Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Hansi på fredag 14. august 2015, klokken 13:58

Tittel: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Hansifredag 14. august 2015, klokken 13:58
Tenkte jeg skulle starte et emne om dette, siden jeg må kjøpe nye vinterdekk den kommende vintersesongen :)
tomrh har en god tråd vedrørende sommerdekk ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19843.msg329122.html ), kanskje har han prøvd forskjellige vinterdekk også? :)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: asbkarfredag 14. august 2015, klokken 18:19
Dekk-kongen Tom har helt sikkert full oversikt over hva som finnes av dekk og felg for vinter også ja!  :D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhlørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Hehe. :D Må jo prøve å foreslå noe da.

Ønsker sikkert original dimensjon? Mange her har gode erfaringer med ContiVikingContact 6. Bra grep sies det. Rullemotstand C bak, E foran.

Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..). Hakka 8 pigg har sånn røffly rullemotstand C i 205/55R16 (utledet fra en NAF-test, erfart på Leafen), anslår C - E på de smalere dimensjonene.

Ellers har jeg veldig stor tro på de nye Nokian WR D4 kontinentale vinterdekka, har nylig kjøpt til Leafen vår (begrunnelse her (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg373941.html#msg373941) og noen innlegg videre). Disse kan også fås til å passe trilling om man har Sento Mits felger, fås i 165/60R15 og 185/55R15, begge rullemotstand C.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhsøndag 16. august 2015, klokken 11:05
Må bare presisere at det ikke er noe poeng i seg selv å ha bredere felger, øker jo bare luftmotstanden litt. Men går man for de beste vinterdekka, finnes de kun i litt bredere dimensjoner dessverre.  :(
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Hansisøndag 16. august 2015, klokken 12:00
Takk for godt svar tomrh :)

Kunne i utgangspunktet tenkt meg piggfrie i original dimensjon, aller helst Nokian Hakkapeliitta R2 både foran og bak, synd de ikke fins i original dimensjon.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: TBsøndag 16. august 2015, klokken 12:27
Er uoriginal dimensjon eksempel 185/55R15 og 155/60R15 godkjent? Eller vil det bli mangel på PKK med slike felgar? Det er ein fordel med gode vinterdekk, men uheldig om det ikkje er godkjent.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhsøndag 16. august 2015, klokken 13:24
Sitat fra: TB på søndag 16. august 2015, klokken 12:27
Er uoriginal dimensjon eksempel 185/55R15 og 155/60R15 godkjent? Eller vil det bli mangel på PKK med slike felgar? Det er ein fordel med gode vinterdekk, men uheldig om det ikkje er godkjent.
Ja så lenge størrelsesendring er lik, se forskriften (http://dekkdimensjoner.no/?p=forskr) pkt 6.1h. Så 185 + 155 og 195 + 165 er godkjent. Endring i rulleomkrets kan være maks 5%, så både 185/55R15 (+1,9%) og 155/60R15 (-0,4%) er lov. Felgene er lov så lenge innpress er innenfor +/-7,5 mm avvik og de ikke stikker utenfor hjulbuen. Sento Mits felger har ET38 dvs 3 mm avvik.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhsøndag 16. august 2015, klokken 18:47
Btw..et annet Nokian-oppsett for vinterdekk kunne jo være å gå for smalere dekk enn standard, ved å velge Nokian i 165/60R15 bak. Foran skal man da velge 135/70R15 etter forskriften, ikke mange å velge i der, kanskje Maxxis (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=23217745.129.25622&sowigan=Wi&Breite=135&Quer=70&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=E-C-69-2&details=Ordern&typ=R-147780) er minst dårlig av disse? Får jo endel stjerner av kundene. Personlig ville jeg nok heller valgt noe i 145/65R15, helst ContiVikingContact 6. Har null tro på at bilen ikke slipper gjennom EU-kontroll eller teknisk kontroll bare pga. paragraf 6.1h om dekkbredde.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglissøndag 16. august 2015, klokken 23:03
Så lenge den endrede dimensjonen har lik eller høyere load index enn det som står i vognkortet vil det ikke være noe problem...
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhmandag 17. august 2015, klokken 09:01
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 16. august 2015, klokken 23:03
Så lenge den endrede dimensjonen har lik eller høyere load index enn det som står i vognkortet vil det ikke være noe problem...
Ihvertfall når trillingene i utgangspunktet leveres med standard dekk foran med lavere lastindeks enn i vognkortet. :D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: PionerThinkmandag 17. august 2015, klokken 15:09
Jeg kjører med Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim foran, men bak fantes det ikke piggdekk i original dim. Her måtte vi gå opp til 185-bredde så vidt jeg kan huske. Sikkert ikke helt etter boka, men det funket sånn rimelig selv om jeg følte det skulle lite til for at den slapp på framhjula i.f.h.t bak :)
Føltes som om den gikk "litt på tærne" framme, men etter å ha kjørt lufttrykket litt opp så gikk det langt bedre på tørr veg som man kjører på mesteparten av tida(burde kanskje tappe ut litt igjen når man kjører på snø ???)
Rekkevidden var vel som vinterdekk flest, dvs en reduksjon på rundt 10-15% :o
Hadde det ikke vært for en bratt bakke opp til huset er det mulig jeg ville byttet til piggfrie :P
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhmandag 17. august 2015, klokken 18:33
Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2015, klokken 15:09
Jeg kjører med Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim foran, men bak fantes det ikke piggdekk i original dim. Her måtte vi gå opp til 185-bredde så vidt jeg kan huske.
Hmm, det var rart. Dette var i 2012 kanskje? I 2013 fikk jeg tilbud fra Lade Dekkservice i Trondheim om Yokohama pigg i original dim på alle hjul til 4000 ferdig omlagt på bilen, så det fantes da.
Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2015, klokken 15:09
Sikkert ikke helt etter boka, men det funket sånn rimelig selv om jeg følte det skulle lite til for at den slapp på framhjula i.f.h.t bak :)
Føltes som om den gikk "litt på tærne" framme
Bra beskrevet. :) Akkurat den følelsen fikk jeg også med 185 + 145 en kort periode. Gikk ikke lenge før det ble 155 foran. Personlig synes jeg bilen er aller mest stabil med 175 + 155 av de komboene jeg har prøvd.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglismandag 17. august 2015, klokken 21:16
Vår 2011 i-Miev får nye dekk til vinteren. Da vurderer jeg 175 + 155 komboen etter tomrhs anbefalinger  ;) Stor sjanse for at det blir ContiVikingContact 6 eller Nokian R2 hvis de leverer disse dimensjonene.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtirsdag 18. august 2015, klokken 08:50
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 17. august 2015, klokken 21:16
Vår 2011 i-Miev får nye dekk til vinteren. Da vurderer jeg 175 + 155 komboen etter tomrhs anbefalinger  ;) Stor sjanse for at det blir ContiVikingContact 6 eller Nokian R2 hvis de leverer disse dimensjonene.
Takker for tilliten. :) De leverer ikke noen av disse i 155 dessverre. Nokian R2 kommer bare i 185 og 165, ContiVikingContact 6 bare i original dim 175 og 145. Hvis man vil ha 155 foran kan jeg som sagt gå god for Toyo Snowprox S943 som jeg er meget fornøyd med. Det finnes også ContiWinterContact TS800 i 155, en dekkvariant alle med 2011 og 2012 i-MiEV som fikk levert med vinterdekk bør kjenne til, og som slett ikke er så ille, men ikke de beste etter min (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.msg284715.html#msg284715) og andres mening (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.msg305480.html#msg305480).
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 18. august 2015, klokken 10:05
Mange takk for tips tomrh. ContiWinterContact TS800 blir ikke aktuelt, men jeg skal sjekke Toyo Snowprox S943 nærmere. Vurderte du 155 alternativer fra andre kjente dekkleverandører også? F.eks Goodyear, Pirelli, Michelin osv.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Beamer Screamertirsdag 18. august 2015, klokken 11:28
Fikk levert Conti Viking Contact 6 med vår iOn (selvsagt i originaldim). Jeg har ikke gjort noen vitenskapelige undersøkelser rundt rullemotstanden på disse, men jeg merket i alle fall ikke noen vesentlig forskjell på rekkevidden ved overgangen til sommerdekkene i våres (Dunlop Enasave).

