Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: dozeren på onsdag 19. august 2015, klokken 14:14
Har nå prøvekjørt de fleste el-alternativene på markedet og føler helt klar at i3 tiltalte meg mest. Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser. Har mange ganger gått mot strømmen her i livet, men man lurer jo på om det er noe man har oversett...
Sitat fra: dozeren på onsdag 19. august 2015, klokken 14:14
Har nå prøvekjørt de fleste el-alternativene på markedet og føler helt klar at i3 tiltalte meg mest. Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser. Har mange ganger gått mot strømmen her i livet, men man lurer jo på om det er noe man har oversett...
Grunnen er vel at den er dyrere enn de fleste andre elbiler. Dessuten er Norge et land hvor VW står sterkt. Det forklarer hvorfor e-up har solgt så godt, på tross av at salget i av i3 i Europa hittil i år er 3 ganger så høyt som e-up. En i3 koster med dagens kampanjepriser ca 50.000 mer enn en e-up, og er en helt annen bil. Premium kvalitet, rustfri, betydelig større, mer sportslig, lenger rekkevidde, rimeligere service osv.... Det er uforståelig at folk da velger e-up. e-Golf derimot er en flott bil, men det er jo "bare" en helt vanlig golf med kort rekkevidde. i3 er elbil utviklet på elbilen premisser. Jeg har eid og kjørt de flest elbiler (unntatt Tesla som er et slagskip) og i3 overgår mine forventninger. Løp og kjøp
1 ord : 319 000kr for en i3.... Da man får en ny Leaf for 240 000kr.... Jeg handler bil etter økonomi, å det jeg trenger i hverdagen. Å Leaf,n går 3 x mitt behov å jeg får med meg alt jeg trenger.
For 60 000kr til kunne jeg å kona kjørt 2 helt nye elbiler, 1 Nissan å 1 trilling.
Nå regner jeg med det hagler inn kommentarer
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 14:34
Fra spøk til alvor, så mener jeg at i3 er for dyr til at jeg engang vurderte den.
Det er det som er en vanlig feiloppfatning. Du kan kjøpe en i3 med det nødvendige av utstyr for ca 30.000 mer enn du må gi for en Leaf eller Zoe med tilsvarende utstyrsnivå. Og med servicepris på 5200 kr for 5 år -100.000 km har du markedets laveste driftsutgifter.
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Jeg mener å ha hørt at det ble ble det solgt nesten 500 i3 i juli, så jeg regner med at antall registreringer i august og september vil løfte den langt opp på statistikken :)
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Jo, men så er det jo en bil som er verdt minst 100.000 kr mer enn "toppmodellen til Leaf" ;D ;) 8)
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D
Var Kia Soul med i den testen?
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
249.900,- står det i prislista til BMW. 259.900,- var vel et high voltage tilbud? Med ekstrautstyr for ca. 40.000,- Hvis du går amok på tilbehøret så kan du komme opp i ca. 400.000,- Jeg havna på nesten 350' før jeg begynte med strykninger i lista. Jeg vil si at et minimum av utstyr er vinterhjul og hurtiglading, og da er det snakk om 272.800,-
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/_shared/pdf/pricelist_2015/I01_03_2015_Veiledende_prisliste.pdf?download=true
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon. Ellers genial bil.
Kjøpte e-Up få uker etter at jeg fant ut at den hadde denne funksjonen som alle elbiler kunne hatt og som topper moderne dieselbil med automat kasse når det gjelder å renne uten å bruke eller tape energi.
Skal forresten kjøpe BMW, men da i 2 hjuls scooter utgave som kommer med autoseile funksjon. Håper det dukker opp også på bilene etterhvert, eller som en software oppgradering.
Sitat fra: K S på onsdag 19. august 2015, klokken 17:25
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D
ar Kia Soul med i den testen?
Nei, den hadde vel ikke kommet på markedet ennå. Det er nok Kia Soul som har en viss ledelse på rekkevidde. Hvor mye avhenger av topografi og hastighet, for den er tung og firkantet, så den må flytte på mye luft. I praksis tror jeg neppe at det avviker mer en 2 mil i forhold til i3. Kvalitetsmessig er det ingen tvil om hvilken bil som er best. Kia Soul er nærmest fri for rustbeskyttelsr, og karbon / plast og aluminium bør tåle veisalt vesentlig bedre :-). Så om 5 år tror jeg folk vil betale vesentlig mer for en brukt i3.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon. Ellers genial bil.
Du kan ikke mene det?
Hva mener du mangler av tilleggsverdi ut over å stille inn ACC på ønsket hastighet (og justere denne trinnløst med optimalt drivstoff-forbuk), og som er grunn nok til å ikke kjøpe bilen?
Bilen kan seile og ACC optimaliserer denne. På en normal dag er det utrolig sjelden du kan seile fritt, da du enten vil kjøre for sakte eller for fort. Dermed er ACC den beste løsningen.
Sitat fra: dozeren på onsdag 19. august 2015, klokken 14:14
Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser.
Som flokkdyr har du vel forståelse av at folk kjøper det som alle andre har, dvs. e-Golf og Leaf?
Ut fra bilder hadde jeg egentlig ikke tatt i3 til vurdering. Den så jo så bitteliten ut. Jeg ventet ei stund på e-Golf, men tilfeldigvis fikk jeg se og prøvekjøre i3 av en hyggelig forhandler. Jeg ble overrasket over hvor stor den var i virkeligheten, og over det romslige førermiljøet. Omtrent like overrasket ble jeg da jeg åpnet bakluke og panser og så hvor lite bagasjeplass det er.
Som en som kan drømme vonde drømmer om natta om rustangrep på bilen, så falt jeg veldig for konstruksjonen med plast, aluminium og karbonfiber. Vi likte bilen veldig godt under prøvekjøring. På et eller annet tidspunkt mellom 0 og 7,2 sekunder ble avgjørelsen tatt :)
Noen mener i3 er en av de styggeste bilene som noen gang er laget. Jeg er ikke enig, men kan forstå hva folk mener. Spesiell er den i hvert fall. Så den er ikke for folk som ikke vil eller tør å skille seg ut.
Den går som en rakett! I hvert fall for de av oss som ikke har kjørt annet enn kjedelige biler fra før.
Det er en BMW, på godt og vondt. Bil handler veldig mye om følelser og assosiasjoner. F.eks hvem vil vel bli sett i en Audi ;)
i3 er ikke fornuftig nok i manges øyne. Lite plass, unødvendig sprek, for mye luksus, rar å se på, kun fire seter, dører som går feil vei, smale sykkelhjul.
Enpedalkjøring er det ikke alle som liker. Opptil flere her på elbilforum har diskvalifisert i3 av den ene grunnen alene. For meg føltes det helt riktig fra første øyeblikk.
Det er mange grunner til at i3 ikke gjør det bedre, her er noen:
- Pris
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Ny og utestet teknologi
- Rar dekkstørrelse
- Utseende
4 seter betyr at for folk flest vil det være en nr 2-bil, og folk er generelt ikke veldig risikovillige når det kommer til bil nr 2. De vil ha det kjente trygge.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.
Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Leaf koster nå 190.000,- med vinterdekk, 20 dager leiebil og 10.000,- i Fortum lading. I hvert fall i følge annonse jeg så på Facebook. Tror det var BNH som stod bak.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2015, klokken 17:59
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Ny og utestet teknologi
- Rar dekkstørrelse
- Utseende
Ja, det er jo alt dette som gjør at bilen er genial. Tviler på at utseende er avgjørende, for da ville ikke hverken Leaf, Soul eller trillingene synes på statistikken i det hele tatt ;D
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 18:25
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Leaf koster nå 190.000,- med vinterdekk, 20 dager leiebil og 10.000,- i Fortum lading. I hvert fall i følge annonse jeg så på Facebook. Tror det var BNH som stod bak.
Trolig billig fordi det kommer en ny modell med +25% batterikapasitet om noen mnd'r. Da vil nok noen føle seg lurt >:(
Leaf til 190.000 er innstegsmodellen uten varmepumpe. Den modellen er det ingen Nissan forhandler som vil anbefale deg å kjøpe.
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 18:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2015, klokken 17:59
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Ny og utestet teknologi
- Rar dekkstørrelse
- Utseende
Ja, det er jo alt dette som gjør at bilen er genial. Tviler på at utseende er avgjørende, for da ville ikke hverken Leaf, Soul eller trillingene synes på statistikken i det hele tatt ;D
Soul er jo mye penere enn i3. Og det er ikke noe tvil om at Leaf har blitt straffet pga utseendet. La oss ikke glemme at e-Golf er den klart mest solgte elbilen i Norge.
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. august 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 18:25
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.
Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Leaf koster nå 190.000,- med vinterdekk, 20 dager leiebil og 10.000,- i Fortum lading. I hvert fall i følge annonse jeg så på Facebook. Tror det var BNH som stod bak.
Trolig billig fordi det kommer en ny modell med +25% batterikapasitet om noen mnd'r. Da vil nok noen føle seg lurt >:(
Om man får 25% større batteripakke til 190.000,- om noen måneder er det nok en del som føler seg lurt ja. Men jeg tipper den større batteripakken ligger høyere i pris enn det.
