Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: ABjørnA på fre 25. sep 2015, kl. 20:53

Tittel: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAfre 25. sep 2015, kl. 20:53
Hei.

Ny på forumet og beklager hvis posten er feilplassert. Jeg går og overveier sterkt å kjøpe elbil. Det blir da sannsynligvis en Leaf med 3,3kw port/lader. Bilen kommer mest til å bli brukt til og fra jobb som ikke er lange avstanden. Jeg regner med å lade opp ila natten.

Jeg blir imidlertid helt forvirret av å prøve å finne ut hva jeg trenger for å lade denne hjemme.  :-\
Jeg har i carporten  2 vanlige stikk. Disse er koplet på 10A kurs. Denne deles imidlertid med boden med frys etc og som jeg har forstått er denne derfor uaktuel som ladepunkt.

I sikringsskapet er det en 16A sikring/kurs som står oppført som ledig.
Kan jeg få elektrikker til å trekke ledinger fra denne ut til boden via rør som ligger der til eksisterende stikk? Og hvilket stikk bør jeg i så fall ha?
Eller bør jeg installere hjemmelader?

Et vesentlig moment er å prøve å holde kostnadene nede. Bilen blir blandt annet kjøpt for å spare utgifter ifm innføring av rushtidsavgift her i Bergen.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Tomrolunfre 25. sep 2015, kl. 21:41
Jeg har denne fra elbilhjelpen: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

Den kan du bruke på 16 ampere kursen og gir sikker hjemmelading.Leveres med blått rundstikk.
Går du for den med 10 meter gir det mer fleksibilitet mtp parkering :)

Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: nr1raynerfre 25. sep 2015, kl. 21:44
10A kurs med annet tilkoblet er utelukket ja.
Virker som du planlegger å kjøre svært lite, finnes kabler som lader ned i 6A, så da kan det vel fungere..
Men det er kanskje like billig, og mye mer praktisk å trekke opp egen kurs, som du uansett burde ha.
Har dere flere biler i husholdningen, så legg merke til at elbilen kjøpes som nr2 bil, men blir nr1 bil..!

Regner med Leaf fortsatt selges med schuko (vanlig støpsel) og 10A lader. Du bør jo "etter boka" ha enten wallbox eller hva det heter, eller CEE-stikk (blå stikk). Dette svaret får du nok også fra elektriker hvis du spør om kontakt til lading av elbil.
Men dedikert 16A-kurs og 10A kabel går da fint. Sørg bare for å henge opp "kladden" på kabelen. Den er temmelig tung, og gir belastning på stikkontakt/støpsel.

Lykke til :)
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAfre 25. sep 2015, kl. 21:51
Sitat fra: nr1rayner på fre 25. sep 2015, kl. 21:44

Regner med Leaf fortsatt selges med schuko (vanlig støpsel) og 10A lader. Du bør jo "etter boka" ha enten wallbox eller hva det heter, eller CEE-stikk (blå stikk). Dette svaret får du nok også fra elektriker hvis du spør om kontakt til lading av elbil.
Men dedikert 16A-kurs og 10A kabel går da fint. Sørg bare for å henge opp "kladden" på kabelen. Den er temmelig tung, og gir belastning på stikkontakt/støpsel.

Lykke til :)

Men hvordan bruker jeg ladekladden som følger med sammen med blått CEE-stikk. Må vil da ha en overgang til schuko. Vil ikke denne bygge mye ut og bli ustabil? Må man legge opp spesiel jording for dette?
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: nr1raynerfre 25. sep 2015, kl. 22:10
Har du først CEE-stikk er det naturlig å skaffe annen kabel med 16A lading, som har CEE.
Skal du bruke original kabel på CEE kjøper du enkelt en overgang. Bl.a. Biltema har dette, drøye 1 meter mellom CEE og schuko på den kabelen.
Det er visst ansett at CEE er tryggere enn schuko. Men når man bruker en slik overgang er man jo på schuko uansett, så jeg kan ikke skjønne at det er tryggere enn vanlig stikk.

Regner med det er litt forvirrende, men håper du forstår etterhvert  8)
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAfre 25. sep 2015, kl. 22:17
Sitat fra: nr1rayner på fre 25. sep 2015, kl. 22:10
Har du først CEE-stikk er det naturlig å skaffe annen kabel med 16A lading, som har CEE.
Skal du bruke original kabel på CEE kjøper du enkelt en overgang. Bl.a. Biltema har dette, drøye 1 meter mellom CEE og schuko på den kabelen.
Det er visst ansett at CEE er tryggere enn schuko. Men når man bruker en slik overgang er man jo på schuko uansett, så jeg kan ikke skjønne at det er tryggere enn vanlig stikk.

