Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: StigH på fredag 21. august 2015, klokken 18:26
Fikk telefon fra forhandler idag. Bilen har ankommet men blir ikke frigitt før de har de har rettet en feil på ladesystemet som har dukket opp på produksjonslinjen jeg får bilen fra. Var innom og snakket med selger i sted og han mente det var noe programfeil med de. De vil prioritere solgte biler først før de reparerer uleverte biler. Det positive er at forhandler skaffet meg fri leiebil så jeg får frigitt og levert min egen som jeg solgte privat. Jeg var å tittet på Zoen jeg skal ha og synes jammen de har en fin design. Snerten og fin. Så får en bare holde ut litt til i forvissning om at en snart får den ut. Kunne vært interessant om noen har no innside informasjon om akkurat hva som har skjedd og hva de skal gjøre med de.
Hei,
Jeg var innom hos forhandler i Oslo i går for å prøvekjøre Zoe, da dette er en bil som ser ut til å passe vårt behov for bil nr. 2 veldig godt. Jeg spurte da om leveringstid, og fikk samme beskjed som du ser ut til å ha fått.
Konkret så ble det sagt at det står en mengde Zoe på havna i Drammen, og at samtlige av disse må bytte en komponent i motorrommet før de blir utlevert. Dette var en ganske omfattende jobb og mener å huske at det var snakk om ca 12-timers jobb pr. bil ca. Årsaken var i flg. selger at det hadde kommet reklamasjon på 2-3 biler etter at disse hadde fått feil etter hurtiglading. Ergo feil på ladesystemet...
Estimert levering ved bestilling nå mente han var i slutten av Oktober.
Fikk høre 2 mnd levering hos min forhandler i går. Men han sa at alt var solgt og det var tiden det tok å få fra frankrike
Hei,
Min bil er antagelig 1 av disse som har utløst denne leverings stopp. Fekk min nye R 240 utlevert i slutten av Juli og opplevde at den desverre fekk ladefeil etter +\- 2 ukers bruk.
Siden jeg p.g.a ferien ikke hadde fått installert wallbox ennå, er gjennom disse 2 uker kun hurtiglader fra fortum brukt til lading. Muligens at dette har bidratt til at feilen komm opp så pass fort.
Renault leverandøren oppførte seg eksemplarisk og hentet bilen omgående samt arrangerte leigebil. Har sånn sett ikke opplevd noe direkte ulempe med dette , men hadde jo helst kjørt egen bil.
Bilen min er nå nesten 3 uker på verksted og som det ser ut nå er delene ventet inn i slutten av neste uke og kan jeg forhåpentligvis henter bilen 31\08. Forstår det slik at ladedelen er en integrert del av e-motoren slik at reparasjonen er forholdsvis omfattende.
Også jeg har ikke mer detaljert info annet at feilen ligger i lade komponenten og at samtidige SW 'n skal oppdateres.
Den som venter på noe god.....
En mager trøst er at jeg iallfall har fått besiktiget bilen jeg skal ha og den står nå parkert i utstillingsvinduet hos forhandleren i påvente av reparasjonen. Hadde vært artig å fått den ut snarest for det går ingen sånne her jeg bor enda. Jeg ble også fortalt av selgeren at det er den første Zoe Renault forhandleren har solgt lokalt her foreløpig. Estimert utlevering hos meg nå er i midten av september. Men jeg har blitt møtt med upåklagelig service og takket være at jeg får leiebilen får jeg nå levert "gamle"bilen til ny kjøper og inkassert pengene og frigjort penger til hele kjøpesummen. Også fordel for forhandleren min.
Tenkte bare å legge ut et par bilder av motoren på Zoe for de som er spesielt interesserte. Og i anledningen av feilen som har dukket opp på de. Som jeg har inntrykk av er det både fordeler og ulemper med nye og gamle motoren ang den store reparasjonen. På den gamle sitter delene utenpå motoren og gjør det lettere og skifte de. Men konsekvensen er litt mere strømtap gjennom mere kabling mellom komponentene. Her er gamle motoren:
Og her er den nye motoren. En kan tydelig se det blir mer jobb her. Komponenten sitter innenfor det store dekslet på enden av motoren.
