Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: hma på lørdag 30. januar 2010, klokken 00:28
SitatMelding fra Forum admin:
Denne meldingen stammer opprinnelig fra tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2352.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2352.0)
Men er nå blitt delt opp, der denne tråden tar for seg en best practice innen NiCd rekondisjonering.
Lars
Forum Admin
Jeg oppfordrer deg også til å rekondisjonere og kapasitetsteste dine batterier på egen hånd. Det er særdeles tidkrevende, men veldig lærerikt og ikke alt for komplisert.
Jeg ser et klart behov for å støtte den idealistiske sak, spre kompetanse og sørge for at at flest elbilister kan få hjelp med sine kjøretøy.
Jeg mener at man straks må aksjonere om man har mistanke til at batteripakken er svekket. Uten overvåking er man totalt blind og aner lite om tingenes tilstand. Er man sent ute kan det koste dyrt, hvilket jeg har erfart.
Min Think fra 2000 hadde strålende rekkevidde, over 90km på en lading. Etterhvert supplert med Nikometer (kjøremonitor) fikk jeg uunnværlig informasjon om strømtrekk og pakkespenning, og kunne kjøre mer skånsomt og effektivt. Men, jeg manglet individuell batteriovervåking som kunne fortalt når enkeltbatteri var i ferd med å svikte.
Sent i høst begynte bilen å tape spenning tidlig i utladingsforløpet og mye av effekten forsvant. Som du selv er inne på, er etterspørselen etter reparasjon og rekondisjonering langt større enn tilbudet, og jeg måtte ta skjeen i egne hender. Det viste seg at 5(!!!) av mine 19 batterier var i ferd med å stedes til evig hvile. Ingen eksplosjon eller fysisk ytre ødeleggelse, bortsett fra at all kapasiteten nå befant seg i neder del av utladingskurven.
Er nå i besittelse av West Mountain Radio CBAIII + amp (samt nødvendig løfteutstyr for Think) og har kommet igjennom 4 sykluser med rekondisjonering av de 14 friske batteriene. Det er totalt 168 manuelle operasjoner som hver tar ca 30 minutter (avhengig av kapasitet). Så kommer kapasitets test i tillegg, samt test og verifikasjon av erstattingsbatterier. For min del er dette ca 3-4 uker med kontinuerlig jobbing i all ledig fritid. Vil således stadfeste at Electrolux og Boogie sine priser for dette møysommelige arbeidet er fantastisk billig! (vil forøvrig rette en takk til Boogie som svare på en rekke "newbie"-spørsmål :-) )
Jeg skal ikke ta fra deg motet med denne utrettningen, tvert om, det anbefales virkelig. Det vil gi deg økt glede og et sikrere elbilhold.
Om noen i Trondheim / omegn trenger hjelp med rekondisjonering og testing er det bare å ta kontakt med meg eller Lynet. Vi har gått sammen om innkjøp av CBAIII med forsterker.
Hallo hma
Og velkommen til "Recond klubben" Vet om minst en i Trondhjem som trenger din hjelp. ( Terje )
Vet ikke om du har en egen test, men vi har noen års ( og mange batteriers ) erfaring og har utviklet en testmetode som både er skånsom og i stand til å redde noen blokker som er i et smalt vindu mellom liv og død eller såkalt "Twilight sone"
Kort sagt skal:
- Blokkene dras ned i 4,5V med 50A og Ahr noteres ned som restkap.
- Fortsett ned til 2V med 5A og kall dette for recond. ( Seneste utvikling viser at en godt kan bruke 10A her)
Tallene på recond bestemmer om blokken skal cycles med 5 A og 25 Ahr opp og ned til 2V. Vi cycler dersom recond er over 20 Ahr.
Lad så opp med 10A i 13,5 timer, og ta en kaptest med 50 A ned til 4,5V. Kap over 90Ahr regnes som OK, men slutten av utladekurven skal ikke dette rett ned, men skrå ut. Detter den rett ned kolapser en celle, og indikerer skjevhet i blokken. I så fall anbefales ny cycling.
Kom gjerne med din metode, så kan jeg vurdere om der er noe der som kan forbedre metoden "Recond klubben bruker"
Har også et testskjema jeg skal legge ut på forumet, og skal forsøke å lage en SAFT testskole på et ark og scanne det inn her.
