Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: jim_smyth på lørdag 15. august 2015, klokken 21:36
Kjørte en tur fra Drammen til Viker i Ringerike (langs Sperillen). Går litt opp og ned i opptil 80km/t. Snittforbruk var på 13,2kwh/100km. Ikke så galt. Måtte hurtiglade litt på veien bare for å være sikker, og godt var det.
Klima, navigasjon og radio ble brukt som normalt og det ble brukt en smule kjøling av stumpen.
Kjørestilen var relativt økonomisk, men i fartsgrensen eller noen ganger raskere (vi er fortsatt langt unna 100km/t som er en killer på rekkevidden).
Fortsatt knall bil :)
Nå over til det litt vanskelige:
== Kjenner jeg går litt i surr i tallene, men her prøver jeg iallefall ==
Mange sier at bilen har 27kw tilgjengelig batterikapasitet. Stemmer det? Etter å ha regnet meg litt frem og tilbake i huet og på excel kommer jeg til at mitt forbruk på 13,2kwh/100km og totalt 206,7km reisevei gjør at vi så vidt ikke skulle klart oss hjem (beregnet omtrent 203,8-205,3km rekkevidde om vi tar med usikkerheten i manglende desimaltall). Det ble hurtigladet ca 17% (tenkte ikke på å lese av kW-tallet på Fortum-laderen), og restkapasitet var ca. 11% når vi kom frem. Mao. alt fra litt over 5% til 7% i manko for å klare turen. Om vi bruker verdiene slik at Kia'n kommer best mulig ut av det betyr det at differansen i rekkevidden på 3km ville kreve 5% batterikapasitet. Det blir litt feil, og tilgjengelig kapasitet er derfor ikke 27kW, men heller noe mindre. Noen som vet tallet?
Hva med kW-tallet som er oppgitt i vognkortet. Hos oss står det oppgitt motoreffekt på 24,60kW. Er dette den tilgjengelige kapasiteten?
Og hva med de mystiske kilometrene som allikevel er tilgjengelig etter man har gått tom? Leste "5-15km" i en annen tråd (Rekkeviddetest-tråden?) som var noe noen synset om... Noen som kjenner til disse?
Kjenner ikke kia , men hvis du hurtiglader eller via stolpe så står KW brukt inkl ladetap. Sist vi ladet B klassen vår fra 5%-100% gikk det med 30kw. Med litt ladetap ca 10-15% så får du en god pekepinn at på B klassen er batteriet 28 kWh utbyttbart. Prøv det samme på kia å regn ut.
For å byrje på slutten: 5 - 15km er "reservekapasiteten" som er oppgitt i instruksjonsboka. Dette er altså restrekkjevidde når kilometervisaren går over til "--", ikkje når batteriet står på 0% (som nokon har fått for seg).
kW-talet i vognkortet er motoreffekten, kor mange hestekrefter bilen har. På elbil blir desse mykje lågare enn på bensin / dieselbil, på grunn av noko med kontinuerleg effekt som eg ikkje forstår.
Når det gjeld tilgjengeleg kapasitet, er det vel ingen som kan svare deg nøyaktig på det. Batterikapasiteten er oppgitt til 27kWh frå Kia, utan nærare spesifisering. Ettersom Kia får såpass mykje betre rekkjevidde i forhold til kapasiteten enn tilsvarande bilar, blir det spekulert i om oppgitte kapasitet er tilgjengeleg kapasitet, i staden for total kapasitet, som andre bilmerker opererer med. Men dei som på forum og Facebook titulerer seg med Kiatilsette, unngår konsekvent å svare på dette (fordi dei ikkje har peiling sjølv, vil eg tru).
Ein kan jo finrekne på det, men det vil alltid vere feilmarginar, så lenge ein ikkje køyrer bilen til han stoppar.
Soul har 3,7 volt * 96 moduler * 76Ah = 26,995 kW
Leaf har 3,7 volt * 96 moduler * 66Ah = 23,443 kW
Leaf oppgir tilgjengelig energi på 21,3 kW eller 91% av beregnet kapasitet.
