Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: arnejorg1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57
Sitter her mitt på natten og venter på at saktelading på 6,6 kW en gang skal bli ferdig.
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57
Flere ganger spør jeg meg selv, hvorfor kjøpte jeg ikke Leaf eller i3??? :-\
Forstår frustrasjonen. Zoe kan gi noen ladeutfordringer og jeg har vært kritisk til importørens håndtering av ladebøtter og Zaptek. Men dette kan vel desverre skje også Leaf og i3 eiere. Likevel vil jeg påstå at kombinasjonen ChaDeMo og 32A AC lader gir størst forutsigbarhet i forhold til lading når man er på langtur. Da er Leaf og Soul gode kandidater. Håper du nå har kommet deg vel hjem ;)
Tenk om Renault hadde bygd inn CCS i Zoe da de kom med ny motor/lader. 22kW AC + 50kW CCS hadde vært en knall kombinasjon. Får håpe neste generasjon elbil fra Renault får en slik løsning, evt. at de klarer å gjøre 43kW AC lader mer effektiv slik at den kommer tilbake.
22kW AC + minst 100kW DC (hvilken standard som brukes betyr mindre) hadde vært strålende og er det jeg håper blir standard for alle elbiler etter hvert. Da har man brukbar fart på både 1 og 3-fase AC samt mulighet for skikkelig hurtiglading. Jeg vet dagens batteristørrelse ikke er dugende for 100kW-lading, men med større batterier kan det utnyttes.
Gitt det samarbeidet som Nissan og Renault har, skal man ikke utelukke at det kommer en eldre japansk standard i fremtidige biler.
Når en ser på de data som er tilgjengelige på CAN-bus så er det nesten uforståelig at en ikke tar steget og bygger inn støtte for CCS sammen Chameleon....
Hvis det blir nok Zoe rundt om kring så kommer det kanskje en "ettermarkedsløsning" - vel det er vel lov å drømme......
Sitat fra: bjaolsen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:52
Når en ser på de data som er tilgjengelige på CAN-bus så er det nesten uforståelig at en ikke tar steget og bygger inn støtte for CCS sammen Chameleon....
Hvis det blir nok Zoe rundt om kring så kommer det kanskje en "ettermarkedsløsning" - vel det er vel lov å drømme......
Hadde lett betalt 20.000 for ettermontering av dc-lading. Men, men. Når Zaptec-kladden kommer forsvinner 90% av hurtiglade behovet mitt, så da blir livet litt lettere!
Sitat fra: TM på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:11
Håper du nå har kommet deg vel hjem ;)
Var vel hjemme sånn rundt halv 4 på natten. Har 40kw AC lader på bilen, noe som jeg verdsetter høyt, men hva hjelper det når ladestasjonen ikke fungerer.
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57
Flere ganger spør jeg meg selv, hvorfor kjøpte jeg ikke Leaf eller i3??? :-\
Problemer med ladere rammer fort både Leaf og i3 også. Jeg har i hvert fall en rekke bomturer bak meg. Senest tidligere i høst hvor en CHAdeMO i Moss ikke virket, og to på Alnabru var defekte.
Det kan jeg tro på, men i Trondheimsområdet er det flere ladestasjoner med combi og chademo enn AC. Og når det er feil, er det oftest AC det er galt med.
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 02. november 2015, klokken 12:34
Det kan jeg tro på, men i Trondheimsområdet er det flere ladestasjoner med combi og chademo enn AC. Og når det er feil, er det oftest AC det er galt med.
Årsaken til at ac-ladere er mer stabile er ganske enkelt at de ikke er ladere, ved ac-ading sitter laderen i bilen. En ac-ladestasjon er bare en strømtilførsel med et pilotsignal som forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke. Ved dc-lading sitter laderen i ladestasjonen, her er det mye kraftelektronikk (likeretter) som kan feile. DC-ladestasjoner vil defor alltid være dyrere å sette opp og ha flere feil enn ac-punkter. Dette er jo fordelen med ladeløsningen til ZOE, det er billig å sette opp 22kw ac-punkter og det vil derfor bli satt opp mange flere ac-punkter enn dc-ladere.
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme?
I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
Sitat fra: jabj på torsdag 05. november 2015, klokken 15:08
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme?
I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
Har ladet på ladetorget i Moss på 22kw uten problemer, men det var før bytte av "ladedel" I motoren... Meldte du inn dette til Fortum? Viktig at slikt blir meldt inn, så slipper andre å få trøbbel.
