Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: pwb på fredag 06. november 2015, klokken 12:28

Tittel: Lade til 100% ?
Skrevet av: pwbfredag 06. november 2015, klokken 12:28
Hei, en jobbkompis har en Kia Soul, kan man trykke på noe så den lader mer enn ved vanlig lading? Synes noen sier den lader til 80% og at man må trykke på noe for at den skal lade til 100% ?
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: Baxrusfredag 06. november 2015, klokken 12:45
Har jeg aldri hørt om.

Min lader seg opp til 100% og kutter ut selv. Da snakker jeg om vedlikeholdsladeren.
På hurtigladeren kobler jeg selv av ved ca 80% pga det ikke er noe særlig kostnadseffektivt i forhold til mengden du får etter passerte 80%. Siden hurtigladeren struper ned mengden for at man ikke skal sprenge batteriet. Iallefall det jeg har hørt.

Men noe knapp? Ikke i min bil iallefall :P
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: shuatorpfredag 06. november 2015, klokken 12:53
Sitat fra: pwb på fredag 06. november 2015, klokken 12:28
Hei, en jobbkompis har en Kia Soul, kan man trykke på noe så den lader mer enn ved vanlig lading? Synes noen sier den lader til 80% og at man må trykke på noe for at den skal lade til 100% ?

Du kan justere hvor langt den skal lade på instrument displayet foran girspaken.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: OlavEmilfredag 06. november 2015, klokken 21:38
Nei, det kan du ikkje. Det er rettnok ei moglegheit til justering, og det er som Baxrus skriv at du kan velje at bilen berre skal lade til 80% på tidsinnstilt lading. Elles ladar bilen til 100% anten du vil eller ikkje.

Systemet som kollegaen til pwb har høyrd om, er det vel kun Mercedes med range-pakka som har.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: Trond.mlørdag 07. november 2015, klokken 05:13
Jeg lader bilen til normalt bare til 80 %. Da har jeg ca 12 mil estimert rekkevidde og det holder til daglig kjøring med god margin. Det er vel en vedtatt sannhet at det er bedre å lade ofte, så jeg lader daglig til 80 %. Når jeg trenger lenger rekkevidde så endrer jeg bare til 100 %.Har gjort dette i menyen, men det er mulig at knappen til venstre for rattet overstyrer både tidsinnstilling og max. ladenivå. Det skal jeg teste.
Det blir i praksis en tilsvarende løsning som B-klasse har, bortsettt fra at denne metoden ikke skal ha noen negativ effekt på batteriet slik B-klassens range vil hvis den brukes ofte.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: shuatorplørdag 07. november 2015, klokken 11:07
https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI (https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI)

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: t4.ravenbirdlørdag 07. november 2015, klokken 11:56
Sitat fra: TM på lørdag 07. november 2015, klokken 05:13
..mulig at knappen til venstre for rattet overstyrer både tidsinnstilling og max. ladenivå...

Jeg er i samme båt, lader normalt 80% (vha tidsinnstilling). Og kan bekrefte at knappen overstyrer så det er bare å bruke den hvis du trenger 100%
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: OlavEmillørdag 07. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: shuatorp på lørdag 07. november 2015, klokken 11:07
https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI (https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI)

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.

Ja, men det er som sagt kun mogleg når du brukar tidsstyrt lading.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: shuatorplørdag 07. november 2015, klokken 18:51
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 07. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: shuatorp på lørdag 07. november 2015, klokken 11:07
https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI (https://www.youtube.com/watch?v=Er1LOe3MqQI)

Rundt 14min i denne videoen viser han innstillingen for å lade til 80vs100%

Har ikke prøvd dette selv da jeg ikke får bilen før tirsdag.

Ok

Ja, men det er som sagt kun mogleg når du brukar tidsstyrt lading.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: shuatorptorsdag 12. november 2015, klokken 20:16
Hvordan avslutter dere ladingen da den står i laderen og ikke er full ladet?
Bare tar ut kabelen? På min forrige bil så stoppet ladingen da jeg trykket inn knappen på laderen, men virker ikke sånn på Soul'en. Er det virkelig bare å dra den ut?
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: Trond.mfredag 13. november 2015, klokken 06:09
Kan ikke se noen annen måte å avslutte lading fra standard ladekabel eller fra type 2 på. Tar alltid ut ladekontakten fra bilen først, etter å ha låst opp bilen. Når jeg kjørte BMW i3 stoppet ladingen når bilen ble låst opp, slik at kabelen kunne frigjøres. I Zoe har man en egen knapp for å stanse ladingen. Så jeg er enig i at det er litt spesielt på Soul. Får se om det står noe om det i instruksjonsboka.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: EL-Eriktorsdag 19. november 2015, klokken 00:33
Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: Trond.mtorsdag 19. november 2015, klokken 06:59
Sitat fra: EL-Erik på torsdag 19. november 2015, klokken 00:33
Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...
Det var nok i "gamle" dager at leverandørene hadde et buffer på opp i mot 20 %. Vi har sett at flere leverandører (blant annet Renault og BMW) har økt batterikapasiteten gjennom sw- endringer. I praksis har de redusert sikkerhet-bufferet. I følge opplysninger jeg nylig fikk fra Kia importøren så opplyste de at det på Soul er ca 5 % buffer i topp, og ca 5 i bunn.

