Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: aareb på onsdag 07. oktober 2015, klokken 13:52
Har brukt bilen til bykjøring noen dager nå, og har eksperimentert med å kjøre både veldig økonomisk og ganske aggresivt. Overrasket over hvor lite forskjellen utgjør. Det ligger nesten alltid mellom 15,0 og 15,5 kwh/100 km. Med andre ord: Akkurat nå føles det ikke som om det er noe særlig stort poeng i å trå forsiktig på pedalen / sette i B inn i kryss etc. Noen inputs her?
Tror du må nullstille foran hver tur. Da vil du se en større forskjell på kw/100 km.
Takk. Det gjorde susen :) Hvor ligger folket her i snitt kWh/100 km?
Gjennomsnitt på ca 12 måneder og 12 000 km er ca 15,5 kWt/100km.
6 uker - 2500 km - snitt 14,5 kWt/100 km
Ved økonomisk kjøring med motorvei (maks 80) har jeg rundt 12kwh/100km, når jeg ikke bryr meg nevneverdig om hastighet og sparsommelighet treffer jeg 13,5-14,5kwh/100km. hatt bilen i snart 1 år/19'000km
34.000 km fordelt på 4 biler i Arizona (varmere klima enn her på berget), viser 16,45kWh/100km i gjennomsnitt (se link).
http://avt.inl.gov/pdf/fsev/ar2015KiaSoulBEV.pdf (http://avt.inl.gov/pdf/fsev/ar2015KiaSoulBEV.pdf)
Har bilen hatt i 3 uker nå og kjørt ca 2000km. I begynnelsen var utetemp mellom 12 og 15 grader (trengte ikke varmeapparat da). Da var snittforbruk nede i mellom 11 og 12 kw. Nå mellom -2 og +4 med vinterdekk og varmeapparat på ligger jeg rundt 15 kw.
Nime01. Jeg erfarer akkurat det samme.
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 22:59
Helt i tråd med egen erfaring. Men det er visst helt umulig iflg enkelte forumdeltakere :D
Riktig, men de fleste som "klager" over høyt forbruk er også de som har hatt bilen i et par dager, og ikke enda lært seg forskjellen på D og B. De velger å ligge i 120km/t i 100 sonen og forstår seg ikke på fysikken bak. Med en gang jeg forstod litt mer av fysikken i biler, så skjønte jeg at det kanskje er bedre å rulle enn å regenerere, blant annet. Og nå har jeg tross alt hatt bilen i et år snart, så hadde jo tatt seg ut hvis jeg fortsatt ikke klarte å komme under 15kwh/100km!
Jeg har kjørt 2016 mod. min i en mnd nå, både på motorvei og i by, med Eco av og på og AC av og på og har greid å variere energiforbruket fra 16.4 til 16.8 kWh/100 km. Jeg vet forskjellen på D og B og har doktorgrad i fysikk, så det må være andre grunner (f.ex. feil i software?) som gjør at energiforbruket er uavhengig av kjørestil. Har andre opplevd det samme?
Høres merkelig ut. Du er sikker på at forbruksmåleren resettes før hver tur ? Det høret ut som forbruket ditt er akkumulert over 1 mnd, og da skal det jo mye til å få gjennomsnittet til å endre seg i løpet av en tur. Jeg peier å holde piltasten ned i et par sekunder i starten av turen for å resette manuelt.
Men jeg har noen andre merkelig forbruksmålinger i historisk logg. Noen målinger har dato 1.1.1970, så noe feil i programvaren må det være.
Har akkurat samme erfaring. Fikk min 16 mod for 3 uker siden og har så langt ikke klart å fått forbruket under 18,4 kWh. I dag med 0/-1 g og litt snø var forbruket på 19kWh på rolig kjøring! Merker så å si ingen forskjell på forbruket om man kjører rolig eller aggresivt. Har vært i kontakt med selger, han skulle sjekke om det var kommet ny SW, venter enda på svar...
Sitat fra: Kiatromsø på lørdag 21. november 2015, klokken 22:36
.... Har vært i kontakt med selger, han skulle sjekke om det var kommet ny SW, venter enda på svar...
Fint om du legger ut svaret du får!
PS:Når jeg nullstiller forbruksmålingen, viser den ofte 25 - 30 kWh i noen minutter på rolig kjøring. Historieloggen viser som alltid mellom 16.4 og 16.8.
