Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: TorS på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:31
Ny rekord
Ladingen til kjøretøyet ditt er 19,98 kWh
Noen bedre?
(For å finne tilgjengelig kWh se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396805.html#msg396805)
18,58 kWh her, sikkert gammel software da :)
Jeg har inntrykk av at tilgjengelig kWh stiger dersom man tar en rekke små turer og lader fullt mellom hver tur. Muligens det er årsaken til at det tas strøm fra batteriet ved forvarming til tross for 32A tilgjengelig. Det vil i så fall gjøre at man får mer inn på batteriet. Sist vinter var jeg helt nede i 96% en stund før fastsatt avreisetid.
Forstod ikke helt hva du mente. Min maks har jeg bare lest med 1 desimal, og da var den 20.0. Sikkert det samme.
Så vidt jeg vet kommer maks etter 12t saktelading med kabelen i. Får kanskje samme effekten ved å gjøre som du beskriver, da det sikkert holde batteriet varmt lenge.
Andre ifb med de grafene jeg la ut fra Tyskland beskriver det samme som deg. At selv med 20A og 32A kan strømmen til forvarming trekkes fra batteriet.
Bromm skrev vel at han aldri hadde opplevd det. Jeg lader kun 32A på tur, så jeg har ikke sjekket.
Jeg skulle skrevet at maks tilgjengelig kWh stiger... Selv om det er nok strøm tilgjengelig for forvarming++ direkte fra nett (med 20A+) blir sluttresultatet trolig noe bedre ved å ta dette fra batteriet for deretter å lade opp til maks på nytt.
Sitat fra: TorS på lørdag 24. oktober 2015, klokken 21:16
Jeg har inntrykk av at tilgjengelig kWh stiger dersom man tar en rekke små turer og lader fullt mellom hver tur.
Stemmer nok. Virker som logikken til BMW's ladestyring kutter lading når en celle når topp-spenning.
Da sier bilen at den er fulladet.
En motsatts er Kia som glatt holder på i mange timer på 99%. Det den gjør som BMWn ikke gjør er finbalansering.
Den tilfører bare de cellene som trenger det strøm. For å spare vekt er det svært begrenset strøm som kjøres i tynne ledere som brukes til balansering og spenningsavlesning.
Bmw oppnår det samme gjennom flere småladinger, enten ved småturer eller ved vedlikeholdslading når spenningen faller ørlite.
Begge deler fungerer utmerket.
Jeg fikk opp 18,44 hos meg - dette etter å ha ladet med 10A over natten. Synes det var litt lite.
Har hatt bilen inne på service to ganger i løpet av september og oktober, og fikk vite at de har oppdatert softwaren i bilen, så forventet litt høyere kWh.
Burde jeg ikke hatt høyere enn 18,44?
Sitat fra: amiire på mandag 26. oktober 2015, klokken 08:55
Burde jeg ikke hatt høyere enn 18,44?
Dersom du har en ny(ere) programvareversjon ville jeg tro at du i det minste burde være over 19, med mindre man er på slutten av en dag med mye hurtiglading.
Det er noen som har rapportert om at de har hatt bilen på service og fått oppgradert programvaren, men når de sjekker så er den ikke oppdatert.
Finn fram til programvareversjon med å eksportere profil til USB minnepenn. (Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20429.msg344204.html#msg344204.)
Sitat fra: TorS på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:31
Ny rekord
Ladingen til kjøretøyet ditt er 19,98 kWh
Noen bedre?
Bare 19,89 kW her. Må nok selge denne ;)
Jeg skulle fortsatt gjerne visst hvordan dette beregnes. Er dette reelle tall som tar hensyn til degradering av batteri eller bare teoretiske tall basert på spenning?
Godt spørsmål, men du kan gjøre som meg å sjekke innimellom f.eks på langtur. Ta startkapasiteten og sjekk når du kommer frem mot gjennomsnittsforbruk.
