Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på mandag 02. november 2015, klokken 18:12
I Bergen vil politikere at elbiler skal være med å betale. Dette kommer kort tid ettet at fylket vil ha 50 % betaling for elbiler på fergene i Fylket.
http://www.ba.no/varsler-at-ogsa-elbilister-ma-bidra-til-pengestrommen/s/5-8-187504
Litt dobbeltmoral her. Pål Kårbø som fronter denne artikkelen er styreleder og primus motor for Nordhordlandspakken. Ein bompengering rundt Knarvik som skal starta opp ca 2018/2019
Han er nok redd for at han skal tapa penger på denne bomringen. Da er få i Nordhordland som vil ha den!
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Misfornoyde-med-strilebom-3061033.html
Hm. No må styresmaktene halde tunga veldig beint i munnen, elles kan ein jo nesten få inntrykk av at bomringar rundt byane er meint for å skaffe det offentlege inntekter, og ikkje å syte for betre miljø i byane. Slik artikkelen her er formulert, får ein jo nesten inntrykk av at det er ønskjeleg med flest mogleg bensin- og dieselbilar innanfor bomringen i Bergen. Dette kan jo ikkje vere tilfellet.
Eg ser (og til ein viss grad støttar) argumenta i artikkelen når det gjeld ferje, momsfritak, årsavgift, utbyggjingsfinansierande bompengar, generelt dei fleste elbilfordelane, og det er openbart at desse på eitt eller anna tidspunkt må endrast på. Men at elbilar skal betale lokal miljøavgift for å køyre inn til byane, bør vere det aller siste som blir innført, sjølv om Bergensøkonomien er skutt i fillebitar.
Ingen slipper unna spleiselaget for flyktningene fra Syria.
Heller ikke elbilene.
Det samme gjelder innstrammingene pga de økonomiske ulvetidene landet er på full fart inn i.
Tror nok det er naturlig at det etter hvert vil bli innført bomsatser for elbil, både i forbindelse med større utbyggingsprosjekter og ved bomringer pga. miljø/rushtidsregulering.
Personlig synes jeg det er litt for tidlig å innføre dette nå, selv om det begynner å bli mange elbiler på veien. For mange som vurderer elbil er nok de økonomiske fordelene med på å vippe vekstskålen over mot elbil i stedet for diesel/bensinbil når den gamle bilen skal erstattes. Hvis det innføres bompenger, parkeringsavgift osv. allerede nå, så vil sannsynligvis elbilen komme dårligere ut enn fossilbiler i en sammenligning av utgifter. Du kan få en god småbil med diesel/bensinmotor til godt under 200000,-, og hvis du da må ut med 50000,- mer for en elbil uten at det finnes noen fordeler, men mange ulemper, så velger de fleste vekk elbilen.
Med innføring av bompenger, fergeavgift, parkeringsavgift osv., så vil nok de fleste som har både elbil og fossilbil velge fossilbilen på lengre turer også siden det ikke blir billigere med elbilen når hurtiglading, bom og ferger tas med i regnestykket, men du må beregne mye ekstra tid pga begrenset rekkevidde og dermed ladepauser for elbilen.
Den dagen de fleste elbilene har 300-400 km rekkevidde ved vanlig kjøring, så vil nok folk velge elbilen uansett om elbil må betale bompenger osv. Jeg regner med at det også er mange som har både elbil og fossilbil i dag som kvitter seg med fossilbilen når elbilen får så god rekkevidde.
Det blir i alle fall spennende å se hvordan diskusjonene om avgift på elbil vil påvirke salget framover.
Ein må ikkje gløyme at ein elbil er ca 1 kr pr km billigare i drivstoffutgifter å kjøre enn fosilbiler. Kjører du 40 000 km i året så seie da seg sjøl at denne bilen ein eller annan gong vært billigare enn fosilbilen.
Om eg mistar avgiftslettelsen så bryr eg meg ikkje så mykje om det. Men eg håpar folk ser at da er drivstoffutgiftene som er den største besparelsen med elbil i da lange løp.
Du skal opp i de helt store årlige kjørelengdene før drivstoffutgiftene er mer enn en bagatell av samlede bilutgifter.
Den avgjort største kostnaden er kapitalutgiftene (avskriving + rentetap bundet kapital).
No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:20
No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Jeg tror at det er veldig mange som regner seg litt vekk i sparte kostnader ved elbil.
For min del har jeg ingen som helst mulighet for å spare penger ved å kjøpe elbil.
Jeg vil tro at jeg har et normalt bilhold med kjøring av barn til og fra aktiviteter, Kjøring til jobb, butikk og til hytta.Rundt 16 - 20000km pr år.