Hilsen "Recond sjefen"
Long live the king! Kings egentlig med Boogie tatt i betraktning!
Meningen med cycling på bunnen av kapasiteten er å flytte den opp i en brukbar spenningssone, dvs over 4,5volt.
Jeg vil ikke si at det er galt å cycle blokker med mindre enn 20 Ah recond. Stenge sikkerhets regler bør tas ved lading og testing av blokker. Jeg bruker en murer dunk til å ha blokker oppi og en kraftig sveiseduk oppå. En visor brukes til øye beskyttelse, særlig under lading.
Bør fytte emne til avansert avdeling.
Til sjefen(e) :)
Min status er nybegynner i faget, oppskrift og metode for exercise og reconditioning stammer fra epostkorrespondanser med Boogie samt artikkelen som Ken postet i en annen tråd http://www.batteryuniversity.com/parttwo-33.htm (http://www.batteryuniversity.com/parttwo-33.htm)
En cycle i min prosedyre har bestått av utladning (exercise) ned til 4,5V @50A, samt reconditioning ned til 2V @5A.
Deretter har jeg ladet 2 baterier i serie @7A (manuelt justert) opp til noe over 6V, deretter 15-20A i ca 1t20min (ca 25Ah totalt). Denne prosedyren har jeg repetert på mine 14 "friske" batterier.
Av mine dårlige batterier testet jeg kun ett, og det hadde 67Ah recond. De andre 4 mistenkte dårlige batteriene ble derfor satt tilside uten videre sermoni.
Ved første cycle hadde de friske batteriene en variasjon på recond fra 15,5Ah til 6,2Ah med et snitt på 11,2Ah.
Etter fire fullførte cycler varierte de fra 11,2Ah til 1,3Ah, med et snitt på 5,10Ah.
Har konsultert samtlige utladningskurver (fra CBA SW) med Boogie og fått velsignelse på at ting ser lovende ut :-)
@Electrolux: Du skriver at man cycler dersom recond er over 20Ah. Vil du da si at det kan medføre skade å kjøre det på batterier med lavere recond (slik som mine) eller er det bare bortkastet tid? Om du er interessert kan jeg sende kurvene mine til deg på epost?
@Ken: Jeg har på langt nær innført like gode sikkerhetsrutiner som du har. Hos meg står alt rigget på verandabordet i kjelleren og batteriene står plassert på plastposer. Utladningsprosessen kan noen ganger gå uten tilsyn, men jeg følger alltid med under ladeprosessen, dels pga sikkerhet (strømforsyningen blir varm, knallgass, etc) og dels fordi jeg hele tiden må justere spenningen (strømforsyningen leverer konstant effekt, slik at strømmen synker når spenningen øker).
Nå står full kapasitetstest for tur, hvor jeg skal fylle på 10A i 13,5 timer, eller som Boogie foreslår:
Lad opp batteriene. Bør lades forsiktig fra 2,0V og til man er forbi 6,0V. Deretter kan det kjøres på med det du har til du er oppe i 8,0V. Da reduseres ladingen til max 10A. Spenningen vil øke ytterligere til ca 8,7V for så å synke igjen til ca 8,3V Fra 100Ah vil batteriene begynne å boble/koke. Det er OK, men vil utvikle varme. Noter deg om de blir litt varme, lunkne eller varme. De kan godt bli lunkne, men skal ikke bli varme. Max temp er ca 35 C
Går alt som planlagt er bilen på veien om en til to uker - jeg kan knapt vente, det er ufyselig å kaste bort hundrelapper på bensin :-)
Jeg forsøkte å flytte hele side 2 av denne tråden over i avansert, med overskriften " NiCd recondisjonering prosedyrer "best practice"", men fikk det ikke til på en tilfredstillende måte.
Lars Hjelp.
Ellers må selvfølgelig Boogie krediteres. Hans ide til å cycle blokkene i laveste arbeidsområdet revolusjonerte batteritesten, og har reddet mange Twilight batterier. Batterier som faktisk greier seg videre, og kjører rundt i mange biler i dag.