Bruker vi samme formel har Soul 24,6 kW tilgjengelig.
Jobber nå med å prøve å logge turer jeg tar og notere meg forbruk, kjørte km, prosent før og etter.
Skal også vurdere det fra "worst case/best case" mtp avrundinger.
Det tar nok litt tid før jeg kommer i mål med dette:)
Når det gjelder Kia Soul Ev sin batterikapasitet har det som Olav Emil nevner blitt diskutert og spekulert mye, siden hvordan tallene fra KIa ikke oppgis helt tydelig.
Dog er det en del som har regnet seg frem til 30.5 kW, ref info fra wikipedia og Inside Ev news
http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/?hc_location=ufi
Min teori er at Kia Soul har en annerledes og dynamisk "range extender" i sin batteristyringssoftware,
jeg spekulerer i at det er en algoritme som regner ut i fra flere parametre som celletilstand, utetemp og tempsensor i batteri som gir en variabel tilgjenglighet på utnyttbart batteri ( da i motsettning til andre elbilers faste brutto -netto settinger, og mer lik MB og tesla sine mulige range forlenger moduser)
Dette fordi jeg kjører stort sett den samme strekningene hver dag men får større variasjoner i forbruk/kjørelengde enn bare hva kun utetemp og værforhold skulle tilsi.
Amerikanske myndigheter har gjennomført grundig testing av elbilers batterikapasitet og forbruk. De har målt batterikapasiteten til Soul til ca 30,5 kwh (4 stk biler er testet).
http://avt.inl.gov/fsev.shtml
Se Battery testing.
Forbruket til Soul ligger hårfint over Leaf etter deres målinger.
Tenkte jeg kunne regne ut tilgjengelig batterikapasitet slik:
1. Lade bilen til 100 %.
2. Nullstill forbruksmåleren på rattet.
3. Noter kilometerstanden, eller bruk GPS-måling for å finne ut hvor lang du kjører.
4. Kjør bilen så langt som mulig, helst ned mot 10 % batterikapasitet.
5. Regn ut hvor langt bilen har kjørt i km siden nullstillingen av forbruksmåleren i punkt og noter X kWh/100 km.
Batterikapasitet = (X/100) * Kjørelengde / (1- Restbatterikapasitet/100).
Da burde svaret for en ny bil være 27 kWh.
Blir dette riktig ?
Tar forbruksmåleren med seg alt strømforbruk, dvs også det som går til oppvarming av bilen, lys, stereo osv.
Hva med regenerering; er det også med ?
Akkurat dette har jeg gjort litt i det siste (ikke jeg som bruker den mest) og ser at jeg havner på rundt 24kW :(
Det er med både worst case og best case basert på potensielle avrundingsfeil. Avviket er på max 0,5kW mtp dette.
Jeg har også sjekket ut dette flere ganger. Resultatet blir 24 kWh +/- 0,5 hver gang. Min bil har i alle fall ikke 27 kWh netto batteri.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette er hva importøren svarte meg i oktober 2015.
Slik jeg tolker det så er netto kapasiteten som kan benyttes da bli 27 - 10 % = 24,3. Det stemmer godt overens med de erfaringene som andre har gjort.
"
Batteriet på 27 KwH:
Den eneste verdien vi har på batteriet er 27kwh. Man har tilgang til å bruke ned til det er 5% av min. da vil også bilen «gå» i Power Down modus ( trekker dårlig)
Så brukes også en sikkerhetsmargin ved lading slik at der kan man lade og bruke opptil 95 % av max verdi.
Slik at man har tilgjengelig for bruk av batterikapasiteten fra ca 5% fra min. til 95% av max."
I dag startet jeg med en kjøretur på 112 km og batteriet gikk fra 100 % til 29% og jeg fikk et forbruk på 16,6 kWh/100 km i displayet.
Det skulle bli:16,6/100*112/(1-29/100)=26,19 kWh.
Bilen har gått 23.000 km. Skulle tyde på at brutto batterikapasitet er en del større enn 27kWh.