I tillegg er dette knakende gode vinterdekk, noe som kanskje er vel så viktig som noen få % ekstra rekkevidde for de aller fleste. Bra grep på is og snø og ikke skremmende dårlig på våt asfalt heller.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 18. august 2015, klokken 11:37
Noen her som kjenner til Bridgestone Blizzak LM-20? De leveres i 155/60 R 15...
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtirsdag 18. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 18. august 2015, klokken 10:05
Vurderte du 155 alternativer fra andre kjente dekkleverandører også? F.eks Goodyear, Pirelli, Michelin osv.
Problemet er bare at det ikke finnes.
Eneste av de kjente dekkleverandørene utenom Continental som leverer vinterdekk i 155/60R15 er som du nevner, Bridgestone med Blizzak LM-20, men rullemotstand G...  ::)

Forøvrig - ang. dekkbredde - jeg hadde den glede av å låne en helt standard 2015 i-MiEV med Dunlop Enasave sommerdekk i dag, fordi vår i-MiEV var inne på garantireparasjon. Dette er verkstedet sin demobil. Det er også endel vind i dag med ekle vindkast utsatte steder. Perfekt vær til å kjenne hva bredere dekk utgjør.

Demobilen var ustabil og vinglete, den skjenet ut i vindkastene så jeg måtte hente den inn med to hender på rattet. Og ned Moholtlia i venstre kjørefelt opplevde jeg den som direkte farlig å kjøre, små ujevnheter i veibanen + vind gav meg en uggen følelse av å nesten miste kontroll over styringen. Hvordan kan folk kjøre med noe slikt? Da var det deilig å hente den gode gamle i-MiEVen fra verkstedet med 185 + 155. Cruiset samme vei med bare en hånd på rattet. Såvidt det rugget litt i bilen nå og da, merket nesten ikke i det hele tatt at det var vindete ute. FOR en forskjell! :o Har tidligere sagt at jeg aldri mer skal ha 145 foran, fikk det bekreftet igjen nå. Jeg erfarer og mener at original dimensjon 175 + 145 gir dårligere sikkerhet og sidestabilitet for trillinger.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 26. august 2015, klokken 15:22
En kjekk kalkulator for å beregne effekt av rullemotstand og luftmotstand: http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php

Setter inn data for trillinger: vekt 1200 kg, Cd=0,33, frontareal = 2,13m2 og velger lufttetthet for -10oC. Rullemotstand C + E i originaldim (ContiVikingContact 6) gir koeffisient ca. 0,0095. Får 7762W i 80 km/t.