Når det gjalder grenser for når Cycling er nyttig eller ikke, satte jeg 20 Ahr recond som max tillatt recond uten å cycle. Utladekurven under første recond vil indikere hvor mye skjevhet blokken har. Når en recondisjonerer ned til 2V vil 3 celler reversere, en etter en, og polvendingen min av en hel blokk i 6er kasse nevnt i annen tråd beviser at cellene tåler 10A reversering i lang tid. ( kommer en opp i 30 A utvikles varme så forsvarlig grense går et sted mellom disse verdiene)
Detter alle 3 cellene nesten på likt på slutten er blokken synkron og trenger ikke mer recond. Detter en tidlig, og resten mot slutten bør den cycles. Jeg cycler som regel 5 ganger, men har gjort dette både 2 og 3 ganger. Noen blokker trenger ekstra omganger. Det er ikke farlig å cycle blokker, og har en tid kan en gjøre dette med alle blokkene.
Når det gjelder opplading vil en god blokk ligge på rett under 6 V etter en rest og recond ( og cycling) Da ser jeg ingen problem med å kjøre rett på 10A.
Boogie sin metode med høy strøm opp til 8V sparer tid, men gir ikke sammenlignbare oppladekurver. Oppladekurvene forteller helst mer enn utladekurvene, så derfor liker jeg å holde meg til en standard her.
13,5 Timer dekker alle blokker enten de er recondisjonerte eller bare kapasitetstestet. Skal en ta tak i en blokk som har dvalet, og mistet spenning til 0-3 volt, bør en gå rett på 15 timer med 10A, ellers vil en ikke få ut den riktige kapasiteten på blokken.
Får en ikke blokkene til å synke skrått på slutten av kaptesten må en omtrent bruke batteriovervåkning på bilen, detter den skrått kan en med fordel bruke batteriovervåkning. På Think vil jeg si at batteriovervåkning er et must uansett grunnet den lave sluttspenningen Think Classic tillater. Alternativt kan en sette på et rele på sensledningen, og lure bilen til å tro at spenningen er lavere enn den egentlig er under kjøring. ( men ikke lading). Dette vil kunne hindre reversering, men er en lite tilfredstillende løsning.
Når det gjelder sikkerhet så bør en ta høyde for at blokkene lekker lut, og at de faktisk kan ta fyr under opplading. Plasser dem derfor gjerne oppi et bransikkert fat, og vekk fra brennbare materialer. ( Think på forumet måtte fornye bade sitt etter brann i en blokk )
Tømmer en blokkene til 2 volt eliminerer en så godt som hele brannfaren.
Kommer tilbake med mer om temaet senere.
Jeg har god erfaring med å recondisjonere blokker som har lav recond (under 20Ah). Så langt ser det ut som om det øker kapasiteten i tillegg til at det jevner ut cellene i blokken. Jeg trenger mer tid til testing i bil for å se at det er en vedvarende Ah økning, men det ser lovende ut en så lenge.
I forhold til sikkerhet mens man jobber med NiCads jeg har opplevd at de eksplodere kraftig og sprer lut overalt. Om jeg hadde fatt den i øynene mine ville jeg ikke klart å skrive dette innlegg.
Sitat fra: Ken på mandag 01. februar 2010, klokken 00:09
I forhold til sikkerhet mens man jobber med NiCads jeg har opplevd at de eksplodere kraftig og sprer lut overalt. Om jeg hadde fatt den i øynene mine ville jeg ikke klart å skrive dette innlegg.
Jeg har tidligere savnet mer fokus / advarsel til personer som vil "mekke" på batteriene på bilene sine.
Husk å alltid ha en øyeskylleflaske for hånden, i tillegg til springvann eller en bøtte med vann.
Bruk hansker, visir eller vernebriller.
Sørg for god ventillasjon og hensiktsmessig brannslukker.
Les dere opp på HMS
SitatHusk å alltid ha en øyeskylleflaske for hånden, i tillegg til springvann eller en bøtte med vann.
Like greit å legge frem en hvit stokk i steden ! Og jeg spøker ikke :'(
Luten er så sterk at den gir permanente skader på øyet lenge før du rekker å skylle øyet.
Dersom du ikke har verneutstyr som beskytter deg 100% ved en batterieksplosjon bør man ligge unna batteriene.
En annen ting er forsikringsoppgjør etter skade på deg eller andre. Husk at arbeid med de spenninger som er i elbiler krever relevant kompetanse (elektriker e.l.).