Regner med det er litt forvirrende, men håper du forstår etterhvert  8)

Ja det var omtrent som jeg tenkte også. Men skal jeg legge opp 16A kurs og kjøpe ny ladekabel kommer vel det ikke langt unna å installere hjemmelader.

Fant forresten følgene fra brosjyren til Nissan ang lading:

Normallading med hjemmelader
Den tryggeste og enkleste metoden for normallading er med en hjemmelader koblet direkte til et 220–240 V strømnett. Hjemmeladeren installeres av en Nissan- godkjent leverandør. Disse ladestasjonene er enkle i bruk og gir optimal vekselstrømlading til din Nissan elbil. En annen fordel er at det er mulig å fullade batteriet samtidig som du varmer opp kupeen, forutsatt at bilen er utstyrt med kommunikasjonssystemet Carwings.
Da kan du bruke Smart-telefonen til å kommunisere med bilen!


Vil det si at man ikke kan forvarme med Carwing når man lader med bare Ladekladden??

Takk for svar så langt forresten.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfre 25. sep 2015, kl. 22:36
Sitat fra: ABjørnA på fre 25. sep 2015, kl. 22:17
Vil det si at man ikke kan forvarme med Carwing når man lader med bare Ladekladden??

Carwings fungerer like godt eller dårlig uavhengig av lademodus.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAfre 25. sep 2015, kl. 22:45
Hvordan er det å putte ladekladden som følger med i en 10A schuko kontakt som er dedikert til dette. Er det uheldig fordi kladden vil trekke maks kapasitet ut av kursen?
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfre 25. sep 2015, kl. 23:04
Sitat fra: ABjørnA på fre 25. sep 2015, kl. 22:45
Hvordan er det å putte ladekladden som følger med i en 10A schuko kontakt som er dedikert til dette. Er det uheldig fordi kladden vil trekke maks kapasitet ut av kursen?

Det er tilrådelig å ikke trekke mer enn 8 A fra en 10 A kurs. Dette skyldes i hovedsak at automatsikringene kan løse ut hvis de får for høy belastning over tid, men også at schuko kan være risikabel med for høyt strømpådrag.

De fleste automatsikringer som er montert med litt luft rundt seg tåler 10 A kontinuerlig uten å løse ut. Siden den fabrikkleverte Leaf-kladden har temperatursensor så er jeg ikke spesielt bekymret for å bruke den på shuko. Den trekker ca. 9,5 A.

Uansett er det viktig at ladekladden ikke henger i ledningen - bruk krok eller kurv for oppheng. Man bør også sikre seg at kontakten i veggen er av god kvalitet og fri for støv eller korrosjon. Gjerne bytte den forebyggende etter noe tid. Det hører også med å sjekke jevnlig at pluggen ikke blir varm.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfre 25. sep 2015, kl. 23:07
En liten tilleggsinfo om forvarming: Hvis du forvarmer på 10 A så vil batteriet tappes litt pga. at strømtilkoblingen ikke gir tilstrekkelig effekt alene. Man mister om lag 2-10 % lading på dette.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAfre 25. sep 2015, kl. 23:28
Takk for mange gode svar. At batteriet tabbes under forvarming var jo interessant.
Hadde det vært et alternativ å legge ut en 16A kurs med et slikt kombistikk på enden.


Og så kople kladden i denne?
Da kan man jo senere koble til en hjemmelader hvis behovet melder seg?
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglør 26. sep 2015, kl. 08:06
Sitat fra: ABjørnA på fre 25. sep 2015, kl. 23:28
Hadde det vært et alternativ å legge ut en 16A kurs med et slikt kombistikk på enden.

Dersom du har mulighet for å legge ut 16 A kurs så ville jeg absolutt gjort det. Det kan være smart å kjøpe en ny 16 A CEE ladekladd (kr 4500+) som du bruker hjemme og legge den fabrikkleverte kladden i bilen som ekstralader. Man bør alltid ha med ladekladd på tur.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: nr1raynerlør 26. sep 2015, kl. 15:29
Kombistikken høres fornuftig ut, både billig og trygg løsning. Da har du mulighet for framtiden, men kan bruke den originale uten å måtte kjøpe ny kabel. 16A lader ca 16-17% pr time, mens den originale lader ca 10% pr time.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: muggostsøn 27. sep 2015, kl. 23:04
Ikke for å legge en demper på moroa her, men det er krav til montere type B jordfeilvern der hvor du skal lade elbil. Jeg tipper du vil få problemer med forsikringsselskapet ditt dersom det skulle skje noe og det kommer frem at du ikke har dette jordfeilvernet.