Alternativt blir Leaf et enda bedre kjøp med 30kWh pakke til 190k startpris :)
Leiebil for de lange turene, og Fortum for de man vil hurtiglade på
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 19:10
Alternativt blir Leaf et enda bedre kjøp med 30kWh pakke til 190k startpris :)
Leiebil for de lange turene, og Fortum for de man vil hurtiglade på
Det kommer ikke til å skje. Om det kommer nytt batteri, så vil det bli på de best utstyrte modellene. De store rabattene som gis i dag blir det nok også slutt på for en periode.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2015, klokken 17:59
- Pris
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Ny og utestet teknologi
- Rar dekkstørrelse
4 seter betyr at for folk flest vil det være en nr 2-bil, og folk er generelt ikke veldig risikovillige når det kommer til bil nr 2. De vil ha det kjente trygge.
Punktene over er nok det viktigste for det lave salget. Kun 4 personer, lite bagasjeplass og stiv pris er vanskelig å selge i Norge. Med kampanjen som var, så endte vi opp med en greit utstyrt bil til under 300k, noe som var akseptabelt som bil nr 2. Da var heller ikke batterikapasitet en viktig vurdering, men forbruk, vedlikehold og kjøreglede viktigere. Det blir fort den mest brukte bilen til daglig, og Teslaen blir spart til de lengre turene, og de gangene hele familien skal på tur.
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 20:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 19:10
Alternativt blir Leaf et enda bedre kjøp med 30kWh pakke til 190k startpris :)
Leiebil for de lange turene, og Fortum for de man vil hurtiglade på
Det kommer ikke til å skje. Om det kommer nytt batteri, så vil det bli på de best utstyre modeller. De store rabattene som gis i dag blir det nok også slutt på for en periode.
Om det store batteriet bare kommer på de dyreste modellene og rabattkampanjer stoppes; hvorfor skulle da noen som nå sikrer seg en splitter ny Leaf til 190K med vinterdekk, leiebil og hurtiglading inkludert føle seg lurt?
Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.
Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..
Har nok med at jeg er oppforstret på Think Classic og når en er godt vant så holder en på fordelene så langt det lar seg gjøre.
Autoseiling gir betydelig reduksjon i blodtrykk og fare for fartsbøter. Det gir rett og slett en annen dimensjon når det kommer til kjøreglede. Tror også vi etterhvert vil se utslag av dette på forsikringspremiene, der biler med Autoseiling rett og slett ikke krasjer så mye. Et godt eksempel er jo Think Classic som omtrent ikke har vært involvert i ulykker, og der ingen noensinne har blitt skadet. Tipper dette er unikt i bilhistorien.
Har enpedalfunksjon ( eller i alle fall nesten ) på e-Up som et valg, og bruker dette når jeg må nå noe, eller kjører i tett trafikk, men det er alltid like herlig å vippe girvelgeren tilbake og nyte autoseilingen når veien åpner seg opp litegrann.
Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 17:31
Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
249.900,- står det i prislista til BMW. 259.900,- var vel et high voltage tilbud? Med ekstrautstyr for ca. 40.000,- Hvis du går amok på tilbehøret så kan du komme opp i ca. 400.000,- Jeg havna på nesten 350' før jeg begynte med strykninger i lista. Jeg vil si at et minimum av utstyr er vinterhjul og hurtiglading, og da er det snakk om 272.800,-
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/_shared/pdf/pricelist_2015/I01_03_2015_Veiledende_prisliste.pdf?download=true
Fant her http://www.bavaria.no/BMW/modeller/i-Serie/I3/
Er det en trykkleif på sidene til Bavaria? Det står fra 259.900,- der, men i prislista de linker til står det 249.900,-
"Prisene er eks. mva, ferdig registrert og inkl. vrakpant. Frakt og leveransekostnader levert til BMW i agent er inkludert."
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 20:38
Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.
Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..
Har nok med at jeg er oppforstret på Think Classic og når en er godt vant så holder en på fordelene så langt det lar seg gjøre.
Da forstår jeg ikke helt at valget heller falt på en i3. Ingen andre elbiler på markedet har videreført og forbedret filosofien og målsetningen som Think hadde enn BMW med i3. De har også tenkt nytt vedrørende produksjonsmetoder, alternative materialer, resirkulering og å benytte tilgjengelig teknologi på best mulig måte.
Girspaken på i3 er ikke så ulik den TH!NK city (Classic) har. Jeg vipper også denne i N og triller (seiler) der dette er hensiktsmessig. Det kan en og gjøre med i3, men det er hverken frarådet eller anbefalt i brukermanualen. Det å kontrollere pådrag, seiling og effektiv regenering i en og samme pedal er en bedre, enklere og sikrere måte å kjøre på. I nedoverbakker vil TH!NK'en bruke sin moderate regen til å prøve å holde inngangshastigheten. Setter en den i N vil bilen trille og hastigheten øke, alt. holde eller sakte retardere på slake nedoverbakker eller flater. En får en kjørestil der hastigheten varierer en del i forhold til fartsgrensene. Den kan en kun benyttes når en ikke har noen bak seg. Min erfaring er at mest mulig jevn hastighet er vel så effektivt. På i3 med ACC kan bilen holde jevn hastighet og justerer pådrag og regen etter behov.
Jeg har en startstrekning hjemmefra på 7 km der det er mulig å trille den første og de 3 siste av disse. Men jeg må igjennom 2 rundkjøringer for å få det til. Da må en ha klar bane for å komme igjennom disse uten å miste fart. Med i3 og dens kraftige regenering er en alltid parat til å bremse ned med kun bruk av regen. Selv fram mot rødt lys stopper en med kun bruk av regen og bruk av gasspedal. Også i køkjøring trenger en sjelden å flytte foten bort fra "gass"-pedalen. Bremsepedalen benyttes kun til å starte bilen, holde den i ro foran lyskryss i hellinger og når uforusette ting opptrer der en må bremse hardt. Selv da er det ofte nok å justere pedalen til full regen. Etter litt testing på disse 7km ser det faktisk ut som om jeg benytter mindre energi på å holde jevn hastighet i nedoverbakkene og regenerer enn å rulle (seile) så langt som mulig. Jeg har praktisert Rock'n Roll kjørestil når jeg er alene på veien, men heller nok til at a Steady Beat er vel så bra både med eller uten medtrafikanter foran eller bak. Begge kjørestilene fordrer at en holder en viss avstand til forankjørende biler.
Helt enig med deg i at i3 er eller i alle fall kunne vært den optimale etterfølgeren til Think Classic.
Virker litt som om du sammenligner med Nye Think og ikke Classic. Disse kjører helt forskjellig og den siste mangler bl.a Autoseilefunksjonen. Autoseiling er nettop det: Automatisk seiling, ikke manuell der en aktivt må bytte gir for å seiule.
Classic Think sin funksjon er genial i all sin enkelhet: Slipp akseleratoren og bilen seiler fritt.
Renner en nedover en bakke og farten øker mer enn 5 km/t over siste hastighet der en brukte motoren vil bilen automatisk entre regenerering og holde farten konstant.
I tillegg aktiveres regen ned mot nesten 0 hastighet etter et lett puls på bremsepedalen, og er enda kraftigere om en holder bremsepedalen nede. Girvelgeren gir kun valg mellom revers neutral og framover, og trenger ikke brukes såp lenge en kjører i samme retning.
Dessverre "forsvant" denne funksjonen med Classic Think, ( Tror det var en Siemens Patent ) men en verdig erstatning kom heldigvis med VW sine biler. Siden VW har cruise kontroll er det mulig å manuelt simulere bakkefunksjonen til Classic Think ved å aktivisere cruise kontrollen.
Blir litt mer stress, men som en selger av Mercedes sa: " Med nye biler vinner en noe, og taper noe annet" Vi diskuterte da den nye camperen som har blitt flottere innvendig, men som har mistet den fantastiske V6 motoren som kun brukte 1l mer enn den gamle rekke 4 på 700 km kjøring da vi kjørte 2 eller like biler sammen. Grunnet mer fotgjengervennlig front har den også bikket over 5 meter og koster dermed mer på flere ferger, og det mest brukte skapet der vi lagrer mat, er erstattet med et klesskap som er det siste en trenger på f.eks en festival. Dermed nytter det aldri så mye at den nye kommer med adaptiv cruiser kontroll, som ville vært hovedgrunnen til å "oppgradere" For oss virker nemlig Nye Viano Marco Poloen som en nedgradering i forhold til den vi allerede har.
@elektrolux: Takk for grundige forklaringer om autoseiling m.m. Nå skjønner jeg i hvert fall litt mer.
Tror ikke mangel på Autoseile funksjoen er grunnen til at ikke I3 topper salgsstatistikken. De fleste som kjøper en slik vet vel knapt hva dette er, meg inkludert ;).
Grunnen er vel heller at dette er en spesiell bil, en enthusiast bil og ikke noe som fenger hvermansen som mest er opptatt av noe som går fra a til å når man vil, men unger og kjerring. Som ingeniør ble jeg "forelsket" i konseptet når jeg fant ut hvordan den var konstruert. Kunne valgt en E-Golf da den kjørte minst like bra, var mer fornyftig for mitt behov, men valgte å lytte til hjertet :).
