Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: HHF på tirsdag 09. mars 2010, klokken 10:55

Tittel: Problem med lading
Skrevet av: HHFtirsdag 09. mars 2010, klokken 10:55
Var så dum i helgen at jeg skrøt av Thinken som nå hadde vært feilfri i lang tid bortsett fra varmeapparatet. Det skulle jeg jo aldri gjort, for i dag ville ikke bilen lade ...    ::)

Det er helt dødt i ladekabelens "boks" når jeg kobler den til strøm, men lampa i bilen indikerer ihvertfall korrekt med stikkontaktsymbolet. Det er imidlertid ingen lamper som lyser på boksen. Har så fikla en del med den for å se om jeg kunne få dette til og når jeg trykker på "knappen" på ladeboksen og holder den litt i ulike vinkler (vet ikke helt hva det er som gjør utslaget) har den lyst litt og startet med å blinke og jeg ser også symbolet starter i bilen. Så slokker den igjen og etter et par forsøk røyk sikringen i strømuttaket. Da stoppet jeg mitt eksperiment.

Noen som har noe clue her? Kan jeg være så heldig at det bare er ladekabelen (hvor laderen nå er integrert i denne såvidt jeg skjønner) ?  I så fall ser jeg jo plutselig poenget med å la denne være "utenfor bilen" om dette kan bety at reparasjonen begrenser seg til å få byttet kabel ...
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: HHFtirsdag 09. mars 2010, klokken 15:01
Kan svare meg selv  :D

Det var ladekabelen som hadde brudd. Problemet er åpenbart ganske godt kjent og oppstår som konsekvens av stadig bøying av kabelen pga den store "ladeboksen" som henger på. Nitidig forsiktig bruk av kabelen med korrekt oppheng osv vil antakelig kunne minske problemet, men dette er på ingen måte noen genial løsning dessverre. Her må man nok tenke annerledes i generasjon II .... 
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: corvetteonsdag 10. mars 2010, klokken 15:09
Jeg har hatt samme problem, fikk byttet laderen uten problem ved henvendelse til Think.
De kjørte den til meg i Oslo, dum ladeboks, utmerket service!
Har nå skaffet forlengerledning slik at boksen ikke henger, men ligger uten belastning.

Mvh John
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: eloxonsdag 10. mars 2010, klokken 15:10
Jeg har også problemer med lading, men det er på et litt annet nivå! Problemet oppstår når jeg kjører bateriet til under 20% kapasitet igjen. Det som skjer når jeg setter bilen til ladding er at alt ser bra ut og den begynner å ladde. Etter 20 - 30 minutter slutter den å ladde! Dette oppdaget jeg første gangen nå i februar, da jeg kjørte fra Røyken til Gardemoen en onsdag for å ta fly til Stockholm og kom tilbake torsdag kveld og det ikke var mer en 15% igjenn på bateriet.  >:( >:( Jeg måtte ta flytoget til asker og tog videre til Røyken for så å hente bilen på fredag på Gardemoen. Gjett en gang på om jeg var fornøyd!

R&S sier de kjenner til problemet og at løsningen er å oppgradere softwaren til laddestyringe på bilen!

PS. Taket på bilen har også sprukket (har takluke) Dette er også kjent for R&S som kunne fortelle at min bil er nr 3 som det har skjedd med!

MEN, jeg er kjempefornøyd med bilen!  :) :) :)
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: HHFonsdag 10. mars 2010, klokken 18:47
Høres litt merkelig ut det ladeproblemet du har der. Skjønner frustrasjonen var stor når du fant den like tom på OSL ja. Ikke morsomt. Men om det er en softwareproblematikk, er det jo bare å få oppgradert jo før jo heller!

