Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15
Har akkurat fått en telefon fra en danske som vil kjøpe bilen. Dette er jo litt mer komplisert vil jeg anta, noen som har gjort det samme og vet hva jeg burde passe på?
Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15
Har akkurat fått en telefon fra en danske som vil kjøpe bilen. Dette er jo litt mer komplisert vil jeg anta, noen som har gjort det samme og vet hva jeg burde passe på?
Jeg hadde passet på en eneste ting, at pengene står på konto før nøklene blir overlevert.
Eksport burde ikke være selgers problem.
Det vanlige når man kjøper bil i utlandet er vel at kjøper ordner alt papirarbeidet i forbindelse med import.
Du selger en bil. At kjøper er fra Danmark er ikke ditt problem.
- Vær ærlig på det som måtte være av småfeil og skavanker på bilen. Og dokumenter det skriftlig ovenfor kjøper.
- Plukke av bombrikken.
- Sørg for å få oppgjør på konto før du gir fra deg nøkler. Ikke noe dill med kontanter.
- Ville også tatt turen innom en veistasjon sammen med kjøper slik at motorvogn-registeret også blir oppdatert (unngår fremtidige parkeringsbøter, bompasseringer, ....osv...)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17813.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17813.0.html)
Er inne på tanken selv. Det blir interessant å følge med på hvordan bruktprisene i Danmark utvikler seg fra mot nyttår.
Takk for tilbakemeldinger :)
Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 21:33
Takk for tilbakemeldinger :)
Setter pris på om du kan fortelle om prosesen når den er gjennomført, gitt at det blir noe av.
Du bør ta av skiltene og levere disse til biltilsynet, så risikerer du ikke å motta regninger for bompasseringer og årsavgift.
Kjøper kan kjøre på norske prøveskilt til Danmark.
Kjøper skal ha med del en OG del 2 av vognkort som du signerer.
Vær sikker på at bilen blir tollet ut av Norge, dette må kjøper gjøre for å få den tollet inn i Danmark. Kjøper kan kontakte KGH Spedisjon på Svinesund som kan ordne utfortolling.
Dersom bilen selges til Danmark, hvordan blir det med omreg.avgift? Staten skal ha det samme for avreg som omreg antar jeg, hehe;)??
Man kan også søke om å få refundert den norske vrakpanten når man selger bilen ut av landet.
Fant noe info her: http://www.kpmglaw.no/pdf/refusjon-av-bilavgifter-ved-eksport
Min er reg en mnd for tidlig...:(
For tidlig for hva?
SitatOrdningen gjelder biler som er førstegangsregistrert etter 26. juni 2014
Sitat fra: Wabi-Sabi på torsdag 22. oktober 2015, klokken 23:39
. Kjøper kan kontakte KGH Spedisjon på Svinesund som kan ordne utfortolling.
Utforselspapirer kan ordnes I alle stores havner med utenlandstrafikk.
Virker ikke så det er så veldig hot marked i Danmark? Jeg har ingen henvendelser fra Danmark, men bra interesse fra Norge.
Er det ikke på finn.no danskene ser?
Det er 70 TMS på danske "finn"- blant dem to norske- det er mye tatt i betraktning hvor mange biler som er i Danmark totalt (det er 90 på finn). Om det blir press på finn blir det vel mot slutten av året om danskene som vil kjøpe bilen før 0101 ikke får tak i danske biler lenger.
Hvilken side i Danmark tilsvarer finn.no?
Sitat fra: bjoris på lørdag 07. november 2015, klokken 19:36
Hvilken side i Danmark tilsvarer finn.no?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7233.615.html
Jeg finner en håndfull teslaer på dba.dk, hvor ligger de 70 bilene det snakkes om?
Ja 100- og de to norske forsvant- ser ut som om det blir gjentakelse av "P85D suksessen" her på berget- mange smartinger bestillte biler i håp om å tjene penger pga prisøkningen og endte med å måtte selge til vesentlig lavere priser enn de trodde pga for mange biler i markedet.
Nå har en del Dansker bestillt biler slik at de leveres før 0101 og selger nå sine nåværende doninger- noen har antakelig bestillt flere og-spørs om markedet kan sluke alle disse bilene. Ser antakelig mørkt ut med å selge mange norske til Danmark nå.
Jeg begynner å innse at det smarte nå er å vente på den nye løsningen fra mobilEye. Har bil i bestilling, men 14 dg fristen er ikke ute enda. Antar Tesla ikke godtar at jeg selger bilen til Danmark før den registreres? Da ville de vel unngå 10% toll eller?