Setter inn for Nokian, rullemotstand B + C, samlet ca. 0,008. Breddeøkning av dekk anslås til økt Cd=0,34. Får 7527W i 80 km/t.

Sparer 235W motoreffekt for å holde 80 km/t med Nokian-alternativet. Dvs 0,235 kWh over en time kjøring. Utgjør veldig lite.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: El Electricotorsdag 03. september 2015, klokken 20:53
hvilke dimensjoner kan jeg ha på original felger?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtorsdag 03. september 2015, klokken 21:03
Sitat fra: El Electrico på torsdag 03. september 2015, klokken 20:53
hvilke dimensjoner kan jeg ha på original felger?
Bak:
175/55R15
185/55R15 (avvik rulleomkrets +1,9%)
165/60R15 (avvik rulleomkrets +1,0%)

Foran:
145/65R15
155/60R15 (avvik rulleomkrets -0,4%)
135/70R15 (avvik rulleomkrets +0,1%)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglisfredag 04. september 2015, klokken 22:59
Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhmandag 07. september 2015, klokken 07:16
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 04. september 2015, klokken 22:59
Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
Blir spennende å høre hva du synes om dem!
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Ronnyschaferfredag 09. oktober 2015, klokken 11:58
Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Hehe. :D Må jo prøve å foreslå noe da.

Ønsker sikkert original dimensjon? Mange her har gode erfaringer med ContiVikingContact 6. Bra grep sies det. Rullemotstand C bak, E foran.

Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..). Hakka 8 pigg har sånn røffly rullemotstand C i 205/55R16 (utledet fra en NAF-test, erfart på Leafen), anslår C - E på de smalere dimensjonene.

Ellers har jeg veldig stor tro på de nye Nokian WR D4 kontinentale vinterdekka, har nylig kjøpt til Leafen vår (begrunnelse her (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg373941.html#msg373941) og noen innlegg videre). Disse kan også fås til å passe trilling om man har Sento Mits felger, fås i 165/60R15 og 185/55R15, begge rullemotstand C.

Stoler på deg og har i dag bestilt nye dekk til min Mjau som nå har passert 100.000 km.
Gleder meg til å prøve oppsettet :
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhfredag 09. oktober 2015, klokken 15:22
Takker for tilliten. Gleder meg faktisk selv også å få dem på igjen nå for 2. sesong. :) Før gruet jeg meg, da mistet jeg brutalt mye rekkevidde med ContiWinterContact dekka.

Har forresten i dag lagt om på Leafen vår med de splitter nye Nokian WRD4, denne typen blir kanskje neste valg for mjauen også om de funker som forventet? Deres fordel er et meget godt grep på slapsete og saltet våt vei (les E6 i rushtrafikken) samtidig som grepet på snø er utmerket. Men på blank is vinner Hakka R/R2.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Hansimandag 12. oktober 2015, klokken 10:23
Fungerer oppsettet
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
på originalfelger? Eller må man ha 145/65-15 og 175/55-15?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: svingenmandag 12. oktober 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Hansi på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:23
Fungerer oppsettet
Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E)
på originalfelger? Eller må man ha 145/65-15 og 175/55-15?

Hei
ja det fungere fint jeg bestilte det sist år og fikk lagt det om på en av dekkonline.com sine samarbeidspartnere. fungere som en drøm :)
kopi past fra bekreftelsen.

artikkelnummer: R-242158
Artikkel: Nokian Hakkapeliitta R2 185/55 R15 86R XL Nordiske vinterdekk (Wi)
Antall: 2
Pris pr. stykk netto: 1016.24 NOK (1270.30 NOK brutto)

Artikkelnummer: R-241524
Artikkel: Toyo Snowprox S943 155/60 R15 74T (Wi)
Antall: 2
Pris pr. stykk netto: 584.32 NOK (730.40 NOK brutto)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Hansimandag 12. oktober 2015, klokken 12:56
Takk, da blir det dette oppsettet på min bil også :)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhmandag 12. oktober 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Hansi på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:56
Takk, da blir det dette oppsettet på min bil også :)
Et bilde av oppsettet på originalfelger kan sees her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.msg293110.html#msg293110

Bilder av de samme dekkene på 1/2" bredere felger: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3021.msg328389.html#msg328389
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglistorsdag 22. oktober 2015, klokken 18:29
Sitat fra: tomrh på mandag 07. september 2015, klokken 07:16
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 04. september 2015, klokken 22:59
Da er 2x 155/60R15 Toyo Snowprox S943 på vei fra Hannover. De bakre ContivikingContact 6 kjøper jeg i Norge da det er lite å tjene på å bestille i utlandet pga valutakursene.
Blir spennende å høre hva du synes om dem!