De som iKke merker særlig forskjell på aggressiv kjøring, og pen rolig kjøring, har nok ikke nullstilt. Selv lå jeg på mellom 11 og 12kw/100 km på sommeren. Nå ca 16-17 kw.
Sitat fra: rolfh på fredag 20. november 2015, klokken 08:56
Jeg har kjørt 2016 mod. min i en mnd nå, både på motorvei og i by, med Eco av og på og AC av og på og har greid å variere energiforbruket fra 16.4 til 16.8 kWh/100 km. Jeg vet forskjellen på D og B og har doktorgrad i fysikk, så det må være andre grunner (f.ex. feil i software?) som gjør at energiforbruket er uavhengig av kjørestil. Har andre opplevd det samme?
Og lufttrykket i dekkene er?
Og lufttrykket i dekkene er?
[/quote]
240 kPa. Fylt av forhandler og sjekket på bensinstasjon med ukalibrert trykkmåler.
Jeg har etterhvert kommet til at KIA selv antagelig ikke vet hva de måler og viser. I håndboka for Car Multimedia System (side 2-5) står det at 'eco levels of ECO driving mode increase by economic (...) driving. Bildet fra History skjermen viser stjerne for høyeste ECO level på turen med høyest forbruk. Det hadde kanskje vært greiest å angi effektforbruk i displayet i dashbordet og så la CMS regne ut forbruk pr km? Effekten må jo alltid integreres opp over en tidsperiode for å gi energiforbruk. Er det noen som vet hvilken integrasjonstid de bruker?
Av og til så viser det 0kwh/100km. Har noen andre opplevd dette?
Ellers ligger forbruket på 14.1kwh/100km.
Tror jeg skulle lånt bort bilen min til noen superbrukere her på forumet og fått testa forbruket. Synes det er urovekkende høyt til tider... Har ikke tatt meg tid til en skikkelig test ennå men tester litt på vei til der jeg skal.
Ser noen skriver at man må slå av ECO og bruke D fremfor B, og trille med sporadisk regenerering i nedoverbakker. Har dere mulighet til å samle alle tips i en tråd?
Gjerne med en estimert besparelse selv om det ikke alltid lar seg beregne...
Om du bur i Bergen(sområdet) kan vi godt treffast og samanlikne forbruk (køyre eit teststrekk med eigne bilar, så bytte bilar på returen).
ECO, D og B flyttar berre nullpunktet på gasspedalen. Du får ikkje meir effektiv trilling med ECO av og D framfor B, du må berre halde gasspedalen lengre inne for å få same trillinga.
ECO strupar òg effekten av varmeapparatet til ein viss grad, så den kan vere gunstig på forbruket. Å slå av ECO vil iallefall aldri i seg sjølv gje betre forbruk, det er det eventuelt sjåføren sin personlege køyrestil som gjer, ved at den passar betre overeins med å flytte nullpunktet på pedalen høgare opp.
Jeg ønsker ikke "kuppe" denne tråden, men tenkte jeg kunne informere litt. I siste versjon av OVMS, har jeg lagt til en mulighet til å hente ut litt mer info om hvor mye energi som er benyttet og hvor mye som er regenerert på siste tur.
SMS-en ser slik ut:
TRIP
55.0km
15.63kWh/100km
6.39km/kWh
Dis 8.6kWh
Rec 1.7kWh
Sum 10.3kWh
ODO
22718.5km
21.70kWh/100km
4.61km/kWh
Dis 4929.6kWh
Dis = Discharged. Energi hentet fra batteriet
Rec = Recuparated. Energi som er regenerert.
Med dette kan man enkelt lage litt statistikk og kanskje konkludere med hva som er best av D eller B, ECO eller ikke :-)
Merk at tallene under ODO inneholder ALL energi som er forbrukt. Det er ikke tatt ikke hensyn til den regenerte energien. Dvs. at dette er forbrukstallene om man ikke hadde hatt regenerering men likevel benyttet motorbrems :-D
Mitt foreløpige beste resultat (nullstilt før start) er 12.1 kWh/100km. Dette fikk jeg i natt på vei hjem fra Værnes. 31.5 km, temp 1 grad, mesteparten av turen i 90+ og AC og setevarme på fullt kjør. Mao: Jeg tror ikke på tallene...