Noen som nå vet hvor langt en kan strekke produksjon og levering av ny bil? Hadde jo ikke vært dumt å fått dagens pris på bil med ny autopilot HW, men en vet jo selvsagt ikke når den kommer, men 2016 er vel neste 100% sikkert skal en tror pressemeldingene til Eagle Eye!
Enig i dine betraktninger- men det er uansett et begrenset marked- om bilen koster 800 000 eller 1 600 000.
I dette segmentet får man ikke ubegrenset avsettning selv om bilen fremstår som røverkjøp.
Om danskene var enige med deg ville knapt noen ( ihvertfall ikke 100) prøvd å selge bilen nå- når man kan få kjempegevinst ved å vente 2 mnd...
De norske bilene konkurrerer med de danske - og utbudet før årsskifte er stort allerede- de trenger ikke komme hit for å kjøpe en bil. Etter årsskifte selges det ihvertfall ingen norske sålenge det er danske til noe mellom gammel og ny pris i markedet- de norske blir alt for dyre pga full avgift.
Det er tydeligvis mange som har tenkt på dette, usikkerheten er jo hvor mange nye er på vei før årsskifte i tillegg til de 100 brukte. Sikkert ikke få og mange er nok kjøpt på spekulasjon om videresolgt utover våre 2016. Vi med norsk bil kan ikke selge etter årsskifte så jeg er skeptisk til om dette markedet er særlig enkelt for oss. Men vi får se opp mot jul, kjøpere som venter til over nyttår vil jo måtte betale mer, da de som selger da selvsagt skal gjøre seg penger så det e jo muligheter for norske biler før jul kan bli meget attraktive, 100 biler er jo ingenting i ett marked som det danske!
Er det noen som ser de norske brukte bilene i markedet nå? Eller står de på lager til neste år? Kjøperen jeg fikk bud fra sa at alt måtte selges før nyttår, men det er vel ikke riktig, vet ikke hvordan det er med omreg i Danmark, men de kan jo bare registrere den på seg selv før nyttår? Antar de ikke kan ha den ståande i ett firma ved årsskifte?
Jeg sitter og funderer på om det vil være gunstig å selge min S før lanseringen / visningen av Model 3 som visstnok skal skje rundt mars.
Samtidig med dee nye avgiftene i danmark så virker det bare enda mer "fornuftig" å legge ut bilen før jul.
Er det flere som ser for seg at våre model S vil ta ett verdikraftig tap så fort Model 3 kommer på banen?
Tipper Model 3 er fysisk i landet i 2019 så, nei, jeg tror ikke det vil påvirke noe
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 12. november 2015, klokken 08:39
Jeg sitter og funderer på om det vil være gunstig å selge min S før lanseringen / visningen av Model 3 som visstnok skal skje rundt mars.
Samtidig med dee nye avgiftene i danmark så virker det bare enda mer "fornuftig" å legge ut bilen før jul.
Er det flere som ser for seg at våre model S vil ta ett verdikraftig tap så fort Model 3 kommer på banen?
Tror neppe det blir en virkning av Model 3 før nærmere 2018, når man kan forvente at de første Model 3 kommer til Norge. Men i slutten av 2017 vil jeg tro at Model S vil begynne å falle noe i verdi - det er veldig mange Model S i Norge i forhold til folketall. Men i 2018 vil vi kanskje også se de første avgiftene - det kan veie opp for prisfall pga Model 3.
Kanskje du tenker på Model X? Her vil det nok være en effekt, og den vil komme mye raskere. Med en gang konfiguratoren åpner og produksjonen er ordentlig i gang, så vil folk som skal selge sin Model S starte med prosessen. Dette skjer nok i januar/februar en gang. Jeg tenker det kan være lurt å legge ut før den tid.
Sitat fra: bjoris på torsdag 12. november 2015, klokken 08:43
Tipper Model 3 er fysisk i landet i 2019 så, nei, jeg tror ikke det vil påvirke noe
2019 er veldig pessimistisk. Jeg vil tro produksjonen vil utarte seg noe ala dette:
Q3 2017: 5,000
Q4 2017: 20,000
Q1 2018: 25,000
Q2 2018: 30,000
Q3 2018: 40,000
Q4 2018: 40,000
Q1 2019: 60,000
Q2 2019: 60,000
Q3 2019: 80,000
Q4 2019: 80,000
Q1 2020: 100,000
Q2 2020: 100,000
Q3 2020: 125,000
Q4 2020: 125,000
Om de første norske bilene da produseres i Q4 2017, så vil de være her i Q1 2018.
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?
Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.
Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 09:10
2019 er veldig pessimistisk.
Det er jeg enig i, men tror også produksjons"planen" din var litt vel optimistisk igjen... Det blir sagt at produksjonsstart skal være "sent 2017", og kjenner vi Tesla rett så betyr sent sent.... :p Så ville i det minste forskjøvet denne "planen" med ett kvartal.