Her er dekslet avbildet med alle komponentene innenfor:
Min mor var innom forhandler i Oslo i dag og fikk opplyst om at de ikke kunne levere før i november!?
Har tidligere fått høre kanskje september, men nærmere oktober. November blir jo plutselig veldig langt i fremtiden.
Er det noen som har noe mer pålitelig informasjon om hvor lang tid det kommer til å ta for nylig solgte biler?
Var i kontakt med forhandler i dag (Motorforum Hamar). De ventet på deler, men håpet på å ha delene klare om er par uker. Verkstedet har satt av tid til å gjøre jobben i begynnelesen av september, de regnet med to dager per bil.
Bilen min er foreløpig frisk, og så lenge jeg holder meg til ladere jeg har ladet på før mente de at det skulle gå bra å lade på 22kw. Det er visst noen ladere som har tatt knekken på et par biler, jeg har ned andre ord hatt litt flaks og unngått disse!
Gjelder dette alle R240? Mistenker at min bil var ein av dei som hadde dette problemet.
Første bilen eg fekk utlevert i juni hadde ladeproblemer frå første lading og ville aldri ta i mot lading (bortsett frå når den vart lada hos forhandlar før utlevering). Eg benytta meg òg av Fortum sine ladarar sidan eg ikkje hadde fått wallboxen enda.
Bilen stod to veker på verkstad utan at dei kom nokon veg, siste statusen eg fekk om bilen var at dei venta på tilbakemelding frå Renault i Frankrike. Det enda til slutt med at eg fekk ny bil. Den har oppført seg eksemplarisk den tida eg har hatt den, sjølv om eg berre har kjørt omlag 1500 km sidan eg fekk den. Har ikkje fått noko beskjed frå forhandlar om at bilen eg har no må inn til service.
Sitat fra: STIGH på mandag 24. august 2015, klokken 09:16
Tenkte bare å legge ut et par bilder av motoren på Zoe for de som er spesielt interesserte. Og i anledningen av feilen som har dukket opp på de. Som jeg har inntrykk av er det både fordeler og ulemper med nye og gamle motoren ang den store reparasjonen. På den gamle sitter delene utenpå motoren og gjør det lettere og skifte de. Men konsekvensen er litt mere strømtap gjennom mere kabling mellom komponentene. Her er gamle motoren:
Er det nokon som veit eksakt kva del som skal skiftast og på kva motorar?
Sitat fra: pudderjagar på mandag 24. august 2015, klokken 21:50
Er det nokon som veit eksakt kva del som skal skiftast og på kva motorar?
Hei! Jeg ser du har 43kWh versjonen. Jeg tror ikke den er berørt av dette. Er nok vi med R240 motoren som får trøbbelet med dette.
Sitat fra: pudderjagar på mandag 24. august 2015, klokken 21:50
Sitat fra: STIGH på mandag 24. august 2015, klokken 09:16
Tenkte bare å legge ut et par bilder av motoren på Zoe for de som er spesielt interesserte. Og i anledningen av feilen som har dukket opp på de. Som jeg har inntrykk av er det både fordeler og ulemper med nye og gamle motoren ang den store reparasjonen. På den gamle sitter delene utenpå motoren og gjør det lettere og skifte de. Men konsekvensen er litt mere strømtap gjennom mere kabling mellom komponentene. Her er gamle motoren:
Er det nokon som veit eksakt kva del som skal skiftast og på kva motorar?
Jeg skal inn og bytte del på min den 7.9. Fikk beskjed at det var likeretteren som måtte byttes.
SitatEr det nokon som veit eksakt kva del som skal skiftast og på kva motorar?
Ringte til RBI Norge AS (importør av Renault) som forklarte meg at alle R240 modeller hadde en potensiell feil som kunne oppstå på kretskort i likeretteren, hvis en ladet bilen med 43/22kW AC lading. Dette gjaldt ikke for 3.6/11kW hjemmeladere. Det hadde vist seg at tidligere software oppgradering som ble utført nå i sommer ikke var godt nok tiltak for å hindre feil, og dermed vil alle R240 eiere få ett brev ila. de neste dagene med beskjed om å ta kontakt med forhandler for bytte av del.