Selv lader jeg fast til 80 % fordi det dekker det daglige behov med god margin. Så lader jeg til 100 % når jeg skal ut på langtur. Forsøker å lade de siste 20 % så nær avreise som mulig, slik at jeg samtidig får generert litt varme i batteriet.  Men om det er noe bedre enn å lade til 100 % hver dag vet jeg vel ikke før om mange år  ;)
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 19. november 2015, klokken 08:01
Sitat fra: EL-Erik på torsdag 19. november 2015, klokken 00:33
Når bilen viser 100% er det reele ladenivået ca 80%
Batteriet er større du som forbruker får benytte for å forlenge levetiden.
Men ja,  det finnes en funksjon for å lade det ^110%^ om man vet at man skal kjøre langt...

No forvekslar du nok Kia med Mercedes, som er dei einaste som har full opplading av batteriet som (dyrt) ekstrautstyr. På Kia kan du kun lade til 100%, verken meir eller mindre (utanom at du kan stille han til 80% ved tidsstyrt lading).

Som TM skriv er nok bufferen nærmare 5%, og iallefall langt frå 20% :) .
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: THEtorsdag 19. november 2015, klokken 09:14
Regner med at det er relativt lik praksis mellom bilmerkene hvor stor buffer de har på batteripakken.

Renault Zoe er oppgitt med netto tilgjengelig kapasitet (22/23,3kWh), og Renault har ikke oppgitt brutto kapasitet. Total batterikapasitet skal være 26kWh i følge de som har forsket på dette. Det vil si at den gamle modellen har knapt 85% av batteriet tilgjengelig, mens den nye modellen har knapt 90% tilgjengelig. Antar at man kan gå ut fra ca 10% av total batterikapasitet er holdt av som buffer på Soul også, og at Soul kan utnytte ca 24 kWh av batteripakken.

Nissan Leaf har vel også redusert størrelsen på buffer underveis, så det virker som erfaringsdata, og muligens bedre batteristyring, har vist at det er tilstrekkelig med 10% buffer (5% i bunn og 5% på topp??) er tilstrekkelig til å bevare batteriet uten hurtig degradering.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: Gnilretorsdag 19. november 2015, klokken 09:25
Sitat fra: THE på torsdag 19. november 2015, klokken 09:14
Antar at man kan gå ut fra ca 10% av total batterikapasitet er holdt av som buffer på Soul også, og at Soul kan utnytte ca 24 kWh av batteripakken.
Jeg antar at total batterikapasitet på Soul EV er 30,4 kWh og at 27 kWh kan utnyttes. Jeg antar at Kia har gjort dette bevisst for ikke å skuffe kjøpere når det gjelder reell rekkevidde. Jeg antar også at dette er hovedårsaken til at mange har blitt overrasket over rekkevidden på Soul sammenlignet med Leaf i moderate hastigheter når boksformen på Soul ikke gjør energiforbuket veldig høyt. Mine antagelser er basert på ca 17.000 km i en Soul EV og litt info på internett. Forøvrig lader jeg oftest til maks 80 % og prøver å unngå lavere batterikapasitet enn 20 % for at batteriet skal leve enda lengre. Om det hjelper så mye i vårt kalde klima er vel diskutabelt.
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: goevfredag 27. november 2015, klokken 09:40
I servicemanualen til Kia Soul oppgis batteriet til å ha en kapasitet på 75 Ah.
Spenningen på mitt batteriet nå, med SOC på 92%, er 387,2V (Cellespenning på ca 4,03V). Det skulle tilsi 29kWh.

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg tror kanskje Kia "underselger" kapasiteten.

Det er også litt interessant at bilen har en ekstra SOC-verdi internt. D.v.s. BMS-en har en egen SOC som er ca.3-4% lavere. Jeg har observert at ved hurtiglading, så kutter ladingen når BMS-SOCen er 80%. Da er den SOCen som vi ser i displayet 83%. Min teori er at disse 3-4% er en buffer som forhindrer at batteriet tømmes under 3-4% og batteriet ikke lades mer enn ca 96%. Nå har jeg ikke sjekket om disse to SOCene følger hverandre med samme forskjell helt opp og helt til bunn, men det skal jeg gjøre nå :) 
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: shuatorpfredag 27. november 2015, klokken 15:05
Sitat fra: goev på fredag 27. november 2015, klokken 09:40
I servicemanualen til Kia Soul oppgis batteriet til å ha en kapasitet på 75 Ah.
Spenningen på mitt batteriet nå, med SOC på 92%, er 387,2V (Cellespenning på ca 4,03V). Det skulle tilsi 29kWh.

Jeg er ingen ekspert på batterier, men jeg tror kanskje Kia "underselger" kapasiteten.

Det er også litt interessant at bilen har en ekstra SOC-verdi internt. D.v.s. BMS-en har en egen SOC som er ca.3-4% lavere. Jeg har observert at ved hurtiglading, så kutter ladingen når BMS-SOCen er 80%. Da er den SOCen som vi ser i displayet 83%. Min teori er at disse 3-4% er en buffer som forhindrer at batteriet tømmes under 3-4% og batteriet ikke lades mer enn ca 96%. Nå har jeg ikke sjekket om disse to SOCene følger hverandre med samme forskjell helt opp og helt til bunn, men det skal jeg gjøre nå :)

Interessant :-) *Følger*
Tittel: Sv: Lade til 100% ?
Skrevet av: birkelandfredag 27. november 2015, klokken 21:40
Alle andre elbilprodusenter, meg bekjent, oppgir brutto kapasitet på batteriet. KIA er den første produsenten som oppgir netto kapasitet. Dette kan rett og slett være av strategiske grunner, nettopp for å kunne opprettholde den lange garantitiden. Ved 27kW med garantert 70% gjenværende kapasitet etter 7 år, tilsvarer det ca 19kW restkapasitet, men om degraderingen er fra 30kW til 19kW, så tilsvarer dette 64% gjenværende kapasitet, altså en differanse på 36% istedetfor de garanterte 30. Just guessing.