I Frankrike kan bilmekanikere ta eget kurs som gjør dem skikket til å skru på elbiler.
AM
Denne meldingen stammer opprinnelig fra tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2352.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2352.0)
Men er nå blitt delt opp, der denne tråden tar for seg en best practice innen NiCd rekondisjonering.
Er det andre meldinger som ønskes delt opp, kan dere trykke på feltet for "Rapporter til moderator" og legg inn en beskrivelse av hva som må gjøres.
Lars
Forum Admin
Takker for oppdelingen Lars. Takker på litt fokus på sikkerhet. Her hører det difinitivt i Avansert Avdeling.
Jeg har lest at hvis man lager en hydrogen generator til f.eks lagre sol energi, bruker man samme styrke kalium lut som finnes i våre SAFT batterier. 23 g/100g oppløsning. Lede evne av SAFT lut har en maks verdi ved noen minus grader. Ved høyere temperaturer vil en sterkere lut ha maks verdi.
Uttynnet lut vil ha høyere motstand som fører til økt varmedannelse. Jeg vurderer å etterfylle med lut til å friske opp batteripakken. Hvor mye lut man bør bruke er ukjent for meg. Er det noen der ute som kan spekulere om faren for en for sterk lut?
Sitat fra: hma på lørdag 30. januar 2010, klokken 00:28
Jeg oppfordrer deg også til å rekondisjonere og kapasitetsteste dine batterier på egen hånd. Det er særdeles tidkrevende, men veldig lærerikt og ikke alt for komplisert.
Jeg ser et klart behov for å støtte den idealistiske sak, spre kompetanse og sørge for at at flest elbilister kan få hjelp med sine kjøretøy.
Om noen i Trondheim / omegn trenger hjelp med rekondisjonering og testing er det bare å ta kontakt med meg eller Lynet. Vi har gått sammen om innkjøp av CBAIII med forsterker.
Hei, du beskriver min situasjon med Think`en for tiden :-)
Hvordan kommer jeg i kontakt med deg?
En PM (Klikk på brukerens navn i venstrekolonna og velg "Send en personlig melding nederst") er kanskje greieste måten å komme i direkte kontakt med personer på, og for å utveksle mer direkte kontakt-info som mailadresser og telefonnumre. Brukeren får gjerne varsel pr mail om PM også, som er gunstig dersom han/hun ikke er innom forumet daglig. :)
Bruk av Robometer øke krav på hvor synchron enkle blokker må være under kjøring. Da vi kun kjøre videre med en tom eller reversert cell uten å vite det, med Robometer få man vondt i ørene. Bip Bip Bip Bip Bip BEEEEEEEEEEEEP.
Forslå R-recon Rapid recon. Bruk 10 ampere ikke 5 halvere tid. Bruk 0.5 volt istedenfå 2 volt dette vil dra ned det siste cell som kan ha mye kap igjen med 2 volt som grense. Gamle metoden kan resultere i blokker som blir tom på en cell etter 80 ampere timer. Med påfølgened BEEEEEEEEEEEEEP.
Vedlagt R-recon plot ha 2-3 blokker som ikke blr tomt med 2 volt som grense i dette eks vil nok 1 volt ha fungerte noe bedre en 2volt.
Med full utladings test med 20 amp fikk jeg 105 ampere timer ut av pakken ned til BEEEEEP. 95 ampere timer med vanlig kjøring.
:-) Ser vedlegg
Interresante kurver, og greie å se på når pakken bygges opp igjen slik at en fordele jevnt antall spenningssterke blokker på hver side av center.
Enig i at recond godt kan dras lengre ned enn 2 volt, da 2 volt i praksis ikke recondisjonerer de 2 sterkeste cellene. Spørsmåler er bare om disse trenger recond i det hele tatt?, og på bekostning av ytterligere reversering av de svakeste cellene.
På den annen side så har jeg jo bevist at gode celler tåler 10A i revers i lang tid, så Think sin metode med 10A ned til 0,5V kan jo forsvares ut fra det. Det vil også redusere testtiden/blokk betydelig.