Siden vi alle har Renault veihjelp inkludert er jeg derimot klar for Grimstad-Fredrikstad t/r denne uka med stopp på Lasses og ladetorget i Moss for litt 22kW lading (testet tidligere uten problemer) :)
Eg fekk brev frå Renault i dag om at forhandlar vil ta kontakt for å bytte ein del på bilen. I følge brevet gjeld det bilar produsert mellom april og juni i år, men høyres jo ut til at det òg gjeld enda nyare bilar (som gjerne ikkje er levert ut enda).
Ut i frå beskrivelsen høyres det veldig ut som det problemet me fekk på første bilen me fekk utlevert. Den var produsert i april så vidt eg hugsar.
Legger ved brevet eg fekk dersom noko vil lese kva dei skriv.
Sitat fra: Einride på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:44
Eg fekk brev frå Renault i dag om at forhandlar vil ta kontakt for å bytte ein del på bilen. I følge brevet gjeld det bilar produsert mellom april og juni i år, men høyres jo ut til at det òg gjeld enda nyare bilar (som gjerne ikkje er levert ut enda).
Ut i frå beskrivelsen høyres det veldig ut som det problemet me fekk på første bilen me fekk utlevert. Den var produsert i april så vidt eg hugsar.
Legger ved brevet eg fekk dersom noko vil lese kva dei skriv.
Mange takk for du la ut brevet. Alltid interessant å få så detaljert info som mulig når det gjelder slikt for jeg er gjerne interessert i tekniske ting og hva som skiftes og åssen ting fungerer. Selgeren min spurte meg om jeg hadde fått et brev fra RBI norge men jeg har ikke fått noe enda. Sannsynligvis vil det stå det samme hos meg. Teoretisk burde jeg kunne egentlig fått ut bilen så lenge jeg hadde ladet den på ladestasjonen hjemme. Men så lenge de tilbyr fri lånebil så kan jeg drøye noen uker til. Artig å få prøvd den nyeste Clioen også :)
Her står forøvrig min. Akk så nære men dog så fjernt :-[ Litt dårlig bilde da det ble mye refleksjoner fra vinduet i dagslyset. De satte den til side i slagslokalet i påvente så den ikke ble tatt for en utstillingsbil og får stå mest mulig urørt før overtagelse. Alt utstyr og det jeg bestilte ekstra stemte på en prikk. Jeg tok også med midtarmlene mellom forsetene for det har jeg blitt litt bortskjemt med fra tidligere biler :)
Jeg håper min blir ferdig på verkstedet i dag en gang og kan hentes...... og at
den muligens er litt mere ladevillig fremover.
Den som lever får se ! :)
Kjøpte Zoe i Juli, fikk beskjed fra forhandler primo Aug om at den var en "red (et eller annet)", senere beskjed om at de venter på deler og verksted, og jeg venter fortsatt på bilen min og nærmere informasjon.
Tenker allikevel at Zoe'n vil jeg ha og gleder meg til at Renault får fikset ladeproblemene :D
Tror fortsatt at dette er den beste pris/rekkevidde/utstyrs-kombinasjonen som finnes i markedet p.d.
Eg vart akkurat ringt opp av forhandlar og har no avtale om å levere bilen inn på verkstad om ein månads tid. Han meinte dei måtte ha bilen inne to dagar sidan dei enda ikkje visste nøyaktig kor lang tid det vil ta å bytte delen.
Antar at grunnen til at det blir ein månad til er stor pågang samt levering av reservedel(er). Men sidan eg ikkje har hatt noko problemer med denne bilen så langt, burde det gå greit ein månad til.
Sitat fra: Einride på torsdag 27. august 2015, klokken 11:39
Eg vart akkurat ringt opp av forhandlar og har no avtale om å levere bilen inn på verkstad om ein månads tid. Han meinte dei måtte ha bilen inne to dagar sidan dei enda ikkje visste nøyaktig kor lang tid det vil ta å bytte delen.
Antar at grunnen til at det blir ein månad til er stor pågang samt levering av reservedel(er). Men sidan eg ikkje har hatt noko problemer med denne bilen så langt, burde det gå greit ein månad til.
Oppsann!
