Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: tomrh på onsdag 04. november 2015, klokken 11:11
Har tenkt litt på om det kan redusere noe strømforbruk å prøve å redusere luftmotstanden ytterligere. Fant ikke noen eksisterende tråd om dette her, så starter en ny.
Har allerede 195 bredde på dekk istedet for 205, men tror ikke utgjør særlig mye. Kom over en tråd på mynissanleaf der noen har gjort små saker og ting: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19181
Ved å tette igjen luftinntak nede foran og montere skvettlapper "bakvendt" påstår noen å ha oppnådd hele 20% lavere strømforbruk. Fant også en blogg om dette som nå er slettet men som finnes i archived pages (http://web.archive.org/web/20150223233626/http://fireplacefurnaces.blogspot.com/2015/02/aeromod-nissan-leaf-improved.html). Er jo unektelig litt fristende å prøve, spesielt det å tette grillen skulle være en enkel modifikasjon.
Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?
Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 11:21
Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?
Det sikkert gi økt rekkevidde, men det er trafikkfarlig og du kan bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven/kjøretøyforskriften pkt 5 a) og b), https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30 hvis du prøver.
Sitat fra: haavardw på onsdag 04. november 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 11:21
Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?
Det sikkert gi økt rekkevidde, men det er trafikkfarlig og du kan bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven/kjøretøyforskriften pkt 5 a) og b), https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30 hvis du prøver.
Alltid må det duke opp en frøken flink med pekefingeren ::)
Spørsmålet var hva som kan bedre aerodynamikken, ikke sla-sla fra lovdata ::)
tomrh jeg tok meg den frihet å lagre siden med bilder som var i webcache i tilfelle dette ikke er tilgjengelig senere.
Medfølgende pdf fil skal inneholde det som er tilgjengelig i dag.
Powerflux, pekefingeren kom raskt i været fordi din kommentar kanskje kunne inspirere brødhoder til å felle inn speilene for å komme et par kilometer lenger. Det er ikke særlig kult, og da er det greit for oss med barn i bilen å være litt ekstra proaktiv. :)
Emnet er derimot spennende og Tesla har lenge jobbet med ønsket om å erstatte speilene med kamera: http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/model-x-side-mirrors-solution-camera
Aero mods har nok mest for seg på motorveikjøring. Gevinsten øker i fohold til hastigheten. Jeg tror jeg ville begynt med å senke bilen. Men jeg tror nok du vil få størst effekt med riktige dekk og luftrykk.
Ellers kan man f. eks ta en titt på VW golf, eller polo bluemotion. De har mange aerodynamiske forbedringer i forhold til standardmodellen. Kan hende man får noen ideer.
Sitat fra: fws på onsdag 04. november 2015, klokken 14:15
Men jeg tror nok du vil få størst effekt med riktige dekk og luftrykk.
Du mente vel det motsatte ja? ;)
Høyere lufttrykk enn "riktig" gir bedre rekkevidde (jfr http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=3852)
Smalere dekk enn "riktig" gir lavere luftmotstand.
Men ønsker ikke å dra tråden over mot dekk og felg, føler jeg er forbi dette stadiet - har skaffet lettere felger og smalere dekk med veldig lav rullemotstand. Og jeg har optimalisert klima, så neste område som kanskje kan gi merkbare utslag er aerodynamikk.
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. november 2015, klokken 11:11
Har tenkt litt på om det kan redusere noe strømforbruk å prøve å redusere luftmotstanden ytterligere. Fant ikke noen eksisterende tråd om dette her, så starter en ny.
Har allerede 195 bredde på dekk istedet for 205, men tror ikke utgjør særlig mye. Kom over en tråd på mynissanleaf der noen har gjort små saker og ting: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19181
Ved å tette igjen luftinntak nede foran og montere skvettlapper "bakvendt" påstår noen å ha oppnådd hele 20% lavere strømforbruk. Fant også en blogg om dette som nå er slettet men som finnes i archived pages (http://web.archive.org/web/20150223233626/http://fireplacefurnaces.blogspot.com/2015/02/aeromod-nissan-leaf-improved.html). Er jo unektelig litt fristende å prøve, spesielt det å tette grillen skulle være en enkel modifikasjon.
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt, men kjørte tur/retur Trondheim/Hamar med 2012 LEAF i sommervarmen med AC på og med snittforbruk på 1,2 kWt/mil, og da med 2 og 3 personer i bilen, og absolutt ingen sinke i forhold til de øvrige bilene.
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen.
Hva brukte du?