Kjørte ganske fort og med takboks, men uten varme annet enn i setet og i rattet.
Kan årsaken til at andre får 24 kWh ha noe med energi til oppvarming å gjøre ?
Dette er egentlig samme problematikken som jeg tok opp i tråden om pessimistisk rekkeviddeberegning. Der regnet jeg meg fram til at jeg ville klart ca 210km den dagen jeg kunne slå av ventilasjonen for første gang siden jeg kjøpte bilen, men det forutsatte at rekkeviddeberegningen holdt en "pessimistfaktor" på 1,4. D.v.s at faktisk rekkevidde var 1,4 ganger høyere enn det bilen viste på displayet.
Den beregninga passet også godt med at jeg hadde ca 13kWh/100km den dagen, hvis batteriet har 27kWh tilgjengelig energi.
Jeg opplever i overkant av 24kwh uten forvarming også. Har også regnet forbruket fra 98% e.l. når det har vært forvarming.
Støtter meg på 10% teorien, men har bare målt i rundt +5 grader og nedover så jeg er åpen for teorien om smart batteristyring.
Presisjonen på bilens oppgitte forbruksmål-tall er ukjent så kalkulasjon som tar utgangpunkt i dette er beheftet med usikkerhet. Det harmonerer heller ikke med det som faktisk er målt av amerikanske myndigheter.
Denne tråden har endel erfaringer om forbruksmålingene ; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24175.0.html
Da er en bedre metode å måle hvor mange kWh som trekkes fra nettet ved å bruke en strømmåler. Da får man riktignok en ny ukjent, hvor effektiv er ladeprosessen, her er det vel vanlig å regne 10-15% svinn. Altså hvis man faktisk lader opp 27 kWh burde en ekstern forbruksmåler vise 27+10% =~30kWh
Er ute på veldig tynn is her, men er det slik at batteriet lagrer veldig mindre energi ved 0 grader enn det gjør ved 20 grader? Noen som vet?
Her er mitt siste regnestykke da jeg testet batterikapasiteten. Temperaturen var ca 4-5 grader.
Trip: 173 km
13,6 kWh/100km
Remaining: 5%/1bar
Skilpadde ved 5 %
Ved å bruke de siste 5% hadde jeg sikkert kunne kjørt omkring 180km.
Dette tilsier at jeg kunne ha brukt 24,6kw.
Eller har jeg gjort en eller annen feil i utregningen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror ikke du får ladetaprøve ved hurtiglading. Så hvis noen tar på seg oppgaven å dra til en hurtiglader med 3% gjenværende batteri og lader til 83, så bør vi få en god pekepinn
Det er egentlig uforståelig at denne tråden finnes. Det må da være et krav om at leverandøren må oppgi tekniske ytelser som er tilgjengelig for kunden. Brutto kapasitet burde være irrelevant og ulovlig å markedsføre. Det blir litt som at motoreffekten i gamle dager ble oppgitt etter SAE standarden hvor den ble testet i benk uten vitale komponeneter og med en tynnere olje. Det er jo ingen fabrikanter som gjør dette lenger. Jeg antar at de også oppgir hvor mange liter drivstofftanken rommer, ikke hvor stort bruttovolum den opptar i bilen.
Synes BOS tar litt lett på dette når de skriver: 27 kwh er det eneste vi får vite fra produsenten !!
Enig i det. Bilen er god men salgsleddet er jeg mindre imponert av.
Men det er vel et symptom på at alt er litt nytt enda, etterhvert blir det nok mer standardisert hvordan ytelser skal oppgis får vi håpe
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul (https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul)
Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40 (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40)
Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
Opplever at Kia Soul er den eneste elbilen i sin klasse som i normal bruk lett oppnår oppgitt kjørelengde på 21 mil i minst 9 måneder i året.
Vår andre elbil kommer ikke i nærheten i oppgitt kjørelengde på samme strekning og ifølge egne tester og fra elbilforum o FB grupper gjør ikke de andre elbilene det heller.