Montering av Robometer har vært både en velsignelse og en plage, da det gjerne har medført både en og to "korrigeringer" etter at pakken skulle vært OK. Det antas likevel at når pakken tilslutt fungerer, vil den holde lenge da en med full oversikt over ballanse spenning og strøm, kan unngå unødvendig belastning av batteriene.
Hensikten med dyp uttlading er fjerning av områder som vanligvis blir aldri uttladet hvor det kan blir stor krystaller med nedsatt spennings potential. Hvis vi klare å fjerne dette kan det blir bedre plass till nye oppladings krystaller.
Guideline No. 7 - Charged batteries should not stand on open circuit for more than 14
days. Charging should be initiated only after implementing Guideline No. 3.
When cells are on open circuit "self discharge" occurs which results in the formation of large
cadmium crystals. Controlled tests have shown capacity loss of just under 1% per day at 23o C
and about 1.5% at 35 oC. The self discharge rate of each cell is not identical, consequently after
extended periods of open circuit, there can be an appreciable capacity loss and capacity diver-
gence between cells in a battery.
Ser vedlegg beklager på Engelsk...
Hei jeg trenger hjelp til å rekondisjonere batteripakken til min Pegout 106. Jeg fikk problemer med kjørelengde i fjor høst og det førte til at bilen har stått parkert i vinter. Nå har jeg montert ut alle batteripakkene og skulle kjøre dem til et firma i Trondheim for rekondisjonering, men til min fortvilelse har firmaet sluttet med denne tjenesten. Batteripakken ble byttet ca 1 år før jeg kjøpte bilen, og jeg har den gamle batteripakken. Mitt håp er at det skal gå an å sette sammen de beste batteriene fra begge batteripakkene slik at man får til en god en.
Håper noen kan hjelpe meg. Ta gjerne kontakt på e-mail: sadahl@online.no eller ring meg på tlf 95273058 hvis dere vet hvor jeg kan finne hjelp
hilsen svein
Sitat fra: svein på onsdag 23. juni 2010, klokken 12:30
skulle kjøre dem til et firma i Trondheim for rekondisjonering, men til min fortvilelse har firmaet sluttet med denne tjenesten.
Det kan ha vært en velsignelse, mer enn grunn til fortvilelse.
Tror det er Lynet i Trondhjem som har skikkelig utstyr for recondisjonering. Han tar sikkert kontakt snart.
Jeg har aldri hørt om noe batteriverksted i Trondheim som kan utføre rekondisjonering og kapasitetstest etter anbefalt standard. Som Elektrolux nevner kan det snarere være en velsignelse for batteriene å bli skånet for mishandling av "såkalt" rekondisjonering.
En kjenning med Think leverte sin bil til reparasjon hos Ford i Trondheim for noen år siden pga "batterifeil". Han fikk satt inn 4 nye (2007) batteri og de gamle tok han vare på. I vinter fikk han utført rekondisjonering av pakken samt på ett av de gamle batteriene, og gjett hva - batteriet som Ford tok ut var i topp stand og kunne erstatte et annet svakere batteri fra pakken. Jeg lurer nå bare på hvordan Ford "påviser" dårlige batteri? Ved å måle hvilespenning kanskje? Og hvordan målte de kapasiteten til de "ødelagte" batteriene? Kunden fikk aldri se noe testdokument, ble vel bare presentert for en regning ...
Batteripakken i min Think ble dessverre torturert av Mantena (tog-batteriverksted som Think-fabrikken har brukt til service) rett før jeg kjøpte bilen. Det krystalliserer seg (bokstavelig talt) nå om dagen. Jeg må stadig skifte tilsynelatende gode blokker som brått reverseres eller blir ødelagte.
Trønderbataljonen (vi har ikke noe formell elbilforening her) kan nok komme til unnsetning, Lynet og jeg har spleiset på WMR CBA III :)
Ikke glem overvåking ved remontering. Dårlige blokker blir lettere å luke bort og du vil etterhvert ende opp med en god pakke.
West Mountain CBA 111 med en amplifier kan trekke 70 A kontinuerlig eller 500W som betyr 100A mot slutten av kapasitet. 50 A strømtrekk er for snill synes jeg og tilsynlatende gode blokker sliter etter montering i bilen.
Ikke forvent like mye kapasitet
Det Ken sier, stemmer med mine erfaringer også.