Jeg valgte å kjøpe en helt ordinær Nissan Leaf, men pga behov for å kjøre lenger enn 12 - 14 mil og trekke henger må jeg fortsatt beholde den gamle Peugeot 307en fra 2005. Altså ingen besparelse på veiavgift, service osv der (kostet 16000 med Eu godkjenning nylig)
Kjøring i form av Diesel sparer jeg i underkant av 1000kr pr måned på.
Bompenger sparer jeg anslagsvis 700 pr måned.
Dvs direkte sparte penger ved å bruke elbilen er rundt 1700 kroner. Dette er før forsikring, avskrivning service, veiavgift på Leafen.
Kostnaden pr måned på Leafen ligger for min del på ca kr 2500 - 3000,
Med andre ord et netto tap på 800 - 1300 pr måned for min del.
Dette tror jeg ikke er ulikt veldig mange andre der ute.
Bare for å nevne det, jeg har ikke noe kollektivfelt å spare tid på tur til jobb. Det går i den ordinære køen.
For min del er det gevinsten ved null forurensning i sentrum og minimalt co2 utslipp i det daglige som er utslagsgivende.
Så noen korttenkte politikere mener vi ikke bidrar til pengestrømmen, med to veiavgifter (faktisk fire om jeg tar med de to MCene), service, forsikring og drivstoffkostnader for flere kjøretøy. Tror noen bør tenke seg litt mer om her. Er det ikke slik at Bergen er en av byene som er mest plaget med luftforurensning? Vil politikerne at vi skal kvitte oss med elbilene og kjøre bensin eller diesel istedet?
Bergen er svært plaget med luftforurensing ja. Det er alt å tape på å innføre bompenger for elbiler. Kollektivtilbudet er elendig med mindre man bor rett i nærheten av bomringen. Jeg kunne aldri ha benyttet meg av buss til og fra jobb selv om jeg bor under 2 mil unna sentrum. Bussene går ikke ofte nok, og det er skikkelig melkerute med 2-3 buss bytter. Syns de bør tenke seg om før de gjør noe drastisk. Hvis det ikke blir stor forskjell økonomi å eie en elbil kontra en drivstoff gjerrig fossil vil nok mange velge en fossil som oppleves som enklere for de som ikke har oppdaget elbilen ennå.
Sitat fra: kodalse på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:15
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:20
No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Jeg tror at det er veldig mange som regner seg litt vekk i sparte kostnader ved elbil.
For min del har jeg ingen som helst mulighet for å spare penger ved å kjøpe elbil.
Jeg vil tro at jeg har et normalt bilhold med kjøring av barn til og fra aktiviteter, Kjøring til jobb, butikk og til hytta.Rundt 16 - 20000km pr år.
Jeg valgte å kjøpe en helt ordinær Nissan Leaf, men pga behov for å kjøre lenger enn 12 - 14 mil og trekke henger må jeg fortsatt beholde den gamle Peugeot 307en fra 2005. Altså ingen besparelse på veiavgift, service osv der (kostet 16000 med Eu godkjenning nylig)
Kjøring i form av Diesel sparer jeg i underkant av 1000kr pr måned på.
Bompenger sparer jeg anslagsvis 700 pr måned.
Dvs direkte sparte penger ved å bruke elbilen er rundt 1700 kroner. Dette er før forsikring, avskrivning service, veiavgift på Leafen.
Kostnaden pr måned på Leafen ligger for min del på ca kr 2500 - 3000,
Med andre ord et netto tap på 800 - 1300 pr måned for min del.
Dette tror jeg ikke er ulikt veldig mange andre der ute.
Bare for å nevne det, jeg har ikke noe kollektivfelt å spare tid på tur til jobb. Det går i den ordinære køen.
For min del er det gevinsten ved null forurensning i sentrum og minimalt co2 utslipp i det daglige som er utslagsgivende.
Så noen korttenkte politikere mener vi ikke bidrar til pengestrømmen, med to veiavgifter (faktisk fire om jeg tar med de to MCene), service, forsikring og drivstoffkostnader for flere kjøretøy. Tror noen bør tenke seg litt mer om her. Er det ikke slik at Bergen er en av byene som er mest plaget med luftforurensning? Vil politikerne at vi skal kvitte oss med elbilene og kjøre bensin eller diesel istedet?
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.
Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:37
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.
Hvor har du det fra? Ingen jeg kjenner selger langtursbilen bare forde de kjøper en elbil for 95% av kjøreturene
Det er openbart ikkje noko å spare på å kjøpe ein elbil i tillegg til det ein måtte ha av andre bilar. Elbilen må sjølvsagt erstatte ein annan bil. Om ein må ha / hadde to bilar frå før av, og byttar ut den eine med elbil, sparar ein pengar. Om ein hadde to bilar frå før av, og byttar begge med elbilar (som oss), sparar ein mykje pengar.
Om ein derimot hadde ein bil frå før av, og klarte seg fint med det, men kjøper ein elbil, og har den andre bilen "i bakhand" i tilfelle elbilen ikkje gjer jobben, sparar ein verken pengar eller miljø. Det blir jo heilt meiningslaust.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:37
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.