Jeg håper jeg slipper å vente så lenge ellers så kan en snart sette på vinterdekka om det går så lenge hos meg :)
SitatEg vart akkurat ringt opp av forhandlar og har no avtale om å levere bilen inn på verkstad om ein månads tid. Han meinte dei måtte ha bilen inne to dagar sidan dei enda ikkje visste nøyaktig kor lang tid det vil ta å bytte delen.
MotorForum Kristiansand byttet ut den aktuelle delen på de første bilene her om dagen, de brukte 6,5 time pr. bil...
Jeg fikk time 1 sept. og får igjen bilen samme dagen!
Min Zoe har nå for 2. gang nektet å starte, Electric motor failure...charcing impossible kom også opp.
Forhandler har tatt inn bilen for 2. gang, første gang fant de ingen feil.
Den lot seg da starte etter en times tid, men ikke denne gangen.
Har andre med ladefeil opplevd noe tilsvarende ?
Sitat fra: Elhanen på fredag 28. august 2015, klokken 08:03
Min Zoe har nå for 2. gang nektet å starte, Electric motor failure...charcing impossible kom også opp.
Forhandler har tatt inn bilen for 2. gang, første gang fant de ingen feil.
Den lot seg da starte etter en times tid, men ikke denne gangen.
Har andre med ladefeil opplevd noe tilsvarende ?
Min samboer hadde en lignene feil, hun snakket om "charging impossible" dette til tross for att bilen ikke sto til lading..
Dette løste seg ved bare å åpne og lukke ladeluka en gang eller to, dette var på en R210 modell.
Sitat fra: jabj på torsdag 27. august 2015, klokken 18:00
SitatEg vart akkurat ringt opp av forhandlar og har no avtale om å levere bilen inn på verkstad om ein månads tid. Han meinte dei måtte ha bilen inne to dagar sidan dei enda ikkje visste nøyaktig kor lang tid det vil ta å bytte delen.
MotorForum Kristiansand byttet ut den aktuelle delen på de første bilene her om dagen, de brukte 6,5 time pr. bil...
Jeg fikk time 1 sept. og får igjen bilen samme dagen!
Det hørtes lovende ut jabj :) Da kan det hende også min blir ferdig før tiden. Det er halve tiden som mitt verksted hadde beregnet men det er vel heller at de ikke har gjort denne operasjonen før slik at de har beregnet såpass god tid. Min er den første Zoen de selger til mitt hjemsted sa de til meg så tror de ikke har fått noe særlig praksis på de enda bortsett fra at jeg regner med de har blitt kurset på verkstedet. Litt synd at de må begynne å skru på en urørt bil egentlig men sånn er vel det.
Er det noen som har fått bilen tilbake etter delen er byttet? Hva synes dere om servicen dere har fått fra Renault? Jeg har ventet i over to uker nå, men skal etter planen få bilen førstkommende fredag. Har prøvd å fått info ut av Renault sentralt men de nekter å svare på mine spørsmål. Synes det har vært utrolig dårlig informasjon vedrørende hva som skal gjøres og når det blir gjort.
Hei
Jeg pratet en stund med min selger når jeg hentet ut leiebilen. Han svarte meg så godt han kunne. Og som han fortalte meg så sto det en haug med Zoe på havna i Drammen som ble returnert til fabrikken med båt for utbedring og firmaet som hadde levert delen ikke hadde noen kontrakt mere. Dvs den nye delen er fra en annen leverandør. Som jeg ble fortalt så innebærte operasjonen at motor måtte ut og en del av batteripakka. Jeg syntes det hørtes litt snodig ut da jeg skjønte det som at den mulige defekte delen sitter i selve motor og ikke noen annen plass. For batteriet sitter vel ikke i veien for å ta ut motor skulle en tro? Og det som jeg bekymrer meg litt over var at de hadde kun en mekaniker på verkstedet som hadde vært på kursing av reparasjoner på Zoe så jeg håper han husker alt han har lært og gjør ting riktig for dette var visst første gang de skulle skru på Zoe. Min var nummer 2 i køen nå. Så langt har jeg egentlig vært veldig fornøyd med servicen lokalt. Selv om jeg ikke har fått noe info fra Renault sentralt. Jeg fikk forøvrig en flunkende ny Renault Clio Sports Tourer fritt til bruk (Forøvrig en veldig fin bil dette også) Som jeg skal ha helt til Zoen er ferdig :)
Okey, ja har skjønt at det er en ganske omfattende reprasjon. Håper bare de klarer å sette alt på plass igjen. Min lokale forhandler har ingen avtale med avis så det eneste de kunne låne meg var gamle lånebiler. Så er ganske lei av å kjøre gammel bil, når jeg egentlig skulle hatt en ny zoe. Synes dette er Renault sentralt som har ansvaret for at vi kunder blir tatt vare på i en sånn situasjon. Og ikke lokal forhandler. Jeg er veldig fornøyd med servicen hos forhandler, men de får jo ikke gjort så mye når Renault sentralt holder kortene for seg selv. Gleder meg til å få min zoe på fredag.