Har nå kjørt noen mil på dette oppsettet, og det fungerer meget bra. Meget stillegående sammenlignet med Hankookdekkene, og styringen føles noe mer stabilt med økt tyngde på rattet. Spurte fruen om hun har merket noe spesielt etter at vinterhjulene kom på... Eh, nei :D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: PionerThinktorsdag 22. oktober 2015, klokken 18:46
Ikke noen "bombe" at fruen ikke merker forskjell :o. Har spurt om det samme når jeg byttet til piggdekk, men fikk samme svar som deg. Var først når stempel i bremsecalipper satt fast, og bremsen hang på dieseldyret med påfølgende risting som om hjulet holdt på å falle av at jeg fikk en telefon ::)
Tror flere har samme erfaring ;D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: pwblørdag 24. oktober 2015, klokken 09:51
Sitat fra: PionerThink på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:46
Ikke noen "bombe" at fruen ikke merker forskjell :o. Har spurt om det samme når jeg byttet til piggdekk, men fikk samme svar som deg. Var først når stempel i bremsecalipper satt fast, og bremsen hang på dieseldyret med påfølgende risting som om hjulet holdt på å falle av at jeg fikk en telefon ::)
Tror flere har samme erfaring ;D

he he. Fruen kom hjem og sa jeg måtte komme, det luktet litt svidd. Hun hadde kjørt 15km med håndbrekket på.
Lærte fruen at på den andre bilen så måtte man trykke kalibrer etter bytte av dekk ang. lufttrykk. Så plutselig at det var lite luft i ene dekket og spurte om ikke det hadde kommet opp ett varsel, joda flere ganger, men da trykket hun kun på kalibrer så var den borte.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: pwblørdag 24. oktober 2015, klokken 09:58
Kan noen lage en limt tråd om sommer og vinterdekk til trillingene? Hva som finnes av felger og dekk som passer og som er lov og kanskje også litt om rullemotstand. Er jo en del her inne som nå har prøvd litt forksjellig og sikkert sitter på en del info og erfaring.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Ronnyschaferfredag 13. november 2015, klokken 11:21
Sitter hos dekkfirma og venter på omlegging men de ville nesten ikke gjøre jobben...
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Dette blir spennende.....
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglisfredag 13. november 2015, klokken 13:08
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Sitter hos dekkfirma og venter på omlegging men de ville nesten ikke gjøre jobben...
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Dette blir spennende.....

Sa de hvorfor det var galskap?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhfredag 13. november 2015, klokken 13:43
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Svært spent på å høre begrunnelsen. Har ikke hørt noen slike advarsler fra der jeg får lagt om dekk. Men så er de klar over at trillinger har vanskelige dimensjoner.

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Takker for tilliten. Hvis praktisk erfaring skal vektlegges mer enn innlært "sånn-har-vi-alltid-gjort-det"-kunnskap fra et verksted så er dette den beste vinterdekk-komboen jeg til nå har kjørt med (og kjører med).
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglislørdag 21. november 2015, klokken 10:48
Noen ganger blir man oppgitt over dekkselgerne...

Jeg var innom dekksjappa her i Sandvika og ba om å få sjekket de nye Contidekkene bak pga en liten vibrasjon. Neida, de dekkene var det ikke noe gærnt med, men jeg måtte ha nye dekk foran! Der sitter det splitter nye Toyo Snowprox i 155/60x15. Det var høydekast i disse dekkene... Jeg aner ugler i mosen og kunne nesten ikke tro hva jeg hørte (Framfelgene ble sendt på sjekk og oppretting før Toyodekkene kom på, og min faste felgoppretter sa at de var helt fine). Dessuten var det ingen vibrasjon i rattet sammenlignet med før felgopprettingen... Så fikk jeg beskjed at dimensjonen var helt feil, og de frarådet sterkt at jeg trikset med dette da jeg sa at jeg hadde gått opp i dekkbredden. Det var en de kjente som hadde gjort dette og gått ned i dekkbredde bak på en trilling, og han hadde veltet med bilen og fikk avkortning i forsikringen.

Kjente jeg ble litt småirritert men holdt maska helt fint og fortsatte samtalen. De var forøvrig raske med å sjekke pris på nye framdekk og tilbød å sette på nye Contidekk der og da. Nei takk sa jeg...

Er det Toyodekkene som de prøver seg på eller er de bare griske selgere?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 21. november 2015, klokken 12:02
Vibrasjoner i bil (min vibrerer bak ved gasspådrag mellom 50-80) kan i mange tilfeller være vanskelig å finne ut av, slik at det KAN jo være tilfelle at dine dekk foran er årsaken. Conti-dekk derimot, har hatt en rekke tilfeller av kundeklager der høydekast/vibrasjon har forekommet i nye/litt brukte dekk. Det beste er derfor å få sjekket alle hjulene i en balanseringsmaskin som også måler dette. De proffe har slike maskiner som kjører en massiv rulle inntil hjulet når det roterer i maskinen og dermed får konstantert om det er "innafor" eller ei.
Det å endre dekkdimensjonen 10 mm opp eller ned betviler jeg sterkt at selskapene bryr seg noe om. Dog mener jeg det å øke dekkbredden bak bl.a var en rep.løsning på Mercedes A-klasse (veltepetter) da den dreit seg ut i elgtesten.
Ellers så kjørte jeg en standard trilling her om dagen - og du verden - den var virkelig lealaus å kjøre. Jeg senket min trilling kort tid etter kjøpet i 2012 med fjærer fra H&R, og er det noe som hjelper på stabiliteten, ja så er det lavere bil og stivere understell. Dog kan man glemme komfort - og vinterstid måker jeg ofte snø som ligger mellom sporene. Kjøre på veier med hardpakket snø og vaskebrett er heller ikke spesielt behagelig.. Uansett blir den ikke hevet igjen i mitt eie.. 8)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglislørdag 21. november 2015, klokken 22:16
Vedr. A-klasse: MB endret dekkdimensjonen til 195/55x15 foran og bak, stivet opp fjæringen og installerte ESP i A-klasse (W168) etter elgtesten, dvs modellen fikk aldri bredere dekk bak enn foran slik som i-Miev. Vi hadde en slik veltepetter for noen år siden...
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerosøndag 22. november 2015, klokken 12:01
Sitat fra: Stjerneglis på lørdag 21. november 2015, klokken 22:16
Vedr. A-klasse: MB endret dekkdimensjonen til 195/55x15 foran og bak, stivet opp fjæringen og installerte ESP i A-klasse (W168) etter elgtesten, dvs modellen fikk aldri bredere dekk bak enn foran slik som i-Miev. Vi hadde en slik veltepetter for noen år siden...