Hvor har du det fra? Ingen jeg kjenner selger langtursbilen bare forde de kjøper en elbil for 95% av kjøreturene
Alle som har kjøpt elbil som jeg vet om(rundt 15 stk) har byttet ut en annen fossilbil med elbilen. De fleste familier har i dag to biler, og hvis de kjøper en elbil forsvinner den ene. Vet ikke om noen som har kjøpt en elbil og samtidig beholdt de bilene de hadde fra før.
Vår familie har f.eks byttet ut to fossilbiler med to elbiler.
Det er vel ikke skikkelig tall på hvor mange som bare har elbil eller både og. Selv har jeg vært litt av og på. Akkurat nå har jeg en elbil og en gammel kassebil som bil nr2. Elbilen duger til det meste, men syns det er greit å ha en bil til litt "grovere ting" som bosskjøring og oppussing i heimen, og til å trekke båten med. Men jeg ser at behovet for en fossil egentlig er ganske lite. Er på jakt etter en fast båtplass til båten, og da kan jeg nøye meg med å låne en fossil med henger de få gangene båten skal inn og ut i løpet av året. Bil til å kjøre boss kan jeg låne svært billig i et bilkollektiv vi er medlem i. Det blir nok en elbil til som bil nr 2 etter hvert. Altså to elbiler.
Fossilen jeg har nå er så billig at verditapet er minimalt. Den blir kjørt såpass lite at driftsutgiftene i mnd inkludert verditap tilsvarer bare litt mer enn et busskort koster. Derfor er det ikke det store økonomiske tapet. Siden det er en bruktbil også er det gjenbruk.
Har man en elbil med kort rekkevidde begrenser det seg gjerne for mange slik at man må ha to biler (el og fossil). Med Tesla slipper man å tenke på rekkevidde angst. Lader selv bilen min til maks 60-70 % til vanlig, og jeg har til nå ikke måtte lade bilen i løpet av dagen før jeg parkerer den om kvelden. Kjører alt mellom 5 og 20 mil for dagen. Selv ikke etter en spontan tur på 200 km over fjellet var jeg i knipe, og hadde mer enn nok strøm til resten av dagen.
Minuset med den er størrelsen og mangel på hengerfeste. Ellers kjører jeg den som en fossil. Sist jeg kjørte Oslo - Bergen stoppet jeg bare i Aurland, spiste en softis og hadde nok strøm til å komme meg hjem med 10 mil i margin. Gleder meg til andre elbiler kan få samme rekkevidden. Da vil mange nok se nytten av elbil kontra bensin eller diesel. Ikke i tvil om at jeg er frelst...
Vi har hatt to bilar sidan 2007, og bytta den gamle Avensisen i ein Model S i 2014. Når Yarisen er moden for utskifting (om ikkje så alt for lenge, håpar eg) blir den også i ein elbil.
Vi har absolutt ikkje noko trong for å ha eksosbil i tilleg til elbil.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Ved kjøring til og fra jobb hver dag, var bensinutgiftene mine 1700 pr mnd, bompenger til Bergen 2000pr mnd, og nå i senere tid bompenger på Askøy 560kr pr mnd. Og snart kommer rushtidsavgiften i tillegg...
Buss er ikke et alternativ da det tar for lang tid og går for sjeldent og passer derfor dårlig med henting og levering av barn så bilen blir kjørt uansett. Siden jeg uansett må ut med over 4000kr i mnd for å komme meg til og fra jobb i rene transportutgifter så funker incentivordningene ved at jeg heller betaler de pengene til et billån på en ny EL-bil og kjører den inn til Bergen istedetfor den gamle bensinbilen. Utgiftene blir de samme så lenge jeg har billånet, men når det er nedbetalt har jeg fått en bil "på kjøpet". Det er vinn-vinn, jeg slipper ikke ut eksos i byen og driftskostnadene til å komme seg til jobb går fra over 4000kr pr mnd i bensin og bom og ned til 200kr pr mnd i strøm.
Om en strammer inn på incentivordningene må en regne med at færre går over til EL, så da bør de være forsiktig med å bruke miljø-argumentet på bompenger og heller kalle en spade for en spade og kalle det for Transport-skatt.
For å sitere NAF: https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/viktig-for-a-na-klimamal/
Bensinbiler blir dyrere uten elbilen
Uten elbilen kommer bensin- og dieselbiler til å stige i pris og få begrensninger i bruk for å gjøre dem mindre attraktive.
Norge har forpliktet seg til innen 2020 å kutte utslippene av klimagasser med 30 prosent av utslippsnivået vi hadde i 1990. Her spiller elbilene en nøkkelrolle.