Det er flott at feil blir oppdaget og utbedret.
Jeg lurer på hva Renault som firma lærer av dette og hvordan de benytter denne anledningen til å bedre sine prodsedyrer slik at denne typen feil ikke oppstår i fremtiden.
Det er svært viktig hvordan Renault behandler og informerer sine kunder som blir berørt.
Tesla har jo også hatt sine problemer, men det virker som om mange Tesla eiere er fornøyd dette tyder på at Tesla behandler sine kunder på en god måte. Håper at bilfabrikantene lærer mest mulig av hverandre slik at kunde behandlingen hos alle bilfabrikanter kontinuerlig forbedres.
Så langt er jeg personlig godt fornøyd med mitt kjøp av en ZOE fra Renault (ingen problemer ennå heller da)
Min Zoe har nå stått på verksted i over 2 uker, årsak skal være ladefeilen på dette kretskortet i motoren.
Det var da andre gangen den ikke ville starte pga. "Electric motor failure", første gangen forsvant feilen etter en times tid.
Men, så har i tillegg ladeboksen, heller ikke tålt påkjenningen fra feilen på kretskortet, dermed blir den stående noen dager til.
Mekaniker hos forhandler måtte på kurs i forkant av reparasjonen for å kunne utføre den, merkelig at ikke denne kunnskapen finnes hos en forhandler.
Må si jeg blir forundret over at forhandler bruker mer enn 2 uker, på å kunne rette opp en feil på en ny bil.
Jeg har riktignok fått fri lånebil, en annen Zoe, men det er jo trist å ikke få bruke det man har betalt for.
Blir jo skeptisk til bruk av hurtiglader generelt, på Zoe når dette skal skape så mye problemer.
Synspunkter ?
Hei. Jeg har ikke hatt noen problemer med min R210 fra januar til nå. Hurtiglader når jeg kommer over en mulighet. Jeg tenker at når du får ordnet disse problemene så kommer du til å bli en lykkelig zoe-eier som meg - superfornøyd :)
Sitat fra: Elhanen på fredag 11. september 2015, klokken 20:29
Mekaniker hos forhandler måtte på kurs i forkant av reparasjonen for å kunne utføre den, merkelig at ikke denne kunnskapen finnes hos en forhandler.
Må si jeg blir forundret over at forhandler bruker mer enn 2 uker, på å kunne rette opp en feil på en ny bil.
Jeg har riktignok fått fri lånebil, en annen Zoe, men det er jo trist å ikke få bruke det man har betalt for.
Dette er en rimelig komplisert operasjon. Mekanikeren måtte på kurs hos min forhandler også. Men min Zoe virket da jeg leverte den inn, så jeg fikk den igjen dagen etter. Hvilket var bra, i og med at min leiebil var en Renault Megane. Vær glad at du får en Zoe i mellomtiden, det er jaggu nedtur å kjøre bensinbil nå.
Da har nok jeg vært uheldig med min Zoe, men jeg ville ikke gjort om kjøpet.
Den er artig å kjøre, å sette på CC og kjøre med stort sett bare hjulstøyen er flott ! Jeg liker også teknologien og den gir meg en frihet til å kjøre mye bil, fordi det blir billig der jeg ferdes mye.
Det å kjøre uten utslipp er også bra !
Men, jeg mener Renault burde ha testet ut hurtigladingen og ikke levert ut disse bilene før de var mer sikre.
Det er ikke gøy å ha bilen på verksted til sammen 3-4 uker av drøyt 2 måneder eierskap, selv om man har en Zoe R210 å kjøre.