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. august 2015, klokken 08:25
Tror ikke mangel på Autoseile funksjoen er grunnen til at ikke I3 topper salgsstatistikken. De fleste som kjøper en slik vet vel knapt hva dette er, meg inkludert ;).
Grunnen er vel heller at dette er en spesiell bil, en enthusiast bil og ikke noe som fenger hvermansen som mest er opptatt av noe som går fra a til å når man vil, men unger og kjerring. Som ingeniør ble jeg "forelsket" i konseptet når jeg fant ut hvordan den var konstruert. Kunne valgt en E-Golf da den kjørte minst like bra, var mer fornyftig for mitt behov, men valgte å lytte til hjertet :).
Når det gjelder akkurat Golf så er den nå Norges mest solgte bil gjennom nesten 40 år. Ikke så rart at Hvermannsen bidrar til at e-Golf blir bestselger blant elbilene da ;-)
Men jeg deler ingeniørens fascinasjon for konseptet med i3. En fantastisk bil, og uten tvil den mest avanserte elbilen på markedet i dag, noe som jo er bekreftet av slike folk som plukker alle nye biler fra hverandre: http://www.hybridcars.com/teardown-reveals-bmw-i3-is-most-advanced-vehicle-on-the-planet/ (http://www.hybridcars.com/teardown-reveals-bmw-i3-is-most-advanced-vehicle-on-the-planet/)
Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. august 2015, klokken 05:07
Helt enig med deg i at i3 er eller i alle fall kunne vært den optimale etterfølgeren til Think Classic.
Virker litt som om du sammenligner med Nye Think og ikke Classic. Disse kjører helt forskjellig og den siste mangler bl.a Autoseilefunksjonen. Autoseiling er nettop det: Automatisk seiling, ikke manuell der en aktivt må bytte gir for å seiule.
Classic Think sin funksjon er genial i all sin enkelhet: Slipp akseleratoren og bilen seiler fritt.
Renner en nedover en bakke og farten øker mer enn 5 km/t over siste hastighet der en brukte motoren vil bilen automatisk entre regenerering og holde farten konstant.
I tillegg aktiveres regen ned mot nesten 0 hastighet etter et lett puls på bremsepedalen, og er enda kraftigere om en holder bremsepedalen nede. Girvelgeren gir kun valg mellom revers neutral og framover, og trenger ikke brukes såp lenge en kjører i samme retning.
Dessverre "forsvant" denne funksjonen med Classic Think, ( Tror det var en Siemens Patent ) men en verdig erstatning kom heldigvis med VW sine biler. Siden VW har cruise kontroll er det mulig å manuelt simulere bakkefunksjonen til Classic Think ved å aktivisere cruise kontrollen.
Blir litt mer stress, men som en selger av Mercedes sa: " Med nye biler vinner en noe, og taper noe annet" Vi diskuterte da den nye camperen som har blitt flottere innvendig, men som har mistet den fantastiske V6 motoren som kun brukte 1l mer enn den gamle rekke 4 på 700 km kjøring da vi kjørte 2 eller like biler sammen. Grunnet mer fotgjengervennlig front har den også bikket over 5 meter og koster dermed mer på flere ferger, og det mest brukte skapet der vi lagrer mat, er erstattet med et klesskap som er det siste en trenger på f.eks en festival. Dermed nytter det aldri så mye at den nye kommer med adaptiv cruiser kontroll, som ville vært hovedgrunnen til å "oppgradere" For oss virker nemlig Nye Viano Marco Poloen som en nedgradering i forhold til den vi allerede har.
Det ville vært svært interessant å høre om elektrolux faktisk har prøvekjørt en i3 med ACC (er jo ganske komisk at han også på den nye "camperen" fra MB har ansett ACC som mindre viktig enn hva som finnes av skap, siden motorene stort sett er like ;) ;D ).
Nå må du lese nøye etter, elektrolux (vi har også prøvd å forklare deg dette mange ganger før, og nå begynner jeg å bli lei av at du forsøker å spre usannheter om at i3 ikke kan "seile" - for det kan den, både med pedal og med ACC så gjør den det tilogmed HELT automatisk). ACC-funksjonen på i3 gjør ALT som du lirer av deg ovenfor i "geni-erklæringen" av Think Classic !!! Du kjører bilen med venstre tommeltott, og ACC-systemet seiler så mye at en Think Classic kan betegnes som "landkrabbe" i forhold. Forutsatt at man følger en hvis konstant hastighet, så er det ikke sjans i havet for at en Think seiler mer enn en i3 med ACC. Du sier det jo selv: den renner opp i 5 km før den gjør tiltak - det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!
Så hvis du ikke har prøvd ACC på i3, så anbefaler jeg at du faktisk tar en lengre tur og følger med på displayet som indikerer pådrag, regen og SEILING [null]. Hvis du ender opp med å fortsatt tro at classic'en seiler mere, så bør vel vi andre svelge alle kamelene i afrika ;)
...og en ting til: Å påstå at Think er en sikrere bil enn andre pga. fordi "autoseilingen" gir lavere blodtrykk og mindre fare for fartsbøter er jo en indikasjon på at du faktisk ikke vet hva du snakker om. Du er vel klar over hvordan 5AT (ACC og anti-kollisjonssystemene) på i3 fungerer ? For det første så står fartsgrensene indikert med et skilt-symbol i displayet hele tiden (så du kan justere inn farten med, ja nettopp, tommeltotten), og for det andre så stopper bilen automatisk (nødbrems) om det er fare for påkjørsel av andre biler eller fotgjengere. Jeg har personlig blitt reddet av nødbrems 2 ganger med i3'en, og jeg skulle virkelig likt å se hvordan en Think Classic i "fri seiling" ville ha stoppet av seg selv når det plutselig løper en 10-åring etter en ball 10-15 meter på tvers forran bilen ;D
Sitat fra: bromm på torsdag 20. august 2015, klokken 10:48
det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!
Er ikke den påstanden en selvmotsigelse? ACC prøver å holde konstant fart og varierer pådraget for å oppnå dette. Seiling holder pådraget på null, og farten blir det den blir.
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. august 2015, klokken 11:25
Sitat fra: bromm på torsdag 20. august 2015, klokken 10:48
det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!
Er ikke den påstanden en selvmotsigelse? ACC prøver å holde konstant fart og varierer pådraget for å oppnå dette. Seiling holder pådraget på null, og farten blir det den blir.
Dette er muligens vanskelig å forstå, men målet er altså å "seile" mest mulig i de situasjonene man kan gjøre dette, for å spare mest energi uten å miste fart. Og dette ivaretaes 100% med ACC og er så pinlig nøyaktig at ingen høyrefot i verden kan utkonkurrere det ;) Når man er kjent med systemet så vet man også akkurat når man bør begynne å redusere farten (med tommelfingeren), og til slutt deaktivere ACC for å stoppe bilen helt nøyaktig der man vil at den skal stoppe (f.eks på streken før et rødt lys). Nedbremsingen skjer da med KUN regen, som er den mest effektive måten å bremse inn en elbil ved middels til raskere nedbremsinger. Bremsepedal brukes så godt som ALDRI. At noen vil ha det til at det er bedre med seiling fra f.eks 80 km/t til full stopp over flere hundre meter bør stå for deres egen regning - de er iallefall ikke særlig populær i trafikken, og spesielt ikke for de som ligger bak ;)
Strømsparere er ikke som andre folk :P Kjør som dere vil, bare ikke lag kø...
Jeg har også stusset over at i3 den siste tiden har vært den nest minst populære elbilen, bare slått av trillingene. For meg var i3 eneste interessante alternativet.
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.
Det er flere opplagte svar på spm i tråden:
1) høy pris for en bil som kunne vært en fjerde trilling (firling)
2) fire stjerner i Euro NCAP
3) tullete dørløsning
4) utseende
Mine beste biler har vært BMWer, men i3 kjøper jeg ikke før den koster 135" ny.
Sitat fra: fiskeri på torsdag 20. august 2015, klokken 15:20
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.
Er jo helt enig med deg, bortsett at det var kona som likte Kiaen, ikke meg, nå er jeg kjempeglad for at vi var sammen om valget! Hvis den skulle blitt byttet bort i dag måtte det bli en hybrid med hengerfeste og minimum 100 km el rekkevidde! Selvsagt elbil med hengerfeste, men det ser fjernt ut.
Jeg hadde igrunnen bestemt meg for Kia, men testet (uheldigvis for Kia) begge bilene med en halvtimes mellomrom. Forskjellen var så merkbar at det ikke var noen tvil. For meg spiller prisforskjellen ingen rolle, jeg bare "måtte" ha I3.
http://www.theguardian.com/business/2015/aug/20/the-last-mile-toyota-sees-its-future-in-short-range-cars (http://www.theguardian.com/business/2015/aug/20/the-last-mile-toyota-sees-its-future-in-short-range-cars)
Som man ser av linken, urbaniseringen i verden får bilfabrikker til å endre sin oppfatning hvor markedet ligger.