Ok, da husket jeg litt feil, men dekkendring var nå i hvert fall en av løsningene på å få en mere stabil bil. :)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 02. desember 2015, klokken 08:07
Sitat fra: tomrh på fredag 09. oktober 2015, klokken 15:22
Har forresten i dag lagt om på Leafen vår med de splitter nye Nokian WRD4, denne typen blir kanskje neste valg for mjauen også om de funker som forventet? Deres fordel er et meget godt grep på slapsete og saltet våt vei (les E6 i rushtrafikken) samtidig som grepet på snø er utmerket. Men på blank is vinner Hakka R/R2.
Jeg kan jo oppdatere tråden med å fortelle at jeg har hatt meget god erfaring med Nokian WR D4 på Leafen vår (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg428079.html#msg428079), og det er ikke så sikkert at Hakka R2 vinner på blank is når det er plussgrader (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg426677.html#msg426677). En kompis av meg i Vikersund har de på Soul EV og er også superfornøyd etter å ha tatt løs på blank is. R2'ene på mjauen føles mer som gelé å kjøre på når forholdene er slik de er med våt is og to pluss. Grunnen har jeg diskutert her (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg427180.html#msg427180).
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: PionerThinkonsdag 02. desember 2015, klokken 11:20
Så tilfeldigvis inne på den svenske nettsiden til Auto Motor & Sport i dag, og der hadde de en artikkel angående slitte vinterdekk. Hvilken type som ble mest slitt og tilsynelatende hadde best grep fremdeles når de var slitt: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151201/vti-dubbdack-forsamras-mest-men-ar-anda-bast-pa-is
Mye god lesning, og det bekreftes igjen mistanken om at de såkalte europeiske vinterdekkene ikke har så mye å gjøre på våre vinterveier hvis man ferdes litt utenfor byene på usaltede veier. De var like "gode" som sommerdekkene de hadde med som referansedekk :o
De svenske testene kan vel vanligvis overføres til norske forhold, og det kan finnes enda flere detaljer ved å klikke inn på lenkene i artikkelen!
Står muligens ikke så mye om rekkevidde på vinterdekk, men noe nyttig lesning var det allikevel :)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 02. desember 2015, klokken 13:41
Sitat fra: PionerThink på onsdag 02. desember 2015, klokken 11:20
Mye god lesning, og det bekreftes igjen mistanken om at de såkalte europeiske vinterdekkene ikke har så mye å gjøre på våre vinterveier hvis man ferdes litt utenfor byene på usaltede veier. De var like "gode" som sommerdekkene de hadde med som referansedekk :o
Kommer an på hvordan man leser rapporten. Nordisk vs. kontinental piggfritt er helt avhengig av utetemperatur. Jo kaldere, jo bedre er de nordiske. Dette fordi kontinentale vinterdekk hardner ved lavere temperaturer. Men i noen få plussgrader vil kontinentale piggfrie hevde seg. I rapporten kan vi tydeligst se dette på testing i Arctic Falls dag 2, med en utetemperatur på 2-4 plussgrader og istemperatur på 2-4 minusgrader. Friksjon 0,08. Dette er verste sort hålke. Vedlegger et klipp fra rapporten. Som vi ser er det beste nye kontinentale vinterdekket (rød fylt søyle) faktisk bedre enn det dårligste nordiske (grønn fylt søyle).

I kaldere vær er friksjonen høyere. Ved måling på Långa banen var lufttemperatur -2 grader og friksjonen på is var da 0,19. Alle de nordiske presterer bedre her, det beste kontinentale omtrent likt med det dårligste nordiske. Men jeg er ikke redd for stabilt kaldt vær som gir høyere is- og snøfriksjon. Det er nullføre og plussgrader m/hålke som er verst. Da kan man liksågodt velge det beste kontinentale piggfrie. Legg til slaps og overflatevann, og kontinentalt blir faktisk et bedre valg.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 02. desember 2015, klokken 15:35
Konklusjonen av testen skulle fram til at gamle piggfrie dekk er dårligere, og med kontinentale piggfrie som en versting. Men dette er igjen avhengig av utetemperatur. Testresultat på Arctic falls banen viser at gamle kontinentale ikke er noe spesielt dårligere under forholdene der (heller ikke de nordiske).