Så da kan det etter mitt syn forklares i at det enten faktisk er 30kW batteri eller Kia Soul har en langt smartere batteristyring enn konkurentene for tiden.
Enten kan de ha valgt å safe med gå ut med 27kW som er et lavere tall istedenfor å rokkere båten for konkurentene i den konservative bilbransjen og som av følge bransjens selvjustis/kartellvirksomhet ville forårsaket sanksjoner mot jypplingen KIA
eller
har de som sagt tidligere turt å slippe løs mer av batteriet i en smart dynamisk batteristyringsalgoritme ( som ikke har vært mulig å patentere?) som gjør at man at man som oftest faktisk oppnår oppgitt kjørelengde.
Uansett årsak, Soul Ev funker fett!
Sitat fra: birkeland på fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul (https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul)
Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40 (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40)
Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
¨
Hva bruker du for å få ut de verdiene ? Er det en App og ELM 327?
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 07. mai 2016, klokken 18:11
Sitat fra: birkeland på fredag 06. mai 2016, klokken 21:07
Brutto:
30,4 - 30,5kWh https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul (https://avt.inl.gov/vehicle-button/2015-kia-soul)
Netto:
26,9 - 27,47kWh http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40 (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=434&start=40)
Se forøvrig bilde: Der viser min bil 95% SOC når displayet i bilen viser 100%. Det er en buffer i topp og bunn av batteriet. Kia Soul EV er den eneste elbilen som angir netto batterikapasitet i sin markedsføring. Andre bilmerker angir brutto.
¨
Hva bruker du for å få ut de verdiene ? Er det en App og ELM 327?
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Her er dataene jeg kan lese ut:
Battery voltage
Battery DC voltage
Battery Heater 1 Temperature
Battery Heater 2 Temperature
Battery Inlet Temperature
Battery Max Temperature
Battery Min Temperature
Battery Module 1 Temperature
Battery Module 2 Temperature
Battery Module 3 Temperature
Battery Module 4 Temperature
Battery Module 5 Temperature
Battery Module 6 Temperature
Battery Module 7 Temperature
Battery Module 8 Temperature
Battery Power
Cumulative Charge Current
Cumulative Discharge Current
Cumulative Energy Charged
Cumulative Energy Discharged
Maximum Cell Voltage
Maximum Cell Voltage No.
Maximum Deterioration
Maximum Deterioration Cell No.
Minimum Cell Voltage
Minimum Cell Voltage No.
Minimum Deterioration
Minimum Deterioration Cell No.
Operating Time
State of Charge BMS
State of Charge Display
Tire Pressure Back Left
Tire Pressure Back Right
Tire Pressure Front Left
Tire Pressure Front Right
Tire Temperature Back Left
Tire Temperature Back Right
Tire Temperature Front Left
Tire Temperature Front Right
TPMS ID Front Left
TPMS ID Front Right
TPMS ID Back Left
TPMS ID Back Right
Normal Charge Port
OBC Charging Current
OBC Charging Power
OBC Charging Voltage
Rapid Charge Port
Og endel andre snacks.
Skjønner at dette innlegget er litt off topic, så for å få det on topic igjen, så kan jeg nevne at ved å lese ut batteritelemetrien rett fra bilen sin datamaskin, så blir det slutt på all synsing på hvor mye som er forbrukt, ladet, hvor stor netto kapasitet osv.
Sitat fra: moby666 på fredag 06. mai 2016, klokken 09:56
Tror ikke du får ladetaprøve ved hurtiglading. Så hvis noen tar på seg oppgaven å dra til en hurtiglader med 3% gjenværende batteri og lader til 83, så bør vi få en god pekepinn
Jeg ladet fra 9% til 81% på en grønnkontakt hurtiglader i dag og fikk 19,22 kWh i løpet av 27 minutter både ihht ladestasjonen og ladeappen. Altså: 19,22 kWh / (81%-9%) = 26,7 kWh. Hvis ikke noen av de 19,22 kWh forsvinner i tap er nettokapasiteten da 26,7 kWh, og kanskje 27 kWh på en ny bil.