Tak som sprekker høres jo heller ikke ut som et godt opplegg, men dette må jo også gå an å få fikset på garanti nå som det er fart i produksjonen igjen. Noe sier meg imidlertid at en helt enkelt Think med minst mulig utstyr nok er det tryggeste valget   ;-)

Nå kunne eller verkstedmannen på R/S fortelle at det kom inn nye biler med servo også ... Det er det vel en del som har ventet på. De holdt visstnok også på å se på A/C som utstyr hvilket sikkert også mange vil ha. Igjen er jeg jo bare redd Think nå drar på seg en "utstyr som kommer snart"-liste som gjør at det blir fullt stopp i salg av nye biler som de faktisk kan produsere i dag. Lærer de aldri?
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: eloxonsdag 10. mars 2010, klokken 19:46
Taket tar de på garantien, men må vente litt på delen fra Think. De skal oppgradere software samtidig. Nå som jeg er klar over problemet lar dette seg enkelt løse, men man må vent i ca 20 minutter,  ved å ta ut ladderen og vente i ca 20 sekunder for så å sette den inn igjen!

Var innom R&S på torsdag da stod det nye Thinker som de hadde fått inn den siste uken. Jeg så på disse og det jeg la merke til er at kvaliteten virker beder. Tenker da på hvordan bilen er skrudd sammen. Det var samme avstander på skjøtene, mellom dører o.l  Så jeg tror det var lurt å flytte produksjonen til Finland!  ;)
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: HHFtorsdag 11. mars 2010, klokken 09:02
Kan jo for ordens skyld legge til saken her at jeg nå har fått ny ladekabel og de har gjort noen smarte små grep nå som jeg tror vil hjelpe på problemene ;

- selve stikkontakten er nå av "knekktypen" slik at man nå ikke bøyer kabelen når den er koblet på. Dette er så logisk at det er underlig man ikke hadde det slik i første versjon.
- i tillegg har man nå en lengre svart kabel som gjør det mulig i de fleste tilfeller å la boksen ligge på bakken eller i det minste har en bedre sjanse til å få hengt den opp. Også en enkel, men høyst brukbar løsning.

For mitt vedkommende vil disse to små grepene gjøre kabelen langt mindre utsatt for stress ved lading og forhåpentlig mer holdbar enn den forrige som nå har vart i akkurat et år.
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: IIItorsdag 11. mars 2010, klokken 11:19
Har de nye den laderen fra Eltek som skulle være bedre ?
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: cratorsdag 11. mars 2010, klokken 14:17
Jeg for min del skjønner nå fortsatt ikke hvorfor ikke laderen sitter i bilen i stedet for på ledninga.  :-\  Greit nok at det er "enklere" å skifte den ut, men burde det strengt tatt være nødvendig?
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: HHFtorsdag 11. mars 2010, klokken 14:21
CRA - det er noen regler (husker ikke i farta hva, men noe CE-aktig tror jeg) Think måtte føye seg etter for å få en viss godkjenning. De er heller ikke selv av den oppfatning at dette er optimalt, slik jeg forstår det.

Anders - jeg kjenner ikke til noe om noen ny lader. Den jeg fikk var lik den forrige, men med noen endringer som nevnt på ledningsdelen bare.
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: POSi411fredag 12. mars 2010, klokken 09:03
Sitat fra: cra på torsdag 11. mars 2010, klokken 14:17
Jeg for min del skjønner nå fortsatt ikke hvorfor ikke laderen sitter i bilen i stedet for på ledninga.  :-\  Greit nok at det er "enklere" å skifte den ut, men burde det strengt tatt være nødvendig?
Jeg har fått følgende info om lader og boksen på ladekabelen fra Think Engineering Department:

Boksen på ledningen er ikke laderen til batteriet i bilen men en sikkerhetsutrustning som stopper strømtilførselen til bilen om det blir en jordfeil på nettet, i ledningen eller i bilen.  Jordfeilbrytere kan ikke sitte i utstyret den skal beskytte, derfor henger den på ledningen.  I tillegg bestemmer boksen hvilken ladestrøm bilen skal få lov til å trekke fra den strømkursen man har koplet den til (enten 10 eller 16 Amp).  Vi kaller boksen en Portable Charging Station (PCS) fordi den må brukes der man ikke har en dedikert ladestasjon laget etter EU-standard.  I praksis vil det si alle steder der det bare er vanlige stikkontakter tilgjengelig.  Moderne ladestasjoner har all funksjonalitet som ligger i PCS-boksen inkludert, og gjør PCS'n derfor helt overflødig.  Man trenger da bare en enkel ledning mellom dedikert ladestasjon og bilen. Ledningen kan enten være løs eller henge fast på ladestasjonen. Disse ladestasjoner finnes på markedet, men veldig få har villet installere dem fordi det er for mange gamle el-biler i omløp som ikke følger EU-standarden, og som på den måten ikke ville fått noe strøm.

