Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Sikkert lurt å ha en som kan justeres ned på effekt hvis det blir effekt regulering,på en annen side alle nyere biler støtter vel det.
Vi har en boks som utnytter alle kurser du måtte finne.
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Superportabel_32A_Veggboks
Skal den være fremtidsrettet bør den ha ISO15118. Da kan den lade når det er billig strøm!
Lurt, men hvor mange års lading skal til for å spare inn prisforskjellen?
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.
Kjøp gjerne en ladeboks som kan håndtere 32A for å være fremtidsrettet, men der max strømstyrke som tilbys bilen kan settes ned til 16A.
Feks en standard saltoboks (ABL) som elektrikeren din bestiller:
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak (http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak)
Kan stilles inn til at lading skal gjøres med max strømstyrke mellom 6A og 32A.
Eller feks Slimbox, hvis man foretrekker det designet:
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/emobility/slimbox.html (http://www.sedlbauer.de/en/services/products/emobility/slimbox.html)
Kan stilles inn til at lading skal gjøres med max strømstyrke enten 16A eller 32A.
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.
Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 14:37
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.
Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.
Han sa han ønsket å gjøre ting fremtidsrettet. Da er det greit med god nok dimensjon på rør og kabler med en gang.
Det er greit å slippe å bryte opp en vegg i etterkant, bare for å oppgradere noen cm med ledning fra 16A til 32A.
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 15:03
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 14:37
Sitat fra: fredag på mandag 24. august 2015, klokken 14:28
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Trekk 32A kabel fra sikringsskapet til ladeboksen, for å fremtidssikre. Sikringen kan du evt la stå på 16A inntil videre, hvis du har for liten inntakskabel til å kjøre 32A.
Siden kabelstrekket kun var noen centimeter (dvs. boksen skal stå ved siden av skapet) er det lite poeng i å legge opp en større kabel enn det som trengs der og da.
Han sa han ønsket å gjøre ting fremtidsrettet. Da er det greit med god nok dimensjon på rør og kabler med en gang.
Det er greit å slippe å bryte opp en vegg i etterkant, bare for å oppgradere noen cm med ledning fra 16A til 32A.
Det er jeg enig i, men jeg forsto det her som at boksen skal stå ved siden av skapet, på samme vegg. Altså kabel rett ut av skapet, festet med et par klammer på veggen og inn i boksen.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Jeg mangler en kursoversikt på tavlen foreløpig da elektrikerfirmaet ikke har levert dette. Det jeg ser av noen klistremerker indikerer 4x80A.
Det jeg lurer på er rett og slett om jeg skal bestille en blå CEE på 32A i garasjen (og kanskje utenfor) og kjøpe en av disse løse 32A ladeboksene til type2.
Er det dyrt å få en elektriker å lage en slik industrikontakt?
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. august 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tutti på mandag 24. august 2015, klokken 09:41
Strekket fra garasjen til sikringsboksen er bare noen cm.
Er det bare å kjøpe 3 fas - 400V ladeboks for å være fremtidsvennlig eller er det andre ting man må ta hensyn til?
Golfen klarer bare 16A, men tanken er at neste elbil har kraftigere ladeutstyr.
Om du kan legge opp 32A eller ikke kommer an på inntaket ditt. Med 3x40A er det bare å glemme. I så fall ville jeg anbefale en 3x16A ladestasjon, da har du 3-fase tilgjengelig om du bytter bil senere. Jeg selger slike for fast montering og med fast Type 2 kabel for 4050 kroner.
Har du 3x63A kan en 3x32A 400V vurderes, disse koster 4350,- fra meg.
Jeg mangler en kursoversikt på tavlen foreløpig da elektrikerfirmaet ikke har levert dette. Det jeg ser av noen klistremerker indikerer 4x80A.
Det jeg lurer på er rett og slett om jeg skal bestille en blå CEE på 32A i garasjen (og kanskje utenfor) og kjøpe en av disse løse 32A ladeboksene til type2.
Er det dyrt å få en elektriker å lage en slik industrikontakt?
Hvis du faktisk har 3-fase 80A 400V inn (55kW) ville jeg bedt om en rød 32A CEE i så fall. Da har du alle muligheter. Husk jordfeilbryter Type B på ladekurser...
Etter mye om og men om ampere og faser med elektrikeren fikk jeg tilbud på:
Hurtiglading Tesla: 3-fase 16A 400V.
101 Trefasestikk for billading (Tesla) 1
102 Elementautomat 1
103 Jordfeilbryter klasse B
Så, er dette stikket så fleksibelt at jeg kan bruke til alle biler som min egolf med 16A sammen med en ladeboks fra f.eks. elbilhjelpen?