Bassert på ren spenningsmåling har man gjerne 80% suksess med en reperasjon.
Med Elektrolux/Boogie/West mountain type recondisjonering gjerne 98% suksess.
For å ha full kontroll med at alt er OK, samt forhindre reversering av ev. svake blokker er batteriovervåkning uunnværlig.
Når det er sagt vil en godt utført jobb på en PSA normalt ikke kreve batteriovervåkning. Dette i motsettning til Think, som alltid trenger det grunnet for lavt satt stoppspenning og konstant fare for reversering.
Her kommer et bilde av noe jeg ikke helt skjønner. Men først litt historie:
Jeg har kjøpt en Think med en sprengt rekke, og to rekker som jeg har begynt å teste. Blokkene er fra 2004 og kjørt bare ca 10000km. Jeg kjørte først en fullstendig tømming og kortslutning va blokkene i to uker.
Ladet med 140Ah og fylte vann. Tok deretter en 50A utlading til 4,5V og fikk ut 102,3Ah :)
Men recond ga 16Ah, ny opplading mad ca 30Ah og påfølgende recond ga 20Ah!
Hvorfor høyere recond på utlading 2? Og se alle Ah under 2V!!!
Det positive er at spenningen har økt på utlading 2.
Om du hadde ladet opp 115 Ah før test 2 kunne du har fått en bedre sammenligning.
Jeg ser at utgangs spenning er høyere ved test 2 og holdes høyere hele veien ned.
Sitat fra: Lynet på onsdag 15. september 2010, klokken 19:18
Hvorfor høyere recond på utlading 2? Og se alle Ah under 2V!!!
Det positive er at spenningen har økt på utlading 2.
Legg merke til at den røde starter høyere opp, enten ble ikke kap testen fullført eller så fikk batteriet hvile lengre før recond denne gangen.
Jeg mener det er feil fokus å beklage seg over høy recond, problemet er at en av cellene er dårlig (faller i spenning tidlig), det at de andre er gode og kanskje har blitt enda bedre skal vi vel være glade for?
Trinnene på kurven indikerer at celler går tomme.
Recond er kapasitet som ligger igjen i cellene, etter at cellespenningen har falt under en gitt grense under kjørestrømsutlading.
Dårlige blokker har høy recond fordi at de ikke klarer å opprettholde spenningen under belastning. Dette varierer mellom forskjellige blokker, og kan forklare hvorfor noen blokker i en pakke reverserer, tross samme kapasitet på en gitt utladestrøm.
Drar vi tanken lenger kan en forestille seg en pakke som dras ned med stadig høyere strøm. Til slutt vil nødvendigvis svakeste celle gi seg, og dermed reversere. Tror Think sitt maks trekk på 250A og ingen ampermeter er med på å forsterke dette problemet i forhold til PSa der vi forsøker å kjøre med 100A trekk.
Får du 102 Ahr + ca 20 Ahr uttav denne blokken er den nok helt OK.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. september 2010, klokken 09:25
Recond er kapasitet som ligger igjen i cellene, etter at cellespenningen har falt under en gitt grense under kjørestrømsutlading.
I og med at du ikke måler spenning på cellenivå er vel dette bare en antagelse? Jeg har ikke funnet støtte for dette andre steder enn her på forumet.
Min oppfatning er at størstedelen av recond er helt normal kapasitet i friske celler etter at den svakeste cellen har blitt tømt.
De tydelige trappetrinnene (med 1v høyde) indikerer at cellene gir opp etter tur. For å teste om dette henger sammen på den ene eller andre måten kan en måle recond på enkeltceller.
Etter at de passerer 1 v på vei ned er de tilnærmet tomme (eller ca 0,9 ved stor belastning)
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. september 2010, klokken 09:25
Dårlige blokker har høy recond fordi at de ikke klarer å opprettholde spenningen under belastning.
Men er det ikke recond på de samme blokkene også når de belastes forsiktig, for eksempel med 5A?
Det er grunnstoffene som er valgt i anode og katode som gir et spenningspotensiale på 1,2V.
Hvis Elektrolux sin teori skulle stemme må opptil 15-20% av overflaten på katode/anode i enkelte celler ha fått en annen kjemi, med et lavere spenningspotensiale.