Har svart bil og tenker å klippe til en bit av et svart liggeunderlag og forsegle med svart gaffa for å teste.
Sitat fra: tomrh på torsdag 05. november 2015, klokken 08:11
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen.
Hva brukte du?
Har svart bil og tenker å klippe til en bit av et svart liggeunderlag og forsegle med svart gaffa for å teste.
Rett og slett sort gaffatape. Det virker og trolig litt som forebyggende på varmetap på varmekretsen. For rett innenfor ligger varmeelement og det går en slange der midt i vinden fra "grillen". Med tett inntak så kjøles det ikke like hardt.
Ikke akkurat Leaf, men her kan du kanskje hente litt inspirasjon?
https://www.youtube.com/watch?v=INuFOwjwTS0
20% lavere forbruk? Da må man vel gå ekstremt som han i filmen over vel..
Leafen er jo allerede flat under, en "ru" underside som de fleste fossiler har spiser nok ganske mye.
Den har jo "skvettlapper" foran framhjulene, som vel er ment for å lede lufta rundt hjulene. Disse kan kanskje med fordel forlenges, men er det ikke snakk om økt rekkevidde i mm heller enn km..?
Det er vel spesielt VW som har aerodynamiske felger? Litt rart at Leafen ikke har utpreget aero-felger, men det er kanskje ikke så mye å spare på det..?
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 05. november 2015, klokken 21:18
Det er vel spesielt VW som har aerodynamiske felger? Litt rart at Leafen ikke har utpreget aero-felger, men det er kanskje ikke så mye å spare på det..?
Forskjellige felgutforminger utgjør typisk 5 - 7% forskjell i Cd, og heldekkende cover er faktisk ikke aller best, men felger som har små huller i en ring nær sentrum.
Se fig. 21 her: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/176302/176302.pdf (kurvene refererer til felgutforminger i fig. 17 - referansefelgen med høy luftmotstand ligner litt på vanlige 5-eiker felger..)
Man kan da eksempelvis redusere Cd fra 0,29 til 0,27 ved å sette på slike felger om de finnes. :)
Nå er vel dette det vi på nynorsk kaller en "lost case" med en bil designet med en Solan tøffel som modell?
Prøv heller å tape på en Biltema presenning bak på bilen som kan blåse/suge seg selv opp til en tilnærmet halvkule av suget bak containerrompa. Da hadde kanskje Cd verdien ramlet noen prosent?
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Hva med å hive på et høydejusterbart senkesett, in the name of science? 8)
Bra argument for kona: "Jo du skjønner, jeg må senke bilen for at vi skal få x km bedre rekkevidde." 8)
Sitat fra: DannyRS på fredag 06. november 2015, klokken 09:43
Hva med å hive på et høydejusterbart senkesett, in the name of science? 8)
Hvor stor vil rekkeviddegevinsten være tror du?
Hvordan det påvirker rekkevidden er interessant. Jeg skal hjelpe oss litt på vei med et regneeksempel for CdA (drag area): for original Leaf og etter 50 mm senking. Mulig det også er andre effekter som slår inn for luftstrømmer rundt hjulbuer osv, som kanskje senker Cd?
Basert ecomodder.com sin Vehicle Coefficient of Drag List (http://ecomodder.com/wiki/index.php/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List).
Original
Høyde 1,55 m
Bredde 1,77 m
Frontareal: 2,30 m^2
Cd = 0,28
CdA_original = 0,645 m^2
Etter senking:
Høyde 1,50 m
Bredde 1,77 m
Frontareal: 2,23 m^2
Cd = 0,28
CdA_senk = 0,624 m^2
Altså en forbedring på 3,21 %.
Hvordan vil en 3 % reduksjon av CdA påvirke rekkevidden tror du? :)
Tror du Cd forbedres noe?
edit: regna først med Cd på 0,29.
Jeg vil ikke mene at frontarealet endres ved å senke bilen, man flyttet jo bare karosseriet nedover. Det eneste arealet som minsker er noen cm høyde av dekkene som vil stikke lenger opp i hjulbuene. Fant et innlegg på ecomodder (http://ecomodder.com/forum/showthread.php/does-reducing-ground-clearance-really-reduce-drag-1783.html#post18449) som siterer en fagbok der det hevdes at senkning bare reduserer luftmotstand dersom undersiden av bilen er ujevn slik som på fossiler. Dersom undersiden er jevn, øker faktisk luftmotstanden. Dvs. for elbiler vil det være bedre å heve bilen, ikke senke den. Årsaken er at man får en jevnere luftstrøm under bilen sies det.