As Toyota sees it, the future of cars for city drivers – particularly in America – lies in covering the short distances between bus or subway stop and home.
---
The rethink has been foisted on car companies by rising rates of urbanisation and changes in consumer behaviour. America's big cities are in the midst of a boom, and single-person households now account for a rising share of the US urban population: up to 45% in cities such as Washington DC and Atlanta. Such residents are not necessarily in the market for big, people-moving vehicles
Der ligger nok konseptet med I3. Den er svært så fremtidsrettet, men blir dyr når så mye nytt skal inn i et nytt konsept. Som bil passer den som hånd i hanske i det markedet også Toyata ser utkrystalliserer seg i en urbanisert verden. Små, ektremt lettkjørte biler uten utslipp, for korte turer.
Som Ferry indikerer kan det virke som om vi har forskjellige oppfatninger av funksjonen autoseiling.
Jeg har ingen ønsker om å følge hverken trafikken eller fartsgrensen. Derimot ønsker jeg muligheten til å ta foten av akselleratoren når som helst og vite at bilen friruller fra det tidspunktet.
Ellers har jeg kjørt i3 i Alpene inkludert bruk av acc og det bekreftet bare mine preferanser til ekte autoseilefunksjon.
Jeg skjønner godt at den ikke selger bedre...
-dyr
-ikke takstativ
-bare fire seter
-lite batteri
-spesiell design. Spesiellt de med litt farge.
-uvant med plast og karbonfiber
mao ikke noe for den typiske Toyota/VW kjøperen
Jeg kjøpte den fordi den er kul, spennende teknologi og materialvalg, rask, rekkevidde nok.....og BMW. ;D
Sitat fra: fiskeri på torsdag 20. august 2015, klokken 15:20
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.
Likte og utseende til jeg teste den etter å ha kjørt i3'n. For en nedtur, den kjører jo som en traktor og årlig service koster 3-5000, så den garantien må du betale for. Servicen til BMW'n koster 5200 for 5 år...
Og så er den som mange elbiler i dag, en fossilbil men el motor og batteri der det var plass og ikke en som er bygd for formålet, men bevares det selger for det er mange å se og leverandøren kan ikke levere før om et halvt år, så det er vel meg som har feil ;)
Hva er egentlig problemet?
BMW har sterkt begrenset produksjonskapasitet. De kan ikke selge like mange biler som VW og Leaf.
Jo fortere etterspørselen synker, jo fortere får vi nye spennende modeller basert på samme teknologi ;)
Hvorfor skulle vi som allerede har fått tak i denne fantastiske bilen være opptatt av at den skal selge mer da?
Sitat fra: LMOR på torsdag 20. august 2015, klokken 20:42
Hva er egentlig problemet?
BMW har sterkt begrenset produksjonskapasitet. De kan ikke selge like mange biler som VW og Leaf.
Jo fortere etterspørselen synker, jo fortere får vi nye spennende modeller basert på samme teknologi ;)
Hvorfor skulle vi som allerede har fått tak i denne fantastiske bilen være opptatt av at den skal selge mer da?
Ok, men ryktet sier at i5 blir en hydrogenbil med motor fra Toyota......
Ja, den må vel bli det, siden i3 selger så bra ;)
Men ellers tenkte jeg mer på karbonfiberteknoligien.
Jeg blir skuffet hvis i5 blir bygget på samme måte som en vanlig 5 serie.
Kan ikke helt se for meg det. Det burde i så fall blitt en 5 serie - hydrogen, og ikke en i5.
Tja, mange rykter. Det siste er vel at i5 blir noe ala i8 med to drivlinjer. Men mindre radikal enn i3, dvs mindre alu og karbonfiber. Ryktene sier at neste i3 og vil være mere normal oppbygd og ha et mindre polariserende utseende. Noen hevder at i3 selger etter forventning, andre sier igjen at de ikke tjener nok på den. Nå for tiden er det vel ca 3 mnd ventetid på bilen, og det skulle vel tilsi at kapasiteten på fabrikken er utnyttet.
Ser at det har kommet veldig mange forklaringer på hvorfor ikke "flere" kjøper i3. Jeg er glad for at BMW hadde mot til å satse på en bil som er annerledes og som derfor ikke alle ønsker å kjøpe. Den dagen det går "13 på dusinet" av i3, så kjøper jeg noe annet ;D
Mange grunner til at jeg ikke har valgt i3, det er faktisk den eneste av dagens elbiler (i tillegg til Tesla) jeg ikke engang har tatt meg bryet med å prøvekjøre.
Hovedgrunner er :
Bare 4 seter - trenger ofte plass til 5 med baggasje eller bikkje.
Bare 3 dører - kaller ikke "bakdørene" for ordentlige dører når fører/pasasjer i forsetet må ta av seg belte og åpne sin dør for å slippe ut folk bak
Pris for en fornuftig utstyrt bil - Selv om startprisen var rundt 250k endte de fleste konfigurasjoner postet her rundt lansering på noe rundt 330-350.000kr når alt nødvendig utstyr var tatt med.
Tvungen enpedalkjøring - Selv om jeg ikke har like ekstremt forhold til autoseilng som andre her på forumet, Utformingen på pedalen er også en sak.
At det er en BMW - For meg er BMW nesten synonymt med en type mennesker jeg ikke vil være i samme kategori som.
Kjøreegenskapene og andre ting kan være så bra som bare det, men når bilen ikke kan brukes til det jeg trenger den til blir den ubrukelig. Samme som med en fransk sak som ennå ikke vil dekke mine behov grunnet utfordringer på ladefronten.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. august 2015, klokken 17:54
Som Ferry indikerer kan det virke som om vi har forskjellige oppfatninger av funksjonen autoseiling.
Jeg har ingen ønsker om å følge hverken trafikken eller fartsgrensen. Derimot ønsker jeg muligheten til å ta foten av akselleratoren når som helst og vite at bilen friruller fra det tidspunktet.
Ellers har jeg kjørt i3 i Alpene inkludert bruk av acc og det bekreftet bare mine preferanser til ekte autoseilefunksjon.
I følge vegtrafikkloven så finnes det ikke rom for individuelle "ønsker" mht. tolkning og avvik fra loven - alle trafikanter plikter å følge den ;)
Hvorfor skal du ta av en fot som ikke er der fra før (med ACC så brukes ingen aksellerator-fot) ::)
Sist men ikke minst: hvorfor i all verden tester du seiling i Alpene ?!? Er det ikke på flata man seiler ? ;D
Jeg prøvde å si det samme allerede på side 1 nederst, men ble sikkert ikke lest av så mange. Innleggene nederst blir fort oversett når det med en gang kommer nytt innlegg på neste side.
i3 KAN seile, som også utklippet fra brukermanualen viser.
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC. I tillegg sørger den for å hold deg innenfor fartsgrensene samt unngå kollisjon med bilen foran. Når vi forhåpentligvis snart får aktivert "road ahead", så vil også ACC automatisk optimalisere farten inn mot kryss og rundkjøringer.
Men det er jo sikkert gøy å få bestemme selv, kjøre fort, la bilen renne, skru av all automatikk, la bilen spinne og sladde, akkurat som en BMW skal være ;)
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.
Her er jeg uenig. De fleste gangene jeg har kjørt "langturer" (les: >2 timer) fungerer ACC bra kun dersom køen går i konstant fart. Dessverre går køen ofte i feks. 75-85 i 80-sonene. Jeg ser ofte at bil nr. 2 eller 3 foran meg plutselig kjører litt saktere. Det blir dominoeffekt som jeg enkelt kan forutse om jeg kjører manuelt. Da slipper jeg forsiktig opp "gasspedalen" før bilen foran meg gjør dette. Da øker avstanden til bilen foran. Denne avstanden minker så når bilen foran meg ser at trafikken går saktere. Da ruller jeg sakte inn på bilen foran meg igjen slik at jeg holder så jevn fart som mulig. Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.
Beklager at dette ble OT.
Forøvrig er jeg veldig uenig at bilen er upraktisk, men klart nå snakker jeg for meg selv og mitt bruk. Jeg var nylig på IKEA og kjøpte saker ala. skrivebord etc. Jeg hadde aldri fått plass i min tidligere 3-serie eller Alfa Giulietta, men i I3-en var det jommen plass! Takket være omtrent flatt og firkantet bagasjerom etter nedlagt seterad i baksetet =) Jeg er en storfornøyd eier =)
Ser ikke helt at fri seiling løser dette bedre, men min erfaring er at ACC klarer å utgjevne farten bedre enn meg når bilen foran "nykker".
Merk at dynamikken endres ved å endre avstanden og eco vs comfort.
Dette er ikke så vanskelig å teste, bare sett på momentanforbruket, og følg med på om bilen "pumper" mer enn deg, og sjekk om gjennomsnittsforbruket ditt blir lavere enn med ACC.
Min erfaring er også at bilen prøver å seile mer enn meg i slike situasjoner. Hvis bilen foran kjører fortere igjen, så er det over lang tid en bedre strategi. Men bilen har samtidig er betydelig raskere reaksjonstid enn oss, og kan optimalisere regenereringen bedre enn oss.
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 12:46
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.