En liten del av recond kan nok ha sammenheng med krystaller/uønskede forbindelser/forurensing, dårlig sirkulasjon/ujevn fordeling osv, men etter å ha sett at disse trappetrinnene er så vanlige tror jeg altså at så mye som 95% av recond er helt vanlig kapasitet i friske celler.
Jeg holder på med testing men temperaturen i rommet ligger på ca 5 grader. Ved lading vil ikke blokkene bli særlig varme. Kjører 10A i 15 timer uten at det blir noe mer enn ca 10 grader i blokka!
Har også kjørt med 60A opp til 8,2V +10A i 3 timer uten særlig tempøkning (ligger da på 8,8V etter 3 timer, og det gasser friskt på alle celler).
Men ved 70A utlading øker tempen til ca 20 grader.
Jeg har en mistanke om at den lave tempen gjør innvirkning på måleresultatet. Har noen testet dette? Vil recond øke ved lavere temp?
Bør jeg bruke ett system for å varme blokkene til ca 20 grader?
SitatEn liten del av recond kan nok ha sammenheng med krystaller/uønskede forbindelser/forurensing, dårlig sirkulasjon/ujevn fordeling osv, men etter å ha sett at disse trappetrinnene er så vanlige tror jeg altså at så mye som 95% av recond er helt vanlig kapasitet i friske celler.
Recond == balansering i bunn !
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 24. november 2010, klokken 08:01
Recond == balansering i bunn !
Enig :D
Da fant jeg svaret selv, med IR-kamera ser man at tempen i blokka er 10 grader varmere enn toppen på blokka der jeg målte tempen.
Det vises også at tempen i cella nærmes plusspolen er varmere enn resten av cellene. Dette greier jeg ikke å kjenne med fingrene....
Den varme cella er nok svak da den reversere tidlig.
Ser ut som en grei ( men dyr ) måte å avsløre svake celler.
Sitat fra: Lynet på søndag 28. november 2010, klokken 20:28
Da fant jeg svaret selv, med IR-kamera ser man at tempen i blokka er 10 grader varmere enn toppen på blokka der jeg målte tempen.
Det vises også at tempen i cella nærmes plusspolen er varmere enn resten av cellene. Dette greier jeg ikke å kjenne med fingrene....
Den varme cella er nok svak da den reversere tidlig.
En tanke: er det nok vann på denne cella?
Har tatt ut pakken i min Think Classic og kjører en kontroll på batteriene.
Følger "Nasa-prosedyren" som 'Think' lenker opp tidligere i tråden og ser temmelige interessante resultat.
Prosedyren er:
1. Utlading ned til 4,5V @70A
2. Utlading ned til 0,5V @10A
3. Oppladning med 10A i 15 timer (150Ah)
4. Kapasitetstest (umiddelbart etter 15 timer opplading) ved 70A utlading ned til 4,5V
Det interessante er å se hvor uhyre synkrone batteriene blir etter denne prosedyren. Etter 90Ah er avviket ikke større enn ca 0,03V. Det blir også spennende å se om batteriene vil holde seg bra under bruk, eller om de vil falle tilbake til "gamle synder"
Se vedlagt bilde for 4 batterier - før og etter:
En klar forbedring både på utladekurve og spenning under utlading.
Hvordan var blokkene ladet før første testen?
Sammenligningsgrunnlaget er nok ikke 100% fordi oppladning har foregått ulikt.
Før den første testen ble hele batterikassen fulladet mens den stod i bilen. Så gikk det ca 2-3 dager før kassa ble tatt ut og batteriene ble testet. Hvert batteri ble ladet med 20Ahr før utladingstest (70A til 4,5V). De ble tatt en etter en (i rekkefølge batteri nr 1 - 19) i løpet av en ukes tid. Derfor vil nok batteri med høyere nummer ha rukket å selvutlade noe mer enn batteri med lave nummer.
Når de testes for andre gang skjer dette innbyrdes med eksakt lik prosedyre. Hvert batteri blir først tømt med 10A ned til 0,5V. Deretter ladet med 150Ahr (10A) og uladet umiddelbart med 70A ned til 4,5V. Jeg har testet 7 batteri så langt på runde to, og det er oppsiktsvekkende hvor lik utladingskurvene blir.
