden noe slikt kostet 100K+. Blir det et alternativ hjemme med tiden, for de som har helt ekstreme behov og betalingsvilje for høy effekt til netteier?

Da er jo virkelig ikke $3000 så ille mye. Og dette må jo være kjempefint for den lokale pizza-distributøren. Lurte litt på hvorfor Peppes har valgt VW elbiler til pizzalevering, men det kan jo være de har sin egen "semighurtigstasjon"
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: X-Trailsøndag 15. november 2015, klokken 20:30
Vil være på lager 18 oktober 2024.....
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: aronesensøndag 15. november 2015, klokken 21:51
Veldig bra!! Og prisen er ikke mye mere enn en zaptec som leverer 3,6 kW. 
Litt tyngre og ikke fullt så portabel er den dog..  :)
Som en stasjonær løsning f.eks i garasjen, fungerer den fint.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: nofuelnomandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.
Vi så en klar trend på dette under den nylige avholdte messen www.ecartec.com
De vil være best egnet for montering hjemme i din garasje eller dedikert oppstillingsplass på jobb da de kommer med fastmontert kabel dedikert for biler med enten CHAdeMO eller CCS.
Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: KjellGmandag 16. november 2015, klokken 12:48
Sitat fra: nofuelno på mandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.

Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.

Det er vel ikke noe hokkus pokus å bygge dette for valgfri tilkobling til 230/400V TN-nett eller 230V IT? Anvendbarheten ville blitt større i Norge.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: v-i-cmandag 16. november 2015, klokken 14:05
Sitat fra: KjellG på mandag 16. november 2015, klokken 12:48
Sitat fra: nofuelno på mandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.

Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.

Det er vel ikke noe hokkus pokus å bygge dette for valgfri tilkobling til 230/400V TN-nett eller 230V IT? Anvendbarheten ville blitt større i Norge.

Nei, dette er kjent teknologi.
Problemstillingen er drøftet i det vide og brede her på dette forumet i forbindelse med Renault ZOE sitt krav om TN-strøm.

Dagens teknologi er en trafo på ca 100 kg. Dette er noe som leveres på dagen fra diverse firmaer. Kostnad er vel fra NOK 10.000 og oppover alt avhengig av ønsket effekt.

Zaptec har fått støtte ("fra Transnova") til utvikling av et produkt som på ide-stadiet ble kalt Zap Power.

Sitat fra http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
"
Zap Power boksen måler 25x25x12 cm og veier rundt 4 kg

Smart lader
Konseptet Zap Charger vil sikre en enkel og sikker ladeteknologi som gir semihurtig lading (11 kW) og TN nettkvalitet gjennom galvanisk skille i trafoen. Trafoen er svært liten og energieffektiv. Elbilene kan lades med vekselstrøm (AC) og effekt opp til 11 kW ved hjelp av ladere til en langt lavere pris enn det som hittil har vært mulig.
"

Vet ikke om dette utviklingsarbeidet har resultert i kommersielt tilgjenelig produkt.

Jeg vet ikke hvor tung og hvor stor et eventuell trafo fra Zaptec som kan levere 22kW vil bli.
Antagelig under 10 kg og samtidig mindre enn en standard trafo på ca 100kg.

Jeg vil tro at det er et marked i Norge for en "søt" og liten Zaptec trafo som kan levere ut 22kw (32A 400V TN-strøm).
Kommer en slik liten trafo på la oss si 40x25x10cm som veier under 10 kg til en fornuftig pris vil jeg som privat person vurdere å kjøpe den.

Et slikt produkt vil være meget fint om en ønsker å sette opp en elbil lader med 22kW effekt (AC22kW) på et sted med IT eller TT-strøm. Kommer det "rimelige" DC-ladere så kan de dra nytte av samme trafo.

Om Zaptec kommer med slike små "søte" trefase trafoer vet jeg ikke, ei heller hvilken pris de vil kreve.

Riktig bra blir det om DC-laderen kan benytte en type2 kontakt som "innkontakt" og reduseres i størrelse og vekt slik at den veier mindre enn 10 kg, da er det enkelt å slenge den inn bak i elbiler som lader med DC. Det finnes jo en del AC22kW punkter. Tilrettelagt for parkering av elbil som skal lade.

Slike DC-ladere kan også helt sikkert lages slik at de kan koble til et Type2-hull som leverer AC43kW.
Da vil en få en ladehastighet som passer meget godt til dagens Leaf sin evne til å mota ladning høst og vår, Vinterstid klarer vel dagens leaf ikke å svelge unna mer enn 30kW over en lengre periode.

:) :) :) :) :) På den måten kan en jo få opp antall ladepunkter med AC43kW  :) :) :) :) :)
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 16. november 2015, klokken 20:27
Det finnes ulike løsninger for DC-lading med låg effekt. Man må bare leite litt på nettet for å finne dem.
Her er det noen produkter: http://www.emotorwerks.com/dc-charging-systems/97-new-chademo-tm-compatible-charge-controller-for-emotorwerks-dc-chargers/category_pathway-17

For den som ønsker å sette opp ladestasjoner på f.eks 10-20kW, burde det ha vært overkommelige DC-produkter på markedet.
10kW DC-lading kunne vært et bra trekkplaster på kjøpesentre, som vil tjene stort på el-bil-familiene.  For arbeidsgivere hvor de ansatte kjører småturer i løpet av dagen, kan 10kW også være nyttig.

Er det noen som har spurt trikkeren fra Fredrikstad, om han bygger DC-løsninger?
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: Hansimandag 16. november 2015, klokken 21:29
Sitat fra: nofuelno på mandag 16. november 2015, klokken 02:25
Ingen tvil om at DC-ladere som koster 25.000,- > 40.000,- snart vil være tilgjengelig på det norske markedet.
Vi så en klar trend på dette under den nylige avholdte messen www.ecartec.com
De vil være best egnet for montering hjemme i din garasje eller dedikert oppstillingsplass på jobb da de kommer med fastmontert kabel dedikert for biler med enten CHAdeMO eller CCS.
Disse vil kreve tilførsel av 3-fas 400V TN-nett.

Har du noen eksempler på dette? Linker? Når ca. er "snart?  Noen av de som har både CHAdeMO og CCS i samme enheten?

Den eneste jeg har sett som ikke ser "hjemmesnekret" ut er denne http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html ,  men den koster en god del mer..
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: ludomandag 16. november 2015, klokken 21:30
Lurer også veldig på om disse ladere i framtiden kan brukes mot 3 - fas  230V (IT nett). På jobben har vi et 200A 80V power supply. Det er bygd opp med to ladere, slik at det bruker to av 230 faser på TN eller IT nett. Tror det er vanlig å gjøre det slik, da vil det være enkelt å koble opp i mot IT nett.
Tittel: Sv: Vil dette være begynnelsen på god pris på DC ladere?
Skrevet av: KjellGmandag 16. november 2015, klokken 23:37
Tre enfaseladere koblet i trekant med fri spenning mellom 230 og 400V burde kunne fungere. Usikker på om det kan være begrensninger mhp N-leder som referanse.

Når det pt ikke finnes, får en inntrykk av at det norske markedet er for lite, ikke at teknologien setter begrensninger.