Her er jeg uenig. De fleste gangene jeg har kjørt "langturer" (les: >2 timer) fungerer ACC bra kun dersom køen går i konstant fart. Dessverre går køen ofte i feks. 75-85 i 80-sonene. Jeg ser ofte at bil nr. 2 eller 3 foran meg plutselig kjører litt saktere. Det blir dominoeffekt som jeg enkelt kan forutse om jeg kjører manuelt. Da slipper jeg forsiktig opp "gasspedalen" før bilen foran meg gjør dette. Da øker avstanden til bilen foran. Denne avstanden minker så når bilen foran meg ser at trafikken går saktere. Da ruller jeg sakte inn på bilen foran meg igjen slik at jeg holder så jevn fart som mulig. Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.
Beklager at dette ble OT.
Forøvrig er jeg veldig uenig at bilen er upraktisk, men klart nå snakker jeg for meg selv og mitt bruk. Jeg var nylig på IKEA og kjøpte saker ala. skrivebord etc. Jeg hadde aldri fått plass i min tidligere 3-serie eller Alfa Giulietta, men i I3-en var det jommen plass! Takket være omtrent flatt og firkantet bagasjerom etter nedlagt seterad i baksetet =) Jeg er en storfornøyd eier =)
Jeg støtter dette fullt ut. Det er lettere å holde smidig kjøring i annen trafikk manuelt enn med ACC som nærmest låser på avstand med bilen foran. Pådrag og regen blir for mye styrt av bilen foran, (som aldri kjører like smidig som meg) ;)
Også dørene bak er svært så praktiske for mitt bruk. Ofte bruker jeg plassen mellom forsetene og baksetene som bagasjerom. Det er enkelt bare å åpne bakdøren og stue inn, istedet for å legge alt bak. Med åpne dører er er "alt" tilgjengelig langt bedre enn med konvensjonelle dører.
Kort sagt, herlig bil, økonomisk og med gode kjøreegenskaper. Jeg liker faktisk også utseende.
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 12:46
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.
Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.
Bilen din er jo ganske ny, Anterialis og det samme gjelder vel erfaringen til eieren ;) Kameraet bruker flere måneder på å kalibrere seg, så det kan være en av årsakene til det du opplever. I tillegg kan det høres ut til at du kjører i Comfort mode, og det er Fy-Fy når man kjører med ACC fordi det er langt mer aggressivt og nykkete enn ECO Pro og ECO Pro+. Hvis du setter deg på hos meg med bind for øynene, så kan jeg nesten love deg at du vil ha null sjanse til å kunne skille på om ACC er på eller av med tanke på "nykking" ;)
Helt riktig at jeg er meget fersk som elbileier :P Men jeg kjører aldri i comfort på langtur, kun Eco Pro. Jeg kjører ofte på lengste avstand da jeg syns 3 s blir for nærme bilen foran til å reagere på uforutsette ting. Jeg innbiller meg også at 4s gir bilen større buffer og da slipper den reagere like brått som bilen foran.
Jeg er helt enig i Moonbuggy skriver over.
For meg høres jo dette logisk ut. Jeg forventer ikke at kameraet kan se lenger en nærmeste bil, gjør den virkelig det? Jeg ser jo alltid 3-6 biler fremover for å lese flyten. Dersom feks det blir rødt lys 5-10 biler før meg, starter jeg seilingen allerede da, og lenge før bilen foran meg begynner fartsreduksjonen. På det meste har jeg da kanskje 6-8 sekunder avstand til bilen foran meg, før jeg begynner innhente avstand. Da kan jeg enten seile eller "låse" meg på mild regen helt fra feks. 80 kmh ned til null. Dersom ACC er aktiv vil den jo følge bilen foran ("jevnt pådrag") helt til forankjørende bil begynner å bremse, og da går bilen min over til kraftig regen i få sekunder. fra 80 til 0. Er ikke første alternativ bedre, altså med lengre mild regen / seiling? Aldri i verden om ACC ser 5-10 biler fremover og lager 8 sekunders luke til bilen foran for optimal og lengst mulig regen?
Som skrevet, om jeg bruker ACC, vil jo bilen følge bilen foran. Køen går ofte ujevnt, feks mellom 78-82 kmh i 80 sona. Da vil jo bilen min gå opp og ned i hastighet flere ganger i minuttet. Opp og ned. Pådraget varierer mye mellom feks 5 kwh og 15kwh. Dersom jeg kjører manuelt i akkurat 80 kmh (eller som jeg ofte gjør, å sette manuell cruise på 80 kmh) følger jeg køen perfekt, men avstanden til bilen foran varierer feks mellom 3-5s hele tiden. Dette er mer avslappende enn at farten min skal variere. Er du ikke enig? Jeg kjører i alle fall vesentlig mykere enn ACC da jeg ser lenger frem i trafikken og forutser hva som kommer til å skje.
Jeg ser ikke helt hvordan ACC systemet kan "lære" seg til å se fremover i trafikken? Ser ikke ACC kun på nærmeste bilen? Vennligst forklar meg hvordan ACC kan kjøre mykere enn bilen foran meg (som svært sjeldent kjører mykt...).
Det er riktig at det vil være situasjoner ACC ikke klarer så godt, inkl. rundkjøringer.
Men som du skriver kommer rykkene fra bilen foran (som igjen påvirkes av bilen foran der).
Disse rykkene vil bilen normalt (ikke ved kryss enda), klare bedre. I tillegg oppdager den deaksellerasjon på motorveien lenge før du gjør det.
Det ble og kanskje blir vurdert om ACC skal være standard for alle norske biler. Og den stressreduksjonen ACC utgjør er en av grunnene til det.
Jeg ble en roligere sjåfør etter ACC for snart 10 år siden, ikke pga elbil :)
Jeg merker meg at dere skriver at dere kan kjøre "mykere" enn ACC i ECO Pro - vel, det kan ikke jeg ;) Ihvertfall ikke uten å konsentrere meg ihjel - og det kan jo de mest entusiastiske drive på med. Når det gjelder hva kameraet "ser", så er det forbausende mye detaljer som fanges opp. Her er en video fra Mobileeye som leverer teknologien, og som dere kan se så blir både fotgjengere, biler og tilogmed fotgjengeroverganger (zebra crossing) tracket og analysert helt individuelt i en rasende fart. På ca. 15 sek så ser man at det har lock på 2 biler som står etterhverandre, så ja: det er svært sannsynlig at kameraet fanger opp adferden til fremforliggende biler (forutsatt at de er synlig). Terminator hadde jo et "godt syn" husker vi, men dagens biler holder på å ta ham igjen på teknologifronten ;)
https://www.youtube.com/watch?v=H_wMyUEeIzQ
Sitat fra: emil på fredag 21. august 2015, klokken 08:18
At det er en BMW[/b] - For meg er BMW nesten synonymt med en type mennesker jeg ikke vil være i samme kategori som.
Ja, folk kan ha de merkeligste grunner for å velge bort et fantastisk produkt. Jeg har kjøpt over 60 nye biler i løpet av mine 59 år. Jeg hadde også en merkelig oppfatning av at jeg ikke skulle ha BMW. Men etter å ha fått i3 er jeg overbevist. Og min begeistring ble ikke mindre etter å ha kjørt strekningen Asker - Rødberg 154 km, stigning og med 20 km rest i dag :) Kjørte samme strekning med Leaf tidligere i sommer, og da måtte jeg lade i Kongsberg.
I Alpene ville Think classic sin autoseilefunksjon vært ideel, og ville ført til at en kunne sluppet akselleratoren før en bakketopp, rullet over denne og så begynt å regenere på andre siden. Alt kun ved å ta foten vekk fra akselleratoren.
Med i3 insisterte bilen på å enten holde farten over toppen, eller omtrent bråbremse idet jeg slapp fartspedalen før bakketoppen.
Se for deg en berg og dalbane der toget varierer hastigheten, men bruker null energi på å komme seg til endestasjonen. Forsøker en å holde konstant fart vil mye energi gå fram og tilbake.
Jeg kjører slik som beskrevet over; ser jeg røde bremselys, eller trafikklys langt framme slipper jeg akselleratoren da videre pådrag kun vil føre til mer brems/regen senere. Bilene framfor øker avstanden men den minker igjen så snart de må bremse. Imens seiler jeg uten strømforbruk samme strekningen og på en mer behagelig og jeg innbiller meg tryggere måte.
Når det gjelder forsikringspremier ser en allerede i dag forskjell. Vet ikke hva en i3 ansvar koster, men jeg betaler under 1000 kr for Think Classic grunnet meget god statistikk hos forsikringselskapene.
Alle norske menn mener de kjører bedre enn gjennomsnittet ;)
For å snu det litt på hodet, så hadde ikke disse rykkene i trafikken vært noe problem hvis alle kjørte med ACC..
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 17:50
Alle norske menn mener de kjører bedre enn gjennomsnittet ;)
For å snu det litt på hodet, så hadde ikke disse rykkene i trafikken vært noe problem hvis alle kjørte med ACC..