Du kan selvfølgelig skaffe deg en fast montert ladestasjon med type B jordfeilvern integrert, men de koster noe ekstra.

Uansett løsning, sørg for alt er i forskriftsmessig stand, så slipper du forsikringsproblemer hvis uhellet først skulle være ute...
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: nr1raynerman 28. sep 2015, kl. 10:18
Sitat fra: muggost på søn 27. sep 2015, kl. 23:04
Ikke for å legge en demper på moroa her, men det er krav til montere type B jordfeilvern der hvor du skal lade elbil. Jeg tipper du vil få problemer med forsikringsselskapet ditt dersom det skulle skje noe og det kommer frem at du ikke har dette jordfeilvernet.

Du kan selvfølgelig skaffe deg en fast montert ladestasjon med type B jordfeilvern integrert, men de koster noe ekstra.

Uansett løsning, sørg for alt er i forskriftsmessig stand, så slipper du forsikringsproblemer hvis uhellet først skulle være ute...
Søkte litt opp om type B, men ble ikke helt klok.. Det er jordfeilbryter som kan stå i sikringsskapet på gjeldende kurs vel?
Hva skiller type A og B?
Regner med det er tydelig på sikringen hvilken type det er..
Betyr B16 at dette er type B med 16A?

Legger ved bilde av sikring til vår utestikk. Ikke strengt tatt dedikert til elbillading, men elektriker ble informert om at det skulle være mulig å lade der, med 10A..
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: kodalseman 28. sep 2015, kl. 10:28
Strengt tatt er det vel ikke store behovet for menigmann å kunne dette.
Her må elektrikeren inn i bildet uansett for kobling i sikringsskapet.

For ordens skyld har type B sikringer innebygd 30 mA jordfeilbryter på alle ledere.
De ordinære automatsikringene har kun manuell bryter/utslag ved overbelastning.

Det beste er å få tilbud fra et par-tre elektrikere og sette i gang.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Homecastman 28. sep 2015, kl. 10:30
Dette er en A type jordfeilbryter med B karakteristikk utløserstrøm for 16 Ampere

Så dessverre du har ikke B type jordfeilbryter.

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).

BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: kodalseman 28. sep 2015, kl. 11:18
Sitat fra: Homecast på man 28. sep 2015, kl. 10:30
BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
Takk for avklaringen :) Bra det er noen her som har detaljene klare.
Nå nevnte jeg vel ikke noe om Jordfeilbryter type A, kun vanlig automatsikring, men det betyr uansett fortsatt at dette skal håndteres av fagfolk :)
Når det er sagt DC feilstrømmer, betyr det at vernet primært er ment som vern fra det som utilsiktet kan komme i retur fra elbilen?
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Homecastman 28. sep 2015, kl. 13:17
Sitat fra: kodalse på man 28. sep 2015, kl. 11:18
Sitat fra: Homecast på man 28. sep 2015, kl. 10:30
BTW så stemmer ikke info fra kodalse ang funksjon på jordfeilbryter, B type jordfeilbryter reagerer på DC feilstrømmer, det gjør ikke A type og det er hovedforskjellen. kombiautomat som du har detekterer både jordfeilstrøm, overstrøm og kortsluttninger
Takk for avklaringen :) Bra det er noen her som har detaljene klare.
Nå nevnte jeg vel ikke noe om Jordfeilbryter type A, kun vanlig automatsikring, men det betyr uansett fortsatt at dette skal håndteres av fagfolk :)
Når det er sagt DC feilstrømmer, betyr det at vernet primært er ment som vern fra det som utilsiktet kan komme i retur fra elbilen?

Den tar DC feilstrømmer i tillegg til AC, og ja er vel det man er redd for, hvor sansynlig det er for at det skjer er diskutert tidvis heftig rundt omkring men reglene er nå ihvertfall sånn pr idag =)
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAman 28. sep 2015, kl. 23:10
Sitat fra: Homecast på man 28. sep 2015, kl. 10:30

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).