Sitat
...vehicles with bad aerodynamic styling, characterised by large total drag coefficients, display a slight increase in drag while those of good aerodynamic shape display a rapid decrease in drag with increasing ground clearance.
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Har merket at en bruker mer strøm på turen fra Stjørdal enn til Stjørdal med base Trondheim. Noe med topografien er det nok. Redusert luftmotstand, om noe, vil derfor kanskje lettere vises på turen da det triller lett fra før.
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Jeg tettet grillen torsdag 5. november på kvelden. Her er statistikk 3 dager før og etter. Temperaturintervall er min/maks fra yr.no for Værnes.
Tirsdag 3. nov: 0,155 kWh/km, 8,0 - 11,0 grader
Onsdag 4. nov: 0,178 kWh/km, 6,4 - 9,6 grader
Torsdag 5. nov: 0,177 kWh/km, 0,6 - 6,7 grader
---
Fredag 6. nov: 0,162 kWh/km, -0,1 - 9,0 grader
Mandag 9. nov: 0,157 kWh/km, 5,5 - 9,9 grader
Tirsdag 10. nov: 0,168 kWh/km, 4,6 - 8,6 grader
Jeg synes det ser ut som å tette grillen kan ha hatt effekt. Det lave forbruket 3. november kan forklares med høyere utetemperatur.
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"
Sitat fra: leafnor på søndag 13. mars 2016, klokken 22:01
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"
Jeg fjernet tettinga av grillen i helga i forb. med en vask, en varmere sesong står for døra og motorrommet må ha luft. Sjekket you+nissan før og etter.
I forrige uke fra mandag 7.3 - torsdag 10.3 hadde jeg bilen og brukte 0,167 kWh/km. Nå mandag 14.3 - onsdag 16.3 er forbruket 0,165. Dvs. samme forbruk. MEN: Forrige uke var det stort sett minusgrader om morgenen, og onsdag 9. mars var det nede i -7oC på vei til jobb. Denne uka har det vært 3-7 plussgrader, og jeg hadde nok forventet endel lavere forbruk pga. markert mildere vær. F.eks. var mandag 8. februar en mildværsdag med pluss hele dagen, og da brukte jeg 0,152 kWh/km med tettet grill, mot denne mandagens 0,164 kWh/km med åpen grill, samme vær og kjøremønster.
Dette, sammen med erfaringene fra november i svar #21, indikerer at tetting av grill kan ha en effekt på forbruk, kanskje så mye som 0,010 kWh/km lavere forbruk? Ja, selv kona kjører mer økonomisk med tettet grill. :D Hun lå alltid på 0,20+ kWh/km forrige vinter men har ofte vært under det nå.
Sitat fra: tomrh på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:47Sjekket you+nissan før og etter.
I forrige uke fra mandag 7.3 - torsdag 10.3 hadde jeg bilen og brukte 0,167 kWh/km. Nå mandag 14.3 - onsdag 16.3 er forbruket 0,165.
Jeg ser du referer til forbrukstall hentet fra Carwings! Min erfaring er at de tallene Carwings spytter ut er ganske så omtrentlige og alltid for optimistiske I forhold til det jeg leser ut fra LeafSpy.
Sitat fra: Powerflux på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:36
Min erfaring er at de tallene Carwings spytter ut er ganske så omtrentlige og alltid for optimistiske I forhold til det jeg leser ut fra LeafSpy.
Optimistisk er greit, de duger fortsatt til relative betraktninger (før vs etter) om de er rimelig konsistente og ikke har store tilfeldige variasjoner. Har de det så er de jo ubrukelige. Carwings viser to siffers nøyaktighet på forbruk, men siden kjørt distanse har tre-fire siffers nøyaktighet, og forbrukt kWh har tre siffers nøyaktighet, har jeg selv regnet ut forbruk med tre siffers nøyaktighet.
Andre kan evt gjøre mer nøyaktige målinger med LeafSpy (som jeg ikke har giddet å installere enda), poenget for meg er å se om endringer jeg gjør har virkning, og det ser for meg ut som om å tette grillen gir konsistente utslag på forbruk på Carwings ihvertfall.
Sitat fra: leafnor på søndag 13. mars 2016, klokken 22:01
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"
Og LEAF er jo laget for å også fungere i områder hvor det er svært varmt. Varmen må man jo bli kvitt på en eller annen måte. Men man kunne sikkert hatt et automatisk spjel...
Bjørn Nyland har vært ute og testet sin Model X.
Ikke de store forskjellene akkurat, men han har lavere forbruk med lavere bil.