Årsaken til resultatene er at dekk som eldes blir hardere. Det betyr at gamle kontinentale vinterdekk gjør det dårligere i minusgrader enn da de var nye. Nordiske vinterdekk blir også hardere med årene, men den optimale temperaturen flyttes bare oppover mot færre minus slik at dekket fremdeles gjør det brukbart. For piggdekk har aldring mindre å si fordi det ikke er selve gummien men hovedsaklig piggene som skaper grep. Piggdekk har derfor lengst levetid.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: PionerThinkfredag 04. desember 2015, klokken 09:32
He-he, jeg var kanskje litt kjapp i konklusjonen min :-[ Burde nok vært litt mer nyansert som du påpeker tomrh!
Blir jo alltid en avveiing mellom pris, tilgjengelige dekkstørrelser og hvor man ferdes når man velger dekk til trillingene.
Har selv valgt piggdekk og ser jo at dette ikke er et dårlig valg på is og hard våt snø, men det bråker og gir nok dårligere rekkevidde enn piggfrie har jeg merket meg >:( (10-20% reduksjon, alt etter temp og føreforhold) Her vil vel kontinentale med sin litt hardere gummiblanding være greie for de som kun ferdes på saltede veier mtp rekkevidde og fremkommelighet ???
Man må vel til syvende og sist kjøre etter forholdene uansett :)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtirsdag 08. desember 2015, klokken 09:09
Sitat fra: tomrh på lørdag 15. august 2015, klokken 00:09
Selv kjører jeg på Nokian Hakkapeliitta R2 185/55R15 (B) og Toyo Snowprox S943 155/60R15 (E), strålende fornøyd med det. Rekkevidde som med sommerdekk.

Er pigg ønskelig? Det finnes Yokohama Iceguard stud IG35 i original dim, men kjenner ikke til noen som har prøvd de. Sento Mits felger (1/2 tomme bredere felger) muliggjør å sette på Nokian Hakkapeliitta 8 i 165/60R15 foran og 185/55R15 bak (har disse felgene - vurderer pigg siden fruen skal kjøre mjauen..).
Gjentagende hålkeføre gjør at fruen heller velger fossilen, det blir det jo verken miljømessig eller økonomisk gevinst av. Så nå skal den utstyres med piggdekk, heller dét - skal jo uansett bare kjøres utpå landsbygda. Lade Dekkservice i Trondheim kan forsatt levere Yokohama IG35 pigg i original dim, men jeg går for Nokian Hakka 8 siden jeg har felger som passer. Erfarer fra Leafen vår at disse har meget lav rullemotstand, tilsvarer vel sånn ca. B.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtorsdag 10. desember 2015, klokken 23:12
Kan bekrefte at Nokian i dimensjon 165/60R15 foran og 185/55R15 bak fungerer utmerket på Sento Mits felger (1/2" bredere). Bilen føles stødig og stabil, akkurat som med 155+175.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerofredag 11. desember 2015, klokken 09:25
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:12
Kan bekrefte at Nokian i dimensjon 165/60R15 foran og 185/55R15 bak fungerer utmerket på Sento Mits felger (1/2" bredere). Bilen føles stødig og stabil, akkurat som med 155+175.

Ruller'n like lett som med vinterdekk i originaldim..? Jeg vil anta at når du skriver "føles stødig og stabil som med 155/175" så mangler bokstaven u i ordene stødig og stabil...hehe... 8)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhfredag 11. desember 2015, klokken 10:07
I forhold til bl.a. leafen vår så mangler det definitivt en "u" ja. :P
Nå er det kona som bruker mjauen med pigg, men skal poste oppdatering når jeg innimellom kjører og får observert forbruk.

Det var ihvertfall et heftig forbruk i går men det skyldtes at dekksjappa hadde pumpet opp dekka til 2,05 bar istedet for 2,5 bar da jeg hentet bilen, bare en liiiten kommafeil... ;D Var såvidt jeg rakk til hurtigladestasjonen på Værnes etter å ha kjørt gammel-E6 uten varme så tenna skrangla. Mente jo det skulle være bra margin. Nå er det 2,7 bar, burde holde. 8)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: SUNPWRDfredag 11. desember 2015, klokken 10:12
2,7 er jo bare standard trykk innenfor toleransen til avvik på dekktrykkmåleren  ;) Det er plass til mer, jeg kjører med 3... :D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerofredag 11. desember 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Argi på fredag 11. desember 2015, klokken 10:12
2,7 er jo bare standard trykk innenfor toleransen til avvik på dekktrykkmåleren  ;) Det er plass til mer, jeg kjører med 3... :D

....men grønne ventilhetter har du ikke.... ;D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhlørdag 19. desember 2015, klokken 11:54
Da ble det grønn vinter igjen og jeg kunne vaske bilen hjemme. Tok noen bilder av mjauen med piggdekk på. :)
Forbruket er omtrent som med piggfrie vinterdekk, merker ikke særlig forskjell.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 19. desember 2015, klokken 12:08
Ser bra ut med de hjula! Vil dog tro du hører greit piggene hamre i asfalten... ;D Vinterhjula mine derimot, egner seg best på det føret vi har på østlandet i disse dager. Med 8 varme og bar asfalt, funker trillingen bra. I 18 blå og snøføre er jeg ikke like imponert. Heldigvis er ikke det dagligdags selv i måned 1, 2 og 3.. ;D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhlørdag 19. desember 2015, klokken 12:20
Ja enig ble ikke så verst det der, liker de felgene svært godt. :) Støyer fælt med pigger mot asfalt ja! Nesten som man skulle hatt hørselsvern. :P Glad det er kona som kjører den nå.