Særlig ikke når man i løpet av en morgenstund må finne alternativ transport for familien, når den nye bilen har "Electric motor failure ".
Synes også forhandler burde hatt mer kunnskap om bilen, dette er en gjenganger her på forumet, at de fleste må lese seg til ting.
Dette er da også tydelig når mekanikerne må på kurs for å rette opp ting.
I Renault sin garanti, har man bare rett på lånebil i 3 døgn og da ligger det i kortene at bilen din skal være på veien igjen etter den tid :)
La oss håpe og tro at når "barnesykdommen" er , så oppleves den som en bil av god kvalitet !
Da var det min tur til å få motor/ladefeil på nye zoe. Ikke krise i hverdagen da vi få bensinlånebil av forhandler kona tar og jeg får tilbake leafen av henne.
Noen som har fått tilbake bilen med fikset lader enda? De kunne ikke si noe til oss på tidsbruk, men vi måtte regne med en uke eller to. Så lenge forhandleren betaler for bruken av lånebilen kan de ha zoe inne så lenge de vil for vår del.
Betaler de for bruken av lånebilen?
Vi fikk ikke dekket bensin på lånebilen etter att vi vraket vår gamle traver, for så å få beskjeden " det var vist en feil hos importøren, bilen deres kommer ikke før med neste båt..."
Min Zoe er nå tilbake etter 3 uker på verksted. Mekaniker sa det ikke var så mye jobb, men mye ventetid på deler. Kretskortet ble byttet og en ladeboks. Jeg fikk låne en Zoe med R 210 motor og ser litt forskjell, da den nye motoren i min bil har litt lengre rekkevidde og jeg synes den regenerer bedre. Har vært tett opp mot 10 % , men dette har jo med topografien i veien å gjøre også.
Det skal ifølge forhandler ha vært noen hurtigladere som har tatt knekken på elbiler generelt, ikke bare Zoe.
Kan jo legge til at bilbergeren som kjørte min Zoe til verksted, sa det var den første her omkring, men han hadde kjørt mange Golf , E-up og Tesla.
Kanskje ikke så lett å bevise at det er feil på hurtigladere hos Fortum, men har jo allerede erfart at av 3 i mitt nærområde, så har 2 vært ute av drift i problemer og den ene viser ikke hvor mange KW som er ladet.
Dette gjør meg skeptisk til Fortum sine hurtigladere.
Sitat fra: Speeder på fredag 18. september 2015, klokken 20:26
Betaler de for bruken av lånebilen?
Vi fikk ikke dekket bensin på lånebilen etter att vi vraket vår gamle traver, for så å få beskjeden " det var vist en feil hos importøren, bilen deres kommer ikke før med neste båt..."
bompengene ser vi jo ikke noe til uansett og fikk beskjed om å ta vare på bensinkvitteringer men vi kommer til å kjøre mye mer med lånebilen enn vi gjorde med zoe.
Hei
Jeg fikk igjen min Zoe 07. September etter ca 6 uker på verkstedet.
De har da byttet den likeretter delen til laderen samt at de også måtte bytte hele batteribanken da denne hadde ca 20% mindre kapasitet enn den skal ha.
Jeg hadde jo påpekt tidligere til forhandler at rekkevidden på denne bilen ikke er i nærheten av det som er oppgitt i markedsføringen av bilen. De ca. to og en halv ukene jeg fikk kjørt bilen før den havnet på verkstedet var en god og varm periode med godt og varmt sommerklima (i forhold til Norge i det minste) og rekkevidden jeg kunne se med normal kjøring var ikke mere enn ca 110km. Ved å kjøre i 85 med eco kunne jeg strekke den til ca.130km på en lading. Gjennomsnitlig forbruk lå da på ca 13.1 Kwh/100km, men på de turene med normal hastighet i trafikken til og fra olso lå gjennomsnittlig forbruk på 14,8 Kwh/100km og opp til 16.3 kwh/100km. Så det var tydelig noe feil med drifts batteriet fra fabrikken.
Vel, etter 6 uker på verksted (det er skikkelig kjipt og kjøre bensinbil ja.. ) har jeg nå fått opparbeidet litt statistikk igjen for drift av bilen. Temperaturen er nok nå generellt ca 10 grader lavere enn den var før bilen kom inn på verkstedet, så jeg regner med dette vil påvirke batteriet og rekkevidden noe. ?
