Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Kimmer1 på fredag 06. november 2015, klokken 09:44
Skal kjøpe meg elbil og lurer på deres erfaringer på vinteren. Har sett mest på VW eUP og Nissan Leaf pga priser.
Noen innspill?
Vil foreslå en med dieselvarmer. Ingen av de bilene du nevner har dette orginalt, men noen har fått det ettermontert.
Jeg har det i arbeidsbilen en Renault Kangoo varebil. Kan ikke forstå at ikke flere elbiler kan fås med dette orginalt, da det øker rekkevidden betraktlig på vinteren. 10 mil fordelt på 15 turer med flere av dem med kald oppstart er 0 problem i minusgrader med Kangooen, og da er også bilen varm i lunsjpausen. Hadde ikke bilen hatt dieselvarmer tror jeg ikke rekkevidden hadde vært på mer enn rundt 6 mil på slik bruk på vinteren.
Jeg er nok litt unøyaktig her. Med vinterbil tenker jeg på framkommelighet. Jeg skal bruke bilen til/fra jobb som et ca 48 km totalt. Jeg starter ofte på jobb midt på natta før veier er brøytet. Er en bakke der jeg bor og denne kan være vanskelig med mye snø i, og da er framkommeligheten viktig for meg.
Nå er det kun Tesla som leverer 4wd.
Hvis alle nå kan anbefale noe annet enn det de kjører selv vil jeg tro at BMW med de smale dekkene og større marktrykk kanskje kommer bra fram.
Trillingene har fremkommelighet på lik linje med gamle bobler. Fantastisk med andre ord. Dette skyldes bakhjulstrekk, smale dekk og sikkert tyngdepunkt forholdsvis langt bak. Så hvis det er viktig å komme deg opp bakker anbefaler jeg disse. Har god erfaring med min Ion i "snøkaoset" som oppstår i Oslo med jevne mellomrom.
Nå det er sagt, så holder ikke trillinger seg spesielt godt på veien. De understyrer en del. Men den enkle løsningen på det er å kjøre rolig og holde idealspor :D
Tesla err utelukket pga pris.
Hva med Ford Focus? Batteripakken bak, gir dette lite tyngde på forhjulene med hjulspinn og understyring som konsekvens?
Sitat fra: Kris på fredag 06. november 2015, klokken 11:28
Trillingene har fremkommelighet på lik linje med gamle bobler. Fantastisk med andre ord. Dette skyldes bakhjulstrekk, smale dekk og sikkert tyngdepunkt forholdsvis langt bak.
Nøyaktig det samme gjelder for BMW i3 også. Smale dekk, men med veldig stor hjuldiameter (19") gjør at man får "contact patch" dratt ut maksimalt i lengderetningen. Tar seg frem som en boble, og har i tillegg veldig god "Traction Control" modus som tillater hjulspinn og litt sideveis sleng i løssnø. At man kan vende giret fra D til R (eller motsatt) i fart, gjør at man kan "rugge" seg av steder man blir hengende...
Hehe og ingen av disse fire er egentlig vurdert av undertegnede. i3 er litt for dyr.
Er vel kanskje ingen som utmerker seg som dårlige?
Sitat fra: kodalse på fredag 06. november 2015, klokken 11:19
Nå er det kun Tesla som leverer 4wd.
Hvis alle nå kan anbefale noe annet enn det de kjører selv vil jeg tro at BMW med de smale dekkene og større marktrykk kanskje kommer bra fram.
Enig, bakhjulstrekk er også en fordel for å komme seg opp glatte bakker.
E-Golf er veldig lett over fremhjulene, og spinner hele tiden.
Tror gode dekk vil utgjøre den største forskjellen. Kjøp noen "best i test" piggdekk så kommer du deg nok frem der du trenger med alle de nevnte bilene.
Husker jeg hadde en Ford Scorpio med piggdekk for mange år siden, og de hadde ord på seg for å være helt elendige på glattå grunnet den lette vekten bak på drivhjulene. Kom likevel opp en bratt bakke der en annen med 4wd med piggfrie dekk måtte gi seg.
Sitat fra: Kris på fredag 06. november 2015, klokken 11:28
Trillingene har fremkommelighet på lik linje med gamle bobler. Fantastisk med andre ord.
Har trilling og hatt mange gamle bobler, men din sammenligning er jeg langt fra enig med deg i.