Hvis gjennomsnittsforbruket går ned i samme fart som degradering, så er jeg OK med det :D
Mener jeg har sett kurver på ActiveE med samme målesystem som i3, som har dokumentert degradering uten samme batteribeskyttelse som i i3.
Maks. batterikapasitet etter lading er ikke lett tilgjengelig. Ikke så ofte jeg leser av denne, men den høyeste verdien jeg har lest er 20.1 kWh, laveste er 19.7.
Skulle ønske at batterikapasitet i kWh kunne leses av i instrumentpanelet under kjøring (se forslag under). Alternativt i prosent eller begge deler. Rekkeviddeindikatoren er sikkert den verdien de fleste har mest nytte av, men for meg er batterikapasitet vel så viktig for å estimere mulig rekkevidde. Grafen med inndelinger i 0/25/50/75/100% er da litt for lite presis.
Støtter dette 100%, SOS - FÅ DET SENDT INN TIL BMWi - Sporenstreks :)
Få med permanent utetemp-visning også da, når du sender over! ;D
Tviler på at BMW ønsker at brukerne enkelt kan sammenligne kWh med andre i3-eiere og alle klagene det kunne medføre :)
Ser man antall tilgjengelige HK på fossilbiler? ;)
Sitat fra: JorgenM på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:51
Tviler på at BMW ønsker at brukerne enkelt kan sammenligne kWh med andre i3-eiere og alle klagene det kunne medføre :)
Ser man antall tilgjengelige HK på fossilbiler? ;)
Nei, men man ser antall liter drivstoff (på noen ihvertfall) - det er nemlig det som er ekvivalenten til kWh (altså gjenværende energimengde, ikke motoreffekt) ;)
Joda vet det, men tankvolum er alltid konstant og tåler dermed sammenligning.
De får utfordring med opplæring av eiere ja.
De har bommet litt ved at de til enhver tid regner:
100% = Hvor mye vi klarte å dytte inn før en av cellene nådde maks spenning ved siste lading.
De fleste andre bruker vel
100% = Hvor mye energi batteriet inneholder når alle celler har maks spenning.
Det siste tallet vil som regel/alltid være det samme og lettere tåle sammenlikning.
De har vel heller ikke samme dynamikken som i3, og dermed ødelegges batteriet raskere?
Det å vise en fluktuerende maks kapasitet vil ikke fungere. Det er bare noen av oss her inne som er opptatt av dette. Hvis alle så dette, ville mange stresse BMW når den går opp og ned. Det er vanskelig nok å forstå at rekkevidden endres hver dag. (Det gjør den på en fossilbil også, men de fleste bileiere er ikke opptatt av det)
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:58
De har vel heller ikke samme dynamikken som i3, og dermed ødelegges batteriet raskere?
Det å vise en fluktuerende maks kapasitet vil ikke fungere. Det er bare noen av oss her inne som er opptatt av dette. Hvis alle så dette, ville mange stresse BMW når den går opp og ned. Det er vanskelig nok å forstå at rekkevidden endres hver dag. (Det gjør den på en fossilbil også, men de fleste bileiere er ikke opptatt av det)
Neppe. De truer ikke inn 100% i utide akkurat.
Det kan visstnok ta timer å lade Soul EV fra 99 til 100%.
Hva de andre gjør vet jeg ikke. Kraftigere balansering kan jo være et alternativ.
Jeg tar det for gitt at ingen overlader noen celler eller lar celler gå under minimumsspenningen. Tvert om tror jeg alle ligger godt innefor disse. Med garantier og rykte å ta vare på ville alt annet vært idiotisk.
Mtp holdbarheten er nok forskjeller i varmestyring en viktig del og den skal jo være god i BMW.
Du sier altså at de andre merkene også endrer nivået for 100% slik i3 gjør?
Var ikke klar over det, og det er også første gang jeg hører/leser det.
Det du beskriver på Soul viser at de ikke gjør det. Siden i3 kan bruke opp til 12 timer etter "fulladet" på å gjenvinne maks, ville det bety at en Soul med normalt bruk sjelden når 100%. Hvis ikke tøyer de grensen mer enn i3.