Usikker på hvor glatt Teslaer er under, men såvidt jeg vet mangler også de eksosanlegg ;D
https://www.youtube.com/watch?v=-OVS2f4yiuc
Grusomt forbruk på X'en da, men ja, det å senke bilen utgjør 2% her.
Nå har den 265 foran og 285 bak, og Bjørn peker på at senkingen minsker frontarealet litt ved å skjule noe av disse brede dekkene.
For Leaf med 205/215 dekk vil derfor senking utgjøre endel mindre enn 2%.
Siden du påpeket at eksosanlegget mangler, :) så tenker du nok på det jeg har lest (og sikkert lenket til et sted) at senking kan få motsatt effekt for biler som er flate under dersom luftgjennomstrømningen strupes mye. Men vi snakker nok da om blodsenk + skjørt. :D
Høyt ja... Men med 22" og brede dekk som du skriver..
195/65-15 på den hadde nok gjort seg ;)
Du skrev noe om flat under tidligere i denne tråden ja.
Du har et poeng der med dekk ja.
Men 2% +/-, det kaller jeg godt innenfor feilmarginene.
Senking/hevning forblir visst derfor for spesielt interesserte.
Sitat fra: tomrh på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:47
Dette, sammen med erfaringene fra november i svar #21, indikerer at tetting av grill kan ha en effekt på forbruk, kanskje så mye som 0,010 kWh/km lavere forbruk?
Tettet grillen igjen i går kveld, tredje sesongen jeg gjør dette. På vei til jobb nå i morges ser jeg at varmeapparatet trekker merkbart mindre strøm, typisk 500W mindre (1. gen Leaf med varmemod). Dette bidrar nok like mye som den aerodynamiske forbedringen.
Sitat fra: tomrh på mandag 23. oktober 2017, klokken 07:48
Sitat fra: tomrh på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:47
Dette, sammen med erfaringene fra november i svar #21, indikerer at tetting av grill kan ha en effekt på forbruk, kanskje så mye som 0,010 kWh/km lavere forbruk?
Tettet grillen igjen i går kveld, tredje sesongen jeg gjør dette. På vei til jobb nå i morges ser jeg at varmeapparatet trekker merkbart mindre strøm, typisk 500W mindre (1. gen Leaf med varmemod). Dette bidrar nok like mye som den aerodynamiske forbedringen.
I og med at du har vannvarme-apparat så er vel slangene i motorommet ikke isloert i det hele tatt , og du fyrer for "kråka". Kan nok hjelpe mye å isolere vannslanger med "skumtrekk" , slike pølser som man får kjøpt på biltema f.eks.
På biler med varmepumpe er det nok ikke helt samme effekt , men kan tenkes det er nyttig der også - på rørene....
Sitat fra: bob-bob på mandag 23. oktober 2017, klokken 09:28
Kan nok hjelpe mye å isolere vannslanger med "skumtrekk" , slike pølser som man får kjøpt på biltema f.eks.
Var noe av det første jeg gjorde. :) Hadde lite merkbar effekt.
Sitat fra: tomrh på mandag 23. oktober 2017, klokken 09:39
Sitat fra: bob-bob på mandag 23. oktober 2017, klokken 09:28
Kan nok hjelpe mye å isolere vannslanger med "skumtrekk" , slike pølser som man får kjøpt på biltema f.eks.
Var noe av det første jeg gjorde. :) Hadde lite merkbar effekt.
Aha... vel takk for info ! ;)
Ikke så veldig synlig med svart gaffa på svart Leaf.
(https://preview.ibb.co/mRU7Vm/IMG_20171023_165718.jpg) (https://ibb.co/dxDZAm)
Er det kun svart gaffa i grill under skiltplate som er løsningen her? Ikke mulig å montere noe innvendig i fangeren som er litt mer permanent enn gaffa? På min sorte leaf er lakken så dårlig at jeg er redd den ryker om jeg bruker gaffa på den over lengre tid.;p
Tredje sesongen med gaffa rett på sort lakk, den har ikke røket ennå. Piller av taperester på våren med neglene, og etter en vask er det ingen spor.
Sitat fra: Strømbil på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 12:46
Er det kun svart gaffa i grill under skiltplate som er løsningen her? Ikke mulig å montere noe innvendig i fangeren som er litt mer permanent enn gaffa?
Må legge til at jeg i tillegg har klippet til en bit av et liggeunderlag slik at det passer i spalten, som så tapes fast med gaffa. Det isolerer litt også.
Sølv bil, sort gaffa på "grillen", og sitter på året rundt. Er knapt bort i lakken med gaffa'n.