Etter 1713 kjørte kilometer så langt siden bilen ble hentet fra verkstedet, ser jeg at jeg sliter med å få gjennomsnitts forbruket under 14 kwh/100km Det ligger oftere på 14,5 - 15,0 og de gangene jeg har testet ut høyere hastigheter går det hurtig opp til 16,5 - 17,1 kwh/100km i gjennomsnittlig forbruk. Så jeg stusser litt på om dette også kan ha noe med reperasjonen og gjøre, eller om det hele må tilskrives temperatur fallet??
På den positive siden , må jeg si at rekkevidden etter bytte til ett friskt batteri er vesentlig bedre. Nå er jeg stadig oppe i ca 170km på en lading med forsiktig kjøring (80 km eco )og ser at ved kjøring i bevisst "Elbil modus" kommer jeg av og til ned igjen til ett gjennomsnittlig forbruk på 14,1 kh/100km.
Temperaturen faller jo en del de neste månedene så da blir det interessant og se om hvor stor innvirkning dette i praksis vil få på rekkevidden.
Etter byttet av deler i laderen, har jeg ikke inntrykk av at bilen er noe særlig mere medgjørlig til lading på offentlige ladere med Type-2 kontakter. Det fungerer helt fint på hjemmeladeren og på alle de hurtigladerne jeg har forsøkt fra Fortum, men andre offentlig ladepunkter er fremdeles ett problem. Dette blir nok helt sikkert ikke løst for Zaptech eventuellt slipper sin ladekabel på markedet. (Jeg mistenker at en stor del av de offentlige tilgjengelig ladepunktene med Type-2 kontakt, faktisk fremdeles er tilknyttet mot IT/TT nett og ikke mot TN-nett).
Det er jo også veldig beklagelig at hurtiglading er fjernet fra den nye modellen og at Renault ikke er villig til å gi ut informasjon om slike vitale aspekter, ved mulighetene til en elektrisk bil som de ønsker å selge masse av i Norge. For meg virker det jo ganske søkt og lite fornuftig, at de kjører så agressive kampanjer for salg av en elektrisk bil som faktisk IKKE er kompatibel med det strømnettet som vi har i største delen av Norge. Dersom de ikke hadde "gitt med hjemmelader gratis" ved kjøp av bilen, ville nok bilens manglende kompatibilitet med norsk strømnett vært vesentlig kraftiger dokumentert i media, og forhandlerne mere oppmerksomme på å informere kundene om dette før kjøp av bil.... :-)
Men så langt ser det ut til at bilens rekkevidde er vesentlig forbedret etter bytte til ett "Friskt" driftsbatteri, så blir det jo interesant og se om den har nok energi i batteriet til å kunne pendle til oslo om vinteren også. :-)
MvH
OleB
Spesielt at batteriet måtte byttes!
Den viste altså 100% men hadde mindre?
Da ble det over en måned ekstra ventetid, men i går var vår bestilte Zoe på verksted og i dag skal den inn til Ditec behandling. Håper å få den utlevert i starten av neste uke. Gleder meg! :)
Kva er Ditec behandling?
Sitat fra: pudderjagar på fredag 25. september 2015, klokken 17:33
Kva er Ditec behandling?
La meg google det for deg:
http://lmgtfy.com/?q=%22hva+er+ditec%22
Ha, ha, ha. Den var sykt vittig. Anbefaler ALLE å trykke på den linken. ;D
Endelig fikk jeg bilen idag etter ventet 6 uker på verksted. Men den som venter lenge venter på no godt.
Jammen en herlig bil å kjøre. Sitter akkurat å tester hurtiglading på butikken der jeg kjøpte den for første gang.
Klarte jammen å prøve å sette i feil ende på kabelen i Pod Pointen. Sto der og skjønte ingenting før jeg fant ut at det er forskjell på endene selv om de ser like ut :)
Jeg sier meg veldig enig med deg StigH. Vi fikk vår bil i går, og vi er veldig fornøyd! :-) Liker spesielt godt den trådløse nøkkelen. Høres ut som jåleri, men i praktisk bruk med barn, handleposer, vogn osv. i hendene er det utrolig greit å slippe å fikle med nøklene. Denne funksjonen er fantastisk!