Hvorfor ikke kombistikk?
Slik jeg tenke får jeg satt opp en 16A kurs med jordfeilvern B og kombistikk. Da har jeg mulighet til å bruke denne kursen også til andre ting når jeg ikke lader bilen. Og kan koble på en hjemmelader hvis behovet viser seg etterhvert.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: leaf-newbetir 29. sep 2015, kl. 01:46
har hatt en 2013 nissan leaf i temelig nøyaktig 2 år.
lader for det meste hjemme med original ladekabelen som fulgte med bilen i vanlig stikk på dedikert 16A kurs.
med den kabelen så trekkes det godt under 10A så den kan fint brukes på en 10A kurs.
de fleste som lader elbil lader på 10A kurser det være seg offentlig eller privat ladeplass.
har du et eksisterende anlegg så kan det benyttes. skal du legge opp nytt ladepunkt er det krav om at det skal være et B værn pga vanlige værn ikke nødvendig vis utløses om du i verste tenkelig fall skulle få en feil på bilen som lager en DC returstrøm som i verste fall kan krype tilbake i strømnettet uten å utløse en tradisjonell jordfeil bryter.
det er ikke kommet noe krav om at de som har eksisterende anlegg  må bytte til B værn. det eksisterer heller ikke forbud mot lading på eldre anlegg.

om du greier deg med sakte lading (0 -100% på ca 14 timer) kan du fint greie deg med org kabel og en 10A stikk. har du behov for å lade raskere burde du enten instalere en hjemme lader eller det som er mere praktisk kjøp en ekstra regulerbar lade kabel slik at du reduserer tiden til ca 8 timer plus kan lade på 6A om du kobler til et sted der du ikke har min en dedikert 10A kurs.

jeg har montert fast den originale ladekabelen hjemme og har en (http://leafinsurance.com/l2-evse-in-j1772-handle-um-evse/) og er veldig fornøyd med de mulighetene den gir.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirre
Skrevet av: jkirkebotir 29. sep 2015, kl. 05:13
Sitat fra: ABjørnA på man 28. sep 2015, kl. 23:10
Sitat fra: Homecast på man 28. sep 2015, kl. 10:30

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).


Hvorfor ikke kombistikk?
Slik jeg tenke får jeg satt opp en 16A kurs med jordfeilvern B og kombistikk. Da har jeg mulighet til å bruke denne kursen også til andre ting når jeg ikke lader bilen. Og kan koble på en hjemmelader hvis behovet viser seg etterhvert.

Fordi det er krav om sikring med maks 10A på nye ladekurser med schuko-stikk. Dessuten er det krav om maks ett uttak på kursen. Så løsningen er evt CEE-støpsel og portabel overgang til schuko de gangene du trenger det.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAtir 29. sep 2015, kl. 07:04
Men er ikke 10A kravet til schukostikk gjeldende når det stikket er til å elbil fordi denne trekker strøm over tid?
Det finnes jo godt med vanlige kurser som er 16A ellers.
Schukostikket i et kombistikk vil jo kunne brukes til andre ting når man ikke lader elbil.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: jkirkebotir 29. sep 2015, kl. 08:04
Sitat fra: ABjørnA på tir 29. sep 2015, kl. 07:04
Men er ikke 10A kravet til schukostikk gjeldende når det stikket er til å elbil fordi denne trekker strøm over tid?
Det finnes jo godt med vanlige kurser som er 16A ellers.
Schukostikket i et kombistikk vil jo kunne brukes til andre ting når man ikke lader elbil.

Så lenge kursen er beregnet for lading er kravet om maks 10A på kurs med schuko-kontakt samt maks 1 stikk absolutt. Med kombi-stikk har du to uttak hvorav ett er schuko. Altså ikke godkjent, samme hvor fornuftig man synes løsningen er...
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Powerfluxtir 29. sep 2015, kl. 10:15
Må jo være bedre å strekke opp en 16A kurs da som IKKE skal være dedikert til lading men kunne brukes til alt mulig! At den i praksis blir en dedikert ladekurs er en helt annen historie!!
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Trond.Stromtir 29. sep 2015, kl. 10:19
Jeg har en 16A kurs i garasjen som brukes til ymse, inkludert Tesla og Leaf ved behov. Primærlading skjer på jobb
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Ole Irgenstir 03. nov 2015, kl. 11:52
Sitat fra: ABjørnA på fre 25. sep 2015, kl. 20:53

Jeg blir imidlertid helt forvirret av å prøve å finne ut hva jeg trenger for å lade denne hjemme.  :-\
Jeg har i carporten  2 vanlige stikk. Disse er koplet på 10A kurs. Denne deles imidlertid med boden med frys etc og som jeg har forstått er denne derfor uaktuel som ladepunkt.

I sikringsskapet er det en 16A sikring/kurs som står oppført som ledig.
Kan jeg få elektrikker til å trekke ledinger fra denne ut til boden via rør som ligger der til eksisterende stikk? Og hvilket stikk bør jeg i så fall ha?
Eller bør jeg installere hjemmelader?


Jeg har vært gjennom nøyaktig samme prosess som deg. I dag installerer elektrikeren en 16A kurs med CEE (rund) kontakt i garasjen min. Dette gir meg fleksibilitet dersom jeg skulle ønske å sette opp en hjemmelader eller bruke en ladekabel på 16A.

Det er IKKE anledning til å sette opp en Schuko-kontakt som skal brukes til lading av elbil med større sikring enn 10A. Dette følger av nye installasjonsregler, se http://nelfo.no/Elsikkerhet/Elbil--lading/ .

Årsaken er at kontinuerlig belastning på 16A på en Schuko-kontakt kan gi varmgang og i verste fall brann.

Vi betaler mellom 250.000 og 300.000 for en elbil, og det må være greit å bruke noen tusenlapper på god hjemmlading også. Jeg betaler 10' for en kontakt i garasjen, og så kommer en 16A ladekabel eller hjemmelader i tillegg. Helt greit.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Mazzbotons 04. nov 2015, kl. 18:52
Sitat fra: ABjørnA på ons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Kan jeg spørre deg hva du betalte for installasjonen og jordvern type B ? Skal gjøre det samme :) bare at jeg har kjøpt ladestasjon
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: ABjørnAons 04. nov 2015, kl. 19:58
Avtalte fastpris på 6000. Jordfeilvernet er dyrt. Kombistikket måtte jeg kjøpe inn selv så det kom i tillegg.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: jkirkeboons 04. nov 2015, kl. 21:33
Sitat fra: ABjørnA på ons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Powerfluxons 04. nov 2015, kl. 22:14
Sitat fra: jkirkebo på ons 04. nov 2015, kl. 21:33
Sitat fra: ABjørnA på ons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Ole Irgenstor 05. nov 2015, kl. 10:07
Sitat fra: Powerflux på ons 04. nov 2015, kl. 22:14
Sitat fra: jkirkebo på ons 04. nov 2015, kl. 21:33
Sitat fra: ABjørnA på ons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?

Det er selvsagt ingen som nekter deg å bestille en Schuko-kontakt med en 16A kurs satt opp i garasjen. Men dersom denne kontakten skal brukes til lading av elbil, sier NELFOs forskrift at den SKAL beskyttes med et vern på maks 10A. Du kan jo forestille deg et spennende oppgjør med forsikringsselskapet dersom du får varmgang og brann i kontakten hvis du lader med 16A gjennom en Schuko-kontakt.

Mvh

Ole Irgens
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Homecasttor 05. nov 2015, kl. 14:01
Sitat fra: Powerflux på ons 04. nov 2015, kl. 22:14
Sitat fra: jkirkebo på ons 04. nov 2015, kl. 21:33
Sitat fra: ABjørnA på ons 04. nov 2015, kl. 18:24
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.

Fleksibelt, men neppe innafor forskriftsmessig da det ikke er lov å sikre schuko på nye ladekurser med mer enn 10A.
Han skriver jo at kursen skal brukes til også andre ting enn lading og således kan det vel ikke defineres som en dedikert kurs for lading av el-bil.
Er ikke dedikert det springende punktet i forhold til om det kan sikres med 16A istedenfor 10A?

Dersom punktet er ment for elbil lading hvilket det er her så er kravet at det skal ha en dedikert kurs
ikke noe springende punkt her, installasjonen er pr definisjon forskriftsstridig.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: olaover1tor 05. nov 2015, kl. 17:07
Her er en fin artikkel om lading og sikkerhet http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Glem ikke å overdimensjonere kabeltykkelsen. Sitat fra artikkelen - Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.
Tittel: Sv: Hva trenger for å lade Leaf hjemme? Forvirret.
Skrevet av: Vladimir Gillstrømman 16. nov 2015, kl. 14:30
Sitat fra: olaover1 på tor 05. nov 2015, kl. 17:07
Her er en fin artikkel om lading og sikkerhet http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/36-elbilfakta/elbillading/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Glem ikke å overdimensjonere kabeltykkelsen. Sitat fra artikkelen - Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.

Vil det gå greit å bruke 2,5 mm2 for 16A kurs når den er dedikert for en fast hjemmelader eller bør det også her brukes en 4mm2 ?