Mindre utslipp, eller restriksjoner
Dersom ikke de samlede utslippene fra personbiler reduseres kraftig, vil det i neste omgang være nødvendig å legge sterke restriksjoner på bruk av biler med forbrenningsmotor for å nå klimamålene.
Les mer om hva NAF mener om elbilens viktighet https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/flere-elbiler-pa-veien-er-best-for-alle-bilister/
Vinn-vinn for elbil og forbrenningsmotor
Vi vet at med utviklingen av nye elbilmodeller så kan disse være et fullverdig alternativ for mange trafikanter både i størrelse og med bedre rekkevidde. Men de vil fremdeles ikke dekke behovet for alle. Dersom de som får dekket sitt transportbehov med en elbil faktisk får mulighet til å kjøre en, så vil dette bidra til at de som må ha en bil med forbrenningsmotor fremdeles får lov til å kjøre denne.
Det er en vinn-vinn-situasjon både for den enkelte trafikant, for politikerne og for miljøet. Derfor må elbiler fremdeles gjøres konkurransedyktige gjennom fordeler som oppveier for dyr teknologi, samtidig som bilavgiftssystemet også favoriserer biler med forbrenningsmotorer som har lavt CO2-utslipp.
Dette sier klimaforliket
I klimaforliket på Stortinget er kuttene spesifisert til 15 – 17 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Hva betyr så det?
Jo, nemlig dette: Klimagasser er mer enn CO2, men for enkelthets skyld så regnes alle klimagasser om til CO2-ekvivalenter og vektes etter hvor oppvarmende de er sammenlignet med CO2 over en hundreårsperiode. De tre viktigste klimagassene er karbondioksid (CO2), metan (CH4) og lystgass (N2O).
«CO2-utslipp» slik vi snakker om det her, er altså en forenklet måte å forklare utslipp av flere forurensende stoffer.
Ingen urimelige tiltak for trafikantene
I 2012 var utslippene fra transport i Norge på omtrent 13,8 millioner tonn CO2. Av dette sto persontransporten for rundt åtte millioner tonn. Siden 1990 har utslippene fra transport i Norge økt med 27 prosent. Utslippene øker mindre enn hva økningen i transport skulle tilsi. Dette henger sammen med stadig bedre teknologi i kjøretøyene. Likevel øker transportens betydning for norske klimagassutslipp totalt.
Dette vil trafikantene måtte forholde seg til på et eller annet vis. NAF engasjerer seg i klimapolitikken for at trafikantene ikke skal pålegges urimelige tiltak som kan gå ut over våre daglige behov til å komme seg rundt i hverdagen.
Norge strengere enn EU
Et av forlikets mål er at gjennomsnittlig utslipp fra den norske bilparken skal være på 85 gram CO2 per kilometer innen 2020. Dette er faktisk et strengere krav enn hva EU har satt til europeiske bilprodusenter.
Bensin- og dieselbiler blir stadig mer energieffektive og slipper ut mindre, men for å nå målet er vi avhengige av flere elbiler og ladbare hybrider.
Norske biler blir 17 år gamle
Nye biler i Norge hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 109 gram per kilometer i første kvartal i 2014. Dette er omtrent 40 prosent lavere enn i 2006. Denne positive utviklingen bidrar til å nå de ambisiøse målene politikerne har forpliktet seg til – men ikke nok.
Utskiftingen i den norske bilparken går sakte. Gjennomsnittlig levetid på personbiler i Norge er 17 år, og det er mange eldre biler med mye høyere utslipp som kjører på veiene. Vi er helt avhengig av at bilparken i Norge også får et stort innslag av nullutslippskjøretøy, mye større enn det er i dag. I tillegg må bilavgiftene brukes til å øke utskiftingen av bilparken i Norge.
Klimamålet er i Norge i motsetning til eksempelvis Sverige og Tyskland reint politikerprat.
I praksis øker Norges utslipp år for år.
Ikke fungerende støtte til regnskog bevaring endrer lite på det.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Nja.. kommer jo virkelig an på hvor mye man krysser bompenger eller hvor man gjør det. Feks, pendler du Horten - Larvik daglig betaler du bare 2600 kr i året. Pendler du derimot fra Finnøy til Stavanger betaler du 88400 kr i året bare i bompenger. I snitt ligger bompenge prisen på rundt 18500 kr i året noe som tilsvarer rundt 1500l diesel.
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:15
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Nja.. kommer jo virkelig an på hvor mye man krysser bompenger eller hvor man gjør det. Feks, pendler du Horten - Larvik daglig betaler du bare 2600 kr i året. Pendler du derimot fra Finnøy til Stavanger betaler du 88400 kr i året bare i bompenger. I snitt ligger bompenge prisen på rundt 18500 kr i året noe som tilsvarer rundt 1500l diesel.
Ja, og dei aller, aller fleste bilistane i Noreg pendlar ikkje frå Finnøy til Stavanger :) . Sjølvsagt finst det unntak der bompengane utgjer ein større del av transportkostnaden, men generelt ser nok mange seg blinde på autopasskiltet der det står 20kr, takk, samtidig som turen dei er på kostar 50,- i drivstoff.
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 14. november 2015, klokken 17:25
Klimamålet er i Norge i motsetning til eksempelvis Sverige og Tyskland reint politikerprat.
I praksis øker Norges utslipp år for år.
Ikke fungerende støtte til regnskog bevaring endrer lite på det.
Her hadde det vært morsomt med referanser du...
Siden SSB kan fortelle at netto utslipp har sunket i perioden 1990-2006:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/skog-gjor-norge-mer-klimavennlig (https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/skog-gjor-norge-mer-klimavennlig)
Og at totalutslippet har sunket fra 2006 frem til i dag:
https://www.ssb.no/klimagassn/ (https://www.ssb.no/klimagassn/)
Hvordan øker da "i praksis" utslippet nå?
Ser at SSB regner inn underbeskatningen av skogen fordi Norges tømmerbaserte industri
er utkonkurrert og i praksis nedlagt.
Før eller siden kommer skogindustrien i full drift igjen.
Eksempelvis som energiprodusent.
Og får da muligens bruk for både normal beskatning pluss beskatning av oppbygget lagerbestand.
Med dagens utvikling får vi da (betydelig) auke i både brutto og netto utslipp.
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 18. november 2015, klokken 20:56
Ser at SSB regner inn underbeskatningen av skogen fordi Norges tømmerbaserte industri
Før eller siden kommer skogindustrien i full drift igjen.
Med dagens utvikling får vi da (betydelig) auke i både brutto og netto utslipp.
Strengt tatt er det ikke SSB som regner ut dette. Det er NIBIO (Norsk institutt for Bioforskning) som står bak utregningene.
NIBIO påpeker blant annet at Kyoto avtalen feilaktig tvinger økt CO2 opptak av nors skogbruk ut av klimaavtalen.
Du sier nå at før eller siden vil klimaregnskapet for skogen snu, tidligere sa du at Norge i praksis øker utslippene. Dette er jo dokumentert feil i forrige post.
Selv uten å ta med skogregnskapet har det vært en svak økning fra 1990 frem til 2006 og en svak reduksjon fra 2006 og fram til i dag. Mesteparten av dette er fra olje og gassproduksjon (økning på 91% fra 1990!), industri og bergverk og med veitrafikk på 3. plass, hvor tungtrafikk står for størstedelen.
Men hei! der spant tråden ut i en helt annen retning enn elbil og pengestrøm igjen.
Beklager det, men vi ønsker alle dokumentasjon når det kommer påstander som kan diskuteres.
For å komme litt inn på sporet igjen... Hvis alle hadde tatt bussen om det var mulig, hva hadde skjedd med bompengene da? Hadde bussbilletten blitt svindyr for å kompansere for bompengene?
Poenget er at vi blir oppfordret til å kjøre elektrisk og ta bussen, men de klarer ikke å bli enig om hvem som skal ta regningen.
Noen steder har man bompenger for å regulere trafikken og pga. miljø hensyn. Slik jeg ser det er det bare 2-3 % av den totale bilparken som er elektrisk. Å straffe de på bakgrunn av trengsel og miljø er et dårlig argument. Hvis det er et problem med høy elbil tetthet et sted kan man i stedet oppfordre til samkjøring. Man bør jo bare være glad at det er mest elbiler i bykjerner. Ta i stedet betalt ekstra for eksos biler i rushtiden slik at elbilene kan kjøre gratis.
På steder man betaler for vei gjennom bompenger kan man gjerne ta betalt for elbil også på sikt, men det bør være et fortrinn å ha elbil. Man betaler for eksempel ulikt for mc, bil og lastebil. Man bør også ha en egen takst for elbil som er lavere enn bensin/diesel. Kanskje 50 % av personbil burde være fornuftig. Syns riktig nok det ikke er riktig tid å innføre avgifter på akkurat nå. Markedet er ikke helt modent ennå, og endringer i økonomiske fordeler kan gjøre at regnestykket peker mer i retning av en annen bil. Man tar en sjanse med å kjøpe elbil i forhold til verditap osv, så hvis man på toppen får ekstra utgifter vil total regnskapet være en sjanse. Man vet ikke om man vil komme så mye gunstigere ut på sikt, og hvis forskjellen ikke er så stor kan man kanskje vurdere en økonomisk vanlig bil i stedet tenker noen.
Er ikke så gøy å være elbil eier i Hordaland i disse dager. Nå blir det 50 % parkerings avgift på parkeringshus som er kommunale i Bergen. Det blir også betaling på fylkes ferger. Det snakkes også om bompenger i kulissene.
http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25198.msg427301.html#msg427301
Bare vent og se - når norge har x% elbiler (20? 30? 50%?) så vil elbilene måtte b etale avgifter som alle andre biler - for myndighetene må ha budsjettet til å gå opp.
Da blir det bompenger, veiavgift, rushtidsavgift, full fergetakst, ekstra skatt på strøm til lading av elbil m.m.
budsjettet skal gå opp - det vi ser nå er bare et lite sprell for å i en kort periode bidra til at co2 utslippene går ned.
OM 5-10 år vil fossilbiler bli beskattet så mye ekstra for å få ned co2 utslippene at folk ikke har råd til annet enn elbiler, men elbilene betaler da allikevel fulle avgifter.
Så vil man si at produksjonen av elbiler bidrar til så mye utslipp av co2 at man også der ønsker å få ned bruken av privatbil generelt - så man må øke avgiftene på elbiler ennå mer også.
problemstillingen på lang sikt er at man ønsker å få ned samlet mengde transport av folk og fe...
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 10. desember 2015, klokken 13:36
Bare vent og se - når norge har x% elbiler (20? 30? 50%?) så vil elbilene måtte b etale avgifter som alle andre biler - for myndighetene må ha budsjettet til å gå opp.
Da blir det bompenger, veiavgift, rushtidsavgift, full fergetakst, ekstra skatt på strøm til lading av elbil m.m.
budsjettet skal gå opp - det vi ser nå er bare et lite sprell for å i en kort periode bidra til at co2 utslippene går ned.
OM 5-10 år vil fossilbiler bli beskattet så mye ekstra for å få ned co2 utslippene at folk ikke har råd til annet enn elbiler, men elbilene betaler da allikevel fulle avgifter.
Så vil man si at produksjonen av elbiler bidrar til så mye utslipp av co2 at man også der ønsker å få ned bruken av privatbil generelt - så man må øke avgiftene på elbiler ennå mer også.
problemstillingen på lang sikt er at man ønsker å få ned samlet mengde transport av folk og fe...
Foreløpig er ikke elbil parken større enn rundt 3 % i forhold til vanlige biler i Norge, så man bør ikke gjøre noe nå.
I framtiden vil ikke elbil produksjon slippe ut noe særlig med co2. Vi får fabrikker som er drevet av sol og vindkraft. Man blir også flinkere til å resirkulere, slik at man ikke trenger å bruke så mye energi på å hente ut nytt rå-materiale.
Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra. Med elbiler er det ikke noe utslipp. Det blir feil å begrense trafikken av miljø hensyn. Da bør man i stedet tilrettelegge for at folk skal kunne reise kollektivt fra a-b uten å måtte bruke personbil.
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:56
Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra.
Ikke bare... Svevestøv, spesielt i fra piggdekk, er også ett problem. Mye trafikk, uansett drivstoff og utslipp, er i seg selv ett problem, bla. med tanke på trafikkulykker. Her kommer det jo også inn dette folk trekker frem om økt ulykkesrisiko når man ikke hører disse stillegående elbilene...
Så ja, elbilsatsningen har hele tiden vært ett toegget sverd: På den ene siden oppfordre folk til heller å kjøre elbil enn fossilt, på den annen side prøve få folk til å ikke bruke bil i det hele tatt. Elbilincentivene har på mange måter "opphevet" mange av de tiltakene som er innført for å redusere biltrafikken - som f.eks. bompenger og gratis parkering.
Så jo, før eller siden må incentivene bort - eller reduseres. Selv mener jeg det fortsatt er alt for tidlig, og at man også permanent må ha ett skille mellom nullutslipp og fossilbiler. En ordning med "halv pris" for elbiler vs fossilbiler høres ut som ett fornuftig kompromiss - det er da fortsatt ett incentiv til å velge elbil vs fossilbil, men også ett incentiv for å ikke velge bil i det hele tatt. Det som blir helt feil er som på fergene i Hordaland der elbilen rett nok får halv pris, men siden fossilene får det samme med rabattkortet, og elbilen ikke skal kunne bruke slike rabattkort, så betaler egentlig elbilen det samme som fossilbilene. Ikke spesielt godt gjennomtenkt slik jeg ser det...
Read my lips - og vent og se... Vi har bare sett begynnelsen av avgifts"marerittet" for elbilene....
Sitat fra: Amoss på torsdag 10. desember 2015, klokken 16:12
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:56
Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra.
Ikke bare... Svevestøv, spesielt i fra piggdekk, er også ett problem. Mye trafikk, uansett drivstoff og utslipp, er i seg selv ett problem, bla. med tanke på trafikkulykker. Her kommer det jo også inn dette folk trekker frem om økt ulykkesrisiko når man ikke hører disse stillegående elbilene...
Så ja, elbilsatsningen har hele tiden vært ett toegget sverd: På den ene siden oppfordre folk til heller å kjøre elbil enn fossilt, på den annen side prøve få folk til å ikke bruke bil i det hele tatt. Elbilincentivene har på mange måter "opphevet" mange av de tiltakene som er innført for å redusere biltrafikken - som f.eks. bompenger og gratis parkering.