Sitat fra: ZOE på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:42
Spesielt at batteriet måtte byttes!
Den viste altså 100% men hadde mindre?
Hei
Ja den viste 100% full men når de undersøkte bilen på verkstedet (jeg klaget jo mye på rekkevidden) så fant tekniker ut
at ca 20% av cellene i drifts batteriet ikke var iorden så de bestillte ny batteri pakke til bilen. Den er nu byttet
og rekkevidden er en helt annen med et friskt batteri.. :)
Men jeg finner det jo litt snodig at Renault sender mitt defekte batteri til Frankrike for overhaling og at jeg må inn igjen
en ny runde for å sette tilbake mitt opprinnelige batteri når det kommer tilbake til Norge. (Noe med av VIN nummer er
stemplet inn i batteribanken og skal stemme med bilen....)
Det ble sent i kveld gitt. Kjøre mye, testet 3 ladepunkt totalt. En 11 kW PodPoint. Og en Fortum stolpe pluss PodPointen hjemme. Alt fungerer utmerket. Træla litt med den Fortumen. Fikk bare checking på displayet i bilen men som en gjennomsnittlig Ola Nordmann som skal teste før en leser anvisningen leste jeg på stolpen at en måtte lukke lokket på den før det ble frigitt strøm. Plugget ut bilen. Lukket lokket på stolpe og plugget inn bilen igjen og da ble det saker :)
Gratulerer med ankommet bil da ... ;D
Det blir jo en hel del slike lade erfaringer må du belage deg på, men det blir man jo vant til etter hvert.
Det er noen utfordringer i at mange slike ladepunkter skal ha forskjellige rutiner for å få satt dem igang, men
etter hvert blir en jo kjent med de mest vanlige versjonene og da føles det vesentlig greiere....
Sitat fra: StigH på fredag 02. oktober 2015, klokken 19:08
Endelig fikk jeg bilen idag etter ventet 6 uker på verksted. Men den som venter lenge venter på no godt.
Jammen en herlig bil å kjøre. Sitter akkurat å tester hurtiglading på butikken der jeg kjøpte den for første gang.
Klarte jammen å prøve å sette i feil ende på kabelen i Pod Pointen. Sto der og skjønte ingenting før jeg fant ut at det er forskjell på endene selv om de ser like ut :)
Gratulerer! Håper du blir fornøyd ;D
Mange takk for det folkens. Blir bare mer og mer glad i bilen. Den går som ei kule! Ble 20 mil i går kveld med mye variert kjøring :)
Da skjedde det som måtte skje siden bilen min ikke har fått byttet likeretter. Søndag prøvde jeg den flunkende nye hurtig laderen på Kiwi i Ytre Enebakk. Det smalt i laderen og hele dashbordet på bilen lyste rødt med lading ikke mulig. Fikk bilen tauet til motor forum oslo og utlevert en Ford Fokus som låne bil. Motor forum sendte bilen min fra Oslo til Eidsvoll for der kunne de se på den med engang. Idag fikk jeg den triste beskjeden at hele lade systemet på bilen må byttes:(
Del ikke tilgjengelig i Frankrike og de vet ikke når de får den. Takk til Motor Forum som da ordnet med hertz bilutleie at jeg beholder Ford'en til min bil blir reparert. Jeg skal også gjemme på kvitteringer for drivstoff slik at de betaler meg tilbake det jeg har brukt.
Meget bra kunde service på Motor Forum Eidsvoll.
Ser ut som jeg da må belage meg på lang tid med diesel bil.......... :(
Fikk samme problemet sjølv etter å ha kjørt rundt 5000 km og brukt Fortum ladere ca. 20-30 ganger. Plutselig fikk jeg ikke ladet, kun "connection problem" mens det lyste rødt. Hadde time hos MotorForum i Kristiansand 2 dager etterpå for å bytte delen, problemet var at jeg var i Moss. Havnet hos Autoservice i Moss som skaffet meg gratis leiebil (Renault dekker også drivstoff). 5 uker seinere var delen byttet og har virket glimrende siden.
Her er bilde av delen som er byttet: