Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Sungrazer på onsdag 11. november 2015, klokken 23:33

Tittel: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazeronsdag 11. november 2015, klokken 23:33
Er det noen som har praktisk erfaring med rust på bremseskivene? Ser for meg at med mye regenerativ bremsing og saltslapset som man finner i Norge om vinteren kan ha negativ effekt på bremseskivene.

Hvilke tiltak har dere for å holde skivene fri for rust - klinker til med nødbrems i ny og ne? Jeg hentet min (ny og ubrukte bruktbil) i3 i går og la merke til at det allerede er litt rust på skivene. Er det noe jeg burde reklamere på?
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Homecasttorsdag 12. november 2015, klokken 00:32
om du kjører en hvilken som helst bil idag i vått vær og lar den stå i 1-3 dager så ligger det et lite rustlag på skivene, det forsvinner ved første nedbremsing og en og annen kraftig nedbremsing er absolutt ikke feil for å holde skivene i passe form
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Taffelmantorsdag 12. november 2015, klokken 00:56
En time etter bilvask så kommer rustfargen hvis skivene er kalde. Men som Sungrazer sier så er dette ufarlig. Tenk på det som overflatestøv.

i3 kjører vel en liten bremsetest ved oppstart, men det kan være lurt å legge inn en normal nedbremsing pr dag.
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: brommtorsdag 12. november 2015, klokken 09:11
BMW har et system som vanligvis går under betegnelsen "Brake Washing" på de fleste bilmodeller. i3 har også dette systemet, og det innebærer at DSC-systemet bygger opp et press på bremseklossene når regnsensor/vindusviskere er aktivert under gitte hastigheter og når bilen ikke er i "pådrag" (nedoverbakker, regenerering). Dette vil alltid passe på bremsene så lenge det ikke er lengre perioder uten regn (og når det ikke regner, så er det jo heller ikke så stor fare med rust).

Systemet er forklart i avsnittet "Dry by applying brake", på side 88 i "04_I01 Chassis and Suspension.pdf" (vedlagt)
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazertorsdag 12. november 2015, klokken 09:58
Hei,

Jeg ser at jeg nok var litt upresis i formuleringen min. :)

Som sagt har jeg kjøpt en ny BMW i3, men den ble første gang registrert i vår. Bilen har stått stille hos forhandler og var bare gått 10 mil, samt stått litt ute og litt inne. Det har derfor bygd seg opp et ganske bra rustlag på skivene på alle fire hjul.

Så på vei inn til jobb i dag tok jeg derfor tre nødoppbremsinger, så hardt at nødblinken kom på. (Kjekt med lange rette strekker midt inne i skogen). Det fjernet mesteparten av rusten, men det henger fortsatt litt igjen. Som jeg regner med jeg får fjernet med et par tre til oppbremsinger.

Det var såpass mye rust at om det hadde vært en bil jeg skulle hatt på PKK ville jeg nok fått en toerfeil på alle skivene... ihvertfall av en pirkete kar.

Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: brommtorsdag 12. november 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 12. november 2015, klokken 09:58
Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)
Det utarter seg helt fantastisk i praksis :) Min bil har gått 35.300 km på 20 måneder, og både skiver og klosser er som om de var helt nye ;)
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazertorsdag 12. november 2015, klokken 12:59
Sitat fra: bromm på torsdag 12. november 2015, klokken 10:40
Det urtarter seg helt fantastisk i praksis :) Min bil har gått 35.300 km på 20 måneder, og både skiver og klosser er som om de var helt nye ;)

Høres bra ut! :) Jeg er svært fornøyd med bilen, men det er jo en BMW så det er ikke så rart. ;) Min gamle E39 BMW får nok hvilt seg litt.
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Ingeniørenfredag 13. november 2015, klokken 06:56
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 12. november 2015, klokken 09:58
Hei,

Jeg ser at jeg nok var litt upresis i formuleringen min. :)

Som sagt har jeg kjøpt en ny BMW i3, men den ble første gang registrert i vår. Bilen har stått stille hos forhandler og var bare gått 10 mil, samt stått litt ute og litt inne. Det har derfor bygd seg opp et ganske bra rustlag på skivene på alle fire hjul.

Så på vei inn til jobb i dag tok jeg derfor tre nødoppbremsinger, så hardt at nødblinken kom på. (Kjekt med lange rette strekker midt inne i skogen). Det fjernet mesteparten av rusten, men det henger fortsatt litt igjen. Som jeg regner med jeg får fjernet med et par tre til oppbremsinger.

Det var såpass mye rust at om det hadde vært en bil jeg skulle hatt på PKK ville jeg nok fått en toerfeil på alle skivene... ihvertfall av en pirkete kar.

Det bromm beskriver burde holde bremsene igjennom saltslafseføret om vinteren, men det blir spennede å se hvordan det i praksis utarter seg. :)

Husk nå at bremsene skal kjøres inn. Nye klosser og skiver og nødbrems er en uting - i følge manualen, og der er de fleste bilmerker enige...
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazerfredag 13. november 2015, klokken 07:36
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. november 2015, klokken 06:56
Husk nå at bremsene skal kjøres inn. Nye klosser og skiver og nødbrems er en uting - i følge manualen, og der er de fleste bilmerker enige...

Kommer an på hvordan man gjør det da... ;) Jeg har kjørt inn bremsene på motorsykkelen min på samme måte i flere år, og det er ikke noe problem så lenge man bremser opp litt smått for å varme opp bremser og klosser før man nødbremser. Nå er det litt tykkere gods i bremseskiver på bil så litt ømhet må ivaretas.
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazermandag 23. november 2015, klokken 20:07
Oppdatering:

Skivene har ikke blitt bedre siden jeg postet om dette først. Selv etter gjentatte harde oppbremsinger. Skivene foran har gravrust, og skivene bak har grader. Jeg var hos forhandler i dag og fikk de til å se på skivene. De var enig med min observasjon og tar bilen inn til service på reklamasjon og bytter alle fire skivene med klosser. Jeg skal også få de til å se på glideboltene på kaliper bak.
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Luftventilmandag 23. november 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Sungrazer på mandag 23. november 2015, klokken 20:07
Oppdatering:

Skivene har ikke blitt bedre siden jeg postet om dette først. Selv etter gjentatte harde oppbremsinger. Skivene foran har gravrust, og skivene bak har grader. Jeg var hos forhandler i dag og fikk de til å se på skivene. De var enig med min observasjon og tar bilen inn til service på reklamasjon og bytter alle fire skivene med klosser. Jeg skal også få de til å se på glideboltene på kaliper bak.

Det er bra service!
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazermandag 23. november 2015, klokken 23:22
Sitat fra: Luftventil på mandag 23. november 2015, klokken 22:22
Det er bra service!

Ja, kudos til Bavaria Økern for god service.  :) Slikt kan man like.
Tittel: Sv: Rust på bremseskiver
Skrevet av: Sungrazermandag 30. november 2015, klokken 21:14
Da fikk i3´n nye skiver og klosser rund baut og det ble jaggu stille og rolig. Ingen gnurelyd når man bremser, og heller ingen småristing på rattet. Herlig. Skulle bare mangle på en bil som har gått knappe 2500 km.