Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: ABjørnA på tir 29. sep 2015, kl. 14:26
Hei
Skal hente en ny leaf og kjøre den over fjellet. DVS Drammen - Bergen. Bil vil være lastet med 4 stk vinterdekk samt matpakke og godt humør. Regner med å hurtiglade underveis.
Det blir en fast stopp på Geilo med overnatting.
Men hvor langt kommer jeg/bør jeg kjøre før ladebehovet melder seg? Er 100-120 km innenfor?
Fra Geilo er det 155 km til Voss. Det er en del klatring først men så mye nedover til Eidfjord før ny stigning før Voss. Er dette mulig å få til i ett strekk?
4 hjul og matpakke er ikke last, veier like mye som en passasjer omtrent.
Finnes ingen fasit, vi kjører forskjellig.. Som første tur bør du beregne gode marginer og starte med 100%.. 10 mil på flat vei burde være grei skuring, men tror ikke jeg ville begitt meg ut på mye lenger strekk uten i det minste ha mulighet for lading...
Jeg vil anbefale deg å registrere deg som kunde hos Fortum og Grønn kontakt, dette er gratis og du får best priser. Du kan registrere elbilforeningens brikke eller få egen brikke fra operatørene. Grønn Kontakt har også app der du kan starte og stoppe lading til samme pris som brikke. I tillegg bør du laste ned appen Bilkraft som BKK i Bergen bruker.
Når det gjelder strekningen du nevner så kjenner jeg den ikke, men jeg ville ikke satset på så lange strekk når man ikke er vant til bilen. Isåfall ville jeg planlagt ladestopp på Eidfjord, og så hoppe over i tilfelle du ser at du har nok til neste hurtiglader. Stille "varmt" vær kan gi stor forskjell i rekkevidde i forhold til vind, kulde og regn. GK og Fortum er også billigere å lade på enn BKK.
Takk.
Det følger med 10.000 ladekroner på fortum med bilen. Så jeg skal på å satse på å treffe disse. Regner ellers ikke med å ha behov for hurtiglading i hverdagen så jeg må prøve å få solgt brikken videre etter hjemkost.
Men 100-120km burte gå greit?
Med 3 i bilen og motorveikjøring (uten mye bakker) i 80-100km/h får jeg rundt 100-110km i varmt fint vær. Du vil å noe lengre rekkevidde ved lavere fart og mindre last. Men 155km går nok ikke.
Sitat fra: rogersen på tir 29. sep 2015, kl. 15:51
Med 3 i bilen og motorveikjøring (uten mye bakker) i 80-100km/h får jeg rundt 100-110km i varmt fint vær. Du vil å noe lengre rekkevidde ved lavere fart og mindre last. Men 155km går nok ikke.
Nei, prøver meg ikke på det. Men jeg vil tro at det er en del regenering fra vidda til Eidfjord. Det er vel en 800m fall. Det bør vel presse rekkevidda litt lenger. Uansett; prøver meg ikke på dette på førstedagen.
Jeg kjørte selv 98 km i går og kom fram med low battery warning og 19% igjen i følge LeafSpy. Min bil er eldre og har en NEDC rekkevidde på 175 km mot dine 199? men samtidig hadde jeg 5 grader utetemp og du får det antakeligvis kaldere. Jeg kjørte mesteparten av veien i 90 km/t på speedometer og bak en lastebil. Jeg hadde varme i setet og rattet og noe varme i kupeen, men ikke 20 grader akkurat, mere "ha på jakke temp".
Jeg har heller ikke stort behov for hurtiglading i hverdagen, jeg har nå hatt Leaf i litt over 3 år og hurtigladet 15 ganger. Men 10 av disse er gjort det siste halvåret pga at det nå har dukket opp såpass tett med hurtigladere på Sørlandet at jeg ikke trenger å planlegge så mye. Siden det ikke koster noe å være kunde hos de nevnte operatørene vil jeg anbefale å registrere deg hos disse slik at du har en ekstra sikkerhet når du kjører. Selv har jeg GK og Fortum brikkene liggende i bilen til en hver tid.
Ellers ønsker jeg deg god tur og håper det blir en fin opplevelse. Det er bra du sjekker litt på forhånd, altfor mange setter seg først inn i dette når de står med tomt batteri ved en hurtiglader.
Kjørte nettopp strekningen Dyranut- Voss i min 2011mod. Brukte 0 watt Dyranut - Eidfjord, og 8100w Eidfjord - Voss. Våte veier.
Lek litt med denne så finner du ut av det ganske bra. http://www.jurassictest.ch/GR/
Jeg ladet på den siste Grønnkontakt ladern på Geilo og ladet igjen på Eidfjord. Jeg hadde faktisk 50 % igjen i Eidfjord. Men jeg hadde 4 grader og sol over nå i helgen. Var heldig med været.
Med 100% frå Geilo bør du klare Voss.
Merk at ladarane på Voss er BKK. Får ikkje brukt ladekvoten frå Fortum der. Eidfjord er Grønn Kontakt. Einaste du får brukt Fortum på, er mellom Oslo og Flå. Her er det vel Fortum på ein del av Kiwiane oppover.
Har hørt at splitter nye dekk har større rullemotstand enn dekk som har blitt "kjørt inn". Dvs at man taper noen kilometer på at bilen er ny. Så det er enda en grunn til at man ikke kan sammenligne rekkevidden direkte med andre som har tatt turen.
Du må nokk basere ladingen din på andre hurtigladere en Fortum som følger bilen. se ladekart Fortum:
http://www.fortum.no/finn-ladestolper-ladekart/
Grønn kontakt og BKK er vel de operatørene som kan gi deg lading i det store hullet mellom drammen og Bergen. Grønn kontakt tar 3 kr minuttet for SMS kunder, så det er ikke uvesentlig om hvorvidt du har abonnemang eller ikke.
http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge
Takk for mange svar. Turen går på mandag. Satser nok på korte intervaller. Skal gi en tilbakemelding om hvordan det gikk.
Geilo-Voss i ett strekk er fristende, men spørs om ikke det blir for vågalt.
Har du ca 8500watt igjen når du er i eidfjord, da går voss greit!
Jeg brukte 8100watt på den strekningen...