Å lade et så stort batteri som det er i en el-bil krever aktiv kommunikasjon med batterisystemet og kjøling.  Av sikkerhets og kompatibilitetsgrunner mot batteritypen ligger laderen dypt begravet i bilens interne system - og slik vil det nok være.  Vi jobber med off-board lading for Fast Charge (et tilleggssystem til vanlig 16A 1 fase) men også her må utvendig lader kontinuerlig snakke med batterisystemet.  Dette er et helt annet konsept hvor ladestasjonen er en fast installasjon og ikke regnet som flyttbar.

De første bilene som har ombord-lader fra Eltek i Drammen, er allerede bygget, men ikke i salg før senere i vår.  Fram til da skal systemet testes og valideres ytterligere.  Det er ventet at effektiviteten på ladesystemet som inkluderer Eltek-ladere øker med flere %. Hva dette nøyaktig vil si i praksis kan vi dessverre ikke røpe helt ennå.

Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: crafredag 12. mars 2010, klokken 10:21
Da var i alle fall det grundig oppklart. :)

Jeg synes fortsatt det er noe klønete med den svære kladeisen på kabelen, ref ødelagt kabel pga at den blir hengende i ledningen, og fare for kostbar vandalisering... (Har ikke hørt om slik vandalisering enda, og håper det fortsetter slik.)
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: HHFlørdag 13. mars 2010, klokken 23:29
Kan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 14. mars 2010, klokken 11:55
SitatKan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.

Jeg kaller det "fraværende"!

AM
Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: El rayosøndag 14. mars 2010, klokken 20:43
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 14. mars 2010, klokken 11:55
SitatKan man da konkludere med at jordfeilbryter sitter "uheldig plassert" på gamle Think og øvrige elbil-typer ? Har jo ikke sett denne klumpen på noen andre ledninger jeg har vært borti.

Jeg kaller det "fraværende"!

AM
Enig, Th!nk Classic har ingen jordfeilbryter. Krav om jordfeilbryter i Norge har kommet etter at bilene ble laget.

Gamle elbiler bør kun kobles til en stikkontakt som er sikret med 30 milliampère (eller mindre) jordfeilbryter.

Eksempel på flyttbar jorfeilbryter: (http://www.biltema.no/ProductImages/35/large/35-080_l.jpg)

Tittel: Sv: Problem med lading
Skrevet av: olletramtorsdag 06. oktober 2011, klokken 11:44
Jeg har også hatt problemer med lading.

Dette skje som oftest når bilen har gått under 20%; .
Symptom flere ganger er at bilen var sett på lading på kvelden.
Om morningen, før jeg starter bilen stå batteriindikator på 80%.
Så snart jeg slått på med nøkkelen, gå indikator veldig sagt ned til til 0 og "tom" varsellys er på.

Dette har skjedd nå flere ganger.

Detter gjelder ennny 2010 Think City.
..Viser seg at det er viktig å ha et detaliert logg på alt som skje !
Leverandøren er treg å forstå at det kreves litt mer en noen dagers prøvekjøring for å feilsøker dette type ting.
I alle fall, lurer på om noen andre ha et lignende situasjonen.
iflg leverandøren, så viser loggen på bilen et ladingsfeil, samme natt som feilen sjkedde, noe som de mener kommer med > 10% fall i 240V AC nett spenning.

Men strøm leverandøren har ingen slik feil logget på denne dagen.

mvh