Det er faktisk tilgjengelig kapasitet du har målt til 26,7 her - netto, ikke brutto
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Netto:
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.
Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.
Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?
Sitat fra: t4.ravenbird på søndag 08. mai 2016, klokken 18:29
Det er faktisk tilgjengelig kapasitet du har målt til 26,7 her - netto, ikke brutto
Du har rett, jeg har rettet opp innlegget mitt. Ble litt lang kjøretur i dag, så var nok sliten.
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Netto:
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.
Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.
Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?
Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Netto:
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.
Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.
Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?
Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene i appen?
Er den stabil?
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Netto:
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.
Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.
Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?
Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene i appen?
Er den stabil?
Den har vært dønn stabil for min del. Jeg fulgte instruksjonene i første posten i denne tråden: http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471 (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471)
Kan forøvrig også nevne at det er mer aktivitet på det amerikanske forumet jeg linket til. Det er også noen veldig dyktige folk der.
Sitat fra: birkeland på mandag 09. mai 2016, klokken 19:22
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 09. mai 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 09. mai 2016, klokken 12:36
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 08. mai 2016, klokken 19:13
Sitat fra: birkeland på lørdag 07. mai 2016, klokken 19:35
Netto:
Ja, jeg bruker en billig OBD II leser med bluetooth kjøpt fra Kina for under hundrelappen og Torque Pro på min Android telefon og android nettbrett. Der kan jeg lese ut veldig mye telemetri fra bilen, som f.eks nøyaktig strømforbruk inn og ut, temperatur i hver battericelle, max og min degradering på batteriet og en hel haug andre ting.
Høres jo veldig bra ut å få så mye info fra appen Torque Pro.
Men siden den ikke er spesielt laget for Soul EV,
hvor sikker kan man være at dataene virkelig er korrekte, all data er vel tolkning av i utgangspunktet anonyme koder som har kommet frem fra hacking/prøving/feiling, slik som arbeidet med openOVMS løsning har funnet ut bilens koder og betydning av de.
Også litt ref til Leaf Spy erfaringene hvor dataene forandret seg avhengig av oppdatering av softwaren og dermed ikke kunne sammenlignes.
Eneste sikre er vel å få tilgang til offisiel KIA diagnoseverktøy og sammenligne med lesing av TorquePro og forsåvidt OpenOVMS?
Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene.
At tallene forandres etter en oppdatering av programvare i bilen er ikke så rart, da det kan være små justeringen produsenten har gjort for f.eks BMS.
Må kanskje teste ut TorquePro da,
er det greit å få inn Soul Ev parametrene i appen?
Er den stabil?
Den har vært dønn stabil for min del. Jeg fulgte instruksjonene i første posten i denne tråden: http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471 (http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=471)
Kan forøvrig også nevne at det er mer aktivitet på det amerikanske forumet jeg linket til. Det er også noen veldig dyktige folk der.
Har nå ordnet meg Torque og fått satt opp riktige parameter i appen.
Nå venter jeg bare på å komme meg hjem for å teste dette.
Men lurer på en ting, er det OBD2 kontakten som brukes, eller den diagnosekontakten fremme i motorrommet?
For har jo lest på Tesla at der brukte dem ikke OBD2 kontakten, men en litt mer spesiell diagnosekontakt
Det jeg også virkelig ser nytten i, er jo sanntidsdata for dekktrykkene :)
Sitat
Har nå ordnet meg Torque og fått satt opp riktige parameter i appen.
Nå venter jeg bare på å komme meg hjem for å teste dette.
Men lurer på en ting, er det OBD2 kontakten som brukes, eller den diagnosekontakten fremme i motorrommet?
For har jo lest på Tesla at der brukte dem ikke OBD2 kontakten, men en litt mer spesiell diagnosekontakt
Det jeg også virkelig ser nytten i, er jo sanntidsdata for dekktrykkene :)
Du bruker OBD2 kontakten inne i bilen. Bak luken ved ditt venstre kne når du sitter bak rattet. :)