Btw på løvet kjører jeg Nokian WR D4 som har et ekstra fjærende og støyabsorberende lag i sideveggen der det går over i slitebanen. Nærmest lydløst å kjøre, silkemykt, helt utrolig behagelige vinterdekk!!  8)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 19. desember 2015, klokken 22:38
Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhlørdag 19. desember 2015, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:38
Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Lik rekkevidde.  8)
Jeg er bare imponert. Aldri hatt bedre piggfrie vinterdekk. Har fått prøvd dem på all slags vinterføre nå, våt hålke, slaps, nysnø, hardpakket snø. Her en dag med hålke kom jeg meg fram med disse mens mjauen m/Hakka R2 bak ikke kom seg ut fra gårsplasen engang (var da piggdekk ble besluttet  ;D ). Nå når jeg ser at 165 + 185 funker så ville disse vært høyaktuelle også for mjauen.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhsøndag 27. desember 2015, klokken 15:36
Selger de "gamle" vinterdekka om noen er interessert.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25723.0.html
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Mr.Zeromandag 28. desember 2015, klokken 22:07
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:50
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 19. desember 2015, klokken 22:38
Behagelig med myke dekk, men hvordan slår det ut på rekkevidden til leifen - kontra sommerhjul..?
Lik rekkevidde.  8)
Jeg er bare imponert. Aldri hatt bedre piggfrie vinterdekk. Har fått prøvd dem på all slags vinterføre nå, våt hålke, slaps, nysnø, hardpakket snø. Her en dag med hålke kom jeg meg fram med disse mens mjauen m/Hakka R2 bak ikke kom seg ut fra gårsplasen engang (var da piggdekk ble besluttet  ;D ). Nå når jeg ser at 165 + 185 funker så ville disse vært høyaktuelle også for mjauen.

Så bra! Der hvor jeg ferdes er det sjelden behov for pigg, men Nokian blir det nok ved neste dekkhandel - så får vi se hva slags bil det blir... ;D
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Ronnyschafertirsdag 05. januar 2016, klokken 10:36
Sitat fra: tomrh på fredag 13. november 2015, klokken 13:43
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
De mener det er galskap å kjøre Toyo og Hakkapelitta i kombinasjon.
Svært spent på å høre begrunnelsen. Har ikke hørt noen slike advarsler fra der jeg får lagt om dekk. Men så er de klar over at trillinger har vanskelige dimensjoner.

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 13. november 2015, klokken 11:21
Jeg står på mitt og stoler på Tom :-)
Takker for tilliten. Hvis praktisk erfaring skal vektlegges mer enn innlært "sånn-har-vi-alltid-gjort-det"-kunnskap fra et verksted så er dette den beste vinterdekk-komboen jeg til nå har kjørt med (og kjører med).

De mente at jeg da ville kjøre med "Rolls Roys" på 2 av dekkene og "økonomi" på de 2 andre og at det ville føre til dårlige kjøreegenskaper.
Har nå kjørt med Tom sitt anbefalte oppsett i snart 2 måneder å må bare si at jeg kunne ikke bli mere fornøyd!
Var nesten som å få ny bil. Sitter bedre på veien, er mer stabil og fremkommeligheten på snø i bakkene er helt upåklagelig.
Deilig opplevelse når man har kjørt 100.000KM på standardoppsettet.

Så vil bare si Tusen takk for meget godt råd Tom!
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtirsdag 05. januar 2016, klokken 20:24
Hyggelig å høre at også du ble fornøyd, Ronny. :)

Antar at de definerte Hakka som Rolls Royce og Toyo som økonomi? I så fall kan de i dette tilfellet ikke ha særlig peiling på hva de snakker om, for det er Snowprox som drar opp kjøreegenskapene. De har dype langsgående riller og litt hardere kontinental gummiblanding som gjør de mer retningsstabile og kan derfor ha høyere hastighetsindeks T. På denne måten kompenserer de for de bløte hakkaene med det karakteristiske "mothake"-mønsteret hvis eneste oppgave er å sørge for god framkommelighet. Merker dette spesielt godt nå når mjauen vår har hakka 8 pigg på alle hjul, den var mer retningsstabil med toyoene.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 06. januar 2016, klokken 12:40
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:24
...de bløte hakkaene med det karakteristiske "mothake"-mønsteret hvis eneste oppgave er å sørge for god framkommelighet.
Når man bremser virker Nokians dekkmønster som mothaker på en pil. Bidrar sikkert til god score på bremsetester.

Jeg lurer egentlig på hva som skjer om man snur rotasjonsretningen? Skulle tro man da får bedre veigrep forover på bekostning av bremselengde?

Det er jo velkjent at man får bedre framkommelighet ved å rygge opp bakker, men trodde dette bare gjaldt forhjulsdrevet bil fordi man da får skyv av vekt istedet for et trekk. Men kanskje det har med dekkmønsteret å gjøre også? I så fall skulle det uansett være en fordel å rygge opp bakker så lenge dekkmønster er rotasjonsbestemt.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: TBtirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har Kumho vinterdekk i original dimensjon. Dei er var med bilen, kjøpt i 2012.
Når det no faktisk er vinterføre så føles det svært glatt. Det er nok mønster til at dei er godkjent, men greit å skifte før det for seint..

Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?