Sitat fra: Toonster på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?
Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.
Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Tja, de klarte det for Roadster. Og Model S selges vel i 100-gangen større antall.
Når det gjelder superladerne bygges de like mye for ferierende nordmenn og tyskere som danskene.
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. november 2015, klokken 10:29Det er jeg enig i, men tror også produksjons"planen" din var litt vel optimistisk igjen... Det blir sagt at produksjonsstart skal være "sent 2017", og kjenner vi Tesla rett så betyr sent sent.... :p Så ville i det minste forskjøvet denne "planen" med ett kvartal.
Jeg tror jeg har hørt Q3 noe sted. Men om man gjør planen ett kvartal brattere så har det liten betydning.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:44
Jeg tror jeg har hørt Q3 noe sted.
Finner du en kilde til dette så hadde jeg satt pris på om du delte den med oss :) Som sagt er "sent 2017" det siste jeg har hørt. Men for alt vi vet så vet de ikke selv heller når de kan starte produksjonen... :p
Sitat fra: Toonster på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?
Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.
Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Med 1500 solgte biler i DK til ca. 1/9 2015 har de i forvejen svært ved at give en servicetid indenfor 3 måneder, så med yderligere 1000 biler inden 31/12 bliver der sikkert rikligt at servicere i de kommende år...;-)
Sitat fra: hookmaker på torsdag 12. november 2015, klokken 11:11
Sitat fra: Toonster på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?
Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.
Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Med 1500 solgte biler i DK til ca. 1/9 2015 har de i forvejen svært ved at give en servicetid indenfor 3 måneder, så med yderligere 1000 biler inden 31/12 bliver der sikkert rikligt at servicere i de kommende år...;-)
+1
Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15
Har akkurat fått en telefon fra en danske som vil kjøpe bilen. Dette er jo litt mer komplisert vil jeg anta, noen som har gjort det samme og vet hva jeg burde passe på?
Ble det salg til Danmark?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Toonster på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?
Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.
Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Tja, de klarte det for Roadster. Og Model S selges vel i 100-gangen større antall.
Når det gjelder superladerne bygges de like mye for ferierende nordmenn og tyskere som danskene.
Har møtt en del dansker i jobbsammenheng og snakket litt elbil med en som sa at etter at subsidiene/bonusen fra myndighetene forsvant stoppet salget opp. På kjøpesentere er det rader med ladeplasser som alltid står tomme, og danskene vil ha de omgjort til vanlige p-plasser.
På ladeplasser langs veien vokser gresset gjennom asfalten, så myndighetene må nok frem med lommeboka igjen, evt kutte avgifter, så det blir en god del mer lukrativt å kjøpe elbil enn vanlige biler.
Ikke rart at ladestasjonene gror igjen i Danmark. Når jeg var i Danmark i påsken så kostet det 12kr/kwt hos Clever for adhoc lading.. Lite fristende å betale en tusenlapp for å lade opp X'en. Greit nok at strømmen er dyr i Danmark, men den koster ikke så mye..
Siden strømmen er så dyr i Danmark, så vil jeg tro det påvirker insitamentet til å kjøpe elektrisk. Når myndighetene heller ikke subsidierer elbiler på samme måte som i vårt land, er ikke forutsetningene tilstede for å kjøpe elbil - ennå. Men det kommer etterhvert som oljeprisene skyter i været og klimatrusselen blir overhengende.
Har akkurat vært igjennom salg til europa for min "gamle" Tesla. For de som har nytte av fremgangsmåten, så hadde jeg følgende sjekkliste etter avtale om salg:
1. Signer kontrakt i 3 deler, og la en av kontraktene ligge i bilen. (Transportør eller selger trenger den for å registrere og importere bilen i enkelte land.)
2. Avklar hvem som betaler bankenes gebyrer. (Bruk BIC og IBAN kode når du oppgir din konto. I tillegg må du få med bankens id-kode.)
3. Vent til penger ankommer konto før bil og nøkler avleveres.
4. Ta av skiltene som du som tidl. eier må levere til Statens Vegvesen.
5. Fjern bombrikke fra bilen og informer Fjellinjen AS. Gå også over bilen og se om du har glemt noe, f.eks. garasjeåpner.
6. Stopp din forsikring på overleveringsdatoen.
7. Sørg for at del 1 og 2 av vognkortet blir med bilen/ny eier. Det er nødvendig for at de skal få registrert bilen i sitt land.
Lykke til !
Tusen takk! Når man skal sette forlangende for bilen må man vite hva kjøperen/importøren blir belastet av avgifter i sitt land. Slik at man sette rett pris. Ellers blir man sittende med bilen.
Sent from my iPhone using Tapatalk