Når jeg ser på samtlige utladingskurver samlet, treffer noen batterier 4,5V-linja slakt, mens noen andre treffer den bratt. Jeg antar at de som går slakt ned er de beste.
Holder på med 20 blokker fra en PSA. 14 av de hadde recon på fra 5-15Ah mens 5 av de lå på henholdsvis 28-35-50-60 og 61Ah recon. Det siste batteriet var så og si helt ferdig og må kasseres uten testing.
Har nå testet litt med CBA3 med en forsterker og kjøpt meg en Cellpro Powerlab8. Skal igang med cycling og vil bare høre deres mening om hva som er best. Har kjørt alle batteriene ned til 0,1V med 5A og deretter kortsluttet de helt.
Hva anbefales nå da av strømstyrke på ladingen og hvor lenge (antal Ah) før jeg lader ut igjen?
Hvor mange cycler er ok?
Er det ok å cycle helt ned til tilnærmet 0V med lyspære (45W/12V billys) ? Eller bør jeg stoppe på 2V som tidligere beskrevet eller 0,5V som noen nå hevder?
Ser at NASA anbefaler lading med 5A da i 40timer før neste kapasitets test, mens andre her sier 10A i 13,5 og 15 timer. Hva er best for batteriene?
Sitat fra: Svesa på mandag 16. juli 2012, klokken 13:23
Ser at NASA anbefaler lading med 5A da i 40timer før neste kapasitets test, mens andre her sier 10A i 13,5 og 15 timer. Hva er best for batteriene?
Bruker selv 13,5t med 10A etter mange års erfaring. Bruker også 40t/5A som en siste test før kassering.
Cycling har lite for seg. Blokker som trenger det er uansett dårlige, og kan i beste fall brukes videre i 1 år og med batteriovervåkning.
Men om man ønsker cycling, hva er da best? Er det ok å lade opp med 5A i 5timer (25Ah) for så å lade ut med lyspære(45W/12V) ned til tilnærmet 0V eller bør man stoppe ved 2V eller 0,5V? Antall cyclinger?
Hva bruker dere som lader? Min nyinnkjøpte Cellpro Powerlab8 kan maks lade 4 blokker (maks 21celler) om gangen og slår seg automatisk av etter 4 timer som er noe irriterende.
Hadde jeg bodd i Stavanger området skulle du heller fått oppdraget Electrolux... :-) Har nå 5 "eldre" PSA biler med dårlige batterier...
Det rare er at en Saft celle kan teste OK selv med 100A utladetest, uten at den fungerer sammen med en pakke i en bil.
Sliter akkurat nå med et kjent problem, ( har sett det samme før ) der en 2008 blokk tester hel fint, men reverserer i vanlig bruk og gir alerm på Robometeret.
Ved benktest er eneste avvik noe redusert utladespenning. Det vi ser i vanlig bruk i bilen, er at blokken ikke makter å levere mye strøm over lengre tid.
Har kjørt en Cycle med 10A ned til 0,5V for å se om det hjelper, men forventer at denne blokken dør helt innen 1 år.
Uten battteriovervåkning ville cellen blitt reversert, og ødelagt av det eller av tørrkjøring som følge av gassing ved reversering. Nå sliter eier med en syk celle som holdes kunstig i live ved å ta hensyn til dens spesielle behov for hvile mellom øktene.
4 sykluser med rekondisjonering av de 14 friske batteriene. Det er totalt 168 manuelle operasjoner som hver tar ca 30 minutter (avhengig av kapasitet). Så kommer kapasitets test i tillegg, samt test og verifikasjon av erstattingsbatterier. For min del er dette ca 3-4 uker med kontinuerlig jobbing i all ledig fritid.
Sitter og lurer på om man kan forenkle hele prosessen med kondisjonering?
Jeg har fått beskjed om at jeg må kurses på labview, som vi bruker iforbindelse med test av utstyr på jobb.
Ser da for meg at man kan anskaffe ett rele & interfacekort som styres av programmet. Lager en kontrollboks med rele/kontaktorer og diverse innganger for å måle spenning/temperatur.
Hvis det fungerer kan man bruke flere rele'er og koble inn/ut flere batterier.
Tilslutt kan man da kjøre hele sekvensen på eks. 5 batterier automatisk......
Noen som tror dette kan være en praktisk løsning???