Dette er helt riktig, men dessverre er det til og med et fåtall som bruker cruise kontroll ser det ut til. Dersom køen går relativt konstant er ACC et fantastisk verktøy som jeg bruker mye. Faktisk bruker jeg meg ACC enn ikke, men når køen (som jeg skrev tidligere) beveger seg opp og ned i fart (les: 78-82, opp og ned, ofte) syns jeg det er bedre å ligge i konstant fart med varierende lengde til bilen foran (3-6s feks).
Men nå har jeg kuppet tråden nok. Dette kunne jo vært interessant i en egen tråd =) Jeg elsker i3-en, jeg betaler for kvalitet. Dersom du ikke bryr deg om kvalitet, så for all del kjøp en annen elbil. BMW har med i-rekken sin tenkt helt fra starten av, slik man burde gjøre med elbil. Tesla, Mercedes, VW mm. har jo bare byttet ut drivverket. Dette er ikke miljøvennlig. Om du har et dieselaggregat i huset som produserer strømmen, og du lader hjemme, hjelper det ingen ting å kjøre elbil! Litt sånn tenker jeg med de øvrige bilprodusentene også, hvor mye CO2 bruker de på å lage batterier og bilen forøvrig?
Jeg liker og betaler for et godt konsept fra bunnen av sammen med fantastisk kvalitet og kjøreglede =)
Totalt salg første halvår er opp fra 5405 i 2014, til 12,562 første halvår iår. Inkludert i8 dette. Kan jo selfølgelig ha med div produksjonvansker ifjor..
BMW skal visstnok hatt et mål på 30000 i3 i året.
Bromm (evt. et al): Kan dere bekrefte at teknologien fremvist i videoen er på plass i i3?
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. august 2015, klokken 17:37
I Alpene ville Think classic sin autoseilefunksjon vært ideel, og ville ført til at en kunne sluppet akselleratoren før en bakketopp, rullet over denne og så begynt å regenere på andre siden. Alt kun ved å ta foten vekk fra akselleratoren.
med i3 slipper du å ta foten vekk fra akseleratoren for å seile. Du VET at bilen benytter regen når du beveger pedalen over i regenområdet, og at den seiler ved å holde pedalen i riktig nivå. På samme måte som at du vet hvilket nivå du skal holde foten på clutchen i din manuellgirede fossilbil for å slure uten å kvele.
Det krever mer enn en prøvetur.
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 22:47
Bromm (evt. et al): Kan dere bekrefte at teknologien fremvist i videoen er på plass i i3?
http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/ (http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/)
SitatThe first VO-ACC was launched by BMW on the 2013 i3 vehicle
SitatThe VO-ACC has the added value of improved capabilities that only vision systems can offer, such as accurate lateral information about vehicles in front and the lanes model. This combination allows the VO-ACC to respond appropriately in curvy, rural, road scenarios, and creates a swifter and more driver-intuitive response to vehicles cutting-in and cutting-out in front. The latter effect is even more pronounced in the case of close cut-in vehicles, which is not currently addressed by today's ACC. Other vision advantages include the detection of and response to standing vehicles and the ability to verify before initiating a "Go" command that the space in front of the vehicle is indeed free (e.g. – no pedestrian is crossing).
Takk =) Spennende å lese litt nærmere om hvordan teknologien virker!
Noen som vet om det er mulig å få ettermontert ACC?
Savner det på vår I3 (som vi ellers er veldig glad i).
Sitat fra: chal på lørdag 22. august 2015, klokken 09:17
Noen som vet om det er mulig å få ettermontert ACC?
Savner det på vår I3 (som vi ellers er veldig glad i).
Det får du nok ikke ettermontert, nei. Det krever for det første oppgradert interiør for bl.a. speilhus og ratt, men selv om dette er delvis på plass så er det nok også noe cable harness osv. som må på plass. Mulig noen 3de-part kan gjøre ettermontering, men BMW selv tilbyr det ikke.
PS! Dette er grunnen til at jeg alltid anbefaler nye kjøpere om å sterkt vurdere ACC (5AT). Det er som en helt annen bil mht. kjøreopplevelse og hvis man allerede oppgraderer interiøret (noe mange gjør allikevel), så er det faktisk en veldig rimelig pris på dette systemet, som jo både øker kjørekomfort og sikkerhet radikalt...
Mye rart i denne tråden gitt. Leste jeg faktisk at en bruker ikke vurderer BMW fordi han/hun ikke ønsker å bli assosiert med den type folk? Synes litt synd på deg, men nok om det.
Grunnene til at jeg kommer til å kjøpe i3:
- Har hatt BMW siden 2007 og gode erfaringer med det. Medlem i bmw ccn osv...
- Liker designet veldig godt
- Alle tester roser bilen
(- eierne på dette forumet virker fornøyde)
Nå er jeg trebarnsfar, men bilen den erstatter tar også kun 2 barneseter i baksetet så det er ikke noe problem for oss. Vi har en 7-seter i tillegg (også BMW).
Jeg og kona skal prøvekjøre i3 på torsdag eller fredag, det blir spennende. Men vi avventer med kjøp til vi har sett facelift presentert. Vel, der er grunnen til at vi ikke har kjøpt (enda) også. BMW har nok lært svært mye siden i3 ble lansert og jeg håper facelift bringer en rekke små og store forbedringer (men ikke kødd med designet da;-)
Sitat fra: JorgenM på lørdag 22. august 2015, klokken 23:00
Mye rart i denne tråden gitt. Leste jeg faktisk at en bruker ikke vurderer BMW fordi han/hun ikke ønsker å bli assosiert med den type folk? Synes litt synd på deg, men nok om det.
Grunnene til at jeg kommer til å kjøpe i3:
- Har hatt BMW siden 2007 og gode erfaringer med det. Medlem i bmw ccn osv...
- Liker designet veldig godt
- Alle tester roser bilen
(- eierne på dette forumet virker fornøyde)
Nå er jeg trebarnsfar, men bilen den erstatter tar også kun 2 barneseter i baksetet så det er ikke noe problem for oss. Vi har en 7-seter i tillegg (også BMW).
Jeg og kona skal prøvekjøre i3 på torsdag eller fredag, det blir spennende. Men vi avventer med kjøp til vi har sett facelift presentert. Vel, der er grunnen til at vi ikke har kjøpt (enda) også. BMW har nok lært svært mye siden i3 ble lansert og jeg håper facelift bringer en rekke små og store forbedringer (men ikke kødd med designet da;-)
Facelift ?
BMW har alltid en oppdatering av modellene midtveis i produksjonstiden. Det ventes at i3 facelift kommer i salg høsten 2016 / senest tidlig 2017. Håper på litt større rekkevidde og kanskje 5-seter (første generasjon X6 fikk 5 seter på sin faceliftoppgradering etter ønske fra brukerne)
http://www.autoevolution.com/news/exclusive-bmw-i3-will-get-an-update-in-2016-possibly-including-a-larger-battery-97799.html
Husk at elbilfordelene ikke vil vare evig. Kjøper du nå har du et ekstra år (++) med fordeler jf. om du kjøper bil først tidlig i 2017 ;)
Jeg bor ute på bygda, her er det ingen bomstasjoner, ferger eller buss-felt så de fordelene er uansett uinteressante for meg :)
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D
Litt uenig her. Jeg kjøpte i3 for å ha som jobb bil. Men endte opp med den som bil nummer 1 og superb som ferie/frakt/langtur bil. Vi var to voksne, 2 små barn med 1 barnevogn og klarte uansett pakke for en helg på tur.
Det er utrolig hva man får plass til. Skal også nevnes at jeg er to meter høy og sitter greit komfortabelt med to barneseter baki.
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. august 2015, klokken 12:31
Jeg bor ute på bygda, her er det ingen bomstasjoner, ferger eller buss-felt så de fordelene er uansett uinteressante for meg :)
Tipper du syns fritak for engangsavgift er interessant :p Men nå ser det jo ut til at denne fordelen skal vare i flere år da, men ingen ting er vel sikkert forbi 2017? Her har jeg ikke fulgt godt nok med...
Joda, men før 1. januar 2018 skal vi ha fått bestilt en selvsagt :)
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. august 2015, klokken 09:37
BMW har alltid en oppdatering av modellene midtveis i produksjonstiden. Det ventes at i3 facelift kommer i salg høsten 2016 / senest tidlig 2017. Håper på litt større rekkevidde og kanskje 5-seter (første generasjon X6 fikk 5 seter på sin faceliftoppgradering etter ønske fra brukerne)
http://www.autoevolution.com/news/exclusive-bmw-i3-will-get-an-update-in-2016-possibly-including-a-larger-battery-97799.html
Tror ikke 5 seter er aktuelt for i3. Visstnok er den bred nok, målt fra nedre kant av vinduene er den faktisk like bred som 5-serien. Den har imidlertid tykkere dørpaneler og er derfor litt smalere målt her men det er fordi baksetene er trukket nærmere midten for bedre sikt forover for baksetepassasjerene. Den brede plassen bak gjør at en kan sitte bredbent. Det gjør at de foran kan ha setene relativt langt bak og sitte komfortabelt. Med 3 seter bak mister en denne muligheten og bilen ville blitt opplevd som trangere enn den er, spesielt når kun en eller to skal sitte der.
Utfordringen med 5 seter er vekt; 1 ekstra passasjerer + bagasje vil fort kreve 100kg mer nyttelast. Hjuloppheng og struktur må da oppgraderes for å ta ekstra vekt og dermed blir hele bilen tyngre, kjøreegeneskapene endres og rekkevidden blir redusert. Ekstra sikkerhetssele i senter vil og kreve kraftigere baksetekonstruksjon som igjen øker vekten. i3 er konstruert med lav vekt som et av hovedmålene. Resultatet er en bil som er morsom å kjøre med en svært effektiv energiutnyttelse. Men noen velger nok bort i3 fordi den ikke har flere enn 4 seter.
Idag har kona og jeg prøvekjørt i3 for første gang.
Kona var skeptisk, men etter prøveturen ble hun helt frelst :)
Men først skal vi bytte inn vår hovedbil, en X5, mot en Active Tourer som vi også prøvekjørte idag (forøvrig med god plass til 3 barnestoler i baksetet!)
Sitat fra: JorgenM på fredag 28. august 2015, klokken 19:42
Idag har kona og jeg prøvekjørt i3 for første gang.
Kona var skeptisk, men etter prøveturen ble hun helt frelst :)
Men først skal vi bytte inn vår hovedbil, en X5, mot en Active Tourer som vi også prøvekjørte idag (forøvrig med god plass til 3 barnestoler i baksetet!)
Bare 3 ?!?
(http://www.multimac.co.uk/images/img_1325_large.jpg)
For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".
Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.
Sitat fra: Foremost på lørdag 29. august 2015, klokken 00:27
For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".
Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.
Så du liker ikke å pynte deg, med andre ord ;)
i3 vs. eGolf: min oppsummering er slik:
eGolf eier: eGolf er en tradisjonell bil uten noe nytt som skiller seg ut, jeg liker vanlige biler, og kjøpte den.
i3 eier: i3 er en utradisjonell bil, jeg liker nye ting, og kjøpte den.
Jeg valgte i3 pga at den ikke drasser rundt på 300 kilo ekstra jern ift. Golf'en + at sittestillingen gir mye bedre oversikt i bytrafikk og for meg er alle elbiler (utenom TMS med en svingradius som en trailer som en Tesla eier sa) bybiler. Kvikkheten er også morsomt med i3. Men liker ikke grevling, så valgte ikke hvit/sort.
Men; det satt langt inne ettersom jeg aldri har hatt BMW før, men hatt 4-5 nye VW og enda flere brukte. Faktisk ikke kjørt annet enn VW de siste 25 årene.
Veldig fornøyd etter et drøyt år og snart 20k km i min i3.
Sitat fra: Foremost på lørdag 29. august 2015, klokken 00:27
For meg var en kamp mellom eGolf og i3. Har prøvekjørt begge bilene (i tillegg til Leaf og Zoe), utstyr og prisen var omtrent det samme. Men jeg fikk følelsen av at i3'en er en konseptbil. En bil med for mye pynt og fjas, en bil som skriker "look at me, jeg er en elektrisk bil!".
Derfor ble det eGolf til slutt for meg, men jeg kjenner mange på jobb som har i3 og er veldig fornøyd med det.
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Sitat fra: JorgenM på søndag 30. august 2015, klokken 18:41
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Jada, det var ikke helt seriøst ment fra min side - mest ment som en fleip ;)
Pris er nok en faktor her ja. samt plass til 4stk. Prisen er ganske stiv i forhold til andre elbiler. Men high voltage edition kampanjen var veldig bra. Synd de ikke kunne hatt den hele tiden. :)
Ok ... det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet? :o
Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 06. september 2015, klokken 20:21
Ok ... det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet? :o
I 2014 ble det registrert ca 2040 i3, og frem til nå i år 1103.
(I Norge selges det totalt flere elbiler enn maks produksjonskapasiteten til i3)
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 20:31
Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 06. september 2015, klokken 20:21
Ok ... det var det! Gir opp! Har nå lett og lett men finner ikke noe sted om hvor mange i3 som faktisk er registrert i Norge. Noen som vet? :o
I 2014 ble det registrert ca 2040 i3, og frem til nå i år 1103.
(I Norge selges det totalt flere elbiler enn maks produksjonskapasiteten til i3)
Tusen takk for info, LMOR! :)
Sitat fra: bromm på søndag 30. august 2015, klokken 20:30
Sitat fra: JorgenM på søndag 30. august 2015, klokken 18:41
bromm, har sett de der før, britisk firma tror jeg. Men trolig vanskelig å få godkjent i Norge...
Jada, det var ikke helt seriøst ment fra min side - mest ment som en fleip ;)
Drar opp en gammel tråd for jeg har undersøkt litt rundt muligheten for å montere Multimac sitt sete for 3 barn. Vi er 5 i familien med 3 barn under 7 år og det er en del sammenhenger jeg gjerne skulle hatt mulighet til å bruke i3'en, hvor vi i dag må ta dieseldyret på grunn av antall personer.
Følgende er hentet fra kjøretøyforskriften:
Sitat
3-1.Antall personer
1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.
2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a) Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.
Det er spesielt den siste setningen som er interessant, da setene fra Multimac har ECE r 44-04 godkjenning ihht. EU-krav. Følgende er hentet fra Trygg trafikk sine sider (https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/ (https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/pabudt-sikring-av-barn-i-bil/)):
Sitat
Godkjenningskravene
- Barn under 9 kg må sikres bakovervendt ved bruk av bilbarnestol.
- Se etter tallkombinasjonen 04 44 når du skal kjøpe sikringsutstyr til barn i bil. Da vet du at utstyret tilfredsstiller gjeldende godkjenningsnorm som er ECE R44-03 og R44-04.
- Alt utstyr i salg og utleie må være godkjent etter ECE R44-03 og R44-04. Godkjenningsmerket skal angi hvilken vektklasse utstyret gjelder for.
- «Universal» betyr at utstyret kan brukes i alle biler. Inne i sirkelen står det en E og et tall. Dette tallet viser i hvilket land setet er produsert.
Nå er ikke jeg jurist, men sånn jeg leser dette vil det kunne være mulig å montere et slikt barneste for 3 barn under 12 år i en i3. Dersom jeg kjenner dette forumet rett så er det er kanskje noen juridisk kompetanse som kan belyse en ingeniør? ;D Kan eventuelt rette en henvendelse til Statens vegvesen for uttalelse.
NB: Temaet er kanskje verdt en egen tråd?
Sitat fra: oddefanten på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:01
NB: Temaet er kanskje verdt en egen tråd?
Det er det så absolutt - hvis det viser seg at man lovlig kan ha 3 mindreårige bak i i3'en så er det jo veldig interessant for mange.
Ellers, (for å spore inn på emnet igjen), kan det jo nevnes at i3 var nummer 2 på salgsstatistikken for elbiler, nå på Januar og nummer 5 av ALLE biler totalt. BMW er nå det 3de største bilmerket i landet :D
Tittelen på dette emnet er vel i ferd med å bli en aldri så liten "selvmotsigelse" - eller ? ;D ;D ;D
oddefanten: da er vi to. Vi har tre barn under 6 år :)
Starte egen tråd om dette setet kanskje?
Huff...skremmende salgstall ;) Vi ønsker jo ikke at det skal gå 13 på dusinet, slik som Leaf. Vi får håpe de lager noen synlige forskjeller på 2017 modellen ;)
Til og med blitt enda en i3 i den lille kommunen jeg bor i nå (1650 innbyggere), men jeg synes det bare er stas da :)
Jeg har eneste i3 i Overhalla! ;D
Hvor godt selger PHEV?
Dumt den er så dyr, for ellers er det en genial bil på de fleste måter.
Den selges ikke i det hele tatt. Jeg har ikke sikre tall, men da jeg forhørte meg litt fikk jeg inntrykk av at det bare var solgt et par tre biler. Hadde man beholdt elbil-fordelene, så hadde den vært genial. Uten disse fordelene er den et dårlig alternativ både som elbil og hybrid. Som hybrid er jo 225xe med 4WD og 224 hk til omtrent samme pris et mer spennende alternativ.
Hadde man kunne fått den med krok så hadde vi valgt 225xe.
4 vs 5 seter, mindre pent utseende (på nivå med leaf i mine øyne) og lite bagasjerom er vell ting som gjør den uaktuell for min del og flere jeg har snakka med. Hadde den hatt 5 seter og større bagasjerom samt det nye batteriet så kunne jeg levd med sært utseende ;)
Hadde holdt med 5 seter og dobbelt rekkevidde. Da hadde det stått 2 i3 i garasjen. :)
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 25. februar 2016, klokken 15:15
4 vs 5 seter, mindre pent utseende (på nivå med leaf i mine øyne) og lite bagasjerom er vell ting som gjør den uaktuell for min del og flere jeg har snakka med. Hadde den hatt 5 seter og større bagasjerom samt det nye batteriet så kunne jeg levd med sært utseende ;)
I3 med sine 400 cm lengde, ville ikke vært mye plass innvendig hvis krav som stort bagasjerom , dvs over 500 liter, baksete plass til 5 og 600 kg batteri.
Det ville være ca noll problem å ha plass til tre barn i baksetet om bmw hadde gått inn for det. Det er nok bredde til å få det til.
Det er nesten ikke grenser for hva man har plass til i en i3 - det er bare å slå ned setene det ;D ;) :D Spørsmålet er vel heller om det går inn bare 4 eller om det faktisk går inn 5 stk. 55"-TVer...
Hadde 15m² takess bak i bilen forleden dag. Kunne hatt 15 til, tror jeg. ;D
Alt under 60" er for jenter. :P
Er det denne uken den messa er, som det skal komme info angående nye batteriet på i3 osv??
Sitat fra: bromm på søndag 28. februar 2016, klokken 18:35
Det er nesten ikke grenser for hva man har plass til i en i3 - det er bare å slå ned setene det ;D ;) :D Spørsmålet er vel heller om det går inn bare 4 eller om det faktisk går inn 5 stk. 55"-TVer...
86th Geneva International Motor Show, Palexpo, 3rd to 13th March 2016 :)
Sitat fra: Amigakongen på søndag 28. februar 2016, klokken 20:01
Alt under 60" er for jenter. :P
He-he, ja de mer "mandige" av oss kan vel kjøpe en 65" fra LG istedet ;D Det er mindre esker på de, men selve TVene er litt for dårlig etter min smak - dessuten så er 55" stort sett max for LCD/LED da de mørkeste overgangene ser veldig dårlig ut på vanlige HDTV-sendinger (4K er dog ganske ok på de største også)...
NB! Bildet er fra en mandig i3 eier i USA
Tilbake til topic. Svaret er "fordi hipstere egentlig ikke vil ha bil". De trenger det ikke i sitt naturlige habitat i indre by hvor de svinser gatelangs på jakt etter brokolliøl og økologisk bartekrem.
Hilsen BMW fanboy
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 28. februar 2016, klokken 22:54
Tilbake til topic. Svaret er "fordi hipstere egentlig ikke vil ha bil". De trenger det ikke i sitt naturlige habitat i indre by hvor de svinser gatelangs på jakt etter brokolliøl og økologisk bartekrem.
Hilsen BMW fanboy
Mulig du tror du penser tråden "Tilbake til topic", AppleKnocker - det er derfor interessant at du selv har to biler (Tesla og Leaf) som ble forbigått i rene salgstall av "hipstere" på Januar i år (se svar #93). Gode tider for de som selger brokkoliøl og økologisk bartekrem, mao. ::) ;D
Interessant. Du tok meg med bambusbuksene nede der gitt for ikke å lese tråden.
Vi får se om det var et rush i januar i forbindelse med at hipsterne skulle hjem fra juleferie, eller om det holder seg :D
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 29. februar 2016, klokken 08:16
Interessant. Du tok meg med bambusbuksene nede der gitt for ikke å lese tråden.
Vi får se om det var et rush i januar i forbindelse med at hipsterne skulle hjem fra juleferie, eller om det holder seg :D
Ja vi får se - det kan kanskje bli et nytt rush etter det som blir presentert av BMW på Geneve-messen. At man øker rekkevidden på en sånn hipsterbil med 57% vil nok lokke ut enda flere brokkoliøldrikkere til BMW-forhandlerne, vil jeg tro ;D
Fått på meg de glassløse brillene nå og lest tråden skikkelig; er helt uinteressert i raffinerte andreutgaver av produkter for massene. Blir uniwheel på meg fremover i påvente av hydrogensyklene.
Ser at det går an å følge BMW pressekonferansen fra Geneve i morgen live. Men ut i fra forhåndsomtalen, så er det ikke noe nytt om i3. Men det er jo lov å håpe ;) Om de ikke forteller noe selv, så vil vel pressen stille noen spørsmål.
http://www.live.bmwgroup.com/2016gen/index.html
Min nypolerte krystallkule sier at i3 får trefaselader. Også fra IT-nett.
Å betale dyrt for mindre er ikke akkurat oppskriften på massesalg.
Spørs jo hva som er dyrt da....
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 29. februar 2016, klokken 21:26
Å betale dyrt for mindre er ikke akkurat oppskriften på massesalg.
Strøm er dyrt. Og telefon. Det har jeg alltid blitt fortalt.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 29. februar 2016, klokken 08:16
Interessant. Du tok meg med bambusbuksene nede der gitt for ikke å lese tråden.
Vi får se om det var et rush i januar i forbindelse med at hipsterne skulle hjem fra juleferie, eller om det holder seg :D
Brokkoliøl falt visst tilbake igjen i februar....
619 Leaf
616 eGolf
310 Soul
248 i3
Og Brokkoliøl i magnumstørrelse gikk det bare 113 av (Mod S)
Det spørs om det ikke er mange som sitter på gjerdet og venter på lenger rekkevidde.
Sitat fra: bromm på mandag 29. februar 2016, klokken 09:19
Ja vi får se - det kan kanskje bli et nytt rush etter det som blir presentert av BMW på Geneve-messen. At man øker rekkevidden på en sånn hipsterbil med 57% vil nok lokke ut enda flere brokkoliøldrikkere til BMW-forhandlerne, vil jeg tro ;D
Ut fra det som hittil er presentert i Geneve så er et rush høyst usikkert. Blå i3 med bowlerhatt er vel den eneste nyheten hittill ;D
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. mars 2016, klokken 17:52
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 29. februar 2016, klokken 08:16
Interessant. Du tok meg med bambusbuksene nede der gitt for ikke å lese tråden.
Vi får se om det var et rush i januar i forbindelse med at hipsterne skulle hjem fra juleferie, eller om det holder seg :D
Brokkoliøl falt visst tilbake igjen i februar....
619 Leaf
616 eGolf
310 Soul
248 i3
Og Brokkoliøl i magnumstørrelse gikk det bare 113 av (Mod S)
Februar er vinterferie. Og vinterferie for hipstere betyr 3 uker survival camp på After Ski i St. Moritz hvor de bare spiser fair trade økologiske dyrkede røsti poteter og drikker mjød med hamp. Det slår ut på salget.
Sitat fra: TM på mandag 07. mars 2016, klokken 18:14
Ut fra det som hittil er presentert i Geneve så er et rush høyst usikkert. Blå i3 med bowlerhatt er vel den eneste nyheten hittill ;D
Tydelig at Musken bærer nag til BMW. I Geneve fikk han en Model X til å slå en BMW sjef i hodet (teknisk sett var det en av de andre i BMW-følget som stoppet døren før han gikk ut, men la oss si Musken er sutrete fordi BMW ikke ville samarbeide ;D )
https://www.facebook.com/Wirtschaftswoche/videos/10153567507175819/
Selges mange nye i3 for tiden, mer enn dobling. Den er bestselgende elbil i Norge hittil i september:
BMW i3: 275 (snitt/mnd jan-aug er 221)
TMX: 211
Kia Soul: 199
VW eGolf: 199
Nissan Leaf: 188
295 registrerte pr. 17.9. Det sier litt om hvor populær i3 er for tiden. Importøren og den norske stat har valgt å prise den ekstremt aggressivt i Norge, så det er bare å takke og bukke. Fully charged koster over 50.000 Euro i Tyskland. Prisen i Norge tilsvarer en euro kurs på 7 kr ;D
Det blir vel litt feil å sammenligne den tyske prisen inkl. 19% moms med den norske prisen som er uten moms. Hadde du kjøpt bilen i Tyskland hadde du fått kjøpt den uten moms.
Men kursen er likevel god :)
Ja, det var satt litt på spissen. Men poenget er at vi har verdens laveste pris på i3 ;)
bmw i3 var Europas mest selgende e-bil i august med 1317 solgte enheter. (94A versjonen)
Leaf, Zoe og tesla i rekkefølge med fra 869 - 850 enheter.
2016 til og med august: Zoe 13864, Leaf 11835, Tesla 8202, BMW i3 6916 og Golf e 4920.
I USA var i3 salget opp 58% i juli, men for 2016 totalt (til og med juli) ned med 19%. (inkluderer rex)
I USA solgte man totalt i 2015 11024 I3. Ned 19% i år så langt i år, skulle vel tilsi ca. 4500 så langt.
Så kanskje passerer man 20.000 enheter totalt iår ?
Uansett, langt bak Nissan Leaf...
Det selges mange i3 i Norge , ja fikse mye tyn for å kjøre tivolibil,hverdags styggeste osv. i 2014...
http://www.tv2.no/broom/9085970/
BMW rapporterer om 103 080 sogte EV's i 2017:
«In December, the BMW Group celebrated delivery of the 100,000th electrified vehicle sold in 2017. In total, 103,080 electrified vehicles were delivered to customers during the year; this increase of 65.6% underscores the company's leading position in electro-mobility.»
En del er sikkert hybrider...
https://t.co/yIu5vEOlJW
Ca 40/60 fordeling mellom el/hybrid mener jeg å ha lest.
Ja om det stemmer er det jo doblet om 20000 var BEV produksjonen i 2016. Ifølge Munro & Assosiates er break-even på i3 rundt 20000 enheter, så da er det vel blitt litt inntjening på modellen etter hvert.