Så jo, før eller siden må incentivene bort - eller reduseres. Selv mener jeg det fortsatt er alt for tidlig, og at man også permanent må ha ett skille mellom nullutslipp og fossilbiler. En ordning med "halv pris" for elbiler vs fossilbiler høres ut som ett fornuftig kompromiss - det er da fortsatt ett incentiv til å velge elbil vs fossilbil, men også ett incentiv for å ikke velge bil i det hele tatt. Det som blir helt feil er som på fergene i Hordaland der elbilen rett nok får halv pris, men siden fossilene får det samme med rabattkortet, og elbilen ikke skal kunne bruke slike rabattkort, så betaler egentlig elbilen det samme som fossilbilene. Ikke spesielt godt gjennomtenkt slik jeg ser det...
Det er helt sant i forhold til ulykker og svevestøv. Nå ser jeg at de fleste elbiler kjører rundt med piggfrie dekk, så akkurat der er ikke de dårligere enn andre biler for å si det slik. Norge er uanset er land hvor alt er spredt og topografi gjør at kollektiv transport er krevende og dyrt. Derfor vil vi nok måtte bruke biler for å komme oss rundt. Klarer man å lage et godt nok kollektiv tilbud ut i fra rammene vil det hjelpe på. Hadde helt klart brukt kollektiv til og fra jobb dersom det var noe som fungerte, men når reisetiden er 3 ganger så lang en vei er det ikke et alternativ.
Sant det med fergene også. De fleste pendlere har slikt kort. Det blir i praksis ikke forskjell på elbiler og fossiler. Man burde enten ha satt ned rabatten litt for personbiler, eller latt elbiler få ekstra rabatt med kort slik vanlige biler får - slik at det blir billigere med elbiler. Litt forskjell bør det være. Målet er å få flest mulig til å kjøpe elbil. Da det lønner seg å velge riktig.
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 16:30
Norge er uanset er land hvor alt er spredt og topografi gjør at kollektiv transport er krevende og dyrt. Derfor vil vi nok måtte bruke biler for å komme oss rundt. Klarer man å lage et godt nok kollektiv tilbud ut i fra rammene vil det hjelpe på. Hadde helt klart brukt kollektiv til og fra jobb dersom det var noe som fungerte, men når reisetiden er 3 ganger så lang en vei er det ikke et alternativ.
Helt sant, er enig i dette du skriver her. Pga bla. topografi og spredt bosetning så er det ikke realistisk - å kunne gi alle ett tilstrekkelig godt kollektivtilbud. Det man må gjøre er å lage gode og rimelige innfartsparkeringsmuligheter rundt de større pressområdene, og sørge for at man i det minste har ett godt kollektivtilbud inn fra disse og byen/pressområde, og behold ett incentiv til å velge elbil foran fossil enten man parkerer på innfartsparkeringen eller er nødt til å bruke bilen også inn i pressområdet.
På denne fergen må man fra 01.01 betale full pris. Ikke rabatt... http://www.bygdanytt.no/nytt/Prishopp-for-elbilar-Apa-Osteroy-ferja-402247.html
Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2015, klokken 07:06
På denne fergen må man fra 01.01 betale full pris. Ikke rabatt... http://www.bygdanytt.no/nytt/Prishopp-for-elbilar-Apa-Osteroy-ferja-402247.html
Mm, nei, de får 50% rabatt som alle andre ved bruk av rabattkort. Det betyr at prisen stiger fra dagens 32 kroner til 43 kroner.
Forslaget til Autopass-regulativ for ferger sier at det kun er kjøretøygruppe AP1 -AP9 som får rabattavtale med Autopass. AP1 - AP9 inkluderer alle eksosbiler. Det er spesifisert at andre kjøretøygrupper IKKE får rabattavtaler. Det står derimot at alle som har gyldig autopassbrikke får 10% rabatt uten avtale, så det ser ut som elbil max får 10% rabatt på fergetakstene mens eksosbiler kan få 50% rabatt.
Det står også i statsbudsjettet for 2016 at det er vedtatt nytt Autopassregulativ, men jeg klarer ikke å finne andre utgaver enn det forslaget fra 2014 som jeg linker til under her.
http://www.vegvesen.no/_attachment/610181/binary/954490?fast_title=Forslag+til+nytt+AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster.pdf (http://www.vegvesen.no/_attachment/610181/binary/954490?fast_title=Forslag+til+nytt+AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster.pdf)
Jeg er veldig spent på hvor mye jeg må betale på riksvegferga Mannheller - Fodnes med elbil fra 1. januar. Der skal de ta i bruk autopass-regulativet, men utstyr for å registrere brikke er ikke klar ennå. Det er også sagt at dagens rabattordninger skal fortsette inntil Autopassutstyr er på plass til høsten en gang. Det som er sikkert er at det blir betaling for elbil f.o.m. 1. januar, men prisen tror jeg ingen vet ennå.