Pigg er ikkje aktuelt, mest saltsuppe eg kjøyrer i.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 13. januar 2016, klokken 07:37
Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?
Mitt inntrykk er at disse dekka er bra ut fra hva folk sier, og tilbudet er jo helt ok. Stjerneglis har samme dekka bak men Toyo foran i 155, se svar #29 og #36 i tråden. Han har kanskje mer å si om dette?
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Sun69onsdag 13. januar 2016, klokken 10:49
Hei. Har lest linken, men kjøpte Yokohama sinne nye piggfrie vinter dekk da det var de som var på lager i Tønsberg. Dekka er supre på glata og har bra grep, men har merkbar høy rullemotstand. Kom i orginal dimmensjon.
Prisen var også stiv, 4500 for dekk omlagt på felg, ikke montert på bil. Opplever at de kan være et alternativ til de som vurderer å kjøpe piggdekk, men er ikke noe for de som ønsker elbil optimaliserte dekk med lav rullemotstand.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Stjerneglisonsdag 13. januar 2016, klokken 15:50
Sitat fra: tomrh på onsdag 13. januar 2016, klokken 07:37
Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?
Mitt inntrykk er at disse dekka er bra ut fra hva folk sier, og tilbudet er jo helt ok. Stjerneglis har samme dekka bak men Toyo foran i 155, se svar #29 og #36 i tråden. Han har kanskje mer å si om dette?

Denne komboen har fungert bra hittil. Merker at antispinn er mindre aktiv med Conti-bakdekk sammenlignet med de gamle Hankookdekkene. Foran sitter det helt greitt, men sliter litt med en liten vibrasjon som muligens skyldes at ett av Toyodekkene er urunde... (felgene har vært til oppretting i høst, men hvem vet...)
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhonsdag 13. januar 2016, klokken 22:28
Mine Toyo dekk er ihvertfall helt runde. :) Og Toyo er en ansett dekkprodusent (kanskje bortsett fra i Norge?), ikke blant kremen men mye bedre rykte enn billigdekkprodusentene. Deres dekk er valgt som OEM på mange bilmodeller hos bl.a. Mazda, Audi, Toyota, Lexus, Mitsubishi, Nissan og Daihatsu. Skal være kvalitet. Tror jeg ville fått sjekket den felgen egentlig, er jo en reklamasjonssak om det er den.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: Beamer Screameronsdag 13. januar 2016, klokken 22:52
Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har Kumho vinterdekk i original dimensjon. Dei er var med bilen, kjøpt i 2012.
Når det no faktisk er vinterføre så føles det svært glatt. Det er nok mønster til at dei er godkjent, men greit å skifte før det for seint..

Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?

Pigg er ikkje aktuelt, mest saltsuppe eg kjøyrer i.

Jeg har Conti Viking Contact 6 foran og bak i originaldim. Bra allrounddekk! Bra på snø/is uten å være helt håpløst på våt/tørr asfalt heller.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: TBmandag 18. januar 2016, klokken 23:24
Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 montert idag ved dekkskift.no

Ikke så lange turen eg har testa enno, men føles meir stabilt, heng betre i rundkjøyringer og klart mindre støy inne i bilen. Klart betre enn 3-4 år gamle Kumho dekk.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: franvalsecatirsdag 19. januar 2016, klokken 12:21
Hei,

hvor bra skulle de være å bruke Toyo Snowprox S943 ikke bare bak men foran også?

(Det er nesten halvpris ift. Nokian Hakkapeliitta R2 :) )

Hvor pleier dere å kjøpe dekkene? Har sjekket på dekkonline.com og det ser som de har greie priser med mva og levering i Norge inkl.



Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtirsdag 19. januar 2016, klokken 22:10
Sitat fra: franvalseca på tirsdag 19. januar 2016, klokken 12:21
Hei,

hvor bra skulle de være å bruke Toyo Snowprox S943 ikke bare bak men foran også?

(Det er nesten halvpris ift. Nokian Hakkapeliitta R2 :) )

Hvor pleier dere å kjøpe dekkene? Har sjekket på dekkonline.com og det ser som de har greie priser med mva og levering i Norge inkl.
Du mener bak også, ikke bare foran? ;) Jo, har tenkt tanken. De er kontinentale, så jeg tenkte at de er helt greie på hjul som ikke er drivhjul, og så sette noe skikkelig på bak for fremkommelighetens skyld. Men etter å ha kjørt en halv sesong med Nokian WR D4 på Leafen vår er jeg ikke så skeptisk til kontinentale vinterdekk lenger, disse imponerer meg virkelig. Bakdelen med Snowprox i 175/55R15 må være at de har rullemotstand E mens Hakka R2 har B.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: franvalsecatorsdag 21. januar 2016, klokken 13:58
Takk for svaret tomrh.

Har du kankjsje et kjøpsted for disse dekkene å anbefale?

Takk på forhånd!
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhtorsdag 21. januar 2016, klokken 14:01
Jeg bruker dekkonline.com.
Tittel: Sv: Vinterdekka med lavest rullemotstand
Skrevet av: tomrhmandag 22. februar 2016, klokken 18:45
Sitat fra: Sun69 på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:49
Hei. Har lest linken, men kjøpte Yokohama sinne nye piggfrie vinter dekk da det var de som var på lager i Tønsberg. Dekka er supre på glata og har bra grep, men har merkbar høy rullemotstand.
Har ved to anledninger nå fått låne merkeforhandlers demobil med disse dekka. Gode å kjøre på men strømmen bare renner ut.