Har flere ganger opplevd at det er litt "klattete" å få aktivert 22kW-stolpene. Dersom ting skjer i litt feil rekkefølge har jeg måttet starte på ny flere ganger. Mener at løsningen ble å lese av RFID først og så koble til ladekabel i stolpe/bil først etter at lyset indikerer at brikka er lest. Om dette bare er tilfeldigheter er selvfølgelig mulig.
Jeg fikk beskjed av forhandler å gjøre klar for den eksterne tilkoblingen først, så koble ledningen til bilen når strømkilde er aktivert og klar så det kan stemme ja. Virker som det må være signal i kabelen så det ikke går for lang tid før bilen får detektert strømtilgang så fort kontakten går inn. Gjorde feil med dette første gangen jeg ladet fra Fortum stolpe.
Satte inn ledningen først i bilen men da sto det bare "Ongoing Checks" i evigheter på dashbordet. Da hadde jeg ikke lukket igjen lokket på stolpen da jeg ikke var klar over det skulle være lukket mens en ladet og kabelen skulle ligge i klem i dørpakningen nederst på den. Da jeg gjorde dette riktig skiftet også lysringen på toppen av stolpen fra grønn til blå.
Sitat fra: StigH på fredag 06. november 2015, klokken 07:29
Jeg fikk beskjed av forhandler å gjøre klar den eksterne tilkoblingen først, så koble ledningen til bilen når strømkilde er aktivert og klar så det kan stemme ja. Virker som det må være strøm i kabelen så det ikke går for lang tid før bilen får detektert strøm så fort kontakten går inn. Gjorde feil med dette første gangen jeg ladet fra Fortum stolpe. Satte inn ledningen først i bilen men da sto det bare Checking connections" i evigheter i dashbordet.
Det er aldri spenning i kabelen før du har koblet den i bilen, nærhetspinenen må ha kontakt for at lading skal starte.
alikevell har jeg selv lagt inn vanen med koble inn i veggboks først så bilen. og motsatt på vei ut. da har jeg ikke opplevd feil.
Ja det stemmer det Homecast. Var det jeg tenkte på egentlig. Ble litt feil fremvist i farten. Bilen må få signalet om ladetilkobling. Ble litt feil å kalle det strøm i kabel da det ble litt misvisende. Er vel kun signalstrøm i de minste pinnene i kontakten enn høyspent i den før en har koblet til. Et slags pilot-signal som jeg forstår dette.
Sitat fra: zbk på torsdag 05. november 2015, klokken 22:25
Har flere ganger opplevd at det er litt "klattete" å få aktivert 22kW-stolpene. Dersom ting skjer i litt feil rekkefølge har jeg måttet starte på ny flere ganger. Mener at løsningen ble å lese av RFID først og så koble til ladekabel i stolpe/bil først etter at lyset indikerer at brikka er lest. Om dette bare er tilfeldigheter er selvfølgelig mulig.
Når jeg tenker etter hadde jeg litt trøbbel med å få startet lading, endte med å måtte ringe Fortum for å få de til å starte ladinga. Når bilen er koblet til en lader som ikke vil gi strøm står det "ongoing checks" i displayet...
Sitat fra: jabj på torsdag 05. november 2015, klokken 15:08
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme?
I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
Har opplevd dette mange ganger på ulike 22kw ladere jeg har prøvd, men skylder ikke bare på laderne. Tror nok min Zoe er litt medskyldig her. Jeg opplever den som meget kresen på strøm
Sitat fra: hsa77 på fredag 06. november 2015, klokken 12:15
[Når bilen er koblet til en lader som ikke vil gi strøm står det "ongoing checks" i displayet...
Har noen oversikt over hva som skjer ved tilkobling av ladniing på ZOE.
Jeg trodde at når det stod "ongoing checks" i displayet så var det bilen som testet om strømmen hadde riktig kvalitet.
dvs det er spenning på kabel og bilen tester jordforbindelse og motstand mellom de forskjellige pinnene i kontakten.
Er bilen fornøyd starter ladning ellers bare fortsetter testing til den eventuelt slår over til "rødt"
Finnes det et sekvans diagram fra Renault som viser de forskjellige steppene og hva som bilen rent faktisk tester?
Her er i alle fall standarden for kommunikasjonen over Type2-pluggen.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
Eksakt hva bilen gjør av jordingstester etc underveis kan dette selvølgelig ikke svare på, men rekkefølgen ting skjer i er i alle fall veldefinert.