Jkirkebo - Spørsmålet er om man får bruke rabattkort på osterøy fergen. Før har man betalt med personkort (rabatt) eller kontant siden man ikke betaler for selve bilen. I følge nye forskriften til fylket får ikke elbiler bruke rabattkort, så da må det være en egen avtale på denne fergen hvis de skal bruke det. Den generelle regelen er at elbiler betaler 50 % av full takst, men her skal de betale full pris. Da er som sagt spørsmålet om de får rabatt med kort når det ikke gjelder i resten av fylket, på den andre siden hadde det blitt rart å betale ned for en elbil så det stemmer sikkert. Det slår "dårligere" ut for elbiler på andre fergestrekk.
Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2015, klokken 14:59
Jkirkebo - Spørsmålet er om man får bruke rabattkort på osterøy fergen. Før har man betalt med personkort (rabatt) eller kontant siden man ikke betaler for selve bilen. I følge nye forskriften til fylket får ikke elbiler bruke rabattkort, så da må det være en egen avtale på denne fergen hvis de skal bruke det. Den generelle regelen er at elbiler betaler 50 % av full takst, men her skal de betale full pris. Da er som sagt spørsmålet om de får rabatt med kort når det ikke gjelder i resten av fylket, på den andre siden hadde det blitt rart å betale ned for en elbil så det stemmer sikkert. Det slår "dårligere" ut for elbiler på andre fergestrekk.
Fylkets forskrifter har ikke noe å si for denne fergen da den drives uten offentlig støtte. De går jo selv ut og sier at prisen blir lik for alle bilister, mao. samme fullpris og rabatt for fossilbiler og elbiler.
Fylket har derimot vedtatt halv pris for elbiler etter hva jeg kan skjønne, altså at man ikke trenger rabattkort for å få den laveste prisen om man kjører elbil. Det betyr lite for de lokale elbilistene, men mye for turistene.
Som jkirkebo skriv, osterøyferja er drifta privat, ikkje på konsesjon frå det offentlege. Dei kan gjere akkurat som dei vil. Dei har dermed vald å likestille elbil med vanleg bil.
Offentlege ferjer har framleis eigen elbiltakst, som "tilfeldigvis" er den same som fullrabattert personbil. Det er ikkje opning for rabatt ut over dette. Det vil sjølvsagt ikkje seie at elbilar ikkje kan bruke rabattkort, men du får berre rabatten (50%) ein gong.
Jeg skjønte det. :) Jeg syns likevel det er feil på andre ferger å ikke la elbilene få kjøre billigere enn andre biler. Det burde ha vært litt dyrere med vanlig bil.
Da kan jeg svare på mitt eget spørsmål om pris på ferge etter at "gratiskjøring" er avviklet på Fodnes - Mannheller.
Priser t.o.m. 2015:
"Vanlig bil": 79,- (39,- med rabattkort)
El-bil: 32,- for sjåfør (26,- med rabattkort)
Priser f.o.m. 1.1.2016 (Autopasstakst, ingen betaling for passasjerer, kun for bil)
"Vanlig bil: 106,- (53,- med rabattkort)
Elbil: 47,- (24,-med rabattkort)
Det vil si at det nå er 2 kroner billigere med elbil for de som har rabattkort enn det var før nyttår. Med rabattkort betalte jeg 13 kroner mindre med elbil enn fossibil før nyttår, nå sparer jeg 29,- pr tur. Denne taksten favoriserer i alle fall elbil, og jeg vil tro at det blir en del flere elbiler her i distriktet når folk ser at de sparer ca 60 kroner dagen med elbil bare i fergeutgifter.
Kan det være en glipp? Poenget med betaling på ferger var at de ikke fikk nok penger inn. Hvis de på enkelte ferger får mindre er vedtaket mot sin hensikt.
Mannheller - Fodnes er ei riksvegferge, så her skal det være gratis til minst 2018. Endring i pris er pga innføring av Autopass fra nyttår. Med Autopass er det ikke mulig å ta betalt pr passasjer, derfor er det satt en pris på elbil som skal dekke de gjennomsnittlig 1,6 personer i hver bil.
Foreløpig er ikke utstyr for registrering av brikke på plass, så det er manuell billettering med nye takster. Når de begynner å lese av autopassbrikker til høsten er jeg ikke sikker på at det blir 50% rabatt for elbil. I utkast til autopassregulativ for ferger fra 2014 var det spesifisert 10% rabatt for elbil med brikke og 50% for fossilbiler. Da vil det bli 42,- kroner for elbil og 53,- kroner med fossilbil med rabatt. Så lenge det varer er jeg glad og fornøyd med prisen for elbil.